Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OleJon schreef:Maar wat de 1 een beperking voor de hond vind, vind de ander weer niet. Dat zie je nu al met de mopshondjes.
Dus waar ligt de grens.
Daphara schreef:Thioro schreef:In bvb Frankrijk wel daar heb je de Lof, overkoepelende organisatie die de stambomen uitgeeft.
Maar ook hier struikel je over de morkies, american bully, peekapoo en nog van die ongein.
Je bedoeld Loof? Dat is een Frans overkoepelend orgaan, maar die doet niet aan restricties, in ieder geval bij de katten niet.
Thioro schreef:Broodfokkers fokken wat populair is.
Stel dat er idd een vertoningsverbod komt of boetes op het aanschaffen van bepaalde types of uiterlijk kenmerken dan zullen ze wel een ander ras vinden of uitvinden om te verkopen.
Als een mopshobdje verboden is en een mopshond lookalike ook, dan zullen ze wel weer een x-oodle of pomsky of ander designerras uit de kast halen. Of die gezond zijn maakt niet uit, ze zien er 'hond' uit en verkopen vlot.
Al die mitsen en maren die je hier in het topic leest, je kan er gewoon niet rond dat het weldegelijk een goede zaak is indien men nu eens echt op gezondheid zou selecteren. Dat er dan rassen over de kop zouden gaan, so be it.
sevke schreef:Er is idd een rasstandaard voor zowel de labradoodle als de American bully, maar die is nog steeds niet door FCI erkend, wat maakt dat er ook nog steeds geen duidelijkheid is voor wat betreft deze rassen, en er dus ook vele onderverdelingen zijn: pocket bully, XLbully, zelfde met de labradoodles: grote maat, medium, mini...
Het aankomend verbod richt zich blijkbaar expliciet tot de platsnuiten (alle bulldogachtigen o.a.), wat maakt dat de Cavalier buiten schot blijft (i.m.o. slechts voorlopig), maar de King Charles Spaniel, ook wel English toy spaniel genoemd, wordt geviseerd.
En als de broodfok gewoon met zieke cavaliers blijft verderfokken, maar er af en toe eens een cocker tussengooit om ze wat minder rastypisch te maken, zullen er gewoon evenveel honden met syringomyelia blijven bestaan.
Een gemiste kans voor mij is dat men beter de fokkers bepaalde testen zou afdwingen, vooraleer te mogen fokken. Geen testen van de ouders : geen paspoorten voor de puppies. Zoiets. Bij de LOSH Cavaliers is dit al verplicht vwb SM, CM, PL, cataract, hartruis, EF en curly coat.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de politie zomaar je bulldog kan in beslag nemen om te laten inslapen, ook als daar niks mis mee is! Dat zou pas echt erg zijn.
sevke schreef:Er is idd een rasstandaard voor zowel de labradoodle als de American bully, maar die is nog steeds niet door FCI erkend, wat maakt dat er ook nog steeds geen duidelijkheid is voor wat betreft deze rassen, en er dus ook vele onderverdelingen zijn: pocket bully, XLbully, zelfde met de labradoodles: grote maat, medium, mini...
Het aankomend verbod richt zich blijkbaar expliciet tot de platsnuiten (alle bulldogachtigen o.a.), wat maakt dat de Cavalier buiten schot blijft (i.m.o. slechts voorlopig), maar de King Charles Spaniel, ook wel English toy spaniel genoemd, wordt geviseerd.
En als de broodfok gewoon met zieke cavaliers blijft verderfokken, maar er af en toe eens een cocker tussengooit om ze wat minder rastypisch te maken, zullen er gewoon evenveel honden met syringomyelia blijven bestaan.
Een gemiste kans voor mij is dat men beter de fokkers bepaalde testen zou afdwingen, vooraleer te mogen fokken. Geen testen van de ouders : geen paspoorten voor de puppies. Zoiets. Bij de LOSH Cavaliers is dit al verplicht vwb SM, CM, PL, cataract, hartruis, EF en curly coat.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de politie zomaar je bulldog kan in beslag nemen om te laten inslapen, ook als daar niks mis mee is! Dat zou pas echt erg zijn.
KimD schreef:Ik mag ook hopen dat dit zo blijft, anders mogen ze zich diep schamen en is het verbod waar dit topic over gaat ook niet serieus te nemen. Als ze daadwerkelijk broodfokrassen en designerrassen willen gaan opnemen dan is het hek van de dam, dan gaat iedereen los.
tamary schreef:In beslag nemen om in te slapen lijkt mij ook een flinke stap te ver, maar door een DA laten nakijken of dier inderdaad gesteriliseerd is en dus geen puppies kan maken/krijgen wel.
Maar dan zou je eigenlijk via rasvereniging al moeten eisen dat zonder DA ingeleverde testen er geen papier gegeven wordt en dieren die niet door de test komen meteen gesteriliseerd/gecastreerd worden.
Linksom of rechtsom zit je dan met een boel juridische problemen en een uitnodiging voor fraude en aanverwant gerommel.
BaileyMix schreef:Hoezo halve maatregelen? Je weet nog niet eens hoe ze het precies gaan aanpakken. Geef ze even de tijd om met iets te komen zeg. En een maatschappij moet er ook nog in meegaan hè. Zulke makkelijke banen zijn het niet hoor, beleid maken/uitvoeren en een land regeren.
IMANDRA schreef:Mizora schreef:Er kan altijd ook gekozen worden voor (echte) sterilisatie. Dus het doorknippen van de eileiders of zaadbuis. Geen hormoon veranderingen.
Ah als dat kan, top. Waarom wordt dit eigenlijk niet standaard gedaan? Is het invasiever?
(sorry beetje offtopic haha)
Sandra_H schreef:KimD schreef:Ik mag ook hopen dat dit zo blijft, anders mogen ze zich diep schamen en is het verbod waar dit topic over gaat ook niet serieus te nemen. Als ze daadwerkelijk broodfokrassen en designerrassen willen gaan opnemen dan is het hek van de dam, dan gaat iedereen los.
Want? En waarom? Zijn bully's en labradoodles dan per definitie broodfok/designer rassen?
sevke schreef:euh, ja...
sevke schreef:Welke mensen zijn daar volgens jou serieus mee bezig? Alles met -oodle of -poo is momenteel een cashkoe. Kruisingen met poedels in welke vorm dan ook zijn kruisingen, of met een chiquer woord : designerdogs. Een designer dog is gewoon een hip woord voor een kruising. Elke kruising is wat mij betreft een designerdog.
O
Er bestaan al zoveel hondenrassen. Waarom in godsnaam moet de mens er dan nog meer creëren? De rashonden zijn nu al monsters geworden. Misschien moeten we met zijn allen eerst eens proberen deze die al bestaan wat gezonder te krijgen ipv er nog meer uit te vinden naargelang de mode.
sevke schreef:Weet op het moment dat je een labradoodle of goldendoodle fokt, dat je het genetisch materiaal van zowel de labrador als de poedel samengooit. Concreet wil dit zeggen dat je moet rekening houden met zowel de genetische problemen van de labrador als met die van de poedel.
Citaat:Gelukkig niet in die mate dat hij er last van heeft, maar toch genoeg om te beslissen hem niet te laten voortplanten.
Qua uiterlijk ziet hij er perfect normaal uit, zonder excessen.
Citaat:Er bestaan al zoveel hondenrassen. Waarom in godsnaam moet de mens er dan nog meer creëren? De rashonden zijn nu al monsters geworden. Misschien moeten we met zijn allen eerst eens proberen deze die al bestaan wat gezonder te krijgen ipv er nog meer uit te vinden naargelang de mode.
sevke schreef:@sandra H: die bully's is ook een pest, nog meer dan de doodles. De asielen zitten er vol mee, althans in Belgie toch. Allemaal dieren met een handleiding.
- kan niet bij andere honden
- kan niet bij katten
- kan niet bij kinderen,
noem maar op.
Veel van die dieren zijn compleet gestoord, en heel agressief naar andere honden. Gelukkig is in mijn omgeving de hele bully-hype al overgewaaid, zodat je ze tegenwoordig weer veel minder tegenkomt. Wat is de toegevoegde waarde van een bully? Er zijn al bulldogs, American Staffords, Staffordshire bullterriers, bullterriers, verschillende soorten mastiffs, noem maar op. Meer dan genoeg om uit te kiezen, en dat zijn rassen waar men de pro's en cons al goed van kent, die al tientallen, zo niet honderden jaren bestaan, en waar goede fokkers rekening houden met de mogelijke problemen.
Ik zeg niet dat bully's allemaal een slecht karakter hebben, zeker niet, maar ik ken er toch heel veel waar een hoekje vanaf is.