"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:18

Er zijn trouwens ook fokkers die wel bezig zijn met diervriendelijker terug fokken. Zo heb je de alpha Bully, dat is een Franse Bull met langere snoet, langere rug en poten met het doel het ras weer gezond te kunnen houden.
Zo heb je nu ook de condinental bulldog. Dat is een bulldog zonder ingeteelde bulldog kenmerken.
Waarom is dit ontstaan? Heel simpel, ongeveer 20 jaar geleden stonden bulldoggen op het punt om verboden te worden in Zwitserland vanwege dierenleed.
Ofwel-> strenger reguleren heeft zeker zijn.

Onze buren hebben ook een jonge franse bull en die is ook niet zo gedrongen. Het is dan ook een hele levendige en speelse hond die graag formule 1 rondjes door de tuin doet.

Zijn alle problemen opgelost met een strenge wet?
Natuurlijk niet. Mensen blijven mensen en zetten toch altijd weer hun eigen ideaaltjes voor die van het dier (zie mijn eerdere post waarbij een gezonde mops weg moest omdat het teveel levenslust had).
Maar het is een eerste stap.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:29

OleJon schreef:
Maar wat de 1 een beperking voor de hond vind, vind de ander weer niet. Dat zie je nu al met de mopshondjes.
Dus waar ligt de grens.

De grens zal waarschijnlijk liggen waar een commissie van dierenartsen en deskundigen vindt dat het welzijn van het dier aangetast wordt.
Het is volgens mij ook gewoon meetbaar, de praktijk leert nu wat de beperkingen zijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:57

Daphara schreef:
Thioro schreef:
In bvb Frankrijk wel daar heb je de Lof, overkoepelende organisatie die de stambomen uitgeeft.
Maar ook hier struikel je over de morkies, american bully, peekapoo en nog van die ongein.

Je bedoeld Loof? Dat is een Frans overkoepelend orgaan, maar die doet niet aan restricties, in ieder geval bij de katten niet.

Loof is voor katten, lof is voor honden.
Ze doen idd niet echt aan restricties maar zouden het wel kunnen. Als ze een ras niet erkennen heb je geen stamboom, punt.
Als ze dus een standpunt zouden innemen over bvb kortsnuiten, dan heeft dat weldegelijk effect.
Nu is er bvb voor de Engelse bulldog de 'gezondheidstest'. Beest moet 100m in 3 minuten kunnen lopen zonder half dood te vallen (zoiets, weet de precieze voorwaarden niet meer). Fokkers helemaal trots als hun hond dat kan. Jongens mijn hond (ander ras) springt die 100m in 3 passen en komt dan nog 3 keer over en weren om te kijken waar ik blijf :') .

En het kan best wel. De old english of de continental bulldog zien er ten eerste normaler uit en ten tweede vallen ze niet dood na 10 passen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:04

Thioro schreef:
Broodfokkers fokken wat populair is.
Stel dat er idd een vertoningsverbod komt of boetes op het aanschaffen van bepaalde types of uiterlijk kenmerken dan zullen ze wel een ander ras vinden of uitvinden om te verkopen.

Als een mopshobdje verboden is en een mopshond lookalike ook, dan zullen ze wel weer een x-oodle of pomsky of ander designerras uit de kast halen. Of die gezond zijn maakt niet uit, ze zien er 'hond' uit en verkopen vlot.

Al die mitsen en maren die je hier in het topic leest, je kan er gewoon niet rond dat het weldegelijk een goede zaak is indien men nu eens echt op gezondheid zou selecteren. Dat er dan rassen over de kop zouden gaan, so be it.

Bij een houd- en vertoningsverbod zullen er ook geen lookalikes, althans niet met platte neuzen of andere afwijkingen, meer gekocht en dus gefokt worden. Dus zo'n verbod gaat denk ik in elk geval beter werken dan een fokverbod, en ook het verbod op couperen. Dat laatste is in NL weliswaar niet meer toegestaan, maar in nog heel veel landen wel, je ziet dus ook hier in NL nog altijd gecoupeerde honden voorbij komen. Dus ook dat zou wat mij betreft onder het nieuwe verbod mogen vallen.

Verder denk ik zelf niet dat je elk (nog) niet internationaal erkend ras (en ras dan al dan niet tussen aanhalingstekens) als ongein kunt afdoen. Er worden van tijd tot tijd nog altijd nieuwe rassen erkend. Van de american bully's weet ik sowieso dat er echt serieuze fokkers zijn wereldwijd, en er is een rasstandaard. Dat zal voor bijv. de labradoodle niet anders zijn.

Dat het tegenwoordig mode is om aan elke willekeurige kruising een naam te hangen is weer wat anders. pomsky, cockapoo, of whatever bekt en verkoopt vast lekkerder dan gewoon kruising, of vullisbakken ras. Net als dat "pomeriaan" het blijkbaar beter doet dan dwergkees.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:59

Er is idd een rasstandaard voor zowel de labradoodle als de American bully, maar die is nog steeds niet door FCI erkend, wat maakt dat er ook nog steeds geen duidelijkheid is voor wat betreft deze rassen, en er dus ook vele onderverdelingen zijn: pocket bully, XLbully, zelfde met de labradoodles: grote maat, medium, mini...
Het aankomend verbod richt zich blijkbaar expliciet tot de platsnuiten (alle bulldogachtigen o.a.), wat maakt dat de Cavalier buiten schot blijft (i.m.o. slechts voorlopig), maar de King Charles Spaniel, ook wel English toy spaniel genoemd, wordt geviseerd.
En als de broodfok gewoon met zieke cavaliers blijft verderfokken, maar er af en toe eens een cocker tussengooit om ze wat minder rastypisch te maken, zullen er gewoon evenveel honden met syringomyelia blijven bestaan.
Een gemiste kans voor mij is dat men beter de fokkers bepaalde testen zou afdwingen, vooraleer te mogen fokken. Geen testen van de ouders : geen paspoorten voor de puppies. Zoiets. Bij de LOSH Cavaliers is dit al verplicht vwb SM, CM, PL, cataract, hartruis, EF en curly coat.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de politie zomaar je bulldog kan in beslag nemen om te laten inslapen, ook als daar niks mis mee is! Dat zou pas echt erg zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:36

sevke schreef:
Er is idd een rasstandaard voor zowel de labradoodle als de American bully, maar die is nog steeds niet door FCI erkend, wat maakt dat er ook nog steeds geen duidelijkheid is voor wat betreft deze rassen, en er dus ook vele onderverdelingen zijn: pocket bully, XLbully, zelfde met de labradoodles: grote maat, medium, mini...
Het aankomend verbod richt zich blijkbaar expliciet tot de platsnuiten (alle bulldogachtigen o.a.), wat maakt dat de Cavalier buiten schot blijft (i.m.o. slechts voorlopig), maar de King Charles Spaniel, ook wel English toy spaniel genoemd, wordt geviseerd.
En als de broodfok gewoon met zieke cavaliers blijft verderfokken, maar er af en toe eens een cocker tussengooit om ze wat minder rastypisch te maken, zullen er gewoon evenveel honden met syringomyelia blijven bestaan.
Een gemiste kans voor mij is dat men beter de fokkers bepaalde testen zou afdwingen, vooraleer te mogen fokken. Geen testen van de ouders : geen paspoorten voor de puppies. Zoiets. Bij de LOSH Cavaliers is dit al verplicht vwb SM, CM, PL, cataract, hartruis, EF en curly coat.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de politie zomaar je bulldog kan in beslag nemen om te laten inslapen, ook als daar niks mis mee is! Dat zou pas echt erg zijn.

Ik mag ook hopen dat dit zo blijft, anders mogen ze zich diep schamen en is het verbod waar dit topic over gaat ook niet serieus te nemen. Als ze daadwerkelijk broodfokrassen en designerrassen willen gaan opnemen dan is het hek van de dam, dan gaat iedereen los. :=

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:42

sevke schreef:

klopt, maar die onderverdelingen zijn er ook in erkende rassen (poedels, schnauzers bijvoorbeeld). Alleen zijn die uiteraard al meer ehmmm uitgekristalliseerd, maar goed dat zou op zichzelf dus niet uit moeten maken.
Ik heb afgezien van de platsnuiten en de oren bij bepaalde katten trouwens nog niet gelezen over andere afwijkingen die mogelijk verboden gaan worden, staat ook niet in de stukken op rijksoverheid. Volgens mij moet dat plan nog helemaal uitgewerkt worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:42

In beslag nemen om in te slapen lijkt mij ook een flinke stap te ver, maar door een DA laten nakijken of dier inderdaad gesteriliseerd is en dus geen puppies kan maken/krijgen wel.
Maar dan zou je eigenlijk via rasvereniging al moeten eisen dat zonder DA ingeleverde testen er geen papier gegeven wordt en dieren die niet door de test komen meteen gesteriliseerd/gecastreerd worden.
Linksom of rechtsom zit je dan met een boel juridische problemen en een uitnodiging voor fraude en aanverwant gerommel.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:48

KimD schreef:
Ik mag ook hopen dat dit zo blijft, anders mogen ze zich diep schamen en is het verbod waar dit topic over gaat ook niet serieus te nemen. Als ze daadwerkelijk broodfokrassen en designerrassen willen gaan opnemen dan is het hek van de dam, dan gaat iedereen los. :=

Want? En waarom? Zijn bully's en labradoodles dan per definitie broodfok/designer rassen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:02

tamary schreef:
In beslag nemen om in te slapen lijkt mij ook een flinke stap te ver, maar door een DA laten nakijken of dier inderdaad gesteriliseerd is en dus geen puppies kan maken/krijgen wel.
Maar dan zou je eigenlijk via rasvereniging al moeten eisen dat zonder DA ingeleverde testen er geen papier gegeven wordt en dieren die niet door de test komen meteen gesteriliseerd/gecastreerd worden.
Linksom of rechtsom zit je dan met een boel juridische problemen en een uitnodiging voor fraude en aanverwant gerommel.

Ik voorzie daar wel een probleem in: want dan moet je ook vastleggen vanaf welke leeftijd gecastreerd mag worden. En of dat uberhaupt vastgelegd moet worden. Er zijn best wel wat meningen en controverse rondom castreren. Met name bij reutjes.

Verder lijkt me het niet uitgeven van een paspoort of stamboom wel een goede consequentie (samen met een boete). Zeker bij fokkers die deze honden nog fokken. In laten slapen lijkt me niet nodig en veel te vergaand.

Mizora

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:12

Er kan altijd ook gekozen worden voor (echte) sterilisatie. Dus het doorknippen van de eileiders of zaadbuis. Geen hormoon veranderingen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:46

Mizora schreef:
Er kan altijd ook gekozen worden voor (echte) sterilisatie. Dus het doorknippen van de eileiders of zaadbuis. Geen hormoon veranderingen.

Ah als dat kan, top. Waarom wordt dit eigenlijk niet standaard gedaan? Is het invasiever?
(sorry beetje offtopic haha)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:49

BaileyMix schreef:
Hoezo halve maatregelen? Je weet nog niet eens hoe ze het precies gaan aanpakken. Geef ze even de tijd om met iets te komen zeg. En een maatschappij moet er ook nog in meegaan hè. Zulke makkelijke banen zijn het niet hoor, beleid maken/uitvoeren en een land regeren.

Tja, dan kunnen we het topic wel gewoon sluiten, want het gaat er hier om wat men hier wel of niet acceptabel vindt of denkt dat er gaat gebeuren of moet gebeuren. Niemand weet nog wat er precies gaat komen.

En ja, halve maatregelen omdat het vaker zo is dat er niet gelijk goed doorgepakt wordt en het heel eenzijdig is waar naar wordt gekeken. In Nederland gaan vaker dingen heel traag en zeer moeizaam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:54

Je hebt gewoon hele duidelijke maatregelen nodig en moet ook gelijk duidelijk maken wat de consequenties zijn. Maar je moet vooral ook de kopers bereiken die het dan gaat afschrikken om een dergelijke hond te kopen.
Je kan natuurlijk gewoon mops honden fokken zonder stamboom en er zijn nog meer varianten mogelijk.

Toen de pitbull een probleem was, weet ik zeker dat mensen door gingen met fokken, maar de nestjes verspreidden over stafford teefjes.

En zoals ik eerder schreef; die zgn goede stichtingen in het buitenland fokken ook raak en dan komt alles als zielige straathond naar Nederland.

Pas als er echt strenge regels en controles zijn en niemand de risico's wil nemen met fokken of houden, bereik je wat. Nu gewoon niks, want mensen willen nog steeds misvormde dieren die ze schattig vinden en gezondheid boeit veel teveel mensen helemaal niks.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:58

IMANDRA schreef:
Mizora schreef:

Ah als dat kan, top. Waarom wordt dit eigenlijk niet standaard gedaan? Is het invasiever?
(sorry beetje offtopic haha)

Het is niet minder invasief dan castratie en bij de meeste dieren castreer je 1) om geen nageslacht te hebben 2) omdat je juist de gedragsverandering door castratie wil hebben (katers met hormonen gaan nog steeds op wandel om te bakkeleien, sproeien, ziektes te verspreiden of platgereden te worden, ook al krijgen ze geen nageslacht meer; honden ligt iets anders).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:28

Sandra_H schreef:
KimD schreef:

Want? En waarom? Zijn bully's en labradoodles dan per definitie broodfok/designer rassen?

euh, ja... Dat zijn inderdaad broodfok/designer rassen. Net zoals de cockapoo, pomsky, goldendoodle en nog vele meer.
Een American Bully is niet meer dan een kruising ontstaan tussen een stafford en een engelse bulldog. En dat stamboek stelt nog minder dan niks voor. Ze doen geen dna testen, niks. Je kunt daar om het even wat als ouders opgeven.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:53

sevke schreef:
euh, ja...

omdat? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. En dan heb ik het over de mensen die er serieus mee bezig zijn, zeker niet over de werkelijke broodfokkers/ puppyfabrieken/handelaars die op basis van "de markt" handelen. En dat ook in wél erkende rassen.

En designer ras omdat? Wat is de definitie van designer hond voor jou, anders dan gewoon een kruising? Wat zijn dan de rassen die wel erkend zijn maar zijn ontstaan uit kruisingen tussen andere rassen?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:39

Welke mensen zijn daar volgens jou serieus mee bezig? Alles met -oodle of -poo is momenteel een cashkoe. Kruisingen met poedels in welke vorm dan ook zijn kruisingen, of met een chiquer woord : designerdogs. Een designer dog is gewoon een hip woord voor een kruising. Elke kruising is wat mij betreft een designerdog.
Ook fokkers die daar zogenaamd serieus mee bezig zijn en/of heel af en toe een zogenaamd pretnestje fokken, kun je wat mij betreft onder broodfokkers scharen. Een broodfokker heeft niet noodzakelijk een hondenfabriek waar duizenden honden in erbarmelijke omstandigheden, vies en ziek in een vuil stinkend hok zitten.
Een broodfokker is voor mij iemand die fokt om er iets aan te verdienen. Daar is niet noodzakelijk iets mis mee, maar je moet jezelf dan ook niet heiliger dan de paus achten.

Weet op het moment dat je een labradoodle of goldendoodle fokt, dat je het genetisch materiaal van zowel de labrador als de poedel samengooit. Concreet wil dit zeggen dat je moet rekening houden met zowel de genetische problemen van de labrador als met die van de poedel. Als je daar echt serieus mee bezig bent zou je beide ouderdieren op de veel voorkomende erfelijke afwijkingen van BEIDE rassen moeten gaan testen.
Mijn dochter heeft en labradoodle. Zij heeft haar hond laten testen op al die sh*t, en hij heeft dus wel degelijk HD geërfd van de labradorstam in zijn voorouders (hijzelf is een vierde generatie labradoodle). Gelukkig niet in die mate dat hij er last van heeft, maar toch genoeg om te beslissen hem niet te laten voortplanten.
Qua uiterlijk ziet hij er perfect normaal uit, zonder excessen.

Er bestaan al zoveel hondenrassen. Waarom in godsnaam moet de mens er dan nog meer creëren? De rashonden zijn nu al monsters geworden. Misschien moeten we met zijn allen eerst eens proberen deze die al bestaan wat gezonder te krijgen ipv er nog meer uit te vinden naargelang de mode.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:00

Ik ben ook absoluut niet van de -oodles of -poo's (kreeg er gisteren echt de kriebels van dat 3/6 honden bij de hondencursus een -oodle of -poo is... aussiedoodle, goldendoodle, labradoodle... en dat was net zo bij de vorige 2 cursussen), maar de originele labradoodle is ooit ontstaan met de intentie om een hypoallergene hulphond te creëeren. Dus of het een "designer"ras is, is te bediscussiëren. Dit is, aldus de oorspronkelijke fokker, mislukt, en daarna is de markt ermee aan de haal gegaan zonder oog te hebben voor een stabiel karakter of gezonde hond. Zonder te letten op 'welke kruising maakt deze hond beter', maar gewoon in te spelen op wat dan populair is. En het zijn een ontzettend populaire kruisingen geworden, helaas –van wat ik zie in mijn omgeving (dus neem het met een flinke korrel zout)– vooral door beginnende of onervaren hondeneigenaren gekocht, die het een "leuk ras vinden met die krulletjes" vinden (...en dan hebben ze dan een voor hun te energieke/moeilijke hond in huis gehaald).

Al zijn er, van wat ik begrijp, nu wel weer serieuze fokkers met oog voor gezondheid en sterkte van het ras mee bezig.

Voor mij is een designerras een kruising die puur vanwege de populariteit in markt is ontstaan, zonder oog voor de gezondheid van de hond of een bestaand ras te verbeteren. Dus designerrassen zijn altijd kruisingen, maar niet alle kruisingen zijn designerrassen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:19

sevke schreef:
Welke mensen zijn daar volgens jou serieus mee bezig? Alles met -oodle of -poo is momenteel een cashkoe. Kruisingen met poedels in welke vorm dan ook zijn kruisingen, of met een chiquer woord : designerdogs. Een designer dog is gewoon een hip woord voor een kruising. Elke kruising is wat mij betreft een designerdog.
O

Er bestaan al zoveel hondenrassen. Waarom in godsnaam moet de mens er dan nog meer creëren? De rashonden zijn nu al monsters geworden. Misschien moeten we met zijn allen eerst eens proberen deze die al bestaan wat gezonder te krijgen ipv er nog meer uit te vinden naargelang de mode.

Ik heb het vooral over american bully's, van doodles weet ik niks, maar ik heb het in elk geval wel alleen over labradoodles, niet over alle andere doodles en poo's en weetikwat. Maar het komt op hetzelfde neer, je moet rekening houden met de eigenschappen van alle rassen die erin zitten.
Bij de bully's wordt er wel degelijk op type en gezondheid gefokt. Met geteste ouders. En ja, ook daarin zijn uiteraard goede en slechte fokkers, net zoals bij elk "echt" ras.
Verder eens met Imandra: elke designer is een kruising, maar niet elke kruising is een designer ras.

En ook zeker eens dat er al zoveel rassen bestaan. Maar misschien krijg je die bestaande rassen juist weer wat gezonder (en om het nog een beetje ontopic te houden, houd je die zo ook buiten het aankomende verbod) door er iets anders doorheen te kruisen? Ik roep ook maar wat hoor, ik ben geen fokker, zal ook nooit iets in die richting gaan doen. Sterker nog, mijn honden zijn in het verleden altijd herplaatsers geweest, de hond (een american bully) die ik nu heb is ook weer een herplaatser, en eventuele volgende honden zullen dat ook altijd zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:30

sevke schreef:
Weet op het moment dat je een labradoodle of goldendoodle fokt, dat je het genetisch materiaal van zowel de labrador als de poedel samengooit. Concreet wil dit zeggen dat je moet rekening houden met zowel de genetische problemen van de labrador als met die van de poedel.

Dat klopt niet helemaal: genetische diversiteit geeft over het algemeen minder aandoeningen, niet meer.

Citaat:
Gelukkig niet in die mate dat hij er last van heeft, maar toch genoeg om te beslissen hem niet te laten voortplanten.
Qua uiterlijk ziet hij er perfect normaal uit, zonder excessen.

Prima natuurlijk om daar dan niet mee verder te gaan, maar dat het dus hoofdzakelijk dragerschap is, maar geen ernstige aandoening is dus al een flinke verbetering.

Citaat:

Je hoeft inderdaad niet per se meer rassen te creeren lijkt me. Maar meer kruisingen is prima, kruisingen zijn niet zo'n probleem. Wat volgens mij veel schadelijker is voor dierenwelzijn is het idee dat je fokkers nodig hebt voor dieren. We zouden minder moeilijk moeten doen over de htk-mixjes, zolang het maar gaat om zeg 1 nestje per ouderdier. Juist het idee van fok, van een kunstmatig beperkte genenpoel creeert veel problemen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:53

@sandra H: die bully's is ook een pest, nog meer dan de doodles. De asielen zitten er vol mee, althans in Belgie toch. Allemaal dieren met een handleiding.
- kan niet bij andere honden
- kan niet bij katten
- kan niet bij kinderen,
noem maar op.
Veel van die dieren zijn compleet gestoord, en heel agressief naar andere honden. Gelukkig is in mijn omgeving de hele bully-hype al overgewaaid, zodat je ze tegenwoordig weer veel minder tegenkomt. Wat is de toegevoegde waarde van een bully? Er zijn al bulldogs, American Staffords, Staffordshire bullterriers, bullterriers, verschillende soorten mastiffs, noem maar op. Meer dan genoeg om uit te kiezen, en dat zijn rassen waar men de pro's en cons al goed van kent, die al tientallen, zo niet honderden jaren bestaan, en waar goede fokkers rekening houden met de mogelijke problemen.
Ik zeg niet dat bully's allemaal een slecht karakter hebben, zeker niet, maar ik ken er toch heel veel waar een hoekje vanaf is.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:08

sevke schreef:
@sandra H: die bully's is ook een pest, nog meer dan de doodles. De asielen zitten er vol mee, althans in Belgie toch. Allemaal dieren met een handleiding.
- kan niet bij andere honden
- kan niet bij katten
- kan niet bij kinderen,
noem maar op.
Veel van die dieren zijn compleet gestoord, en heel agressief naar andere honden. Gelukkig is in mijn omgeving de hele bully-hype al overgewaaid, zodat je ze tegenwoordig weer veel minder tegenkomt. Wat is de toegevoegde waarde van een bully? Er zijn al bulldogs, American Staffords, Staffordshire bullterriers, bullterriers, verschillende soorten mastiffs, noem maar op. Meer dan genoeg om uit te kiezen, en dat zijn rassen waar men de pro's en cons al goed van kent, die al tientallen, zo niet honderden jaren bestaan, en waar goede fokkers rekening houden met de mogelijke problemen.
Ik zeg niet dat bully's allemaal een slecht karakter hebben, zeker niet, maar ik ken er toch heel veel waar een hoekje vanaf is.

Daar moet ik het deels mee eens zijn inderdaad. Hier staan asiels en herplaatsingssites er ook vol mee (maar ook met doodlevarianten, herders, etc. toch wel veel coronaslachtoffers ook denk ik) Maar dat ligt niet aan de bully's op zich. Wel aan de verkeerde verwachtingen die veel mensen ervan hebben. Zelfde geldt trouwens voor staffords. M.n. bully's worden beschreven als perfecte gezinshonden, heel kindvriendelijk etcetera blablabla. En dat zijn ze ook (net als staffords). Maar ze zijn ontstaan uit o.a. de stafford en de pittbull. Dus de kans dat ze eenmaal volwassen niet meer goed met alle andere honden zijn is zeker aanwezig en iets waar je altijd rekening mee moet houden. Dat is niet een kwestie van slecht karakter, wel van een raseigenschap. En ook dat geldt ook voor staffords. En verder zijn en blijven ook dit honden die je toch wel bezig moet houden, ondanks dat ze wat minder energiek zijn dan staffords. Ik vind trouwens sowieso wel voor alle rassen gelden dat de aandachtspunten (of als je wilt negatieve eigenschappen) wat beter benadrukt zouden moeten worden.

Toen wij eind afgelopen zomer langzaam op zoek waren naar een hond wilde we uiteindelijk eigenlijk gaan voor een (american) stafford. Maar mijn man liep tegen deze bully (een XL) aan. Voorheen hadden we ons daar nooit in verdiept maar het sprak ons wel erg aan (overigens stamt de american bully ook alweer uit jaren 80 hoor, dus ze zijn niet iets van de laatste jaren). En toen we naar hem gingen kijken waren we verkocht. As simple as that. Net een jaar oud, lomp en onbehouwen, en maar deels echt opgevoed. Sprong tegen iedereen op, hapte in handen (niet agressief, maar hij had gewoon niet echt geleerd dat dat niet netjes was). Maar toch. We hebben er een gouden hond aan, die echt supersnel leerde dus al heel snel was het ook een supermakkelijke hond waar we dolblij mee zijn. Hij is zeker niet agressief naar andere honden, al vindt hij niet alle reuen leuk en laat dat dan duidelijk horen.

Ze zijn qua karakter toch net even anders dan bijv. staffords, en totaal anders dan bijv. de bullmastiff die ik vroeger had. Ik geloof niet dat ik nog iets anders ga willen. Dus ja voor ons hebben ze zeker een toegevoegde waarde. Maar een volgende hond ooit (al hopen we deze toch nog jaren bij ons te hebben) zal toch ook weer een herplaatser worden dus dat kan ook zeker iets anders dan een bully zijn.

overigens zijn er, om nog maar even iets ontopic te zeggen, ook bully varianten die straks misschien ook wel kans lopen om onder het verbod te gaan vallen. Met name de extreem kleintjes, omdat die vaak (o.a., er zijn wel meer dingetjes waarvan ik denk da's niet echt gezond) ook een platte neus hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:28

Goh, weet je wat t is? Iedereen die een hond heeft die mogelijk in de 'verboden' categorie valt, zal zich nu weren als een duivel in een wijwatervat, en dat is begrijpelijk. We houden van onze dieren, met al hun pro's en cons.
Ik heb zelf al heel wat honden gehad (waaronder ook trouwens een American Bully, een pocket), maar mijn hart en ziel liggen bij de Cavalier King Charles Spaniel. Niet de platsnuiten oftewel King Charles Spaniel, maar wel degelijk de Cavalier. We hebben er al verschillende gehad, ik heb ze vroeger zelfs nog -verantwoord- gefokt, en, even afkloppen, nooit echt honden gehad met gezondheidsproblemen op jonge leeftijd. Ook mijn fokproducten werden 12-13-14 jaar gemiddeld, wat best netjes is voor een Cav.
Geen enkele gehad met SM, wel wat hartruisjes op latere leeftijd, maar altijd netjes onder controle te houden, ook wat oude hondjes die blind en doof werden, eentje met cushing op 12 jaar, maar dat lijkt mij niet perse Cav-gerelateerd. Mijn honden zijn ook erg sportief, maken lange wandelingen, doen agility, gaan mee kayakken, noem maar op.
En ja, ik steiger ook, als men de Cavalier begint te viseren, maar ik moet ook toegeven dat 95% van de broodfok Cavven, uit oostblok of uit niet-geteste ouders, zeer ongezonde hondjes zijn. Maar met de verplichting vanuit de rasvereniging sinds 2011 om de ouderdieren te testen, is er een grote sprong in de goede richting gemaakt. Zonder dat was het al over en out voor de Cavalier. En er is nog steeds een lange weg af te leggen, dat wel. Maar het kan wél, en als het bij de Cavven kan, dan kan het toch voor andere rassen ook, niet? Selecteer de bulldoggen op iets langere snuiten. Binnen een paar generaties heb je een groot deel van de problemen eruit gefokt.
Onze pocket bully had ook een platte snuit. Bijna een Engelse bulldogkop. En kromme poten. En nog wel één en ander medisch probleem. Zelfs een blinde kan zien dat dit geen gezonde hond is.
Afbeelding
Terwijl de cavalier daarentegen:
dit is hoe hij eruit zag in de 18de eeuw:

Afbeelding
en de hedendaagse cavalier

Afbeelding

zit in mijn ogen niet zoveel verschil.

Daarentegen de King Charles Spaniel (verkregen door kruisingen met boston terrier achtige honden)
Afbeelding
Hier gaat t mis...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:29

Ik verbaas me gewoon dat mensen dat een keer mooi zijn gaan vinden... echt.. waarom...