Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 15:10

Dat is niet vanwege de bouw oid. Voornamelijk vanwege verschil in karakter. Dat zie je bij Nederlandse politie ook. Een mechelaar kan je 100 keer sturen, ook nadat hij 100 keer geslagen is met iets pijnlijks door een verdachte. Een Duitser gaat denken over alternatieve routes. Dat is dus niet altijd wat je wilt in dat werk.

Want qua gezondheid zitten dezelfde problemen in de mechelaars, 8e rugwervels en HD en ed.

Want dat draven, daar worden werklijnen niet op gefokt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 19:06

Politie honden is een verhaal apart. Er zijn genoeg onnodige ernstige bijtincidenten omdat de politie de hond onterecht inzet, of na de hond te hebben ingezet hem niet meer onder controle krijgt.
Maar goed, dat is een ander onderwerp.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:12

Kuggur schreef:
Avalanche schreef:
Overigens was dit een kynoloog, geen werklijn. Leuke hond was dit :)

Ik heb "kynoloog" altijd een hilarische term gevonden in dit verband. Een doorzichtige poging het te doen voorkomen alsof dergelijke hondenfokkers een academische status hebben....

Ja je kan het ook gewoon showlijn noemen.

Ik heb de laatste jaren geen herders meer gehad trouwens. Ik heb nu een Alaska Malamute hier rondlopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:21

Avalanche schreef:
Ja je kan het ook gewoon showlijn noemen.

Ik heb de laatste jaren geen herders meer gehad trouwens. Ik heb nu een Alaska Malamute hier rondlopen.

Oh malamutes <3.

Avalanche

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:46

Superleuk. Ze luisteren wel helemaal niet :') maar erg gezonde honden wel :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 11:38

Nikass schreef:
Ben jij van mening dat die 99% kans op CM in combinatie met de 60% kans op SM een aanvaardbaar risico is bij het fokken en/of kopen van een hond?

NB: los daarvan is de uitdrukking "de plank misslaan", en niet "de bal"

Nee, dat vind ik niet. Crossbreeds toelaten is het enige wat het ras hier kan redden.

en dank je voor de taalkundige opmerking. Je hebt gelijk ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:11

Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen; je bent toch van mening dat er met deze CKCS's nog gefokt mag worden?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 19:26

Neen, ik ben van mening dat ze crossbreeds moeten toelaten. En starten met symptoomvrije honden, die het niet of zeer licht hebben en er op die manier de ziekte uitfokken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 19:29

En dat kan alleen als de fokvereniging meewerkt en als de papierlize en oepsnestjes aan banden gelegd worden. Wat ik nog niet direct zie gebeuren, helaas.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:36

Ja je zegt dus wel dat ze moeten fokken met zieke honden. Mag je dan ook met een labrador fokken met slechte heupen maar die “gewoon lekker rond rent”.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:37

Ach deze oliebol is toch allemaal veroorzaakt door die fokverenigingen. Wat gaan die doen, dan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:42

joh ik las pas een bericht op FB waar een fokker drager x drager fokt (stamboomhonden ook), volgens de vereniging reglement mocht dat niet, had pupkoper naar de vereniging een mail verzonden erover en die melde ineens dat het prima mocht. Wat een zooitje dan bij de vereniging :n ik vind dat echt niet normaal, aar genoeg mensen die dus geen fiets geven

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:44

KarmaChansy schreef:
joh ik las pas een bericht op FB waar een fokker drager x drager fokt (stamboomhonden ook), volgens de vereniging reglement mocht dat niet, had pupkoper naar de vereniging een mail verzonden erover en die melde ineens dat het prima mocht. Wat een zooitje dan bij de vereniging :n ik vind dat echt niet normaal, aar genoeg mensen die dus geen fiets geven

Ja, om geld wel. Geld geld geld geld.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 20:04

De enige manier om iets te doen is via de rasverenigingen. Degenen die zonder papieren fokken en de zgn oepsnestjes, daar heeft nooit iemand controle over. Die zeggen dan: jamaar, dit zijn geen CKCS, maar cavamalts! Of iets dat er per abuis goed op gelijkt. En mijn Engelse Bulls zijn in feite Old English Bulldogs. En dan sta je daar ook weer.
Marlinderooz niet alle honden zijn ziek. Veel, maar niet alle. Net als bij heel veel andere rassen. Wanneer je zo radicaal denkt als jij, schaf dan maar meteen de quarter horses ook af. Daar zijn de meesten ook niet correct.
En bij honden de platsnuiten, en de minirassen, en de lange ruggen, en en en…
Zo simpel is dat allemaal niet. Je moet ergens beginnen en dat is bij het begin: inzien dat er een probleem is.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:14

MarlindeRooz schreef:
Ja je zegt dus wel dat ze moeten fokken met zieke honden. Mag je dan ook met een labrador fokken met slechte heupen maar die “gewoon lekker rond rent”.

Bij de Wetterhoun werd volgens mij ook met honden met slechte heupen gefokt, omdat de genenpoel anders helemaal te smal werd. Inmiddels doen ze daar aan kruisen. Mijn hond heeft niet de allerbeste heupen (c) en toen ik daarover tegen de dierenarts zei dat er dan maar beter niet mee gefokt kon worden zei hij dat het geen probleem was mits met een reu met goede heupen, hij vond een brede genenpoel belangrijker. Nou, ga ik niet fokken, maar ik vond het wel interessant hoe hij daarin stond. Is een bekende orthopedisch dierenarts.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:15

sevke schreef:
Neen, ik ben van mening dat ze crossbreeds moeten toelaten. En starten met symptoomvrije honden, die het niet of zeer licht hebben en er op die manier de ziekte uitfokken.

Begrijp je dat je jezelf nogal tegenspreekt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:34

sevke schreef:
De enige manier om iets te doen is via de rasverenigingen. Degenen die zonder papieren fokken en de zgn oepsnestjes, daar heeft nooit iemand controle over. Die zeggen dan: jamaar, dit zijn geen CKCS, maar cavamalts! Of iets dat er per abuis goed op gelijkt. En mijn Engelse Bulls zijn in feite Old English Bulldogs. En dan sta je daar ook weer.
Marlinderooz niet alle honden zijn ziek. Veel, maar niet alle. Net als bij heel veel andere rassen. Wanneer je zo radicaal denkt als jij, schaf dan maar meteen de quarter horses ook af. Daar zijn de meesten ook niet correct.
Zo simpel is dat allemaal niet. Je moet ergens beginnen en dat is bij het begin: inzien dat er een probleem is.

Dus het is belangrijker dat een of ander door mensen bedacht en gefokt ras in stand blijft dan dat er dieren op de wereld gezet worden die gezond en pijnvrij zijn? Dat is dan heel egoïstisch bedacht van het fokkersclubje. Jammer dat jij er van overtuigd bent dat "ze het beste voor het ras willen". Ze willen gewoon het beste voor hun geld en plezier. Namelijk een bepaald rashondje. Terwijl die beesten standaard ongezond zijn.

En ja als 95% van de teckels een ziekte had zou ik ook zeggen dat je daarmee moet stoppen. Echter is dat niet zo. Net als bij de Quarters. Je kan er wel steeds rassen bij halen. Maar Cavaliers en bulldogjes (en imo pugs en Franse bulldogs) zijn gewoon doodzieke, verpeste, niet-functionerende honden. Die niet hond kunnen zijn zonder pijn of op zijn minst grote ongemak.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 02:11

sevke schreef:

Het probleem is dat veel rasverenigingen helemaal niets wíllen doen. Wat jouw ras betreft kun je outcross (niet crossbreed) waarschijnlijk op je buik schrijven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:24

En dit had de rasvereniging kunnen voorkomen door dit niet zo ver te laten komen. Dit was al veel langer bekend.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:29

Ik zag gisteren nog een poster van een clubmatch voorbij komen van de herders. Van de afgebeelde Duitse herder (waarschijnlijk de kampioen) kreeg ik tranen in mijn ogen, wat een gehandicapt beestje |(
Ik heb even op mijn handen moeten zitten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 10:53

MarlindeRooz schreef:
En ja als 95% van de teckels een ziekte had zou ik ook zeggen dat je daarmee moet stoppen. Echter is dat niet zo. Net als bij de Quarters. Je kan er wel steeds rassen bij halen. Maar Cavaliers en bulldogjes (en imo pugs en Franse bulldogs) zijn gewoon doodzieke, verpeste, niet-functionerende honden. Die niet hond kunnen zijn zonder pijn of op zijn minst grote ongemak.

Een beetje vriendelijk gaat ook, hoor ;)
Mijn honden zijn geen doodzieke, verpeste en niet-functionerende honden. Ze doen canicross en agility, lopen de hele dag buiten op de boerderij op een omheind terrein van 2ha, snuffelen, jagen en rennen achter ballen aan. Ze hebben geen pijn of ongemak in welke vorm dan ook, behalve ons oudje (wordt 13) die al wat kippig is geworden en zich dus niet meer goed voelt op onbekend terrein. Ze gaan mee op show met de paarden en rennen daar de hele dag rond tussen de aussies en borders. Ik weet niet welk probleem jij daarmee hebt om er zo extreem op te reageren. Ze zijn afkomstig van CM niveau1 ouderdieren en SM-vrij. Ik ken hun ouders en grootouders en van Ginny zelfs de overgrootmoeder, en geen enkel dier heeft symptomen van wat dan ook. Ze worden of zijn 13 of ouder. De gemiddelde Duitse Dog en Bernersennen wordt 8.
Wat niet wegneemt dat ik inzie dat er door de smalle genenpoel een probleem is, dat enkel opgelost kan worden door kruisen met bv Amerikaanse cockers. En dat dit het ras zal ten goede komen.
Ik ben er absoluut TEGEN dat men een dergelijk fantastisch ras zou laten teloorgaan, zonder minstens te proberen de dieren gezonder te fokken, want niet iedereen is zo rigoureus om zeer zorgvuldig een pup te kiezen en desnoods jaren op een wachtlijst te staan.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:33

sevke schreef:
Ik ben er absoluut TEGEN dat men een dergelijk fantastisch ras zou laten teloorgaan, zonder minstens te proberen de dieren gezonder te fokken, want niet iedereen is zo rigoureus om zeer zorgvuldig een pup te kiezen en desnoods jaren op een wachtlijst te staan.

De rasverenigingen hebben hier al een paar decennia de tijd voor gehad, maar het is alleen maar de verkeerde kant op gegaan. Hiermee hebben de rasverenigingen i.m.o. bewezen dat ze de prioriteiten niet op orde hebben. Waarom zou dat nu wel opeens zo zijn?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:14

Maar Sevke, zou jij dan een kruising pup nemen? Dus stel, ze gaan outcrossen met een Am staff, zou jij dan een pup uit zo'n nest willen, én zou je dan ook de volle pond neer leggen voor die kruising..?

Probleem met de fokkers is dat mij al duidelijk geworden is, dat over het algemeen vrij extreme liefhebbers zijn van het volle ras, een kruising is vloeken in de kerk, daarnaast krijgen ze voor volle pups mét stamboom veel meer geld als dat ze voor een kruising pup zullen krijgen + het vinden van mensen die óók voor verbetering van het ras willen gaan en dus met deze kruising door willen gaan fokken is iets wat wel heel moeilijk is, de meeste kopers willen gewoon een caveliertje en zijn helemaal niet met het rasverbetering bezig.

Als je de schuld legt van deze zieke hondjes bij de pretnest fokkers en de broodfokkers, dan zou dat in feite betekenen dat de stamboomhondjes allemaal top zijn en geen problemen hebben, geen dragers en geen lijders zijn, en volgens mij is dat dus niet zo, zijn de topfokkers dus net zo fout als de andere stamboomloze fokkers, waarbij ik het de stamboomfokkers nog meer kwalijk neem als de broodfokkers/pretnestfokkers , de stamboomfokkers hadden al járen er wat aan kunnen doen natuurlijk...deze hebben veel meer inzicht in bloedlijnen en waarmee ze fokken.

Overigens denk ik dat zelfs bij de pretnesthondjes en wellicht de broodfokhondjes misschien nog wel wat winst te halen is, deze zijn meestal niet 100% raszuiver, en wellicht vind je daar zelfs wel look a likes welke geen dragers/ lijders zijn.. Welke dan weer aangekeurd zouden kunnen worden voor het ras ( gebeurd bv ook bij Markiesjes)

Maar nu zal ik wel hele vieze dingen zeggen voor de stamboom wereld :x :x

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:20

kimmie261 schreef:
Maar nu zal ik wel hele vieze dingen zeggen voor de stamboom wereld :x :x

Hier leg je inderáád de vinger op de zere plek.
De historie van het idee van "zuivere rassen" (je gebruik van het woord "vieze" is hier heel passend) is erg interessant. Het is een relatief recent idee en is oorspronkelijk sterk verbonden met zéér twijfelachtige idealogieën.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:46

Wat jij zegt kimmie is denk ik wel heel raak. Mensen willen een raszuivere en als dat het niet is een pak minder voor betalen. Maar ook bij een outcross die weloverwogen wordt gedaan worden diverse tests gedaan die geld kosten. 'Pretnestjes' waar over na is gedacht. Zoals ik al eerder benoemde zoals ik toen heb gedaan maar dan met mijn kat. En zolang de rasverenigingen hier zo moeilijk over doen...

In dit geval is er maar een handvol gezonde hondjes, dat is zo'n beperkte genenpoel. Outcross is de oplossing maar je krijgt dan nooit meer een soortgelijke hond qua rasstandaard (wat goed is). Want gaan ze wel veel doorfokken met de gezonden wordt de lijnteelt zo intens dat er weer nieuwe genetische problemen zullen komen.