Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 02:05

Ik zou willen dat er een verbod was. Ik ben zelf heel erg allergisch voor katten, en wij hadden deze zomer een kat die via ons dakterras telkens ons huis binnenkwam via het raam over de keuken. Overal haren, ik kom net de woonkamer in en dan sprong ie snel weg. Op en duur hadden we onszelf voorgenomen als we hem nog een keer in de buurt van het dakterras zagen om iets naar hem toe te mieteren dat ie wel uit keek. Ook vaak zat wakker geworden van dat harde gejank wat katten tegen elkaar maken omdat ze bij ons op het dakterras aan het vechten zijn.

Hou je beest gewoon bij je. En dan op al die lantaarnpalen: ‘heb je Poekie gezien?’ Al had ik hem gezien, zou ik je het nog niet melden. Moet je je beest maar binnen houden. En dan huilen wanneer ie aangereden wordt of door een hond (die dan niet mag buiten lopen) word doodgebeten omdat ie in de tuin kwam van die hond... jij kiest voor een kat, waarom moet de hele buurt daar dan last van hebben? Aan mij is nog nooit gevraagd: ‘hee mijn kat zwerft door de buurt, als je overlast hebt meld het dan’. Maar ondertussen zitten er wel 5 verschillende hier. Terwijl we aan een super drukke straat leven. Waarom zou je je dier dat aan willen doen?

Misschien een harde mening, maar mensen moeten echt bedenken dat hun kat los laten lopen echt verschrikkelijk irritant is voor sommige andere..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 03:14

Kuggur schreef:
superpony schreef:
Nou, volgens mij is de mens het grootste probleem op deze wereld en die sluiten ze te weinig op.

Het ecologische probleem van de huiskat is óók één van de ( inderdaad vele) door de mens geschapen problemen.
Maar die andere problemen zijn niet relevant voor deze discussie.

Uiteindelijk wel natuurlijk. Ze komen nu met beweringen en krijgen dan weerstand van mensen. Het 1 gaat niet zonder het ander.
Er is dus volgens mensen een probleem en dat komt door de katten. Die opsluiten lost deels een probleem op, maar voor een groot deel ook helemaal niet.
Ze steken hun kop in het zand voor de werkelijke redenen achter de schade waar ze nu katten de schuld van geven. En dat is dus de mens.
Je kan niet dingen beweren en denken dat mensen dat maar gaan accepteren.

Over zeg 10jr zitten alle katten bijv binnen en dan komen ze erachter dat het niet de problemen oplost zoals ze nu denken. Er gaan dan nog steeds veel vogeltjes dood door gif etc.
Wat gaan ze dan doen? Een boete op loslopende katten en als de problemen niet oplossen, boete's verhogen? Want toegeven dat het niet de oorzaak is van alle problemen, gaan ze niet doen. Maar dat het geld kan opleveren is altijd een leuke bijkomstigheid.

Hoelang werd er al gesproken over kattenbelasting?? En hoe goed komt het uit dat dit nu opeens het gesprek van de dag is??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 04:55

Trui schreef:
wij delen een kat met de buren die zelf lekker heen en weer loopt... dat zou dan ook niet meer kunnen... laat die beesten lekker ravotten. Katten stammen af van wilde katten en die horen lekker in bomen te kunnen klimmen, lekker jagen lekker rennen! ik denk dat als katten niet meer naar buiten mogen dat menig mens dan een erg drukke kat kan gaan ervaren... en niet iedereen heeft tijd om al die ‘buitentijd’ in te halen door super lang te spelen

Waar denk je dat honden en paarden van af stammen dan?
Zullen we die ook maar weer los laten?

En een kat mag wel naar buiten. Op je eigen terrein of aan een lijn :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 09:15

Had reactie van een van de ministers gelezen." Jaa als mijn katten binnen moeten blijven word ik gek van hun energie". 8)7 nou als ik mijn honden niet voldoende uitlaat, stuiteren die ook door het huis ja. Ik neem mijn verantwoordelijkheid als goed baasje en ga met ze er op uit. :)

Maar feitelijk zegt kabinet we hebben schijt aan de wetten. _-:( Australie pakt het grondiger aan }>

beatje

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:27

In Belgie zijn ze ook niet van plan de katten te laten binnen houden.Wel proberen ze hier iets te doen aan het vermeerderen van katten.Iedere kat moet gechipt en gecastreerd worden,anders mag je ze niet weg geven of verkopen.Ik moet zeggen dat het idee wel leuk is,aan de uitvoering word nog niet zoveel gedaan.De Asiels zitten zomers nog vol met kittens.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:37

superpony schreef:
Over zeg 10jr zitten alle katten bijv binnen en dan komen ze erachter dat het niet de problemen oplost zoals ze nu denken. Er gaan dan nog steeds veel vogeltjes dood door gif etc.
Wat gaan ze dan doen? Een boete op loslopende katten en als de problemen niet oplossen, boete's verhogen? Want toegeven dat het niet de oorzaak is van alle problemen, gaan ze niet doen. Maar dat het geld kan opleveren is altijd een leuke bijkomstigheid.

Hoelang werd er al gesproken over kattenbelasting?? En hoe goed komt het uit dat dit nu opeens het gesprek van de dag is??

Kattenbelasting kan niet ingevoerd worden omdat het in geen enkele wet staat vermeld, ergo mag geen enkele gemeente deze belasting heffen. Dus waar je die wijsheid vandaan hebt gehaald is mij een raadsel. :7

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:21

Het is waarschijnlijk een discussie met altijd 2 duidelijke kanten.
Ergens vind ik ook wel dat ze genoeg vrijheid moeten hebben hoor maar kijk ook naar je leefomgeving en pas je daar op aan.
In een drukke stad oid (kijk naar de zwerfpopulatie etc) zou ik al geen kat nemen en toch zijn er zat mensen die over zulke dingen nooit nadenken.
Ik woon in een dorp in een rijtjeshuis met redelijke tuin en heb me daarop aangepast.
Ze hebben het hele huis en mogen in de tuin dus ook ruimte genoeg. Maar in een flatje of iets heel kleins zou ik ze al niet aanschaffen.
Boerderij katten lopen bij mijn paarden en ponys ook en die blijven in hun omgeving, prima maar die ergeren ook geen anderen.
De buurtkatten die mijn tuin terroriseren erger ik me wel aan.
Prima dat ze in mijn tuin chillen maar ze scheiten en kotsen hem onder en reageren vals op de mijne.
Te zot voor woorden dat ik die wel mijn verantwoording neemt, de katten niet normaal kan houden daardoor

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:26

_/-\o_
Er zijn twee juristen die het gedrag van katten langs de Europese wetgeving leggen.

Wellicht ben ik verplicht om het kattenluikje dicht te doen, maar van een officieel verbod is geen sprake.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:36

karuna schreef:
Had reactie van een van de ministers gelezen." Jaa als mijn katten binnen moeten blijven word ik gek van hun energie". 8)7 nou als ik mijn honden niet voldoende uitlaat, stuiteren die ook door het huis ja. Ik neem mijn verantwoordelijkheid als goed baasje en ga met ze er op uit. :)

Maar feitelijk zegt kabinet we hebben schijt aan de wetten. _-:( Australie pakt het grondiger aan }>

Maar een kat kún je niet uitlaten. Die is zo anders dan een hond. Een kat wil klimmen, in hoekjes zitten. Het valt me op dat de anti-kattenmensen die zelf honden hebben deze vergelijking steeds maken, maar dat is appels met peren vergelijken. Een paard heel de dag op stal vinden we toch ook niet goed omdat iemands konijn ook wel heel de dag in een hokje zit?? Je moet dit per dier bekijken en katten zijn géén honden. Niet vergelijkbaar dus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 10:38

Eeh ben ik anti kat of ben ik tegen mensen die geen zorg willen geven fulltime voor hun huisdier. Groot verschil. Mijn honden willen liefst ook ongehinderd overal snuffelen en hard rennen, maar dat gaat meestal ook niet onbeperkt.

Kat kan in de buitenlucht op eigen terrein met creatief denken ook klimmen, suffelen rennen. Een voliere kan ook voor vogels soortgericht aangepast worden, voor een kat ook, kost alleen wat moeite en geld

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:44

Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-11-19 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:44

Ceffyl schreef:
[Het valt me op dat de anti-kattenmensen die zelf honden hebben deze vergelijking steeds maken, maar dat is appels met peren vergelijken.

Het is niet pro of anti hier. Als je last hebt van een buurman die zijn muziekinstallatie te luid heeft staan, wilt dat niet meteen zeggen dat je anti-feestjes bent.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:45

NatasjavE schreef:
https://images.app.goo.gl/t7zCiFNCnAsvFjPL7

Met katten wandelen...ja je kan het ze leren.

Maar echt tof is het voor niemand.

Heb je ooit al eens een puppy gezien wanneer die voor de eerste keer aan de lijn loopt? Of een veulen wanneer je die voor de eerste keer halstert?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 10:48

Ja en, die wennen er ook aan. Katten dan ook, zo niet moet je ze niet als huishier houden, net als zebras of luipaarden of een tijger

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:48

Maar waarom als je een paard of hond neemt kijk je eerst of het kan, uitlaten, financiën, past het in je leven enz.
Maar mensen met een buitenkat pleuren het dier naar buiten.
Waarom neem je überhaupt een HUISdier? Wat voor lol beleef je er zelf dan aan?

Btw ook binnen kun je schuilplekjes maken of een klimrek.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:57

karuna schreef:

Het verschil is echter dat die honden netjes meelopen aan de lijn en een kat meestal neerploft aan de lijn en niet weer opstaat. Vooral als het een oudere kat is die niet gewend is aan een tuigje te lopen. Onze poes van 14 en de kater van 8 laten zich vallen, waar ons jongste het liefst aan het tuigje mee gaat naar de da (die is 6 maanden).

Een veulen en een puppy laten zich niet vallen, die zijn veel minder eigenzinnig/meer mensgericht dan een kat. En juist dat eigenzinnige vind ik zo leuk aan katten.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-11-19 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 10:58

Honden moeten het ook leren, mijn witte herder had met 6 maanden nog nooit een halsband of lijn gezien en durfde niet eens op iets anders dan gras te lopen. En was nog bang voor alles ook. Heeft wel even wat tijd gekost hoor voor hij meeliep. Vorige witte herder durfde huis niet eens uit. En ja ook die is daarover heen gekomen met veel tijd geduld en oefenen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:59

Mijn oudste kat was 11 jaar een binnenkat, sinds paar jaar mag hij buiten en wat zie ik hem opleven.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor je commentaar gaat krijgen van hondeneigenaren die hun hond niet onder controle krijgen omdat ze een kat aan de les moeten passeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 11:00

Dan zit de kat in ieder geval aan de riem ipv los. En kan dus niet aanvallen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:01

Ik denk dat de meeste htk katten op oudere leeftijd niet eens in staat zijn het te leren. Hetzelfde als met in bad doen, als je dat al zou willen leren aan katten moet het zo jong mogelijk. Maar goed, als ik op mezelf ga wonen, blijven de katten waarschijnlijk binnen, want dan woon ik eerst toch meer stedelijk dan landelijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:05

karuna schreef:
Dan zit de kat in ieder geval aan de riem ipv los. En kan dus niet aanvallen

Maar kan ze ook niet weglopen als een hond aanvalt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 11:07

Als goed is zit de hond ook aan de riem en onder controle. Dat is niks anders als hond hond contact met uitlaten. Als baas heb je ook logisch na te denken en confrontaties voorkomen. Moet ik met mijn honden ook. Ik kan niet klakkeloos overal langslopen zonder tussenruimte oid

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:08

dromertje2 schreef:
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor je commentaar gaat krijgen van hondeneigenaren die hun hond niet onder controle krijgen omdat ze een kat aan de les moeten passeren.

Mijn hond wordt op het begin waarschijnlijk wild, maar dat is mijn probleem. Ik zou nooit iemand anders aanspreken op het feit dat mijn hond ongewenst gedrag vertoont.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:10

voor de mensen die nu reopen dat we dan omkomen in de muizen, als er meer muizen zijn als prooi voor roofdieren zou die populatie dan niet toenemen en daardoor de muizen in toom houden? ik vind het trouwens nogal een verschil of je een erf/ stal kat hebt die dus echt waarde toevoegt door de muizenpopulatie in toom houdt of een huiskat die in een woonwijk koolmeesjes doodbijt en trots mee naar huis sleept... ik zie niet waarom je in een woonwijk je kat buiten wil laten lopen, bouw dan een kattenren. En ja ik heb ook een kat, nu ik geen tuin mee heb kan ze op het balkon en vroeger ging ze mee de tuin in aan een touwtje. iedere kat kan aan een halsbandje met een waslijntje eraan lopen.. je moet ze alleen wel in de gaten houden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:10

Wel weer grappig om te lezen dat die EU-regel eigenlijk gewoon compleet zijn doel mist :D

Hier in de kleine wereld van het topic is al duidelijk te lezen dat het de anti-kattenmensen
helemaal niet te doen is om de vogeltjes te beschermen, maar dat het enkel draait om het
'' ze schijten in mijn tuin '' en '' ze zitten met z'n allen te wachten tot ze mijn honden kunnen aanvallen ''
:+