Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:07

Ik heb twee zusjes uit hetzelfde nest en ze eten hetzelfde. Aan de een kan ik precies ruiken of het goed valt of niet, de ander is van schokbeton van binnen. De gevoelige heeft ook last van haar anaalklieren af en toe, en dat merk je ook aan ontlasting en winderigheid. Intussen weet ik wel wat ik niet moet voeren. Jammer voor ze, want het voer dat ze het ALLLERlekkerst vinden levert niet te harden winden op...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:26

Grappig wel, Simba stonk echt met RC voer (zijn poep dan) en nu hij volledig over is op rauw ruik ik hem helemaal niet meer, gaat echt super goed :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:26

Volledig rauw is op dit moment qua woning niet mogelijk. Heb iig geen ruimte om rauw goed op te slaan, dus blik is dan de enige degelijke oplossing. Had nu blikvoer met ruim 95% vlees dus ik dacht goed bezig te zijn. Even afwachten wat de dierenarts zegt.

Wil niet te veel wisselen met voer en vind het ook een beetje zonde om 2kg voer te kopen als ze niet tegen de eiwitten zou kunnen.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:18

Ik heb een nieuwe dichte 5 kg zak Cat Lovers Gold te koop.
Iemand interesse?!
Nieuwprijs €27,50

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:54

Omdat er al 13 pagina's aan hele nuttige info staan, leek het mij het handigste om hier te reageren.

Uit gewoonte altijd RC aan onze beesten gegeven én ze deden het er altijd goed op.

Maar nu heb ik een kater die hier qua gewicht toch echt niet lekker op gaat. Hij zit onder zijn voerbehoefte, maar blijft spekkies én honger houden.

En zo begon het onderzoek :Y)

Als ik het goed zeg eet een kat in de natuur 2% koolhydraten (dit had ook 5 kunnen zijn) en als ze zelf mochten kiezen zouden ze rond de 12% uit komen.
Is het dan te weinig als je rond de 5% gaat zitten?
Ik heb voor nu Power Of Nature Natural Cat in gedachten - degene met kip én kalkoen én zalm, die vinden ze lekker. Maar deze brok komt rond de 2% koolhydraten uit, 50% eiwit en 48% vet.

We gaan eerst nog de 2 zakken RC opmaken - evt 10kg Hair & Skin ter overname. Ze prefereren brokjes wel echt boven natvoer en daarbij lukt het mij niet om veel porties natvoer over de dag te verdelen, met brok gaat dat via de automaat. Dus we blijven gewoon brok bij voeren. Maar ondertussen wel al met natvoer in de weer om te proberen.

Het idee is om brok te voeren, met natvoer als aanvulling cq opvulling om de honger te stoppen.

Ik heb er 2, en beide zijn super gevoelig op de darmen. Het is echt passen en meten wanneer we wat kunnen opschroeven.

Nu heb ik 3 merken in huis gehaald om te beginnen.
Ziwi Peak
MjaMjam
Power of Nature - Tessa's Sunday Special.
Waarbij het % koolhydraten varieert tussen de 5 en 12 met een uitschieter naar 16.

Mjamjam hebben we nog niet alle smaakjes geprobeerd, maar een hele grote fan hiervan zijn ze niet.

Power of Nature ligt vooral bij mijn slanke poes goed. Maaaar, gaat ook wel bij dikkie naar binnen.
Prijstechnisch is deze niet fijn, dus eventueel de normale edities met iets hoger % koolhydraten kunnen we ook overwegen, die zijn niet perse schrikbarend. Alleen is dan wel de vraag, krijg ik het bij ze naar binnen?

Ziwi Peak zijn ze wild van.
Maar de kostprijs vind ik echt flink. Ze gaan niet volledig over op natvoer. Maar met een blikje per dag zitten we toch zo op €120 aan natvoer voor 2 poezels en omdat ik er misschien nog een 3e bij wil, wordt dit wel heel kostbaar. Dit is namelijk niet alles wat ze verbruiken haha.

Almo Nature hadden we nog wat van liggen omdat dit het meest natuurlijke was destijds bij de dierenwinkel hier. Hier van zijn ze direct aan de dunne. Er mag dus echt gewoon niet teveel troep in zitten want ze poepen zich echt helemaal leeg, het is gewoon zielig. En deze reactie is echt niet van 200 gram, maar eerder van <30 gram.

Nu zijn er best wat merken in natvoer die goed zijn. Maar welke zijn goed betaalbaar, met zo min mogelijk onnodige toevoegingen, heeeeel smakelijk en goed verkrijgbaar via webshop zonder torenhoge verzendkosten, of een welkoop, dat is de enige winkel hier in de buurt. Ervaring leert echter wel dat de welkoop vrij duur is tov de webshops.

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een goedkopere variant van Ziwi, maar bestaat dat?

En daarnaast dus nog de vraag, wanneer zijn er te weinig koolhydraten in het eten?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:01

Zonder dat ik in de ingrediënten gedoken ben, heb je al een keertje gekeken bij het natvoer van Farmina ?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:19

Lukasje schreef:
Zonder dat ik in de ingrediënten gedoken ben, heb je al een keertje gekeken bij het natvoer van Farmina ?

Ja, de C/D Ocean en Prime komen best prima er uit, maar liggen qua prijs.
Maar kg prijs ligt hier rond €30 euro.

Of bedoelde brokjes? Daar heb ik nog niet naar gekeken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:57

KellyR schreef:
Lukasje schreef:

Ja, de C/D Ocean en Prime komen best prima er uit, maar liggen qua prijs.
Maar kg prijs ligt hier rond €30 euro.

Of bedoelde brokjes? Daar heb ik nog niet naar gekeken.

Ik bedoelde het natvoer omdat je daarnaar vroeg, maar zowel nat- als droogvoer zijn van dit merk niet verkeerd.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:14

Voor de prijs hoef ik niet te wisselen voor Ziwi. Dan zou ik nog duurder uit zijn. Misschien wel fijn voor meer verschillende smaakjes om te kunnen wisselen. En een back up voor als ziwi helemaal met de export naar Europa stopt....

Droogvoer is wel echt een stuk slechter dan hun natvoer qua ingrediënten etc.

Verder ben ik qua prijs nog uitgekomen bij MAC's en Animonda Carny. Iemand daar ervaring mee met hele kieskeurige eters?

Ik heb nog allemaal voer over van wat er eigenlijk niet in wil. Beide kan ik alleen per 6x200gram bestellen als minimum, geen losse verpakkingen.

Ohja en Lily's Kitchen zit een beetje tussen deze 2 en Ziwi in qua prijs. Plus alle drie zijn ze ook gewoon bij Zooplus e.d. te bestellen.

Qua droogvoer, als een te kort aan koolhydraten wel een ding is. Dan is Orijen misschien nog een optie waar wel wat meer koolhydraten in zitten, maar verhoudingen en ingrediënten blijven verder wel kwalitatief.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:31

Moch iemand nog een tip hebben over blikvoer smaak kip met veel vlees en betaalbaar. Dan hoor ik het ook graag. Ben nu een beetje bij het hondenvoer aan het kijken.
Hij krijgt vooral brok 4x per dag en dan voor het idee nog 2x wat natvoer. Ik had nu porto 21 maar ben daar niet 100% te vreden over.
Meneer heeft op het moment een vacht probleem en likt zich veel. Dierenarts kan niks vinden behalve het geld uit mijn portemonnee;). Voor zijn brok heb ik dieetvoer omdat hij anders blaasgruis krijgt. En wil niet helemaal vers geven. Dus ben een beetje aan het zoeken naar een goed blikje voor erbij.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 23:46

floorsil schreef:
Moch iemand nog een tip hebben over blikvoer smaak kip met veel vlees en betaalbaar. Dan hoor ik het ook graag. Ben nu een beetje bij het hondenvoer aan het kijken.
Hij krijgt vooral brok 4x per dag en dan voor het idee nog 2x wat natvoer. Ik had nu porto 21 maar ben daar niet 100% te vreden over.
Meneer heeft op het moment een vacht probleem en likt zich veel. Dierenarts kan niks vinden behalve het geld uit mijn portemonnee;). Voor zijn brok heb ik dieetvoer omdat hij anders blaasgruis krijgt. En wil niet helemaal vers geven. Dus ben een beetje aan het zoeken naar een goed blikje voor erbij.

Animonda - Carny- Single Protein - kip puur
6x 400 gram = 6,45/kg
6x800 gram = 4.10/kg via zooplus

Canagan kip - zowel blik als pouch - dit merk kan ik zelf lastig online vinden.
Op dieza 1.34/75gram =17.86/kg
Maar mogelijk kan je er ergens goedkoper aan komen?

Catz Finefood Purrr - kip
Cutiecat €2.49/200gram = 12.45/kg
Via zooplus herhaalbestelling met 10% discount €11.24
Op cutiecat is ook de bio variant, maar die ligt een stuk hoger in prijs.

Edgard Cooper - kip +- 15€/kg bij meerdere aanbieders

GranataPet DeliCatessen 6 x 200 g - kip PUUR
€11.50/kg

GranataPet Symphonie 12 x 200 g Kattenvoer kip PUUR
€11.50

Lily's Kitchen - Smooth Pate- Kip
Nu in de aanbieding bij bol.com
€7.65/kg
Normaliter rond de €11.50/kg

MAC's - kip PUUR - blik en pouch
6x200 = €6.24/kg
6x400 = 4.58/kg

Mjamjam Pur - Kip PUUR
(Volgens mij zit bij de normale versie zalmolie)
Bij cutiecat 2,48/200gram = 12,40/kg

Power of Nature - Natural Cat - kip
Op hun eigen website 6x200gram = 8.75/kg
6x400 = €5.83/kg

Real Nature - kip - kan ik enkel bij de voormalige Jumper (als ik het goed zeg) vinden, tegenwoordig Maxizoo
Prijs onbekend

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 00:18

Die van Almo nature zijn prima toch?
Alleen opletten dat je de volledige variant koopt, drie kwart van wat ze hebben is namelijk geen compleet voer..
Degene die wel compleet zijn, daar staat het ook op. Uit m'n hoofd heb je dan voor kip, kip met wortel.
Of het prijstechnisch beter is dan iets anders durf ik niet te zeggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:36

Ik voer al een hele tijd Animonda Carny naast Orijen brok. Dat gaat heel goed :j Ik vind het zelf echt smerig spul, maar de katten zijn er dol op. Het is ook natvoer dat goed hoog in eiwitten etc zit, en alleen maar vlees bevat. Ze kregen eerst Almo, maar dat vond ik vrij prijzig worden en het is inderdaad niet compleet. En om ze nou kip met wortel te gaan voeren om het maar compleet te maken.. :=

Animonda Carny komt op veel voervergelijksites er ook goed uit :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:10

Ik voer ook Animondo Carny.
In principe alleen carnibest of barfmenu, maar soms vergeten te ontdooien, en dan heb ik dat liggen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:37

Hier een 5,5 jarige Maine coon van 8kg.

Wij voeren Power of Nature meadowland qua brok en heel erg tevreden over - krijg haar helaas niet volledig van de brok af omdat ze kvv niet structureel genoeg eet en niet gevarieerd genoeg. Qua brok dus gekozen voor iets wat hoger in vlees zit, en wat lager in koolhydraten < die laatste zijn echt boosdoeners voor katten. Eerder heb ik nog de brok van Markus-Mühle BeuteNah geprobeerd, omdat ik die in theorie nog wat beter vind als PoN, maar deze brok is in zo’n soort pellet uitvoering en dat eet ze gewoon echt niet. Ze is meer krokante brok gewend geweest van eerder, en Power of Nature sluit daar meer bij aan, dus die eet ze gewoon heel graag.

Aangevuld voeren we ‘natvoer/vlees' van oa applaws, almo nature, Farmina, Carnilove of vergelijkbare merken wanneer we ze ergens tegenkomen. KVV(rauw) eet ze mee met de hond wanneer ze wil en dat zijn verschillende diersoorten en dat is een aantal dagen per week, maar jammer genoeg niet dagelijks al blijf ik wel proberen dus de ene week eet ze het in verhouding wel meer als de rest. Ik wil haar het liefst volledig op KVV hebben en geen brok meer hoeven te voeren, want katten zijn = 100% carnivoor, maar het is me nog niet gelukt het er doorheen te krijgen bij haar. Ze eet het super graag, maar wel wanneer zij er zin in heeft/hoe het haar uitkomt en specifieke dieren :')

En zag nog wat voorbij komen qua prijzen e.d. Moet ik wel zeggen dat ik niet naar de prijzen (als in; dat is voor mij een belangrijk iets om rekening mee te houden en heeft geen invloed op wat ik kies qua voer) kijk en me niet aan een budget houd per se. Bij de hond ook niet (die eet volledig rauw met toevoegingen/aanvullende dingen). Ik vind voer de belangrijkste basis behoefte voor mijn dieren waarmee je veel goeds kunt doen preventief alsook qua onderhoud en voor de lange termijn, dus daar hoef ik financieel gelukkig niet per se een strak budget voor aan te houden met onze inkomsten. Ik houd wel af en toe aanbiedingen in de gaten waar het kan, maar voer vooral ongeacht de prijs, de merken en soorten die ik graag wil voeren mbt wat ik in basis/theorie belangrijk vind voor ze.

Met katten is het ook altijd maar de vraag wat ze willen eten natuurlijk. Hier heeft dat dus ook wel iets van invloed, want in theorie zou ik ja toch anders willen, maar met hetgeen wat ze nu eet ben ik ook al tevreden - aanvullend drinkt ze namelijk gelukkig ook heel goed; ze is gek op water.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:02

Ik kom nu uit op

-MjAMjAM Puur Vleesplezier
-animonda Carny
-Wild Freedom

Ik vind goed voer ook belangrijk en wil er best wat voor betalen. Zelf vind ik dat er vaak andere dingen door heen zitten als wortel, erwten en kwam zelfs granaatappelpitjes tegen. Vind dat gewoon niet zo natuurlijk. Daarnaast vind ik een blikje voer rond de €5 toch wel iets te overdreven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:15

Ja sommige prijzen zijn inderdaad ook overdreven.

Ik heb meestal zakjes/blikjes van 70/80 gram die dan voor 1 voerbeurt zijn en de prijzen variëren dan van 1,20 tot max 1,70 zoiets. Gemiddeld zit ik denk ik rond de 1,40 ofzo. Brok kost me 25e voor een zak van 2kg en doe ik wat langer als een maand tot 1,5 maand mee en de kvv tel ik niet precies.

Ik ben gemiddeld altijd wel rond de 100-110euro per maand kwijt met voer en kattenbak vulling voor onze prinses :') (heb ook een dure kattenbak vulling maar wil er niet vanaf omdat die gewoon goed werkt voor ons, lol). Heb ik een kat van 8kg dus dat maakt misschien ook nog een verschil wel met hoeveel je voert dan ook weer.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:16

Hier een kat die vrijwillig groente en fruit eet en dus ook smaakjes met wortel en pastinaak super lekker vindt :o maar kvv, no way.
En daarbij is de kvv kant en klaar en ook helemaal niet zo heel fijn voor katten als je de analyse er naast legt.

Het zijn hier verder ook luxe poezen hoor. Maar 120€ voor 1/5e van de voerbehoefte (5 en 7 kg), daar vind ik wel wat van. €600 geef ik ook voor mezelf niet uit aan eten :')
Ja, ik geef ze niet volledig natvoer, maar die van 7kg is mogelijk over een paar jaar op jonge leeftijd al tandloos en ik weet niet hoe hij brokjes dan verdraagt. Dus dan is het wel fijn om het betaalbaar te houden, ook als er onverhoopt mindere tijden aan komen.

Enfin, we gaan kijken waar het schip strand.
1 pakje van mjamjam wat wél in de smaak valt - kip en garnalen, wie had dat gedacht.

Bij de volgende bestelling ga ik nog Animonda en MAC's proberen.

Hoop dan een smaak pallet van een aantal smaakjes samen te kunnen stellen, zodat jut en jul zich niet gaan vervelen aan de smaak. En hopelijk blijft het maag darm stelsel dan niet teveel gewend aan 1 merk.

Eeeeeen, als ik het goed begrijp is niemand bang voor een koolhydraten te kort dus dat is fijn :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:47

KellyR schreef:
Voor de prijs hoef ik niet te wisselen voor Ziwi. Dan zou ik nog duurder uit zijn. Misschien wel fijn voor meer verschillende smaakjes om te kunnen wisselen. En een back up voor als ziwi helemaal met de export naar Europa stopt....

Droogvoer is wel echt een stuk slechter dan hun natvoer qua ingrediënten etc.

Verder ben ik qua prijs nog uitgekomen bij MAC's en Animonda Carny. Iemand daar ervaring mee met hele kieskeurige eters?

Ik heb nog allemaal voer over van wat er eigenlijk niet in wil. Beide kan ik alleen per 6x200gram bestellen als minimum, geen losse verpakkingen.

Ohja en Lily's Kitchen zit een beetje tussen deze 2 en Ziwi in qua prijs. Plus alle drie zijn ze ook gewoon bij Zooplus e.d. te bestellen.

Qua droogvoer, als een te kort aan koolhydraten wel een ding is. Dan is Orijen misschien nog een optie waar wel wat meer koolhydraten in zitten, maar verhoudingen en ingrediënten blijven verder wel kwalitatief.

Ik heb op zich makkelijke eters maar de MAC’s vonden ze niet geweldig. Animonda Carny koop ik geregeld.