Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Machie schreef:Ik heb het ze gewoon nooit geleerd om niet te trekken. Kan me er echt geen tel druk om maken dat de 2 kleintjes trekken. Ze wegen 11 en 14 kilo. Daar merk je echt niks van
Mijn grote hond trekt niet, die weegt 26 kilo en dat werd vervelend, dus hem maar geleerd niet te trekken. Al kan hij dan weer niet los, hij jaagt. En geloof me, hier struikel je over de reeen en konijnen. Dan maar een lange lijn eraan.
Wel tof dat mijn honden nu zielig gevonden worden. Ik denk dat ze het beter hebben dan 90% van de huishonden in Nederland
mirriejj schreef:Hier ook een hond die nooit los loopt, trekt EN ook nog eens regelmatig aan de sleeplijn loopt. Moet ik daar nu een andere baas voor zoeken?
MyWishMax schreef:Het wordt nogal dubbel zo. Honden moeten los, want het is een basisbehoefte. Ze mogen niet los in aanlijn gebieden en lange lijnen zijn gevaarlijk. Maar een hond die wel luistert, maar niet met andere honden overweg kan mag weer niet los, omdat de basisbehoefte van de ene hond toch belangrijker is dan van de ander. (En ja, als de andere hond opgevreten wordt moet je dat absoluut niet opzoeken, maar een hond die flink van zich afbijt om wat voor reden dan ook wordt ook niet gewaardeerd) Ik vind het een vereiste dat een hond luistert en hondentaal kent. En nee, dat luisteren is nooit 100%, maar ik vind het wel een plicht om te zorgen dat een hond geen overlast geeft. Niet aan andere honden, niet aan mensen met honden, niet aan mensen zonder honden en niet aan andere dieren.
MyWishMax schreef:Dat is echt onzin. Mijn honden lopen ook niet zonder trekken, dat is voor mij geen basis opvoeding. Uitlaten is een stukje vrijheid voor ze en aangezien we hier niet op loopafstand een losloopgebied hebben, doen we dat aan de lijn. En dan mogen ze ontspannen, dus rondsnuffelen en hoeven ze niet netjes naast me te lopen. De stukken dat dat moet vanwege oversteken oid kunnen ze gewoon netjes volgen. En dat heeft echt 0,0 met respect te maken en ze hebben niet ineens de leiding hoor. Met loslopen luisteren ze prima.
Ik heb nog nooit ongelukken gehad met een lange lijn, maar ik moet zeggen dat ik hem vast houd en niet laat slepen. Net als dat je met een flex best een hond kan controleren, als je je realiseert dat er een rem op zit. Ik gebruik hem pas als een hond het commando hier kent, dus niet voor puppen.
DatBenIkNou schreef:Dat vind ik beetje dooddoener, ze hebben het beter dan de meeste andere honden..Natuurlijk gaan ze niet dood van nooit los kunnen sjouwen en struinen, maar daarom is nog steeds wel heel fijn voor honden als ze dat wel kunnen?
MyWishMax schreef:Dat is echt onzin. Mijn honden lopen ook niet zonder trekken, dat is voor mij geen basis opvoeding. Uitlaten is een stukje vrijheid voor ze en aangezien we hier niet op loopafstand een losloopgebied hebben, doen we dat aan de lijn. En dan mogen ze ontspannen, dus rondsnuffelen en hoeven ze niet netjes naast me te lopen. De stukken dat dat moet vanwege oversteken oid kunnen ze gewoon netjes volgen. En dat heeft echt 0,0 met respect te maken en ze hebben niet ineens de leiding hoor. Met loslopen luisteren ze prima.
Ik heb nog nooit ongelukken gehad met een lange lijn, maar ik moet zeggen dat ik hem vast houd en niet laat slepen. Net als dat je met een flex best een hond kan controleren, als je je realiseert dat er een rem op zit. Ik gebruik hem pas als een hond het commando hier kent, dus niet voor puppen.
Lisitano schreef:Ik vind het ook belangrijk dat ze los gaan hoor en wat dat betreft zou ik echt de pineut zijn als ze niet sociaal waren. Als ik mijn Husky overal maar los laat had Holland heel wat schaapjes minderIk moet dus echt naar gebieden toe waar het veilig is. Daar stap ik dan ook wel lang voor in de auto en ik woon aan de kust dus ik heb heel wat kilometers strand om te lopen. Kun je elkaar heel fijn uit de weg
AikePeer schreef:Ik vind dat je per definitie niet met een hond aan de riem een losloop gebied op hoeft te zoeken. Wij rijden speciaal naar zulke gebieden om onze honden ff lekker uit te laten razen en als ik dan steeds onze honden aan moet lijnen voor andere kan ik net zo goed een blokje in de wijk lopen. Het is niet zoals in aanlijngebieden een plicht om je hond los te laten maar ik vind, als je rekening houdt met andere, je daar niet gaat lopen met een hond waaraan andere zich moeten aanpassen! DAT vind ik rekening houden met..
Nikass schreef:MWM weet niet of het naar mij is, maar je hebt mij iig niet horen zeggen dat een niet-sociale hond niet los mag. Je moet wel ff de juiste condities opzoeken,maar ik zou wel een manier vinden om dat te regelen, tenzij het echt niet verantwoord kan.
Over het oefenen met een pup, dat kan ook in een druk losloopgebied en dat kan echt anders dan hem steeds roepen waarna hij steeds niet luistert. Er zijn echt andere methodes hoor.
En als je je pup thuis geleerd heb om prima op het commando "hier" te reageren zal je daarna toch ook moeten ondervinden of hij dat nog doet met veel afleiding om hem heen. In een veilig losloopgebied kan dat