Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:55

Hond bij je roepen of aanlijnen kan ook weer nare reacties geven helaas... Het uiterlijk van mijn hond benadeeld haar karakter. Ze is superlief, rustig en heel sociaal. Maar het is een grote, indrukwekkende hond om te zien. Als zij los loopt en ik kom andere mensen tegen, roep ik haar vaak bij me of lijn haar aan. De reden is dat ik ervan uitga dat niet iedereen gek is op honden en ze wilt nog wel eens een kwijlbek hebben. Maar als ik haar dan bij me hou, gaan mensen ervan uit dat ze agressief is. Boze blikken of nare reacties als 'oh, bijt hij?' volgen dan. En dat is erg jammer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:56

Dat is echt onzin. Mijn honden lopen ook niet zonder trekken, dat is voor mij geen basis opvoeding. Uitlaten is een stukje vrijheid voor ze en aangezien we hier niet op loopafstand een losloopgebied hebben, doen we dat aan de lijn. En dan mogen ze ontspannen, dus rondsnuffelen en hoeven ze niet netjes naast me te lopen. De stukken dat dat moet vanwege oversteken oid kunnen ze gewoon netjes volgen. En dat heeft echt 0,0 met respect te maken en ze hebben niet ineens de leiding hoor. Met loslopen luisteren ze prima.

Ik heb nog nooit ongelukken gehad met een lange lijn, maar ik moet zeggen dat ik hem vast houd en niet laat slepen. Net als dat je met een flex best een hond kan controleren, als je je realiseert dat er een rem op zit. Ik gebruik hem pas als een hond het commando hier kent, dus niet voor puppen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:07

Ik vind dat je per definitie niet met een hond aan de riem een losloop gebied op hoeft te zoeken. Wij rijden speciaal naar zulke gebieden om onze honden ff lekker uit te laten razen en als ik dan steeds onze honden aan moet lijnen voor andere kan ik net zo goed een blokje in de wijk lopen. Het is niet zoals in aanlijngebieden een plicht om je hond los te laten maar ik vind, als je rekening houdt met andere, je daar niet gaat lopen met een hond waaraan andere zich moeten aanpassen! DAT vind ik rekening houden met..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:08

Ik heb het ze gewoon nooit geleerd om niet te trekken. Kan me er echt geen tel druk om maken dat de 2 kleintjes trekken. Ze wegen 11 en 14 kilo. Daar merk je echt niks van :D
Mijn grote hond trekt niet, die weegt 26 kilo en dat werd vervelend, dus hem maar geleerd niet te trekken. Al kan hij dan weer niet los, hij jaagt. En geloof me, hier struikel je over de reeen en konijnen. Dan maar een lange lijn eraan.
Wel tof dat mijn honden nu zielig gevonden worden. Ik denk dat ze het beter hebben dan 90% van de huishonden in Nederland :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:14

Machie schreef:
Ik heb het ze gewoon nooit geleerd om niet te trekken. Kan me er echt geen tel druk om maken dat de 2 kleintjes trekken. Ze wegen 11 en 14 kilo. Daar merk je echt niks van :D
Mijn grote hond trekt niet, die weegt 26 kilo en dat werd vervelend, dus hem maar geleerd niet te trekken. Al kan hij dan weer niet los, hij jaagt. En geloof me, hier struikel je over de reeen en konijnen. Dan maar een lange lijn eraan.
Wel tof dat mijn honden nu zielig gevonden worden. Ik denk dat ze het beter hebben dan 90% van de huishonden in Nederland :)

Dat vind ik beetje dooddoener, ze hebben het beter dan de meeste andere honden..Natuurlijk gaan ze niet dood van nooit los kunnen sjouwen en struinen, maar daarom is nog steeds wel heel fijn voor honden als ze dat wel kunnen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:19

Fijne aanname ook... We doen allemaal ons best voor onze honden.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:21

Hier ook een hond die nooit los loopt, trekt EN ook nog eens regelmatig aan de sleeplijn loopt. Moet ik daar nu een andere baas voor zoeken? -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:43

Het is ook nogal een aanname dat honden die trekken ook problemen opleveren met loslopen en ze geen respect voor de baas hebben. Ik vind het nogal sneu als wild opgejaagd wordt, dus heb alleen maar respect voor mensen die hun jagende hond aan de lijn houden.

Het wordt nogal dubbel zo. Honden moeten los, want het is een basisbehoefte. Ze mogen niet los in aanlijn gebieden en lange lijnen zijn gevaarlijk. Maar een hond die wel luistert, maar niet met andere honden overweg kan mag weer niet los, omdat de basisbehoefte van de ene hond toch belangrijker is dan van de ander. (En ja, als de andere hond opgevreten wordt moet je dat absoluut niet opzoeken, maar een hond die flink van zich afbijt om wat voor reden dan ook wordt ook niet gewaardeerd) Ik vind het een vereiste dat een hond luistert en hondentaal kent. En nee, dat luisteren is nooit 100%, maar ik vind het wel een plicht om te zorgen dat een hond geen overlast geeft. Niet aan andere honden, niet aan mensen met honden, niet aan mensen zonder honden en niet aan andere dieren.

Daarbij snap ik het argument niet dat je met een pup of puber ook moet kunnen oefenen. Ja, natuurlijk, maar toch niet op de drukste tijd van de dag? Zoiets bouw je op en probeer je zo min mogelijk fout te laten gaan, dus bouw je iets in waarmee je in kan grijpen zoals een lange lijn. De hond leert er niks van als hij telkens gewoon ergens naar toe kan gaan, ja, dat het commando niet zoveel betekent dus. Je gaat met een paard dat niet verkeersmak is toch ook niet een 80km weg op zonder hoofdstel/touw/noem maar op?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:49

mirriejj schreef:
Hier ook een hond die nooit los loopt, trekt EN ook nog eens regelmatig aan de sleeplijn loopt. Moet ik daar nu een andere baas voor zoeken? -O-

Nee joh. Wat ik zeg. Iedereen doet zijn/haar best voor zijn/haar hond(en). Beetje rekening houden met elkaar en je komt een heel eind :D.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:52

Zoals al vaker aangegeven, het zal ook enorm schelen wat voor gebied het is. Is het een groot bos waar ze los mogen dan is het heel anders dan een losloopveldje. En een zonnige zondag is ook weer heel anders dan een doordeweekse regenachtige dag. In het 1e gebied kom ik wel, want daar kunnen mijn honden loslopen en hoeven we niks met andere honden en mensen. Zo'n veldje kom ik niet, omdat mensen daar komen om hun honden met elkaar te laten spelen en wij daar geen behoefte aan hebben. En zonnige dagen kom ik ook niet in losloopgebieden, tenzij het bizar vroeg is. Te druk en dan vind ik dat het te gek wordt om te verwachten dat iedereen rekening met elkaar houdt.
Ik houd daar dan dus rekening mee door er niet te komen. :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:54

mirriejj schreef:

Joh.
Je kent je eigen hond en weet waar ze het gelukkigste van worden. Het is heel vervelend als compleet onbekenden dan gaan bepalen of jij je hond wel of niet moet herplaatsen omdat ze het zelf anders zouden doen.

MyWishMax schreef:
Het wordt nogal dubbel zo. Honden moeten los, want het is een basisbehoefte. Ze mogen niet los in aanlijn gebieden en lange lijnen zijn gevaarlijk. Maar een hond die wel luistert, maar niet met andere honden overweg kan mag weer niet los, omdat de basisbehoefte van de ene hond toch belangrijker is dan van de ander. (En ja, als de andere hond opgevreten wordt moet je dat absoluut niet opzoeken, maar een hond die flink van zich afbijt om wat voor reden dan ook wordt ook niet gewaardeerd) Ik vind het een vereiste dat een hond luistert en hondentaal kent. En nee, dat luisteren is nooit 100%, maar ik vind het wel een plicht om te zorgen dat een hond geen overlast geeft. Niet aan andere honden, niet aan mensen met honden, niet aan mensen zonder honden en niet aan andere dieren.

Nou inderdaad.
Foutje kan gebeuren maar voorkomen is genezen :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:01

MyWishMax schreef:
Dat is echt onzin. Mijn honden lopen ook niet zonder trekken, dat is voor mij geen basis opvoeding. Uitlaten is een stukje vrijheid voor ze en aangezien we hier niet op loopafstand een losloopgebied hebben, doen we dat aan de lijn. En dan mogen ze ontspannen, dus rondsnuffelen en hoeven ze niet netjes naast me te lopen. De stukken dat dat moet vanwege oversteken oid kunnen ze gewoon netjes volgen. En dat heeft echt 0,0 met respect te maken en ze hebben niet ineens de leiding hoor. Met loslopen luisteren ze prima.

Ik heb nog nooit ongelukken gehad met een lange lijn, maar ik moet zeggen dat ik hem vast houd en niet laat slepen. Net als dat je met een flex best een hond kan controleren, als je je realiseert dat er een rem op zit. Ik gebruik hem pas als een hond het commando hier kent, dus niet voor puppen.

Je noemt hier zelf al het verschil. Jouw honden KUNNEN het wel,maar hoeven het niet altijd. Jij bepaald dus wanneer wel of niet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:03

mirriejj schreef:

Wat een zinvolle bijdrage aan deze interessante discussie.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:04

DatBenIkNou schreef:
Dat vind ik beetje dooddoener, ze hebben het beter dan de meeste andere honden..Natuurlijk gaan ze niet dood van nooit los kunnen sjouwen en struinen, maar daarom is nog steeds wel heel fijn voor honden als ze dat wel kunnen?

ja. En voor mijn honden is het nog fijner als er niet steeds van die niet luisterende honden op hun afdenderen. En geloof me, die lopen overal. Niet alleen in een losloopbos. Losloop veldjes kom ik niet, losloopbos amper. Mijn reuen lopen zelden los, ik vind het nog al sneu dat ze reeen opjagen. Dat is nl helemaal not done. Niet luisteren = niet volledig los. Dan een sleeplijn eraan (die ik vasthoud)
Ik vind nl niet dat mijn dat mijn honden meer rechten hebben dan andere dieren. Maar ik vind wel dat mijn honden net zo veel recht hebben tot lekker wandelen als andere honden. Dus zie je een hond aan de riem, roep de jouwe even bij je. Hoeveel moeite is dat nou? Als je hond dat niet kan, heb je wat te trainen ;)

MyWishMax, ik ben het dus helemaal met je eens!
Al hebben mijn honden geen respect voor mij want ze trekken :D En ze liggen ook nog eens op de bank :+

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:05

Dat vind ik rekening houden met elkaar @ mywishmax. Jij weet waar je honden behoefte aan hebben en zoekt niet onnodig de confrontatie op. Honden die elkaar corrigeren heb ik absoluut geen moeite mee ! Mijn reu vind iedereen leuk én is onstuimig hij wordt af en toe op zijn plek gezet door honden die niks van hem moeten hebben. Prima, daar leert tie van. Maar met een hond agressieve hond zoek je geen gebieden op waarbij je vooraf al weet dat iedereen zich aan het gedrag van 'jou' hond aan moet passen.

Ik vind de opmerking dat loslopen een basis behoefte ook niet juist. Iedereen bepaald dat voor zich. Water, eten en een dak boven zich vind ik basis behoefte.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:10

Ik vind het ook belangrijk dat ze los gaan hoor en wat dat betreft zou ik echt de pineut zijn als ze niet sociaal waren. Als ik mijn Husky overal maar los laat had Holland heel wat schaapjes minder := Ik moet dus echt naar gebieden toe waar het veilig is. Daar stap ik dan ook wel lang voor in de auto en ik woon aan de kust dus ik heb heel wat kilometers strand om te lopen. Kun je elkaar heel fijn uit de weg ;) Maar omdat ik ook heel veel werk ben ik gebonden aan het weekend om lang in de auto te stappen voor veilige gebieden en daar loopt dan heel hondenhebbend Nederland ook. Ook de zondagmiddag-Labradors.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 23-12-16 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:11

MyWishMax schreef:

Mijn hond hoeft ook niet netjes te volgen hoor, en hij mag ook snuffelen. Maar dat kan echt zonder te trekken. Ik vind dat dus wel basisopvoeding. Maar ik zie het niet als dat de hond bepaalt. De baas bepaalt nl net zo goed dat hij het trekken accepteert.
En als beide er happy mee zijn maakt het mij niet uit, maar ik vind het niet prettig dus bij mij hangt het lijntje altijd slap.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:12

Lisitano schreef:
Ik vind het ook belangrijk dat ze los gaan hoor en wat dat betreft zou ik echt de pineut zijn als ze niet sociaal waren. Als ik mijn Husky overal maar los laat had Holland heel wat schaapjes minder := Ik moet dus echt naar gebieden toe waar het veilig is. Daar stap ik dan ook wel lang voor in de auto en ik woon aan de kust dus ik heb heel wat kilometers strand om te lopen. Kun je elkaar heel fijn uit de weg ;)

Het strand is heerlijk Daar kunnen mijn jagers ook heerlijk los. Dat ze eens wat vogels langs de kust weg jagen vind ik niet echt een probleem. Helaas woon ik aan de andere kant van het land :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:16

AikePeer schreef:
Ik vind dat je per definitie niet met een hond aan de riem een losloop gebied op hoeft te zoeken. Wij rijden speciaal naar zulke gebieden om onze honden ff lekker uit te laten razen en als ik dan steeds onze honden aan moet lijnen voor andere kan ik net zo goed een blokje in de wijk lopen. Het is niet zoals in aanlijngebieden een plicht om je hond los te laten maar ik vind, als je rekening houdt met andere, je daar niet gaat lopen met een hond waaraan andere zich moeten aanpassen! DAT vind ik rekening houden met..

Dat vind ik ook. Net als dat je met een loopse teef die gebieden, in elk geval op de drukke tijden, probeert te vermijden.

Mirriejj het is maar net welke normen je erop nahoudt. Als jij vindt dat jij je hond een top leven geeft op deze manier dan is dat toch aan jou :)

MWM weet niet of het naar mij is, maar je hebt mij iig niet horen zeggen dat een niet-sociale hond niet los mag. Je moet wel ff de juiste condities opzoeken,maar ik zou wel een manier vinden om dat te regelen, tenzij het echt niet verantwoord kan.

Over het oefenen met een pup, dat kan ook in een druk losloopgebied en dat kan echt anders dan hem steeds roepen waarna hij steeds niet luistert. Er zijn echt andere methodes hoor.
En als je je pup thuis geleerd heb om prima op het commando "hier" te reageren zal je daarna toch ook moeten ondervinden of hij dat nog doet met veel afleiding om hem heen. In een veilig losloopgebied kan dat

Machie: een aanlijn gebod betekent volgens de wet een lijn van maximaal 1 meter. Maakt mij niks uit hoor, maar veel mensen kunnen niet met een lange lijn overweg en dan krijg je pas irritante taferelen.
Ik ben het zeker met jou en MWM eens dat je er altijd voor moet gaan om geen overlast te veroorzaken. Maar ik vind dus dat je dat wel doet als je met een agressieve hond aangelijnd in het losloopgebied gaat lopen. (Zoals het vb uit de op)

Alke Peer: dat klopt. Ik heb gezegd dat IK VIND dat het een basisbehoefte is. Mijn norm, mijn mening dus. Bij sommige honden kun je daar helaas niet aan voldoen omdat ze te "verknipt" zijn geworden door allerlei omstandigheden. Maar bij de meeste valt er wel een mouw aan te passen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:52

@ nikas, ik snap je, ik vind het voor mijn honden ook een must dat ze af en toe kunnen razen maar om het algemeen voor alle honden een basisbehoefte te noemen, nee dat niet.;-) en zelfs al hebben die van mij af en toe bananen in hun oren (beide bulldogs) ze gaan lekker los in een losloopgebied omdat ik weet dat ze geen vlieg kwaad doen en als een hond er niet van gediend is maar wel sociaal zal deze een snauw geven en dan lopen die van mij gewoon door.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:58

Precies dan is er geen probleem. Ik vind het altijd erg jammer als mensen hun hond corrigeren als die terecht een snauw uitdeelt. :(:)

Wat de basisbehoefte betreft verschillen we dan van mening ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:02

Nikass schreef:
MWM weet niet of het naar mij is, maar je hebt mij iig niet horen zeggen dat een niet-sociale hond niet los mag. Je moet wel ff de juiste condities opzoeken,maar ik zou wel een manier vinden om dat te regelen, tenzij het echt niet verantwoord kan.

Over het oefenen met een pup, dat kan ook in een druk losloopgebied en dat kan echt anders dan hem steeds roepen waarna hij steeds niet luistert. Er zijn echt andere methodes hoor.
En als je je pup thuis geleerd heb om prima op het commando "hier" te reageren zal je daarna toch ook moeten ondervinden of hij dat nog doet met veel afleiding om hem heen. In een veilig losloopgebied kan dat

Nee, het was een algemene opmerking over alle opmerkingen die hier gemaakt zijn. ;) En die condities ben ik helemaal met je eens. Zo komt mijn oudste teef nergens los waar andere honden zijn en dus echt alleen in verlaten gebieden of afgesloten privé terreinen. De twee anderen hebben een erg grote persoonlijke ruimte, maar komen wel gewoon los,de jongste wat minder dan de reu. Alleen dus niet op drukke tijdstippen, maar goed, dan loop ik er zelf ook liever niet. En ik heb gelukkig die luxe om die keuze te maken. Maar die jongste loopt dus wel aan de lijn in sommige losloopgebieden(zij wil heel soms auto's jagen en ik neem dus geen risico bij wegen) en dan is het niet tof als er honden op af denderen en zo de neus in haar muts duwen. :=

Over de pup, ik zeg nergens dat het alleen thuis moet, ik zeg alleen dat je een middel moet hebben om te zorgen dat het commando ook uitgevoerd en idd niet steeds roepen als hij niet luistert. En het dus ook niet als excuus moet gebruiken. Niet dat jij dat doet, maar er zijn ook mensen die dan lachend op je af komen 'ach, jonge hond he, die luistert nog niet'. Mijn honden zijn ook als jonge honden wel eens ergens op af gegaan, maar dan was het wel duidelijk dat ik ermee bezig was. Hond roepen bijvoorbeeld, hij komt keurig naar me toe, ik prijs hem en hij draait om om toch te gaan kijken. Ja, chips! Maar je bouwt die afleiding op, lijkt mij, juist om zo veel mogelijk succes te kunnen hebben. Een lange lijn is een middel, maar dat is natuurlijk niet het enige. Maar thuis aanleren zonder prikkels en dan op een drukke dag naar een druk losloopgebied gaan en roepen dat puber het moet leren en hij dat leert doordat andere honden snauwen, en dus zonder middel om zelf te kunnen oefenen, dan sla je naar mijn mening wat stappen over.

DBIN: Ze kunnen echt alleen volgen zoals bij ons in de sport gevraagd wordt. := Op commando dus, gewoon naast me lopen zonder trekken kunnen ze dus niet. Nu word ik niet over straat gesleurd, ze lopen alleen aan het uiteinde van de lijn met dus spanning op de lijn. Een sleurende hond wil ik dan weer niet hebben. Voor mij bestaat de basisopvoeding weer uit hele andere dingen.

AikePeer: Maar ik loop daar niet om andere honden op te laten voeden door mijn honden. Dat bedoel ik met dat ik wel vind dat een hond ook goed de hondentaal moet kennen, want vooral mijn reu straalt uit dat hij geen contact wil. Ik corrigeer hem niet als hij snauwt, maar probeer wel te zorgen dat de andere hond niet bij hem in de buurt komt. Met de teef ben ik makkelijker, want die vindt contact niet zo erg, alleen ook niet zo boeiend.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:39

Sorry maar dan denk ik dat je een van de weinige bent die zo'n gebied betreedt zonder dat je wil dat jou honden benaderd worden. Ik ben ook van mening dat hoe jonger je een hond in losloop gebieden kennis laat maken met andere hoe beter hij hondentaal leert, hoe combineer jij dat met je pup aan te lijnen (als hij bananen in zijn oren heeft) ? Ik vind een aangelijnde hond met een hond los laten spelen namelijk not done! Jou hond hoeft mijn hond niet op te voeden (commando's heb ik hem namelijk zelf geleerd) maar jou hond mag zelf zijn grenzen aangeven als hij vind dat mijn hond daarover heen gaat..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:17

Ik ben echt niet één van de weinige. Daarom ga ik naar een groot losloopgebied en niet naar een speelveldje. Het is losloopgebied, geen verplicht speelgebied. Mijn honden willen ook graag struinen en uitrazen. Als ik honden had gehad die graag contact hadden met andere honden dan hadden ze dat van mij gemogen, maar ze willen het zelf niet en zeker de reu straalt dat uit. Als jouw honden de hondentaal goed kennen, benaderen ze hem dus ook niet. Als ze dat wel doen, dan hangt het van de hond af. Is het er één die aangedenderd komt en waarvan ik inschat dat het niet klikt, dan blok ik de hond. Dat is niet omdat ik het niet vertrouw dat mijn reu alleen snauwt, maar omdat ik geen zin heb in het gezeur dat mijn hond niet sociaal zou zijn. Maar ik zoek dus wel de gebieden uit. Ik ga niet schelden als jouw honden toch naar ons toekomen hoor. Dat is dat stukje rekening houden, niet iedereen zit te wachten op honden bij zich, maakt niet uit wat voor reden, iedereen mag daar lopen.

En mijn pups laat ik niet spelen met vreemde honden, daar zijn ze op zo'n moment te kwetsbaar voor. Ik zoek sociale honden uit waarvan ik zeker weet dat ze op een juiste manier omgaan met een pup en zoek gebieden uit waar dat kan. Dus geen drukke tijdstippen, gebieden en geen speelveldjes. Als ze wat ouder zijn en aan een lange lijn zitten wordt er niet gespeeld, want als ze aan de lange lijn zitten ben ik aan het trainen. Want nee, spelen aan een lijn vind ik ook not done ;) En ik wil dat mijn honden aan de lijn andere honden negeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:27

MWM ik denk dat we het redelijk eens zijn. Een hond die onbesuisd aan komt rennen en zijn neus onder de staart van een andere hond douwt zit ik ook niet op te wachten, ook niet met een loslopende hond. En als de baas dan zijn hond tot de orde roept maak ik er nog niet zo'n drukte over. Maar vaak gebeurd dat niet. En vooral dat laatste vind ik een ergerlijk.

Ik gok maar zo dat als ik jou tegen kom met je hond aan de lijn en mijn jonge reu zou niet meteen luisteren en gaat op jouw hond af met een lage houding om vriendelijk contact te maken, en hij komt vervolgens alsnog naar mij terug of laat zich door jouw hond corrigeren, dat wij dan geen onenigheid krijgen. (Sorry veel bijzinnen, volg je t nog?)

Ik Let ook op met wie mijn honden spelen en hoe het spel verloopt. Vindt één van de honden het niet leuk meer dan is het klaar.
Aan de lijn inderdaad graag honden negeren. Mijn honden vinden dat alleen heel moeilijk bij echte speelmaatjes, maar ze zijn nog wel te hanteren dan, alleen wordt er wel wat gepiept en met het lijf gewiebeld ;)