Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:27

Ik vind het echt absurd dat je met dit soort "na de koop" voorwaarden akkoord gaat als klant zijnde.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:43

Kuggur schreef:
Ik vind het echt absurd dat je met dit soort "na de koop" voorwaarden akkoord gaat als klant zijnde.

Als je het er niet mee eens bent dan ga je op zoek naar mensen die geen voorwaarde stellen... Die keus sta je vrij... Net zoals dat je je boodschappen bij de jumbo mag halen of bij de appie of dat je dmag kiezen voor niet koken en elke dag uit eten :j
Je staat vrij in waar je wat koopt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:46

Kan zijn maar in tegen tot wat veel mensen denken staat het niet vrij dit soort koopvoorwaarden te stellen en al helemaal niet te bekrachtigen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:52

Kuggur schreef:
Kan zijn maar in tegen tot wat veel mensen denken staat het niet vrij dit soort koopvoorwaarden te stellen en al helemaal niet te bekrachtigen.

Je mag zelf voorwaarden stellen.
Voorbeeld:
In de wet staat dat er geen einddatum op een waardebon mag zitten. Toch gebeurd dit... En waarom? Omdat de betreffende winkel dit in zijn/haar voorwaarden heeft gezet dan mag het ineens wel.
Nu is een fokker wel anders ivm geen kvk nummer dat wel. Maar een contract opgesteld is een contract opgesteld.
Ik ga zelf naar fokkerbijeenkomsten en daar wordt ook benadrukt dat je wel voorwaarden mag stellen in vorm van een contract. Natuurlijk niet iets wat je strafrechtelijk niet mag "eisen" om een cru voorbeeld te geven: als je deze kitten koopt moet je hem elke dag een klap geven. Dan ben je dus niet goed bezig. Maar wel iets simpels als "kat mag niet in een klein hokje gehouden worden"
Ik noem maar even iets hoor :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:56

Wel het ging mij meer om de échte clausules, zoals "de kat mag niet doorverkocht worden".
Dat is nog altijd mijn zaak. Gratis terug naar de fokker;laat me niet lachen, het dier is verkocht.
Ik zie niemand een paard onder zulke voorwaarden kopen....

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:07

Kuggur schreef:
Wel het ging mij meer om de échte clausules, zoals "de kat mag niet doorverkocht worden".
Dat is nog altijd mijn zaak. Gratis terug naar de fokker;laat me niet lachen, het dier is verkocht.
Ik zie niemand een paard onder zulke voorwaarden kopen....

Sommige fokkers kiezen hier voor. Als je het er niet mee eens bent kan je overleggen. Meeste zijn niet zo "streng" als dat je denk en is veel mogelijk :j
Maar kom je er dan nig niet uit... Tja dan is het toch doorzoeken. Wat wel jammer is natuurlijk... Maar zo gaat dit wel eens. Is meer uitzondering dan regel denk ik hoor. :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:20

Tja, het is nu eenmaal zo. Ze zijn er ooit mee begonnen en als je nu als fokker wil beginnen, dan mag je ook extra neertellen voor een kitten. Dan voelt het nogal oneerlijk als jij je kittenkopers niet dezelfde voorwaarden meegeeft.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:48

Kuggur schreef:
pinkie87 schreef:
Bij onze Siamees staat dat ook mogen hem niet door verkopen hij mag alleen terug. Als hij dood gaat moeten we zijn stamboom bij hun afgeven.

Ik zie dat écht niet vliegen in de praktijk.

Jah mijn ouders hebben ook van tjah ehm zal wel hoe weten hun nou dat ie dood is maar we zien het wel wat we doen. Hij ademt gelukkig nog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:05

Riraito schreef:
Tja, het is nu eenmaal zo. Ze zijn er ooit mee begonnen en als je nu als fokker wil beginnen, dan mag je ook extra neertellen voor een kitten. Dan voelt het nogal oneerlijk als jij je kittenkopers niet dezelfde voorwaarden meegeeft.

Dat ís fantastische logica.
Maar daarvan is er meer in de wonderlijke wereld van de conformatiefok.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:23

@Kuggur, waar maak je je druk om.
Jij wilt niet een raskat omdat er een contract bij zit enz.
Maar waarom hier dan zo over doorgaan?

En voor jouw weten, er worden ook bij de paarden soms de meest bizarre dingen op contract gezet, enja zelfs een fokverbod.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:33

liesje84 schreef:
@Kuggur, waar maak je je druk om.
Jij wilt niet een raskat omdat er een contract bij zit enz.
Maar waarom hier dan zo over doorgaan?

En voor jouw weten, er worden ook bij de paarden soms de meest bizarre dingen op contract gezet, enja zelfs een fokverbod.

Bij mijn weten is bokt nog steeds een discussieforum, dus mogen ook de mensen die deze voorwaarden in een contract bizar vinden, reageren. Een fokverbod bij een paard heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord, of het moet een ruin zijn :+ En er is ook op paardengebied voldoende discussies als er vreemde eisen in een contract worden gezet. Meestentijds zijn deze niet per definitie rechtsgeldig.

Dat getypt hebbende ;) Wij zitten in de beginfase van het mogelijk overwegen van een kat als huisgenoot. En ja, wij overwegen dan een raskat. Met stamboom. Ik heb zelf weinig moeite met de contracten en daarvoor gestelde voorwaarden (behalve qua voer, dan zoek ik wel verder). In principe is de kat voor het leven bij ons en mocht er wat tussenkomen, vind ik het een prettig idee te weten dat de cattery wil bijstaan in eventueel herplaatsen.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:39

Als het een discussieforum is mag ik ook gewoon vragen stellen toch?
Ik ben oprecht benieuwd waarom iemand zich er zo druk over kan maken.

Die contacten ben ik oa tegen gekomen bij Curly's in Frankrijk. En daar mocht met een eventueel gekochte merrie niet gefokt worden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:42

Maar wat is het probleem? Ben je het er niet mee eens dan zoek je een andere kat/fokker?

Wij hebben een uitgebreid contract getekend waar veel zaken in omschreven staan. Zoals ontnagelverbod, niet vrij laten buiten, niet verkopen, niet fokken (of boete betalen) etc. Ik ben er erg blij mee. Het laat mij als koper zien dat de verkoper betrokken is en geeft om zijn/haar dieren.

Ik heb nu ruim een jaar later nog steeds leuk contact met de fokker. Als er een nieuwe kat komt ook weer van haar. Ze stuurt zelfs een kaartje voor zijn verjaardag. Hartstikke leuk.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:42

NatasjavE schreef:
Omdat je een hobbyfokker bent. Je hebt een kat voor de gezelligheid. Als je niet een nestje had gefokt had je die kosten ook gehad.(en dan bedoel ik niet extra gemaakte kosten)

Prijs bij fokken ligt ook niet aan de gemaakte kosten. Het is heel simpel een kwestie van vraag en aanbod.

Als ik eens naar de discussie kijk naar wat een jong groen 3 jarig paard mag kosten. Vele hier op bokt zijn van mening dat 5000,-- euro een belachelijke prijs is. Terwijl dat ook de kosten zijn die ik gemaakt heb.

Maar bij een kat is dat ineens anders?

Nee dat is niet anders. Het is gewoon zo dat de markt bepaald dat je 750 euro kan vragen.
Daar hoeft geen berekening van gemaakte kosten voor mij bij.

Er is namelijk niet een soort of zelfs 2 te maken berekening te maken. Vele fokkers vele andere situaties.

Want wat mag een fokker vragen die de moeder en vader beide zelf gefokt heeft en van beide de eigenaar is? Geen aanschaf kosten en geen dekgeld. Koopt materialen wellicht groot goedkoper in heeft wellicht een abonnement bij de DA.

Die vraagt namelijk ook gewoon 750 euro. En dat is prima. De markt bepaald de prijs.

Maar ik vind, mede daarom, de prijs van een kitten of-topic.

Het gaat om verplichtingen middels een contract. Ik blijf het een rare toestand vinden.

Ja vind ik dus ook.
Het is jouw hobby en we verplichten het niet dat je moet gaan fokken.
Dus ik vind het nergens opslaan om kattengrit en al die zooi te rekenen.
De rest poept en plast er ook op.
Wel vind ik normaal dat je de enting rekent wat de kitten heeft gehad.

Ook vind ik als ik een kitten koop en ik heb er zoveel geld voor neergelegd dat ik zelf bepaal wat ik er mee doe.
Als ik denk na 4 jaar hier zou ik wel een kittens van willen hebben is niemand die me tegenhoud.
Verkocht is verkocht.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 16-12-16 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:43

Bij zulke fokkers zou ik nooit een kitten kopen. Als ik honderden euro's voor een dier betaal, ben ik eigenaar en beslis ik wat er gebeurt. Als je de regie in handen wil houden, moet je ze zelf houden.
Mensen die slecht willen, doen dat toch wel, die houden zich niet aan een banketstaaf contract.
Wij hebben zelf pups gefokt en nooit zulke vreemde voorwaarden gesteld. En met praktisch iedereen nog een leuk contact.
Een half jaar geleden hebben we een kitten gekocht, zonder voorwaarden, zoals het in mijn ogen hoort.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:16

Diablo schreef:
Bij zulke fokkers zou ik nooit een kitten kopen. Als ik honderden euro's voor een dier betaal, ben ik eigenaar en beslis ik wat er gebeurt. Als je de regie in handen wil houden, moet je ze zelf houden.
Mensen die slecht willen, doen dat toch wel, die houden zich niet aan een banketstaaf contract.
Wij hebben zelf pups gefokt en nooit zulke vreemde voorwaarden gesteld. En met praktisch iedereen nog een leuk contact.
Een half jaar geleden hebben we een kitten gekocht, zonder voorwaarden, zoals het in mijn ogen hoort.
Precies zeg,dat vind ik nou ook.Als je baas wilt blijven over je dieren moet je ze gewoon zelf houden. Anders is het leasen, dat kan ook met voorwaarden voor beide partijen.Ik heb het nu niet over opvangdieren van asielen enzo,maar die kosten dan ook minder.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:27

vrouwke schreef:
NatasjavE schreef:
Omdat je een hobbyfokker bent. Je hebt een kat voor de gezelligheid. Als je niet een nestje had gefokt had je die kosten ook gehad.(en dan bedoel ik niet extra gemaakte kosten)

Prijs bij fokken ligt ook niet aan de gemaakte kosten. Het is heel simpel een kwestie van vraag en aanbod.

Als ik eens naar de discussie kijk naar wat een jong groen 3 jarig paard mag kosten. Vele hier op bokt zijn van mening dat 5000,-- euro een belachelijke prijs is. Terwijl dat ook de kosten zijn die ik gemaakt heb.

Nee dat is niet anders. Het is gewoon zo dat de markt bepaald dat je 750 euro kan vragen.

Er is namelijk niet een soort of zelfs 2 te maken berekening te maken. Vele fokkers vele andere situaties.

Want wat mag een fokker vragen die de moeder en vader beide zelf gefokt heeft en van beide de eigenaar is? Geen aanschaf kosten en geen dekgeld. Koopt materialen wellicht groot goedkoper in heeft wellicht een abonnement bij de DA.

Die vraagt namelijk ook gewoon 750 euro. En dat is prima. De markt bepaald de prijs.

Het gaat om verplichtingen middels een contract. Ik blijf het een rare toestand vinden.

Ja vind ik dus ook.

Ook vind ik als ik een kitten koop en ik heb er zoveel geld voor neergelegd dat ik zelf bepaal wat ik er mee doe.
Als ik denk na 4 jaar hier zou ik wel een kittens van willen hebben is niemand die me tegenhoud.
Verkocht is verkocht.

Maar als jij een contract getekend hebt waarin staat dat je niet met het dier mag fokken, dan mag de fokker wel degelijk naar de rechter stappen. Dan moet je dus gaan voor een kat zonder contract.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:46

Maar is er een fokker die dat doet? Naar de rechter stappen?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:40

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:01

Kuggur schreef:
Karakter? Ik dacht dat dit topic over katten ging?

Flauw

vrouwke schreef:
NatasjavE schreef:

Ja vind ik dus ook.

Verkocht is verkocht.

En het is jouw keus om een dier aan te schaffen bij een fokker en of je aan, zoals jij het zegt, kattengrit en al die zooi mee wil betalen. Wat nogal een beperkt beeld geeft. Er zit gewoon tijd en geld in om een fysiek en mentaal gezond nest kittens groot te brengen tot 13 weken. Uiteindelijk betaal je daar gewoon voor een deel aan mee. Tenzij je bij een boer om de hoek een (gratis) kitten van amper 8 weken gaat halen. Dan is het zeker verkocht is verkocht, geen contract waar je op terug kan vallen als dat jou goed uit zou komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:18

Het gaat niet om de prijs. De markt bepaald de prijs. Als de markt geen 750,-- euro betaald voor de kittens dan blijf je er mee zitten. Staan ze aan de deur te rammelen dan kunnen ze duurder.

En ik geloof best dat een katertje wat geschikt blijkt te zijn als dekkater en shows wint meer waard is als een die lief is maar het net niet is.
Dat is bij paarden ook zo.

Maar soms zie je dat niet als ze nog klein zijn.

Dan zou ik liever in het contract zien dat als de kater goedgekeurd word als dekkater je nog 500 euro (oid)bij moet betalen.

Dat gebeurt bij paarden ook.

Dan blijft de keuze bij de eigenaar.

En verder je vraagt voor je kitten wat je er voor vragen. er hoeft geen berekening bij hoe je tot die kosten komt.

Want stel dat ze de helft goedkoper zouden zijn zijn er nog steeds mensen die dat te duur vinden.
Stel dat je ze voor 25 euro zou aanbieden zijn er nog steeds mensen die menen dat het gratis moet.
Dat hou je.

Moet je een paard verkopen. Dier wordt volledig afgekraakt om nog maar wat van de prijs af te krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:34

Jis_ schreef:
Kuggur schreef:
Karakter? Ik dacht dat dit topic over katten ging?

Flauw

.

Bedankt, ik was al bang dat dat geintje zijn doel had gemist, niet dus.... _O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:00

Kuggur schreef:
Jis_ schreef:

Flauw

.

Bedankt, ik was al bang dat dat geintje zijn doel had gemist, niet dus.... _O-

:') Leuk dat ik je dag goed heb gemaakt. Graag gedaan!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:09

Riraito schreef:
Blijkbaar wel. Hoorde tijdens stage wel eens verhalen tijdens de lunchpauze, die mensen lieten het er niet bij zitten.

http://www.ragdollsvandebinnendijk.nl/rechtzaak.html

Interessant stukje van Google geplukt. Geen idee wanneer het geschreven is.

Zeker interessant.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:27

Jis_ schreef:
Riraito schreef:
Blijkbaar wel. Hoorde tijdens stage wel eens verhalen tijdens de lunchpauze, die mensen lieten het er niet bij zitten.

http://www.ragdollsvandebinnendijk.nl/rechtzaak.html

Interessant stukje van Google geplukt. Geen idee wanneer het geschreven is.

Zeker interessant.

Om dit soort narigheden te voorkomen, zou ik dus nooit een kitten met contract kopen. Als ik een hoop geld voor een dier moet betalen, wil ik niet aan allerlei voorwaarden moeten voldoen, ik kan prima zelf beslissen wat er met mijn dieren moet gebeuren.