Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

nenahdm

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:23

Bij mijn mama thuis in Amerika hebben ze 4 katten en die zitten buiten en komen sinds kort niet meer binnen. Behalve Joey, die glipt van zodra hij kan binnen :D is dan ook echt een superlieve knuffelkat <3
Maar dat gaat prima. Gelukkig wonen ze op het uiteinde van een zijstraat van een wijk dus geen verkeer daar. Maar dan heb je wel bv andere gevaren zoals slangen etc.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:11

Maartje1990 schreef:
Katten zijn niet echt gedomesticeerd. Dus niet te vergelijken met bijv een hond

Ik ben benieuwd waar je dat op baseert, dat is namelijk echt flauwekul. Alleen zijn katten niet gewend om binnen te blijven omdat we accepteren dat ze allemaal de hort op mogen. een paar generaties die katten binnen houden en dat hebben we ook opgelost.... Paarden waren ook niet gedomesticeerd toen we ze voor het eerst gingen temmen.

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:17

secricible schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik ben benieuwd waar je dat op baseert, dat is namelijk echt flauwekul. Alleen zijn katten niet gewend om binnen te blijven omdat we accepteren dat ze allemaal de hort op mogen. een paar generaties die katten binnen houden en dat hebben we ook opgelost.... Paarden waren ook niet gedomesticeerd toen we ze voor het eerst gingen temmen.

Gelijk heb je. En als jij een paard wilt beleren waarvan de (voor)ouders uit een weer verwilderde kudde komen zal dat een heel stuk lastiger zijn dan een paard beleren waarvan de (voor)ouders allemaal manegepaarden zijn.
Kortom: als we die katten niet steeds de straat op blijven schoppen zullen de volgende generaties veel huiselijker zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:19

Bij heel veel raskatten zie je dat allang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:38

Ik maak geen probleem van loslopende katten terwijl hier de buurkatten ook poepen in onze tuin. (Onze eigen kat poept alleen op haar kattenbak).
Dan hebben we nog buren die twee kippen hebben loslopen in hun tuin en die ontsnappen vaak naar onze voortuin om daar de boel los te krabben en onder te schijten.
Ik heb nog geen last gehad van stank overlast of wat dan ook maar het is ook maar een kleine moeite om de boel wat los te harken en de poepjes in de groene container te mikkeren.
Er komt geen blote hand aan te pas dus ik heb er geen problemen mee. Ik heb zo wie altijd tuinhandschoenen aan.

Sproeierij van katers vind ik wel heel goor. Hebben 1x een kater gehad die binnenglipte en de boel er onder sproeide, dat was wel ff flink balen maar met Biotex was die lucht gelukkig vrij snel weg.
Op plantjes is dat natuurlijk geen mogelijkheid maar ik plant ook geen groente of kruiden in onze tuin. Zou ik het wel doen dan zou ik het in hangbakken planten.

Simpelweg wil ik niet aan buren vragen hun katten binnen te houden, ik vind het sneu en ook jammer want mag graag een kat tijdens wandelen even aaien en kroelen. Heerlijk vind ik dat.
Ik geniet ook van de kipjes van mijn buren ook al schijten ze zo nu en dan op het pad :D .
Ik maak mij er niet zo druk over en heb geleerd om ook wat te verdragen, kost hoop minder energie om alleen naar de positieve kanten te kijken van dieren in de wijk dan mij te ergeren aan wat poep.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:50

secricible schreef:
Maartje1990 schreef:

Palmera schreef:
Gelijk heb je. En als jij een paard wilt beleren waarvan de (voor)ouders uit een weer verwilderde kudde komen zal dat een heel stuk lastiger zijn dan een paard beleren waarvan de (voor)ouders allemaal manegepaarden zijn.
Kortom: als we die katten niet steeds de straat op blijven schoppen zullen de volgende generaties veel huiselijker zijn.

Voor dat jullie dingen als onzin bestempelen kun je het zelf ook even opzoeken natuurlijk ;)

Citaat:
Terwijl onze huistijgers vredig liggen te spinnen op onze schoot bevinden we ons in de waan dat onze harige huisgenootjes volledig gedomesticeerd zijn. Maar niets is minder waar. Onderzoek van de Universiteit van Washington wijst uit dat onze geliefde huiskat genetisch gezien nog maar weinig verschilt van zijn gevaarlijk wilde voorouders. Huiskatten zijn maar half gedomesticeerd.

http://www.alleskatten.nl/wetenschap-hu ... esticeerd/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:08

Wat weinig zegt over of ze binnen gehouden kunnen worden of niet. Ik lees iig niks dat mijn argumenten ontkracht

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:19

Dat ligt mijn inziens helemaal aan de kat:
neem je een hyperactieve kat met een zwerversverleden dan is de kans veel groter dat het niet gaat, neem je een rustigere kat dan heb je kans dat het 0,0 problemen oplevert.
Ik heb 1 typische couchpotato, ze heeft af en toe een hypere bui waarbij ze al brullend door het huis stuitert maar verder is ze behoorlijk rustig, de andere is iets actiever maar ook prima binnenshuis te houden zonder dat hij gefrustreerd raakt oid.
Je zult je katten wel iets meer moeten bieden dan voer, water, een krabstammetje en een kattenbak maar het hoeft ook niet gelijk een compleet kattenparadijs te zijn zoals je soms op oa facebook voorbij ziet komen.
Een goed krabmeubel met plateaus en hangkommen, de mogelijkheid om op een hogere kast te klimmen en wat speelgoed kan al een hoop doen.
Verder kun je denkspellen/voedselverrijking toepassen en als je wilt kun je ze zelfs kunstjes aanleren (zoek maar eens op catmantoo op youtube). :D

Weet je wat de grootste hit is hier?
Een klein kartonnen doosje met aan 5 kanten een gat erin, gooi er een handje brokken in en laat ze maar hengelen/grabbelen.
Vrij simpel concept maar de kat moet al meer doen dan gewoon kop in de bak en vreten en hij moet een beetje nadenken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:27

secricible schreef:
Wat weinig zegt over of ze binnen gehouden kunnen worden of niet. Ik lees iig niks dat mijn argumenten ontkracht

Ik reageerde ook niet perse op jouw reactie. Maar gewoon op de al veelvuldige opmerkingen over de gedomesticeerde kat (en gedomesticeerde hond). Ik wilde dát even ontkrachten want een kat is dus maar half gedomesticeerd en dus toch wat anders dan een hond.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:36

Maartje1990 schreef:
secricible schreef:

Ik reageerde ook niet perse op jouw reactie. Maar gewoon op de al veelvuldige opmerkingen over de gedomesticeerde kat (en gedomesticeerde hond). Ik wilde dát even ontkrachten want een kat is dus maar half gedomesticeerd en dus toch wat anders dan een hond.

En dat ontslaat een katten eigenaar van alle verantwoording ofzo?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:37

zeg ik dat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:44

Laurora schreef:
Mijn eigen kat en de katten van mijn vriend lopen gewoon buiten, ze kunnen naar binnen wanneer ze willen.
Mijn eigen kat hebben we 'bang' gemaakt voor auto's door hem in een vervoersmandje te doen en er een paar keer langs te rijden met de auto en de brommer. Beestje komt niet eens in de buurt Van de weg ;)
De katten van mijn vriend zijn allebei nogal stoïcijns en die liggen dan ook graag midden op de weg te slapen. Een van de katten heeft een tijdje terug een ongeluk gehad, en heeft nu nog maar drie poten (linkerachterpootje was helaas niet meer te redden) toch komt hij ook nog steeds buiten (inmiddels wel wat banger voor verkeer)
Persoonlijk, en daar wil ik echt niemand mee aanvallen, vind ik het not done om een kat binnen te houden. Katten zijn dieren die buiten horen, en tuurlijk, prima kunnen wennen aan een leven binnen, maar hun jagersinstinct zal nooit verdwijnen, en in mijn ogen is een binnenkat ongelukkig.
Ik heb liever dat mijn kat 3 jaren buiten heeft kunnen genieten van zn kattenleven en dat hij dan doodgereden word, dan dat hij 13 jaar lang opgesloten zit.
Mijns insziens is het puur het egoïsme van de eigenaar dat die niet zonder de kat kan als hij doodgereden word, ipv dat het daadwerkelijk om het welzijn van de kat gaat.
Tuurlijk zou ik verdrietig zijn als mijn kat doodgereden zou worden, maar ik weet ook dat áls dat gebeurt, het ten eerste zijn eigen schuld is (een bestuurder van een auto kan echt niet meer optijd remmen als er een kat voor zn auto springt) en ten tweede, hij tenminste een beter leven heeft gehad dan de gemiddelde binnenkat.

En om even in te gaan op het stukje overlast van andermans katten, niet zo zeiken. Een kat schijt nou eenmaal, en die kat boeit het heus niet of ie dat in jouw tuin doet of die van de buren. Als je geen katten in je tuin wil heb je je tuin zelf maar af te schermen. Je kunt niet alle katteneigenaren verantwoordelijk stellen voor poep in je tuin als je er zelf iets aan weigert te doen. (anders kun je ook alle auto eigenaren verantwoordelijk stellen voor uitlaatgassen in je huis als je alle ramen de hele dag opengooit)

Als jouw kat bij mij in de bloembakken zou gaan zitten poepen kan hij toch echt een emmer water verwachten. Ik vind het ronduit asociaal om een ander met de lasten van jouw hobby op te zadelen.
Maar gelukkig hebben we hier katten in de buurt die de plantenbakken met rust laten en buren die het begrijpen dat je er niet op zit te wachten om hun rommel op te ruimen.

En nee, ik ben geen kattenhater. Sterker nog, ik heb vier exemplaren in huis rondlopen. Die binnen blijven en alles behalve ongelukkig zijn. Ze jagen op spinnen, vliegen, veertjes, balletjes, elkaar en rennen het hele huis rond als ze daar behoefte aan hebben. Of liggen heerlijk op de bank of in de vensterbank te slapen. Of klimmen omhoog en naar beneden over de trap of door het trapgat. Bewegingsruimte zat, speelmaatjes genoeg en 4 zeer tevreden katten.
Zelfs de hyperactieve opgevangen zwerfkat wil niet eens naar buiten als de deur per ongeluk open staat. Het is maar net wat voor leventje je ze binnen biedt om ze gelukkig te maken. Ja, je moet wat vaker de kattenbak schoonmaken, investeren in materiaal dat ze wél mogen slopen, ruimte bieden om een sprintje te trekken en te klimmen, vriendjes om mee te spelen, maar ook genoeg ruimte om even lekker op zichzelf te kunnen zijn.
Kost wat moeite ;)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:50

Maartje1990 schreef:
zeg ik dat?

Als domesticeren niets met deze discussie te maken heeft dan heeft het ook geen zin om dit er wel of niet bij te halen.

Maar inderdaad gooien katten eigenaren die geen verantwoordelijkheid willen nemen over het gedrag van hun kat vaak deze kaart in de ring.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:23

Het werd hier eerder contstant aangehaald. Het is wel degelijk van belang als we honden en katten met elkaar gaan lopen vergelijken. De behoeftes van een hond zijn al veel anders dan diens voorouders. Die van een kat niet. Daar moet je als eigenaar ook rekening mee houden. Linksom of rechtsom zal je mogelijk iets of iemand te kort doen als je een kat neemt, iig mijn ziens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:39

En waarom denk je dat die behoeftes van de hond verandert zijn? Niet omdat die hond daar zelf voor heeft gekozen...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:54

OsMo schreef:
Ik maak mij er niet zo druk over en heb geleerd om ook wat te verdragen, kost hoop minder energie om alleen naar de positieve kanten te kijken van dieren in de wijk dan mij te ergeren aan wat poep.

_/-\o_

Eerlijk is eerlijk, ik heb me lang mateloos geërgerd aan twee blaffende buurhonden. Sinds ik bovenstaand mantra van OsMo op mezelf toepas, is het leven een stuk aangenamer geworden. En die honden blaffen nog steeds om de haverklap de hele wijk bij elkaar hoor :j
Alleen erger ik me er niet meer aan :wave:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:20

Prachtig en ben het er mee eens, maar nogal een dooddoener in deze discussie. Vraag me altijd af of de vrouwen die opkwamen voor het vrouwenstemrecht ook te horen kregen dat ze zich niet zo druk moesten maken :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:07

secricible schreef:
Maartje1990 schreef:

Is niet te vergelijken. Paarden zijn inderdaad getemd, moeten kunstjes doen en moesten ons in het begin vooral heel erg van nut zijn (werkdieren), katten zijn nooit getemd, zijn ons nooit meer van nut geweest dan als rattenvanger en als gezelschap, niet als werkdier in ieder geval en we willen er ook geen kunstjes mee doen op wedstrijden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:32

IMJ schreef:
Bij heel veel raskatten zie je dat allang.

Bij niet raskatten ook hoor. Ik heb allebei (gehad), zelfs katten die altijd buiten waren. Nooit problemen gehad, een kat kan zich prima aanpassen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:34

De katten wel.
De mensen niet....

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:01

secricible schreef:
Prachtig en ben het er mee eens, maar nogal een dooddoener in deze discussie. Vraag me altijd af of de vrouwen die opkwamen voor het vrouwenstemrecht ook te horen kregen dat ze zich niet zo druk moesten maken :D

Nogal wonderlijke vergelijking :?

Ben het ook niet met je eens dat de tip voor een wat lossere mindset een dooddoener is. Als dat wel zo was, had ik die instelling nu niet gehad, want ik heb het ook niet zelf bedacht dat ik er wat minder zwaar aan moest tillen allemaal. Het was dat verschillende mensen me daar af en toe op wezen.
Maar goed, ieder zijn mening .

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:15

Kat zit buiten hier, met de nacht binnen en overdag zien we hem ook weleens zonnen in de tuin. Toch, als hij alleen nog maar binnen of in de tuin mag dan wordt hij echt gek van de verveling, ondanks dat we veel speeltjes, krabpalen en kasten om over te lopen hebben. Vandaar de keuze om hem toch buiten te laten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 04:07

Lizzyy schreef:
Daarentegen kan het ook andersom. Stel je voor je huis vat vlam is onze kat buiten. Binnenkatten kunnen nergens heen.

Hoe vaak komt een huisbrand voor en hoe vaak kom je een kattenpannenkoek tegen?
Ik ben op een ochtend 3 dode katten tegengekomen van werk naar huis. Alle 3 langs dezelfde (binnen de bebouwde kom) weg.
Heb zelf ook een kat aangereden, maar hij rende weg na de tik. Geen idee of hij het overleeft heeft.

Citaat:
Je kinderen moet je op enig moment ook los laten in de grote boze wereld, met alle risico's die daaraan vast zitten.

Citaat:
Wij kunnen ook aangereden worden.

Dat zijn nonargumenten. Wij overzien de situaties, we schrikken niet ergens van en rennen de weg op. Of territorium verdedigen, doen wij ook niet aan. Je leert je kinderen aan op de stoep blijven, kijk links en rechts en nog een keer als je oversteken moet. Later gebruikt kindlief zelf zijn hersenen (mag je hopen)

Mijn katten zitten lekker binnen, gaan met regelmaat op het balkon en schieten bij het minste geluid weer terug naar binnen. Zijn meer dan levendig, jagen op spinnen, muggen, vliegen en hun eigen snorharen :+

Vreselijk zielig zijn die van mij :j

Mazida schreef:
En tuurlijk is het niet prettig een kat te overrijden, maar dat geldt net zo goed voor het overrijden van een konijn, een duif, een pad, een ree enz.

Een ree overrijd je niet zo snel :+
Die zorgt voor hele mooie deuken in je auto.

Tja, als dierenliefhebber zijn ze geen van allen echt heel prettig, maar een kat is geen wild dier dus je weet dat er ergens een eigenaar zit te wachten totdat pookie thuis komt.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 05:31

Mijn kat komt veel buiten, veel overlast gehad in en om huis van muizen maar de kat neemt zijn taak serieus. Momenteel alleen nog muizen tussen de dakpannen en daar kan de kat niet bij. Ik ben blij met zo'n fanatieke kat en mijn buren ook.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 05:52

Hier geen kat meer nadat ze allemaal zijn verdwenen, lang voor de binnen/buiten discussie.
Ze konden naar buiten, konden overnachten in konijnenhok waar lekker stro voor ze lag.

Pas als ik weer op goede plek woon, komt er een kat.
Een plek waar die naar buiten kan.