Maar dat gaat prima. Gelukkig wonen ze op het uiteinde van een zijstraat van een wijk dus geen verkeer daar. Maar dan heb je wel bv andere gevaren zoals slangen etc.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maartje1990 schreef:Katten zijn niet echt gedomesticeerd. Dus niet te vergelijken met bijv een hond
secricible schreef:Maartje1990 schreef:Katten zijn niet echt gedomesticeerd. Dus niet te vergelijken met bijv een hond
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert, dat is namelijk echt flauwekul. Alleen zijn katten niet gewend om binnen te blijven omdat we accepteren dat ze allemaal de hort op mogen. een paar generaties die katten binnen houden en dat hebben we ook opgelost.... Paarden waren ook niet gedomesticeerd toen we ze voor het eerst gingen temmen.
secricible schreef:Maartje1990 schreef:Katten zijn niet echt gedomesticeerd. Dus niet te vergelijken met bijv een hond
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert, dat is namelijk echt flauwekul. Alleen zijn katten niet gewend om binnen te blijven omdat we accepteren dat ze allemaal de hort op mogen. een paar generaties die katten binnen houden en dat hebben we ook opgelost.... Paarden waren ook niet gedomesticeerd toen we ze voor het eerst gingen temmen.
Palmera schreef:Gelijk heb je. En als jij een paard wilt beleren waarvan de (voor)ouders uit een weer verwilderde kudde komen zal dat een heel stuk lastiger zijn dan een paard beleren waarvan de (voor)ouders allemaal manegepaarden zijn.
Kortom: als we die katten niet steeds de straat op blijven schoppen zullen de volgende generaties veel huiselijker zijn.
Citaat:Terwijl onze huistijgers vredig liggen te spinnen op onze schoot bevinden we ons in de waan dat onze harige huisgenootjes volledig gedomesticeerd zijn. Maar niets is minder waar. Onderzoek van de Universiteit van Washington wijst uit dat onze geliefde huiskat genetisch gezien nog maar weinig verschilt van zijn gevaarlijk wilde voorouders. Huiskatten zijn maar half gedomesticeerd.
secricible schreef:Wat weinig zegt over of ze binnen gehouden kunnen worden of niet. Ik lees iig niks dat mijn argumenten ontkracht
Maartje1990 schreef:secricible schreef:Wat weinig zegt over of ze binnen gehouden kunnen worden of niet. Ik lees iig niks dat mijn argumenten ontkracht
Ik reageerde ook niet perse op jouw reactie. Maar gewoon op de al veelvuldige opmerkingen over de gedomesticeerde kat (en gedomesticeerde hond). Ik wilde dát even ontkrachten want een kat is dus maar half gedomesticeerd en dus toch wat anders dan een hond.
Laurora schreef:Mijn eigen kat en de katten van mijn vriend lopen gewoon buiten, ze kunnen naar binnen wanneer ze willen.
Mijn eigen kat hebben we 'bang' gemaakt voor auto's door hem in een vervoersmandje te doen en er een paar keer langs te rijden met de auto en de brommer. Beestje komt niet eens in de buurt Van de weg
De katten van mijn vriend zijn allebei nogal stoïcijns en die liggen dan ook graag midden op de weg te slapen. Een van de katten heeft een tijdje terug een ongeluk gehad, en heeft nu nog maar drie poten (linkerachterpootje was helaas niet meer te redden) toch komt hij ook nog steeds buiten (inmiddels wel wat banger voor verkeer)
Persoonlijk, en daar wil ik echt niemand mee aanvallen, vind ik het not done om een kat binnen te houden. Katten zijn dieren die buiten horen, en tuurlijk, prima kunnen wennen aan een leven binnen, maar hun jagersinstinct zal nooit verdwijnen, en in mijn ogen is een binnenkat ongelukkig.
Ik heb liever dat mijn kat 3 jaren buiten heeft kunnen genieten van zn kattenleven en dat hij dan doodgereden word, dan dat hij 13 jaar lang opgesloten zit.
Mijns insziens is het puur het egoïsme van de eigenaar dat die niet zonder de kat kan als hij doodgereden word, ipv dat het daadwerkelijk om het welzijn van de kat gaat.
Tuurlijk zou ik verdrietig zijn als mijn kat doodgereden zou worden, maar ik weet ook dat áls dat gebeurt, het ten eerste zijn eigen schuld is (een bestuurder van een auto kan echt niet meer optijd remmen als er een kat voor zn auto springt) en ten tweede, hij tenminste een beter leven heeft gehad dan de gemiddelde binnenkat.
En om even in te gaan op het stukje overlast van andermans katten, niet zo zeiken. Een kat schijt nou eenmaal, en die kat boeit het heus niet of ie dat in jouw tuin doet of die van de buren. Als je geen katten in je tuin wil heb je je tuin zelf maar af te schermen. Je kunt niet alle katteneigenaren verantwoordelijk stellen voor poep in je tuin als je er zelf iets aan weigert te doen. (anders kun je ook alle auto eigenaren verantwoordelijk stellen voor uitlaatgassen in je huis als je alle ramen de hele dag opengooit)
OsMo schreef:Ik maak mij er niet zo druk over en heb geleerd om ook wat te verdragen, kost hoop minder energie om alleen naar de positieve kanten te kijken van dieren in de wijk dan mij te ergeren aan wat poep.
secricible schreef:Prachtig en ben het er mee eens, maar nogal een dooddoener in deze discussie. Vraag me altijd af of de vrouwen die opkwamen voor het vrouwenstemrecht ook te horen kregen dat ze zich niet zo druk moesten maken
Lizzyy schreef:Daarentegen kan het ook andersom. Stel je voor je huis vat vlam is onze kat buiten. Binnenkatten kunnen nergens heen.
Citaat:Je kinderen moet je op enig moment ook los laten in de grote boze wereld, met alle risico's die daaraan vast zitten.
Citaat:Wij kunnen ook aangereden worden.
Mazida schreef:En tuurlijk is het niet prettig een kat te overrijden, maar dat geldt net zo goed voor het overrijden van een konijn, een duif, een pad, een ree enz.