secricible schreef:Carin, de kosten van een zeewaterbak liggen dan ook veel hoger dan van zoet. Volgens mij zijn alle genoemde kostenplaatje hier van zoet.
Een nano zeewaterbak is een kostenbesparende optie, maar wel zo complex om goed te laten verlopen, dat veel mensen die met nano beginnen de lol snel verliezen...
Ik had deze net gepost. Ik weer niet wat jij onder nano verstaat, maar ik zou je als beginner zonder stabiele grote bak in de buurt sterk afraden om <100 liter te starten. Kleiner biedt nauwelijks ruimte voor o.a. Een afschuimer en even je handen er in voor schoonmaak levert al paniek op voor de biotoop omdat je relatief veel rommel de bak in brengt.
100 liter is al heel nano voor zeewater, die heb ik zelf gestart als beginner en is echt heel pittig. Mocht ik het opnieuw doen zou ik gewacht hebben op ruimte voor een grotere bak.
De opstart van een goede nanobak is verder hetzelfde als een grote bak, ook gewoon dezelfde technieken. Ik zou nooit een bak willen zonder eiwitafschuimer. Dat krijg je nooit goed stabiel.
Qua vissen zijn er leuke nanovisjes, volgens mij heeft dennerle daar een webpagina over. Maar dat is heel afhankelijk van wat je verstaat onder nano...