Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:23

secricible schreef:
Carin, de kosten van een zeewaterbak liggen dan ook veel hoger dan van zoet. Volgens mij zijn alle genoemde kostenplaatje hier van zoet.
Een nano zeewaterbak is een kostenbesparende optie, maar wel zo complex om goed te laten verlopen, dat veel mensen die met nano beginnen de lol snel verliezen...

Ik had deze net gepost. Ik weer niet wat jij onder nano verstaat, maar ik zou je als beginner zonder stabiele grote bak in de buurt sterk afraden om <100 liter te starten. Kleiner biedt nauwelijks ruimte voor o.a. Een afschuimer en even je handen er in voor schoonmaak levert al paniek op voor de biotoop omdat je relatief veel rommel de bak in brengt.
100 liter is al heel nano voor zeewater, die heb ik zelf gestart als beginner en is echt heel pittig. Mocht ik het opnieuw doen zou ik gewacht hebben op ruimte voor een grotere bak.
De opstart van een goede nanobak is verder hetzelfde als een grote bak, ook gewoon dezelfde technieken. Ik zou nooit een bak willen zonder eiwitafschuimer. Dat krijg je nooit goed stabiel.

Qua vissen zijn er leuke nanovisjes, volgens mij heeft dennerle daar een webpagina over. Maar dat is heel afhankelijk van wat je verstaat onder nano...

LieveLoes

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 00:14

Dank je wel voor je antwoord! :j ik heb überhaupt geen verstand van nano aquaria maar ik was benieuwd!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:01

Mijn kersenbuiken hebben van het weekend babies gekregen. Had niet eens doorgehad dat ze eitjes hadden gelegd.
Afbeelding

Het zijn er een stuk of 60 :') Ik heb geen idee wat ik ermee moet.. Ze zijn erg beschermend en agressief naar mn andere vissen. Wil ze eigenlijk apart zetten maar ben bang dat ze dat ook niet heel erg waarderen := Heeft iemand een idee?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:38

Geen ervaring mee, maar wel super gaaf zo veel jongen. Blijft vast wel wat van over :D .

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:34

Mijn zwaarbrak staat nu een aantal weken en is bijna klaar voor de vissen *\o/* Kan niet wachten!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:15

Oeh tof! Dan wel foto's plaatsen hoor!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:53

julius_juut schreef:
Appelslakken mogen inderdaad niet meer gehouden/verkocht worden in Nederland, al wordt er bij particulieren die ze gewoon houden niet tegen opgetreden.:)
Er zijn al plekken waar appeltjes die doormensen uitgezet worden voor plagen zorgen, vandaar dat het houden ervan ier verboden is.

En vooral vertellen over die zoutwaterbak!

Welke bron heb je voor me dat ze ook niet meer gehouden mogen worden? Ik heb ze zelf ook, al haal ik de eitjes nesten weg zodat het geen plaag word. Ben wel benieuwd !

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:40

http://www.dibevo.nl/nieuws/verbod-op-i ... elslakken/

Alle soorten slakken van het genus Pomacea, de appelslakken die als algeneters in aquaria gebruikt worden, zijn met directe ingang verboden in de gehele Europese Unie. Aanleiding hiertoe is een plaag van appelslakken in rijstvelden in de Ebro-delta in Spanje. Formeel is het houden van appelslakken niet langer toegestaan, maar de precieze invulling daarvan is aan de lidstaten.

In Nederland word er niets tegen gedaan als je ze hebt, maar officieel mag het dus niet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:41

heb ze al poos dus zou raar zijn ook als degene die ze al hebben of al poos hebben ze dood zouden moeten maken. Plaag is simpel op te lossen, nest die ze maken in de kap gewoon weghalen, ook geen jongen :)

overigens staat hier alleen over import :) niet over het houden en verkopen in nederland particulier verboden. Zolang je ze niet uitzet in de natuur.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:41

Ik las het dikgedrukte stukje als 'voor iedereen' verboden, aangezien er staat dat het houden formeel is verboden. Anders stond er in die zin ook wel 'importeren'. :P

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:08

Yeey!
Na tijden meelezen en mee kijken in de mooiste aquaria, ben ik weer thuis geweest, en heb ik zelf ook foto's kunnen maken!
Het is een bak van 1,20 en het is een panorama.
De schildpadjes zijn dwerg muskus schildpadjes, met de namen Fehu en Laguz

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:17

Wat een leuke beestjes! Blijven ze zo klein? En laten ze je vissen met rust? Ze zijn ontzettend leuk om te zien.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:24

Ik heb ze op hetzelfde moment gekocht, maar de ene dwerg schildpad heeft dwerg groei ofzo :p
Ze zijn ontzettend leuk, en redelijk actief. En ze hebben geen extra lamp nodig.
De grootste heeft inmiddels bijna de maximale grote bereikt denk ik.
Ze laten de vissen wel met rust, tenzij ze in de buurt komen als er een algentablet in ligt. Dan happen ze wel naar bijkomende vissen. Voornamelijk de kwi kwi's moeten het dan vergelden, maar die zijn ook redelijk brutaal. De zwaarddragers en zebra danio's geven er niet zo veel om, en eten liever hun eigen eten.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:45

Ziet er mooi uit fleurtjeuh, heel wat anders met die schildpadden in het aquarium.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:54

Ben ook super blij met ze :)
Ik was eerst niet van plan ze namen te geven.
Want eerst kon ik ze echt niet uit elkaar houden.
Maar nu is er toch wel een duidelijk verschil :p
Fehu betekend veelvraat, en dat klopt ook wel :p
Hij grijpt Altijd het algen tablet, en gaat dan als een malle rondzwemmen met dat gigantische tablet in zn bek :p
En Laguz betekend zwemmer, en dat klopt ook wel. Hij is veel actiever als de ander, en zwemt echt het grootste deel van de dag.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:13

fleurtjeuh schreef:
Hij grijpt Altijd het algen tablet, en gaat dan als een malle rondzwemmen met dat gigantische tablet in zn bek :p
En Laguz betekend zwemmer, en dat klopt ook wel. Hij is veel actiever als de ander, en zwemt echt het grootste deel van de dag.

Ik heb er 15, alleen een beetje groter dan die van jou.
Zitten in de winter binnen in een vijver en zomers buiten.
Ik wil wel een foto plaatsen maar heeft niks te maken met een aquarium.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:18

vrouwke schreef:
fleurtjeuh schreef:

Ik heb er 15, alleen een beetje groter dan die van jou.
Zitten in de winter binnen in een vijver en zomers buiten.
Ik wil wel een foto plaatsen maar heeft niks te maken met een aquarium.

:PIk ben wel benieuwd!
Je mag de foto ook wel via Pb sturen :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:44

Super leuk met die schildpadjes erbij! :)) en jouw Pleco is echt enorm! :oo

Mijn baby kersenbuikjes zijn allemaal opgegeten. Ik kwam thuis en m'n zusje kwam nog even mee, ik zeg tegen haar: ,,Wil je de babyvisjes zien?" en ren heel enthousiast naar m'n bak, geen babyvisje meer te zien. Vind het jammer, maar de kersenbuiken zijn nu al veel minder agressief naar de rest, dat scheelt wel een hele hoop! :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:08

linnnh schreef:
Super leuk met die schildpadjes erbij! :)) en jouw Pleco is echt enorm! :oo

Mijn baby kersenbuikjes zijn allemaal opgegeten. Ik kwam thuis en m'n zusje kwam nog even mee, ik zeg tegen haar: ,,Wil je de babyvisjes zien?" en ren heel enthousiast naar m'n bak, geen babyvisje meer te zien. Vind het jammer, maar de kersenbuiken zijn nu al veel minder agressief naar de rest, dat scheelt wel een hele hoop! :j

Toen ik hem kocht was hij zo groot als mn pinkje :P
Nu issie zo groot als mn hand.

Jammer dat je baby's weg zijn, maar brengt wel meer rust in de bak terug.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:25

Was het dode steen in mijn aquarium aan het plakken, helaas niet de goede kit gebruikt.
Nu wat kitleveranciers gemailt met de vraag welke kit goed is.

Wel een beetje jammer:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:19

Spijtig dat het niet goed is gegaan! Welke kit heb je nu gebruikt?

Hier de eerste bewoners in mijn aquarium! 5 guppenbaby's uit mijn ouders guppenbak overgeheveld, waarvan ze allemaal netjes bij het filter wegzwemmen :P

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:15

Aquariums zijn veel lastiger dan dat ik had verwacht... kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Ik heb dus een 60 liter aquarium, hij staat in mijn kamer voor het raam en langs de verwarming, een andere plek is niet echt een optie aangezien ik maar een kleine kamer heb. Hij bleef altijd goed helder, ook toen de filter er nog niet inzat. Nu heb ik echter een plantje op een stuk kienhout (annulida ofzoiets) en toen ook gelijk de verwarming en de filter erin gedaan... bam, alles groen in een nacht :+ .
Vraag is... hoe krijg ik het nu weer minder groen? Daarbij is mijn lampje ineens ook kapot, dus zo ga ik nooit een vis zien. Vissen zitten er overigens nog niet in.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:22

Je aquarium in direct zonlicht zetten is echt een no-go... Daardoor ontstaan algen, om nog maar jiet te spreken over de temperatuur in de zomer...

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:56

Spruitjee schreef:
Spijtig dat het niet goed is gegaan! Welke kit heb je nu gebruikt?

Glaskit :') heb van meerdere gehoord dat ze het daarmee plakten maar bij mij werkt het niet dus.

Nu andere besteld, Soudal kan 400 kg per m2 houden dus ik heb er iets meer moed op :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:01

Vreemd dat hij opeens groen word, normaal komt dat al vrij snel wanneer je de bak in zonlicht hebt staan.

Nu is zonlicht sowieso zoals secricible zegt eigenlijk een garantie op algen en oververhitting. Boven de verwarming kan goed gaan, als het water maar niet warmer word dan bedoeld wanneer de verwarming in de kamer aan gaat. Als dat niet gebeurt is het gewoon goedkopere verwarming dan het element in de bak zelf. :P

Je zou zilverfolie of iets dergelijks tegen de achterkant/zijkanten van je aquarium kunnen doen zodat het zonlicht er niet in komt. Het duurt dan wel even voordat je het groen weer kwijt bent natuurlijk, maar zo veel mogelijk wegkrabben en opzuigen met verversen helpt. Wat voor algen zijn het?

W.b.t. de kit: Waarom niet gewoon kit wat voor aquaria bedoeld is? Dat is er in doorzichtig en zwart, en dan weet je in elk geval zeker dat het geen giftige zooi afgeeft wanneer je de bak vult.