kleindierenartsen en hun belachelijke prijzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:06

Shadow0 schreef:
Toch ben ik heel erg benieuwd naar de percentages waar we het hier over hebben.

En wat zouden die cijfers uitmaken? De keus is aan de DA of hij met een betalingsregeling akkoord gaat. Ik zou er ook niet zo happig op zijn moet ik zeggen. Je neemt een dienst af bij een DA en daar behoor je voor te betalen. Een kapper/autogarage/supermarkt etc etc betaal je ook niet achteraf.

Gelukkig zijn veel dierenartsen coulant. Tenminste de mijne. Wel is het zo dat ik vaste klant bij hem ben. Iemand die nieuw is in mijn (theoretische) praktijk en gelijk al bij de eerste afspraak uitstel van betaling wil, ja dan gaat het bij mij ook wel even kriebelen. Zou ik dan ook niet doen. Het is een service en moet niet verwacht worden, dan sluit je maar een lening af en betaal je de bank maar terug. De DA kan er ook niks aan doen als iemand geen rooie cent heeft uiteindelijk. Sommige DA's hebben trouwens voor schrijnende gevallen nog weleens een potje waar klanten ook een donatie in kunnen doen. :) Had ik eens gezien bij een DA waar ik stage liep.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:13

.[/quote]

Nee dat hoeft niet maar als je een beetje een hart hebt dan doe je het wel.
Het zijn zware tijden voor veel mensen. Zij zitten er ook niet op te wachten dat hun dier ziek wordt.
En dan roepen dat je niet aan dieren moet beginnen is erg makkelijk. 10 jaar terug had iedereen het een stuk makkelijker.[/quote]

Dus omdat de mensen het zwaar hebben moet de dierenarts maar voor financieren?(dit zeg je eigenlijk hiermee) Volgens mij is een dierenarts ook een mens die gewoon zijn rekeningen moet betalen en het ook zwaarder heeft als een aantal jaar terug.

Geryon

Re: kleindierenartsen en hun belachelijke prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:16

Als de dierenarts het geld wel heeft, waarom niet? Ik heb toch liever wat minder geld dan dat andermans dier niet geholpen wordt. Lijkt mij dat je als dierenarts dat ook wel wilt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:23

Geryon schreef:
Als de dierenarts het geld wel heeft, waarom niet? Ik heb toch liever wat minder geld dan dat andermans dier niet geholpen wordt. Lijkt mij dat je als dierenarts dat ook wel wilt.

Houdt toch op. Het is die man of vrouw zijn/ haar baan. Die wil ook gewoon het loon krijgen dat ze verdienen, eten op tafel kunnen zetten en een huis kunnen betalen.
Als ze vrijwilligers werk zouden willen doen hadden ze dat wel gedaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:26

Goof schreef:
Geryon schreef:

Houdt toch op. Het is die man of vrouw zijn/ haar baan. Die wil ook gewoon het loon krijgen dat ze verdienen, eten op tafel kunnen zetten en een huis kunnen betalen.

Houd zelf op. De een zou het niet willen, en de ander wel. Of het je baan is of niet, heeft daar niet direct mee te maken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:30

Geryon schreef:

Houd zelf op. De een zou het niet willen, en de ander wel. Of het je baan is of niet, heeft daar niet direct mee te maken.[/quote]

Het is niet altijd een kwestie van willen, soms kan het gewoon niet. Ik denk niet dat er een vaste regel voor gemaakt kan worden wanneer wel en wanneer niet. Elke situatie is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:32

DA zijn is nog altijd geen vrijwilligerswerk... hoe graag ze ook elk dier gratis zouden willen helpen. De eerste gratis supermarkt, gratis benzinestation, gratis woonhuis etc. voor DAen moet nog aangeboden worden om dat mogelijk te maken :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:35

Yipee schreef:
Geryon schreef:

Houd zelf op. De een zou het niet willen, en de ander wel. Of het je baan is of niet, heeft daar niet direct mee te maken.

Het is niet altijd een kwestie van willen, soms kan het gewoon niet. Ik denk niet dat er een vaste regel voor gemaakt kan worden wanneer wel en wanneer niet. Elke situatie is anders.[/quote]

Ik bedoelde inderdaad als diegene geld 'over' heeft. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:38

Maar om hoeveel gaat het nou? Ik snap dat dierenartsen niet kunnen bestaan als ze alles gratis moeten doen, maar in hoeverre is het nu werkelijk een probleem? Is dat groter dan je verwacht bij eigenlijk elke vorm van ondernemerschap? Er zijn altijd verliezen en afschrijvingen. Maar gaat het om een groot probleem?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:47

Ik denk ook dat het geen groot probleem zou zijn. Sommige dierenartsen rekenen soms geen consult, anderen altijd, en dat in dezelfde praktijk (en ik ken twee praktijken en bij alle twee gaat het zo). Als dat geld zo nodig zou zijn, dan geloof ik niet dat sommigen uit begrip soms geen consult rekenen.

Daarbij verdient de baas van de praktijk waar wij steeds heen gaat, goed geld. Erg goed geld, laatst nog een extra huis laten bouwen :+

edit: nu had ik het niet over gratis praktijk, maar over lagere prijzen bij sommige praktijken
Laatst bijgewerkt door Geryon op 10-12-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:47

idinn schreef:
DA zijn is nog altijd geen vrijwilligerswerk... hoe graag ze ook elk dier gratis zouden willen helpen. De eerste gratis supermarkt, gratis benzinestation, gratis woonhuis etc. voor DAen moet nog aangeboden worden om dat mogelijk te maken :+

Helemaal mee eens! Als de overheid ons zou financieren zou ik best de mensen gratis willen helpen. :+
Ik denk dat het heel verstandig is voor mensen om, als ze een nieuwe hond/kat/pup/kitten aanschaffen ze er een verzekering bij nemen. Ik merk bij dierenartsen waarbij ik meeloop dat geld dan een stuk minder een issue is om een behandeling niet of wel te doen. Maar voor de echte klein dieren is volgens mij nog geen verzekering.

Om terug te komen op de verschillende tarieven: Het kan voorkomen dat de ene praktijk meer geld vraagt voor bijvoorbeeld een echo dan een andere praktijk. Nou hebben wij weleens een hoorcollege gehad van dierenartsen van bedrijven die deels hun bedrijfsplan/bedrijfsvoering kwamen uitleggen. Jullie kunnen je voorstellen dat een echo apparaat een duur apparaat is om aan te schaffen maar wel heel handig is voor diagnostiek. Je kan in een bedrijf op twee manieren omgaan met de investering in dit apparaat. In praktijk 1 wordt het apparaat gekocht en wordt de prijs voor gebruik bepaald aan de hand van wat de kosten van het apparaat zijn etc en dan een kleine winstmarge. Deze praktijk verdient het apparaat terug in een X aantal jaar en kan daarna geld 'verdienen' aan dit apparaat. Praktijk 2 kiest ervoor om de echo aan te schaffen maar is niet van plan hier winst op te maken door direct gebruik. Deze praktijk ziet de echo als verlies post, dus het echo apparaat kost in theorie de praktijk alleen maar geld. Echter, is het wel een extra 'service' die de praktijk bied en daardoor komen mensen terug en kan bijvoorbeeld iets meer voor iets anders gevraagd worden.

Bovendien maakt het ook uit of een apparaat veel wordt gebruikt om winstgevend te zijn of maar een paar keer per jaar bijvoorbeeld. Je kan je voorstellen dat het langer duurt om het apparaat terug te verdienen als je maar een aantal keer per jaar dit apparaat gebruikt. In praktijk was dit het geval, ze vonden alleen de echo van zo'n grote diagnostische waarde dat dit het verlies waard is. Dit kan ook de prijs bepalen. Als de praktijk vaak echo's doet kan het goedkoper (zie het als bulk inkopen) en als de praktijk het minder vaak uitvoert kan het wat duurder zijn.

Bovenstaande voorbeelden zijn echte praktijkvoorbeelden die gebruikt worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:57

En wat als het nu geen groot probleem is. Geeft dat mensen dan het recht om niet te betalen omdat het hen even niet uitkomt?
Denk je nu serieus dat het openbaar te vinden zal zijn hoeveel achterstallige rekeningen ze hebben? Doet geen enkele ondernemer.
En degene waarvan het wel geweten is zijn degenen die in faillissement zitten. En ja daar zitten ook Da's tussen.

Ik weet niet of het een groter probleem is dan bij andere ondernemers maar het feit dat mensen vinden dat een Da het er maar voor over moet hebben want hij/zij ziet toch graag dieren doet misschien vermoeden van wel.

Zorgplicht wil trouwens niet zeggen dat een Da verplicht is eigenhandig dat dier te verzorgen en al zeker niet gratis.
Zorgplicht wil zeggen dat een Da naar z'n beste kunnen zorg moet verlenen aan het dier. Indien hij zich daar niet toe in staat acht moet hij doorsturen.
En euthanasie wordt ook als zorg gezien. Ik heb al gevallen gezien van mensen die onder curatelle stonden en hoge kosten voor een huisdier hadden. Curatele stond dit niet toe en ofwel moest er afstand gedaan worden van het dier ofwel moest het geeuthanaseerd worden. En dan kon iedereen hoog en laag springen, ze waren onvermurwbaar.
Dieren worden ook als 'luxe' gezien.
Bij vee en paarden gebeurd het ook regelmatig dat dieren ingeslapen worden omdat de eigenaar de kosten niet wil of kan dragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:03

Thioro schreef:
En wat als het nu geen groot probleem is. Geeft dat mensen dan het recht om niet te betalen omdat het hen even niet uitkomt?

Nee. Maar het zou wel wat context aan de discussie bieden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:54

Shadow, moet ik mijn links nu echt 3x quoten voor je erop klikt of ben je bereid op de vorige pagina even te klikken op de bovenste link naar een onderzoek uit augustus 2013? Het wordt nu lichtelijk vervelend dat je blijft vragen om getallen en niet even de moeite neemt te klikken. Of gewoon zelf te googelen, wat iedereen vrij staat natuurlijk ;)

In dat artikel stond 1,8% dat onbetaald blijft. Ik weet niet hoe dat is bij grote of andere ondernemers. Dat lijkt misschien niet veel, maar gaat toch om duizenden euro's per jaar bij sommige praktijken.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:24

genja schreef:
.

[/quote]Nee dat hoeft niet maar als je een beetje een hart hebt dan doe je het wel.
Het zijn zware tijden voor veel mensen. Zij zitten er ook niet op te wachten dat hun dier ziek wordt.
En dan roepen dat je niet aan dieren moet beginnen is erg makkelijk. 10 jaar terug had iedereen het een stuk makkelijker.[/quote]

Dus omdat de mensen het zwaar hebben moet de dierenarts maar voor financieren?(dit zeg je eigenlijk hiermee) Volgens mij is een dierenarts ook een mens die gewoon zijn rekeningen moet betalen en het ook zwaarder heeft als een aantal jaar terug.[/quote]

Ik doelde op in termijnen betalen. Daar ging het de post er boven over. Niemand zegt dat ze het gratis moeten doen maar een beetje coulant zijn met betalen is in sommige gevallen toch niet te veel gevraagd.

Mijn vriendin haar broer werd ontslagen. Toen hij het tegen zijn vrouw zei, vertelde zij ook dat ze was ontslagen. Hoe rot kan het lopen. Ze hebben een kind van 5 dat ernstig ziek werd daarna. Gelukkig geen dieren. Dit gebeurde ongeveer 2 jaar terug en nu gaat het een stuk beter met het gezin. Maar soms kan het allemaal even tegen zitten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:46

Waarom denken mensen toch altijd dat dierenarts zijn een liefdadigheidswerk is? Is het niet en doordat soort instellingen weigeren ook steeds meer dierenartsen in geval van echte nood te werken of bij gevonden dieren. En is ook begrijpelijk.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:47

Wilawander schreef:
Waarom denken mensen toch altijd dat dierenarts zijn een liefdadigheidswerk is? Is het niet en doordat soort instellingen weigeren ook steeds meer dierenartsen in geval van echte nood te werken of bij gevonden dieren. En is ook begrijpelijk.

Niemand zegt dat en jij weet niet wat een ander denkt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:52

onpaard schreef:
Wilawander schreef:

Niemand zegt dat en jij weet niet wat een ander denkt.

Is wel duidelijk als men enkele posts hier boven leest..... :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:35

Soms zijn er heus wel schrijnende gevallen zoals dat voorbeeld hierboven met twee mensen tegelijk ontslag én een ziek kind.

Het probleem zijn echter de mensen die rustig hun geld aan andere dingen uitgeven en op te grote voet leven, als dan het dier ziek is is het geld al op. Er namelijk ook echt wel mensen met een uitkering die tóch een potje hebben voor hun dieren en de dierenarts zonder morren betalen.

It's all about priorities.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:56

Precies.. en het probleem is dat je niet in mensen hun portemonnee kunt kijken. Als jij dan als dierenarts iets gratis of met korting voor iemand doet staat de dag er na de volgende aan je balie 'voor Pietje hebben jullie het ook gratis/goedkoop gedaan en ik heb ook weinig/geen geld'.

Natuurlijk zijn er gevallen waar de dierenarts de kosten voor de eigenaar wat probeert te drukken. Eigenaren die het niet breed hebben maar altijd met hun zieke dier naar de praktijk komen en netjes betalen, maar tegenslag na tegenslag hebben krijgen vaak best wat korting hoor. Maar helaas zijn er ook mensen die roepen dat ze alles voor hun dier over hebben en dat je absoluut die operatie moet doen, maar wanneer achteraf de rekening betaald moet worden ze ineens terug krabbelen en het geld toch niet blijken te hebben. Door dat soort dingen zijn veel dierenartsen nu meer op hun hoede, want als dat maar vaak genoeg gebeurd ga je uiteindelijk wel failliet.

Verder over de vraag waarom de kosten zo hoog zijn, zoals al eerder aangegeven is dit afhankelijk van meerdere factoren. Een röntgen apparaat wordt in een humaan ziekenhuis dagelijks weet ik hoe vaak gebruikt.. bij de dierenarts hooguit 2 a 3x per dag. Anesthesie apparaat, echo, bloedanalyse apparaat idem dito. De kosten hiervoor moeten wel ergens uit gehaald worden. Daarnaast heb je nog kosten van het pand etc. Bij vee- en paardenartsen heb je met veel van deze kosten niet te maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 01:05

Marion_ schreef:
Precies.. en het probleem is dat je niet in mensen hun portemonnee kunt kijken. Als jij dan als dierenarts iets gratis of met korting voor iemand doet staat de dag er na de volgende aan je balie 'voor Pietje hebben jullie het ook gratis/goedkoop gedaan en ik heb ook weinig/geen geld'.

Ik hoorde laatst over iemand die bij de dierenarts doodleuk beweerde opvanggezin te zijn voor een dierenopvang die daar klant is en waarbij bij navraag bleek dat daar geen sprake van was. :oo
Puur gedaan om de kosten flink te drukken en de dierenarts én de opvang waren dan ook flink pissig. :=

Overigens als je vaste klant bent en je staat geregeld op de stoep dan 'vergeten' een hoop dierenartsen nog wel eens bepaalde dingen op de factuur te zetten zoals een consult of een microscopisch onderzoekje of er staan ineens 1-2 rofo's minder op oid. :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 07:05

Geryon schreef:
Ik denk ook dat het geen groot probleem zou zijn. Sommige dierenartsen rekenen soms geen consult, anderen altijd, en dat in dezelfde praktijk (en ik ken twee praktijken en bij alle twee gaat het zo). Als dat geld zo nodig zou zijn, dan geloof ik niet dat sommigen uit begrip soms geen consult rekenen.

Daarbij verdient de baas van de praktijk waar wij steeds heen gaat, goed geld. Erg goed geld, laatst nog een extra huis laten bouwen :+

edit: nu had ik het niet over gratis praktijk, maar over lagere prijzen bij sommige praktijken

Wat een belachelijke redenatie. Omdat hij een 2e huis laat bouwen verdiend hij genoeg en kan het allemaal goedkoper. Misschien is dit 2e huis wel zijn oude dag voorziening. Als je dieren hebt moet je er voor zorgen. En dus een potje of het verzekerd hebben voor als het wat krijgt. Je kunt niet de verantwoording daarvoor bij een ander leggen.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 07:48

Dat artsen hun pand en apparatuur etc moeten rekenen is uiteraard prima maar bij de gemiddelde arts zullen er toch ( hier dan toch zeker) een stuk of 20-30 klanten per dag binnen komen die allemaal al 31,50 betalen voordat ze ook maar geholpen worden, tikt toch lekker aan dacht ik zo, en elke handeling wordt gerekend, bloed afnemen bij hond 12 Euro etc etc kom je tussen 8 en 12 uur savonds 71,50. Voor minder dan dat ( 65 Euro ) komt mijn veearts op zaterdag met spoed voor paard en ook die heeft een eigen praktijk. Was het mijn hond geweest was het 116 euro geweest, vind dat een flink verschil toch wel.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:15

Hier is de grote kliniek voor huisdieren goedkoper dan de dierenarts in huis.
Moet er wel een half uurtje voor rijden maar dan ben ik goedkoper uit en ze hebben alles bij de hand.
De kleine dierenarts hier vlakbij is klein, heeft weinig in huis en duur.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:43

De dierenarts van mijn moeder is belachelijk duur. Zij moest 175 euro betalen voor een sterilisatie van de kat. Het arme beest was er een week ziek van. Bij mijn dierenarts kost het 90 euro en de kat had een heel klein sneetje en was 's middags alweer de oude.

Haar dierenarts zit er al 30 jaar en volgens mij gebruikt hij nog de oude methodes. Bij mijn dierenarts zijn het allemaal jongen mensen en de nieuwste technieken. Het verschil zit hem in de plaats. Mijn moeder woont in een grote stad ik ga naar een dorp. Het is een praktijk voor zowel huisdieren als Vee.

Mijn vorige dierenarts was ook veel te duur. Praktijk pand gekocht voor de crisis, allemaal dure apparatuur aangeschaft en dat moet terug verdient worden. Bij hem kost een sterilisatie 150 euro. Een gebitsbehandeling voor de kat zou 350 euro kosten. Daardoor ben ik bij hem weggegaan want bij een andere dierenarts kon het voor 55 euro (ik had wel de mazzel dat het net de week van het gebit was en ik korting kreeg op de behandeling). Nu zit er vast een verschil in hoe uitgebreid de behandeling is maar mijn kat is er blij mee en mijn portomonee ook.