Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikass schreef:Bimmerd schreef:... waardoor de hond dan misschien maar wat ongemak ervaart als hij trekt, maar dan leert hij wel snel dat dat niet de bedoeling is en dat er geen ongemak is als hij zich gedraagt.
Dit is echt een misvatting. Een hond leert op die manier niet om niet te trekken. Anders zouden niet zoveel honden aan de riem trekken. Een hond leert van gedrag dat hem wat oplevert en aan de riem trekken levert meestal op dat je sneller je doel bereikt. Daarom moet je bewust de hond leren dat aan de riem trekken betekent dat er niet doorgelopen wordt en dat hij dus niet eerder op de gewenste plaats komt zoals hij wil.
Nikass schreef:Bimmerd schreef:Ik denk dat je een beetje de gulden middenweg moet nemen in het trainen van dieren. In dit geval, CM heeft inderdaad vaak honden die al verpest zijn door het (vroegere) baasje die je niet meer op de juiste weg krijgt door iets lief en op een speelse manier te vragen.
Dit is echt zo'n flauwekul. De meeste "probleemhonden" bij CM hebben maar 1 probleem: de hierarchie is verstoort, de hond denkt dat hij de baas is. Dat is geen extreem gedrag en dat is met positieve training heel goed te verhelpen.
. hyppolyte schreef:Een hond met een problematische achtergrond kun je nog zo leuk mee clickeren, maar daar kom je er doorgaans niet mee.
hyppolyte schreef:Een hond met een problematische achtergrond kun je nog zo leuk mee clickeren, maar daar kom je er doorgaans niet mee.
hyppolyte schreef:Als je die basis vanaf het begin goed kunt leggen (met de nadruk op goed),
Shiloh schreef:hyppolyte schreef:Als je die basis vanaf het begin goed kunt leggen (met de nadruk op goed),
Wat is die basis dan? Het roedel verhaal, de alpha leider? Want dat concept is door wetenschappers inmiddels achterhaald en niet kloppend bewezen (en is wel waar CM zijn theoriën op baseert. In tegenstelling tot wat jaren gedacht werd, werkt een wolven groep helemaal niet als roedel met alpha hond, maar het sterk te vergelijken met een menselijk gezin. Twee ouders die kinderen opvoeden, die helemaal niet de dominantie en de confrontatie opzoeken, maar samenwerken, tot de kids het nest verlaten, een maatje zoeken en een nieuwe groep starten. Daarnaast is aangetoond dat honden (wilde/zwervende honden bijvoorbeeld) niet op dezelfde manier roedels vormen, en hoewel ze zich wel centreren rond bijvoorbeeld voedsel bronnen, zijn ze geen roedel, maar leven ze relatief coöperatief naast elkaar, maar niet perse met elkaar.
Voor de wetenschap hierin, zie de links in mijn post op de vorige pagina.
kimmie261 schreef:Nikass schreef:Nonskagek: een slipketting verstikt wel degelijk en geeft een naar gevoel aan de hond. Daar hoef je m niet zelf voor om gehad te hebben. Waarvoor denk je dat die dingen zijn uitgevonden?
haal deze even eruit hoor,maar een slipketting hoort NOOIT strak te staan,het is een correctiemiddel,vóórdat de hond gaat trekken moet jij je correctie al gegeven hebben,daarna hangt de riem en ketting meteen weer los..( bij correct gebruik)
feit dat mensen een hond er wél in laten hangen,is niet de schuld van die ketting,maar wel de schuld van de onkunde van de mens.
Nikass schreef:Het werkt toch ook echt niet als correctiemiddel.De hond zet zich gewoon schrap, hij weet al wat er komt en incasseert de straf omdat hij uiteindelijk toch zijn doel bereikt. Een hond heeft een sterke nek (in Spanje hangen ze ze op aan hun nek, maar de hond sterft dan niet). Je moet niet proberen je hond fysiek de baas te zijn. Daarvoor hebben wij mensen intelligentie gekregen.
Je leert door een ruk aan die ketting de hond niet wat je WEL van hem verwacht.
Ik vind het stuitend dat mensen nog steeds het gebruik van een wurgketting (want dat is het) promoten.
Nikass schreef:Ik durf er niet eens over na te denken hoe deze negatief ingestelde mensen met hun paard omgaan.
kimmie261 schreef:nikass ( en de anderen die een werking van een slip niet kennen of begrijpen) jij begrijpt duidelijk niet de werking van een slipketting,of beter gezegd,de juiste manier van ermee werken,want nee,de slipketting hoort los te hangen ,altijd!!!
alleen als de hond gaat trekken,dus je moet vóór dat de hond gaat trekken kort corrigeren ( heel snel aantrekken) en meteen weer loslaten,de hond krijgt geen klap in zijn nek,gaat niet achterover of wat ook,die krijgt meer een soort "kniep" van de ketting.
en ja dat is een 'pijnprikkel', als je het goed doet is vaak meer als 1 a 2x zo corrigeren niet nodig.
honden die erin gaan hangen en die van die gewurgde nekkies hebben ,daarbij heeft een slipketting 0,0 de functie die het zou moeten hebben,en dat is pure onkunde van de eigenaren die zo'n ding omdoen bij de hond.
oww en pff ,je geeft een hond een correctie met die slip,en zegt erbij bv 'volgen,of voet '(wat je wilt),en als de hond dit dan doet wordt ie de hemel ingeprezen...
correctie gevolgd door zeer positieve beloning dus,tis niet alleen trekken en trappen
Paintlinger schreef:Dus na 1 of 2 x hoef je de slipketting nooit meer te gebruiken Kimmie261?
Paintlinger schreef:Dus na 1 of 2 x hoef je de slipketting nooit meer te gebruiken Kimmie261?
Mariska_28 schreef:Nikass schreef:Ik durf er niet eens over na te denken hoe deze negatief ingestelde mensen met hun paard omgaan.
Die heb ik achter stroomdraad lopen, en als ze daar tegenaan gaan staan krijgen ze een schok. Zo leren ze via een korte "straf" dat ze binnen de witte lijntjes moeten blijven.
Jij hebt zeker wortels midden in de wei hangen om te zorgen dat ze niet weg lopen?
Paintlinger schreef:Oke... bij de meeste mensen werkt het niet zo.
Er zijn 2 redenen waarom een hond naar je kan luisteren;
- Omdat hij bang is voor de correctie
-Omdat hij het leuk vind om met je te werken.
Ik ga voor de 2e
Shiloh schreef:Waarom een pijnprikkel gebruiken, als je ook nee kunt leren, zeggen, het juiste gedrag vragen en heftig belonen als hij het goed doet? Waarom corrigeren met een pijnprikkel? Ik snap dat niet?
Ik heb in het verleden de slipketting gebruikt exact op de manier die je nu beschrijft, en ik zag er geen effect in. Ik vind het naar om mijn hond pijn te doen, als ik van de les ook een leuk spel kan maken. Dan heb ik plezier en dan heeft de hond plezier. Ik zie een slipketting en de bijbehorende pijnprikkel niet anders dan een semi efficiente quickfix, waarbij de eigenaar simpel weg de tijd niet willen nemen om met geduld je hond te laten zien wat je wel wilt en enkel met een "nee" te laten weten wat je niet wilt, zodat je je hond stimuleert de juiste keuzes te maken. Zo interpreteer ik dat, dat is mijn mening over een dergelijke methode.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat je een pijnprikkel gebruikt als dat ook heel goed te vermijden is? Waarom wil je een dier waar je van houdt pijn doen, als het met nee ook werkt. En nogmaals, als " nee" niet werkt, heb je de juiste betekenis van nee niet aangeleerd en ook dát kan met het positieve gedrag belonen.
Azmay schreef:Paintlinger schreef:Oke... bij de meeste mensen werkt het niet zo.
Er zijn 2 redenen waarom een hond naar je kan luisteren;
- Omdat hij bang is voor de correctie
-Omdat hij het leuk vind om met je te werken.
Ik ga voor de 2e
Een correctie is toch iets anders dan angstig maken? Mijn poedel is in ieder geval niet bang tot nu toe, en geloof ook niet dat een rukje aan de riem of een stemverheffing dat ooit voor elkaar zal krijgen. Toch levert dat een hond op die haar aandacht over mij en de omgeving gaat verdelen in plaats van puur de omgeving. Wat kunnen mensen toch enorm zwart-wit kijken soms..