Wat een dicussie!
Ik denk dat deze twee groepen mensen het nooit eens worden.
Toch een paar bedenkingen:
* Katten mogen in de meeste westeuropese landen bij wet vrij rondlopen. Dit heeft te maken met hun functie als bestrijders van ongedierte (ratten en muizen). Zonder vrij lopende katten zouden deze zich massaal vermeerderen.
Je kan dat ongedierte wel met gif bestrijden, maar daarmee breng je gif in de voedselketen en vergiftig je dus ook roofvogels, vossen,... Dat moet je maar net willen.
* Wij zelf hebben een volière en ook katten. Een stroomdraadje heeft onze katten en de buurtkatten al snel geleerd dat de volière verboden terrein is. De marter blijft er ook door op afstand. En de vogels hebben al gauw geleerd dat ze dus van katten en andere roofdieren niets te vrezen hebben. Geen gepanikeer, geen gefladder.
* Ik begrijp dat het erg ergerlijk is als katten in je tuin schijten en pissen. Maar dat doet de marter hier ook. En de egel. Om over (wilde) vogels maar te zwijgen. Dat is de natuur. oliebol happens.
Dat zijn trouwens allemaal wilde dieren die het in hun beengde levensruimte toenemend moeilijk hebben omdat steeds meer mensen hun tuin hermetisch afsluit voor al wat leeft. Als ik mijn tuin katproef afsluit betekent dat ook dat andere dieren geen vrije doorgang meer hebben.
En wat is er in 's hemelsnaam erg aan als er een vreemde kat in je tuin rondwandelt of ligt te slapen?
* De beste manier om vreemde katten uit je tuin te weren is zelf een kat nemen.