Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:58

love_western schreef:
Mijn lab zal het ook geweldig vinden als hij de hele dag buiten kan spelen. Met takken slepen. Zo vaak het water in plonsen als hij zelf wilt. Maar een hond moet ik wel achter het hek houden. Dus waarom mogen katten wel vrij los lopen.

ps. Ik vind jou lab echt gaaf :j

Haha mijn lab ook ja, maar die kijkt niet uit voor auto's, die komt niet weer terug rond etenstijd omdat hij dan waarschijnlijk de weg kwijt raakt of inmiddels is overreden door een auto of trein. Die is dan allang met iemand anders meegelopen die een leuk hondje heeft, en zit daar dan lekker voor de kachel. :')

Ik vind jouw lab ook geweldig, maar dat wist je al! <3

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:58

Gydja schreef:
Ik vind dat katten gewoon buiten moeten kunnen lopen. Als de kat er zelf voor kiest om binnen te blijven ok. Wij hebben een Britse Korthaar en die mag naar buiten wanneer ze wil alleen ze is er niet zo dol op om buiten te zijn alleen wanneer wij met zijn allen in de tuin zitten of ik met de hond ga lopen. Als ze dan buiten is roepen we al; Pien ( koosnaampje, ze heet officeel Mininos Sientje ), je maakt een vergissing kom snel weer naar binnen :+.

Maar goed, een kat moet toch een katten leven hebben en niet geforceerd binnen blijven. Ik heb liever dat mijn kat onder de auto komt en een vrij gelukkig leven heeft gehad dan dat hij altijd maar binnen moet zitten want ik vind dat geen waardig katten leven.

Nogmaals, dat is een dooddoener en complete onzin. Het is nooit vastgelegd dat een kat binnen of buiten gelukkiger is. Hier gaat weer om iets wat de mens vind en niet iets wat een dier vind. Mijn 3 katten zitten binnen, hebben zij geen waardig katten leven? Wat een onzin en echt weer de gemakzucht van de mens. Pleur het dier buiten, hoef je er niet naar om te kijken, en kan die lekker overlast bij de rest veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:59

Suuskipje schreef:
Je kan dezelfde vraag nog wel 80x herhale love_western, maar niemand kan je een antwoord daarop geven. Het is 'gewoon' zo en totdat er een wet komt zal dat ook zo blijven.

Dan hoop ik dat die wet er snel komt :j

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:59

ik heb denk ik het antwoord al gegeven. al meerdere keren. omdat een hond iemand dood kan bijten. een kat niet. maar dat ziet ze denk ik niet echt als antwoord.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:00

ipv de gewone belastingen te verhogen zouden ze beter die wet maken en boetes opzetten... Dán zouden ze pas centjes binnen krijgen. :D

Gydja

Sissi87 schreef:
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Heb je wel is eerder je eigen kat onder auto doodgereden zien worden?

Helaas wel, nou ja niet gezien. Maar onze andere kat is ongeveer iets meer dan een maand geleden onder de auto gekomen. Als je zag wat voor lol hij buiten had had ik hem dat niet van hem af willen pakken. Ik weet het klinkt heel cru. Maar ik bedoel er natuurlijk niet mee te zeggen dat ik het leuk vond -O- en natuurlijk had gewild dat hij langer bij ons was. Maar om een kat nou dag en nacht binnen te houden... nee.

Anoniem

femo schreef:
ik heb denk ik het antwoord al gegeven. al meerdere keren. omdat een hond iemand dood kan bijten. een kat niet. maar dat ziet ze denk ik niet echt als antwoord.

Dus alleen daarom mag een kat wel buiten en een hond niet :+ Sorry maar dat vind ik echt een kul argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:01

Ayasha schreef:
ipv de gewone belastingen te verhogen zouden ze beter die wet maken en boetes opzetten... Dán zouden ze pas centjes binnen krijgen. :D

Echt wel :D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:01

Dan kan je je konijn ook wel los laten lopen, die houd ook van het springen in het gras, in het zonnetje liggen en kuilen graven...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:02

en paarden ook. :j Die doden over het algemeen ook niet. (honden ook niet maar goed)
Zou een hoop omheining sparen. :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:04

Kijk ik snap mensen die de katten binnen houden hoor. Helemaal niets mis mee ik snap totaal dat het gedaan word! En ik geloof best dat die katten binnen gelukkig zijn. Onze Britse Korthaar is ook liever binnen dan buiten. Maar als ik dan heb gezien wat voor lol onze andere katten buiten hebben of hebben gehad waarom zouden ze dan niet naar buiten mogen? Ik vind het natuurlijk ook niets als de katten buiten moeten blijven en helemaal niet maar binnen mogen... Ik vind een buiten ren voor katten ook wel een mooi idee, zitten ze toch binnen maar ook buiten. Maar begrijp me niet verkeerd, want ik heb niets tegen mensen die de katten binnen houden ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:05

Gydja schreef:
Kijk ik snap mensen die de katten binnen houden hoor. Helemaal niets mis mee ik snap totaal dat het gedaan word! En ik geloof best dat die katten binnen gelukkig zijn. Onze Britse Korthaar is ook liever binnen dan buiten. Maar als ik dan heb gezien wat voor lol onze andere katten buiten hebben of hebben gehad waarom zouden ze dan niet naar buiten mogen? Ik vind het natuurlijk ook niets als de katten buiten moeten blijven en helemaal niet maar binnen mogen... Ik vind een buiten ren voor katten ook wel een mooi idee, zitten ze toch binnen maar ook buiten. Maar begrijp me niet verkeerd, want ik heb niets tegen mensen die de katten binnen houden ;)

Omdat katten net als honden en paarden ook overlast veroorzaken voor anderen. Waarom mag jouw kat wel overlast veroorzaken onder het mom hij heeft een mooier leven en mijn hond of paard niet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:08

Ik woon in de binnenstad, wat heeft mijn kat nou buiten te zoeken? We lopen wel rondjes hier, hij heeft altijd veel sjans van de meiden van lichte zeden maar in zijn eentje blijft hij binnen.

En de katten van mijn moeder komen wel buiten, maar daar is het de wijk naar. Daar wonen al 30 jaar dezelfde mensen, gemoedelijke buurt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:08

Bij mijn ouders heeft eigenlijk driekwart van de buurt katten die buiten lopen. Nog nooit last van gehad eigenlijk, geen poep in de tuin en geen overlast of iets dergelijks. Ja, sommigen vingen weleens muizen of vogeltjes, maar dat vind ik niet zo erg.
Ik heb nog nooit last gehad van katten (of hun eigenaren) meer van honden.

Er zijn wel degelijk latten die niet binnen te houden zijn hoor, die lopen dan letterlijk tegen de muren op en slopen de heleboel. Dan zou je als eigenaar inderdaad kunnen kiezen om de tuin af te sluiten. Maar ik heb persoonlijk niet zo'n probleem met loslopende katten.

Oh, en er liepen wel katten van andere mensen bij ons in de tuin hoor, die konden er gewoon bij.
Dus dat is het niet geweest.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 04-03-14 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:09

Ceriadwen schreef:
SAKKIA schreef:
Ik heb het dan ook niet over de mensen die bij jou in het dorp wonen, maar over de mensen die hier de discussie voeren ;)

wat als je honden en katten hebt maar nog steeds vind dat en katteneigenaar zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor diens kat?

In welk "kamp" plaats je me dan?

In geen één ;) Daarnaast hou ik ook niet zo van die hokjes.
Ik vind namelijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen als het op dieren aankomt. Nu heb ik misschien geluk met een kat die buitenloopt, maar haar behoefte op de bak binnen doet, zodat ze daarmee andere mensen niet tot last is en daarnaast eigenlijk altijd in eigen tuin is of aan de waterkant zit.
De overbuurvrouw waar ze dan zit houdt ook niet van katten, helemaal niet zelfs, maar ze bekende laatst wel dat ze het toch wel fijn vindt dat onze kat de muizen uit haar tuin vangt (en ze vervolgens op ons terras neerlegd)
Niet elke situatie is hetzelfde. Sommigen hier zijn nogal generaliserend.

Ik heb er alles aangedaan, mijn kat binnen te houden, dat lukt niet. Niemand in de buurt heeft er problemen mee dat mijn kat buiten loopt en zijn zelfs blij als ze het ongedierte vangt. Daarnaast doet ze haar behoeftes thuis op de bak en zal ze het nooit in haar hoofd halen bij andere mensen naar binnen te gaan. Daar is ze namelijk veel te bang voor.
Dus wat is mijn kat andere mensen dan tot last?

Als ik klachten uit de buurt krijg over mijn kat dan is het denk ik tijd om voor mijn kat een plekje te zoeken op bijvoorbeeld een boerderij, zodat ze daar de hele dag ongestoord buiten kan zijn ;)
Hoe jammer ik dat zelf ook zal vinden. Mijn kat is niet (meer) binnen te houden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:10

Amandavd schreef:
Omdat katten net als honden en paarden ook overlast veroorzaken voor anderen. Waarom mag jouw kat wel overlast veroorzaken onder het mom hij heeft een mooier leven en mijn hond of paard niet?

Ik heb zelf nog geen last gehad van honden of katten of loslopende paarden in ons dorp :+ Onze kat zit toch meer binnen dan dat hij buiten is. En ze poept niet eens in de tuin ze gaat altijd netjes binnen op de kattenbak haha. En bij ons in het drop lopen veel katten van de mensen los en ook honden. Iedereen kent iedereen en als er een probleem is word dat ook gewoon gemeld aan elkaar. Als je nou in een stad woont of ergens anders waar het wat minder gangbaar is snap ik dat jij je dieren niet los laat lopen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:11

Mijn katten blijven ook binnen, maar in de zomer of als we in de tuin bezig zijn mogen ze in de achtertuin rondscharrelen. Als we zelf binnen zitten mogen ze wel even naar buiten in hun eigen ren. Altijd leuk om te zien als we de achterdeur openzetten en de twee dames zelf hun ren al inlopen :) We hebben daar plankjes gemaakt met vloerbedekking, er staat een krabpaal en ze kunnen lekker de hoogte in (ruim 2 meter hoog).

Mijn katten zou ik nooit over straat laten struinen vanwege het feit dat ik aan een behoorlijk drukke weg woon, en daar al veel katten aangereden worden (ook ik ben getuige daarvan geweest ;( ), plus dat ze behoorlijk voor overlast in de buurt zorgen. Ook mijn tuin wordt ondergepoept door vreemde katten, en daar wordt ik zachtgezegd écht niet vrolijk van....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:15

Ik mis de optie buiten, maar wel alleen in de veilige omgeving van een tuin. :)

In mijn ogen is dat de ideale situatie. De katten kunnen genieten van zonlicht, frisse lucht, natuurgeluiden, achter vliegjes aanrennen, wroeten in de aarde, in de boom klimmen etc.

Terwijl je zelf de katten altijd in het zicht hebt, ze kunnen niet weglopen/verdwalen/aangereden worden etc. Ik durf mijn katten absoluut niet buiten de tuin te houden. Bijna iedereen die ik ken, die katten heeft of heeft gehad, heeft een kat die nooit meer is thuisgekomen of is doodgereden, dus zo onrealistisch is die angst niet.

Wij hebben 80 vierkante meter tuin en ik vind het prima voor ze. Met het huis erbij is dat veel bewegingsruimte en ze kunnen al hun natuurlijk gedrag kwijt in de tuin.

Katten altijd binnen houden lijkt mij persoonlijk erg omslachtig en dan zou ik nooit meer de openslaande deuren kunnen openzetten zomers. En als je iedere avond buiten eet tijdens een mooie zomer, dan zitten de katten dus binnen... Lijkt me super ongezellig...

Kijk voor voorbeelden van een afgezette tuin eens op http://www.nettenlijn.nl . :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:35

Dani_ schreef:
Ik mis de optie buiten, maar wel alleen in de veilige omgeving van een tuin. :)

In mijn ogen is dat de ideale situatie. De katten kunnen genieten van zonlicht, frisse lucht, natuurgeluiden, achter vliegjes aanrennen, wroeten in de aarde, in de boom klimmen etc.

Terwijl je zelf de katten altijd in het zicht hebt, ze kunnen niet weglopen/verdwalen/aangereden worden etc. Ik durf mijn katten absoluut niet buiten de tuin te houden. Bijna iedereen die ik ken, die katten heeft of heeft gehad, heeft een kat die nooit meer is thuisgekomen of is doodgereden, dus zo onrealistisch is die angst niet.

Wij hebben 80 vierkante meter tuin en ik vind het prima voor ze. Met het huis erbij is dat veel bewegingsruimte en ze kunnen al hun natuurlijk gedrag kwijt in de tuin.

Katten altijd binnen houden lijkt mij persoonlijk erg omslachtig en dan zou ik nooit meer de openslaande deuren kunnen openzetten zomers. En als je iedere avond buiten eet tijdens een mooie zomer, dan zitten de katten dus binnen... Lijkt me super ongezellig...

Kijk voor voorbeelden van een afgezette tuin eens op http://www.nettenlijn.nl . :)

Dit is inderdaad de ideale situatie. Vandaar dat we dit van zomer ook gaan realiseren. Kan achterdeur open blijven. En kan de hond ook bepalen als hij buiten wil liggen of binnen.

En niemand die last heeft van mijn katten :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:47

Amandavd schreef:
Gydja schreef:
Ik vind dat katten gewoon buiten moeten kunnen lopen. Als de kat er zelf voor kiest om binnen te blijven ok. Wij hebben een Britse Korthaar en die mag naar buiten wanneer ze wil alleen ze is er niet zo dol op om buiten te zijn alleen wanneer wij met zijn allen in de tuin zitten of ik met de hond ga lopen. Als ze dan buiten is roepen we al; Pien ( koosnaampje, ze heet officeel Mininos Sientje ), je maakt een vergissing kom snel weer naar binnen :+.

Maar goed, een kat moet toch een katten leven hebben en niet geforceerd binnen blijven. Ik heb liever dat mijn kat onder de auto komt en een vrij gelukkig leven heeft gehad dan dat hij altijd maar binnen moet zitten want ik vind dat geen waardig katten leven.

Nogmaals, dat is een dooddoener en complete onzin. Het is nooit vastgelegd dat een kat binnen of buiten gelukkiger is. Hier gaat weer om iets wat de mens vind en niet iets wat een dier vind. Mijn 3 katten zitten binnen, hebben zij geen waardig katten leven? Wat een onzin en echt weer de gemakzucht van de mens. Pleur het dier buiten, hoef je er niet naar om te kijken, en kan die lekker overlast bij de rest veroorzaken.

:z Voor mijn ex is het het geval geweest. Want ja, alleen in de tuin en onder toezicht hebben ze geprobeerd, maar gek genoeg hadden ze geen zin om van hun huis een soort gevangenis met sluizen te maken om die kat binnen te houden. Want er was namelijk ook nog een voordeur waar ie door kon :j
Verder woonde hij aan een voetgangersstraatje wat uitkwam op een parkeerplaats van een doodlopende straat. Hij was niet al te slim (kat dus :+ ) maar dat auto's gevaarlijk waren snapte hij nog wel.
Verder had iedereen in die buurt wel wat. De ene buurman draaide onwijs harde muziek, de ander een Jack Russell die de tent bij elkaar blafte als hij daar zin in had. Dan waren hun katten nog wel de minst erge (aangezien die niks te zoeken hadden in de buurtuinen, het park pal achter hun huis was veel leuker)

Oh en ik zie dat het weer toegestaan is om honden, katten en paarden met elkaar te vergelijken? :D
Mooi. Ik wil mijn paard alleen houden want ik houd mijn kat ook alleen en die is gewoon gelukkig +:)+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:02

Magrathea schreef:
Amandavd schreef:

:z Voor mijn ex is het het geval geweest. Want ja, alleen in de tuin en onder toezicht hebben ze geprobeerd, maar gek genoeg hadden ze geen zin om van hun huis een soort gevangenis met sluizen te maken om die kat binnen te houden. Want er was namelijk ook nog een voordeur waar ie door kon :j
Verder woonde hij aan een voetgangersstraatje wat uitkwam op een parkeerplaats van een doodlopende straat. Hij was niet al te slim (kat dus :+ ) maar dat auto's gevaarlijk waren snapte hij nog wel.
Verder had iedereen in die buurt wel wat. De ene buurman draaide onwijs harde muziek, de ander een Jack Russell die de tent bij elkaar blafte als hij daar zin in had. Dan waren hun katten nog wel de minst erge (aangezien die niks te zoeken hadden in de buurtuinen, het park pal achter hun huis was veel leuker)

Oh en ik zie dat het weer toegestaan is om honden, katten en paarden met elkaar te vergelijken? :D
Mooi. Ik wil mijn paard alleen houden want ik houd mijn kat ook alleen en die is gewoon gelukkig +:)+

In het hele naar buiten verhaal is het zeker toegestaan katten met honden en paarden te vergelijken. Want als jouw kat door andermans tuin mag struinen en overlast mag veroorzaken, waarom mijn hond dan niet? Waarom mag jouw kat wel in de tuin van een ander schijten, maar een hond niet? Waarom mag jouw kat wel mijn vissen ombrengen, maar mijn hond jouw konijnen niet?

Het zijn beide huisdieren die beide een eigenaar hebben die verantwoording voor hun dier moeten afleggen en die beide overlast veroorzaken als ze los lopen. Waarom de kat dan wel en de hond niet? Simpelweg gemakzucht. Je hoeft geen kattenbak te verschonen want de schijt ligt verspreid over de buurt. Je hoeft niet op je kat te letten want die is toch het grootste deel weg.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:08

Mijn hond is als pup aangevallen door een kat. Sprong zo op zijn kop. Gelukkig alleen zijn neus vol krassen. Zo hebben we wel vaker achtervolgingen gehad. Nu is hij wat groter dus niet zoveel last meer van :D

Als kind hadden we katten die als zwerver aan waren komen lopen. Wij woonden toen middenin een dorp waar auto's niet toegestaan waren, enkel een straatje waar je al kruipend naar de parkeerplaatsen kon. Ze liepen daar los. Toch is eentje aangereden helaas. Ze struinen wat af per dag.
Ik vind het moeilijk, deze discussie. Ik vind het vreemd dat een kat buiten zijn ding mag doen zonder enig toezicht. Krassen op autodaken, gevaar voor het verkeer, kakken en graven in tuinen, vogels en vissen vangen. Als je schade ondervindt is een eigenaar moeilijk te achterhalen.
Aan de andere kant is niet iedere kat gelukkig met alleen binnen te blijven. Daarom ga ik helemaal met Dani mee. Een ren zou ideaal zijn.
Ja dat kost wat en sommigen hebben geen grote tuin. Dan neem je dus of geen kat of het risico dat je kat alsnog niet gelukkig is.

Ik las laatst op een forum dat mensen in hun eigen tuin hun honden nu moeten muilkorven omdat ze de kat van de buren hadden doodgebeten. De honden liepen los op hún terrein en de kat kwam daar ongevraagd binnen en was niet op tijd weg.
De buren hebben er zoveel werk van gemaakt dat ze dus op hun eigen terrein hun honden niet meer normaal los mogen laten. Ze zouden een gevaar voor de omgeving zijn. Houdt dan toch je kat bij je en neem je verantwoordelijkheid.
Als er wat gebeurt met je kat heb je dat risico voor dat dier genomen en niet achteraf de schuld op anderen gaan schuiven.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:09

Ceriadwen schreef:
SAKKIA schreef:
Ik heb het dan ook niet over de mensen die bij jou in het dorp wonen, maar over de mensen die hier de discussie voeren ;)

wat als je honden en katten hebt maar nog steeds vind dat en katteneigenaar zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor diens kat?

In welk "kamp" plaats je me dan?

In geen één ;) Daarnaast hou ik ook niet zo van die hokjes.

Die hokjes slaan idd nergens op. Er zijn in dit topic juist zoveel katteneigenaren die wel van mening zijn dat katten op eigen terrein gehouden dienen te worden.
Door sommigen hier wordt de term 'kattenbezitter' daarom erg generaliserend gebruikt ook weer, maar goed...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:10

love_western schreef:
Suuskipje schreef:
Je kan dezelfde vraag nog wel 80x herhale love_western, maar niemand kan je een antwoord daarop geven. Het is 'gewoon' zo en totdat er een wet komt zal dat ook zo blijven.

Dan hoop ik dat die wet er snel komt :j

Ik hoop het niet, hoop dat ze zich met belangrijkere en beter handhaafbare wetten bezig gaan houden.

Katten mogen los buiten vanwege het doel waarom mensen en kat ook een "samenwerking"aan zijn gegaan. Katten zijn er voor ongediertebestrijding :j
Honden zijn er oorspronkelijk voor heel veel doelen maar vaak wel in opdracht van hun baas.

En nee, mijn kat is niet gelukkig binnen. Hing als kitten al aan de buitendeur en miauwde ervoor omdat hij naar buiten wilde. Nu gaat hij in meubels en behang hagen als hij niet naar buiten kan.
Maar zoals ik al eerder aangaf hebben mensen in mijn buurt er geen problemen mee en woon ik relatief rustig. :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:11

Ik heb ze ook binnen. We hebben hier ook geen tuin en ontzettend drukke buurt waar ze als zotten met de auto rijden. Met regelmaat worden er katten dood gereden. Voordeel is dat we een ruim huis hebben en met meerdere zijn waardoor de kat bijna nooit alleen is en kan spelen.
Maar, wanneer we verhuizen volgend jaar en het geluk hebben een klein tuintje te hebben, zetten we dat goed af en mag ze daarin. Wil gewoon niet dat de kat iemand tot last is of onder een auto komt. Maar daar staat tegenover dat je als baasje tijd moet vrijmaken om te spelen met de kat.