slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:23

Mindim schreef:
http://www.chesapeakebayretrieverclubne ... 0intro.pdf

Niet iedereen gebruikt schijnbaar de stoppen en dan is het gewoon een slipriem.

Nee, je hebt gelijk. Er zijn jachtlijnen zonder dubbele stop. En dan is het idd een sliplijn. Als je kijkt op die foto zit er geen 2e stop bij het slipgedeelte en bij de foto van de jachtlijn met dubbele stop wel. Verwarrend :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:24

Air schreef:
Mindim schreef:

Nee, dat doe ik niet om te sarren. Ik zal het 'nogmaals' duidelijk voor je uitleggen. Beide banden zijn op het wurgprincipe gebaseerd, wat klopt daar volgens jou niet aan.
En ik heb welgeteld 2 keer genoemd in al mijn posts dat naar mijn idee touwen ook een erg scherpe inwerking hebben en jij blijft daar maar over struikelen. Ik heb zelfs nog info gevraagd over jachtlijnen, ook niet gezien zeker. De rest van mijn posts heb je niet gelezen volgens mij. Ik zou zo zeggen zet een nieuwe plaat op, deze wordt grijs.

Misschien even je eigen posts teruglezen? Je beweerde namelijk, door een feit tegen te spreken, dat er een slipketting in de halsband van Cesar te vinden is.
Ik snap ook niet wat er moeilijk is aan het verschil te zien tussen een ketting en een touw?

Daarnaast haal je iedere keer een showlijn, jachtlijn en sliplijn door elkaar. Meer info opzoeken voor je beweringen doet is dan wel handig.

_San87_ Dat verschil in schade heb je toch zelf ook al genoemd in je posts? :)
Ik denk iig niet dat het met een nylon lijn lukt om gewrichtschade te krijgen, wat met een ketting(hard op hard) veel sneller gebeurt.

Kijk... Jij 'denkt' ook, maar weet het dus ook niet zeker. Dat is niet erg, trouwens. Maar dat betekent niet dat er een groot verschil zit tussen nylon en ketting, dat er een verschil is, geloof ik meteen. Maar groot?

Air

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:30

Ik kan niet zeggen ik weet, ik heb immers geen rontgenogen. Maar als ik van logica uitga dan lijkt het mij heel sterk ja.
Veel verschil in evt. schade en release: dat noem ik een groot verschil.

Schade aan de buitenkant kon ik met eigen ogen zien, release kon ik ook direct merken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:34

Air schreef:
Misschien even je eigen posts teruglezen? Je beweerde namelijk, door een feit tegen te spreken, dat er een slipketting in de halsband van Cesar te vinden is.
Ik snap ook niet wat er moeilijk is aan het verschil te zien tussen een ketting en een touw?
Mindim schreef:
En dat in de Cesar Milan band een slipketting zit, nou correctie een wurgsysteem.

Daarnaast haal je iedere keer een showlijn, jachtlijn en sliplijn door elkaar. Meer info opzoeken voor je beweringen doet is dan wel handig.
Air schreef:
Die hele dunne lijnen zijn showlijnen, niet bedoeld om mee over straat te gaan en worden dus ook geen sliplijn genoemd
Ik heb dat woord showlijn nog niet 1 keer genoemd in dit topic. Jij noemt dat. En behalve een eventuele stop zit er dus geen verschil tussen een jacht of sliplijn heb ik net vernomen. Dus eigenlijk een zelfde lijn, de een met accessoire de ander niet. Beide benamingen komen hier nogal veel voor

_San87_ Dat verschil in schade heb je toch zelf ook al genoemd in je posts? :)
Ik denk iig niet dat het met een nylon lijn lukt om gewrichtschade te krijgen, wat met een ketting(hard op hard) veel sneller gebeurt.
Nogmaals, even de schade buiten beschouwing gelaten, ze zijn op het zelfde principe gebaseerd. Bij de een kun je dus een stop op doen, bij de ander niet.

Misschien is het voor jou ook even handig om de posts terug te lezen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:42

Nee, Mindim. Nu haal je het weer door elkaar. ;)

De sliplijnen/wurgbanden/noem het maar die hier bedoeld worden zijn de halsbanden van nylon, leer of in een ketting.

De jachtlijnen zijn de halsbanden en riemen in één en zijn onder te verdelen in lijnen met dubbele stop en zonder dubbele stop(hoewel die toch vaak anders genoemd worden, zoals wurglijnen). Je kan niet zomaar een stop er op doen.

De mensen die het hier over jachtlijnen hebben, hebben het over de dubbele stop lijnen. Op die lijnen zit standaard een dubbele stop, waarvan de stop die zorgt dat er niet gewurgd kan worden heel lastig verplaatst. Niet over de wurglijnen. De jachtlijnen zijn niet bedoeld om te slippen, maar om makkelijk om te doen. En dan is het gewoon een normale halsband met vaste lijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:52

Maar er worden op internet verschillende lijnen en halsbanden hetzelfde genoemd, daar heb je gelijk in.

Jachtlijn met dubbele stop:
Afbeelding

Jachtlijn zonder dubbele stop (wurglijn/sliplijn)
Afbeelding

Slipketting
Afbeelding
Afbeelding

Sliphalsband leer en nylon of andere soort koort
Afbeelding
Afbeelding

En de dubbele stop jachtlijn heb je ook in alleen halsband
Afbeelding

De jachtlijnen waar de meeste het over hebben is die met dubbele stop, die kunnen, goed afgesteld, dus niet slippen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:43

MyWishMax schreef:
Mindim schreef:
http://www.chesapeakebayretrieverclubne ... 0intro.pdf

Niet iedereen gebruikt schijnbaar de stoppen en dan is het gewoon een slipriem.

Nee, je hebt gelijk. Er zijn jachtlijnen zonder dubbele stop. En dan is het idd een sliplijn. Als je kijkt op die foto zit er geen 2e stop bij het slipgedeelte en bij de foto van de jachtlijn met dubbele stop wel. Verwarrend :j

Dan is het toch nog steeds een jachtlijn? Een jachtlijn is toch juist bedacht om uit 1 stuk te bestaan zodat je niet de riem aan de band hoeft te bevestigen?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:45

MyWishMax schreef:
Slipketting
Afbeelding ]

Dat is absoluut geen slipketting, de schakels passen namelijk niet door de ringen heen. Je kunt de riem vast maken aan de 2 ringen en je hebt dan dus een "gewone" halsband maar die eruit ziet als een ketting.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:50

daffie1986 schreef:
MyWishMax schreef:
Slipketting
Afbeelding ]

Dat is absoluut geen slipketting, de schakels passen namelijk niet door de ringen heen. Je kunt de riem vast maken aan de 2 ringen en je hebt dan dus een "gewone" halsband maar die eruit ziet als een ketting.

Is ook een slipketting, liep onze oude weimeraner mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:51

Zeer zeker is dat wel een slipketting, althans ik neem aan dat je het over deze:

Afbeelding

hebt? Die slipt echt wel hoor. Die schakels passen gewoon door de ringen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:57

Ja dat is zeer zeker een slipketting met brede schakels. Die hebben wij voor de examens. Die dunne dingen komen er hier niet in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:02

Dankjulliewel Wilawander, Yamcha en PrimaDonna_. ;) Hier worden ze ook voor de examens gebruikt.

daffie1986 schreef:
MyWishMax schreef:

Dan is het toch nog steeds een jachtlijn? Een jachtlijn is toch juist bedacht om uit 1 stuk te bestaan zodat je niet de riem aan de band hoeft te bevestigen?

Dat staat er toch? Jachtlijn zonder dubbele stop is een sliplijn, met dubbele stop niet, daarom is het verwarrend

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:09

Die schakels zijn langer dan de breedte van de ringen, hoe passen ze daar dan doorheen??

Ik bedoelde ongeacht de stop die erop zit, 2, 1 of niets dat het alsnog een jachtlijn is? Moet zeggen dat ik zoiezo wel eens/heel vaak twijfels aan de kunde en kennis van de dierenwinkels tegenwoordig.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:12

MyWishMax schreef:
Dankjulliewel Wilawander, Yamcha en PrimaDonna_. ;) Hier worden ze ook voor de examens gebruikt.

Helaas zijn er hier mensen die er de ballen verstand van hebben en gaan reageren... :o
Liep als 7 jarig meisje al met een slipketting om mijn hond, dus weet waar ik over praat ;)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:14

daffie1986 schreef:
Die schakels zijn langer dan de breedte van de ringen, hoe passen ze daar dan doorheen??

Ik bedoelde ongeacht de stop die erop zit, 2, 1 of niets dat het alsnog een jachtlijn is? Moet zeggen dat ik zoiezo wel eens/heel vaak twijfels aan de kunde en kennis van de dierenwinkels tegenwoordig.

Lastig uit te leggen, maar je doet de schakels door de ring en dan zit hij vast..
Dus niet de ring door de ring want dat past inderdaad niet ;)

Afbeelding
Zo :)

Dierenwinkels verkopen van alles maar weten vaak niet eens wat ze verkopen ;)
Zie ook vaak genoeg mensen met jachtlijnen om hun kleine hondje lopen, dan denk ik: hmmmm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:15

PrimaDonna_ schreef:
daffie1986 schreef:

Lastig uit te leggen, maar je doet de schakels door de ring en dan zit hij vast..
Dus niet de ring door de ring.

[ Afbeelding ]

Zie ook vaak genoeg mensen met jachtlijnen om hun kleine hondje lopen, dan denk ik: hmmmm...

Dun jachtlijntje kan ook prima, maar die dikke zijn best sneu :j

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:17

Afbeelding

Hier loopt mijn hond ook wel eens mee, ook een fijne!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:17

PrimaDonna_ schreef:
daffie1986 schreef:

Dus niet de ring door de ring want dat past inderdaad niet ;)

[ Afbeelding ]

Is lastig uit te leggen hoe je hem erdoor haalt hahaha als ik het mensen uit moet leggen en ga er over nadenken dan lukt het ook niet eens meer... :')

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:19

@WilaWander: Hahahaha nee inderdaad, dacht ook even: Uuuuhm hoe ga ik dat uitleggen.
Maar duidelijk? :')

Waar ik wel benieuwd naar ben, waarom komen die dunne slipkettingen er niet in bij jullie?
Gewoon nieuwschierig!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:25

PrimaDonna_ schreef:
[ Afbeelding ]

Hier loopt mijn hond ook wel eens mee, ook een fijne!

en onze boxer eigenlijk altijd! maar dan van Rogz for Dogz. waren/ zijn nog steeds de meest vriendelijke slipkettingen omdat je maar een kwart slip hebt

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:26

@Miekje23: Ik weet niet waar die van ons van is, zag deze net staan op google hahaha.
Maar inderdaad iets vriendelijker. Loop er vaak mee in het weiland en op straat met slipketting.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:28

Ik vind het gebruik van een slipketting slecht.
Als de hond trekt, wordt hij dus gewurgd. Er wordt dus verwacht dat de hond, doordar hij gewurgd wordt, zal stoppen met trekken. Ik vind het raar dat mensen denken dat hun hond zal stoppen met trekken als hij gewurgd wordt. Waarom ik dat vind zal ik even uitleggen.
De eerste reactie van een dier als hij pijn en/of ongemak ervaart, is vluchten van hetgeen dat de pijn en/of het ongemak veroorzaakt. Als de hond dus gewurgd wordt met de slipketting, zal hij dus harder gaan trekken, omdat hij weg wil van de pijn en/of het ongemak. Stel je maar eens voor: jij wordt gewurgd. Jij zal dan weg willen, toch? Dit werkt bij een hond hetzelfde. Slipketting wordt aangetrokken --> wurging --> pijn en ongemak --> vluchtgedrag (of verzet in een andere vorm). Best logisch, toch? :)

Bovendien is er onderzoek gedaan naar het effect van een slipketting op de nek en de luchtwegen (google maar eens). De uitkomst was schokkend. Een hele grote meerderheid van de honden met een slipketting kreeg door de slipketting (ernstige!) nek- en luchtwegproblemen!

Dus, ik vind het gebruik van een slipketting zeer slecht. Ik hoop dat je snapt waarom
:)
Ik bedoel dit trouwens niet als aanval, maar ik hoop dat je inziet dat een slipketting onduidelijk en schadelijk is voor je hond.

Succes met je viervoeter :)

Edit: ik heb ervaring met trekkende honden. Dit is zonder slipketting, op een diervriendelijke manier makkelijk af te leren! Stuur maar een pb als je wat wilt weten over mijn aanpak (ben nu te moe om het te typen :')). De aanpak die ik gebruikte bij mijn hond werkt super bij hem, hij had het erg snel door en vond het nog leuk om zo te trainen ook :D
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 30-12-13 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:33

@StableDoor: Mijn honden hebben dit nog nooit gehad. Word elk jaar zo'n 4 keer nagekeken door de DA en krijgen altijd weer te horen, wat een prachtige en gezonde hond. Word helemaal door de lappenmand gehaald dan. Werd overigens met onze 2 vorige honden ook gedaan.
Ligt er toch echt aan hoe je hem gebruikt ;)

Heb je er zelf ervaring mee?

Bovendien is er onderzoek gedaan naar het effect van een slipketting op de nek en de luchtwegen (google maar eens). De uitkomst was schokkend. Een hele grote meerderheid van de honden met een slipketting kreeg door de slipketting (ernstige!) nek- en luchtwegproblemen!

Ik bedoel dit trouwens niet als aanval, maar ik hoop dat je inziet dat een slipketting onduidelijk en schadelijk is voor je hond.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:42

PrimaDonna_ schreef:
@StableDoor: Mijn honden hebben dit nog nooit gehad. Word elk jaar zo'n 4 keer nagekeken door de DA en krijgen altijd weer te horen, wat een prachtige en gezonde hond. Word helemaal door de lappenmand gehaald dan. Werd overigens met onze 2 vorige honden ook gedaan.
Ligt er toch echt aan hoe je hem gebruikt ;)

Heb je er zelf ervaring mee?

Ja, ik heb er ervaring mee.
Over dat schadelijk zijn is echt een groot onderzoek gedaan met hele schokkende uitkomsten. Ik zit nu op m'n foon dus ik kan het even niet opzoeken. Het pecentage honden met lichamelijke problemen als gevolg van een slipketting is echt enorm.

Ik vind dat slipkettingen niet meer gebruikt zouden mogen worden.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 30-12-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:08

PrimaDonna_ schreef:
@WilaWander: Hahahaha nee inderdaad, dacht ook even: Uuuuhm hoe ga ik dat uitleggen.
Maar duidelijk? :')

Waar ik wel benieuwd naar ben, waarom komen die dunne slipkettingen er niet in bij jullie?
Gewoon nieuwschierig!

Daar die nog meer schade aanrichten. De bredere verdelen meer de druk. Dus als het dan moet dan die :)