Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
betadine schreef:Ik had het niet op grommen in het algemeen. Als je meerdere honden hebt hoor je dagelijks grommen. Mijn jack russeltje doet bijna niet anders, maar dat is totaal niet hetzelfde dan wat ik op ts haar filmpje zie. Ik vind nog altijd een hond die naar zijn baas gromt een tijdsbom. Dan heb ik het niet op een klein grommetje of een grom tussen het spelen door. Bij wolven gaat er geen 1 de alpha uitdagen, want dan wordt het vechten. De alpha kan het eten afnemen van de anderen tenzij ze het op een lopen zetten, maar ze gaan nooit grommen naar hem, want dat is gelijk aan uitdagen. Genoeg filmpjes op youtube waar je wolven ziet eten en waar je altijd de alpha of alphapaar eerst ziet eten en deze bepalen wanneer de anderen mogen.
Ik zou geen conclusie durven trekken dat de hond van TS een tikkende tijdbom is. Ik zie gewoon een hond die weinig vertrouwen heeft in de eigenaar, wat ik ook niet zo gek vindt. Als TS aan de vertrouwensband zou werken, dan zou het helemaal goed komen.
Ook een hond die lager in de roedel staat mag zijn eten 'verdedigen'. Dus ook tegenover de 'alpha'. Ik weet niet welke filmpjes je hebt gezien over de alphawolf die als eerste eten en vanalles bepalen, voor zover ik weet gaat het er helemaal niet zo strak aan toe bij de echte wilde wolven. Daar zijn bijna nooit correcties of conflicten. Heel de dominantietheorie is gebaseerd op wolven die in gevangenschap leefden en door de mens bij elkaar zijn gezet. De roedels wilde wolven die in het wild leven, zijn vader + moeder en pups. De wilde wolven lieten dan ook heel ander gedrag zien dan de gevangen wolven.
Heb thuis een tjechische wolfhond. Mag je echt de kansen niet geven die sommige hier noemen. Misschien, waarschijnlijk zelfs dat ik door mijn ervaring met hem zo streng ben geworden, pure noodzaak eigenlijk. Kan me dus wel voorstellen dat vele van jullie enkele dingen mogen doen die ik met de mijne absoluut niet moet doen. Die heeft echt nog alle primitieve instincten en die zijn echt een stuk dominanter dan de meerderheid van de honden. Dominantie is geen fabeltje, dat zit in de genen. Ik ken geen enkele tjech die met andere mannetjes kan behalve als ze samen zijn opgegroeid, maar 2 mannetjes bij elkaar zetten bij dit ras dat kan niet. Ligt echt niet aan de opvoeding. Een tjech heeft nog heel veel van de wolf, het zijn de meest expressieve honden die ik ken, maar expressief zijn bij hen is ook hun tanden in je arm zetten "spelen" , hun jachtinstinct op jou of je omgeving uit testen. Volgens jullie zou ik dit allemaal moeten toelaten ,want het is natuurlijk gedrag ?
Over het algemeen zijn de meeste honden er niet op uit om de leiding te nemen. Er is maar een heel klein groepje honden die daarin dominant zijn en graag de leiding willen hebben. Bij dit soort type honden moet je wel in staat zijn om veel overwicht te hebben. Alleen is het dus, wat ik al zei, maar bij een heel klein percentage honden. De meeste honden hebben niet eens de kwaliteit om een leider te zijn.
Het zou dus best kunnen dat jouw hond meer sturing nodig heeft dan een gemiddelde hond, ik ben daar wel bijna zeker van. Een tjech kun je dan ook niet vergelijken met een normale huishond.
Op onderstaand filmpje zie je hond met voedselnijd, mensen zijn doodsbang want ze verwachten een baby. Moeten ze dan maar meteen hun baby leren om uit de hond zijn buurt te blijven als hij eet en dan maar hopen dat baby het nooit op een onbewaakt moment het in zijn koppie haalt om een been vast te nemen als de hond in de buurt is. Hond verwittigd hier dus die is in zijn goed recht als ik jullie stelling volg ? http://www.youtube.com/watch?v=9ihXq_WwiWM
Voedselnijd heeft te maken met vertrouwen. Dit kun je prima op een positieve manier verhelpen, niet zoals Cesar Millan dit doet. Hiermee werk je voedselnijd juist in de hand door het conflict aan te gaan en bevestigt voor de hond alleen maar dat hij nog sterker zijn eten moet verdedigen. Ik had al eens een voorbeeld gegeven van mijn eigen hond, toen ik haar net had. Ik mocht op veel plekken op haar lichaam niet komen met een borstel of een schaar. Ze trok haar lippen op en liet echt heel duidelijk weten dat ze dat niet wilde. Ik respecteerde dat en omdat ik dat deed, merkte ze dat ze mij kon vertrouwen, dat ze haar grenzen gewoon kon aangeven en stukje bij beetje mocht ik steeds 'verder'. Nu kan ik werkelijk alles aan haar lichaam doen, of ze het nu leuk vindt of niet.
Vind het nog altijd het veiligst als de hond geleerd heeft om te delen en om conflicten met mensen uit de weg te gaan. Het gedrag van op ts haar video zou ik dus absoluut niet willen zien naar mij toe en als we dan toch uitgaan dat de hond het dichts bij de wolf zit...de alpha van de bende had zich dan al heel lang op ts haar hond gegooid omdat dit gedrag echt niet kan tenzij hij zelf de alpha is of wilt zijn.
Een hond is van zichzelf al ontzettend conflictvermijdend! Honden willen helemaal geen conflicten en doen dan ook echt hun best om deze conflicten uit de weg te gaan, want ook te zien is in het filmpje van TS. Haar hond geeft zo veel signalen, een hoop kalmerende signalen ook, om haar baasje te laten weten dat ze er mee moet ophouden. Een hond heeft ook gevoelens en heeft ook grenzen. Ik zou ook niet blij zijn als mijn hond dit gedrag laat zien, maar dan weet ik wel waar ik aan moet werken: aan het vertrouwensband en mijn hond laten zien dat ze mij echt kan vertrouwen. Maar daar MOET aan gewerkt worden. En nee, een alpha zou zich niet op deze hond hebben gegooid want een goede alphaleider hoeft maar een blik te geven en het is duidelijk voor de andere hond. En bovendien zou de alphaleider ook deze hond respecteren en deze hond verder laten eten. Gebeurt hier bij honden onderling ook, er wordt een grom gegeven en de hond wordt direct met rust gelaten. Gewoon omdat ze respect hebben voor elkaar.
Ik ben heus niet doordeweeks bezig met mijn rangpositie te bevestigen. Die is op een heel natuurlijke manier gebeurt en dat wil heus niet zeggen dat de hond niets mag omdat ik zogezegd hoger zou staan. Honden zijn hier thuis een deel van mijn leven en mogen heel veel, maar als ik zeg stop dan is het ook stop. Neem ze mee naar de paarden, op vakantie, krijg kinderen op visite, heb dan het liefst een gemakkelijke hond bij mij zonder dat ik iedereen een heel verhaal moet gaan doen over wat ze wel en wat ze niet mogen doen met de honden in de buurt. Omgekeerde wereld lijkt mij en veel gemakkelijker om meteen de hond op te voeden met regelmatige visite die niet pressé de hondentaal beheerst
Ik krijg wel sterk het idee dat je bezig bent met rangorde. Ik zie niets anders in je verhaal over de alphaleider. Ik ben zelf helemaal niet bezig met roedelregels of wat dan ook, ik heb mij er nog nooit mee bezig gehouden en ik heb gewoon een hele makkelijke hond die nog nooit problemen heeft opgeleverd.
Wat is dan nu precies de omgekeerde wereld, want die zin begrijp ik niet.
betadine schreef:Bij wolven gaat er geen 1 de alpha uitdagen, want dan wordt het vechten. De alpha kan het eten afnemen van de anderen tenzij ze het op een lopen zetten, maar ze gaan nooit grommen naar hem, want dat is gelijk aan uitdagen. Genoeg filmpjes op youtube waar je wolven ziet eten en waar je altijd de alpha of alphapaar eerst ziet eten en deze bepalen wanneer de anderen mogen.

McThirsk schreef:ik had iemand gequote maar is voor iedereen bestemt...![]()
Mijn hond, ik heb ook een Rottweiler, is gelukkig ook geen happerd naar ons toe en ook niet naar vreemden of kennissen die bij ons thuis komen.
En heeft nog nooit in die 5 jaar die we hem hebben zijn lip opgetrokken. Ik kan rustig zijn etensbak of zn drinken, en een klein botje weghalen.
Hij is gek op ballen en we spelen dus in huis en in de tuin met hem, hij brengt en haalt de ballen en geeft ze gewoon af.
In huis rent en tuin rent hij er vrolijk op los en wanneer meneer moe is ligt ie heerlijk met de pootjes omhoog.
Hij kent de commando s lig, af, zit...high five en kusje geven.
Ook eet hij niet van tafel, al zal je een brokje er neerleggen.
Hij mag op de bank zitten, maar als er visite komt dan moet ie eraf, en dat gaat ook zonder morren of grommen.
Is deze hond dan gewoon netjes opgevoed of te onderdanig?
Kentaro schreef:McThirsk schreef:ik had iemand gequote maar is voor iedereen bestemt...![]()
Mijn hond, ik heb ook een Rottweiler, is gelukkig ook geen happerd naar ons toe en ook niet naar vreemden of kennissen die bij ons thuis komen.
En heeft nog nooit in die 5 jaar die we hem hebben zijn lip opgetrokken. Ik kan rustig zijn etensbak of zn drinken, en een klein botje weghalen.
Hij is gek op ballen en we spelen dus in huis en in de tuin met hem, hij brengt en haalt de ballen en geeft ze gewoon af.
In huis rent en tuin rent hij er vrolijk op los en wanneer meneer moe is ligt ie heerlijk met de pootjes omhoog.
Hij kent de commando s lig, af, zit...high five en kusje geven.
Ook eet hij niet van tafel, al zal je een brokje er neerleggen.
Hij mag op de bank zitten, maar als er visite komt dan moet ie eraf, en dat gaat ook zonder morren of grommen.
Is deze hond dan gewoon netjes opgevoed of te onderdanig?
Gewoon een keurig opgevoerde, gelukkige hond!
betadine schreef:Volledig eens met ziekielove. Wil dit gedrag ook niet zien bij mijn honden en zoals Truus hier schreef, een echt bommetje. Zou ik absoluut niet met kinderen vertrouwen als die iets in zijn muil heeft.
Sommige honden gaan al die tekenen laten zien en nooit bijten, de ene hond zijn grens ligt hoger als de andere, maar als een hond zich zo ongemakkelijk voelt bij een simpel verzoek van het baasje, dan is het wel duidelijk dat de opvoeding nog niet helemaal bevestigd is en dat de hond twijfelt over welke reactie hij gaat geven...
kimmie261 schreef:hier leuk om te kijken,verschil tussen wolf gedrag en honden gedrag,alleen al van de eerste 5 minuten zal je merken dat een hond gewoon niet te vergelijken is met een wolf.....

betadine schreef:Op dat laatste volg ik je wel. Mogen hier bvb ook op de bank en vliegen meestal als eerste door de deuropening. Als ik van de paarden kom en het eten is maar om 21h klaar ofzo dan krijgen ze eerst hun eten. Ben het met je eens dat je niet altijd met die dominantietheorien moet meegaan. Maar er is wel een deel van waar. Ik zei dus ook niet dat honden nooit mogen grommen, maar zoals op ts haar filmpje of zoals je zelf eens hebt gehad met een van je honden. Dit is hier echt not done. Wolfhonden doen dit al van pup af aan. die zijn heel erg expressief op dat gebied en die grommen, bijten en testen uit. Die zijn ook veel brutaler naar elkaar toe. Er zijn weinig fokkers die wolfhonden in roedel houden omdat het heel snel mis kan gaan. Meestal houden ze 1 mannetje en 2-3 teefjes per pak. De enkele die ik ken die wolhonden in roedel hebben, daar zie je toch hier en daar een stukje oor dat ontbreekt![]()
voor mij blijft het grommen zoals in het filmpje een bedreiging, en daar zou ik als baasje op ingaan. Mijn tjech deed dit op zijn 3 maand en die zag er echt niet onzeker uit op dat moment, die wist heel goed wat hij deed en ook waarom.
Hier zie je als het misgaat:
http://www.youtube.com/watch?v=LpYFI9aH8Uk
De lagere in rang eist stukje been op. Hogere in rang (oudere hond) komt rustig aangeven dat het van hem is tot de lagere in rang nog een stukje verder gaat dan dreigen en dan moet hij wel ingrijpen. Een wolfhond zou hier nog sneller gereageert hebben. Dreigen is niet zomaar wat grommen van laat mij gerust. Dat is echt iets proberen op te eisen en aan jou om daar al dan niet op in te gaan. Hier mijn tjech kennende zou ik jouw optie niet kunnen overwegen, dan loopt het 100% zeker vroeg of laat uit de hand. Dan zal het niet meer enkel voor een been zijn, maar ook voor iets anders. Hoe veel mensen worden gebeten door hun hond als ze 's nachts opstaan om te plassen en erna terug in bed willen en een knap van de hond krijgen. Hond sliep en is verschoten geven ze vaak aan als reden. Kwam uit het niets hoor je dan. Typisch voorbeeld van vermenselijken. Honden weten heel erg goed wanneer en wie ze bijten of je ze nu wakker maakt, het eten afneemt of wat dan ook.
Duhelo schreef:@Betadine: stel, je neemt die rottweiler als herplaatser in huis, dier toont dat gedrag. Hoe ga jij die hond dan op zijn plaats zetten (zonder zelf teveel risico te lopen?)
mijn eerste reactie zou zijn om de hond ferm in de kraag te grijpen en zo een lichamelijke correctie te geven, zoals honden onderling doen, echter is de kans dan vrij groot dat hondlief vlugger is dan mij en mij een lichamelijke correctie geeft
Citaat:honden voelen zich echt niet goed in hun vel als ze hun plaats niet kennen of als een lagere in rang voorrang krijgt door baasje. Dan lok je zelfs conflicten uit die ze gaan uitvechten als jij er niet bent.