Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:33

Ben het deels met kimmie eens...alleen word er hier niet gegromd naar mij...niet bij het eten van een bot, bij het hechten van eventuele wondjes,verbinden,borstelen....gewoon geen gegrom.en dat doen ze ook niet.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:37

ik had iemand gequote maar is voor iedereen bestemt... :D

Mijn hond, ik heb ook een Rottweiler, is gelukkig ook geen happerd naar ons toe en ook niet naar vreemden of kennissen die bij ons thuis komen.
En heeft nog nooit in die 5 jaar die we hem hebben zijn lip opgetrokken. Ik kan rustig zijn etensbak of zn drinken, en een klein botje weghalen.

Hij is gek op ballen en we spelen dus in huis en in de tuin met hem, hij brengt en haalt de ballen en geeft ze gewoon af.
In huis rent en tuin rent hij er vrolijk op los en wanneer meneer moe is ligt ie heerlijk met de pootjes omhoog.
Hij kent de commando s lig, af, zit...high five en kusje geven.
Ook eet hij niet van tafel, al zal je een brokje er neerleggen.

Hij mag op de bank zitten, maar als er visite komt dan moet ie eraf, en dat gaat ook zonder morren of grommen.

Is deze hond dan gewoon netjes opgevoed of te onderdanig?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:41

betadine schreef:
Ik had het niet op grommen in het algemeen. Als je meerdere honden hebt hoor je dagelijks grommen. Mijn jack russeltje doet bijna niet anders, maar dat is totaal niet hetzelfde dan wat ik op ts haar filmpje zie. Ik vind nog altijd een hond die naar zijn baas gromt een tijdsbom. Dan heb ik het niet op een klein grommetje of een grom tussen het spelen door. Bij wolven gaat er geen 1 de alpha uitdagen, want dan wordt het vechten. De alpha kan het eten afnemen van de anderen tenzij ze het op een lopen zetten, maar ze gaan nooit grommen naar hem, want dat is gelijk aan uitdagen. Genoeg filmpjes op youtube waar je wolven ziet eten en waar je altijd de alpha of alphapaar eerst ziet eten en deze bepalen wanneer de anderen mogen.

Ik zou geen conclusie durven trekken dat de hond van TS een tikkende tijdbom is. Ik zie gewoon een hond die weinig vertrouwen heeft in de eigenaar, wat ik ook niet zo gek vindt. Als TS aan de vertrouwensband zou werken, dan zou het helemaal goed komen.
Ook een hond die lager in de roedel staat mag zijn eten 'verdedigen'. Dus ook tegenover de 'alpha'. Ik weet niet welke filmpjes je hebt gezien over de alphawolf die als eerste eten en vanalles bepalen, voor zover ik weet gaat het er helemaal niet zo strak aan toe bij de echte wilde wolven. Daar zijn bijna nooit correcties of conflicten. Heel de dominantietheorie is gebaseerd op wolven die in gevangenschap leefden en door de mens bij elkaar zijn gezet. De roedels wilde wolven die in het wild leven, zijn vader + moeder en pups. De wilde wolven lieten dan ook heel ander gedrag zien dan de gevangen wolven.

Heb thuis een tjechische wolfhond. Mag je echt de kansen niet geven die sommige hier noemen. Misschien, waarschijnlijk zelfs dat ik door mijn ervaring met hem zo streng ben geworden, pure noodzaak eigenlijk. Kan me dus wel voorstellen dat vele van jullie enkele dingen mogen doen die ik met de mijne absoluut niet moet doen. Die heeft echt nog alle primitieve instincten en die zijn echt een stuk dominanter dan de meerderheid van de honden. Dominantie is geen fabeltje, dat zit in de genen. Ik ken geen enkele tjech die met andere mannetjes kan behalve als ze samen zijn opgegroeid, maar 2 mannetjes bij elkaar zetten bij dit ras dat kan niet. Ligt echt niet aan de opvoeding. Een tjech heeft nog heel veel van de wolf, het zijn de meest expressieve honden die ik ken, maar expressief zijn bij hen is ook hun tanden in je arm zetten "spelen" , hun jachtinstinct op jou of je omgeving uit testen. Volgens jullie zou ik dit allemaal moeten toelaten ,want het is natuurlijk gedrag ?

Over het algemeen zijn de meeste honden er niet op uit om de leiding te nemen. Er is maar een heel klein groepje honden die daarin dominant zijn en graag de leiding willen hebben. Bij dit soort type honden moet je wel in staat zijn om veel overwicht te hebben. Alleen is het dus, wat ik al zei, maar bij een heel klein percentage honden. De meeste honden hebben niet eens de kwaliteit om een leider te zijn.
Het zou dus best kunnen dat jouw hond meer sturing nodig heeft dan een gemiddelde hond, ik ben daar wel bijna zeker van. Een tjech kun je dan ook niet vergelijken met een normale huishond.

Op onderstaand filmpje zie je hond met voedselnijd, mensen zijn doodsbang want ze verwachten een baby. Moeten ze dan maar meteen hun baby leren om uit de hond zijn buurt te blijven als hij eet en dan maar hopen dat baby het nooit op een onbewaakt moment het in zijn koppie haalt om een been vast te nemen als de hond in de buurt is. Hond verwittigd hier dus die is in zijn goed recht als ik jullie stelling volg ? http://www.youtube.com/watch?v=9ihXq_WwiWM

Voedselnijd heeft te maken met vertrouwen. Dit kun je prima op een positieve manier verhelpen, niet zoals Cesar Millan dit doet. Hiermee werk je voedselnijd juist in de hand door het conflict aan te gaan en bevestigt voor de hond alleen maar dat hij nog sterker zijn eten moet verdedigen. Ik had al eens een voorbeeld gegeven van mijn eigen hond, toen ik haar net had. Ik mocht op veel plekken op haar lichaam niet komen met een borstel of een schaar. Ze trok haar lippen op en liet echt heel duidelijk weten dat ze dat niet wilde. Ik respecteerde dat en omdat ik dat deed, merkte ze dat ze mij kon vertrouwen, dat ze haar grenzen gewoon kon aangeven en stukje bij beetje mocht ik steeds 'verder'. Nu kan ik werkelijk alles aan haar lichaam doen, of ze het nu leuk vindt of niet.

Vind het nog altijd het veiligst als de hond geleerd heeft om te delen en om conflicten met mensen uit de weg te gaan. Het gedrag van op ts haar video zou ik dus absoluut niet willen zien naar mij toe en als we dan toch uitgaan dat de hond het dichts bij de wolf zit...de alpha van de bende had zich dan al heel lang op ts haar hond gegooid omdat dit gedrag echt niet kan tenzij hij zelf de alpha is of wilt zijn.

Een hond is van zichzelf al ontzettend conflictvermijdend! Honden willen helemaal geen conflicten en doen dan ook echt hun best om deze conflicten uit de weg te gaan, want ook te zien is in het filmpje van TS. Haar hond geeft zo veel signalen, een hoop kalmerende signalen ook, om haar baasje te laten weten dat ze er mee moet ophouden. Een hond heeft ook gevoelens en heeft ook grenzen. Ik zou ook niet blij zijn als mijn hond dit gedrag laat zien, maar dan weet ik wel waar ik aan moet werken: aan het vertrouwensband en mijn hond laten zien dat ze mij echt kan vertrouwen. Maar daar MOET aan gewerkt worden. En nee, een alpha zou zich niet op deze hond hebben gegooid want een goede alphaleider hoeft maar een blik te geven en het is duidelijk voor de andere hond. En bovendien zou de alphaleider ook deze hond respecteren en deze hond verder laten eten. Gebeurt hier bij honden onderling ook, er wordt een grom gegeven en de hond wordt direct met rust gelaten. Gewoon omdat ze respect hebben voor elkaar.

Ik ben heus niet doordeweeks bezig met mijn rangpositie te bevestigen. Die is op een heel natuurlijke manier gebeurt en dat wil heus niet zeggen dat de hond niets mag omdat ik zogezegd hoger zou staan. Honden zijn hier thuis een deel van mijn leven en mogen heel veel, maar als ik zeg stop dan is het ook stop. Neem ze mee naar de paarden, op vakantie, krijg kinderen op visite, heb dan het liefst een gemakkelijke hond bij mij zonder dat ik iedereen een heel verhaal moet gaan doen over wat ze wel en wat ze niet mogen doen met de honden in de buurt. Omgekeerde wereld lijkt mij en veel gemakkelijker om meteen de hond op te voeden met regelmatige visite die niet pressé de hondentaal beheerst :)

Ik krijg wel sterk het idee dat je bezig bent met rangorde. Ik zie niets anders in je verhaal over de alphaleider. Ik ben zelf helemaal niet bezig met roedelregels of wat dan ook, ik heb mij er nog nooit mee bezig gehouden en ik heb gewoon een hele makkelijke hond die nog nooit problemen heeft opgeleverd.
Wat is dan nu precies de omgekeerde wereld, want die zin begrijp ik niet.

Zie vetgedrukte in qoute.

McThirsk

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:46

@ nimfee: is die voor mij bedoeld?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:54

Nee, aan de persoon die ik heb geqoute. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:54

betadine schreef:
Bij wolven gaat er geen 1 de alpha uitdagen, want dan wordt het vechten. De alpha kan het eten afnemen van de anderen tenzij ze het op een lopen zetten, maar ze gaan nooit grommen naar hem, want dat is gelijk aan uitdagen. Genoeg filmpjes op youtube waar je wolven ziet eten en waar je altijd de alpha of alphapaar eerst ziet eten en deze bepalen wanneer de anderen mogen.

waarom honden vergelijken met wolven,als je ook met een roedel honden zelf vergelijken kan??

:D

zo zie je maar dat honden géén wolven zijn,maar gewoon gedomesticeerde dieren...honden dus...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:58

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:01

McThirsk schreef:

Mijn hond, ik heb ook een Rottweiler, is gelukkig ook geen happerd naar ons toe en ook niet naar vreemden of kennissen die bij ons thuis komen.
En heeft nog nooit in die 5 jaar die we hem hebben zijn lip opgetrokken. Ik kan rustig zijn etensbak of zn drinken, en een klein botje weghalen.

Hij is gek op ballen en we spelen dus in huis en in de tuin met hem, hij brengt en haalt de ballen en geeft ze gewoon af.
In huis rent en tuin rent hij er vrolijk op los en wanneer meneer moe is ligt ie heerlijk met de pootjes omhoog.

Hij mag op de bank zitten, maar als er visite komt dan moet ie eraf, en dat gaat ook zonder morren of grommen.

Gewoon een keurig opgevoerde, gelukkige hond!

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:12

Kentaro schreef:
McThirsk schreef:

Gewoon een keurig opgevoerde, gelukkige hond!

dankje

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:16

Op dat laatste volg ik je wel. Mogen hier bvb ook op de bank en vliegen meestal als eerste door de deuropening. Als ik van de paarden kom en het eten is maar om 21h klaar ofzo dan krijgen ze eerst hun eten. Ben het met je eens dat je niet altijd met die dominantietheorien moet meegaan. Maar er is wel een deel van waar. Ik zei dus ook niet dat honden nooit mogen grommen, maar zoals op ts haar filmpje of zoals je zelf eens hebt gehad met een van je honden. Dit is hier echt not done. Wolfhonden doen dit al van pup af aan. die zijn heel erg expressief op dat gebied en die grommen, bijten en testen uit. Die zijn ook veel brutaler naar elkaar toe. Er zijn weinig fokkers die wolfhonden in roedel houden omdat het heel snel mis kan gaan. Meestal houden ze 1 mannetje en 2-3 teefjes per pak. De enkele die ik ken die wolhonden in roedel hebben, daar zie je toch hier en daar een stukje oor dat ontbreekt :(
voor mij blijft het grommen zoals in het filmpje een bedreiging, en daar zou ik als baasje op ingaan. Mijn tjech deed dit op zijn 3 maand en die zag er echt niet onzeker uit op dat moment, die wist heel goed wat hij deed en ook waarom.
Hier zie je als het misgaat:
http://www.youtube.com/watch?v=LpYFI9aH8Uk
De lagere in rang eist stukje been op. Hogere in rang (oudere hond) komt rustig aangeven dat het van hem is tot de lagere in rang nog een stukje verder gaat dan dreigen en dan moet hij wel ingrijpen. Een wolfhond zou hier nog sneller gereageert hebben. Dreigen is niet zomaar wat grommen van laat mij gerust. Dat is echt iets proberen op te eisen en aan jou om daar al dan niet op in te gaan. Hier mijn tjech kennende zou ik jouw optie niet kunnen overwegen, dan loopt het 100% zeker vroeg of laat uit de hand. Dan zal het niet meer enkel voor een been zijn, maar ook voor iets anders. Hoe veel mensen worden gebeten door hun hond als ze 's nachts opstaan om te plassen en erna terug in bed willen en een knap van de hond krijgen. Hond sliep en is verschoten geven ze vaak aan als reden. Kwam uit het niets hoor je dan. Typisch voorbeeld van vermenselijken. Honden weten heel erg goed wanneer en wie ze bijten of je ze nu wakker maakt, het eten afneemt of wat dan ook.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:22

betadine schreef:
Volledig eens met ziekielove. Wil dit gedrag ook niet zien bij mijn honden en zoals Truus hier schreef, een echt bommetje. Zou ik absoluut niet met kinderen vertrouwen als die iets in zijn muil heeft.

Sommige honden gaan al die tekenen laten zien en nooit bijten, de ene hond zijn grens ligt hoger als de andere, maar als een hond zich zo ongemakkelijk voelt bij een simpel verzoek van het baasje, dan is het wel duidelijk dat de opvoeding nog niet helemaal bevestigd is en dat de hond twijfelt over welke reactie hij gaat geven...

De hond doet dit alleen bij dit grote stuk bot wat net uit het slachthuis kwam. :P

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:37

Ja paarden worden ook veel actiever tijdens korreltijd als voor een baaltje hooi.
Wolven leven bij elkaar ook heel vredig als ze niet uitgehongerd zijn en het niet pal in de voortplantingsperiode is. Tijdens de maaltijd zie je dan duidelijk de dominantere de eerste happen nemen. of dit nu bij honden of bij paarden is. De lagere in rang gaat nooit het eten als eerste ontvangen. In mijn kudde paarden mogen de lagere ook niet het eten gaan opeisen van de hogere in rang, die laat zich niet doen. Ik mag wel aan hem komen zitten en mijn handen in zijn voerbak steken als ik dat wil. Mijn jack russeltje moet ook niet proberen om iets heel ergs lekker af te nemen van mijn tjech (terwijl hij voor zijn gewone barf maaltijd haar braaf laat mee-eten). Een steak, been of dergelijke is toch nog iets anders als zijn dagelijks voer. Neemt niet weg dat ik het ten alle tijd moet kunnen aanraken. Ik ga niet afdruipen op verzoek van mijn hond, is voor mij een basisprincipe.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:51

waarom blijf je als theorie uitgaan van wolven??dat zijn wilde dieren met wilde instincten,geen honden,een hond is geen wolf...niet vergelijkbaar in behoeftes ook...

overigens is hier bv 1 regel in huis en dat "geen voedselnijd",dat wil zeggen dat zelfs kleine kinderen hier alles bij de honden weg kunnen halen...,maar naar elkaar kunnen ze dan wel grommen en verdedigen..maar als mens kan je alles wegpakken wat ze maar hebben...

hier leuk om te kijken,verschil tussen wolf gedrag en honden gedrag,alleen al van de eerste 5 minuten zal je merken dat een hond gewoon niet te vergelijken is met een wolf.....

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:05

Ik heb ook nooit moeite met iets wegpakken van een van de honden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:42

Hier ook niet. Hoewel ik het vreemden nooit laat doen. Ik kan alles afpakken (incl zijn kvv waar ie echt elke dag weer hysterisch voor staat te springen, hij vindt het echt elke dag een feest om te eten).
Maar eigenlijk doe ik dat nooit (meer).
We hebben wel is een hond gehad waarbij je je handen niet eens veilig af kon drogen als ie stond te eten, want de handdoek hing in de buurt van zijn voerbak.
Omdat ik dat niet wilde ben ik deze hond van pup af aan gaan 'trainen'. Soms voerde ik hem uit de hand, of ik pakte het heel eventjes weg, prees hem de hemel in en zette het dirct weer terug.
Soms haalde ik hem onder het eten alleen maar even aan, heel kort een aai over zijn rug.
Al gauw bleek dat deze er totaal geen moeite mee heeft.
Dus ik doe het nooit meer.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:07

kimmie261 schreef:
hier leuk om te kijken,verschil tussen wolf gedrag en honden gedrag,alleen al van de eerste 5 minuten zal je merken dat een hond gewoon niet te vergelijken is met een wolf.....

Hierin verschille nwij duidelijk van mening.

Had het filmpje al gezien en kun je dus wel vergelijken met de tjechische wolfhonden. Had (woonde toen in frankrijk) contacten met een wolven fokker. Die fokte met ze voor films enzo en die haalde ze ook wel binnen. Mocht ook dingen wegnemen hoor zonder gegrom en moest die meer als eens ook eens goed op hun plek zetten voor zijn eigen veiligheid. Eigenlijk merk ik tussen mijn wolfhond en gewone honden weinig verschil behalve dat bij de wolfhond het gedrag veel meer uitgesproken is en waar een gewone hond nog even twijfelt gaat een wolfhond veel instinctiever reageren. Herken dus absoluut wolvengedrag als ik naar onze alledaagse honden kijk. Alleen is dat minder uitgesproken en verloopt het bij honden meestal op een rustigere manier. Honden zijn genetisch voor 99% gelijk aan de wolf. Een hond opvoeden zoals een wolf is perfect mogelijk en perfect duidelijk voor de hond (mag wel iets minder ruw) omgekeerd zal in de meeste gevallen gaan mislukken. Mijn tjech en mijn JR begrijpen elkaar ook voor 100% dus zo ver zal hun manier van communiceren niet van elkaar afliggen.
Naar elkaar grommen mogen ze bij mij ook hoor, is toch nog iets veel anders als op TS haar video.. In ts haar filmpje bestaat het risico dat de hond overgaat tot bijten. Jullie zien toch ook dat dat niet bepaald vriendelijk is ? Ik toonde ondertussen ook 2 verschillende filmpjes met honden die exact hetzelfde doen als TS haar hond en overgaan tot bijten. Als mijn tjech naar mijn JR gromt dan druipt de JR af. Normaal tot hiertoe. Wat abnormaal zou zijn is dat de JR gromt en de tjech afdruipt... Wie ben je dan als baasje als je hond naar je gromt (niet vriendelijk grommen dus, maar echt zoals in ts haar video) en je druipt af ? Ik vind het dan doodnormaal om hond op plaats te zetten, bot af te nemen en eventueel later terug te geven, net zoals cesar milan doet bij die hond die bijt om zijn kom korrels te verdedigen. Eventjes back to basic, ik geef, ik neem en daar hoor je je bij neer te leggen. Ik zou op zo een moment mijn hond dus net niet met rust laten ,maar hem leren dit soort handelingen te aanvaarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:11

@Betadine: stel, je neemt die rottweiler als herplaatser in huis, dier toont dat gedrag. Hoe ga jij die hond dan op zijn plaats zetten (zonder zelf teveel risico te lopen?)
mijn eerste reactie zou zijn om de hond ferm in de kraag te grijpen en zo een lichamelijke correctie te geven, zoals honden onderling doen, echter is de kans dan vrij groot dat hondlief vlugger is dan mij en mij een lichamelijke correctie geeft :D

is het in zo een geval niet beter om terug te gaan naar de roots, en de hond te leren iets af te geven (met in eerste instantie een speeltje, iets dat niet zo begeerlijk is) in ruil voor iets lekkers, en zo op te bouwen naar dit punt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:17

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:21

betadine schreef:
Op dat laatste volg ik je wel. Mogen hier bvb ook op de bank en vliegen meestal als eerste door de deuropening. Als ik van de paarden kom en het eten is maar om 21h klaar ofzo dan krijgen ze eerst hun eten. Ben het met je eens dat je niet altijd met die dominantietheorien moet meegaan. Maar er is wel een deel van waar. Ik zei dus ook niet dat honden nooit mogen grommen, maar zoals op ts haar filmpje of zoals je zelf eens hebt gehad met een van je honden. Dit is hier echt not done. Wolfhonden doen dit al van pup af aan. die zijn heel erg expressief op dat gebied en die grommen, bijten en testen uit. Die zijn ook veel brutaler naar elkaar toe. Er zijn weinig fokkers die wolfhonden in roedel houden omdat het heel snel mis kan gaan. Meestal houden ze 1 mannetje en 2-3 teefjes per pak. De enkele die ik ken die wolhonden in roedel hebben, daar zie je toch hier en daar een stukje oor dat ontbreekt :(
voor mij blijft het grommen zoals in het filmpje een bedreiging, en daar zou ik als baasje op ingaan. Mijn tjech deed dit op zijn 3 maand en die zag er echt niet onzeker uit op dat moment, die wist heel goed wat hij deed en ook waarom.
Hier zie je als het misgaat:
http://www.youtube.com/watch?v=LpYFI9aH8Uk
De lagere in rang eist stukje been op. Hogere in rang (oudere hond) komt rustig aangeven dat het van hem is tot de lagere in rang nog een stukje verder gaat dan dreigen en dan moet hij wel ingrijpen. Een wolfhond zou hier nog sneller gereageert hebben. Dreigen is niet zomaar wat grommen van laat mij gerust. Dat is echt iets proberen op te eisen en aan jou om daar al dan niet op in te gaan. Hier mijn tjech kennende zou ik jouw optie niet kunnen overwegen, dan loopt het 100% zeker vroeg of laat uit de hand. Dan zal het niet meer enkel voor een been zijn, maar ook voor iets anders. Hoe veel mensen worden gebeten door hun hond als ze 's nachts opstaan om te plassen en erna terug in bed willen en een knap van de hond krijgen. Hond sliep en is verschoten geven ze vaak aan als reden. Kwam uit het niets hoor je dan. Typisch voorbeeld van vermenselijken. Honden weten heel erg goed wanneer en wie ze bijten of je ze nu wakker maakt, het eten afneemt of wat dan ook.

Je kunt jou hond, een tjech, gewoonweg niet vergelijken met de gemiddelde huishond. En jouw aanpak ook niet. Jouw aanpak zou van mij een extreem bange, angstige hond maken. En van menig ander hond die ik ken. Ik ken verder jou tjech niet, maar ik kan me best voorstellen dat je daar meer overwicht voor nodig hebt omdat deze dichterbij de wolf staat.

Van wat ik in het filmpje zie, snap ik niet dat die vrouw dat zover laat komen. Ik had de hond gewoon laten kluiven en de andere hond weggestuurd. En voortaan rottweiler laten kluiven op een plek waar hij zich veilig voelt en waar niemand anders bij kan. Of het nu om hogere rang gaat of lagere rang, dat doet er niet toe.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:57

Duhelo schreef:
@Betadine: stel, je neemt die rottweiler als herplaatser in huis, dier toont dat gedrag. Hoe ga jij die hond dan op zijn plaats zetten (zonder zelf teveel risico te lopen?)
mijn eerste reactie zou zijn om de hond ferm in de kraag te grijpen en zo een lichamelijke correctie te geven, zoals honden onderling doen, echter is de kans dan vrij groot dat hondlief vlugger is dan mij en mij een lichamelijke correctie geeft :D

Dat is nu net de moeilijkheid, maar uit ervaring is vaak een stevige stemverheffing toch al genoeg. Serieus als ik mijn stem verhef dan loopt hier iedereen naar buiten...dekking zoeken :o

Je kunt ook je schoen gooien, vinden honden vaak heel magisch. Honden kunnen niet gooien en door met iets te gooien toon je ook al bepaalde vaardigheden. Daar kunnen ze ook niet tegen vechten :D

Dit zijn wel extremen, maar bij een tjech is dat de eerste jaren toch wel een gewoonte.

Nimfee in dat opzicht heb je ook gelijk dat ik met bepaalde handelingen heel veel honden bang zou maken en hun zelfvertrouwen zou ontnemen. Naar mijn JR heb ik dus ook nog nooit een schoen geworpen, die duikt m.v.s. al in elkaar als ik mijn stem verhef, maar zie moeilijk ts har hond een speeltje aannemen op het momen tdat hij dreigt voor het behoud van zijn bot. Zou hier dan ook vaker op trainen, maar met als uitkomst dat zijn bot zonder gemor afgepakt mag worden.

In dat filmpje begrijp ik heel goed dat die vrouw dat zo ver laat komen. De rottwijler is duidelijk nog niet volwassen. Die oudere hond voedt hem gewoon op en zet hem terug op zijn plaats. Moest ze die oudere hond wegsturen dan is dat eigenlijk tegen natuurlijk en dat doet ook geen goed voor die zijn zelfvertrouwen + dat we nooit 24/24 bij onze honden zijn en dat ze beter zelf hun rangorde bepalen.
Voor mensen is dat echt pesten om zo behandelt te worden en voor eten aangevallen te worden, maar bij honden is het heel normaal om een bepaalde rangorde te respecteren. honden voelen zich echt niet goed in hun vel als ze hun plaats niet kennen of als een lagere in rang voorrang krijgt door baasje. Dan lok je zelfs conflicten uit die ze gaan uitvechten als jij er niet bent.
Laatst bijgewerkt door betadine op 12-12-13 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:02

hier kruipt ook alles weg als ik boos ben op de PC ofzo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:11

maar omdat jouw tjech zo 'lastig/moeilijk' is,wil natuurlijk níet zeggen dat elke andere hond ook zo is,dus zo extreem als jij nu redeneerd hoeft het allemaal niet zo te zijn...

en ja,ik heb hier eens 1 hele extreme rottweiler ter herplaatsing aangeboden gekregen,nog nooit zo blij geweest dat een hond wegging eerlijk gezegd,en dan ben ik echt dol op het ras...maar mijn hemel...die hond was echt gevaarlijk,bleek ook wel,want hij heeft iemand uiteindelijk invalide gebeten en is ingeslapen...

maar dat wil niet zeggen dat álle rottweilers zo zijn,ik heb hier echt honden die vreselijk zachtaardig zijn,zoals ook de hond die verstarde en gromde met zijn bot,dat was echt een wereld ventje...

niets corrigeren op dat moment,hij deed verder helemaal niets ,ik moest er wel om lachen als ie dat deed,hij zou dus werkelijk totaal verkeerd begrepen en behandeld worden als iemand dat niet zou inzien...

Citaat:
honden voelen zich echt niet goed in hun vel als ze hun plaats niet kennen of als een lagere in rang voorrang krijgt door baasje. Dan lok je zelfs conflicten uit die ze gaan uitvechten als jij er niet bent.

absoluut geen enkel probleem hier,honden krijgen willekeurig te eten,toen mijn roedelleidster nog leefde at zij altijd als laatste,madam kwam pas van de bank als ze hoorde dat de bakken op de grond gezet werden,en ik kan welke hond dan ook hier ( gelukkig maar) iedere aandacht geven die ik maar wil,zonder rekening te houden met of dat wel kan /mag van de roedelleidster...

en ze vechten niets uit als ik weg ben... :n

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:15

Hier wordt ook niet gevochten als ik er niet ben, althans ik heb er nog nooit iets van gemerkt. Hier krijgt wel alles in een vast volgorde eten, nah ook niet helemaal waar want de bakken worden gewoon op vaste plaatsen neergezet en daar staat dan degene die er altijd staat eigenlijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:18

maar met er tussenkomen als mens moet je toch wel een beetje opletten. In een evenwichtige roedel is dat al geen probleem.
Maar stel je hebt twee honden, een volwassene dominante, een jongere die nog niet dominant is.
de jonge hond groeit op, en zal zowiezo wel eens proberen bij de volwassenere. In eerste instantie zal de dominante hond gewoon de jonge hond op zijn plaats zetten.
Stel dat je in dergelijke schermutselingetjes er tussen komt, en eigenlijk de jonge hond beschermt, zal die zich gesterkt voelen, waardoor je het risico hebt dat het omslaat ipv een schermutseling naar een echt gevecht. Dan kun je wel eens serieuze problemen hebben ...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:20

Ja!! Mensen die Monique Bladder aanraden, wat fijn! Allemaal Monique Bladder lezen, leuk!
Hier ook een mormeltje dat eerder eet dan ik, eerder de deur uit gaat, trekt (simpelweg omdat ik te lui ben om het af te leren) en voorop loopt met wandelen. Heerlijk :D