ongeholpen honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw hond geholpen?

ja
135 (48%)
nee
144 (51%)

Totaal aantal stemmen: 279

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:14

Loody schreef:
hier hebben onze "echte" reuen geen last van pus, viezigheid of iets dergelijks.

En onze teef.. tja je weet van tevoren dat als je een teef neemt dat je loopsheid erbij krijgt.
Maar is dat nu een reden om te steriliseren?

In mijn ogen niet..

Dat is voor mij iig wel een reden die ook zwaar weegt. Dat jij het geen punt vind, uiteraard helemaal prima :j ik vind het wel een punt, en neem het zeker mee in mijn beslissing om mijn pup te laten helpen zodra het kan.
Heb ik tot nu toe bij al mijn honden gedaan, en dat bevalt me prima :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:43

kohtje schreef:
Het is natuurlijk onzin om te zeggen alle reuen moeten maar "geholpen"worden, wat dacht je van opvoeden.
Als in Nederland de honden beter opgevoed zouden worden zijn er al minder problemen. De gemiddelde hond kan tegenwoordig al niet meer zonder trekken aan de riem lopen.

Idd verstand zit niet in de ballen. Is maar goed ook want met de castratie zouden ze dan helemaal dom zijn :D :D :+

Mijn honden/dieren zijn ook nooit geholpen omdat ze niet wilden luisteren want dat doen ze met en zonder ballen even goed. Het laten helpen van mijn honden is idd naast dat het voor hun beter was en is (mijn mening) ook voor mijn gemak. Het geeft hun meer vrijheid en mij minder oplettendheid op dat gebied. Met en zonder ballen ben ik 100% verantwoordelijk voor mijn dieren en dus ook mijn honden.

Hier overigens geen teven omdat ik idd tegen de loopsheden aan zou hikken maar een teef zou ik weer niet snel laten steriliseren wegens de karakter verandering die het geeft in de vaak negatieve vorm en mogelijke incontinentie op vroege leeftijd. Echter een oudere teef zou ik juist weer wel laten helpen omdat ik die alleen maar in het voordeel zie veranderen (betere conditie, actiever en fitter en hoe ouder de teef hoe meer de loopsheid van hun vergt lijkt het wel).

magriet

Re: ongeholpen honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:53

Onze teef is qua karakter totaal niet veranderd door de sterilisatie dus dat ben ik niet geheel met je eens. Ook is er een stuk minder kans op bepaalde kankersoorten als ze vroeg worden gesteriliseerd dus dat heeft voor mij ook meegespeeld

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:54

En meer kans op andere kankersoorten als ze vroeg gecastreerd worden. (ik neem aan dat de eierstokken eruit zijn namelijk en niet alleen afgebonden ;) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:55

En zo is het altijd wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:57

Heel misschien komt hier volgend jaar nog een teef erbij. Maar die word dan wel geholpen in de toekomst. Puur omdat ik geen labrador x herder wil.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:05

Wij hadden een reu en namen er later een teef bij. Wij hebben eigenlijk niet bewust gekozen om de teef te laten steriliseren, maar wilden geen nestjes en omdat te voorkomen moest 1 van de 2 geholpen worden. Denk dat we anders de reu hadden laten helpen, omdat castratie een minder grote ingreep is, maar helaas had hij maar 1 bal ingedaald en de ander was zo ver verstopt, dat het voor hem een bijna nog grotere ingreep zou zijn om hem te laten castreren. Dus toch de teef laten helpen. Vond het wel een hele ingreep, niet niks, hadden we maar 1 hond gehad, hadden we het nooit gedaan. De loopsheid is niet fijn, maar goed, hoort er bij. Zij liet het broekje wel aan, ze heeft 2 loopsheden gehad.

Over kanker, ach, het is het een om het ander, er zijn zo veel soorten kanker. Onze teef hebben we helaas vorig jaar op 11 jarige leeftijd in moeten laten slapen omdat ze vol met kanker zat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:21

Heb alles niet gelezen, tot pag 6 wel.

Het gedrag van reuen komt vaak niet af van de reu zelf, maar van het baasje.
We hebben een bernard van 80 kilo, volledig reu. Maar omdat hij een opvoeding heeft gehad, weet hij exact wat hij wel en niet mag. Nee is ook duidelijk nee, naast is naast en af is af. Ook wanneer meneer een teefje ziet. Hij reageerd er nog niet eens zo heel duidelijk op, ondanks dat zijn leeftijd al richting de 5 jaar gaat.

Onze buren hebben teven, ongeholpen, maar ik ondervind er geen last van eigenlijk.
Vind hem ook niet echt overheersend overkomen. Terwijl zijn vader: Ury vh borgerbos toch degelijk een heel ander slag hond was! Wat je alleen bij onze hond niet moet doen is: Ongevraagd over onze schutting klimmen, hij bijt niet (al geef ik geen 100% garantie) maar drukt je wel tegen de schutting aan. Gaat goed hard blaffen, tot wij buiten komen.
Maar een gecastereerde hond, zou het ook doen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:29

MightyMike schreef:
Wij hadden een reu en namen er later een teef bij. Wij hebben eigenlijk niet bewust gekozen om de teef te laten steriliseren, maar wilden geen nestjes en omdat te voorkomen moest 1 van de 2 geholpen worden. Denk dat we anders de reu hadden laten helpen, omdat castratie een minder grote ingreep is, maar helaas had hij maar 1 bal ingedaald en de ander was zo ver verstopt, dat het voor hem een bijna nog grotere ingreep zou zijn om hem te laten castreren. Dus toch de teef laten helpen. Vond het wel een hele ingreep, niet niks, hadden we maar 1 hond gehad, hadden we het nooit gedaan. De loopsheid is niet fijn, maar goed, hoort er bij. Zij liet het broekje wel aan, ze heeft 2 loopsheden gehad.

Over kanker, ach, het is het een om het ander, er zijn zo veel soorten kanker. Onze teef hebben we helaas vorig jaar op 11 jarige leeftijd in moeten laten slapen omdat ze vol met kanker zat.

Cryptorchisme is nu een van de weinige medische aandoeningen waar castratie duidelijk aan te bevelen is. Kans op kwaadaardige nieuwvormingen en testikeltorsie is duidelijk vergroot. Ik ben niet voor castreren, maar in zo'n geval zou ik niet twijfelen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:41

Ik vind de opvoeding van een reu of de loopsheid van een teef helemaal niet zwaar wegen bij de overweging om te castreren.

Wat het zwaarst telt is de voortplantingsdrang die in deze dieren voortleeft zonder dat dit beantwoord kan worden. Jaar in jaar uit. De frustratie die hierbij voortkomt en wat bij een teef vaak gepaard gaat met onnodige stress. Dit vind ik een veel belangrijkere reden om wel te castreren. Omdat ik mijn dieren geen frustratie danwel stress wil laten ondervinden, hoe goed ik ze ook opvoedt.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:56

Mijn pup is nu 14 weken dus nog te jong maar als het kwa gedrag niet nodig is laat ik het zo.
Anders gaat het zaakie er af

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:03

Sabini schreef:
Ik vind de opvoeding van een reu of de loopsheid van een teef helemaal niet zwaar wegen bij de overweging om te castreren.

Wat het zwaarst telt is de voortplantingsdrang die in deze dieren voortleeft zonder dat dit beantwoord kan worden. Jaar in jaar uit. De frustratie die hierbij voortkomt en wat bij een teef vaak gepaard gaat met onnodige stress. Dit vind ik een veel belangrijkere reden om wel te castreren. Omdat ik mijn dieren geen frustratie danwel stress wil laten ondervinden, hoe goed ik ze ook opvoedt.

Een goede opvoeding doet juist heel veel maar ben het wel met je eens dat als een reu erge last heeft van zijn hormonen en daarbij zichzelf maar ook andere in de weg zit de eigenaar daar dan wat aan wil doen.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar de hond zelf. Er zijn ook reuen die het met ballen prima doen, zonder frustraties of (weinig) drang. Daarbij zou je ook kunnen zeggen dat gecastreerde reuen die heel snel dik worden ook zielig zijn met een zwaar rantsoen, jaar in jaar uit niks extra's meer kunnen krijgen.

Om even op wolven terug te komen, in een roedel mogen alleen de alfa reu en teef paren toch?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:15

Monorchide en Cryptorchide reuen zou ik idd juist wél laten castreren, reden geeft Nikka hierboven al :j

Ik ben overigens wel van mening dat er gewoon opvoedkundige situaties zijn waarbij castratie wél een uitkomst is. Zeker bij reuen in de "puberteit", waar de hormonen letterlijk door het lijf gieren, als je dan even die hormoondrift wegneemt kan het best zo zijn dat het hondje in kwestie er een stuk geconcentreerder uit komt. En dus misschien zelfs wel makkelijker leert, omdat ie zn kop niet meer verliest vanwege al die hormoongedreven gedragingen..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:40

IK heb de mijne trouwens wel laten helpen mbv een kijkoperatie

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:05

Mijn eerste hond heb ik niet laten behandelen, reageerde niet op loopse teven, kon weleens dominant zijn maar daar luisterde hij niet minder om. Bij mijn huidige hond wist ik al bij de eerste ontmoeting (hij was toen 10 weken) dat hij geholpen moest worden. Puur intuitie. Hij is nu een heel stabiele hond.

Ik ben niet voor of tegen behandelen, persoonlijk vind ik dat je moet kijken naar de hond.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:32

Nikka schreef:
Cryptorchisme is nu een van de weinige medische aandoeningen waar castratie duidelijk aan te bevelen is. Kans op kwaadaardige nieuwvormingen en testikeltorsie is duidelijk vergroot. Ik ben niet voor castreren, maar in zo'n geval zou ik niet twijfelen.

Dat is dus ook precies de reden waarom ik een testosterontest heb laten doen bij mijn reutje ,om te zien of er nu wel of niet gecastreerd was. En hem heb laten helpen. Weliswaar een zware operatie en ook zeker de moeite waard om te shoppen naar prijzen. Want de ene praktijk rekent zoveel maar er komt meer narcose bij en tijd als ze lang moeten zoeken en de andere doet het voor een vast bedrag, ongeacht de tijd dat ze ermee bezig zijn. Ik laat dus ook altijd een aantekening maken bij mijn dieren als ze geholpen worden. 1 bal, 2 bal, geen bal, halve bal, weg bal... maar het staat in hun paspoort!
En waarom.. omdat ik opvangertjes heb waarvan ik ook moet uitzoeken hoe en wat en een paspoort is ervoor om zulke dingen in te schrijven, bij de hond bij poes,paard ezel en alle dieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:41

Sabini schreef:

Inderdaad is dát een heel zwaarwegend argument.
Het houden als letterlijk huisdier in een maatschappij waarin vrijwel niets meer aan natuurlijk gedrag geaccepteerd wordt, is toch al een pakket aan potentieel frustrerende beperkingen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:22

Nikka schreef:
MightyMike schreef:

En dit wordt tegenwoordig ook weer terug gedraaid dus ook hier weer 10 onderzoeken die uitwijzen dat je beter kan castreren en 10 onderzoeken die zeggen dat je het beter niet kan doen omdat.......

Oftewel ook hier weer je eigen keuze in maken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:22

Sabini schreef:

Idd want opgevoed worden die van mij toch wel met of zonder ballen :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:58

dierenfan schreef:
nikka schreef:

En dit wordt tegenwoordig ook weer terug gedraaid dus ook hier weer 10 onderzoeken die uitwijzen dat je beter kan castreren en 10 onderzoeken die zeggen dat je het beter niet kan doen omdat.......

Oftewel ook hier weer je eigen keuze in maken

Goed laat maar zien dan :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:00

Mijn hond is geholpen, maar dat was ze al voordat ze hier kwam. Ik zou zelf geen hond laten castreren als het niet nodig is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:29

In ons geval werd uitgelegd dat het voor hem geen optie was. Het ligt eraan hoe ver de bal ingetrokken zit, in zijn geval zo ver als maar kon en was opereren erg risicovol. Ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar heb dat advies maar ter harte genomen. Onze vent is overigens gewoon oud geworden en op bejaarde boxerleeftijd hebben wij hem in laten slapen omdat zijn nieren het opgaven.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:31

Dierenarts heeft het wel gehad over het verhoogde risico op balkanker (denk ik dan?), maar het risico voor castreren in zijn geval zou nog groter zijn. Uiteindelijk heeft hij dus nooit last gehad van zijn niet ingedaalde bal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:35

kitzbi schreef:
Maar wat ik me dan afvraag waarom om hier in een honden bos mensen gaan lopen met een loopse hond dan ben je in mijn ogen niet goed bezig.. 8)7 8)7
En dan zeuren die reuen dit en dat.. pffff
Blijf gewoon thuis met een loopse hond gaan niet na een hondenbos waar alle honden los mogen lopen..
Dat is vragen om problemen

Sorry, ik ben zo iemand :D Ik heb dus echt nooit door of mijn teef loops is of niet :o
Nou zeur ik ook niet over de reuen die erop af komen (doen ze nl. het hele jaar rond dus het went :+ ) maar er zullen genoeg mensen zijn die mij heel irritant vinden vrees ik :=

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:41

Ik heb met mijn teven eigenlijk zelden last van reuen, als ze loops waren bleef de wandeling bij een rondje in de wijk waar alle honden aangelijnd moeten blijven. Mijn jonge reu gaat wel in losloop gebieden naar eigenlijk elke hond, soms probeert hij op een teefje te klimmen maar krijgt eigenlijk altijd direct een flinke snauw en dan is het voor hem ook duidelijk en wordt het meestal gewoon spelen of we ieder onze eigen weg. Gecastreerde reuen vind het inderdaad net zo interessant als een teefje......