Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:49

unihorses schreef:
veersche schreef:
Ik vind dit als ik heel eerlijk ben een vreemd topic.
Als je aan dieren begint weet je dat je kosten krijgt.
Ik ga ook niet klagen over de kosten voor mijn kat terwijl ik hem gratis heb gekregen.

Als je toch per se wilt weten waarom de kosten zo hoog zijn (want laten we eerlijk zijn ze zijn hoog), vraag het gewoon aan de dierenartsen!

en kosten maken is ook niet erg, als je ervoor krijgt wat het waard is, maar dit is gewoon heel duur. en misschien willen meten niet 50 euro voor inslapen geven, omdat dit in verhouding veel is, maar wel 300 voor iets anders voor dat zelfde dier. waarbij de kosten wel in verhouding staan.

Zullen we eens praten als je later "groot" bent en zelf je boterham moet verdienen zonder stufi en dergelijke?

little_king

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:50

Unihorsrs, jij weet dus precies wat de da aan kosten heeft en wat hij overhoud zo te horen?
Ik zou zeggen zet die specificaties hier even neer :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:53

JoAnn schreef:
unihorses schreef:

en kosten maken is ook niet erg, als je ervoor krijgt wat het waard is, maar dit is gewoon heel duur. en misschien willen meten niet 50 euro voor inslapen geven, omdat dit in verhouding veel is, maar wel 300 voor iets anders voor dat zelfde dier. waarbij de kosten wel in verhouding staan.

Zullen we eens praten als je later "groot" bent en zelf je boterham moet verdienen zonder stufi en dergelijke?

dan mag je nog wel even geduld hebben :7
maar ja, zelf zou ik wel die 600 voor me paard ( die ze begin dit jaar erdoorheengejaagd heeft) betalen ( wouden me ouders niet, maar toch ) maar hier zat ook enorm veel geld naar de da. ( en ja, van die 200 euro per consult , hij deed er 3! tegelijk.... moet ie dan ook nog het gebouw betalen....)

littleking:
nee, dit weet ik niet, wat voor kosten de da heeft,
maar hier is de rekening voor dat per ding staat hoeveel het koste
bijv
-bedrag rontgen,
-bedrag verdoving
-bedrag onderzoek voor verdoving
-bedrag onderzoek na verdoving
-bedrag kreupelheidsonderzoek
-bedrag rontgen beoordelen...
-bedrag naalden....
en dan kom je aan wat naar de da gaat voor de handelingen op een groot bedrag uit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:53

Ik vind 50 euro een hoop geld voor een dood dier. Zat met spoed bij de dierenarts met een kip en was 25 euro kwijt incl medicatie. Waarom het inslapen zo duur moet zijn??
1 ding weet ik wel, ik laat het dier er niet achter; moet ik ook nog betalen voor de afvoer kosten :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:56

Unihorses, je weet de kosten inderdaad niet.
Als ik jou was zou ik het daar bij laten. Beetje groter groeien en studeren voor dierenarts. En dan een praktijk oprichten voor de minder bedeelde. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:01

amoj schreef:
Tja, als je van een dier houd lijkt het me dat je gewoon zo snel mogelijk wil dat ie uit zijn lijden verlost word. Of dat nou door een spuitje is of dat je het zelf doet.

Vriend heeft ooit zijn kat in de maaier gehad, beestje leefde nog maar buik lag helemaal los. Hij heeft kat toen ook gewoon voor het wiel van de trekker gelegd zodat ie zo snel mogelijk dood was. Wat moet je anders?

Dat vind ik weer wat anders. Die kat lag open en leefde nog en lijdt dus vreselijk. Dan is snel handelen en voor het wiel van de trekker en snel overheen gaan, toch het beste wat je voor deze kat doen kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:02

Ik ben ook blij met mijn vissen; daar komt nooit een dierenarts aan te pas!
(Indien de behandeling niet lukt, zijn die makkelijk met een klap in een netje om te brengen even hard gezegd)

Indien een dier ter plekke erg lijdt, dan stap ik ook over de drempel heen en help het dier zelf naar de andere kant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:03

JoAnn schreef:
Als een dierenarts 10 consults per dag doet op 20 werkdagen in de maand dan moet ie €30 per consult vragen om die kosten te dekken.

Maar 10 consults op een dag is dan weer niet erg realistisch als het gaat om dergelijke kleine handelingen. Maak het rekensommetje nog eens als je een kwartier per consult rekent, 50 euro vraagt per consult, en dat 6 uur op een dag doet (dat zijn 24 van dergelijke consults.) Dan heb je nog ruimschoots de tijd om de administratie af te handelen. Ik bedoel... hoe ik het ook wend of keer, ik vind die 50 euro onrealistisch veel.
Het lijkt me trouwens volkomen vanzelfsprekend dat andere consults ook meer kunnen kosten.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:06

Shadow0 schreef:
JoAnn schreef:
Als een dierenarts 10 consults per dag doet op 20 werkdagen in de maand dan moet ie €30 per consult vragen om die kosten te dekken.

Maar 10 consults op een dag is dan weer niet erg realistisch als het gaat om dergelijke kleine handelingen. Maak het rekensommetje nog eens als je een kwartier per consult rekent, 50 euro vraagt per consult, en dat 6 uur op een dag doet (dat zijn 24 van dergelijke consults.) Dan heb je nog ruimschoots de tijd om de administratie af te handelen. Ik bedoel... hoe ik het ook wend of keer, ik vind die 50 euro onrealistisch veel.
Het lijkt me trouwens volkomen vanzelfsprekend dat andere consults ook meer kunnen kosten.

Je zou nog schrikken hoe het er bij menig kleine huisdieren praktijk aan toe gaat. Daar zouden ze blij zijn met tien consults per dag.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:08

Van die 50 gaan de medicijnen weer af.
Dus niet alleen 50 voor het consult.

Zelf heb ik het idee dat die korte bezoeken in vergelijk duurder zijn dan een kleine operatie.
Waar wij de nazorg dan weer gratis van krijgen.
Op die tijd zit dan weer geen gewoon consult.

Ik denk wel dat ze er meer dan 10 halen, dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:10

Wij deden het altijd met ether.
Werkt snel en pijnloos voor zover we dat konden zien.

Bus/box die je goed dicht kan afsluiten, dot watten doordrenkt met ether erbij, beestje natuurlijk en dan bus goed dicht draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:10

galley schreef:
little_king schreef:
TS, Ik denk dat het verstandig is wat meer praktijken te bellen.
In dit topic zie je ook al veel prijsverschillen.

Ik heb nu 4 praktijken aan de lijn gehad, waarbij het letterlijk een paar euro scheelde. Grote en kleine praktijken, dus ik weet niet hoe veel dit gaat opleveren. Ik ga morgen even in overleg met mijn moeder over wat te doen met mijn eigen diertje, sowieso even de dierenarts die mijn vorige ratje heeft gedaan bellen, anders heb ik nog wel iemand waarvan ik vermoed dat hij snel en pijnloos zijn voederdieren aan het einde brengt.

Je hebt het dus er ook echt niet voor over? Kijk dat je het een hoge prijs vind, daar kan ik helemaal inkomen, maar het er niet aan uit willen geven, dat snap ik dan weer niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:11

Maar ja, als iemand het dier snel kan ombrengen dan zie ik het probleem er ook niet zo van in. Net zo efficiënt alleen kost het geen cent.
(Doe het met de vissen ook, daar ga ik echt niet mee naar de dierenarts. Volgens mij zouden ze ook niet weten wat ze ermee aan moeten :') )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:12

Feit is dat er bij een afspraak om daadwerkelijk in te slapen helemaal geen consult van pas komt.

Dat is hetzelfde als wat er nu in de medische wereld van mensen rond gaat... even een extra dingetje op de rekening er bij zetten.

Mindim: Dat is toch gewoon dezelfde keuze als bij inslapen of slachten van een paard?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:14

Air die dierenarts maakt toch tijd voor je? Net dat is het consult.

little_king

Die tijd die jij in de behandelkamer bent kan een ander er niet zijn Air.
Hij hoeft verder geen onderzoek meer te doen, dat niet.
Laatst bijgewerkt door little_king op 14-07-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

JoAnn schreef:
Je zou nog schrikken hoe het er bij menig kleine huisdieren praktijk aan toe gaat. Daar zouden ze blij zijn met tien consults per dag.

Gunst, ik moet altijd wachten hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:16

Air schreef:
Feit is dat er bij een afspraak om daadwerkelijk in te slapen helemaal geen consult van pas komt.

Dat is hetzelfde als wat er nu in de medische wereld van mensen rond gaat... even een extra dingetje op de rekening er bij zetten.

Mindim: Dat is toch gewoon dezelfde keuze als bij inslapen of slachten van een paard?

Nou, dan heb je bij beiden een professional erbij. Iemand die zijn dieren tegen de muren gooit om ze dood te krijgen als voederdier, nou nee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:18

Nee, dat is GEEN consult. Een consult is het onderzoek.

Zoals ik al zei, toen ik mijn konijnen liet inenten hoefde ik geen consult te betalen omdat ik een gezondheidsverklaring had ondertekend.

Mindim: Wat maakt de slachter in het slachthuis tot een proffesional en iemand die het vaak thuis doet en er dus net zo bedreven in is niet?
Een banketstaaf papiertje?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:23

Ik heb nog nooit een verklaring getekend bij de dierenarts. Wat ik ook kwam doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:25

Daar gaat het niet om. Het punt is dat het niet klopt dat je een consult moet betalen terwijl je dat niet hebt gekregen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:25

Air schreef:
Nee, dat is GEEN consult. Een consult is het onderzoek.

Zoals ik al zei, toen ik mijn konijnen liet inenten hoefde ik geen consult te betalen omdat ik een gezondheidsverklaring had ondertekend.

Mindim: Wat maakt de slachter in het slachthuis tot een proffesional en iemand die het vaak thuis doet en er dus net zo bedreven in is niet?
Een banketstaaf papiertje?

Je reserveert de tijd van de dierenarts, of jij een consult nu definieert als onderzoeken of als tijd vrijmaken voor jouw dier. En imo zijn net die dierenartsen die wel eens een oogje dicht knijpen de reden dat er over de correcte prijzen van diergeneeskundige handelingen zoveel discussie ontstaat.

Verder heeft discussie weinig zin denk ik, de dierenarts is toch steeds de geldwolf. Besef alleen dat iedere dierenarts het beste voor heeft met jouw dier, en met zijn eigen maag ;-). En dat het druk is tijdens het spreekuur is niet gek, de dierenarts probeert alles samen te plannen. Op grotere praktijken ( met hogere vaste kosten) is er vaak meer werk. Maar de kleintjes, geloof me, die zijn blij als ze 10 mensen per dag zijn passeren.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:29

Air schreef:
Daar gaat het niet om. Het punt is dat het niet klopt dat je een consult moet betalen terwijl je dat niet hebt gekregen.

En de tijd die jij daar was hoeft hij dus niet te rekenen?
Dat iemand anders dan niet in die tijd behandeld kan worden is maar gewoon zo. Dat betaald hij maar weer uit eigen zak?

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:30

Ik zie zoveel mensen met klachten over prijzen per dag. Ik werk zelf al zoveel jaar in een dierenartsenpraktijk.
En ik ben de laatste die gaat ontkennen dat het niet veel geld is voor een knaagdier, kat, hond of wat dan ook.

Maar.. heb jij ooit een rekening opgevraagt van je huisarts? Gewoon voor een consult omdat je last had van je buik? Moet je voor de grap eens doen.

Dierenartsen hebben een universitaire opleiding gedaan, zijn 6 jaar in opleiding geweest. En geloof me.. de meeste krijgen hier hun loon niet naar.

De praktijk waar ik werk doet geen paarden meer, dus ik ben afhankelijk van andere klinieken, dus betaal daar de volle pond voor, en heb het er voor over! Je koopt dieren, dan zorg je voor dieren :) .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:36

De tijd dat je daar bent is heel wat anders dan het consult. En nee het is niet wat ik versta onder consult, staat gewoon in het woordenboek wat het betekend. :+

Aan een castratie zijn ze veel meer tijd kwijt, maar daar betaal je ook niet apart het consult nog overheen.