Hond aan de lijn in het losloopgebied .

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:37

Paperboy schreef:
O maar voor mij hoeft niemand zijn hond bij zich te roepen hoor, mijn hond is geen monster!
Mijn hond bijt ook niemand, nooit gedaan ook...

Laat je hond maar lekker lopen, mij zit je niet in de weg.

Ik merk alleen dat mensen erg weinig over hebben voor elkaar tegenwoordig....

En daar sla je de spijker op zijn kop.. Wat is het nou voor moeite om even je hond terug te fluiten als er iemand aan komt met een aangelijnde hond en je hond gaat er naartoe? Haast niets.. Nihil. Als men dat er al niet voor over heeft, zodat iemand anders met hun aangelijnde hond wel lekker naar die mooie gebieden kan, hoe egoïstisch ben je dan.

Het is geen kwestie van 'telkens mijn hond bij me moeten roepen', want zoveel mensen met aangelijnde honden lopen er niet. Die één of twee keer in een wandelbeurt dat je je hond bij je moet roepen is de moeite haast niet waard.

En dan bedoel ik het niet dat iedereen hun hond maar bij zich moet roepen als er iemand aan komt met één aan de lijn trouwens. Om dat verschil wel even duidelijk te maken. Als de hond er niet naar toe gaat, zoals de hond van Gini, zou ik die ook lekker laten lopen en niet bij me roepen. Dat kun je ook niet verplichten en waarom zou je ook? Als je hond toch niet naar de ander gaat..

Maar wanneer een hond wel afstormt op één aan de lijn, dan vind ik het haast geen moeite voor de eigenaar om die hond bij zich te roepen.. En vind dat dit normale etiquette is, ook in een losloopgebied.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:44

En daar ben ik helemaal mee eens. Als je hond op een andere hond afstormt, dan roep je die bij je. Nu merk ik echter uit niets dat de vrouw uit de openingspost haar hond helemaal niet geroepen heeft. De hond luisterde echter niet meteen, waarschijnlijk uit enthousiasme. Een dringender bevel naar de hond toe en oprechte excuses voor de man met de aangelijnde hond waren dus zeer zeker op hun plaats geweest.
Maar schreeuwen ? Nou dan had je aan mij ook de verkeerde gehad. In plaats van te schreeuwen en de situatie te laten escaleren (waardoor de agressieve hond gesterkt wordt in zijn gedrag want baasje schreeuwt namelijk ook) had hijzelf een confrontatie kunnen voorkomen door zijn hond weg te trekken en ertussenin gaat staan zodat er geen oogcontact noch lichamelijk contact tussen beide honden kan zijn. Nogmaals, ook dan waren oprechte excuses van de vrouw wenselijk. Maar de verantwoordelijkheid van een situatie volledig bij de ander leggen is onbeleefd. Er waren op dat moment twee niet-luisterende honden, dus de twee baasjes hadden schuld en verantwoordelijkheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 00:10

Gini schreef:
Paperboy schreef:
Mensen lekker met je hond wandelen waar je wilt en als je iemand tegenkomt met een aangelijnde hond, roep je je hond gewoon even bij je kleine moeite.

Dat wil ik niet. Mijn hond doet niemand kwaad en loopt liever in zijn eentje te snuffelen. Ik ga niet naar een losloopgebied om mijn hond iedere keer aan de voet te roepen omdat iemand anders (met aangelijnde hond) zijn dier niet zo goed heeft opgevoed.

Dit is eigenlijk net hetzelfde als 'het rode lintje in de staart bij paarden'-discussie die momenteel in een ander subforum bezig is. Omdat jij je dier (nog) niet volledig onder controle hebt, eis je dat de rest van de wereld zich daaraan aanpast. Zo werkt het niet hoor, zo werkt het niet.

Bah wat ben jij ontzettend onverdraagzaam zeg, ik moet het echt even kwijt.
Ten eerste is het niet altijd alleen een kwestie van volledige controle of niet, het is een dier en een dier heeft nog steeds een eigen wil en karakter.
En daarnaast; er wordt maar een kleine aanpassing gevraagd wat volledig ten goede komt aan de veiligheid van jouw hond (of paard zoals in je voorbeeld). Waarom zou je die kleine moeite niet nemen
zodat jouw hond leed bespaart blijft??
Hoe zou je het vinden als ik mijn kinderen op jouw hond af stuur 'ga maar aaien' terwijl jij jouw hond aangelijnd hebt en mij vraagt of ik mijn kinderen bij me wil houden, waarna ik zeg; 'nee ik pas me niet aan, jouw hond hoort kinderen maar gewoon te accepteren, ga maar aaien jongens'.
Zou je dat prima vinden?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 01:01

meggiemeg schreef:
Percy schreef:
Waarom ga je met je hond aan de lijn in een losloopgebied wandelen? Dat snap ik echt niet. Je frusteert je hond alleen hier heel erg mee. Leef en laat leven, dat principe is heel erg veel weg voor een aantal mensen, Waarom zou je je eigen hond zo frustreren door hem in een gebied te laten lopen wat niet geschikt is?

Hoezo frustreer je er je hond mee? Denk je echt dat een hond weet in een bos (als hij altijd aan de riem uitgelaten wordt) van o hier is het een losloopgebied en hier niet?

Loiz had al prima begrepen wat ik bedoelde. Het gaat er niet om dat die hond aan de riem loopt maar die hond loopt aan de riem in een gebied waar heel veel honden loslopen en waar hij constant geconfronteerd wordt met loslopende honden die, al dan niet, teruggeroepen worden. Hond zit vast en ziet constant andere honden die los zijn, dat geeft frustratie bij de hond. Daarnaast zit de hond niet voor niets vast, hij kan niet met andere honden en wordt naar een gebied gebracht waar het barst van de andere honden.

Er zijn losloopgebieden die relatief rustig zijn maar er zijn ook stikdrukke losloopgebieden en ik denk dat een eigenaar van een hond die niet met andere honden kan zich toch eens serieus achter de oren moet krabben voor hij zo'n dichtbevolkt gebied ingaat. Mijn keus was het in elk geval niet toen ik mijn probleemhond nog had, mis hem nog elke dag maar hij kon de losloopgebieden niet aan.

Nu heb ik een hond die dat wel kan en daar geniet ik van. Hond lekker los, hij ontmoet nieuwe vriendjes en ik raak aan de praat met de baasjes, super gezellig. Soms klikt het eens niet tussen twee honden en dan roep ik mijn vent en stappen we verder, ook geen probleem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 07:55

anneliesdj schreef:
Bah wat ben jij ontzettend onverdraagzaam zeg, ik moet het echt even kwijt.
Ten eerste is het niet altijd alleen een kwestie van volledige controle of niet, het is een dier en een dier heeft nog steeds een eigen wil en karakter.
En daarnaast; er wordt maar een kleine aanpassing gevraagd wat volledig ten goede komt aan de veiligheid van jouw hond (of paard zoals in je voorbeeld). Waarom zou je die kleine moeite niet nemen
zodat jouw hond leed bespaart blijft??
Hoe zou je het vinden als ik mijn kinderen op jouw hond af stuur 'ga maar aaien' terwijl jij jouw hond aangelijnd hebt en mij vraagt of ik mijn kinderen bij me wil houden, waarna ik zeg; 'nee ik pas me niet aan, jouw hond hoort kinderen maar gewoon te accepteren, ga maar aaien jongens'.
Zou je dat prima vinden?

Gelieve mijn berichten te lezen voordat je me een belediging in de strot duwt.
Ik heb meermaals gezegd dat het wel normaal is om je hond terug te roepen wanneer die op een andere hond afloopt..

Respecteer mijn mening tenminste, dat doe ik met die van de anderen ook. Tot nu toe is het netjes gebleven, maar er moet natuurlijk altijd eentje zitten die lekker persoonlijk wordt. -O-

anneliesdj

Re: Hond aan de lijn in het losloopgebied .

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:24

Ik heb je berichten gelezen, waarom denk je dat ik anders reageer?
Het viel me al eerder op, maar die reactie wilde ik echt even op reageren.
Ik heb idd al gezien dat je daarna ineens genuanceerder reageert, maar dat kon ik toen nog niet weten.
En je kunt het wel persoonlijk vinden, het is gewoon een reactie op wat jij schrijft, niks raars aan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:02

Houden jullie er ook rekening mee dat in veel woonwijken maar flarden losloopgebieden zijn ter hoogte van een half voetbalveld? En dat deze vermengd liggen tussen verplichte aanlijngebieden? Dus zo makkelijk is het ontwijken van losloopgebieden niet wil je nog enigzins je hond kunnen uitlaten.

Overigens erger ik mij er een beetje aan dat veel aangelijnde honden hier schijnbaar als 'niet luisterend' worden gezien. Wat als je hond blind of doof is, of door ouderdom gewoon niet meer los kan? Of in mijn geval, dat de hond wegens atrose door de ouderdom beschermt moet worden tegen zichzelf? Als hij continu los liep, springt hij als een lammetje en is ie de volgende dag kreupel. Door aan te lijnen móet hij wel rustig meelopen. Mogen dat soort honden dan niet meer in losloopgebieden komen?

Mijn punt... oordeel even niet zo hard over aangelijnde honden als je de reden ervan niet weet. ;) Daarnaast zou tolerantie ook niet misstaan, iets met rekening houden met elkaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:26

magda_90 ik ben het met je eens, een ieder heeft weinig begrip voor elkaar als het daar op aan komt, aan de lijn betekend niet direct agressief en toch moet je maar ergens anders gaan lopen, want anders is het of niet leuk wandelen voor de anderen of zelfs voor je eigen hond want die ziet andere loslopen enzovoorts. Even aanlijnen als je ziet dat de ander zijn hond heeft aangelijnd, elkaar passeren en eventueel gedag zeggen/praatje maken, doorlopen en hond weer los.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:26

anneliesdj schreef:
Ik heb je berichten gelezen, waarom denk je dat ik anders reageer?
Het viel me al eerder op, maar die reactie wilde ik echt even op reageren.
Ik heb idd al gezien dat je daarna ineens genuanceerder reageert, maar dat kon ik toen nog niet weten.
En je kunt het wel persoonlijk vinden, het is gewoon een reactie op wat jij schrijft, niks raars aan.

Nee hoor, ik ben niet ineens daarna genuanceerder geworden. Ik heb nergens, maar dan ook nergens gezegd dat een hond die op een andere hond afstormt ok is. Ik heb altijd gepleit voor opvoeding van honden en heb altijd gezegd dat in deze situatie beide personen in fout waren.
Die onverdraagzame noot die jij blijkbaar in mijn berichten leest, komt alleen maar vanuit jou.

Tja, je zegt 'bah, wat ben jij ontzettend onverdraagzaam zeg'. Hoe kan ik die zin dan niet persoonlijk opvatten? Het onderwerp van deze zin is 'jij' en die verwijst niet naar mijn berichten, maar naar mij als persoon.

Nu ga ik verder met discussiëren met mensen die wel op de bal kunnen spelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:29

ik mijd grote losloopgebieden als de pest, hond luistert vrij goed, hond is ook vrij sociaal, maar het risico op een dominante reu tegen komen is aardig realistisch en daar krijgt ie geldingsdrang van :+
ik roep het kereltje als ie los loopt (buiten de bebouwde kom, op tijden waarop het rustig is , ) altijd bij me als ik een andere hond spot ( die ik niet ken, of van weet dat het niet combineert met elkaar)
en dan gaat ie aan de lijn , puur omdat meneer nogal reactief is en als de andere hond een reu is die hem in zijn ogen verkeerd bejegend, dan kan dat fout aflopen. ik verwacht dit van de tegenpartij ook , dat de hond bijgeroepen word en indien nodig aangelijnd, Ook al loop ik ergens waar ze los mogen, want dat het mag, wil niet zeggen dat het moet en al helemaal niet dat je hond overal op af mag en moet baggeren.
hier in en om het dorp etc gaat dat prima, in een losloopgebied lopen er veel mensen rond die denken dat de term losloop gebied betekend dat het "lamagaan en god zegene de greep is"

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:16

Mooi gezegd Sonja_vR.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:56

Het is mooi weer en iedereen trekt er weer lekker op uit.
Gisteren in het bos tot 3x toe mensen tegen gekomen met kleine hondjes. 1 hondje was ooit gegrepen, erg bang, zag het aan de houding van het hondje dus onze jongste hond aangelijnd. Zij hadden de hond los en onze oudste ging er naar toe, hondje vloog weg, alles is goed gekomen, mensen zijn er erg nuchter onder.
Toen kwamen we tot 2x toe mensen tegen met kleine hondjes, die begonnen al op 100m afstand te keffen en uit te dagen die hondjes. We hadden de jongste nog aan de riem, de oudste ging er naar toe, mensen tilden de hondjes op, onze hond probeerde dus te kijken of hij bij die hondjes kon komen... Zij had een witte broek aan, erg handig als je naar het bos gaat... Man begon gericht te schoppen naar onze hond, dat gaat mij te ver. Die honden begonnen met uitdagen, bleven keffen ondanks dat ze werden opgetild. Daar werd niets van gezegd of aangedaan maar onze hond moest het ontgelden terwijl er geen kwaad inzit. Heb even duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was dat meneer mijn hond wil schoppen, dat hij zijn eigen hondjes eerst maar eens moet opvoeden en zich mag verdiepen in het gedrag en hoe een hond denkt. Als hij raak had geschopt weet ik nog niet wat ik had gedaan buiten dat ik hem een schop terug had verkocht.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:16

Waarom neem je dan niet beide je honden bij je? Je oude hond zoekt dus de andere honden erg op, dus valt er wat voor te zeggen dat je die ook even aanlijnt als de anderen hun hondjes op beginnen te tillen?

Kleine honden optillen is altijd fout, krijg je rare machtsvertonen van en de honden begrijpen er niks van.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:33

Die hondjes liepen ook los zoals ik het begrijp ? waarom moet zij dan honden aanlijnen ? Sowieso als een hond er op afgaat is toch niets mis mee? :') -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:24

Mijn oudste hond is nieuwsgierig maar niet vervelend opdringerig. Hij gaat altijd plat liggen en wacht af totdat de andere hond bij hem komt. Tenzij andere honden erg uitdagend zijn, dan wil hij nadat hij eerst is gaan liggen er toch naar toe gaan.
Deze honden liepen erg uitdagend te doen, dominante positie, midden op het pad staan, groot proberen te maken en erg luidruchtig keffen. Dat vind ik vragen van kom maar hier naar toe.
Het is met onze honden nog nooit op iets anders uit gelopen dan snuffelen, vrolijk kwispelen en een renspelletje. Vandaar dat ik die oudste los laat, hij benaderd rustig, die jongste heeft daar de rust nog niet voor, bij sommige honden gaat het goed die net zo onstuimig zijn als de jongste. Als ik niet weet wat voor hond er aan komt gaat de jongste gewoon even aan de lijn.
Ik laat de oudste zelfs los als ik bijna dagelijks een ouder echtpaar tegen kom met hun oude (bijna dove en blinde) hondje, daar is hij ook erg voorzichtig mee.
Vind het alleen nergens op slaan dat die andere eigenaren gaan proberen om een andere hond te schoppen terwijl hun honden toch echt het voortouw namen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:35

Je had hem ook gewoon terug kunnen roepen, helemaal als je weet dat hij bij dit soort honden er op af gaat en gaat springen als mensen hun hond optillen. En dan niet omdat jouw hond wat doet, maar om er geen gedoe van te maken. Als die honden al zo opgefokt reageren, waarom laat je hem dan er op af gaan?

Ik maak ook schoppende bewegingen als een hond op ons af komt, niet weg wil na een brul en niet terug geroepen wordt. Ik schop alleen absoluut niet raak, maar daar zijn ze meeste honden wel van onder de indruk. (Maar goed, nav jouw verhaal zou jouw hond niet naar mijn hond toekomen, want die schreeuwt het uit dat ze heel 'gevaarlijk' is, maar ondertussen zien alle honden dat ze bang/onzeker is, degene die erop af komen zijn niet de leukste types)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:10

meggiemeg schreef:
Deze honden liepen erg uitdagend te doen, dominante positie, midden op het pad staan, groot proberen te maken en erg luidruchtig keffen. Dat vind ik vragen van kom maar hier naar toe.

Zo doen kleine hondjes dat vaak, lekker stoer doen en uitdagen, als het ze te heet onder de voeten wordt rennen ze terug naar het baasje om opgetild te worden zodat ze vanuit hun veilige positie verder kunnen gaan met schelden.
meggiemeg schreef:
Vind het alleen nergens op slaan dat die andere eigenaren gaan proberen om een andere hond te schoppen terwijl hun honden toch echt het voortouw namen.

Dat is natuurlijk omdat jouw hond om ze heen draait en opspringt om bij die kleintjes te komen, als iemand niet zoveel hondenverstand heeft wordt er al snel gedacht zo'n hond die kleintjes iets aan wil doen.
Ze staan er helemaal niet bij stil dat jouw hond nieuwsgierig is naar waarom die kleintjes zo'n kabaal maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:25

Waarom moet ik mij nog verder aanpassen? Zij gaan naar een gebied waar ze los mogen, mijn hond is in zoverre goed opgevoed. Hij doet alleen wat zijn instinct hem ingeeft, hij gaat niet lopen blaffen/grommen/echt tegen iemand aanspringen. Hij kijkt alleen maar met een kwispelende staart.
Gericht schoppen vind ik niet goed te praten, iedereen die zich een beetje verdiept in hoe een hond is/denkt weet dat je ook wat kunt bereiken met jezelf groot te maken en een zware stem.
Het is jammer want zij maken het voor zichzelf ook moeilijk i.p.v. dat ze er wat mee doen.
Kon een dodelijke blik krijgen nadat ik wat gezegd had.
Ben benieuwd hoe ze hadden gereageerd als Bentho of Bas daar ook hadden gewandeld, die honden hebben echt bananen in de oren op het moment dat ze een andere hond in het vizier hebben, die zijn jong en erg onstuimig, daar was het heel anders mee verlopen kan ik zeggen.
Die willen zo graag spelen ravotten en snappen nog niet helemaal dat een andere hond daar niet van gediend kan zijn.
Ik moet altijd lachen om de uitdrukking op het gezicht van onze honden als een andere niet wil spelen, dat is voor hun zo vreemd. Of als een hond ze in de sik probeert te hangen, dan druipen ze af en zijn ze er helemaal klaar mee. Sommige honden zijn gewoon direct erg duidelijk van nee ik wil niet. Prima is hondentaal en ik kan daar mee leven. Het is wel zo dat ze die hond de volgende keer niet meer benaderen, dat onthouden ze wel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:38

je hoeft je niet aan te passen, maar als hondjes op een bepaalde manier reageren, dan kun je al een beetje invullen hoe het in elkaar zit (stuiterende keffertjes zijn vaak van mensen die ze idd zullen optillen)
die van mij roep ik dan gewoon direct bij me, eventueel aan de lijn, want wat er ook gebeurt, het is toch de schuld van mijn hond en niet van fifi en zwabber.
en die van mij is juist gek op kleine hondjes, zelf irritante dominante reutjes mogen in zijn kop kluiven. hij zal er alleen wel erg enthousiast op af gaan .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:42

Sonja_vR schreef:
je hoeft je niet aan te passen, maar als hondjes op een bepaalde manier reageren, dan kun je al een beetje invullen hoe het in elkaar zit (stuiterende keffertjes zijn vaak van mensen die ze idd zullen optillen)
die van mij roep ik dan gewoon direct bij me, eventueel aan de lijn, want wat er ook gebeurt, het is toch de schuld van mijn hond en niet van fifi en zwabber.
en die van mij is juist gek op kleine hondjes, zelf irritante dominante reutjes mogen in zijn kop kluiven. hij zal er alleen wel erg enthousiast op af gaan .

Dit bedoel ik. En het had van beide kanten ergernis gescheeld. Niet elke eigenaar vindt het de moeite om dat gekef af te leren, maar dat zijn meestal wel de mensen die niet inzien wat hun hond dan aan het doen is.

(En dan zeggen tegen je hond dat hij door moet lopen omdat jullie niet mee doen aan dat onopgevoede gedrag :') )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:42

Het valt idd wel te voorspellen hoe de reactie is.
Je hoeft je hond niet terug te roepen, maar dan heb je wel kans op dit soort reactie's, het is een afweging die je maakt. Als je zin hebt om die mensen eens goed de waarheid te zeggen laat je hem gaan, als je geen zin hebt in gedoe roep je hem bij je (en dan hoef je hem niet eens aan te lijnen toch?).

Edit; wat MyWishMax zegt is wel een goede idd; Bello, die hondjes zijn niet zo goed opgevoed, kom maar gauw hier, straks bijten ze nog.
De meeste eigenaren kunnen dat toch niet aanhoren en zullen er wat van zeggen, dan kun je het mooi uitleggen ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-05-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:44

Sonja_vR schreef:

_/-\o_

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:50

Maar zo is het wel hoor, mijn hond is ook heel lang gepest door een paar ukjes van onze voormalige buren, keffen, uitdagen, grauwen onder het hek door, in zijn staart bijten als hij even niet oplette.
Ik heb er altijd wel mijn best voor gedaan om ze af te weren maar toen hij op een gegeven moment uitviel en dat hondje op de grond drukte heb ik me toch een achterlijke scheldkannonade gehad van die buurman, van sommige woorden wist ik niet eens dat ze bestonden. Daarbij idd ook gericht schoppen naar mijn hond.
Nu heb ik ook een heel grote hond dus ik kan me voorstellen dat mensen er erg van schrikken als hij uitvalt, maar kom op, je kunt niet zo achterlijk zijn dat je niet doorhebt wat eraan vooraf gaat.
Gelukkig zijn we nu verhuisd maar ik heb er wel een hond aan overgehouden die niet altijd even lief is met kleintjes. Wel als hij ze eenmaal kent maar bij de eerste kennismaking neemt hij liever het zekere voor het onzekere.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:58

Klopt, hun eigen hun hond doet nooit wat en is altijd de beste/liefste/mooiste/schijnheiligste (ook al zien ze dat zelf niet..) enzovoorts.
Hier in het bos loopt 1 hond die gericht bijt en ook niet loslaat. Eigenaren kunnen m niet aan. Er zijn al diverse honden goed door die hond gegrepen en naar de dierenarts met serieuze verwondingen. Resultaat dat die honden nu ook met dat gedrag beginnen, terwijl ze daarvoor niet zo waren. Dat is wel erg sneu voor zowel de eigenaar als de hond. Als wij die ene hond zien lopen we altijd een ander pad in, ze hebben m altijd aan de riem maar toch weet hij los te komen met riem en al, hij is gewoon te groot en te sterk voor hun (voor het beeld: een bakbeest van een rotweiler en 2 oudere kleine mensen). Voor hun is het een lieve hond maar helaas voor andere honden is het echt een nare hond.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:17

Het is eigenlijk heel simpel toch?
Als jij je hond, losloopgebied of niet, niet voldoende onder controle hebt dan aanlijnen.
Loslaten kan wel als je of alleen daar bent of je kent de andere mensen met hun honden genoeg om te weten dat het geen problemen geeft.
De meeste problemen worden veroorzaakt door mensen die 100x moeten roepen naar hun hond en als ze dan andere honden, al dan niet aangelijnd, lastig vallen dan zijn ze "alleen maar aan het spelen".

Die man kent z'n hond dus goed genoeg en doet het heel goed om hem aangelijnd te houden. Hij waarschuwt TS hiervoor ook, zij heeft dus wel haar hond onder controle.
Schreeuwen lost weinig op maar ook in losloopgebieden gelden regels en als men vraagt om je hond bij je te houden dan is het gewoon netjes om dat te doen.
Het is net zoiets als met 50 door een woonwijk scheuren, alleen omdat er een bordje max. 50 staat. Daar moet je je ook aan de situatie aanpassen en dat is in de losloopgebieden ook zo.