2 ongecastreerde reutjes bij elkaar, is dat mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:51

zolang jij als eigenaar bij de honden bent ben jij de leider...jij bepaald wat er gebeurd.

Ik heb zelf jaren gewerkt op een hondenschool(puppycursus en moeilijke opvoedbare hondentrainingen gegeven) en tevens honden getraind KNPV.(ben eerlijk als ik zeg dat dat ruim 12 jaar geleden is)

Nu wordt er nog steeds gewerkt met onze honden.. dus ik denk dat ik van mezelf zeker mag zeggen dat ik verstand van heb.
Maar ik ben nooit te oud om te leren.

Opgekropte spanning vloeit juist af als de hond op zijn rug ligt en onspant....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:52

Loody schreef:
tjongen tjonge.. gaan we weer... TS is de baas en zij bepaald of een hond op zijn rug gaat liggen of niet...

TS hoort de dominante te zijn over haar honden.. dus ook zij bepaald of de dominante reu op zijn rug moet of niet..

ZIJ is de baas en niet een hond

Een ranglagere gaat op de rug liggen voor een ranghogere. Een ranghogere op zijn rug leggen voor een ranglagere is dus helemaal tegen de natuur van de hond in. Wij kunnen wel vinden dat het zo hoort, maar een hond denkt gewoon anders en zal niet begrijpen hoe wij denken. Dit is hét recept om twee vechtende honden te krijgen.

Loody

Re: 2 ongecastreerde reutjes bij elkaar, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:53

Is dus het recept om het niet te krijgen....

Maar goed... ik heb andere ervaringen dan jullie :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:53

Oei oei oei. Dat klinkt niet best. Hond op zijn rug leggen en de andere erbij. Dat vraagt om moeilijkheden. TS wees verstandig.....

Loudy@ een dominante hond op de rug leggen ontspant niet hoor..... train ook met honden en leg nooit geen honden op de rug. Dominant of niet.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:55

nou zeker wel... jij mag bij mijn thuis komen Wilawander... ;)

met jouw hond en met mijn hond.. de mijne is zeker dominant en die gaat op zijn rug en ontspant. omdat ik dat vraag en van hem verlang

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:55

Loody schreef:
zolang jij als eigenaar bij de honden bent ben jij de leider...jij bepaald wat er gebeurd.

Ik heb zelf jaren gewerkt op een hondenschool(puppycursus en moeilijke opvoedbare hondentrainingen gegeven) en tevens honden getraind KNPV.(ben eerlijk als ik zeg dat dat ruim 12 jaar geleden is)

Nu wordt er nog steeds gewerkt met onze honden.. dus ik denk dat ik van mezelf zeker mag zeggen dat ik verstand van heb.

Ik snap je gedacht wel. Stel dat mijn hond buiten de buurhond aanvliegt, dan zal ik hem ook corrigeren en eventueel plat leggen. Dan vertel ik hem dus wel even dat ik daar niet van gediend ben als leider zijnde. Maar die honden hoeven niet zonder toezicht harmonieus samen te leven, dat vindt ik een groot verschil.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:56

Op dat moment misschien, maar dit zal zeker nog wel terug komen en zich vroeg of laat uiten.

Nogmaals gedwongen overgave is GEEN onderdanigheid!

Wil je dan zeggen dat als de eigenaar weg is, er geen leider is onder de honden?
Ben het voor de rest eens met Diablo. Dit is gewoon tegen de natuur in, ookal vinden wij dat het zo hoort.
Dit zal echt geen oplossing bieden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:58

je hoeft het niet met me eens te zijn

Gewongen overgave is voor het moment dat TS het gebruikte, goed gebruikt!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:58

Honden lossen dominantie zelf op, wij grijpen nooit in tenzij het op vechten gaat uitdraaien, verder mogen ze zelf weten wat ze doen. Hier regelmatig grom gedrag naar elkaar over kauwstaven of iets anders, dat laten wij gewoon toe.

Hond op zijn rug leggen zodat een ander er over kan staan is echt gevaarlijk.

KNPV getraind zegt niks, aantal mongolen dat daar werkt ligt hoger dan het normale aantal mensen dat daar werkt, en daar bedoel ik jou niet mee Loody maar dat je daar ervaring mee hebt wilt niks zeggen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:59

Loody schreef:

Niet als je er een ranglagere overheen laat hangen.

Wij hebben hier twee reuen (en meerdere teven, maar dat terzijde), een Cane Corso en een Friese Stabij. De CC is overduidelijk de baas van de twee en zet de Stabij regelmatig op zijn plek. Als wij de CC dwingen op zijn rug te liggen (let wel, voor ons doet hij dat probleemloos) om de Stabij er overheen te laten hangen, is de Stabij zijn leven niet zeker. Zodra wij dan onze hielen gelicht hebben, is hij het haasje. En goed ook.
Maar goed, ik zou mijn honden dan ook nooit in zo'n situatie brengen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:00

knip

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 15:14

Wat een ophef gelijk zeg, ten eerste vond hij het helemaal niet erg om even te liggen, hij lag gewoon lkeer plat, en pup ging gewoon zn bek likken en spelen. Dit deed ik omdat hij steeds over de pup heen ging, en de pup was echt vermoeid. Dus liet ik hem even even liggen.
Hij stribbelde niet tegen, was gewoon lekker ontspannen, ik zat naast m en aaide hem over zn buikie.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:16

Nu vindt hij dat niet erg, omdat hij nog een kind is. Ik zou dat niet meer doen, en al helemaal niet als hij ouder wordt.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 15:27

Nee maar dan zullen de rollen waarschijnlijk al helemaal bepaald zijn. Dan hoef ik als het goed is is niet meer in te grijpen.
Nu zal ik dat voorlopig wel moeten doen, want mijn hond is groter en sterker, en hij moet zich ook kunnen overgeven en niet constant doorgaan.
Dus ik bepaal dan dat hij zich even gedeinsd moet houden, als ik ze hun gang laat gaan, nou dan is de pup helemaal bekaf.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:30

Als hij even rustig moet worden is het dan niet verstandiger om hem even naar zijn 'rust' plek te sturen? (bedoel hiermee zijn mand of bench of wat hij dan ook heeft)

Heb er overigens geen verstand van hoor....maar lees wel ff mee. Wij hebben namelijk een franse bulldog reu en over een jaar / 2 jaar willen we er ook een hond bij.. zal ook weer een reu worden want wij hebben net als wat jij nu hebt meer met reuen dan met teven ;)
Al nemen we dan waarschijnlijk geen bulldog maar iets van een golden retriever achtige hond
Laatst bijgewerkt door MirandaNH op 23-04-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:30

Je mag best zeggen dat hij rustig moet zijn, maar je moet het niet forceren door de ranglagere een handeling uit te laten voeren die een ranghogere normaal nóóit zou accepteren. Niet meer doen hoor, daar kun je nare gevechten van krijgen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 15:37

Ja naar zn mand sturen heb ik ook gedaan, maar dan kwam de pup steeds naar zn mand toe, dat is ook niet de bedoeling (dat is zijn plek) dan liever dat hij naast me ligt, en dat de pup af en toe naar hem wandeld hem likt in zn bek en trekt aan zn oren....
Hij moet dat toch ook accepteren, willen ze samen gaan leven.

Net zoals dat mijn kids ook alles bij hem kunnen doen, zonder dat hij zn lip optrekt. Dat heb ik hem ook geleerd.
Toen hield ik hem vast en mochten mn kids hem aaien en knuffelen.
Nu blijft hij uitzichzelf liggen.
Nou en hij moet ook accepteren dat ze straks met zn 2e zijn, en dat de pup ook aandacht van hem wilt en met m stoeit.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:59

Wees duidelijk tegen beide klaar is klaar dus dat geld ook voor de pup ,dat gedrag had je dus moeten corrigeren van beide inplaats van 1 hoger te zetten. Je wil niet onbewust gaan kiezen voor 1 bepaalde leider dier want jij bent die namelijk.
Het uit 1 bak eten vind ik geen probleem mits je weet wat je doet onze honden eten gewoon met zn 3en van 1 bak zonder problemen maar problemen krijgen bij mij ook geen kans elk klein dingetje die niet hoofd word direct gecorrigeerd. Ze liggen met zn 3 en in de bbijkeuken ook gerust met botten als ik er niet ben ze weten de rangorde en weten hoe ze zich moeten gedragen.

Verder vind ik jou beredenering wat vreemd hij moet maar accepteren dat de pup met hem wil spelen, waarom als hij niet wil spelen moet de jongste zich juist aanpassen, zal wat zijn dat de pup beslist wat de andere hond moet dat word door jou beslist en door de andere hond wil die niet spelen hoor jij daar voor te zorgen voordat hij dat zelf gaat doorgeven naar evt ergernis wat dat is de oorzaak van gevechten tussen honden een baas die de tekenen niet heeft herkend of de verkeerde dingen heeft gecorrigeerd of beloond.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:37

Je riskeert het leven van je kinderen, TS, omdat je niet wil luisteren naar de raad van ervaren "roedelleiders" en je hebt geen kaas gegeten van rangordes.
Ranghogeren moeien zich niet met gekissebis tussen ranglageren, die moeten dat onder elkaar uit"vechten".
Jij moet je hond niet onderdanig maken aan de pup, hierdoor sticht je verwarring tussen de dieren onderling en lok je een gevecht uit omdat de 2 honden hun positie terug moeten vinden tegenover elkaar.
Daarbij vermenselijk je je dieren door
Sammy_xxs schreef:
...Nou en hij moet ook accepteren dat ze straks met zn 2e zijn, en dat de pup ook aandacht van hem wilt en met m stoeit.
want zo gaat het er niet aan toe in een roedel. Als een ranghogere zegt genoeg, dan moet een ranglagere ophouden, zonder dat de leider daarin tussenkomt. Die pup heeft niets te willen, die moet zich schikken als ranglaagste. Dit zijn geen kinderen die speelgoed moeten leren delen hé, dit zijn honden die hun plaats moeten leren kennen.
(Als ik me niet vergis gaat het er trouwens net zo aan toe in kuddes paarden)

Open je ogen en je oren toch eens !

4 zaken :
- je kan puppies en puberende honden in niets vergelijken met volwassen dieren, maw hun gedrag kan nog helemaal veranderen naargelang hun hormonen op gang komen. Je weet dus absoluut niet hoe je huidige hond en de eventuele 2de zich gaan gedragen en verhouden tot elkaar eens ze volwassen zijn.
- je krijgt meermaals de raad om dieren van verschillende leeftijden te combineren ipv leeftijdsgenoten. Combineer een stabiele hond met een opgroeiende hond.
- je wil een geslacht combineren dat moeilijker samengaat ipv de tegenovergestelde sexen.
- je kiest voor een ras dat zijn greep NIET lost. Daarom halen ongevallen met dit ras steeds de krant : ze lopen te vaak fataal af.

En jij wil je kinderen blootstellen aan deze risico's ?! Het spijt me maar mijn hart bloedt bij zoveel naïviteit. Je beseft toch dat al diegenen die hun kind of familielid of ander huisdier verloren zijn na een uitval van (meestal) hun eigen hond, ook gedacht hebben dat het hun niet zou overkomen.
Als je niet binnen X-aantal jaren de krantenkoppen wil halen, zou ik toch iets ernstiger omgaan met de tips die je kreeg en goed nadenken wat je in de waagschaal stelt.

Ik hoop dat ik geen vijandige reacties krijg op deze invalshoek, maar dat je oprecht bedenkt of het dit allemaal waard is ? Y;(

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:43

Dat laatste klopt niet ze kunnen wel lossen heel goed zelfs heeft niets met ras te maken honden die voor de kil gaan willen niet los laten dat kan een chihuahua zijn maar ook een mastiff laten we dat fabel dus eens loslaten.

Verder ben ik het in grote lijnen zeker met je eens.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:46

Ook eens met Rea en Seven.

Snap niet dat TS niet wakker word en haar kids er aan bloot stellen wil.....

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:08

Sammy_xxs schreef:
@ Loody, Django ( is de nieuwe ) is vorige week vrijdag langsgekomen, en dat ging heel goed. Reno ( mijn hond) die was wel dominanter en django erg onderdanig. Maar ik heb reno een aantal keer op zn rug laten liggen, zodat django over hem heen kon gaan, en dat vond reno helemaal niet erg. Reno gedraagde zich echt volwassen, beetje over hem moederen enzo...
Maar het was gewoon de hele tijd gezellig samen spelen, samen uit 1 drinkbak drinken en samen eten.
Maar nu zijn de rollen natuurlijk duidelijk verdeeld omdat reno ouder is, dat kan nog gaan veranderen. Maar dat zal ik zeer zeker goed in de gaten houden :)

Dit weekend blijft django een weekend logeren, kijken hoe dat gaat, ik ben erg benieuwd :D

zo begon het ook tussen de mijne en die van mn zusje....
die van haar was heel onderdanig en ging ook steeds op zn rug liggen
en die van mij liet heel duidelijk zien hoe dominant ie wel niet is :(
en hij werd ook steeds gemener naarmate die van mn zusje ouder werd
ik hoop voor je dat het goed blijft gaan, je zou de dominante ook "chemisch" kunnen klaten castreren
dat is hetzelfde als voor ons de prikpil
alleen bij honden werkt het 4 tot 6 mndn zo kun je zien of hij veranderd en hoe
het heeft verder geen nadelen oid

ik heb die van mij vorig jaar ook chemisch laten castreren ivm die dominantie maar ik merkte weinig tot geen verschil

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:19

Wilawander schreef:
Ook eens met Rea en Seven.

Snap niet dat TS niet wakker word en haar kids er aan bloot stellen wil.....

+1
mijn staff was 5 mndn toen mn 1e kind werd geboren sins dien onafscheidelijk
maar ik haal het echt niet in mn botte kop om hier nog een staff REU in huis te halen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:36

Sammy_xxs schreef:
Ja naar zn mand sturen heb ik ook gedaan, maar dan kwam de pup steeds naar zn mand toe, dat is ook niet de bedoeling (dat is zijn plek) dan liever dat hij naast me ligt, en dat de pup af en toe naar hem wandeld hem likt in zn bek en trekt aan zn oren....
Hij moet dat toch ook accepteren, willen ze samen gaan leven.

Net zoals dat mijn kids ook alles bij hem kunnen doen, zonder dat hij zn lip optrekt. Dat heb ik hem ook geleerd.
Toen hield ik hem vast en mochten mn kids hem aaien en knuffelen.
Nu blijft hij uitzichzelf liggen.
Nou en hij moet ook accepteren dat ze straks met zn 2e zijn, en dat de pup ook aandacht van hem wilt en met m stoeit.

Heel goed dat je hem geleerd hebt dat hij zijn lip niet meer mag optrekken tegen je kinderen. Als er wat aan de hand is zal hij nu zijn lip niet meer optrekken (waarschuwingssignaal) maar de kinderen gelijk grijpen.. Je had beter je kinderen kunnen leren de hond met rust te laten als hij zijn lip optrekt. Of de hond kunnen leren weg te lopen als het hem teveel wordt en de kinderen dat ze er dan niet achteraan mogen.

Het op de rug leggen van een hond is een nutteloze exercitie omdat 99,99% van de mensen dit fout uitvoert. Ik heb het nog nooit zien werken bij een hond, hoe vaak ze ook op de grond gegooid werden... Bovendien gaat een hond uit zichzelf op zijn rug liggen als hij onderdanig is en dan nog moet je de hondentaal verrekte goed kunnen lezen om te kunnen bepalen of het echte onderdanigheid is. Een echte roedelleider bemoeit zich niet met de ranglageren, hij zal al helemaal niet meedoen in de strijd om rangorde. De roedelleider hoeft alleen maar te kijken om de boel te regelen..

Als je vindt dat de honden elkaar met rust moeten laten dan leg je ze allebei op hun plaats, niet de een wel en de ander niet, rust is rust.

Het zal mij verbazen als dit goed gaat, hoe graag ik het TS ook gun..

Ook ik vond mezelf altijd een reuenmens, tot onze huidige honden samen op een herplaatssite stonden en we nu toch een teef hebben. Eigenlijk is ze best heel leuk en ik wil haar niet meer kwijt. Teefjes kunnen best heel leuk zijn, maar je moet ze even leren kennen.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:50

als ik mijn staffie aai gaat ie al op zn rug liggen omdat ik m dan op zn borst/buik moet kriebelen haha
toen mn zoontje nog te klein was om zelf op de bank te komen gebruikte hij de hond als opstapje als die voor de bank lag :) haha

en ja ik ben het ook eens met Esther: als er 1 naar zn plaats moet, moet de ander ook!
ookal is het een pup!
die moet zsm zijn plaats weten en daarmee bedoel ik dat ie moet weten wie de baas is en wat de regels zijn
je moet meteen beginnen met de (her)opvoeding