kohtje schreef:Sprintje schreef:Ze zouden eigenlijk een soort prok certificaat verplicht moeten stellen voor alle rassen! Algemene gezondheid van ouderdieren moet voldoende zijn. Dus geen huid, hart, luchtweg, gewricht en oor/oog problemen! Als de ouder dieren niet gekeurd zijn krijg je geen stamboom of een soort B-papier!
Bij de doofheidsonderzoeken zijn ze trouwens wel behoorlijk streng. Dove dalmatier pups worden keihard ingeslapen. Moet zeggen dat ik dat enorm moeilijk vond toen ik nog bij de dierenarts werkte... die lieve snoezige pups.... maar feitelijk wel beter natuurlijk!
Bij een aantal rasverenigingen krijg je zonder keuringen van de ouderdieren geen pupbemiddeling, uiteindelijk is het de bedoeling dat dat ook met stambomen gaat gebeuren. Sommige testen staan al op de stamboom zoals HD.
en daarom ben ik zo trots op mijn cluppie! zijn streng met de eisen wbt fokken, HD uitslag, karaktertest, en een fokkerijcommissie die je adviseerd, en dan vooral adviseerd echt voor iets te gaan wat nog niet in nl gebruikt is.. helaas is dat bij de vereniging heel anders en fokken ze daar veeeeeeeelll met de zelfde reu, mogen zowel reu als teef een stuk meer nesten krijgen, doen ze niet aan verplichte karaktertesten en er worden combi half broer half zus gemaakt.. straks krijg je dus een groep gezonde, met goede karakter beaucerons in nl en een groep ongezonde, met veelal veel te fel karakter beaucerons.
gelukkig zijn er veel mensen die zien dat wij als club zo streng zijn en daarom heel graag via ons een pup kopen, ook zijn er mensen die perse NU een pup willen, niet op een wachtlijst willen en dan naar de vereniging gaan..
daarnaast ben ik heel trots dat wij met Zoo easy werken (uitrekenen inteelt) en volgend jaar een lezing over inteelt en verwantschap hebben
ik denk dat je als club beter kan voorkomen dan genezen.. vele rassen kunnen niet meer terug