de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:44

kohtje schreef:
Sprintje schreef:
Ze zouden eigenlijk een soort prok certificaat verplicht moeten stellen voor alle rassen! Algemene gezondheid van ouderdieren moet voldoende zijn. Dus geen huid, hart, luchtweg, gewricht en oor/oog problemen! Als de ouder dieren niet gekeurd zijn krijg je geen stamboom of een soort B-papier!

Bij de doofheidsonderzoeken zijn ze trouwens wel behoorlijk streng. Dove dalmatier pups worden keihard ingeslapen. Moet zeggen dat ik dat enorm moeilijk vond toen ik nog bij de dierenarts werkte... die lieve snoezige pups.... maar feitelijk wel beter natuurlijk!

Bij een aantal rasverenigingen krijg je zonder keuringen van de ouderdieren geen pupbemiddeling, uiteindelijk is het de bedoeling dat dat ook met stambomen gaat gebeuren. Sommige testen staan al op de stamboom zoals HD.

*\o/* en daarom ben ik zo trots op mijn cluppie!
zijn streng met de eisen wbt fokken, HD uitslag, karaktertest, en een fokkerijcommissie die je adviseerd, en dan vooral adviseerd echt voor iets te gaan wat nog niet in nl gebruikt is.. helaas is dat bij de vereniging heel anders en fokken ze daar veeeeeeeelll met de zelfde reu, mogen zowel reu als teef een stuk meer nesten krijgen, doen ze niet aan verplichte karaktertesten en er worden combi half broer half zus gemaakt.. straks krijg je dus een groep gezonde, met goede karakter beaucerons in nl en een groep ongezonde, met veelal veel te fel karakter beaucerons.
gelukkig zijn er veel mensen die zien dat wij als club zo streng zijn en daarom heel graag via ons een pup kopen, ook zijn er mensen die perse NU een pup willen, niet op een wachtlijst willen en dan naar de vereniging gaan..

daarnaast ben ik heel trots dat wij met Zoo easy werken (uitrekenen inteelt) en volgend jaar een lezing over inteelt en verwantschap hebben :)
ik denk dat je als club beter kan voorkomen dan genezen.. vele rassen kunnen niet meer terug

Seven

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:46

Ben het helemaal met je eens es, en zooeasy is top ik gebruik het voor mn caafjes :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:48

@ Essiesilly; je bedoelt niet meer terug als in: niet meer terug naar een gezonde hond?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:48

joh bestaat dat serieus voor cavia s!? hoe cool haha

ik fok al jaren op die manier met mijn paarden, zoals je weet ben ik nogal een eigenwijze fokker en heb ik graag iets wat niet veel mensen hebben ;)
veel mensen maken de fout door achter de hengsten aan te rennen die elke competitie winnen, dus ook het meeste dekken.. zo gebeurd dat ook met honden

@ san, ja

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:50

Nee, dan heb ik het goed gelezen :). Die rassen zou je dan als beste maar moeten laten uitsterven, lijkt mij.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:53

ja... maar ja daar gaat in principe het hele topic al over maar als mensen BLIJVEN zeggen dat hun bulletje/cavalier/chihuahua of wat voor ras dan ook WEL gezond is en ze het dus blijven kopen zal het nooit goed gaan/komen ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:53

Ja je hebt een speciale zooeasy voor cavia's ideaal voor het berekenen van percentages :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:07

Ja heb ook zooeasy voor de grasparkieten.

Voor Duitse herders heb je working-dog.eu ook ideaal voor inteelt berekenen enz.

Van mij mogen ze bij de duitse herders ook strenger worden. Vandaar dat wij al rugfoto;s en DM testen. Verplicht is het niet maar vind het belangrijk ook naar de pupkopers toe. Maar ook voor mezelf want heb er niks aan om ongezonde honden in de wereld te zetten.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:10

Ik heb niet alle antwoorden gelezen. Ik heb vijf weken geleden mijn engelse bulldog teefje laten inslapen. En heb er zo verschrikkelijk veel verdriet van. Het was zo'n lieve hond!
En het eerste wat ik open en te zien krijg is een engelse bull... Het is jammer dat er jaren gefokt is op het extreme uiterlijk van een bulldog. Want zo zijn ze helemaal niet. Ik had een bulletje met een aardige neus, weinig plooien en een redelijk gezond lichaam. Oke ze was 11½ op een gegeven moment is het op (ook al wil je er niet aan). Ik heb het er begin van het jaar al eens met mijn dierenarts over gehad als ik weer een bulldog zou kopen of ik er dan goed aan doe een met papieren te kopen of gewoon een liefhebbers nestje. Toen zei hij al dat er bij veel rashonden wat mankeerd. En dat het heus niet perse slecht hoeft te zijn als je een liefhebbersnestje zoekt en daar een pup vandaan haalt. De kans is er alleen dat je geen raszuiver hondje koopt. Maar dat wil niet betekenen dat het perse slecht is.

Maar om maar ff bij de bull te blijven, dit komt wel omdat de jury die een hond willen zien die steeds extremer van uiterlijk is. Een fokker zal hier dus aan moeten voldoen om nog kampioenen te hebben of te kunnen fokken. Het ligt dus niet alleen aan de fokkers.
Ik heb zitten kijken naar andere rassen, maar enkel als ik een bull zie slaat mn hart toch wel iets harder. En dan kijk ik wel of de bull niet een extreem korte neus heeft of veel vel enz enz. Al is een korte neus niet per defenitie aanlijding tot benauwdheid dit heeft meer te maken met de luchtpijp een erfelijke aandoening.

Ik zat toevallig vanmiddag op een site te kijken met heel veel soorten rashonden en bijv een herder kwam er veel slechter uit als de engelse bull. Nu wil ik niet zeggen dat het een gezond ras is dat helemaal niet. Maar je moet niet per defenitie kijken naar de uiterlijke kenmerken...

En idd een vuilnisbakken ras hoeft ook niet per definitie te zeggen dat ze alleen het goede van beide ouders hebben. Hier kunnen ook afwijkingen in zitten. Je zal maar hebben dat ze van beide het slechte mee krijgen heb je ook een heel slecht in elkaar gezet hondje. Ik denk dat het de taak is aan puppie kopers om te kijken waar je een pup koopt ipv nu alleen de extreme gevallen te bekijken ;)

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:14

Sprintje schreef:
Ze zouden eigenlijk een soort prok certificaat verplicht moeten stellen voor alle rassen! Algemene gezondheid van ouderdieren moet voldoende zijn. Dus geen huid, hart, luchtweg, gewricht en oor/oog problemen! Als de ouder dieren niet gekeurd zijn krijg je geen stamboom of een soort B-papier!

Bij de doofheidsonderzoeken zijn ze trouwens wel behoorlijk streng. Dove dalmatier pups worden keihard ingeslapen. Moet zeggen dat ik dat enorm moeilijk vond toen ik nog bij de dierenarts werkte... die lieve snoezige pups.... maar feitelijk wel beter natuurlijk!

Bij een aantal rasverenigingen krijg je zonder keuringen van de ouderdieren geen pupbemiddeling, uiteindelijk is het de bedoeling dat dat ook met stambomen gaat gebeuren. Sommige testen staan al op de stamboom zoals HD.[/quote]

Maar ik las vanmiddag op het EBCN dat stambomen uitgeven vrij is. En er momenteel veel valse stambomen in omloop zijn -O-

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 23:24

nancyimka schreef:
Ik heb niet alle antwoorden gelezen. Ik heb vijf weken geleden mijn engelse bulldog teefje laten inslapen. En heb er zo verschrikkelijk veel verdriet van. Het was zo'n lieve hond!
En het eerste wat ik open en te zien krijg is een engelse bull... Het is jammer dat er jaren gefokt is op het extreme uiterlijk van een bulldog. Want zo zijn ze helemaal niet. Ik had een bulletje met een aardige neus, weinig plooien en een redelijk gezond lichaam. Oke ze was 11½ op een gegeven moment is het op (ook al wil je er niet aan). Ik heb het er begin van het jaar al eens met mijn dierenarts over gehad als ik weer een bulldog zou kopen of ik er dan goed aan doe een met papieren te kopen of gewoon een liefhebbers nestje. Toen zei hij al dat er bij veel rashonden wat mankeerd. En dat het heus niet perse slecht hoeft te zijn als je een liefhebbersnestje zoekt en daar een pup vandaan haalt. De kans is er alleen dat je geen raszuiver hondje koopt. Maar dat wil niet betekenen dat het perse slecht is.

Maar om maar ff bij de bull te blijven, dit komt wel omdat de jury die een hond willen zien die steeds extremer van uiterlijk is. Een fokker zal hier dus aan moeten voldoen om nog kampioenen te hebben of te kunnen fokken. Het ligt dus niet alleen aan de fokkers.
Ik heb zitten kijken naar andere rassen, maar enkel als ik een bull zie slaat mn hart toch wel iets harder. En dan kijk ik wel of de bull niet een extreem korte neus heeft of veel vel enz enz. Al is een korte neus niet per defenitie aanlijding tot benauwdheid dit heeft meer te maken met de luchtpijp een erfelijke aandoening.

Ik zat toevallig vanmiddag op een site te kijken met heel veel soorten rashonden en bijv een herder kwam er veel slechter uit als de engelse bull. Nu wil ik niet zeggen dat het een gezond ras is dat helemaal niet. Maar je moet niet per defenitie kijken naar de uiterlijke kenmerken...

En idd een vuilnisbakken ras hoeft ook niet per definitie te zeggen dat ze alleen het goede van beide ouders hebben. Hier kunnen ook afwijkingen in zitten. Je zal maar hebben dat ze van beide het slechte mee krijgen heb je ook een heel slecht in elkaar gezet hondje. Ik denk dat het de taak is aan puppie kopers om te kijken waar je een pup koopt ipv nu alleen de extreme gevallen te bekijken ;)

elke bulldog heeft een extreem korte neus...
uiteraard moet je niet alleen kijken naar uiterlijke kenmerken, maar dat het al zover is gekomen dat je het dus aan zeer duidelijke uiterlijke kenmerken kan zien is gewoon te triest voor woorden!

dit is een neus..
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

dit is geen neus...
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

of je nou een bulldog hebt met een milimeter langere neus dan een ander wil niet zeggen dat je ineens een gezonde snuit hebt, het is nogsteeds een te korte snuit maar dan gebruiken mensen gewoon het excuus ja maar die van mijn hond is niet zo extreem hoor.. en dat alles omdat het al door de jaren heen gewoon normaal geworden is.. er zijn NOG ergere exemplaren is dan veelal het antwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:26

kohtje schreef:
dees_daan schreef:

En toch word er nog heel vaak geroepen dat je met een stamboomloze hond niet moet fokken, ook op bokt..
(maar een chihuahua zonder officiële stamboom is ook geen chihuahua, ben wel benieuwd wat ze dan wel zijn, aangezien mijn teefje ook geen officiële stamboom heeft omdat de teef uit het buitenland komt en de stamboom niet FCI erkend is, mijn teefje heeft een arfe stamboom gekregen, maar is dus geen chihuahua volgens bepaalde mensen)
Een stamboom word idd overschat..

Is ook onzin wat je zegt een hond uit het buitenland met stamboom kan gewoon hier over geschreven worden bij RVB dus had jouw hond al geen stamboom.

De teef moederhond van mijn hond komt uit het buitenland, haar stamboom is niet FCI erkend en kan dus niet overgeschreven worden, dat arfe niet erkend is zei ik zelf al, iemand anders noemt het wc papier, mijn herder heeft wel een officiële stamboom en is goedgekeurd als dekreu, zijn stamboom is net zo goed 'wc papier' want het zegt niks over zijn gezondheid..
Ik heb de ouders van mijn teefje gezien en weet dat haar afstamming klopt, dit weet ik ook bij mijn herder, voor mij heeft zijn stamboom dan ook geen meerwaarde, ik zet hem zelf niet in als dekreu dat was ook niet mijn bedoeling toen ik hem kreeg, en nu ik de chihuahua's met extreme appelhoofdjes zie die 1,5 kilo wegen (of minder) die wel een stamboom krijgen ben ik er wel over uit dat een officiële stamboom niets zegt, en dus overschat word, dan kan mijn teefje wc papier hebben maar ze is wel gezond en dat kan je van sommige stamboomhondjes niet zeggen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 23:32

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:36

nancyimka schreef:

Het ligt zeker wel aan de fokkers en fokverenigingen. Je hoeft niet naar shows dat kies je voor Je kan er ook voor kiezen het belang van een gezonde hond boven dat van showresultaten te zetten.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:51

Nou ja korte snuit of niet, ik heb nu drie bullen gehad en deze waren alle drie niet benauwd. En hadden niet zo'n extreem korte snuit met zo'n neusrimpel. Maar goed ik vind het geweldige honden. En van mij hoeven ze idd niet zo extreem kort. En extreem op uiterlijk gefokt te worden, ik vind de karakters van deze honden gewoon echt geweldig.

Maar als je geen shows loopt word je ook niet opgenomen in een fokvereniging en ben je meteen al een "slechte" fokker. Tenminste zo gaat het vaak wel want oh hij zit niet bij een vereniging. Heeft geen puppybemiddeling enz enz.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:55

En die benauwdheid is een luchtpijp afwijking en komt niet perse bij die korte snuit vandaan...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 00:00

jammer dat je het nogsteeds niet snapt -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:03

nancyimka schreef:
Maar als je geen shows loopt word je ook niet opgenomen in een fokvereniging en ben je meteen al een "slechte" fokker. Tenminste zo gaat het vaak wel want oh hij zit niet bij een vereniging. Heeft geen puppybemiddeling enz enz.

Als alle fokkers hun kont tegen de krib gooien draait de fokclub wel bij. Schijnbaar zijn er mensen die uiterlijk boven gezondheid zetten en zolang fokkers daar aan willen blijven voldoen veranderd er niets.

Het is toch ronduit belachelijk dat er rassen die eigenlijk te ongezond zijn waardoor dierenleed niet te voorkomen is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:48

Steeds meer clubs doen aan aankeuren ipv shows zo kunnen honden die misschien een uiterlijk schoonheidfoutje hebben bv een te lange rug,neus ,vlekje teveel toch gebruikt worden voor de fok en wordt het gebruik breder.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:21

kohtje schreef:
blokje schreef:
Mossel. Mijne is 7 geworden.
Nog knap voor zo'n ongezond dier... Brr.
Arm dier. Hij was dus benauwd (en hij had aardig neus dus weet hoe een engelse bull zich zal voelen).
Giga slecht hart maar 99% van die diertjes heeft dat.
Hersens te groot had hij volgens ons niet. We merkte niet dat hij pijn had.
Oor ontstekingen heel normaal bij dat ras.
Verstopte traanbuizen met de bijbehorende problemen
Ga zo maar door.

Hij koste qua aanschaf zo rond de 350 euro.
Maar heeft in zijn leven over de duizenden euro's gekost.

Ik denk zo'n 4000 misschien? Entingen niet mee gerekent.
Hernie waarvor hij meerdere malen voor behandeld werd. Kosten 500 - 600 euro.
Schade door andere honden 300+
Oog operatie: 500
spoed opnames of bezoekjes: 1500
Zijn laatste maand echo's onderzoeken en rommel: 800
En dan vast nog wel wat dingetjes :P
Is een beetje een schatting het kan iets hoger of lager zijn.

Mijn huidige hond was gratis (officieel zo rond de 700 euro dacht ik).
Heeft in totaal aan ziekte kosten 60 euro gekost aan hotspot.

Dus een zonder stamboom want voor 350 euro koop je echt geen met stamboom.

Idd zonder stamboom maar wel raszuiver.
Dat papiertje maakte ons niet uit. Met papiertje mochten we richting de 1000 euro denken. Voor mijn ouders toendertijd te duur.

Wij hebben dus gezocht naar een liefhebbers nestje.
Raszuivere paps en mams (papieren en ouders gezien). Maar papieren zegt geen drol

Ik ken Cavaliers die bij goede fokkers zijn gekocht en veel ongezonder waren als mijn cavalier. SOmmige haalde de 3 niet eens...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:52

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vraag me af waarom mensen die doen, dat zal vast voor geld zijn, maar kom op, gezondheid gaat voor op. Maar goed, dat zal wel weer mijn mening zijn.

Ik vind het triest. Plus er zijn zoveel leuke honden en honden die een nieuw thuis zoeken.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:58

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:17

Lang niet alle rashonden staan in die rashondenwijzer, dus jouw conclusie is niet correct.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:18

nee dat begrijp ik... Maar als je het zo ziet zijn er veel niet oke...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:23

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus ik weet het niet maar is deze reportage al aan bod gekomen? Is heel erg interessant!
Ook vreselijk om te zien dat de meeste rassen vroeger er helemaal er niet zo uitzagen! Bullterriers hadden vroeger een normale schedel, bloedhonden hadden normaal vel en hogere pootjes, die platkoppen hadden een normale neus enz. En nog vreselijk om te zien is dat op al die zogenaamde beroemde hondenshows honden winnen met vreselijke medische fouten!