Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:19

Ik heb zelf 1 hond die het allemaal prima vindt, en 1 hond die er geen reet aan vindt.
Ook mijn hond die er geen reet aan vindt mag in het openbaar aan de riem.

1 keer heeft ie een snauw gegeven, kindje kwam toelopen wilde aaien en ik zeg doe maar niet vindt ie echt niet leuk hij is een beetje bang.

Toch willen aaien, ik hond weggetrokken en nog eens gezegd, derde 3x had hond bijna gesnapt.

En ja ik vind ook dat kinderen aangelijnd horen te zijn :') , vandaag stonden 2 smurfjes jaar of 4-5 op Amsterdam Amstel allemaal fietsen om te gooien terwijl mama stond te kleppen. Maar dat mag vast wel dat zijn maar fietsen, die beschadigd raken, die hebben geen "trauma"

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:30

stef schreef:
...

Wij zijn van mening dat de hond uit het niks heeft gebeten, en daar zijn ook getuigen van.

sorry hoor stef, ben het niet met je eens

jij zegt dus dat een hond zomaar omdat die der zin in heeft bijt ? kom op .. hoe realistisch ben je

je hebt ook paarden , die van jou trappen natuurlijk ook zomaar omdat ze het leuk vinden uit het niks?

daar je bij een dier nooit 100% zeker kan zijn/zeggen dat ze NOOOOOIIIIT iets zouden doen ..
hoe lief en braaf ze ook zijn

als de hond echt kwaad had gewild was het heel erg anders afgelopen !
heeft nu niet meer dan een waarschuwing gegeven ..
vervelende is alleen dat een hond nu niet echt in discussie kan gaan over wat m irriteerd
en als die een waarschuwings snap geeft dit zeker ter hoogte van een kinder gezicht behoorlijk wat aan kan richten

als die dat in een volwassene zijn been had gedaan die een sterke spijkerbroek aan had had die persoon misschien wel niet eens blauw plekje gehad ..

neemt niet weg dat een hond niet mag bijten , zoals een paard niet mag trappen

blijf er bij dat hond niet had mogen happen , maar het kan niet alleen maar aan de hond gelegen hebben
een dier verdedigt nooit zomaar omdat die het leuk vind
zo gek zijn alleen de mens , elkaar heuten omdat ze het leuk vinden ..

als er nu veel schade is , veel extra kosten , ja verhaal het op de eigenaar al zal leeuwendeel gewoon onder je verzekering vallen
wel of geen schuld doet er niet toe , hij is verantwoordelijk
maar als het meevalt zou ik dat op stukje eigen verantwoordelijkheid nemen

over kinderen aan de lijn .. wij woonden de 1e paar jaar van mijn zoon zijn leven zo danig , en dan zeker met handen vol met boodschappen liep die idd buiten voor in geval dat inderdaad aan een lijntje :Y)
in de super markt ging die los en bleef die braaf naast me lopen , tot dat iemand hem heeft geprobeerd te ontvoeren
tilde m zo op nam m mee , moest die dan daar ook maar aan de lijn omdat ANDEREN fout zijn .. ?
kan me goed voorstellen dat veel ouders hier tegen zijn , maar als je handen te kort komt
is in sommige omstandigheden , bij boodschappen doen in een druk gebied ,spelen in de tuin met uitloop op sloot ,
kids op jonge leeftijd die van de leeftijd nee zeggen ja doen
is zo'n lijntje een hele fijne uitvinding :Y)

nog over het bellen , mischien durft de eigenaar niet goed contact op te nemen
of verwacht die dat als er iets is jullie met hem contact opnemen , hij heeft immers zijn nummer gegeven
zal zelf ook behoorlijk geschrokken zijn ..

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:36

nickyu : AMEN!!! _/-\o_

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:54

nickyu schreef:
stef schreef:
...

Wij zijn van mening dat de hond uit het niks heeft gebeten, en daar zijn ook getuigen van.

sorry hoor stef, ben het niet met je eens

jij zegt dus dat een hond zomaar omdat die der zin in heeft bijt ? kom op .. hoe realistisch ben je

je hebt ook paarden , die van jou trappen natuurlijk ook zomaar omdat ze het leuk vinden uit het niks?

daar je bij een dier nooit 100% zeker kan zijn/zeggen dat ze NOOOOOIIIIT iets zouden doen ..
hoe lief en braaf ze ook zijn

als de hond echt kwaad had gewild was het heel erg anders afgelopen !
heeft nu niet meer dan een waarschuwing gegeven ..
vervelende is alleen dat een hond nu niet echt in discussie kan gaan over wat m irriteerd
en als die een waarschuwings snap geeft dit zeker ter hoogte van een kinder gezicht behoorlijk wat aan kan richten

als die dat in een volwassene zijn been had gedaan die een sterke spijkerbroek aan had had die persoon misschien wel niet eens blauw plekje gehad.

De meeste honden waarschuwen ook voordat ze bijten, volgens mij bedoelde stef alleen dat deze dat niet heeft gedaan. Eerder in het topic zei iemand ook dat daar een naam voor is en dat er schijnbaar veel golden retrievers zijn die slecht waarschuwen voordat zij aanvallen.

LadyMadonna

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 16:59

Ik heb het niet over een hOnd, ik heb het over deze hond. Er was geen aanleiding, er was geen waarschuwing.

Over dat kinderen soms beter aangelijnd moeten worden ben ik het dan wel weer eens ;)

Mijn eerste gedachte toen ik het hoorde was ook: heeft ze niet op z'n poot gestaan of wat dan ook? Maar dat is allemaal niet zo

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:13

_Alarm_wlkp schreef:
Zoals die een hond is ingeslapen omdat hij een kind heeft gebeten, bleek dat het beest wel tiental nietjes in zijn oor had!! Wie is er hier dan in fout? Wie laat zijn kind alleen met hond en nietmachine?!

De hond is altijd de dupe van al dat gezever van kinderen die altijd irritant doen....

Ik heb eerst even gekeken hoe oud je bent want ik hou niet van leeftijdsdiscriminatie maar als je nog erg jong zou zijn zou ik je de bittere waarheid willen besparen maar je bent al 19 en dan wordt het tijd dat je te horen krijgt dat dit broodje aap verhaal dus pertinent niet waar is.

In dit geval is trouwens niet de hond maar het kind de dupe van het gezever van de hond....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:43

DaniBanani schreef:
Al loopt een kind poedelnaakt het huis van een pedofiel in, als hij iets met dat kind doet maakt dat zijn actie op geen enkele manier minder strafbaar of minder erg.

Al zit een kind midden op straat te stoepkrijten, als ik vergeet mijn auto op de handrem te zetten ben ik de schuldige.

Al trekt een kind de hond aan de haren, als de eigenaar niet voorkomt dat de hond bijt is hij verantwoordelijk.

Als eigenaar ben je ALTIJD verantwoordelijk voor de schade die jouw dieren toebrengen. Je dient rekening te houden met andere honden, dronken idioten, en kleine kinderen. Door je hond vast te binden zonder toezicht neem je een risico met die andere factoren. Risico is ditmaal voor de eigenaar verkeerd uitgepakt.

Dat zeg ik toch? Wettelijk gezien heb je gelijk. Alleen kiest iedereen er óók zelf voor hoeveel risico ze willen lopen. Hond had ook wel echt vals kunnen zijn, of gewoon een vriendelijke hond die springt. Als een vierjarige in haar keel wordt gegrepen, of achterover met haar hoofd op een fietsenrek valt kan ze ook wel dood zijn... dan heb je misschien de hele moraal, wet én publieke opinie op je hand. Alleen krijg je daar volgens mij dan je kind toch echt niet mee terug.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:07

stef schreef:
Ik heb het niet over een hOnd, ik heb het over deze hond. Er was geen aanleiding, er was geen waarschuwing.

Over dat kinderen soms beter aangelijnd moeten worden ben ik het dan wel weer eens ;)

Mijn eerste gedachte toen ik het hoorde was ook: heeft ze niet op z'n poot gestaan of wat dan ook? Maar dat is allemaal niet zo

Honden kunnen signalen geven die voor 'leken' niet te herkennen zijn. Wat trouwens niet wegneemt dat deze hond dus niet meer zonder eigenaar achtergelaten moet worden.

Wij hebben een hond die gék is op kinderen, maar wij zijn erg handig (geworden) in het ontwijken van diezelfde kinderen. Ookal durf ik te wedden dat zij niks doet, ik stel haar niet bloot aan die dingen. Zo zal ik nooit een hond alleen achterlaten bij een supermarkt, parkeer ik mezelf altijd tussen hond en kind in en neem ik haar niet mee naar drukke gelegenheden. Het hoeft niet altijd aan de hond te liggen, maar de hond heeft het wel gedaan. (in het algemeen dan)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:40

Slimmerik, wat jij wil... Broodje aap of niet het zou mij niet verbazen dat het toch gebeurd is ;)
En ja ik ben al/maar 19 maar ik heb wel genoeg verstand van welke meningen en discussies ik aan kan ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:43

_Alarm_wlkp schreef:
Slimmerik, wat jij wil... Broodje aap of niet het zou mij niet verbazen dat het toch gebeurd is ;)
En ja ik ben al/maar 19 maar ik heb wel genoeg verstand van welke meningen en discussies ik aan kan ;)

Onze hond heeft wel eens een onvrijwillige oorpiercing gehad van een beledigde herder. Dat bloed als een gek joh, volgens mij kan je een hond echt niet onopvallend in de oren nieten :Y) . Hoewel ik best geloof dat je mijn hond een hele boel nietjes in de oren kan zetten voordat ze gaat vechten (ze is bij de DA ook heel kalm) , denk ik niet dat dat je niet op valt B-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:46

Prisca schreef:
loulou schreef:
ik snap zowiezo nooit zo goed dat mensen hun hond buiten bij een winkel neerleggen. ik zou dat zelf nooit doen, omdat je nooit weet wat andere mensen (onbewust) doen.

Omdat het een lekkere wandeling is voor de hond enook een leer moment om netjes ergens te LEREN wachten. Waarom moet zo'n beest maar ALTIJD thuis blijven. ik heb dit altijd gedaan en mijn moeder ook was juist een stimulans om te gaan lopen ivm met de auto te gaan.

Vroeger ging jari overal mee naartoe shoppen in Utrecht de bus in enz...overal was ze bij. Nu mag niets meer en als ik wat moet kopen moet ze thuis blijven. Ze is al vaak thuis dus wil ik er juist zoveel mogelijk meenemen.

Helaas missen mensen het respect voor andermans eigendommen dus ook honjden.

mijn hond gaat ook overal mee naar toe, maar mijn hond gaat niet uit mijn zicht. en ik leg hem dus al helemaal niet buiten de supermarkt vast.

honden hebben een enorme aantrekkingskracht op mensen. ik maak zo vaak mee dat kinderen, en zelfs volwassenen, op mijn hond afduiken en hem gaan aaien. dat is allemaal geen probleem, maar ik neem geen risico door hem alleen op straat achter te laten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:57

De hond had niet mogen bijten maar ja, daar is nu niets meer aan te doen, dat is gebeurd. Ik zou als ouders er verder geen punt meer van maken, het is gebeurd, klaar! Het meiske zal zich de volgende keer wel 3x bedenken om op een vreemde hond af te stappen dus heeft er, helaas op een vervelende manier, van geleerd!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:59

Stef,naar ik begrijp uit je berichten ,was jij er ook niet bij en vertel je hier wat je gehoord hebt.
Dus helemaal precies wat je nichtje gedaan heeft weet je dan toch ook niet?

Zelf zou ik in dit geval geen aangifte doen,het is hier toch een kwestie van gedeelde schuld.
Zelf ben ik moeder van drie kids,en ik vind ouders tegenwoordig wel erg makkelijk.Het is iedereen hun schuld behalve die van de ouder.
zoals een honde-eigenaar of paardenbezitter verantwoordelijk is voor het niet altijd voorspelbare gedrag van hun dier.Is een ouder verantwoordelijk voor het onvoorspelbare gedrag van hun kind.

Ik heb het trouwens eens andersom gehad.Ik sta bij school te praten met een paar ouders met één van mijn herders naast mij.Ik hoorde die ineens krijsen vd pijn,anders kan ik het niet noemen.Het bleek dat een 4jarige haar aan haar rugvel omhoog trok.Gelukkig heeft de hond toen niet gebeten,maar heel lang konden er geen vreemde kinderen meer in haar buurt komen of haar lip ging omhoog.
De ouder heeft zich verontschuldigd en regelmatig naar de hond gevraagt.
Achter af bleek het kindje mentaal gehandicapt te zijn,dat wisten we (ook de moeder) op dat moment nog niet.Dus eigenlijk kon ze aan haar rare actie niks doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:00

Vala schreef:
De hond had niet mogen bijten maar ja, daar is nu niets meer aan te doen, dat is gebeurd. Ik zou als ouders er verder geen punt meer van maken, het is gebeurd, klaar! Het meiske zal zich de volgende keer wel 3x bedenken om op een vreemde hond af te stappen dus heeft er, helaas op een vervelende manier, van geleerd!

Mooie woorden om het topic mee te sluiten!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:00

Ik vind gedeelde schuld eigenlijk wel een hele mooi term hier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:12

Ik was er idd niet bij maar vertel wat mij uit eerste hand verteld wordt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:32

Ik zag ergens in het topic nog iets over eigen schuld. Laat dat gedeelte maar aan de behandelaren over. Het is vrij makkelijk om je eigen mening te geven over het gebeurde. Dat is logisch. Maar soms beslist de verzekering toch heel anders.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:35

stef schreef:
Ik was er idd niet bij maar vertel wat mij uit eerste hand verteld wordt.

De eerste hand is wel de visie van een geëmotioneerde ouder! Is dit een onpartijdig oordeel???

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:37

Het topic was ook vanuit informatief oogpunt gestart :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:06

In Amerika zou je tonnnen schadevergoeding krijgen, helaas is dat in Nederland anders. Met dit soort dingen is het met de verzekering een enorm getouwtrek (op benzine, telefoonkosten, en misschien eventueel een stukje eigen risico zv, maar weet dit niet zeker, na).

Het is namelijk lastig te bewijzen hoeveel emotionele schade iemand heeft en welk bedrag hier aan vast zit, en op kleine littekens hoef je je ook niet rijk te rekenen.

Het is niet rot bedoeld, en vind het heel vervelend voor je nichtje, maar ik denk dat je beter met de eigenaar een oplossing kan gaan zoeken, mits ze normaal reageren natuurlijk. En van een jongen van 18 kun je ook niet zo heel veel verwachten.

Gaan ze dan nog moeilijk doen kun je de gemaakte, duidelijke aantoonbare, verhalen bij de verzekering. Maar schade vergoeding voor littekens en emotionele schade is een enorm lang proces. En eventueel aangifte doen.

Juridish loket heeft een chatbox waar je vragen kan stellen, misschien dat een ideetje? En eventueel alvast de verzekering bellen wat hun zeggen.

Sterkte voor je nichtje, en ben benieuwd hoe de eigenaren van de hond reageren.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 06:49

_Alarm_wlkp schreef:
Dan mag je mij eens uitleggen hoe een hond dan moet laten zien dat ie een kind niet leuk vind? ;) ;)

Dat zal ik je vertellen.

In mijn ogen reageert een stabiele hond, dan om zijn hoofd (negeren) weg te draaien als het kind dan nog eens iets probeerdt zal hij grommen en mogelijk zijn lip op trekken, mocht het kind daarop niet reageren, hond zit vast in de omschreven situatie als de hond dan bijt, vind ik de hond niet de schuldige, maar de ouder van het kind. Die had beter op zijn kind moeten letten.

Als je hond meteen uithaald met bijten zonder waarschuwing is dit een grote fout van de eigenaar van de hond! Hond is duidelijk niet goed opgevoed en weet zijn plaats niet en hoort zeker niet buiten bij een winkel vast.

Ik ben mama van een drie jarig meisje en bazin van drie herders honden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 06:54

Maar wat willen we dan van die eigenaar? Wat verwacht je dan in zo'n situatie? Om nou gelijk aan een schade vergoeding te denken? Vind ik toch een beetje zot. Oke er blijft een litteken achter maar het is nog een jong kind en je zult verbaasd zijn hoe goed dat geneest.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 06:57

JJane schreef:
Maar wat willen we dan van die eigenaar? Wat verwacht je dan in zo'n situatie? Om nou gelijk aan een schade vergoeding te denken? Vind ik toch een beetje zot. Oke er blijft een litteken achter maar het is nog een jong kind en je zult verbaasd zijn hoe goed dat geneest.

Een excuus, met een bosje bloemen en eventueel iets voor de kleine meid zou imo genoeg moeten zijn. Beetje betrokkenheid kan nooit kwaad.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:12

Tiffany schreef:
In Amerika zou je tonnnen schadevergoeding krijgen, helaas is dat in Nederland anders. Met dit soort dingen is het met de verzekering een enorm getouwtrek (op benzine, telefoonkosten, en misschien eventueel een stukje eigen risico zv, maar weet dit niet zeker, na).

Het is namelijk lastig te bewijzen hoeveel emotionele schade iemand heeft en welk bedrag hier aan vast zit, en op kleine littekens hoef je je ook niet rijk te rekenen.

Het is niet rot bedoeld, en vind het heel vervelend voor je nichtje, maar ik denk dat je beter met de eigenaar een oplossing kan gaan zoeken, mits ze normaal reageren natuurlijk. En van een jongen van 18 kun je ook niet zo heel veel verwachten.

Gaan ze dan nog moeilijk doen kun je de gemaakte, duidelijke aantoonbare, verhalen bij de verzekering. Maar schade vergoeding voor littekens en emotionele schade is een enorm lang proces. En eventueel aangifte doen.

Juridish loket heeft een chatbox waar je vragen kan stellen, misschien dat een ideetje? En eventueel alvast de verzekering bellen wat hun zeggen.

Sterkte voor je nichtje, en ben benieuwd hoe de eigenaren van de hond reageren.

Blij toe dat het hier nog geen amerikaanse toestanden zijn wat dat betreft.

Ik hoop dat het meisje heeft geleerd om dieren niet meer ongevraagd te benaderen. Je hebt op dat gebied beter een kind die wat huiverig is voor grote dieren. Scheelt heel wat verouderde jaren omdat kindlief weer eens ergens op afstormt. Mijn neefje is ook stuk voorzichtiger geworden rond de paarden sinds hij in de wei een duw krieeg waardoor hij viel en bijna onder voet is gelopen. Tja wij hadden tig keer gezegd dat hij niet alleen op de wei mocht gaan en de paarden niet mocht lokken met gras om ze te kunnen aaien. Heeft het toch gedaan met een hartverzakking voor mij haast en een goed leermoment voor hem. Nee is nee punt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:06

Alles kan en als de hond echt uit het, en om niks, aanviel is het gewoon een klote hond.
Kan me alleen niet voorstellen dat een eigenaar het risico neemt zo'n verknipte hond met zo'n kort lontje alleen te laten voor een winkel, want zo'n hond zal naar mijn idee dit gedrag (misschien in mindere mate) ook laten zien waar de eigenaar bij is. Maar goed ze zullen er helaas vast zijn die geen rekening houden met wat voor risico kinderen lopen bij hun hond.

Vraag me af, hoe ver stond de vader van zijn dochter af ten opzichte van de hond en het kind. Geen aanval naar de ouder toe maar ik moet zeggen dat ik altijd rekening hielt met honden die alleen zaten bij winkels. Ik ging daar dus met een boog om heen met mijn kleine kinderen aan de hand. Nou kan ik honden goed lezen en kon dan uitleggen aan mijn kinderen wat de gemoedstoestand was van de hond.
De vader dacht even te zien dat de hond zijn lip op trok dan heeft hij de signalen die er aan vooraf gaan gemist.

Ik zou pas aangifte doen/melding van maken als ik weet dat er een steekje los zit bij die hond en de eigenaar dus nalatig is geweest.

Sterkte voor je nichtje, ook voor de ouders, dit hoop je nooit mee te hoeven maken met je kind.