Femke schreef:Nee ze hoeven niet ondervoed te zijn, want met brok spreken we over de kwaliteit van de voeding. Niet perse over de energetische waarde (kCal).
Ook heel slechte kwaliteit voer, zonder echt vlees kan hoog in energie zijn (bijv. door er veel koolhydraten in te stoppen).
Zo krijgen ze wel genoeg "energie" binnen om op gewicht te blijven. Maar niet echt de juiste stoffen om een goede spieropbouw te garanderen (gewichtheffers en krachttrainers bijv. nemen ook niet voor niets extra eiwitten shakes).
Iemand die iedere dag alleen maar suikerklontjes eet met wat toegevoegde vitamienen, hoeft daar niet ondervoed van te raken.
Maar "ideaal" is het niet.
Het is wel zo dat de granen in brok dus eigenlijk alleen "vulmiddel" is. Want het wordt niet opgenomen door het darmsysteem van de hond. Dus hij haalt er vrijwel geen energie uit (terwijl er wel energie in granen zit, maar als het niet opgenomen wordt, komt die energie niet vrij en wordt 't weer gewoon uitgepoept).
Je hebt ondervoed in de zin van te mager en je hebt ondervoed als in het ontbreken van essentiële voedingsstoffen. Mager zijn mijn honden niet, al houd ik ze wel aan de dunne kant, maar dat regel ik dus zelf en wat betreft tekorten... ik kan er eigenlijk niets over zeggen omdat ik geen bloedtesten heb (of wat voor testen dan ook), maar als ik naar mijn honden kijk, dan heb ik in elk geval niet de indruk dat ze iets te kort komen.
Dus een hele kort door de bocht conclusie voor mij is dan dat brok niet zo slecht kan zijn als sommige mensen beweren.