Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:26

Ik had kuikens midden in de winter,allemaal groot geworden. Denk dat de natuur dat zelf wel regeld.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:02

kohtje schreef:
Ik had kuikens midden in de winter,allemaal groot geworden. Denk dat de natuur dat zelf wel regeld.

De natuur regelt dat niet zelf. Een kip word zelfs in de winter broeds, maar daar is niks natuurlijks meer aan.
Mensen hebben sommige rassen zo gefokt dat zoveel mogelijk broeds worden elk jaar. Bijvoorbeeld een zijdehoen. Die kip weet niet wanneer ze moet broeden en wanneer het kouder gaat worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:05

ardo_iggy schreef:
Laptopmuis schreef:
Uh hallo... paar pagina's geleden zei ik dus dat het nu veel te laat is om nog kuikens uit te broeden..
Kuikens hebben warmte en daglicht nodig. Dagen worden korter, dus minder daglicht. En het word kouder.. misschien nu nog niet maar het kan ineens omslaan.
Augustus, .. oktober, ... november,... DECEMBER. En dan zitten de kuikens nog niet goed in de veren.

Kan je beter de eieren nu al in de diepvries leggen, want daar komen deze kuikens straks in terecht als je nu nog gaat broeden.
Lopen je kuikens dadelijk door de sneeuw.

Goh wat zijn we vriendelijk tegen elkaar.

Je kunt dit ook op een normale toon melden.

Dit heet 'met de neus op de feiten drukken'. In dit topic heb ik echt het gevoel dat iedereen maar wat doet... Ik heb twee pagina's terug geschreven dat het te laat is om nu nog te broeden.
Als je een beetje informatie op internet opzoekt kom je ook google ook uit dat het nu dus te laat is om nog aan natuurbroed te doen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:08

Vind het ook erg in de aanval schieten hoor.
Nu heb ik drie kuikens mogen ontvangen, vrolijk en blij.
En van de winter, als het niet lukt, gaan ze lekker naar binnen.
Het hoeven geen perfecte kuikens te zijn hoor.
Ben ook geen meesterfokker ofzo hoor..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:21

Kuikens groeien niet enkel door warmte, maar ook door daglicht. Zonlicht is ook essentieel voor de opbouw van sterke botten.

Je bent dan wel geen meesterfokker.. maar je wil toch wel gezonde dieren?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:25

Ze kunnen ook in onze serre. Genoeg daglicht etc.
Bedankt voor jullie tips, feiten of hoe je dat ook wilt noemen.
En ik heb natuurlijk het beste met ze voor.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:09

Ze zijn nu geboren hé, niets meer aan te doen. We weten nu wel dat we slechte dierenhouders zijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:12

@Foulplay_ Inderdaad, niets meer aan te doen.
Gelukkig weten we zelf dat we goed genoeg zijn voor onze beestjes! :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:41

Laptopmuis schreef:
Kuikens groeien niet enkel door warmte, maar ook door daglicht.

Het zijn geen planten... 8)7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 19:22

Jawel het zijn idd geen planten maar de hoeveelheid daglicht bevordert hun groei en ontwikkeling. Bij weinig natuurlijk daglicht komen ze minder goed in hun verenpakje, vetjes. Grotere kans op botvergroeiingen en zo. Kans op verminderde weerstand. Geen idee hoe het werkt maar meerdere onderzoeken heeft dat wel aangetoond.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:36

Mijn kippen ruien.. is dat normaal???

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:39

Ik heb idd het antwoord al gevonden, google is mijn grote vriend.
Ja ze gaan in de rui, wat schattig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:27

Ach, ik zou zo graag mijn 2 haantjes willen houden maar helaas moeten ze toch weg.
Ik hoop dat ze naar de boerderij kunnen en anders ga ik wel op zoek naar een goed huisje.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:47

Mando schreef:
Ik heb idd het antwoord al gevonden, google is mijn grote vriend.
Ja ze gaan in de rui, wat schattig.

Mooie tijd om te ruien, heb wel eens gehad dat ze in de rui waren terwijl het behoorlijk vroor...

Ging verder wel goed, maar vond het heel zielig om te zien.

Hoop dat je een goed tehuis vindt voor je haantjes, hier gaan ze toch echt de vriezer in. O:) (maar wel na een mooie zomer heerlijk scharrelen). ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:07

Hier gaan ze ook de vriezer in als ze geen goed thuis vinden. Maar meestal vind ik dat wel.
Serama's komen namelijk niet veel voor (de echte dan) en er zijn nog wel wat mensen die opzoek zijn naar nieuw bloed.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:16

Ik kom even binnen vallen!
De kalkoendame was al zoooooo ontzettend lang broeds dat we er eitjes van de buren onder hebben gelegd (die hebben echt prachtige grote kippen met hele mooie kleuren, sterke poten ook!), hopend dat ze als de kuikens zouden komen ze zou stoppen met broeden. Jammer genoeg heeft ze door haar lompe lijf twee kuikens geplet en hebben we ze onder haar buurkip (die ook niet normaal broeds was) gelegd, die heeft ze trouw uitgebroed het laatste dagje en nu is die dus een trotse moeder van 7 prachtige kuikentjes. Kalkoendame hebben we maar van het nest afgetrapt (nog 1 dagje op nepperds laten liggen, was dan de 22/23ste dag? En loopt nu een beetje stom rond het nest te banjeren, echt ze is al vanaf december broeds)

Kuikens zijn erg welkom gezien er veel dood zijn gegaan afgelopen maanden en we wat vers bloed erin krijgen zo. Ik zal morgen even fotootjes plaatsen van de 2 dagen oude kuikentjes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:29

Oh dat jullie dat kunnen, hier scharrelen ze niet durf ze niet bij de haan te zetten volgens mij vreet ie ze op

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:36

Mando, heb je het tegen mij? Zo ja, de kuikens lopen apart nog van de grote groep, zitten wel in het binnenhok maar afgezet met gaaswandjes (meter hoog met een net erboven), hebben nu iets meer dan 1m2 en gaan over een week of 1 a 2 naar een klein binnenhok van 4 bij 4, naast het grote binnenhok van 4 bij 8 ongeveer.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:43

Ik reageerde eigenlijk op pinto over dat de haantjes de diepvries ingaan... brrrr mijn kleine vriendjes. Ik ben echt een watje hoor.

Hier lopen ze ook apart hoor ze hebben een ren van 1x1 en een mooi nachthok.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:44

Als je kip broeds is en je wilt het niet of het is te laat voor nog te broeden (hint!!!)

Zet de kip dan apart ergens in een oud konijnenhok, hondenbench of iets anders. Een grote doos kan zelfs als er geen andere mogelijkheid is.
Zet de kip op kranten. Dus geen zaagsel, stro of iets anders. Dat zit lekker comfortabel en de kip zal dan gewoon verder broeden.
Als je de kip direct apart zet als ze begin met broeden zal deze na 2-3 dagen stoppen met broeds zijn. Maar laat je de kip langer op het nest duurt het ook langer voordat ze stopt.

Ik geef iedereen nog een wijze tip. Geen eieren meer onder de kip leggen na 21 Juni. Dit is de langste dag van het jaar en is er dus het langst zonlicht. De kuikens die rond deze tijd geboren worden groeien op als mooie gezonde kippen.
Kuikens die later geboren worden zoals augustus / september krijgen niet genoeg zonlicht (lees dagen worden korter).

Bedenk ook altijd goed van te voren wat je met de eventuele haantjes gaat doen. Want hanen krijg je niet zo snel verkocht (sommige rassen uitzondering) en zullen dus vaak geslacht moeten worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:45

Mando schreef:
Hier lopen ze ook apart hoor ze hebben een ren van 1x1 en een mooi nachthok.

Hoeveel kippen heb je in die ren van 1x1 lopen???

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:47

Alles blijft bij ons, hebben een flink groot weiland (boerderij) dus genoeg ruimte voor hanen e.d.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:48

2 kuikens van 2,5 maand.

Ow vroeguh deden ze de kip in een jute zak voor 3 dagen die hingen ze op en gaven ze af en toe een zet tegenaan... dan waren ze zo broeds af.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:59

Oh, want 1 m2 is eigenlijk groot genoeg voor 1 kip. Omdat je vroeg of ze in de rui waren. Kuikens van 2,5 maand ruien nog niet. Waarschijnlijk kippen ze elkaar de veren af als het over deze twee gaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:01

Nee ik heb een ren van 6x6 en daar wonen ze met zijn viertjes in 1 haan 3 kippen en 1 kip is in de rui
Ernaast staat de kleine ren met de 2 kuikens