Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:08

Seven schreef:
Leuk dat je ook een werkhond wil, welk ras zit je aan te denken?
Als er hier een hond bij komt is het een mechelaar x hollander of volle hollandse herder geweldige honden

Mijn hart ligt echt bij de gecoupeerde Dober. Maar ik zit nogal in dubio, omdat je daar natuurlijk niks mee mag (wedstrijd gezien dan, trainen mag gewoon). Dus dan wil ik het liefst een x Hollander, ook prachtige honden en vaak wat feller dan een stamboom Hollander.
Het liefst doe ik wel KNPV, dat vind ik echt het allermooist. En dan het manwerk natuurlijk. :) Beetje actie haha.
Dus ik ben ook heel erg aan het nadenken wat ik graag wil. Want als je wedstrijden en certificaten wilt, dan kan het dus niet met een gecoupeerde hond. En ja, nu hoeft dat in eerste instantie van mij niet perse, maar als het heel goed gaat, dan kan ik me ook heel goed voorstellen dat je graag wedstrijden wilt doen en certificaten wilt halen. Ik ben zelf wel vrij competitief. :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:17

farpz schreef:
Mijn hart ligt echt bij de gecoupeerde Dober.

Is het couperen niet illegaal tegenwoordig?

yenopi

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:46

Gave Dober !!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:47

Wat leuk! Een topic voor werkhonden.

Ik heb alleen de 1e blz gelezen, later bekijk ik de rest op mijn gemak.

Ik heb een heel ongebruikelijke werkhond, nl een Keeshond die reddingswerk doet. Ik heb erg gedubd of ik examen ging doen, maar ben eruit, ik durf niet :o Terrein indeling vind ik nog erg moeilijk.

Hij doet t super, trekt de slachtoffers blind uit t bos en kan er nu ook meerdere aangeven.

Mijn man werkt met onze Aussie in het reddingswerk.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:53

Citaat:
Is het couperen niet illegaal tegenwoordig?

In Nederland wel, maar er zitten tegenwoordig ook veel goeie fokkers in bijvoorbeeld Hongarije, waar het allemaal wel legaal is. (en op een fijne manier gebeurd wanneer je bij de goede fokker zit, geen broodfokkerpraktijken en er maar wat in om knippen en snijden) :) Een gecoupeerde hond houden in Nederland mag wel gewoon, zolang ze maar niet in een land zijn gecoupeerd zijn waar dat niet mag. In Engeland mag je bijvoorbeeld wel docken (staart eraf) maar croppen (oren eraf) mag dan weer niet. Een gedockte hond uit Engeland naar Nederland halen mag wel gewoon.
Maar wedstrijden, tentoonstellingen en IPO certificaten halen mag dan weer wel met een hond die gedockt is. Wanneer ook de oren eraf zijn mag dit niet. Bij KNPV mag er niets 'af' zijn. :) Dus voor de duidelijkheid: couperen mag in Nederland niet gedaan worden, maar gecoupeerde honden mogen wel gehouden worden in Nederland.
Ik hoop dat het zo een beetje helder is haha. :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:59

Het couperen van een hond is verboden en zeker kwa staart onzin :D

Een dobermann moet je een persoon voor zijn en zeker voor de knpv is het lastig dit goed met een dober te doen de hoogte sprongen etc zijn door hun gewicht veel moeilijker. De echte werk gefokte dobers in nl zijn (sorry voor de liefhebbers) geen dobers meer om te zien kort en stokkig slechte stop en oren doordat er niet meer naar exterieur is gekeken.
Ik snap persoonlijk niet waaro mensen persee een gecoupeerde hond gaan ga je dan voor het ras of het plaatje, ik gok het laatste :)
Trouwens mag je ook niet meer showen en examens doen en in veel gevallen trainen met een gedockte hond tenzei je een medische verklaring hebt of het dier geboren voor 1996

Er is hier in nl een hh fokker dier zeer goede knpv honden heeft neer gezet misschien is dat wat voor je? Heb je al eerder met een hond knpv getraind of heb je enkel gekeken?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:10

Ik kom me hier ook maar eens melden...ik ben een paar maanden geleden met mijn kruising mechelaar(zie profiel) begonnen met VZH/IPO training maar dit is iets te heftig voor hem, hij kan niet zo goed omgaan met de druk.
Aangezien ik over 2 weken groter woon en een tuin tot mijn beschikking heb, komt a.s donderdag Evi bij ons wonen.
Evi is een donkere Duitse Herder teef van 4(bijna 5) die het VZH, IPO I én IPO II examen op haar naam heeft staan.
Een fijne sporthond dus waar ik een hele hoop van kan leren, daarnaast natuurlijk ook een fijne huishond een een maatje voor mijn (ex)reu die in maart 7 wordt.
Ik ben van plan om bij het begin te beginnen met haar en gewoon te gaan trainen voor in eerste instantie het VZH examen, ondanks dat mijn trainer op de hondenclub al fanatiek riep dat de hond IPO III klaar is en we daar voor moeten gaan.
Zeker op het gebied van manwerk ben ik zo groen als gras, Evi is daar echter behoorlijk fanatiek in en heeft wat moeite met lossen...genoeg om aan te werken dus.
Wij trainen 2x per week op de club, af en toe thuis nog wat appél naast de dagelijkse wandelingen en fiets/zwem uitjes.
Anyway, leuk gelijkgestemden te ontmoeten hier!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:18

Leuk dat je je ook komt melden :D

Heel verstandig dat je weer een stap terug doet met de hond, vooral dat lossen en ook het appél gedeelte kan je dan naar eigen hand zetten. Heel leuk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:20

Je hebt dus een hond gevonden Wildgirl, gaaf!

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:21

Ik ga zeker niet alleen voor 'het plaatje', maar ja, het oog wil toch ook wat. ;) Ik snap eerlijk gezegd niet wat het probleem is dat ik voorkeur geef aan een gecoupeerde Dobermann. :) In Nederland kun je inderdaad weinig mooie Dobies vinden.
IPO en showen mag nog gewoon met een gedockte hond hoor. Kennissen van mij doen dit met een gedockte Bouvier uit Spanje.

Ik kom niet zo vaak stamboom hh's tegen die het goed doen in de KNPV, vaak kruisingen mh. Welke fokker is dat? Ik ben zeer benieuwd! Ik heb wel eerder een mh getraind voor een kennis van me, maar momenteel ben ik niet actief in het trainen (vanwege studie etc., vandaar dat er ook nog geen hond wordt aangeschaft)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:36

Dus je snapt niet dat er een reden voor zou kunnen zijn dat couperen in Nederland (en vele andere landen) illegaal is....?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:39

Mijn dobermann is een mixje van van alles :D Hij is in duitsland gefokt uit een italiaanse reu x een nl moeder.

Dit is zn vader:
Afbeelding

als ik deze foto zie is het net assad zelfde kop :D
Afbeelding

De dobermann ligt mij aan het hart en steeds meer mensen halen ze uit hongarije enkel en alleen omdat er dan delen missen dat vind ik onzin tis er geen andere hond door enkel het plaatje :D
Apart is dat dan want in al mijn show regelementen staat dat het niet is toegestaan in nl (ik loop veel shows heb in totaal 12 rassen geshowd en ben al 5 jaar geen gecoupeerde hond meer tegen gekomen op show)
Ook bij de ipo (in nl) heb ik al jaren geen gecoupeerde honden meer gezien ook niet op de kampioenschappen.

Dit is de fokker die ik bedoel van oudsheer dober man fokker nu heel goede hollandse herders:
http://www.ledobryhollanders.nl/

Hebben veel nakomelingen in de ipo maar ook in de knpv daar zou ik best een pup van willen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:45

Wel erg gaaf die dobermanns... Ik weet serieus niet of ik er wel eens een in het echt gezien heb!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:47

Die bruine zie je weinig in het wild :D Ik vind het wel hele mooie honden, vriend is er gek van, ook van rottweilers. Hij zou heel graag één van die 2 rassen willen, maar ik wil Duitsers. :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:50

Ja maar ik betwijfel ook of ik ooit een zwarte gezien heb :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:55

Je ziet ze inderdaad vooral in nl heel weinig :j
Mensen kunnen ze in het buitenland ook meer waarderen heb ik het idee. Zn moeder is een zwarte teef, in het nest zat maar 1 zwarte de rest waren bruine pups :D

Ik val op de wat fellere honden mechels, hollanders, dobers, dogo's, terriers :D

Een zwarte dober??
Die je zie je bijna alleen maar dus de kans is groot maar of je ooit een dober hebt gezien je ziet ze niet heel veel meer als huishonden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:56

Sonja89 schreef:
Ja maar ik betwijfel ook of ik ooit een zwarte gezien heb :P

Hmm, hier zie je ze wel vaak. :j Hoewel het de laatste jaren minder lijkt te worden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:57

Ik kom er nooit 1 tegen ook niet in de sport is lang geleden :j

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:59

Kuggur schreef:
Dus je snapt niet dat er een reden voor zou kunnen zijn dat couperen in Nederland (en vele andere landen) illegaal is....?

Nou, ik snap dat er mensen zijn die er gewoon in om knippen en dat het daarom verboden zou kunnen zijn. Echter, wanneer dit door een erkend persoon wordt gedaan, is er niets zieligs aan. Ik snap dan inderdaad niet waarom couperen verboden is.. Maar leg dat mij gerust even uit hoor. :) (als we dan tenminste niet té offtopic gaan haha)

@ Seven:
Wauw, z'n vader is echt een knapperd! :) Voor de boefjes, kijk maar eens op http://www.vanthangijzer.nl/ onder het kopje puppies. Ze hebben ook op de site die na het coupeerverbod in Nederland geboren zijn, maar wel meedoen aan Nederlandse shows. Maar het kan wel zijn dat je ze niet ziet hoor, want veel mensen denken inderdaad dat het illegaal is. Er zijn niet zoveel gecoupeerde honden meer in Nederland te vinden. :( Ledobrysite heb ik inderdaad wel eens op gekeken ja! Zij fokten eerst ook Dobies, maar zijn er toen ook mee opgehouden toen het couperen verboden werd (zoals vele Dobermann fokkers, vandaar dat we haast ook geen mooie Dobers kunnen vinden in Nederland) Ik hoop dat ik niet te offtopic ga met het couperen, anders moeten jullie het maar even zeggen hoor. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:01

Moeder van een oud vriendinnetje had er altijd 2 en woonde vlak bij ons, en nog een gezin had er 1. Maar nu ben ik verhuisd en zie ze idd veel minder. Bij dat vriendinnetje vond ik het geweldige honden, super lief, braaf, luisterden goed, maar achteraf zie ik in dat die moeder heel veel met ze bezig was. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:05

farpz schreef:
Nou, ik snap dat er mensen zijn die er gewoon in om knippen en dat het daarom verboden zou kunnen zijn. Echter, wanneer dit door een erkend persoon wordt gedaan, is er niets zieligs aan. Ik snap dan inderdaad niet waarom couperen verboden is.. Maar leg dat mij gerust even uit hoor. :) (als we dan tenminste niet té offtopic gaan haha)

In het licht van je uitlatingen lijkt me dat zinloos.
Interessanter en gezelliger om on topic te blijven hier.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:07

Wat ik dan zo raar vind is dat er duidelijk bij elke show in de regelementen dit staat:
14.De inzender/exposant verklaart dat de ingeschreven hond, indien in Nederland geboren na 30 april 1989 of in het buitenland geboren nadat aldaar een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden, of indien geboren na 1 oktober 1996 in welk land dan ook, niet aan de oren is gecoupeerd. Honden die aan de staart gecoupeerd zijn en die in Nederland geboren zijn na 31 augustus 2001 of in het buitenland nadat een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden, mogen niet aan de tentoonstelling deelnemen.
Honden met geamputeerde staarten mogen wel deelnemen aan deze tentoonstelling, mits deze amputatie het gevolg is van een medische noodzaak. De verklaring van de noodzakelijke amputatie dient door een praktiserende dierenarts schriftelijk in het Europees dierenpaspoort te zijn vastgelegd. Deze verklaring dient men te kunnen overleggen op het evenement.

Het probleem met dobers in nl in mijn ogen is niet het coupeer verbod en het stoppen van fokkers maar dat er in het ras een scheiding word gemaakt tussen show en werkhond. De showhonden zijn niet meer functioneel veel te lange poten en hals en de show honden zijn niet meer rastypisch. Ik heb 6 jar gezocht naar DE dober en ben heel blij dat ik eindelijk beide heb kunnen vinden en type en werk :j

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:09

Oké, je mag me ook best een PB'tje doen hoor. Ik maak er geen probleem van hoor, het is voor mij even gezellig als er iemand is die een andere mening deelt. En even specifiek, wat bedoel je met 'het licht van mijn uitlatingen lijkt dat je zinloos'?

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:11

Seven schreef:
of in het buitenland nadat een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden, mogen niet aan de tentoonstelling deelnemen.

Punt is, de hond wordt dan uit een land weggehaald waarbij geen wettelijk coupeerverbod van kracht is. :) En dus wel mag meedoen. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:16

Toch raar dat andere bevriende fokkers met hun gecoupeerde boxers hier in nl niet mogen showen en die komen uit hongarije :D

Maar laten het weer hebben over onderwerpen die echt met dit topic te maken hebben