Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:57

Daks schreef:
Maar vergeet dan niet dat een kat zelf op zoek moet naar voedsel.

Dat is trouwens best interessant. En een groot verschil met kudde- en roedeldieren.
Omdat katten zich niet hoeven te conformeren aan de geldende groepsregels, kúnnen zij lekker eten weigeren als zij dat willen :Y)
Hun bestaan wordt er niet door bedreigd, ze maken hun eigen regels en als zij lekker niét dat voer willen eten, dan eten ze dat lekker niet.

Daks

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:22

Dat ben ik alleen maar met je eens

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:19

Aranel schreef:
Even zo een paar posts gelezen in dit topic.. Maar is dit niet topic nummer zoveel over de voors van vers voeren en mensen die vervolgens reageren dat hun hond/kat al jaaaren bonzo/rc krijgt en het er goed op doet, worden overspoeld met argumenten waarom ze hun dier toch echt mishandelen als ze niet vers voeren?

Of zie ik het verkeerd? :D

Ik vond brok voeren wel makkelijk, droog, stinkt niet, makkelijk te bewaren. Bovendien weigerde ze elk ander voer. Nu dus genoodzaakt om over te stappen aangezien poelie er overduidelijk ziek van was geworden.

Nu staat ze een week op versvoer en zij knapt zienderogen op. Mijn koelkast wat minder, want het diepvries rauwvoer stinkt zelfs als het bevroren is :r. Zelfs de slachthoeven voor de bekapcursus meuren niet zó erg. Ik ga het voer daar maar bij opbergen, want nu word ik elke keer misselijk als ik de koelkast opentrek :r

Poes was heeeeeeeeel erg beledigd en weigerde het vlees te eten en bleef zeiken om brok. Totdat ik op een ochtend wegging en later nog even terugkwam omdat ik wat vergeten was, toen zat mevrouw wel te schransen, want ja nu was baasje weg en kon je zonder af te gaan dan toch maar dat voer opeten. _O-

Ik vraag me ondertussen af hoeveel katten ingeslapen worden vanwege nier- en suikerziekte wat voorkomen of verholpen had kunnen worden met versvleesdieet :brr:

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:22

Je kan ook van die afsluitbare zakje gebruiken met zo'n ritsje aan de bovenkant. Ook handig als je een keer wat sneller wil ondooien en het vlees in warm water wil zetten. Na afwassen kan je de zakjes nog vaak hergebruiken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:29

Ik vraag me af wat de wetenschappelijke onderbouwing is van deze stroming. Ik vergelijk het met de vers-vleesstroming bij honden: daar is ook bijna geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Bij katten wel?

En dan zeggen mensen 'wetenschap is voor mij niet nodig, ik zie dat mijn kat het goed/beter doet'. Tsja. Maar dat kan ik ook zeggen van mijn kat die op brok staat (ik heb btw geen kat hoor). Wie heeft er dan gelijk?

Ik ga zulke voeding pas ondersteunen als wetenschappelijk is bewezen dat het daadwerkelijk beter is. Net zoals de goede brokkenfabrikanten wetenschappelijk onderzoek hebben gedaan naar de beste samenstelling van hún brok. Ik wil eerst wetenschappelijk bewezen zien dat vers vlees daadwerkelijk beter is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:37

Op welke manier is de kat dan opgeknapt? Is ze liever geworden, vrolijker, slanker, of juist dikker? Plast ze niet meer of niet minder en hoe lang heeft het geduurd voor ze het verse voer daadwerkelijk ging eten? Heb je een voor- en na bloedtest gedaan, had de DA sowieso al diabetes bij je kat vastgesteld, of zoals iemand in dit topic al opperde: op basis van internetverhalen heb je je kat zelf maar die diagnose gegeven?
Anyway, ik ben oprecht nieuwsgierig hoe je kat nu écht is opgeknapt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:39

nja als je kat echt weer opknapt zou ik zelf ook niet naar de DA gaan hoor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:40

VogeltjeM schreef:
Ik ga zulke voeding pas ondersteunen als wetenschappelijk is bewezen dat het daadwerkelijk beter is.

Ik snap oprecht niet waarom iemand wetenschappelijk bewijs wilt voor wat de natuur geregeld heeft? Trek je dan sowieso alles in twijfel?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:46

Chubby schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik ga zulke voeding pas ondersteunen als wetenschappelijk is bewezen dat het daadwerkelijk beter is.

Ik snap oprecht niet waarom iemand wetenschappelijk bewijs wilt voor wat de natuur geregeld heeft? Trek je dan sowieso alles in twijfel?

Nou, katten van tegenwoordig zijn gedomesticeerd. Dan kan het hele verteringsstelsel wel grotendeels overeenkomen, maar wie zegt dat een wilde kat hetzelfde is als een gedomesticeerde huiskat? En daarbovenop nog: wie zegt dat in de huidige vers-vleesindustrie niet allerlei toegevoegde stoffen zitten die in het echt niet voorkomen? En wie zegt mij dat de verhoudingen van alle voedingsstoffen wel juist zijn? Ik vergelijk het dan maar even met het hondenverhaal: mensen roepen dan 'wolven eten toch ook vers vlees?'. Ja, maar wolven krijgen ook vaker nierproblemen :') .

Bovendien is het argument dat je nu aandraagt een drogreden, namelijk 'ontduiken van de bewijslast'. Als vers vlees écht gezonder is, dan is het toch niet moeilijk om te bewijzen? Dan is er toch niets aan de hand? :)

Ik zie nou eenmaal graag iets bewezen, voordat ik ergens in geloof. Ik zou anders net zo goed kunnen zeggen: 'ome Karel is 100 geworden terwijl hij rookte, dus roken is gezond!'.

Ik ben niet per sé tegen vers vlees voeren. Ik vraag me alleen af of het daadwerkelijk significant gezonder is. Ik zou graag onderzoeken daarover zien. Anders is de kans om ten prooi te vallen aan bijv. de confirmation bias gewoon te groot.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:48

Arabesk schreef:
Ik vraag me ondertussen af hoeveel katten ingeslapen worden vanwege nier- en suikerziekte wat voorkomen of verholpen had kunnen worden met versvleesdieet :brr:

Ik denk dat dat irrelevant is om je af te vragen. Wil je een kat moeten laten inslapen wegens diabetes of nierproblemen, dan zijn de problemen al in een erg ver gevorderd stadium en heeft het baasje óf verzaakt om wat te doen met de problemen, of de problemen zijn van een andere aard en niet simpelweg op te lossen met vlees alleen.

De meeste dierenarsten zijn daar echt niet achterlijk in, anders konden ze die studie ook wel vervangen met een of ander cursusje.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:52

Daar heb ik geen wetenschappelijk bewijs voor nodig, om te zien dat mijn kat het er beter op doet.
Ze geeft niet meer over, ontlasting stinkt niet meer, ze zit mooier in haar vacht en ze heeft minder honger (zitten ze langer vol, vlees verteerd langzamer maar beter)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:55

Britt schreef:
Daar heb ik geen wetenschappelijk bewijs voor nodig, om te zien dat mijn kat het er beter op doet.
Ze geeft niet meer over, ontlasting stinkt niet meer, ze zit mooier in haar vacht en ze heeft minder honger (zitten ze langer vol, vlees verteerd langzamer maar beter)

Ja. Wat als iedereen zo zou denken? Waar zouden we dan zijn met de wetenschap?
Heb je voor- en nametingen gedaan? Je stelling onderzocht bij meerdere dieren? Heb je alle andere factoren onder controle gehouden (met andere woorden: kan haar verbetering door andere factoren zijn gekomen en heb je er bewijs voor dat dat niet zo is) en heb je de uitkomsten getoetst met een solide toets?

Misschien zou ze nóg beter zijn geweest als je op brokjes was gebleven :') . Kleine kans, maar hij is aanwezig. Omdat het niet wetenschappelijk is onderzocht.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:57

Punt is dat er niet zoveel geld wordt verdiend aan vers vlees voeding, zoals aan brokken. Dat maakt dat er weinig geld is voor onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek; de onderzoeken die gedaan worden, worden vaak gesponsord (en dus gemanipuleerd) door brokfabrikanten.

Maar resultaten door ervaring tellen ook mee, mijns inziens, wanneer het gaat om dit soort zaken. En dan zie je dat veel dieren toch echt opknappen door het voeren van vers. Drs Gijtenbeek (zijn naam kwam eerder voorbij) doet momenteel wel onderzoek, zoals bloedonderzoek e.d., naar de gezondheidsvoordelen van het voeren van vlees. Hij heeft ook een stuk geschreven over zijn bevindingen tot nu toe.

Overigens: gedomesticeerd is een kat of hond nog maar zó kort op de gehele tijdlijn, dat het spijsverteringsstelsel nog geen kans heeft gezien echt te veranderen hoor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:58

VogeltjeM schreef:
Heb je voor- en nametingen gedaan? Je stelling onderzocht bij meerdere dieren? Heb je alle andere factoren onder controle gehouden (met andere woorden: kan haar verbetering door andere factoren zijn gekomen en heb je er bewijs voor dat dat niet zo is) en heb je de uitkomsten getoetst met een solide toets?

Jij weet toch ook wel hoeveel problemen er momenteel voorkomen bij dieren die al diverse generaties met droogvoer zijn gevoerd, hoop ik? Tijd voor verandering ;)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:58

Wetenschappelijk onderzoek is fijn, maar niet noodzakelijk. Soms moet je ook gewoon iets proefondervindelijk uitvogelen :-)

Onze hond had chronische diarree en die heb ik op aanraden van mijn DA op een dieet van vers vlees, groenten een calciumpilletje en omega-olie gezet. Ik heb het vlees uit de dierenwinkel geprobeerd, maar dat eet hij niet. Nu dus gehakt en groenten uit een pot. Lekker makkelijk :-) Eens per maand mag hij zich in de tuin uitleven op een soepbotje en dat is het... Mijn hond heeft geen diarree meer gehad, zijn vacht is veel zachter, hij is alerter en vrolijker en zijn buikkrampen zijn ook zo goed als verdwenen.

De kat kon ik volgens haar hetzelfde geven ("maar succes met die groenten want dat eet ie waarschijnlijk niet"). De kat geeft echter de voorkeur aan brokken (Hills, dat dan weer wel)... en zakjes. Ik weet wel dat dat niet het beste is, maar als ik mocht kiezen tussen een lang leven iets eten wat je niet lekker vindt en een kort leven met het lekkerste eten, dan wist ik het wel :-). Maar mss denk ik er wel heel anders over als de kat ziek wordt...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:02

Ze was zeker niet beter met brokjes. Ze heeft daarna nog meerdere keren een periode op brok gestaan om diverse redenen, maar alle 'symptomen' keerden direct weer terug. En verdwenen ook weer met KVV. Onze andere kat eet mee met KVV maar staat ook op onbeperkt brok en die heeft dezelfde klachten. Ze zijn wel verminderd na de toevoeging van KVV. Ze hebben beiden dezelfde leefomstandigheden.
Tot zover mijn wetenschappelijk onderzoek :P

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:04

Ik zou ook niet altijd luisteren naar dierenartsen, die proberne vaak toch dr eigen voer aan te smeren ( meestal hills of royal canin)

mijn kat die chronisch last had van blaasgruis ( heeft altijd hills brokjes gegeten) krijgt nu almo nature holistc brokjes en almo nature blikjes ( wat echt vers spul is, verse vis, kip, rund etc. geen toevoegingen, behalve bijv. rijst. ) ze doet het er perfect op en de problemen met de blaas zijn weg.

ook heb ik een hond die huisallergie heeft, of waarschijnlijk voedings allergie.
van alles geprobeerd, ook vers vlees, maar dit werkte niet voor hem.
Nu heeft hij simpele lam en rijst brokken van fokker, hij is nog nooit zo lang "schoon"geweest kwa allegische reactie.

wat ik wil zeggen is; je moet dingen durven proberen en niet altijd naar andere mensen luisteren.
het verschilt echt per dier, per ras, en het ligt ook aan de leefomstandigheden en het verleden van een dier.
dit alles zort ervoor dat je niet kunt zeggen "die brokken zijn geweldig, want die van mij doet het er goed op". of ; " vers vlees is het allerbeste want dat eten ze in de natuur ook". ( wij hebben tenslotte gedomesticeerde katten en geen wilde boskatten ofzo)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:08

Chubby schreef:
Punt is dat er niet zoveel geld wordt verdiend aan vers vlees voeding, zoals aan brokken. Dat maakt dat er weinig geld is voor onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek; de onderzoeken die gedaan worden, worden vaak gesponsord (en dus gemanipuleerd) door brokfabrikanten.

Maar resultaten door ervaring tellen ook mee, mijns inziens, wanneer het gaat om dit soort zaken. En dan zie je dat veel dieren toch echt opknappen door het voeren van vers. Drs Gijtenbeek (zijn naam kwam eerder voorbij) doet momenteel wel onderzoek, zoals bloedonderzoek e.d., naar de gezondheidsvoordelen van het voeren van vlees. Hij heeft ook een stuk geschreven over zijn bevindingen tot nu toe.

Overigens: gedomesticeerd is een kat of hond nog maar zó kort op de gehele tijdlijn, dat het spijsverteringsstelsel nog geen kans heeft gezien echt te veranderen hoor.

Dat kan. Maar een goed wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek blijft toch betrouwbaar. Ik vraag me ook af of bijv. de universiteit van Wageningen hier geen onderzoek naar doet?

Chubby schreef:
Jij weet toch ook wel hoeveel problemen er momenteel voorkomen bij dieren die al diverse generaties met droogvoer zijn gevoerd, hoop ik? Tijd voor verandering ;)

Uhh ja, maar wat mij betreft kunnen die problemen door tal van andere oorzaken komen. :)
Ik sta niet negatief tegenover vers voeren hoor (mijn hond krijgt een combinatie van hill's en smuldier :') ), maar ik zou het graag bewezen zien, voordat ik iets klakkeloos aanneem.

Jij zegt dat 'de kat van Marietje' is opgeknapt door vers voer. Kat was ziek > krijgt vers voer > herstelt. Maar misschien heeft er wel spontaan herstel plaatsgevonden en heb jij dat alleen maar toegedragen aan het voeren van vers vlees. Misschien heeft de kat, doordat ie ziek was, wel meer aandacht gekregen en is ie daarom beter geworden. Misschien... Tja. Je kunt er gewoon niet echt iets zinnigs over zeggen :)

Wat zou jij ervan zeggen als ik zou zeggen: 'zowel mijn opa als mijn oma zijn beiden 100 geworden en ze rookten als een ketter. Mijn broer rookte niet en die is overleden toen ie 30 was. Mijn moeder was ziek, begon met roken en is toen beter geworden. Ik heb echt geen wetenschappelijk bewijs ervoor nodig dat roken gezond is, want ik heb dit uit mijn eigen ervaring zo geleerd!'. ? Dat is hetzelfde.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:10

Britt schreef:
Ze was zeker niet beter met brokjes. Ze heeft daarna nog meerdere keren een periode op brok gestaan om diverse redenen, maar alle 'symptomen' keerden direct weer terug. En verdwenen ook weer met KVV. Onze andere kat eet mee met KVV maar staat ook op onbeperkt brok en die heeft dezelfde klachten. Ze zijn wel verminderd na de toevoeging van KVV. Ze hebben beiden dezelfde leefomstandigheden.
Tot zover mijn wetenschappelijk onderzoek :P

:D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:13

VogeltjeM schreef:
Wat zou jij ervan zeggen als ik zou zeggen: 'zowel mijn opa als mijn oma zijn beiden 100 geworden en ze rookten als een ketter. Mijn broer rookte niet en die is overleden toen ie 30 was. Mijn moeder was ziek, begon met roken en is toen beter geworden. Ik heb echt geen wetenschappelijk bewijs ervoor nodig dat roken gezond is, want ik heb dit uit mijn eigen ervaring zo geleerd!'. ? Dat is hetzelfde.

Dan zeg ik dat dit onderzoek wel erg marginaal was en over een grotere groep respondenten had moeten plaatsvinden. Overigens was ik zelf minder vaak verkouden toen ik nog rookte dan toen ik gestopt was :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:16

Gulpje schreef:
Op welke manier is de kat dan opgeknapt? Is ze liever geworden, vrolijker, slanker, of juist dikker? Plast ze niet meer of niet minder en hoe lang heeft het geduurd voor ze het verse voer daadwerkelijk ging eten? Heb je een voor- en na bloedtest gedaan, had de DA sowieso al diabetes bij je kat vastgesteld, of zoals iemand in dit topic al opperde: op basis van internetverhalen heb je je kat zelf maar die diagnose gegeven?
Anyway, ik ben oprecht nieuwsgierig hoe je kat nu écht is opgeknapt.

Van elke dag drie keer haar bakje leegdrinken en daarna de hele kattenbak onderzeiken, naar normaal; een paar slokken uit de drinkbak en geen overmatig kattenbak gebruik. Ze dronk en pieste altijd wel wat meer dan mijn vorige kat, maar ja ik dacht ze drinkt tenminste goed dat is positief. De laatste weken werd het ineens erger. Totdat ik op vrijdagavond de kattenbak bijna weg zag drijven, terwijl ik die 's woensdags nog helemaal ververst had.

In het weekend overgeschakeld op versvoer in afwachting van een DA bezoekje; het vele drinken stopte onmiddellijk en ook het vele pissen. Vacht werd dieper van kleur en zachter. En na 2,5 dag weer een normale gezonde poes.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 07-12-11 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:17

Chubby schreef:
VogeltjeM schreef:

Dan zeg ik dat dit onderzoek wel erg marginaal was en over een grotere groep respondenten had moeten plaatsvinden. Overigens was ik zelf minder vaak verkouden toen ik nog rookte dan toen ik gestopt was :D

Haha, snel weer beginnen met roken dan :')

Maar ook al zou ik nog 100 voorbeelden hebben van mensen die oud werden met roken/jong stierven en niet rookten/ziek waren en beter werden toen ze begonnen met roken, dan nog heeft het onderzoek niet plaatsgevonden onder wetenschappelijke omstandigheden. Het gevonden effect kan dus aan toeval onderhevig zijn en er is al helemaal niets te zeggen over causaliteit :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:18

Arabesk schreef:
Van elke dag drie keer haar bakje leegdrinken en daarna de hele kattenbak onderzeiken, naar normaal; een paar slokken uit de drinkbak en geen overmatig kattenbak gebruik. Ze dronk en pieste altijd wel wat meer dan mijn vorige kat, maar ja ik dacht ze drinkt tenminste goed dat is positief. De laatste weken werd het ineens erger. Totdat ik op vrijdagavond de kattenbak bijna weg zag drijven, terwijl ik die 's woensdags nog helemaal ververst had.

In het weekend overgeschakeld op versvoer in afwachting van een DA bezoekje; het vele drinken stopte onmiddellijk en ook het vele pissen. Vacht werd dieper van kleur en zachter. En na 2,5 dag weer een normale gezonde poes.

Ik zeg niet per sé dat het zo is, maar er bestaat een grote mogelijkheid dat er natuurlijk herstel is opgetreden bij je kat. Dat ze sowieso beter zou zijn geworden, ook al had ze nog op brokjes gestaan. Uit dit feit kun je absoluut geen (valide) conclusie trekken :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:19

Voor iedereen die zich prima voelt bij het voeren van brokken aan hond en kat, wees er gelukkig mee. Maar denk nog eens terug aan dit topic als je dier ziek wordt en last krijgt van nieren of suikerziekte....

Zowel bij paarden als bij katten verdwijnen een hoop klachten als je ze natuurlijker voert (en natuurlijker huisvest), maar goed bokt staat al vol van die discussies.

Paarden eten ook geen hamburgers en katten zijn niet gemaakt om gebakken zetmeel te vreten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:23

Arabesk schreef:
Voor iedereen die zich prima voelt bij het voeren van brokken aan hond en kat, wees er gelukkig mee. Maar denk nog eens terug aan dit topic als je dier ziek wordt en last krijgt van nieren of suikerziekte....

Dit vind ik echt te ver gaan - sorry. Je hebt geen enkel structureel bewijs dat een hond of kat geen problemen aan nieren of suikerziekte kan krijgen als je "natuurlijk" voert. En ik neem aan dat je dan bovenstaande zin ook niet graag tegen jou uitgesproken zou krijgen -

Je gunt niemand problemen met zijn dieren hoop ik. Vind dit allemaal erg naar en ook behoorlijk zelfvoldaan klinken. Ik hoop niet dat jouw dieren problemen met hun nieren of suikerziekte krijgen, ik weet hoe het is om dieren die er last van hebben te verzorgen en dat gun je niemand... {:)-:(
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-12-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt