Chubby schreef:Punt is dat er niet zoveel geld wordt verdiend aan vers vlees voeding, zoals aan brokken. Dat maakt dat er weinig geld is voor onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek; de onderzoeken die gedaan worden, worden vaak gesponsord (en dus gemanipuleerd) door brokfabrikanten.
Maar resultaten door ervaring tellen ook mee, mijns inziens, wanneer het gaat om dit soort zaken. En dan zie je dat veel dieren toch echt opknappen door het voeren van vers. Drs Gijtenbeek (zijn naam kwam eerder voorbij) doet momenteel wel onderzoek, zoals bloedonderzoek e.d., naar de gezondheidsvoordelen van het voeren van vlees. Hij heeft ook een stuk geschreven over zijn bevindingen tot nu toe.
Overigens: gedomesticeerd is een kat of hond nog maar zó kort op de gehele tijdlijn, dat het spijsverteringsstelsel nog geen kans heeft gezien echt te veranderen hoor.
Dat kan. Maar een goed wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek blijft toch betrouwbaar. Ik vraag me ook af of bijv. de universiteit van Wageningen hier geen onderzoek naar doet?
Chubby schreef:Jij weet toch ook wel hoeveel problemen er momenteel voorkomen bij dieren die al diverse generaties met droogvoer zijn gevoerd, hoop ik? Tijd voor verandering

Uhh ja, maar wat mij betreft kunnen die problemen door tal van andere oorzaken komen. 
Ik sta niet negatief tegenover vers voeren hoor (mijn hond krijgt een combinatie van hill's en smuldier
), maar ik zou het graag bewezen zien, voordat ik iets klakkeloos aanneem.
Jij zegt dat 'de kat van Marietje' is opgeknapt door vers voer. Kat was ziek > krijgt vers voer > herstelt. Maar misschien heeft er wel spontaan herstel plaatsgevonden en heb jij dat alleen maar toegedragen aan het voeren van vers vlees. Misschien heeft de kat, doordat ie ziek was, wel meer aandacht gekregen en is ie daarom beter geworden. Misschien... Tja. Je kunt er gewoon niet echt iets zinnigs over zeggen 
Wat zou jij ervan zeggen als ik zou zeggen: 'zowel mijn opa als mijn oma zijn beiden 100 geworden en ze rookten als een ketter. Mijn broer rookte niet en die is overleden toen ie 30 was. Mijn moeder was ziek, begon met roken en is toen beter geworden. Ik heb echt geen wetenschappelijk bewijs ervoor nodig dat roken gezond is, want ik heb dit uit mijn eigen ervaring zo geleerd!'. ? Dat is hetzelfde.