Mijn kleine pup moet onder het mes.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wamhorse

Re: Mijn kleine pup moet onder het mes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:20

Jeetje wat een nare berichten. Kan me voorstellen dat jullie er goed doorheen zaten/ zitten. Hoe is het verder met het operatie herstel? Moet ze nog in de bench en pakjes aan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:29

beetje vreemde opmerking misschien...ik zat gisteren in mijn vitamine boek te lezen en las toevallig iets over asparginezuur.
Dat zou helpen bij het verwijderen van het schadelijke ammonia uit het lichaam?
Ik heb geen idee waar dat in zit,maar misschien kan het een handje helpen?
(Misschien heeft het er ook wel niets mee te maken...dan sorry)

even op het net gezocht
http://gezondheidsweb.blogspot.fr/2008/ ... ezuur.html

Misschien dat het ondersteunend kan werken bij je hondje? :(:)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 14:46

tokedri schreef:
Hang daagjes zoals jij die noemt zijn niet fijn voor het hondje. Wat er bij een shunt gebeurt is dat de hond zichzelf vergiftigd. OP die "hang dagen"voelt ze zich ongelofelijk rot ws.

Toch is het duidelijk dat ze zich niet rot voelt.
In het begin wel want dan was ze ook echt onrustig, maar dat is nu helemaal niet meer het geval.
Ze ligt dan gewoon wat vaker te slapen maar daarna pakt ze haar speeltje weer en is ze weer helemaal blij.

Karuna...ja ik ken het wel hoor, hier komen ook altijd de "zielepootjes" spontaan ons leven binnen wandelen.
Daar waar een ander er allang een punt achter zou hebben gezet of in mijn geval mijn paard niet meer zouden hebben gehouden zorgen wij ervoor dat de dieren een fijn leven krijgen en doen wat we kunnen.
Toch is het volgens de chirurg zo dat wanneer er een te hoog ammonia gehalte gemeten wordt er eigenlijk altijd spraken is van een shunt.
Ik vroeg hem ook of het geen andere aandoening kon zijn maar volgens hem gaat het in zo'n geval altijd om een shunt.
Bij Luna is het zo gek, want het klinische plaatje past er eigenlijk helemaal niet bij.
Een hond met ene shunt groeit amper, eet slecht, heeft vaak diarree en overgeven maar bij haar niks van dat alles, ze groeit juist als kool!
Eet heel goed en heeft mooie drollen.
Het kan dus zijn dat zij met deze waarde goed om kan gaan wat de chirurg al zei.
En ammoniak bepalen is ook steeds weer een moment opname...het zou zo maar kunnen zijn dat wanneer ze morgen ofzo geprikt zou worden dat de waarde weer een stuk lager zou zijn.
Zo zet ze eigenlijk iedereen voor een raadsel.

Wamhorse, ja het was wel een klap in ons gezicht, waar daar doe je het natuurlijk niet voor zo'n tweede operatie.
Pakje hoeft ze niet meer aan, de hechtingen zijn eruit en ze mag alles weer doen....nou, dat doet ze dus ook :+

Geerke..dat is misschien helemaal niet zo gek, ik noteer het effe want morgen gaan we Utrecht weer even bellen en dan zal ik het eens navragen of dat wat voor haar kan zijn dat asparginezuur.
Ieder mens/dier maakt ammoniak aan in het lichaam maar hoe lager, hoe beter dus wie weet!
Dank je wel voor het mee denken!
Ik ga er zelf eens even op googelen, het zou mooi zijn als dat haar waardes wat lager zou kunnen maken.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:47

Wel fijn dat ze dus weer lekker mag rond dartelen en dat dus ook doet hihi. Hopelijk krijg je van Utrecht ook wat positiefs te horen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 12:27

Ik haal dit topic toch weer even omhoog want vandaag is onze Luna 1 jaar geworden.
En wat een jaar...2 operaties verder en nog gaat het niet zoals het zou moeten.
We gaan 29 Juni weer naar de kliniek en dan weer bloed waarde checken...ze is de laatste tijd weer erg hangerig dus goed is het zeker nog niet.
Het wordt dus op speciaal leverdieet verder en dan maar zien hoe oud ze gaat worden of nog een derde operatie.
Dat gaan we dus eind van de maand met de chirurg en de internist overleggen.
Vanmorgen wilde ze ook niet eten, maar loopt nu wel met de stoffer en de tuin te klooien.
Maar goed...mijn meissie is 1 en deze kaart kreeg ik via het honden forum.
Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:33

Van harte gefeliciteerd met je kleine meisje!!!
Ik zag het topic weer omhoog en dacht toch gelijk OJEE......... Maar gelukkig was het geen slecht nieuws!!! Nou ja, over haar verjaardag dan!
Wat ontzettend balen dat jullie niet gewoon lekker onbezorgd van haar kunnen gaan genieten! Het is jullie zo gegund!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 13:38

Dank je Kentaro...en idd, we zijn steeds heel blij als ze lekker gaat spelen maar toch weer wat aangeslagen als ze weer zo hangerig is, we gunnen haar zo een gezond leven toe!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:41

Ik kan me het zó goed voorstellen!! Als een van onze mannetjes niet lekker is, zit je gelijk met een steen in je maag... Laat staan als je hondje bekend is met zo'n vervelende aandoening. Zullen we dan nu maar gaan denken 3x is scheepsrecht!?!?!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 13:50

Dat zeggen manlief en ik ook al tegen elkaar.
Het is nog de vraag of ze weer geopereerd wordt, het hangt allemaal van de 29ste af wat er dan weer uit komt.
Ja, je voelt jezelf zo naar als een van je dieren wat mankeert he....
Vorige week donderdag had Onassa een flinke klap van een ander paard gehad en een hele vieze wond aan haar been...ben er gewoon dagen zelf niet lekker van geweest!
We hebben ons nu echt voor genomen, als er dieren weg vallen komt er niets meer bij want we en vooral ik, trek me alles zo erg aan als er iets aan de hand is dat ik er letterlijk ziek van word.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:56

Zo één jaar alweer! Ik hoop nog vele jaren, en dat er nu eindelijk eens een beter jaar aankomt.
Succes 29 juni!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 00:10

Dank je Romana...ja 1 is ze alweer en vandaag weer na lange tijd wat traantjes gelaten hoor...ze blijft maar hangerig.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 17:44

Bij luna was de ammoniak waarde 199! Veels te hoog dus en de echo goaf te zien dat de shunt nog steeds bloed door laat...het blijft vreemd.
We hebben nog een tijd met de chirurg zitten overleggen en zijn tot het besluit gekomen dat ze dinsdag ochtend wéér geopereerd gaat worden.
Het word nu een erop of eronder operatie.
Heel moeilijk om zo'n besluit te maken want we willen ons meiske nog lang niet kwijt en het idee dat ze het niet zou redden maakt me lichtelijk gek, maar ja...om haar steeds zo hangerig en lusteloos te zien is ook naar.
De chirurg is enorm met ons begaan en bied ons deze operatie ook aan op zijn kosten want voor hem is het net zo goed frustrerend.
Als heupskje van 4 maanden lag ze al voor het eerst bij hem onder het mes...enkele maanden weer en alles leek toen goed te gaan.
Ik moet er niet teveel aan denken maar de gedachten spoken toch steeds even door mijn hoofd dat we haar misschien nog maar 3 dagen bij ons hebben.
Het gebeurt op de dag dat mijn mams jarig zou zijn geweest dus ik hoop dat zij over haar waakt....ik zou het niet kunnen verteren dat ze juist op die dag ons zou verlaten.
Dus....duimen jullie alsjeblieft keihard met ons mee??????

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:56

Wat vreselijk dat het bloedvat steeds open blijft, maar wat een fijne dierenarts dat hij je dit aanbod heeft gedaan. Ik ga voor jullie duimen dinsdag!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:06

Wat een narigheid toch weer.
Wel enorm fijn dat hij dit aanbod heeft gedaan, dan hoef je je daar in elk geval niet druk om te maken.

Ik ga haar dinsdag dus ook weer zien Y;(

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:20

heel veel sterke :(:) onze pup is nu ook 4 maanden, moet er niet aan denken dat zij het ook krijgt..
je kan me ook altijd pb-en he! :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 18:53

Dank jullie wel meiden...en Paint, ja je gaat haar weer zien, wil je alsjeblieft heel goed op haar letten...doe je wel voor me he???
Echt...wij zijn zo gek op dat beest dat het gewoon pijn doet...daar zal waarschijnlijk ook dat stukje kinderloosheid bij mee spelen denk ik....ze is ons allesie.
En ja...ik vind het zo gewéldig van de chirurg dat hij ons tegemoed komt, we geven hem ook elke weer ons vertrouwen wat ze in Utrecht ook zeggen...ik vind hem echt een geweldig mens...daar blijkt maar uit dat hij dit beroep echt vanuit zijn hart doet, want zoiets zouden in utrecht nooit doen, dat is puur commercieel en hier komt een stuk menselijkheid bij kijken wat ik werkelijk enorm waardeer en mensen deze kliniek ook ten aller tijden zal aanraden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:57

och onassa...wat een zorgen om dat hondekind van jullie..

ik ga echt héél hard duimen dat het echt de laatste keer gaat zijn dat ze onder het mes moet en dat ze daarna gezond en wel heel oud mag worden...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:13

Wat spannend zeg!!!! Uiteraard zijn de gedachten dinsdag bij haar en bij jullie!!
Het is eigenlijk de enige beslissing die jullie kunnen maken, zo gaat het ook niet.
3x is scheepsrecht!!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 12:20

We hebben de operatie voor Luna voor morgen afgezegd.
Manlief kan deze week geen vrij krijgen en ik ga het echt niet alleen doen, dat eind er heen en dan de operatie afwachten en dan weer terug.
We hebben ook nog de nodige vragen die ik opgeschreven heb en vandaag belt de chirurg en dan wil ik dat eerst allemaal nog eens met hem bespreken.
Het gaat allemaal iets te snel, we zijn er gevoelsmatig ook nog niet helemaal klaar voor.
Misschien mede ook omdat ze nu aardig goed te pas is.
Wordt ze weer zo hangerig dan is het toch makkelijker om die beslissing te maken.
Ik wil ook eerst eens weten wat haar prognose is als ze enkel op het dieet voer blijft.
Voor nu wordt het dus even uitgesteld.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:53

Hoi Onassa verstandig besluit hoor, ik wens je heel veel sterkte met je kleine. Ik hoop dat het ooit allemaal weer wat rustiger gaat worden in jullie leven.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:08

Hoe is het nu met Luna en met jullie?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:02

Gister ochtend in alle vroegte gingen we met Luna weer naar Friesland voor haar derde operatie.
De chirurg hoorde ons aan en zag ook aan Luna dat ze best goed te pas is.
Dat houd natuurlijk niet in dat haar aandoening verdwenen is maar momenteel doet ze het redelijk goed op het dieet voer en de lactulose.
Hij vond het nu dus eigenlijk ethisch niet verantwoord om haar te opereren met die 20% risico kans op overlijden.
Maar hij liet ons de keus en we konden eigenlijk alleen maar daarin met hem mee gaan.
Hij vond het idee dat ze het misschien deze keer niet zo goed zou doen, of complicaties of misschien wel dood eigenlijk te groot...hij zei, ik zou mijn haren uit mijn kop trekken als ze juist deze keer er niet goed doorheen komt.
Ja...en dat hadden wij dus precies zo, we gingen ook met veel meer lood in de schoenen er heen dan de vorige twee keer, juist omdat ze nu zo goed is...dan moet je er helemaal niet aan denken dat ze het niet zou overleven.
Als ze erg hangerig en ziekelijk is dan wil je ook dat het lukt natuurlijk maar gevoelsmatig ligt het dan toch net effe iets anders dan een vrolijke dartelende hond af te geven om misschien nooit meer terug te krijgen.
Dus...zolang ze het nu zo goed blijft doen laten we het zo, mocht er weer een groot omslag punt komen maken we alsnog een afspraak.
De chirurg wil graag dat we hem op de hoogte houden van het wel en wee van Luna.
Mijn man en ik hebben beiden het idee dat hij een zwak voor haar heeft, zeker gezien hij haar al met 4 maanden moest opereren en later nog een keer....ook hij wil dat het goed gaat met haar.
En zo lief...ze is altijd zo enthousiast als ze daar de artsen en assistentes ziet, dan gilt ze het uit van vreugde en dat na al die nare ervaringen in haar jonge leventje.
Het is zo´n heerlijk opgeruimd wijffie!
Ik had haar het weekend voor het zo heet werd wel geknipt en geschoren en daar voelde ze zich ook duidelijk een stuk beter onder!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:37

Hey Diana,

Ik vroeg me al af waarom het niet doorgaan was (heb vakantie, krijg bijna niks mee).
Maar opzich wel fijn dat het nu dus eigenlijk niet hoeft.
Hopelijk gaat het lekker zo door!!

Wel jammer dat ik haar niet even heb kunnen zien :o

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:53

Ja ze ging dus weer mee naar huis.
Maar we zullen zeker nog wel eens komen hoor, al is het maar voor een check en wat ik niet hoop voor alsnog de operatie.
Vandaag was ze wel weer wat hangerig maar ging net wel voor enthousiasme mee wandelen.
Ze was weer zo maf toen we uit stapten he...schreeuwen en uitbundig begroeten, het is zo'n opgeruimd wijffie he.
Niks geen trauma's van voorgaande keren maar gewoon vrolijk naar binnen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:08

Wat fijn te horen dat het op het moment goed gaat en ze (nog) niet geopereerd hoeft te worden!!
Onvoorstelbaar dat ze zo blij is om de mensen daar te zien :P Die van ons heeft een trauma voor de dierenarts terwijl we een super aardig mens hebben en het ergste dat hij heeft meegemaakt een spuit is........ :+
Nu uiteraard maar hopen dat het aangepaste voer zijn werk blijft doen!