Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:03

Goed gesproken Huertecilla. :)
Uiteraard is dit heel persoonlijk.
Voor mij persoonlijk is niets te duur voor mijn hondje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:59

Huertecilla schreef:
Omdat je het móóí vindt.
Functioneel zijn een band en lijn van gevlochten strotouwtjes alles wat je nodig hebt. Toch zal je zelfs bij gevlochten strotouw gelijk al beginnen met blauw en geel of zwart met rose te combineren als je stobalen met verschillend touw hebt. Wat is de reden? Mens zijn. Dít is nu net een essentieel verschil waarin de moderne mens zich van de Neanderthaler onderscheidde; de ´onzin´; niet-functioneel extras zoals schelpen doorboren/slijpen voor kralen.

.

Inderdáád, Ik zal zelf niet snel veel geld voor een hondenriem uitgeven, maar ben nu een riem aan het vlechten uit twee kleuren parachute koord met een bronzen clip van een kapotte teugel.

Spotgoedkoop, maar polslus platte vlecht uit 8 koorden overgaand in een ronde visgraatvlecht. We hebben het over minstens 3 uur werk. Dit is absurd veel moeite, en tijd als je in aanmerking neemt dat een simpele nylon honden lijn die even functioneel is voor een prikje kan worden gekocht.

Maar zelf een mooie functionele lijn maken geeft me veel meer voldoening.
Als mensen er plezier aan beleven een peperdure mooie Guchi lijn te kopen om daar mee te pronken is dat hetzelfde idee, niet nodig maar sommige mensen vinden het gewoon leuk.

Ik denk dat het Fikkie allemaal weinig uitmaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:59

Goed voorbeeld.
Ligt inderdaad exact hetzelfde aan ten grondslag.

Kuggur schreef:
Ik denk dat het Fikkie allemaal weinig uitmaakt.

Die heeft liever geen halsband noch een beperkende lijn.
Het is ALLEMÁÁL een mensending :)*

_Alarm_wlkp

Re: Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:07

Ikzelf heb dan wel een Duitse Herder zonder stamboompapieren maar hij werkt soms beter als die Duitsers die 800-900 of weet ik het gekost hebben.

Hij heeft tot nu toe alleen maar goedkopere leren bandjes gehad omdat hij nog volop in de groei zit.

Hij is nu iets meer als 6 maanden en hij heeft van Julius K9 een harnas gekregen en Julius K9 lijn.
Heb ook nog een korte lijn van kwaliteits vetleder die ik gebruik voor gehoorzaamdheid met een slipketting met grote schakels van het merk Sprenger.

Ik bezuinig zeker niet op mijn hond zijn materiaal maar vind het zot om nu een prachtige lederen halsband te kopen waar hij nu nog niet in past of na een tijdje te klein is :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:24

HC´s voorbeeld van de strotouwtjes doet me trouwens denken aan een fenomeen uit de bordercollie schapentrial wereld.
Daar zie je veel deelnemers die hun honden aan een stukje strotouw of een vergelijkbaar armoedig touwtje voeren.
Bezuiniging? Te weinig geld voor een hondenriem? Welnee!
Een goede trialhond kost al gauw ruim over de 1000 euro, en dat wéét iedereen die hier een beetje bekend mee is. Nee, het is een kwestie van een bepaalde stijl uitdragen, je wilt iets communiceren naar de mensen die je zien. In dit geval hoe weinig waarde je wel niet hecht aan uiterlijk vertoon. En die nadruk wordt zó, ja, eigenlijk overdreven gelegd vanwege het conflict tussen show fokkers en werklijn fokker van bordercollies.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 01:06

Kuggur schreef:
Nee, het is een kwestie van een bepaalde stijl uitdragen, je wilt iets communiceren naar de mensen die je zien..
In dit geval hoe weinig waarde je wel niet hecht aan uiterlijk vertoon. En die nadruk wordt zó, ja, eigenlijk overdreven gelegd

Tatááá; en dat is puur snobbisme.

Of gewoon voor jezelf; vanwege waardering van de esthetiek van de perfectie ervan. Zelf heb ik dat dan juist wanneer dat níet gepaard gaat met een zichtbaar Veblen merk. Zeg een waanzínnig goede auto zonder dat je dit ziet aan pats, merk of type. Idem een perfect gemaakte halsband van echt goed materiaal zonder dat er

HERMÈS

of zo op staat; voor jezélf; onder de sociale radar topkwaliteit *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:25

StefenFrens schreef:
superpony, ik kan wederom alleen maar zeggen Buddy Belt, als je iets goeds en verantwoords wilt.
Het is misschien even zoeken maar ze zijn op veel plaatsen te verkrijgen, in de betere honden boutique.

merrieveulen, ik persoonlijk vind dat zeker een leder hondentuig en eigenlijk ieder tuig kwa pasvorm net zo nauw moet worden aangemeten en gepast.

ShauniBef, succes ermee!

Die had ik gezien en vond ik niet zo fijn overkomen. Lijkt me niet prettig zitten zo om de pootjes.

Verder; ik heb dus een border collie die nu 12,5 is. Ze heeft nu een roze tuig, maar ik vind het eigenlijk geen gezicht bij zo een hond. Ze is echt mijn hond en ook een grote knuffel, ligt op de bank, op schoot etc. En ik dacht echt nu ze meer aan de lijn loopt, dan iets echt meisjes achtig, dus roze. Maar het is echt geen pan. Maakt verder niet uit, ze is nu aan het tuig gewend en lijkt het wel oke te vinden en de kleur boeit verder niet voor haar.
Ik hou haar naast mijn pony nu ook vast en lijkt me een stuk prettiger dan aan de halsband. Heb het nog niet uitgeprobeert, omdat het nu zo vroeg donker is alweer.

Denk trouwens dat ik met mijn pony's en honden hetzelfde ben. Ik koop iets wat me goed lijkt en koop pas iets nieuws als oude stuk is of echt op. Ik doe niet aan setjes of wat ''in'' is. Dat heb je binnen de western ook wel, maar doe daar nooit aan.
Voor mezelf ben ik ook niet van het overbodige. Had nette kleding nodig voor werk, dus dan koop je wel iets wat je ook leuk vindt, maar verder........Ben heel praktisch ingesteld.

Denk dus ook dat je er een lijn in kan zien wat mensen voor soort hond kopen, wat voor spullen daarbij horen etc. Diezelfde mensen zullen ook meer gevoelig zijn voor setjes en merken bij de paarden.
Je bent denk ik gevoelig voor dat soort dingen of niet.

Ik vind uiterlijk mooi of kwaliteit wel 2 heel verschillende dingen. ( heb bv net nieuwe teugels, super mooi leer. Maar kleuren niet bij mijn hoofdstel. Weet uit ervaring dat ze vanzelf wel die kleur krijgen ;-) )

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:49

Buddy Belt is er nogmaals juist op gemaakt het hondenlichaam zo min mogelijk te belasten. Vandaar de vorm.

Kwaliteit kan júist wel degelijk mooi zijn tegenwoordig!! Gelukkig maar! ;)
Verder heeft het ras daar niets mee te maken, dat kies je op heel andere punten! Dit staat totaal los van wat voor smaak de eigenaar heeft voor spullen voor zijn of haar hond.
Spullen en tuigage kies je op voorkeur en persoonlijke smaak.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:43

@ HC, het mooiste vind ik zélf de spullen die ik zelf gemaakt heb, haha! hoewel ik ook met mijn andere materialen erg blij ben, heeft zelfgemaakt toch altijd een stukje extra. Die halsbanden van de eerste (of tweede?) pagina van dit topic zijn prachtig, maar de mijne is minstens even mooi haha! en die heb ik gemaakt van wat ik over had na het maken van het halster van mijn pony.

Persoonlijk vind ik 'mooie dingen' heel leuk, maar comfort en praktisch nut vind ik het belangrijkste. Als ik iets maak, maak ik het wel zo dat ik het ook mooi vind natuurlijk, maar besteed vooral aandacht aan comfort en pasvorm etc.
Verder hou ik het over het algemeen eenvoudig en simpel, net als mijn diertjes, die ik allemaal heb gekozen om hun karakter en het gevoel erbij, en niet om uiterlijk, stambomen oid.

Wat ik wel doe is voor mijn Welsh (mét stamboom jaja!, de enige van het stel) ook welsh-spullen kopen, of klassieke Engelse spullen. zo heeft hij een traditioneel hoofdstel (heel simpel maar met ongevoerde neusriem zonder sperriem), en een showhoofdstel uit Wales voor de shows. Dat vind ik dan wel weer leuk, net zoals voor mijn mini ook minispullen kopen, maar goed daar ontkom je niet aan want gewone spullen past ze niet.

En mijn hond (die ik volgende week ga halen!!! *\o/* <3 ) is een kruising dus hij hoort niet echt ergens bij, hihi! Hij gebruikt de spullen van mijn vorige hond alleen niet de halsbanden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:58

StefenFrens schreef:
Buddy Belt is er nogmaals juist op gemaakt het hondenlichaam zo min mogelijk te belasten. Vandaar de vorm.

Kwaliteit kan júist wel degelijk mooi zijn tegenwoordig!! Gelukkig maar! ;)
Verder heeft het ras daar niets mee te maken, dat kies je op heel andere punten! Dit staat totaal los van wat voor smaak de eigenaar heeft voor spullen voor zijn of haar hond.
Spullen en tuigage kies je op voorkeur en persoonlijke smaak.

Rassen zijn helaas ''in''. Heel veel mensen kiezen niet de juiste hond of het juiste ras, maar kijken naar het plaatje of wat dus ''in'' is. Het is mede een reden dat de asiels en mp vol zijn van honden. Men heeft het verkeerd ingeschat en zich niet genoeg verdiept in a) een hond hebben en b) zo een hond hebben.
Bepaalde hondenrassen horen bij een bepaald image. Zo is bijv een poedel best een leuke en stoere hond, maar vanwege het uiterlijk kiezen zgn ''stoere'' mannen daar niet snel voor. Ze kennen het ras niet eens.
De vrouwen die een poedel ''schattig'' vinden kleden zo een hond aan met van alles en nog wat. Waar het eigenlijk een goede werkhond is, maar met de scheermoddelen en het uiterlijk MEDE!! daarop gekozen wordt.

De buddy belt kwam in mijn ogen niet als 100% ideaal over. Je kan het helaas niet uitproberen. Maar zowel de Border Collie als het kleine haarballetje lopen netjes aan een riem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 08:40

superpony schreef:
Rassen zijn helaas ''in''. Heel veel mensen kiezen niet de juiste hond of het juiste ras, maar kijken naar het plaatje of wat dus ''in'' is.

Ook dat is wederom hetzelfde. Waarom een duurdere hond dan een straatkees; waakt, blaft, poept ook.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:50

Niet iedere rashond is duur, voor sommige kruisingen wordt meer betaald dan voor rashonden. Gelukkig zijn er mensen die kiezen voor een hond gefokt uit ouders die getest zijn op bij het ras behorende aandoeningen. Als je bijv. Een herder met of zonder papier hebt, met HD je rekening houden.

Ik gebruik liefst jachtlijntjes en stop mijn geld in goed voer voor mijn Jack Russell terriers (met stamboom).

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:52

Ik hoef nergens een papiertje bij, bij mijn paarden niet en bij mijn honden ook niet.. Papieren zeggen niks.. :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:58

Bij mijn hond zit geen papier, bij mijn paarden ook niet.
Op een zadel zou ik niet snel bezuinigen mits die goed past. Een duur hoofdstel hoef ik ook niet.
Voor de hond heb ik inderdaad uit de middengroep gepakt maar puur omdat ik die lijn het fijnst in de hand vond liggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:01

Je ziet in mijn ogen voornamelijk (dus niet allemaal) 4 soorten honden in het asiel.

Oude gezelschapshondjes van overleden mensen (of naar verzorgingstehuis).
Jack hussels
Herders
Klapkaken (Pitbullachtigen).

Waarbij zowel de hussels als de herders vaak niet goed opgevoed zijn. Rashonden vind ik wel meevallen hoeveel die in het asiel zitten. Dat betekend overigens niet dat ze het per definitie goed hebben.

Onze hond heeft tot nu toe simpele lijnen gehad, maar er wordt binnenkort wel bij de schoenmaker een halsbandje gemaakt. We willen namelijk een soepel smal zwart leren bandje met lichtgewicht messing beslag. En die zijn niet meer te vinden. Dus wordt die voor ons gemaakt.

Bij mijn hond heb ik liever wel papieren, zodat je bij van ouders/grootouders etc. kan nagaan wat voor ziektes er zijn en helaas worden papierloze ouderdieren vaak niet gecontroleerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:25

Huertecilla schreef:
superpony schreef:
Rassen zijn helaas ''in''. Heel veel mensen kiezen niet de juiste hond of het juiste ras, maar kijken naar het plaatje of wat dus ''in'' is.

Ook dat is wederom hetzelfde. Waarom een duurdere hond dan een straatkees; waakt, blaft, poept ook.

Gek genoeg lijkt het erop dat mensen gevoelig zijn voor wat ze zien. Hoe heet die serie?? Daarna was de Duitse herder ''in'', die cesar reclame, wilde iedereen een wit harig hondje, Paris Hilton zorgde voor een run op chihuahua's........En zo zijn er legio voorbeelden van honden uit film, reclame etc. Geen idee waarom mensen dat doen??????????

Wij hebben thuis poedels gehad. Ik heb zelf een kruising gehad en nu dus 12,5 jaar een Border Collie. Heb wel een BC met papier, omdat ik heb gezocht naar een betrouwbare fokker en ook wilde kijken naar erfelijkheden.
Ons kleine hondje is een kruising. Onze zoon was 8 toen hij haar kreeg en ook heel bewust naar zo een type hondje gezocht. Geboren in een gezin met kinderen etc.

@mizora, dat is niet in elk asiel zo. Ik heb juist veel grotere rassen gezien en veel kruisingen. Kleine hondjes zijn vaak ouder.
Heel veel honden hebben problemen in hun gedrag en dat komt mede door ondoordachte koop.
Mensen die een rashond hebben gekocht voor een hoger bedrag proberen er nog iets voor terug te krijgen. Als ik alleen al op mp kijk schrik ik van het aanbod. En ik zou me schamen om een hond weg te moeten doen om redenen die ik lees EN dan ook nog geld durve te vragen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:58

Huertecilla schreef:
superpony schreef:

In mijn geval is het antwoord daarop simpel; die hebben niet het aangeboren vermogen opgeleid te worden tot een goede schapendrijver. En dat is de enige reden waarom ik geld voor een pup zou neerleggen, bewezen getalenteerde ouders.

Voordat ik me met bordercollies bezig ging houden vanwege mijn schapen, heb ik altijd straatkeesjes gehad, mixen. En alle gratis "afdankertjes".
In geen enkel opzicht kwalitatief mindere honder dan raszuiver, integendeel, en voor het gebruiksdoel, gezelschapshond, perfect geschikt.

Het geinstitutionaliseerde snobisme van de raszuivere showfok, en alle schade die het aanricht irriteert me in hoge mate.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:04

Betaal geen 100 euro voor een hoofstel, evenmin voor een halsband.
T interesseert die beesten toch niet :')

Enne, ik heb 2 rashonden omdat vooral het karakter, maar ook de bouw en doelstelling ons aanspreekt.
Niet omdat het een rashond is. De ene hond is niet de ander, Doggen staan bekend om hun lieve, sullige karakter.
Zwerfers hebben ook vaak een verleden. Vind het stukken erger dat mensen met rashonden met slechte papieren/gezondheid
gaan fokken onder de noemer 'om het ras te verbeteren'. Of mixen nog meer mixen terwijl alle asiels bomvol zitten met gelijkwaardige honden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 11:04

Kuggur schreef:
Voordat ik me met bordercollies bezig ging houden vanwege mijn schapen, heb ik altijd straatkeesjes gehad, mixen. En alle gratis "afdankertjes".
In geen enkel opzicht kwalitatief mindere honder dan raszuiver, integendeel, en voor het gebruiksdoel, gezelschapshond, perfect geschikt.

Het geinstitutionaliseerde snobisme van de raszuivere showfok, en alle schade die het aanricht irriteert me in hoge mate.

Ik heb hier een locaal ´gefokte´ turco, de andalusische waterhond, zo´n 10k jaar hier de schapendrijver. Kostte 25 euro en is een waanzínnig goede drijver. Het millennia oude ras is pas enkele tientallen jaren ´erkend´ en uiteraard waarschuwen de kynologen in NL voor malafide fok in zuid Spanje zonder papieren _O-
Idem de podencos hier. Tientallen ´fokkers´ hier in de vallei. Die fokken net zoals dat al eeuwen gaat gewoon de best geschikte honden voor de jacht. Zonder papieren en wederom niet ´erkend´. Wel gewoon rastypische uiteraard inclusief de bijbehorende eigenschappen zonder inteeltkneuzen.

De zojuist genoemde ´dog´ was ooit voor de jacht op weerbaar wild. Is nu een karikatuur van zichzelf en een mode-beest. Voor lief en sullig hoef je het niet aan te schaffen, want daar zijn er wel meer van in een heel wat handzamer, goedkoper formaat zónder de verknipte neurotische exemplaren of rasspecifieke, door inteelt erfelijk vastgelegde, gezondheidsproblemen.

Al met al is een rashond net als een tattoo, net als een parfum, net als een custom geknoopt strotouw halsband :D

Oh, naast de turco hebben we ook Franse Buldogjes. Geen tentoonstellingkneuzen; atlethischer en met fatsoenlijke ademhaling net als een eeuw terug. Totaal onverwant en we hebben nu pups. Hebben we niet aangemeld en houden we lekker zelf. Kan ik weer fijn totaal onnodig mega-luxe halsbanden voor kopen en maken gewoon omdat ík dat leuk vind *\%/*

Hier pa. Je zou het zo niet zeggen maar hij vangt beter muizen (hap slok weg) dan de boerderij-katten. Zelfs volwassen mannetjes-ratten vangt hij en hij spring moeiteloos over een hek van ruim een meter +:)+

Afbeelding

Hij heeft trouwens een Gucci halsband/riem. Van toen Gucci nog met de hand in Italië gemaakt werd en geen modekleurtjes had. Heel goede kwaliteit maar je ziet niet dat het van Gucci is, dus werd het niet verkocht.
Is die kwaliteit nodig? Nee, maar ik geniet er wel van dus is het voor mij dat extra geld waard.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:31

Kuggur schreef:
[In mijn geval is het antwoord daarop simpel; die hebben niet het aangeboren vermogen opgeleid te worden tot een goede schapendrijver. En dat is de enige reden waarom ik geld voor een pup zou neerleggen, bewezen getalenteerde ouders.

_/-\o_

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:09

@huertecilla, onze zoon was weg van Franse bulldogjes. Maar vanwege de vele gezondheidsproblemen hebben we er niet naar gekeken. We zouden er natuurlijk goed voor zorgen, maar met warmte niet mogen rennen, stoeien etc is toch echt een ''ding''. Daarnaast was hij toen 8 en hoop je dat een hondje lang bij je kan blijven. Geen 1 hond geeft garanties, maar 7 jaar vind ik wel kort en dat zijn hier de leeftijden die je als max hoort.
Veel fokkers beweren beter te zijn, maar kun je die geloven?

Ik was zelf helemaal weg van de Border Collie. Heb me ontzettend ingelezen en kende er al velen. Toch geen schaapgerichte hond gekocht, want het is toch een huishond hier. Ze is super. In huis redelijk rustig en met spelen, in het bos en bij de paarden hartstikke leuk en sportief. Zelfs nu ze ''dingen '' krijgt blijft ze lichamelijk hartstikke goed.

Toen ik een BC zocht moest ik op de wachtlijst voor een teefje. Uiteindelijk uit prive een pup gekocht. Maar kwam veel advertenties tegen van kruisingen. Zo zijn er veel boerderij honden kruising BC/Jack Russel, daar heb ik zelf weinig begrip voor.
Overigens heb ik sowieso heel weinig begrip voor ''zomaar'' fokken.

Hier de BC teef. Is direct gevraagd op de hondenschool of ik met haar wilde fokken vanwege haar karakter. Maar geen haar op mijn hoofd. Kleine teefje ook never niet.
Als wij straks weer eens gaan kijken, is er zat te koop wat een goed huis zoekt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:24

superpony schreef:
@huertecilla, onze zoon was weg van Franse bulldogjes. Maar vanwege de vele gezondheidsproblemen hebben we er niet naar gekeken. We zouden er natuurlijk goed voor zorgen, maar met warmte niet mogen rennen, stoeien etc is toch echt een ''ding''.

Is inderdaad een drama gecreëerd door de tentoonstellingsfok die van een leuk kwiek hondje een klein op het engelse gedrocht lijkende zielepiet gemaakt hebben.
Lees het boekje van de belgische literatuur nobelprijs-winnaar Maurice Maeterlinck over zijn Franse Bulldogje eens. Staan ook een paar gravures van zijn hondje in. Zó horen ze te zijn.

Wij wonen in het hart van andalucía.
Afbeelding
is hier ´s zomers heel normaal en geen probleem :D

Ik heb een kuip met water in de schaduw staan op het voorterras en als ze zich voetballend samen met mijn zoon verhit hebben nemen ze even een duik.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:40

Het lijkt mij logisch dat het tuig voor paarden goed past, nergens schuurt (en geziennhet al een dure hobby is) wil je ook jiet jaarlijks een nieuw hoofdstel kopen. Nu vind ik 1000 euro voor een hoofdstel wat overdreven. Niet dat ze niet bestaan, maar het is niet zo dat de meerderheid een dergelijk hoofdstel koopt.

Een hond heeft geen 'kwaliteit' nodig als het gaat om een riempje. Já, mijn hond heeft een kettinkje die mij ooit eens 10 euro of zelf minder heeft gekost, ja mijn hond heeft een riem van 10 euro. Ja, mijn hond heeft een leren halsband die wél even 10 euro was, nog minder zelfs. Heb hem echter nog nooit horen klagen, raar zien doen omdat het niet past. Ook wil ik voor mijn hond wel eens iets anders kopen, als ik iets leuks zie. Als dat dan eens 10 euro is kun je het ook nog een keer doen.

Een paard koop je echter niet jaarlijks een nieuw hoofdstel, zéker niet 1 die 1000 euro moet kosten. Vind het geen vergelijking gelijk.

As je nu praat om een werkhond, die dagelijks intensief bezig is in zijn werk, die heeft gewoon goed tuigage nódig, omdat het simpelweg sneller slijt. Geloof maar niet dat een goed tuig 100 euro kost. Dan zit je toch al gauw op 500 euro.

Nee, zit toch een wezenlijk verschil tussen paarden en honden. Toch mag ik ze beide dolgraag zien.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:37

Leffroi schreef:
As je nu praat om een werkhond, die dagelijks intensief bezig is in zijn werk, die heeft gewoon goed tuigage nódig, omdat het simpelweg sneller slijt. Geloof maar niet dat een goed tuig 100 euro kost. Dan zit je toch al gauw op 500 euro.

En dan heb je het over een sledehond bijv?

Want mijn border collies hebben om te werken helemaal niks nodig...eigenlijk ook geen halsband of riem ;)
(Dat eerder genoemde strokoordje zou het ook wel doen)
Sjuu...weer geen reden wat leuks voor fifi aan te schaffen :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:53

Sassy schreef:
Leffroi schreef:

En dan heb je het over een sledehond bijv?

Want mijn border collies hebben om te werken helemaal niks nodig...eigenlijk ook geen halsband of riem ;)
(Dat eerder genoemde strokoordje zou het ook wel doen)
Sjuu...weer geen reden wat leuks voor fifi aan te schaffen :+

Dan heb ik het idd wel over zulk soort honden ja, hihi. Want als je hond helemaal niets 'nodig' heeft, is dat natuurlijk nog mooier (en goedkoper) meegenomen.