Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:30

HLPhoto schreef:
Waarom is het eigenlijk zo normaal om voorzichtig te zijn met bijv. paarden en stieren, maar niet met honden? :')

Ja dat vraagstuk heb ik hier ook al eerder geplaatst idd.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:32

@goyha: laatste post naar jou, dan zit je erg verkeerd hier op discussieforum
Voor duidelijkheid vanmij mag je je hondje optillen, moet je zelf weten zou ik ook nog wel wat begrip voor kunnen opbrengen. Maar besef dat als het ooit zover komt jij fout bent en niet de ander that s it.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:35

mltex schreef:
Voor duidelijkheid vanmij mag je je hondje optillen, moet je zelf weten zou ik ook nog wel wat begrip voor kunnen opbrengen. Maar besef dat als het ooit zover komt jij fout bent en niet de ander that s it.

Wél als de eigenaar zijn hond los laat lopen.
Een aangelijnde hond kan niet een opgetilt hondje aanvallen.

Apostrof

Re: Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:37

zit zo eens terug te lezen. als je de posts van gohya uitsluit is het eigenlijk best wel een eensgezind topic.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:39

HLPhoto schreef:
zit zo eens terug te lezen. als je de posts van gohya uitsluit is het eigenlijk best wel een eensgezind topic.

Zeker al zijn er een paar waar ik het echt niet mee eens ben zoals bv Slimmerik dat een bang persoon een hond die aankomt zomaar dood mag schoppen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:40

HLPhoto schreef:
Sassy schreef:
In de UK zijn ze daar heel simpel in, een dier wat niet spoort leeft niet meer lang.
Klinkt heel hard, maar uiteindelijk wel juist, fok je ook niet met dieren die niet goed tussen de oren zijn.
Juist.

Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier over isds gefokte border collies, working sheepdogs, niet de showlijnen.
Voor die mensen overzee is die hond hun broodwinning, die worden daar niet zo vertroeteld als de onze hier.
Maar dan nog, de instelling t.o.v. agressie vind ik niet verkeerd.
De verzorging en manier van houden daar ben ik het totaal niet mee eens, maar dat is weer een heel andere discussie...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:44

gohya schreef:
mltex schreef:

Gohya vertel mij eens hoe ik dat op moet lossen dan. Mijn grote is reteaggressief aan de lijn. Andere honden moeten echt uit de buurt blijven want hij pakt ze. Hij laat dat ook heel duidelijk merken, zijn haren gaan rechtop, zijn oren gaan rechtop, zijn staart gaat rechtop en de lippen zitten tot bijna over zijn ogen opgetrokken. Iemand die daar de agressie niet van lezen kan die is echt blind! Maar die hond weegt dik 50 kilo, die kan ik niet optillen. En echt geloof me, er komen ook bij mij wel eens (die heule enkele keer dat die hond op openbaar terrein is ( is erfhond)) honden op hem afgestierd, grote en kleine, vecht en huishonden. Ook honden waarbij hij echt wel het onderspit zou kunnen delven als het echt menes word.
Als ik het op kan lossen met mijn dominante waakhond die op zo een moment de Krakkatau in het kwadraat is, dan moet jij het met die handtas op pootjes toch ook kunnen?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:45

watnou1 schreef:
papagroom schreef:
ik ken meer gemene kleine hondjes dan grote.....

Ik denk dat je dit niet zo zwart wit kan en mag stellen....

vermoedelijk zijn eigenaren van "gemene kleine hondjes" zich er niet van bewust dat het ook gewoon een HOND is waar zelfde regels voor gelden als voor grote honden..

hoe je het wendt of keert, als hondeneigenaar ben je dus gewoon ZELF verantwoordelijk... zelfs voor de opvoeding..;-)

Maar ja, eerlijk gezegd zit ik ook niet te wachten op loslopende kleine keffertjes rond mijn hond of kids....
Ik zeg ooit wel eens.. Mooi formaat voor de wreef van mijn voet...... Yep weet t , niet diervriendelijk, maar ja, als ze zijn opgevoed is zoiets niet nodig...

whahhah nou zouden we ook zo ruzie hebben lol

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:46

HLPhoto schreef:
Sassy schreef:
In de UK zijn ze daar heel simpel in, een dier wat niet spoort leeft niet meer lang.
Klinkt heel hard, maar uiteindelijk wel juist, fok je ook niet met dieren die niet goed tussen de oren zijn.
Juist.

Helemaal mee eens! Zo hoort het ook.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:48

Dit is echt een eindeloze discussie. het probleem zit hem niet in de honden, maar in de baasjes. ja er zijn honden die meer schadekunnen aanrichten dan andere honden, ja er zijn honden die simpelweg niet met andere honden kunnen opschieten. Maar wat een bull om te zeggen dat deze honden verboden moeten worden, of dat ze nooit los mogen en gemuilkorfd moeten worden.

Het is gewoon een kwestie van rekening met elkaar houden en je eigen hond goed kennen. Niet iedereen is een perfect baasje, denk dat daar ook maar weinig van zijn. Maar als mensen gewoon wat meer hun verstand gebruiken zullen er heel wat minder 'ongelukjes' gebeuren. Vrees alleen dat dit niet gaat gebeuren omdat iedereen er vaak toch van zichzelf is overtuigd het goed te doen.

Blijft jammer dat de honden de dupe ervan zijn, vooral de zogenaamd gevaarlijke rassen. Hoe je het ook wendt of keert, het is altijd de eigenaar die verantwoordelijk is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:53

"handtas op pootjes" proest, ik val hier bijna van mijn stoel van het lachen _O-

Maar Tjoppie, nu even serieus, je hebt wel gelijk, kwestie van opvoeden, desnoods een GT erbij halen.
Maar niet steeds excuses gebruiken voor het gedrag van het hondje, ook al is het een kleintje, doe er wat aan.
Agressie is not done, niet voor een grote hond, en ook niet voor "handtasjes" .
En idd je hond aan de lijn houden overal waar het geen losloopgebied is.

Ik heb hier ook een herplaatser met een bijtverleden, daar neem ik de verantwoording voor, daar hoeven andere mensen geen schrik van te hebben.
Die heeft hier trouwens ook nog nooit ook maar iets van agressie vertoond, ligt voor het grootste deel eraan hoe je ermee omgaat.
Ik bescherm die hond tegen zichzelf en breng haar ook niet in situaties waar het fout zou kunnen gaan, hoe klein die kans ook is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:55

Yep mistery.

Zo zal een goede en verantwoordelijke baas zijn eigen honden goed en sociaal opvoeden.

En een goede baas die b.v. een herplaatser opvangt bij geen of (te) weinig verbetering van het gedrag van de verknipte hond ook eerlijk zijn naar de hond en die laten euthaniseren. Hoe verdrietig het ook is. Je kunt en mag het gewoon niet laten gebeuren dat door toedoen van jouw hond andermans hond/kind de dupe wordt of kan worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:05

easygoing schreef:
HLPhoto schreef:

Zeker al zijn er een paar waar ik het echt niet mee eens ben zoals bv Slimmerik dat een bang persoon een hond die aankomt zomaar dood mag schoppen.

Als mijn hond, die absoluut nooit zal bijten, de kans zou krijgen bij mijn bange kennis in de buurt te komen buiten de schuld van mijn kennis. (kennis belt altijd netjes voordat hij komt zodat de hond de ren of de bench ingaat) En die kennis zou de kans krijgen in zijn angst en paniek mijn hond dood te schoppen, dan zou ik de schuld bij mij zelf zoeken en niet bij die kennis. Mijn hond is mijn verantwoording. Geldt ook als de hond de straat op zou rennen en aangereden wordt.

Ik heb dan mijn hond niet onder controle en dan is het mijn schuld als het dier wat overkomt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:13

Slimmerik,
Lees ik nu goed, dat jouw kennis jouw hond mag doodschoppen omdat jouw kennis bang is voor honden? En zonder dat jouw hond iets doet?

IMO voedt het grootste deel van de mensen zijn/haar hond niet goed op. Zeker niet de honden die worden aangeschaft omdat het een hype is (modehonden). En mijn ervaring is, dat vooral kleine hondjes niet goed opgevoed worden. Ze zijn vaak niet erg sociaal, het is ook moeilijk spelen met een grote hond, ze keffen vaak de hele dag, en ze zeiken en scheiten overal, want het zijn maar kleine plasjes en drolletjes.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:14

tjoppie schreef:
Gohya schreef:

Gohya vertel mij eens hoe ik dat op moet lossen dan. Mijn grote is reteaggressief aan de lijn. Andere honden moeten echt uit de buurt blijven want hij pakt ze. Hij laat dat ook heel duidelijk merken, zijn haren gaan rechtop, zijn oren gaan rechtop, zijn staart gaat rechtop en de lippen zitten tot bijna over zijn ogen opgetrokken. Iemand die daar de agressie niet van lezen kan die is echt blind! Maar die hond weegt dik 50 kilo, die kan ik niet optillen. En echt geloof me, er komen ook bij mij wel eens (die heule enkele keer dat die hond op openbaar terrein is ( is erfhond)) honden op hem afgestierd, grote en kleine, vecht en huishonden. Ook honden waarbij hij echt wel het onderspit zou kunnen delven als het echt menes word.
Als ik het op kan lossen met mijn dominante waakhond die op zo een moment de Krakkatau in het kwadraat is, dan moet jij het met die handtas op pootjes toch ook kunnen?

Maar jouw hond is wel een stukje minder snel en makkelijk doodgebeten is dan zo'n minihond, en waarschijnlijk staat die van jou een stuk beter onder appel en ben jij handiger in er mee omgaan. Maar wat maakt het jullie nou uit dat ze die hond op tilt? Als dat toch haar manier is om op dat moment een probleem te voorkomen. Ja je kunt natuurlijk ook je hond opvoeden, maar zolang je gewoon zorgt dat andere geen last hebben van jouw onopgevoede hond, is er ook niks aan de hand toch? En toegegeven vind ik er ook niet zo heel veel mis mee als vechtende honden die niet loslaten en misschien wel doodgebeten worden, pepperspray in hun ogen krijgen. De politie gebruikt het zelf ook bij agressieve dieren, op het moment zelf heel effectief en het heeft op de lange termijn geen gevolgen.
Verder vind ik het sinds vandaag wel heel indrukwekkend dat jij je hond kan houden, want volgens sommige hier kan een hond 30 keer zijn eigen gewicht aan trekkracht mobiliseren, wat dus voor jouw hond neerkomt op zo'n 1500 kilo ;).

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:18

ik ga er ook niet aan trekken Fleurtje, want dan ben ik inderdaad zoek. Met kracht red ik helemaal niks op zo een moment. net zoals bij paarden. Trekken heeft geen zin.
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 24-07-11 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:18

Citaat:
Maar jouw hond is wel een stukje minder snel en makkelijk doodgebeten is dan zo'n minihond, en waarschijnlijk staat die van jou een stuk beter onder appel en ben jij handiger in er mee omgaan. Maar wat maakt het jullie nou uit dat ze die hond op tilt? Als dat toch haar manier is om op dat moment een probleem te voorkomen. Ja je kunt natuurlijk ook je hond opvoeden, maar zolang je gewoon zorgt dat andere geen last hebben van jouw onopgevoede hond, is er ook niks aan de hand toch? En toegegeven vind ik er ook niet zo heel veel mis mee als vechtende honden die niet loslaten en misschien wel doodgebeten worden, pepperspray in hun ogen krijgen. De politie gebruikt het zelf ook bij agressieve dieren, op het moment zelf heel effectief en het heeft op de lange termijn geen gevolgen.
Verder vind ik het sinds vandaag wel heel indrukwekkend dat jij je hond kan houden, want volgens sommige hier kan een hond 30 keer zijn eigen gewicht aan trekkracht mobiliseren, wat dus voor jouw hond neerkomt op zo'n 1500 kilo

Wat ze fout doet is haar hondje alleen maar stimuleren om steeds agressiever te worden en als hij dan eens gebeten word dan is het de schuld van de andere hond. En daar komt nog bij dat ze zichzelf ook in gevaar brengt door haar hond op te tillen.
Peperspray is gewoon not done en dat de politie het ook gebruikt is nog geen reden dat iedere boerenl*l het ook zomaar mag en kan gebruiken.
Als een gevecht uit de hand loopt dan stap je er gewoon tussen een andere oplossing is er niet.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:20

Ik heb geen woorden voor het standpunt wat jij op dit moment inneemt Slimmerik. :roll:

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:29

@easygoing
Als een gevecht uit de hand loopt dan stap je er gewoon tussen een andere oplossing is er niet.

Ik heb geleerd dat je nooit tussen 2 vechtende honden mag komen.
Fout geleerd dus?

Ik til mijn hondje ruim vantevoren al op omdat ik weet dat hij tekeer gaat tegen andere honden.
Hij lokt het dan zelf uit,maakt de andere hond miss. woest en dát wil ik voorkomen.
Wat is hier toch mis mee?
Iedereen wil toch liever iets voorkomen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:30

Electra63 schreef:
Slimmerik,
Lees ik nu goed, dat jouw kennis jouw hond mag doodschoppen omdat jouw kennis bang is voor honden? En zonder dat jouw hond iets doet?

Okee, vereist enige uitleg misschien....

Mijn kennis zal pas schoppen als de hond toch doorgaat nadat hij hem met de stem op afstand probeert te houden. En als mijn hond tegen hem op zou springen of tegen iemand anders op zou springen of snuffelen die doodsbang is en die zou uithalen in zijn angst/paniek dan heb ik er begrip voor dat ie de hond in paniek zou verwonden en misschien per ongeluk doden. Hij zou nl. nooit met opzet de hond doden......

Van mijn kennis weet ik wat hij er allemaal aan gedaan heeft om over die angst heen te komen. Jarenlange therapie etc. Hij gaat dan ook iedere confrontatie uit de weg en neemt zo veel mogelijk voorzorgen. Maar zo iemand die doodsbang is mag van mij ervan uit gaan dat hij op de openbare weg of op mijn terrein veilig is en niet geconfronteerd wordt met ongewenste loslopende honden. Net zoals je in je auto ervan uit mag gaan dat er niet plotseling een loslopende hond oversteekt.

Een loslopende hond buiten losloopgebied is fout. De fout van de eigenaar..... en die is verantwoordelijk voor alles wat het dier daardoor overkomt.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:32

slimmerik schreef:
Inky_devil schreef:
Als iemand pepperspay in de ogen van mijn hond spuit sta ik niet voor mezelf in.
Zeker niet als mijn hond niet de oorzaak is van het alles.

Als jouw hond ongevraagd in mijn schoenbereik of spuitbereik komt (buiten een losloopgebied) ben jij als eigenaar van die hond al fout. Daar wordt dan jouw hond de dupe van maar blijft dus jouw verantwoording.

Mijn hond loopt netjes aan de riem dus dat zal niet gebeuren.

Maar als mijn hond gewoon netjes aan de riem loopt en er een klein agressief hondje naartoe komt en mijn hond bijt en de eigenaar spuit pepperspay in de ogen van mijn hond... is dat ook mijn verantwoording? Mijn hond loopt netjes aan de riem buiten de losloop gebieden maar het komt vaak genoeg voor dat er een agressief klein hondje er bovenop springt tja... als mijn hond dan terug vecht met haar 50 kilo die nog steeds aan de riem zit, is het dan gerechtigd om pepperspray te gebruiken door de eigenaar van het andere hondje? Nee.

Als iedereen zijn hond gewoon aan de lijn heeft is er niets aan de hand. In losloop gebieden loopt mijn hond ook los en is er niets aan de hand maar als ze aan de riem zit kan ze anders reageren vooral als ze uitgedaagd wordt door een loslopende niet luisterende hond.
Als mensen hun hond aan de riem hebben is dat niet voor niets, het is dan aan de eigenaar van de loslopende hond om die onder appèl te hebben.
Pas je hond loslaten als je zeker weet dat ie luisterd.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:33

gohya schreef:
@easygoing

Ik heb geleerd dat je nooit tussen 2 vechtende honden mag komen.
Fout geleerd dus?

Ik til mijn hondje ruim vantevoren al op omdat ik weet dat hij tekeer gaat tegen andere honden.
Hij lokt het dan zelf uit,maakt de andere hond miss. woest en dát wil ik voorkomen.
Wat is hier toch mis mee?
Iedereen wil toch liever iets voorkomen?

Ja hoe wou je het anders oplossen buiten paperspray? Overigens werkt peperspray niet altijd bij honden en kunnen ze er zelfs nog agressiever van worden.
Wat jij verkeerd doet is je hondje een machtspositie geven en daarmee steun je hem alleen maar om wat uit te lokken.

Stom van me want wilde eigenlijk niet meer op je reageren.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:34

slimmerik schreef:
Een loslopende hond buiten losloopgebied is fout.
Maar een loslopende wolf, vos, hert, of zwijn dus niet?

Het is voor iedereen bekend dat de losloopplaatsen nogal overgepopuleerd zijn in veel steden. Zo ook hier. Tot daar verandering in komt kan je het een hond simpelweg niet aandoen om alleen vrijheid te ervaren op die 75 meter, vooral niet als het daar overbevolkt is met honden die eigenlijk toch aan een lijn horen. In het bos loopt de hond die we hier onder appel hebben vrolijk los rond. Gaat ze verder dan een paar meter de struiken in of duidelijk ergens achteraan, dan wordt ze direct teruggeroepen. 50 meter voor ons of achter ons op het pad snuffelen is gewoon toegestaan. Dankzij een v/d mazen in de wet kan dat nog legaal ook.

Volgens jouw theorie ben je op het moment dat je een vos of een zwijntje platrijdt als bestuurder dus fout, maar als het toch een hond blijkt te zijn is het de schuld van de eigenaar. Kijk jij ook goed uit of het nou een vosje of een hond is die oversteekt voor je gasgeeft op die donkere weg? :')

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:37

Inky_devil schreef:
Mijn hond loopt netjes aan de riem dus dat zal niet gebeuren.

Maar als mijn hond gewoon netjes aan de riem loopt en er een klein agressief hondje naartoe komt en mijn hond bijt en de eigenaar spuit pepperspay in de ogen van mijn hond... is dat ook mijn verantwoording? Mijn hond loopt netjes aan de riem buiten de losloop gebieden maar het komt vaak genoeg voor dat er een agressief klein hondje er bovenop springt tja... als mijn hond dan terug vecht met haar 50 kilo die nog steeds aan de riem zit, is het dan gerechtigd om pepperspray te gebruiken door de eigenaar van het andere hondje? Nee.

Ik vind een hond die een andere hond echt bijt altijd fout. In dit geval dus dat kleine hondje wat met zijn baas op je afkomt. Ik zou alleen nooit mijn hond de gelegenheid geven om terug te bijten. Maar idd een moeilijke kwestie en zou sowieso pepperspray niet toleren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:39

HLPhoto schreef:
slimmerik schreef:
Een loslopende hond buiten losloopgebied is fout.
Maar een loslopende wolf, vos, hert, of zwijn dus niet?

Volgens jouw theorie ben je op het moment dat je een vos of een zwijntje platrijdt als bestuurder dus fout, maar als het toch een hond blijkt te zijn is het de schuld van de eigenaar. Kijk jij ook goed uit of het nou een vosje of een hond is die oversteekt voor je gasgeeft op die donkere weg? :')

Nee, als je een vos, wolf of hert doodrijdt ben je als bestuurder niet fout. Natuurlijk niet. Dat beweer ik ook nergens toch :? Je kunt daarvoor ook een vergoeding krijgen van Staatsbosbeheer.