De bench

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juud87

Re: De bench

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:52

Hond van mijn ouders slaapt 's nachts ook in een bench.
Ten eerste gaat hij er zelf in liggen zodra mijn vader de lichten wat zachter zet (dus als mijn moeder naar boven gaat). Hoeft papa alleen nog maar het deurtje zachtjes dicht te doen anders wordt meneer wakker.
Ten tweede, als hij wel 'snachts 'losloopt' reageert hij op elk geluidje van buiten. En aangezien ze op een doorrijroute voor fietsers/brommers etc. naar het centrum zitten zijn dat nogal wat geluiden. Als je dan ook nog vergeet om de deur dicht te doen is meneer zo boven. Waarom hij dit doet, geen idee. Is gekomen na oud en nieuw een paar jaar geleden toen hij vanuit het niets met knallen op het tussenstukje van de trap ging zitten piepen (ook als wij beneden waren trouwens).

Kortom, hond is het gewend, vind het ook niet erg en ligt overdag ook wel eens in de bench. Hij kan liggen, staan, omdraaien en op een nieuw plekje gaan liggen. Overigens ligt meneer (als ik een keer 'snachts thuiskom van uitgaan ofzo en ik slaap bij mijn ouders) heerlijk op zijn rug met pootjes omhoog :p

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:22

Marloes__ schreef:
@Diablo:
Is al opgehelderd ;). Er werd geschreven dat de hond tussen hun in, op HAAR kussen lag. Dus ik kreeg helemaal zo'n beeld van 2 mensen die beiden op het randje van bed lagen en een hond die weigerde weg te gaan :') . Maar dit was gelukkig niet het geval.

Ik was niet thuis terwijl jullie verder discussieerden, maar wilde toch even reageren op wat gezegd.

En dacht je nu echt dat ze beiden op de rand van het bed lagen met een boze hond tussen hun in? Nee toch?

sannikita schreef:
En onze hond kan trouwens gewoon een rondje draaien in z'n bench ? En hij kan der ook in staan , maar je kan die dingen krijgen tot 3x3m dus als iedereen het juiste voormaat heeft voor z'n hond..

Wow, hij kan er in staan en een rondje draaien......ik ben niet pertinent tegen een bench, maar dit soort opmerkingen maakt dat ik dus denk dat sommige mensen het niet begrepen hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:02

Er wordt nu aangegeven dat honden vroeger ook maar opgesloten werden in kleine hokjes of aan de ketting gelegd. Ik heb daar persoonlijk nog nooit van gehoord.. Ik vind een bench echt iets van de laatste tijd. Ik denk daarbij ook dat vroeger mensen meer thuis waren en dus ook meer tijd hadden om een hond op te voeden.

Wij hebben in elk geval nog nooit een bench gehad en onze honden ook nooit opgesloten in aparte hokjes of kamertje, noch ze ooit aan de ketting gehad. Ik kan ook eerlijk zeggen dat er toch nooit iets kapot gebeten is en dat alle honden binnen no time zindelijk waren. Maar wij hebben en besteden dan ook heel veel tijd aan en met onze honden.

Wil je een bench gebruiken, prima. Maar ik vind het wel een noodoplossing.. Je hond uren lang opsluiten in een bench, daar ben ik geen voorstander van. Ook niet als de hond er in kan staan en een rondje draaien.. I.m.o. heeft het dier wel meer bewegingsvrijheid nodig.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:44

Ik lees al een tijdje mee en lees veel over dat er "vroeger" geen benches waren e.d. maar toen werd er vaak een oude kinderbox gebruikt.
Ik ken dat nog van bij mijn ouders en pas toen wij onze pup uitzochten begonnen mensen daar ook over. Dus het houden van de dieren in een afgesloten ruimte is niet per definitie iets super nieuws. Het werd alleen wat anders opgelost.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:57

Het gaat erom hoe je hem gebruikt. Op de de juiste diervriendelijke manier is er absoluut niks mis mee! Een bench is slechts een opvoedhulpje. Fokkers raden vaak zelfs aan deze te gebruiken het eerste jaar. Als je hond namelijk sloopgewoontes gaat ontwikkelen krijg je dat er zeer moeilijk weer uit. Het is gewoon veiliger voor de hond ook, niet iedereen heeft de ruimte en mogelijkheden om een kamer of buitenren voor een hond te maken. Er is niks mis mee om je hond voor de nacht als hij slaapt of als je even een boodschap doet, in de bench te plaatsen. Het is gewoon een veilige rustplek, vergelijkbaar met een box voor een baby. Een klein kind wat kruipt laat je toch ook niet alleen in de woonkamer kruipen als je even weg bent?? Voor mijn honden heb ik de bench alleen het eerst jaar gebruikt, nu is het niet meer nodig. Ze lopen door het hele huis en ik hoef niks voor ze weg te halen want slopen of pikken doen ze gewoonweg niet! Een heel ander verhaal is het natuurlijk als je je hond 8 uur per dag in de bench opsluit als je aan het werk bent én dan ook nog eens voor de nacht!!! Daar is een bench niet voor bedoeld, in zo'n geval vind ik het zeer egoistisch een hond in huis te nemen omdat JIJ dat zo leuk vind....

EchwelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:30

Heb er nog eentje staan hoor voor jullie, kwam met het rottweilertje dat ik heb opgevangen en die er 20uur per dag in zat, idd beestje heeft kromme voorpoten en weet je wat het raarste was, hier heeft ze er zegge en schrijven 1 nacht in gelegen en de rest de mand van de andere hond gedeeld, lekker in de bijkeuken dus alle ruimte....

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:41

@Diablo:
Je kan ook overal zout op leggen. Ik had ergens een verkeerd beeld van, klaar. Als mijn honden namelijk tussen ons in zouden liggen pas ik niet eens meer in bed...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:24

Je had het over dominantie, dat heeft niets met de grootte van de hond te maken. Ook niet met op bed slapen trouwens.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:27

maudenmarc schreef:
@ BaileyMix, even tussendoor wij krijgen zaterdag ook onze stabij-pup,

Maar een plashoekje in de bench lijkt me ook niet zo handig, tis belangrijk dat een pup weet
dat t z'n nestje schoon moet houden

Nee ook niet echt een hoekje maken dat 'ie daar moet plassen, maar wel kranten dat áls er een 'ongelukje' gebeurt niet meteen heel d'r kussentje nat is. Is bij Tess overigens nooit nodig geweest want die was vanaf dag 1 zindelijk :+

Ik wens je heel veel plezier met je nieuwe hond, Stabij-honden zijn geweldig!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:57

BaileyMix schreef:

En daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens! :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:03

sannikita schreef:
Onze pup slaapt ook gewoon in z'n bench , laat hem ook absoluut niet deruit !
Dan sloopt die de hele boel , en mijn tante had ook een hond die los liep snacht en die is dood gegaan omdat hij aan het stopcontact zat.
Er zijn erg veel gevaren voor een hond , en als een hond niet in z'n bench hoeft prima , maar vaak is het gewoon nodig ..
En onze hond kan trouwens gewoon een rondje draaien in z'n bench ? En hij kan der ook in staan , maar je kan die dingen krijgen tot 3x3m dus als iedereen het juiste voormaat heeft voor z'n hond..

je moet jonge honden dus ook niet alleen laten snachts,daarom gaan pups en jonge honden met ons mee naar bed :)

de eerste 4 maanden dat een pup hier in huis is,is er altijd iemand aanwezig voor het hondje,en het hondje wordt dus echt niet alleen gelaten.

buddy is nu 6 maanden oud en een week geleden voor het eerst 2 uurtjes "alleen" geweest,gewoon los in huis,met 6 vriendjes van hem..en dat is goed gegaan,daarvoor is hij nooit alleen thuis gebleven.

daarnaast tja gevaren,jullie laten je pup wel ooit uit die kooi? weet wel dat er ook aan een snoer geknaagd kan worden als je thuis bent,en even naar boven moet,of even naar de wc moet,of even om wat voor reden ook de pup niet in de gaten hebt,wat dat betreft,gevaren zijn er altijd overal..

neem aan dat jullie de hond wel uitlaten,in de gevaarlijke boze wereld,waar allerlei ongelukken kunnen gebeuren en mensen steeds vaker vergiftigd voedsel neerleggen?

het leven zit vol met gevaarlijke situaties voor huisdieren,maar dan nog heeft een pup ( een roedeldiertje,die zo zoekt naar zijn roedel en die warmte zo nodig heeft als ie eenzaam en alleen wordt meegenomen naar een nieuw huis) geen kooi nodig om "veilig" te zijn.

overigens een pup in een box,beest zal er 10x meer ruimte in hebben als in een al dan niet "verkleinde" bench...dus tja,vind een box nog niet eens zo'n gekke oplossing...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:22

Diablo schreef:
Je had het over dominantie, dat heeft niets met de grootte van de hond te maken. Ook niet met op bed slapen trouwens.

Zucht... Misschien voortaan wat beter lezen. Maar jij leest blijkbaar wat je wilt lezen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:24

Diablo schreef:
BaileyMix schreef:

En daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens! :D

:))

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:28

Marloes__ schreef:
Diablo schreef:

Zucht... Misschien voortaan wat beter lezen. Maar jij leest blijkbaar wat je wilt lezen...

Ik kan goed lezen en dat heb ik volgens mij ook gedaan. Je had het over dominantie en dat de hond op HAAR kussen slaapt. Wat lees ik daar niet goed aan?

Maar goed, je wilt er kennelijk niet verder op in gaan, ook goed hoor.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:47

Wij gebruiken ook een bench voor de puppy. In begin mee geoefend. Luchtbedje naast de bench, deurtje open, kon mevrouw zelf in de bench wanneer ze wou. Verder altijd eten gegeven in de bench (mede omdat we nog een hond hebben, die haar voer wel eens wil stelen). Binnen 2 dagen ging mevrouw vanzelf in de bench, ook zonder eten. Nu ligt ze er heel vaak in te slapen, met de deur op een kiertje. 's avonds gaat ze rond een uur of 11 in de bench, en mijn moeder haalt haar er weer rond een uur of 6 uit. Als ze piept (heel weinig), dan halen we haar er 's nachts ook nog een keer uit. Verder mag ze overdag de hele dag rond lopen zowel buiten als binnen, dus ik vind die uurtjes die ze 's nachts in de bench moet niet zielig. Ze gaat er zelf vrijwillig in, ligt er rustig in te slapen, en we hebben het deurtje, ook 's nachts op een kiertje staan. kan ze er altijd uit.
Waarom dat een bench in plaats van een mand? Heel simpel. We hebben nog een hond (inmiddels 9 maar nog met de energie van een hondje van 2), die constant met de puppy wil spelen. Heel leuk, maar madame wil soms ook slapen. Pip(grote hond) weet inmiddels ook als holly in de bench ligt en het deurtje "dicht" is, hij dus niet met haar mag spelen. Als ze ergens anders ligt kan ze geen rust krijgen.
Dus ik vind die benches helemaal geen ondingen. Mits je ze niet gebruikt om je hond in weg te moffelen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:28

kimmie261 schreef:
sannikita schreef:
Onze pup slaapt ook gewoon in z'n bench , laat hem ook absoluut niet deruit !
Dan sloopt die de hele boel , en mijn tante had ook een hond die los liep snacht en die is dood gegaan omdat hij aan het stopcontact zat.
Er zijn erg veel gevaren voor een hond , en als een hond niet in z'n bench hoeft prima , maar vaak is het gewoon nodig ..

je moet jonge honden dus ook niet alleen laten snachts,daarom gaan pups en jonge honden met ons mee naar bed :)

de eerste 4 maanden dat een pup hier in huis is,is er altijd iemand aanwezig voor het hondje,en het hondje wordt dus echt niet alleen gelaten.

buddy is nu 6 maanden oud en een week geleden voor het eerst 2 uurtjes "alleen" geweest,gewoon los in huis,met 6 vriendjes van hem..en dat is goed gegaan,daarvoor is hij nooit alleen thuis gebleven.

daarnaast tja gevaren,jullie laten je pup wel ooit uit die kooi? weet wel dat er ook aan een snoer geknaagd kan worden als je thuis bent,en even naar boven moet,of even naar de wc moet,of even om wat voor reden ook de pup niet in de gaten hebt,wat dat betreft,gevaren zijn er altijd overal..

neem aan dat jullie de hond wel uitlaten,in de gevaarlijke boze wereld,waar allerlei ongelukken kunnen gebeuren en mensen steeds vaker vergiftigd voedsel neerleggen?

het leven zit vol met gevaarlijke situaties voor huisdieren,maar dan nog heeft een pup ( een roedeldiertje,die zo zoekt naar zijn roedel en die warmte zo nodig heeft als ie eenzaam en alleen wordt meegenomen naar een nieuw huis) geen kooi nodig om "veilig" te zijn.

overigens een pup in een box,beest zal er 10x meer ruimte in hebben als in een al dan niet "verkleinde" bench...dus tja,vind een box nog niet eens zo'n gekke oplossing...

Ik zou maar eens echt juiste informatie bij een goede gedragstherapeut gaan inwinnen want dit is absoluut niet onderbouwd met juiste kennis!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:33

HalloDan schreef:
Ik zou maar eens echt juiste informatie bij een goede gedragstherapeut gaan inwinnen want dit is absoluut niet onderbouwd met juiste kennis!

Nou, en dan is dit echt een heel zinvolle bijdrage.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:21

:D nee ik heb geen gedragstherapeut nodig hoor,en ook geen kooitjes,kan het helemaal zonder :D

overigens waarom zou ik een gedragstherapeut nodig hebben???ik heb geen enkel gedragsprobleem met mijn honden???

en dan geld stoppen in iemand die kooitjes voor elk probleem adviseerd,nehh...doen we maar niet....
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 05-05-11 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:23

Heb hem in het begin gebruikt, nu niet meer. Hond kan nu makkelijk zonder bench. Overigens ging hij er altijd graag in

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:30

Wat een drama wordt hier gemaakt over bench gebruik...

Ik ben iemand die geen hond in haar bed wil, hoe leuk/lief/schattig ze ook zijn. De eerste nachtjes slaapt een pup in een doos in de slaapkamer, zodat ie niet alleen is. Als dat goed gaat dan gaat ie inderdaad 's nachts in de bench. Dit nadat ie rond 11 uur is uitgelaten en om 6 uur weer eruit wordt gehaald voor een plasje.

Overdag zitten ze er niet in bij ons, dan is er gewoon iemand thuis. Tot nu toe geen honden gehad met een afschuwelijk kooitrauma hoor.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:04

HalloDan schreef:

Haha ja, ik denk dat zij dat echt nodig heeft :D Met al die agressieve rottweilers die samen in een roedel leven :+ . Toch typisch dat ze bij haar allemaal prima met elkaar overweg kunnen (ja ja, en dat ondanks dat ze op bed slapen :D ), terwijl menig rottie geen andere hond in z'n buurt wil hebben.

Ga zo door Kimmie, ik weet zeker dat al jouw honden een gedragstherapeute nodig hebben :Y)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:26

_Cathalijne schreef:
Waarom dat een bench in plaats van een mand? Heel simpel. We hebben nog een hond (inmiddels 9 maar nog met de energie van een hondje van 2), die constant met de puppy wil spelen. Heel leuk, maar madame wil soms ook slapen. Pip(grote hond) weet inmiddels ook als holly in de bench ligt en het deurtje "dicht" is, hij dus niet met haar mag spelen. Als ze ergens anders ligt kan ze geen rust krijgen.
Dus ik vind die benches helemaal geen ondingen. Mits je ze niet gebruikt om je hond in weg te moffelen.

Mijn hond is ZEER hyper als het gaat om andere dieren, ( hond/kat)
Maar als ik zeg dat hij op zijn plek moet blijven doet hij dit ook , hoegraag hij ook naar het dier heen wilt.
Ik ben de roedelleider en ik bepaal wat hij doet, dus ook al wil hij heel graag, hij heeft naar mij te luisteren en als ik het genoeg vind geef ik dit duidelijk aan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:28

Mijn ouders hebben toen onze hond jong was ook een bench gebruikt. Was een plekje waar ze 's nachts veilig in kon slapen en waar ze even rustig in bij kon komen of even in zat als er even niemand thuis zat. Bench was groot en Gitta is niet zo'n grote hond, zeker als pup was het een klein opdondertje, die had echt wel ruimte zat. Zodra ze ouder was is de bench de kamer uit gegaan. Nou slaapt ze op de bank (wat eigenlijk niet mag :+ ), op haar kleedje, in de poef of gezellig in de vesterbank met de kat :') Ze is er in ieder geval echt niet minder op geworden. Tuurlijk moet je een hond geen dagen opsluiten in een bench. Maar bij correct (!!) gebruik zie ik er niet het marteltuig in zoals het door sommigen hier wordt voorgesteld. Onze hond heeft de bench in ieder geval nooit als vervelend ervaren. Het trapje in de woonkamer waar ze als klein frummeltje niet op kon komen met 'r korte pootjes heeft stukken meer frustratie opgeleverd ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:39

Ik denk dat er hier door sommigen ook een beetje uit het oog wprdt verloren dat er meerdere wegen naar Rome leiden. De één maakt z'n pup zindelijk ect met behulp van een bench, de ander vind zo'n ding nik en neemt puplief in bed en weer een ander gebruikt weer een andere manier.
Ik vind de ene manier niet beter of slechter als de andere, zolang de hond er niet onder lijdt en het gewenste resultaat bereikt wordt zie ik het probleem niet.

Net als met paardrijden, de één vind het fijn om bitloos te rijden en het paard op die manier af te richten. De ander zweert weer bij bitgebruik en beide manieren zijn bij correct gebruik niet schadelijk, het zijn gewoon andere methoden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:51

ik ga hem dan nog een keer proberen uit te leggen :)

de hond is een roedeldier,een groepsdier én een bewegingsdier,denk dat iedereen dat ergens wel weet ,of eens gelezen heeft of gehoord heeft,maar ip hoor je te weten als je een hond aanschaft dat je een groepsdier/bewegingsdier in huis neemt.

wat gebeurt er tegenwoordig,men koopt een kooitje en daarna een pupje...of besteld een pupje en haalt als asccessoire van het hondje een kooi...

pupje wordt moederziel alleen,na het weg halen uit een veilig nest met broertjes ,zusjes en moederhond waarbij het pupje steun,warmte en geborgenheid vond,in een ijzeren kooi gestopt en wordt daarna geacht binnen 2 dagen zijn bek dicht te houden want tis toch wel vervelend als een hondje piept en jankt en eigenlijk dus gilt om zijn mede soort genoten...

op het moment dat jij een groepsdiertje in huis neemt dan wordt de mens zijn nieuwe steun en toeverlaat,datgene waar de hond zich aan gaat optrekken,en waar een pup zo graag bij wil zijn,daarom zijn honden zo geweldig trouw,en willen ze zo graag bij de mens zijn...

en tja,wij mensen stoppen met liefde dat vervelende zeurende groepsdiertje voor het gemak maar in een kooi...daar moet ie dan maar alleen leren leven,solitair worden...

en dát is wat ik niet kan begrijpen,en ook totaal niet wíl begrijpen,als je aan een hond begint weet dan dat je een groepsdier in huis neemt die vreselijk graag bij hun baasje zijn,mits er geen andere honden in huis zijn.

een pup in een kooi is dan ook voor mij een not done,en zal het ook nooit worden,hoe mooi alle verhalen ook zijn...

dan het andere waar ik echt niet blij van wordt is dat grote honden,bewegingsdieren uren lang opgesloten worden in een kooi van nog geen 1m2 ,wat dan altijd als 'ruim'en 'groot zat hoor,want hij kan er wel helemaal in omdraaien en een keer van links naar rechts liggen' bestempeld wordt... :\

en ja uren lang zijn vaak al de nachten en heel vaak dan ook heel wat uren overdags erbij...dat kan en mag toch gewoon niet....

ik vind het echt vreselijk,en wat ik niet begrijp is waarom mensen het niet meer proberen zonder die kooi,het lijkt wel alsof dat niet meer kan tegenwoordig...en dat is echt niet zo,het kan prima,alleen zal je wel wat meer op moeten letten,het gemak van een diertje in een kooitje stoppen heb je dan niet...

daarnaast draait echt al helemaal mijn maag om bij adviezen,van het piepen en roepen van de pup om gezelschap te negeren/hond nog verder weg te zetten zodat je het niet hoort/hok verduisteren of zelfs de kleine ruimte waar een hond al in verplicht wordt te zitten nóg meer te verkleinen...

echt onbegrijpelijk deze ontwikkeling,zo hard we roepen dat paarden,konijnen,parkietjes,fretten,ratten enz groepsdiertjes zijn en waar de kooien en ruimte en vriendjes niet genoeg voor kan zijn ,zo makkelijk stoppen wij een groeps en bewegingsdier eenzaam en alleen in een kooi,en dan moet ie zijn bek nog houden ook anders is ie vervelend........

:\ :\