Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Het is echt onzin dat alle Saarlooswolfhonden van de rasvereniging PRA hebben, want daarmee zouden alle Saarlooswolfhonden in de wereld PRA moeten hebben. Ze stammen namelijk, nog niet zo lang geleden, af van dezelfde honden.
Mizora schreef:Geen onderzoeken is ook bij kruisingshondjes gewoon riskant. Bij de kleinere honden komt patella luxatie extreem veel voor, bij de grote honden hd. Dat ligt gewoon aan de bouw van de hond. En controleren op hartkwalen is altijd een slim iets om te doen. Die 3 zijn namelijk ook (en pl zelfs juist) berucht bij bastaardhondjes.
[***] schreef:Laika: Ik weet niet op wat voor grond je nu misstanden in de rasfokkerij goed wil praten, maar ik durf gerust te stellen dat de kans dat mijn hondjes een erfelijke aandoening meedragen nihil is en dat het bij rashonden 40 % is, en bij sommige rassen dus zelfs 100 %
Dus wat wil je nu?
Laika schreef:Maar ook een onherleidbare kruising is ooit met een ras begonnen, ergens ver terug misschien maar er zal vast hier en daar een ras in voorkomen.
Eigenlijk zijn nagenoeg alle rassen immers ook kruisingenin den beginne in ieder geval want anders zouden we namelijk allemaal wolven hebben.
randalinpony schreef:Het is een utopie om te denken dat je erfelijke afwijkingen ooit helemaal kunt uitfokken, die zul je altijd houden. Maar het scheelt al een berg als je zulke afwijkingen niet laat circuleren in een afgesloten genenpoel.
EmEm schreef:Ja, maar dan is dat dus het einde van de rashondenfokkerij. Want als je vanalles gaat inkruisen heb je geen ras meer.
Even er vanuit gaan dat bovenstaande dus niet gaat gebeuren. Dan is testen op 'bekende' problemen toch een goede oplossing? Wat kun je dan nog meer doen? Ouderhonden van dit ras worden getest voordat ze ingezet worden. Mijn hond is getest op de zogenaamde 'voorkomende' afwijkingen en vrij bevonden. Meerdere keren op PRA getest en (voorlopig) vrij bevonden. Mijn hond heeft nergens last van en huppelt vrolijk door het leven. Ik vind dus dat ik een gezonde hond heb. En toch wordt nog beweert dat alle Saarlooswolfhonden PRA hebben. Maar wat kun je dan nog meer doen dan testen? Testen geven volgens mij meer bewijs dan verhalen van mensen. Maar blijkbaar is dat niet zo.
[***] schreef:Laika: wat jij noemt is ook een kruising tussen rashonden, en wat mij betreft nog van foute rassen ook
Kayila schreef:[***]: Niet meteen zo aanvallend....er word hier niets goedgepraat. Wel is mijn mening dat je moet testen voor je gaat dekken. Een nestje voor de leuk met voor jou oog gezonde honden kan toch net zo goed probleem hondjes geven als dekken met rassen die voor het oog gezond zijn? Hoe kan je nou zien wat er intern allemaal mis kan zijn?
Knappe DA die door te kijken alleen kan zeggen: Yup gezonde hond!
randalinpony schreef:Als we lukraak dieren zouden gaan kruisen, van alle rassen, en zouden opletten dat we geen directe familie zouden kruisen, dan zouden we het gevaar van recessieve aandoeningen al een heel stuk naar beneden brengen. Beetje zoals bij mensen.
Citaat:dan zouden we het gevaar van recessieve aandoeningen al een heel stuk naar beneden brengen.
[***] schreef:Ik heb het helemaal niet over dekken met rassen, integendeel.
Heel veel afwijkingen komen door een te smalle genetische basis en/of een afwijkende bouw(hele kleine hondjes, hele grote honden, rare neuzen, kleine schedels)
Dus een gewoon nestje van een leuke hond x een leuke hond, nee daar hoeft van mij niet getest te worden.
Inteelt speelt daar al geen probleem als het een mix is tussen vele kruisingshondjes en als het een normale middenmaat hond is dan spelen al die andere problemen ook geen rol.
Al die dure testen en onderzoeken zorgen er in de huidige rasfokkerij duidelijk niet voor dat er een gezonde populatie is en dat was nu juist wat Zembla aan wilde tonen.