rasfokkerij --> zembla

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:50

Bastaardhondjes van een rashond x rashond misschien.

Bij een onherleidbare kruising tussen 2 gezonde bastaardjes in de middelmaat hoef je daar helemaal niet bang voor te zijn.

Laika: wat jij noemt is ook een kruising tussen rashonden, en wat mij betreft nog van foute rassen ook

Laika

Re: rasfokkerij --> zembla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:55

Maar ook een onherleidbare kruising is ooit met een ras begonnen, ergens ver terug misschien maar er zal vast hier en daar een ras in voorkomen.

Eigenlijk zijn nagenoeg alle rassen immers ook kruisingen ;) in den beginne in ieder geval want anders zouden we namelijk allemaal wolven hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:57

Citaat:
Het is echt onzin dat alle Saarlooswolfhonden van de rasvereniging PRA hebben, want daarmee zouden alle Saarlooswolfhonden in de wereld PRA moeten hebben. Ze stammen namelijk, nog niet zo lang geleden, af van dezelfde honden.

Het probleem van de rashondenfokkerij in een notendop....

Of het oogprobleem bestond al in de eerste honden, en doordat er met deze honden is doorgefokt, kon het probleem steeds evidenter worden, óf er is een mutatie opgetreden in een bepaalde lijn, waarbij je dan zou kunnen bepalen (er is kennelijk een test) welke lijnen wel en niet drager zijn.

Het enige wat niet werkt is niets doen, en ik weet dat er in de paardenwereld ook een stamboek is waarbij onderzoek naar recessieve afwijkingen en het ontwikkelen van een test zo niet bewust ontmoedigd, dan toch wel bewust niet gestimuleerd wordt. Een heel groot en financieel draagkrachtig stamboek, waarbij de genetische problemen echt de pan uitrijzen.
Maar stel je voor dat de kampioenshengst van de voorzitter (die zelf heus wel weet dat zijn hengst dan drager is) positief getest wordt...

Waarom zou dat bij de hondenverenigingen anders zijn, vaak zijn fokkers bang dat hun hond positief bevonden wordt voor aandoeningen en van de fokkerij zal worden uitgesloten... Slecht voor de naam, slecht voor de verkoop...

Willekeurig honden gaan kruisen levert overigens minder gevaar op ongezonde honden op, dan nieuw bloed in een verder gesloten genenpopulatie inbrengen, omdat je ook hier weer het gevaar loopt, dat recessieve genen elkaar dan weer een keer gaan ontmoeten.
En haast ieder dier draagt wel ergens een foutje in het DNA...

Als we lukraak dieren zouden gaan kruisen, van alle rassen, en zouden opletten dat we geen directe familie zouden kruisen, dan zouden we het gevaar van recessieve aandoeningen al een heel stuk naar beneden brengen. Beetje zoals bij mensen. ;)
En als we dan ook nog eens alle ongezonde dieren uitsluiten van de fokkerij dan kwamen we een heel end.

Het is een utopie om te denken dat je erfelijke afwijkingen ooit helemaal kunt uitfokken, die zul je altijd houden. Maar het scheelt al een berg als je zulke afwijkingen niet laat circuleren in een afgesloten genenpoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:58

Laika: Ik weet niet op wat voor grond je nu misstanden in de rasfokkerij goed wil praten, maar ik durf gerust te stellen dat de kans dat mijn hondjes een erfelijke aandoening meedragen nihil is en dat het bij rashonden 40 % is, en bij sommige rassen dus zelfs 100 %
Dus wat wil je nu?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:00

Niet registreren is geen mogelijkheid want alle honden moeten per 1 januari 2011 gechipt en geregistreerd zijn. Daar is dit geheel dan ook op gebaseerd. De vroegcastraties moeten uiteraard door de fokker zelf betaal worden en weigert hij dit dan zullen zowel moederhond als pups in beslag worden genomen.

Op die kruising zou ik inderdaad niet happig zijn. Dan heb je echt een tank in huis gehaald die zowel mens-dier-hond agressiefgevoelig is via zijn bloedlijnen. Dat hoeft er niet perse uit te komen maar de kans is bij zo'n combinatie toch wel extreem groot, zeker doordat de kans dat hij bij een pronkpersoon terecht komt ook al veel groter is.

Ook bij een onherleidbare bastaard moet je daar gewoon bang voor zijn. Het zit namelijk in 90% van de rassen (niet rashonden) (pl bij klein, hd bij groot) en er is dan al generaties lang niet op gecontroleerd (of enkel incidenteel). De genen zitten er gewoon en dat heeft niks te maken met wel of niet dicht gerelateerd aan een bepaald ras.

Zover ik weet heb je de meeste kans op een gezonde ongeveer onherleidbare kruising als deze lijkt op een slanke jachthond (model drentse patrijs, heidewachtel) of windhond (rasgroep 10).
Maar zelfs dan kan je daar niet zeker van zijn. Er kan immers best wel via de kruisingen met zwaardere rassen gewoon weer hd binnengeslopen zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:03

Mizora schreef:
Geen onderzoeken is ook bij kruisingshondjes gewoon riskant. Bij de kleinere honden komt patella luxatie extreem veel voor, bij de grote honden hd. Dat ligt gewoon aan de bouw van de hond. En controleren op hartkwalen is altijd een slim iets om te doen. Die 3 zijn namelijk ook (en pl zelfs juist) berucht bij bastaardhondjes.

Bovenstaande, dat patella luxatie zoveel voorkomt bij kleine hondjes (én bij kleine paardjes!) en HD dan weer bij grote honden, toont in mijn ogen aan dat het oprekken van de genetische mogelijkheden door fokbeleid niet oneindig zijn. Ergens zit de grens aan wat een soort aan vervorming kan hebben, zonder daar last van te ondervinden.

Wij hebben die grenzen in de hondenfokkerij aardig opgezocht, maar misschien is het ook handig om te accepteren dat stokmaten die bijna altijd leiden tot vet. problemen, eigenlijk niet zo door de natuur bedoeld zijn, en dus ook niet door ons mensen gefokt moeten worden.

Geldt ook voor absolute afwijkingen als de onderbeet van de bull, de kortpotigheid van de teckel, enz.

Niet alleen zouden dit soort dieren nauwelijks nog in de natuur kunnen overleven, ze hebben ook genetische belemmeringen om een pijnvrij, hondwaardig bestaan te leiden.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:05

[***] schreef:
Laika: Ik weet niet op wat voor grond je nu misstanden in de rasfokkerij goed wil praten, maar ik durf gerust te stellen dat de kans dat mijn hondjes een erfelijke aandoening meedragen nihil is en dat het bij rashonden 40 % is, en bij sommige rassen dus zelfs 100 %
Dus wat wil je nu?

Ik zal zeer zeker niet de misstanden in de rasfokkerij goed praten. Maar doe dat ook niet bij kruisingen. Het is net zo min een garantie op een gezonde hond, dan de stamboomhond. Uiteraard is de kans kleiner, maar nihil is het zeer zeker niet!

Lees mijn berichten maar eens, ik praat niks goed.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:08

Laika schreef:
Maar ook een onherleidbare kruising is ooit met een ras begonnen, ergens ver terug misschien maar er zal vast hier en daar een ras in voorkomen.

Eigenlijk zijn nagenoeg alle rassen immers ook kruisingen ;) in den beginne in ieder geval want anders zouden we namelijk allemaal wolven hebben.

Rassen zijn het gevolg van inkruisen op een spontane mutatie, om deze mutatie in een genenpoel te verankeren en zo honden te bekomen die gelijkvormig zijn van uiterlijk.

Of/en er is binnen een bestaande populatie honden gebruik gemaakt van telkens die honden voor de fokkerij, die door hun karaktereigenschappen/bouw/beharing het meest geschikt waren voor een bepaald doel.
Maar ook dan is er al sprake van een bepaalde varieteit in genen, anders is er niets te selecteren. Door die selectie raak je de varieteit in genen kwijt en daar ga je dan weer...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:12

De stokmaten zijn niet eens het grootste probleem. Het gewicht van de honden leveren de echte problemen.

De azawakh is één van de extremen in de hondenwereld. De teven zijn 60-70cm groot, wegen 15-20kg. Daar komen vrijwel geen genetische afwijkingen voor, ze zijn alleen op jonge leeftijd wat gevoeliger voor botbreuken doordat de poten ongeveer tweemaal zo lang zijn als dat men verwacht (en er dus makkelijker op gestaan wordt) en doordat ze keihard kunnen rennen en als ze in een gat stappen met één poot dat dus met gigantische krachten tot stilstand wordt gebracht (topsnelheid ligt rond de 65 km/h). Iedere hondenbeen zou dan breken hoor, maar de meeste honden kunnen gewoon niet zo snel.

We praten geen misstanden in welke fokkerij dan ook goed. Alle ouderhonden zouden getest moeten worden, afhankelijk van de grootte en de bekende kwalen bij de grootouderhonden de minimale testen of meer.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:17

Net zoals bij de Teckel het probleem niet zozeer zit in de korte pootjes, dan wel in de lange rug.

Daarom ben ik dus ook voor de stamboom op alle honden. Ras of niet. Alleen zal dat slecht te realiseren zijn omdat dat dan wereldwijd zou moeten. Temeer omdat er ook heel veel honden en dan met name bastaardjes uit het buitenland komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:19

Dat hoeft niet wereldwijd, zet er een castreergebod op (wat sowieso al ontzettend veel gebeurd bij rescuegroups) en zet land van herkomst en hondentype erop.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:23

Maar als deze buitenlandse bastaardhonden gezond zijn, waarom zou je er niet mee fokken?

Ze voeren toch vreemd bloed, en ook al is testen bij deze honden onbegonnen werk (je zou alle mogelijk beschikbare testen moeten gaan uitvoeren om te weten of zon hond drager is van een aandoening waarvoor in de eerste plaats een test mogelijk is), hoe groot is de kans dat je hem kruist met een drager van precies zijn eigen genetische defecten?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:28

Je hebt gelijk Mizora, het is natuurlijk wel mogelijk, door direct bij binnenkomst een stamboom af te geven met vader en moeder onbekend. In principe als je met het uitreiken van stambomen begint hebben alle bastaard honden hetzelfde. Als ik een stamboom bij mijn jack zou moeten halen, heb ik ook geen oudernamen.

Nou probleem opgelost dus :D gewoon alle honden van een stamboom voorzien, en wettelijke bepalingen wat betreft het vermeerderen ervan. Want de vraag is natuurlijk of je deze wanpraktijken nog wel "fokken" mag noemen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:22

randalinpony schreef:
Het is een utopie om te denken dat je erfelijke afwijkingen ooit helemaal kunt uitfokken, die zul je altijd houden. Maar het scheelt al een berg als je zulke afwijkingen niet laat circuleren in een afgesloten genenpoel.

Ja, maar dan is dat dus het einde van de rashondenfokkerij. Want als je vanalles gaat inkruisen heb je geen ras meer.

Even er vanuit gaan dat bovenstaande dus niet gaat gebeuren. Dan is testen op 'bekende' problemen toch een goede oplossing? Wat kun je dan nog meer doen? Ouderhonden van dit ras worden getest voordat ze ingezet worden. Mijn hond is getest op de zogenaamde 'voorkomende' afwijkingen en vrij bevonden. Meerdere keren op PRA getest en (voorlopig) vrij bevonden. Mijn hond heeft nergens last van en huppelt vrolijk door het leven. Ik vind dus dat ik een gezonde hond heb. En toch wordt nog beweert dat alle Saarlooswolfhonden PRA hebben. Maar wat kun je dan nog meer doen dan testen? Testen geven volgens mij meer bewijs dan verhalen van mensen. Maar blijkbaar is dat niet zo.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:51

Er zijn maar weinig honden die een korte lijn hebben naar de wolf toe.
Zowat alle rashonden zijn al tig keer gekruisd met allerlei soorten honden, dus om die wolf nou steeds naar voren te halen vind ik dan eigenlijk overbodig.

De boodschap die ze willen mee geven in deze documantaire is dat we te veel bezig zijn met het uiterlijk en te weinig met gezondheid.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:53

EmEm schreef:
Ja, maar dan is dat dus het einde van de rashondenfokkerij. Want als je vanalles gaat inkruisen heb je geen ras meer.
Even er vanuit gaan dat bovenstaande dus niet gaat gebeuren. Dan is testen op 'bekende' problemen toch een goede oplossing? Wat kun je dan nog meer doen? Ouderhonden van dit ras worden getest voordat ze ingezet worden. Mijn hond is getest op de zogenaamde 'voorkomende' afwijkingen en vrij bevonden. Meerdere keren op PRA getest en (voorlopig) vrij bevonden. Mijn hond heeft nergens last van en huppelt vrolijk door het leven. Ik vind dus dat ik een gezonde hond heb. En toch wordt nog beweert dat alle Saarlooswolfhonden PRA hebben. Maar wat kun je dan nog meer doen dan testen? Testen geven volgens mij meer bewijs dan verhalen van mensen. Maar blijkbaar is dat niet zo.

Ben ik helemaal met je eens....
Test ouderhonden en dek niet met ouder honden die niet 100% gezond verklaard zijn.

[***]: Niet meteen zo aanvallend....er word hier niets goedgepraat. Wel is mijn mening dat je moet testen voor je gaat dekken. Een nestje voor de leuk met voor jou oog gezonde honden kan toch net zo goed probleem hondjes geven als dekken met rassen die voor het oog gezond zijn? Hoe kan je nou zien wat er intern allemaal mis kan zijn?
Knappe DA die door te kijken alleen kan zeggen: Yup gezonde hond!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:59

Ik ben wel van mening dat mensen niet voor de leuk een nestje moeten fokken.
en als ze dat wel doen, laat die hond eerst helemaal binnenstebuiten keren, evenals de vader hond.

naar mijn mening lossen we de problemen alleen maar op, als we (zoals al genoemd wordt) beide ouders 100% gezond zijn. dat zou dus betekenen dat het ras gigantisch inkrimpt, de prijzen voor pups gigantisch hoog wordt, maar dat is wel de enigste redding.
en eigenlijk ben ik het wel eens, met het feit dat we moeten stoppen met het fokken van engelse bullen en cavaliers...... dit ras is al te ver door gefokt, en er zijn gewoon geen honden meer die 100% gezond zijn

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:28

De hondenpoel is natuurlijk vele malen groter dan het fokkersdeel. Er zullen genoeg particulieren zijn met wél gezonde honden, maar die nog nooit zijn getest simpel weg omdat die mensen geen fok ambitie hebben.

Als het dan een ras betreft waar te weinig fokdieren zijn die gezond zijn, zullen ze de eigenaren van de particulieren na moeten gaan. Wellicht dat daar ook een groot aantal rasliefhebbers bij zijn die hun hond echt wel een keer beschikbaar willen stellen voor een nest om zo het ras veilig te stellen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:45

Ik zit nog eens even terug te lezen en wou toch nog even een reactie plaatsen op onderstaand quote:

[***] schreef:
Laika: wat jij noemt is ook een kruising tussen rashonden, en wat mij betreft nog van foute rassen ook

Foute rassen bestaan in principe niet, foute fokkers wel. Een goede hond fok je namelijk door op gezondheid en karakter te selecteren. Te vaak draait het vooral om schoonheid en wordt aan gezondheid en karakter voorbij gegaan. Op die manier krijg je dus honden met een fout karakter. Ligt weer niet aan de hond, maar die is er wel de dupe van. De hond mag best vals zijn, als hij maar mooi is :n

Mijn laatste volle rashond, met stamboom die ik gekocht heb is al een 25 jaar geleden, was een Landseer ECT
Vrij onbekend ras, en daardoor dus ook niet door-gefokt. Ik heb er destijds op gelet dat de ouders HD vrij waren. In die tijd was dat de enige test die noodzakelijk was. Vader was een belg, en aldaar meerdere malen kampioen. Dus een mooie hond denk je dan, en volgens de foto was hij dat ook. Pas later zagen wij wat voor karakter de vader had, die hond werd in belgie een showring in gebracht door 2 man aan de riem! :o Hij bleek enorm agressief naar andere honden en had al menig hondenleven op zijn geweten.
Ook bleek toen onze hond 3 jaar was dat al zijn nestbroertjes inmiddels waren ingeslapen op agressiviteit. Wij hadden het gelukkig getroffen, het was de grootste sul die je je kon voorstellen.
Dit speelde dus een 20 tot 25 jaar geleden en toen ook al, kon dus blijkbaar een mooie hond toch kampioen worden ondanks dat het karakter dus geheel niet bij het ras past. Een Landseer hoort namelijk een sul te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:50

Kayila schreef:
[***]: Niet meteen zo aanvallend....er word hier niets goedgepraat. Wel is mijn mening dat je moet testen voor je gaat dekken. Een nestje voor de leuk met voor jou oog gezonde honden kan toch net zo goed probleem hondjes geven als dekken met rassen die voor het oog gezond zijn? Hoe kan je nou zien wat er intern allemaal mis kan zijn?
Knappe DA die door te kijken alleen kan zeggen: Yup gezonde hond!

Ik heb het helemaal niet over dekken met rassen, integendeel.

Heel veel afwijkingen komen door een te smalle genetische basis en/of een afwijkende bouw(hele kleine hondjes, hele grote honden, rare neuzen, kleine schedels)

Dus een gewoon nestje van een leuke hond x een leuke hond, nee daar hoeft van mij niet getest te worden.
Inteelt speelt daar al geen probleem als het een mix is tussen vele kruisingshondjes en als het een normale middenmaat hond is dan spelen al die andere problemen ook geen rol.

Al die dure testen en onderzoeken zorgen er in de huidige rasfokkerij duidelijk niet voor dat er een gezonde populatie is en dat was nu juist wat Zembla aan wilde tonen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:16

[***], niet alles wat je niet ziet, is er ook niet! Waarom komen die afwijkingen niet voor bij kruising-rassen? Gewoonweg omdat die er niet op getest worden. Omdat niemand dat noodzakelijk vind, omdat het vaak veel geld kost, meer dan dat de pups kunnen opleveren. Geloof me, en dan doel ik echt niet op jouw hondjes, maar ook onder de kruisingen bestaan die afwijkingen. Alleen zonder testen, zie je ze niet.

En ook wat inteelt betreft, de wereld is vaak veel kleiner dan we denken. Wat als straks 2 van jou pupkopers besluiten samen eens een nestje te nemen? Zou stom toeval zijn, maar dergelijke dingen kunnen echt wel voorkomen.

En wat Zebla wilden aantonen is vooral dat ondanks alle dure testen er toch maar gewoon doorgefokt wordt met honden die ziek zijn. Niet dat die testen nutteloos zijn, ja wel als je er niets mee doet natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:31

randalinpony schreef:
Als we lukraak dieren zouden gaan kruisen, van alle rassen, en zouden opletten dat we geen directe familie zouden kruisen, dan zouden we het gevaar van recessieve aandoeningen al een heel stuk naar beneden brengen. Beetje zoals bij mensen.

Lijst van erfelijke aandoeningen

1q21
1q21.1-deficiëntiesyndroom
1q21.1-duplicatiesyndroom

Albinisme
Alpha-1-antitrypsine-deficiëntie
Amyloïde angiopathie
Andersen-Tawil Syndroom
Androgeenongevoeligheidssyndroom
Ataxie van Friedreich
Attention deficit disorder

asaalcelnaevussyndroom
Syndroom van Beckwith-Wiedemann
Benigne recidiverende intrahepatische cholestase

Cerebrotendineuze xanthomatose
Chromosomale afwijking
Chronische granulomateuze ziekte
Congenitale sferocytose
Copynumbervariaties
Cystinose

Dysplasie

Ectodermale dysplasie
Erfelijke kanker
Familiaire adenomateuze polypose
Familiaire dysbètalipoproteïnemie
Fanconi-anemie
Fenylketonurie
Fragiele-X-syndroom
Fructose-intolerantie

Syndroom van Gitelman
Syndroom van Hallervorden-Spatz
Hereditair angio-oedeem
Hereditaire motorische en sensorische neuropathieën

ICF-syndroom
IDIC-15
Syndroom van Imerslund-Gräsbeck

Syndroom van Jacobsen

Katwijkse ziekte
Klompvoet

Lebers opticusatrofie

Medium chain acyl co-enzym-A dehydrogenase deficiëntie
Musculaire dystrofie

Nagel-patellasyndroom
Neurofibromatose
Ziekte van Von Recklinghausen
Nierhypoplasie

Omenn-syndroom
Osteogenesis imperfecta
Ziekte van Oudtshoorn

Phelan-McDermidsyndroom
Porphyria cutanea tarda
Syndroom van Potter
Proteus-syndroom
Pycnodysostose

SCID (ziekte)
Sikkelcelanemie
Syndroom van Smith-Lemli-Opitz
Spinale musculaire atrofieën
Syndroom van Angelman
Syndroom van Borjeson-Forssman-Lehmann
Syndroom van Carpenter
Syndroom van Cornelia de Lange
Syndroom van Hunter
Syndroom van Kartagener
Syndroom van Leigh
Syndroom van Lesch-Nyhan
Syndroom van Morquio
Syndroom van Muckle-Wells
Syndroom van Peutz-Jeghers
Syndroom van Stickler
Syndroom van Wagner
Syndroom van Williams

TAR-syndroom
Taaislijmziekte
Ziekte van Tangier
Ziekte van Tay-Sachs
Thalassemie
Trisomie 22
Tubereuze sclerose complex

Velo-cardio-faciaal syndroom

Syndroom van West
Syndroom van Wiskott-Aldrich
Syndroom van Wolf-Hirschhorn

Ziekte van Duchenne
Ziekte van Fabry
Ziekte van Gaucher
Ziekte van Menkes
Ziekte van Sanfilippo
Ziekte van Wilson

Toch niet helemaal zo succesvol bij mensen blijkbaar.........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:51

Wat is je punt Yamcha? Ik heb al verschillende malen opgemerkt dat het een utopie is om helemaal aandoeningvrij te fokken...

Maar de frequentie van al deze ziekten, zou vele malen groter worden, als we mensen ook in afgesloten genenpoules gingen fokken...
En ja, bij bepaalde populaties van mensen waar veel inteelt voorkomt, spelen recessieve aandoeningen dan ook een grotere rol dan bij de gemiddelde mens, reden voor deze mensen om voor een huwelijk een test te doen.

Aandoeningen zul je altijd houden, ze ontstaan namelijk regelmatig, en als de nakomelingen levensvatbaar zijn, dan zullen zij in staat zijn de afwijking te verspreiden.

Citaat:
dan zouden we het gevaar van recessieve aandoeningen al een heel stuk naar beneden brengen.

Uitselecteren is natuurlijk het beste, maar dat kan alleen bij afwijkingen waar een test van is, en met medewerking van fokkers die dat ene fantastisch gebouwde hondje dan ook echt niet voor de fokkerij gebruiken omdat hij drager is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:40

Toch komt bij mensen kanker veel frequenter voor als bij dieren. Bij 1 op de 10 Berners komt kanker voor, en dat vinden we schokkend. Bij 1 op 3 mensen......
En bij mensen wordt er maar lukraak gefokt, en helemaal nergers op geselecteerd. Lukraak kruisen is vrágen om meer erfelijke problemen imo.
Dat je niet met directe familie moet fokken, dat ben ik wel met je eens. Ik ken honden met problemen die er niet waren geweest, als er geen verwante honden aan elkaar werden gekoppeld.

Alhoewel lijnteelt ook voordelen heeft. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde eigenschappen steviger verankeren voor volgende generaties. Maar het gevaar is groot dat je ongewenste eigenschappen ook verankert........ als je dat wilt doen, moet je een heel goed beeld hebben van het genotype.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:43

[***] schreef:
Ik heb het helemaal niet over dekken met rassen, integendeel.

Heel veel afwijkingen komen door een te smalle genetische basis en/of een afwijkende bouw(hele kleine hondjes, hele grote honden, rare neuzen, kleine schedels)

Dus een gewoon nestje van een leuke hond x een leuke hond, nee daar hoeft van mij niet getest te worden.
Inteelt speelt daar al geen probleem als het een mix is tussen vele kruisingshondjes en als het een normale middenmaat hond is dan spelen al die andere problemen ook geen rol.

Al die dure testen en onderzoeken zorgen er in de huidige rasfokkerij duidelijk niet voor dat er een gezonde populatie is en dat was nu juist wat Zembla aan wilde tonen.

Volgens mij begrijp jij het heel anders dan ik....
Ook bij leuk hondje x leuk hondje kunnen veel genetische defecten doorgefokt worden net als bij rashonden dus niet testen vind ik gewoon not done.

En Zembla wil niet aantonen dat dure testen onnodig zijn en niet zorgen voor een gezonde populatie.... Zembla wilde aantonen dat de testen juist niet gedaan worden omdat de mens toch alleen aan eigen portemonne en uiterlijke kenmerken denkt.

Ik ben absoluut niet tegen rasfokkerij, wel tegen lukraak nestjes fokken voor de leuk. Dan krijg je nooit vat op doorfokken met genetische defecten. Ik ben VOOR fokken met behoud van rastypische kenmerken maar TEGEN fokken zonder testen. Rasdier of niet.