Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Moll schreef:Nikki__ schreef:Jij hebt het steeds over vroeger Moll, we leven in 2010. Het jaar waarin een dobermann dat niet meer die functie heeft.
Net als dat de saarloos inmiddels ook zo ver is doorgefokt.
Maar ik begrijp dus dat jij het niet meer als normaal vind, dat dat ras zijn hele leven alleen maar bang is. Dat vind jij goed? Lekker diervriendelijkEn waarom willen we dat? Juist, omdat we denken dat het dan nog op de wolf lijkt.
Het is toch van de zotte dat we hier nog mee willen fokken, en dat jij het omschrijft als een ras dat perfect is? Wat is er perfect aan een hond die áltijd bang is?!
Ben benieuwd of dat je nu eens met een goed argument kan komen, ipv alleen maar vage punten en Dhr Saarloos. Dat was vroeger Moll, we leven nu.
dan kan je elke rassen standaard de deur uit gooien met zo'n gedachten gan als dat je er nu op na houd, dan is er geen meer waarde meer om honden te showen en of werk lijnen te behouden.
en om op de Saarloos terug te komen, Mr saarloos wilde zelf het toen de tijd al stoppen om het ras verder op te zetten om dat het behaalde resultaat niet wenselijk was en dus eigelijk nog steeds is, het ras is ziek met een oogziekte PRA en door dat de genetishe diversirteid zeer gering is in het rassen bestand is de vraag of het wel uitfok baar is.
Loiz schreef:Waarom moet je een ras behouden alleen om de functie?
Een hond is anno 2010 een gezinslid waar je van houd, in 95% geen werkhond meer.
Nikki__ schreef:Moll schreef:
dan kan je elke rassen standaard de deur uit gooien met zo'n gedachten gan als dat je er nu op na houd, dan is er geen meer waarde meer om honden te showen en of werk lijnen te behouden.
en om op de Saarloos terug te komen, Mr saarloos wilde zelf het toen de tijd al stoppen om het ras verder op te zetten om dat het behaalde resultaat niet wenselijk was en dus eigelijk nog steeds is, het ras is ziek met een oogziekte PRA en door dat de genetishe diversirteid zeer gering is in het rassen bestand is de vraag of het wel uitfok baar is.
Je maakt van een mug een olifant moll. Het enigste wat ik aankaarte, is dat de Saarloos niet hét ras is waar niks meer aan moet worden veranderd. Jij gaat door over erfelijke ziektes, het niet meer showen van rassen e.d.
Maar Moll, leg jij mij nou eens uit, wát de waarde is van een zeer angstige hond? Maakt dat de hond aantrekkelijker? Ik snap niet hoe mensen kunnen leven met zo'n hond, terwijl ze zien dat het dier ALTIJD bang is. Top voor zo'n hond, lijkt me echt een heerlijk leven.
Ambiiee schreef:Nikki, jij hebt het telkens over een hond die bang is. Maar daarintegen zie ik de hazewindhonden bijna nooit gelukkig ergens ronddolen. Ik vind persoonlijk de hazewinds ook bange poeperds.. die ik ken en tegen kom, staan altijd gelijk achter hun baas en noem het allemaal maar op.. Er zijn daar meer rassen van, dus niet alleen de saarloos. Daarintegen is mijn dober een ontzettende schijterd.. En zijn alle dobers zenuwleiers als het er opaankomt.. En wat den je van de ierse setter... Die is ook bijna overal bang voor hoor, mits ze in goeie handen belanden..
Loiz schreef:Dan alsnog mijn vraag, waarom moet een ras behouden worden alleen om de functie?
Want daar antwoord je, in mijn ogen, niet op. Een hond hoort te werken, een taak te hebben, daar ben ik het mee eens,
zeker de werkrassen. Maar in realiteit zijn er maar zó weinig (werk)rassen die nu hun oude functie nog uitvoeren, enerzijds
omdat dat gewoon niet meer kan in NL, en anderzijds omdat mensen een hond niet meer als werker zien maar als vriend.
Dan is dat niet een reden om een ras niet meer te houden, want er zit nogsteeds weldegelijk verschil in karakter tussen
een DD en een Herder om een voorbeeld te noemen. Ik zie persoonlijk ook niet dat er karaktereigenschappen 'weg' worden
gefokt, enkel word er door zorgvuldig fokken een hond gecreert die niet constant achter vogels aan hoeft te rennen.
De extreem doorgefokte uiterlijke eigenschappen zijn een verhaal apart, vind ik ook idioot.
Moet ik trouwens even zeggen dat in de DD wereld tegenwoordig het hartprobleem enorm gedaald is door goed fokken
edit typo
Nikki__ schreef:Ambiiee schreef:Nikki, jij hebt het telkens over een hond die bang is. Maar daarintegen zie ik de hazewindhonden bijna nooit gelukkig ergens ronddolen. Ik vind persoonlijk de hazewinds ook bange poeperds.. die ik ken en tegen kom, staan altijd gelijk achter hun baas en noem het allemaal maar op.. Er zijn daar meer rassen van, dus niet alleen de saarloos. Daarintegen is mijn dober een ontzettende schijterd.. En zijn alle dobers zenuwleiers als het er opaankomt.. En wat den je van de ierse setter... Die is ook bijna overal bang voor hoor, mits ze in goeie handen belanden..
Het ging mij erom dat Moll aangaf dat de saarloos een hond was waar eigenlijk niks aan mocht veranderen. Daar heb ik op ingespeeld.
@Moll; Je geloofd toch niet zelf echt dat de hond hier geen last van heeft?
Zou dan hetzelfde zijn als de hond zijn hele leven lang mishandeld is, hond heeft er geen last van, want is het gewend? Flauwekul, en dat je weet je zelf ook.
Moll schreef:vind het jammer dat je vind datg ik daar geen atwoord opgeeft, want dat heb ik weldegelijk, ook heb ik gezegt dat door dat we in NL geen gelegeheid hebben om werkrassen hun functie en doel te laten beoefenen dat we ze dan maar zouden moeten bannen zoals we de Pitbull toe der tijd gedaan hadden.
Loiz schreef:Moll schreef:vind het jammer dat je vind datg ik daar geen atwoord opgeeft, want dat heb ik weldegelijk, ook heb ik gezegt dat door dat we in NL geen gelegeheid hebben om werkrassen hun functie en doel te laten beoefenen dat we ze dan maar zouden moeten bannen zoals we de Pitbull toe der tijd gedaan hadden.
Waarom een ras verbannen als ze hun oude functie niet kunnen doen?
De Pitbull hebben we trouwens nog wel in NL, zuslief heeft een kruising ermee (ook gecoupeerd, maar vreselijk lelijk en nutteloos)
Nikki__ schreef:@Moll; fijn dat jij vanachter je computer kan zien wat ik wel en niet allemaal al heb gedaan
Nogmaals, en echt, lees eens goed. De saarloos is 9/10 keer niet enkel alleen terug houdend naar vreemde, maar ook angstig/bang voor alle andere objecten. Een auto die voorbij komt, een fietser, een boom die anders staat, een prullenbak die geluid maakt, noem het maar op.
Ik vind het vreemd dat jij aankaart dat angst iets is waar de hond geen last van heeft, omdat het aangeboren gedrag is.
Er zijn ook saarloose die dit gedrag niet hebben, die juist alles leuk vinden, echter worden die afgekeurde voor de fok, en zie je dus steeds meer extreem angstige honden.
Nikki__ schreef:Tuurlijk zullen ze op meerdere dingen selecteren Moll, dat snapt elk persoon.
Vind het vervelend dat je continu op stukjes van mijn bericht reageert, en de andere delen over slaat, waardoor ik herhaling val.
Denk ook daarom dat wij klaar zijn. Jij vind de angst van de Saarloos geen probleem, ik wel.
Moll schreef:sorry dit ben ik echt niet met je eens, met die drift en behoefte moet gewerkt worden, kan alternatief zijn maar er moet me gewerkt worden.
dat veel honden bij de verkeerde ontwetende eigenaar terecht komen zeker weten, dit omdat de koper vaak onwetend is en dus met de verkeerde instelling een hond aanschaft.
en een hond alleen maar houden en 2 a 3 keer perdag flink uitlaten is in mijn ogen simpel weg niet voldoende