Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:06

Dhr Saarloos zelf vond zijn saarlooswolfshond bij nader inzien toch zwaar afkeuringswaardig vanwege diezelfde angstigheid?
Wat ik me ervan herinner was dat hij juist het karakter van de herder wilde en niet van de wolf.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:07

Moll schreef:
Nikki__ schreef:
Jij hebt het steeds over vroeger Moll, we leven in 2010. Het jaar waarin een dobermann dat niet meer die functie heeft.
Net als dat de saarloos inmiddels ook zo ver is doorgefokt.
Maar ik begrijp dus dat jij het niet meer als normaal vind, dat dat ras zijn hele leven alleen maar bang is. Dat vind jij goed? Lekker diervriendelijk ;) En waarom willen we dat? Juist, omdat we denken dat het dan nog op de wolf lijkt.
Het is toch van de zotte dat we hier nog mee willen fokken, en dat jij het omschrijft als een ras dat perfect is? Wat is er perfect aan een hond die áltijd bang is?!
Ben benieuwd of dat je nu eens met een goed argument kan komen, ipv alleen maar vage punten en Dhr Saarloos. Dat was vroeger Moll, we leven nu.

dan kan je elke rassen standaard de deur uit gooien met zo'n gedachten gan als dat je er nu op na houd, dan is er geen meer waarde meer om honden te showen en of werk lijnen te behouden.
en om op de Saarloos terug te komen, Mr saarloos wilde zelf het toen de tijd al stoppen om het ras verder op te zetten om dat het behaalde resultaat niet wenselijk was en dus eigelijk nog steeds is, het ras is ziek met een oogziekte PRA en door dat de genetishe diversirteid zeer gering is in het rassen bestand is de vraag of het wel uitfok baar is.

Je maakt van een mug een olifant moll. Het enigste wat ik aankaarte, is dat de Saarloos niet hét ras is waar niks meer aan moet worden veranderd. Jij gaat door over erfelijke ziektes, het niet meer showen van rassen e.d.
Maar Moll, leg jij mij nou eens uit, wát de waarde is van een zeer angstige hond? Maakt dat de hond aantrekkelijker? Ik snap niet hoe mensen kunnen leven met zo'n hond, terwijl ze zien dat het dier ALTIJD bang is. Top voor zo'n hond, lijkt me echt een heerlijk leven ;) .

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:09

Loiz schreef:
Waarom moet je een ras behouden alleen om de functie?
Een hond is anno 2010 een gezinslid waar je van houd, in 95% geen werkhond meer.

Goed gaan we daar van uit, dan kunnen we als we alleen ng maar gezinshonden willen alle Mollossers en jachthonden uit gaan uitsluiten bewijzen van spreken, waak en verdedeging is er dan niet meer bij.
of we kunnen alle karakters zo ander gaan proberen fokken dat we alleen nog maar van die bankhangers krijgen enz enz, veel rassen die in land van herkomst dus nog voor doel en functie gefokt en gehouden worden uit bannen uit NL zoals een BB of een CAO om maar 2 voorbeelden te noemen, dan ook moeten we gelijk gaan kijken als we zoals vandaag de dag niet meer gecoupeerd mag worden ook ander eigenschappen verboden moeten gaan worden zoals de zwaart afhellende rug bij de Duitsherder, het overtollige vel en wangen bij de Mastino, en de haarloze honden met al hun genetishe defecten, ook de reuze rassen zoals de DD die door hun buiten propostie gegroeide lichaamen waardoor hart falen een hgeel groot probleem is, en bij de Bulldog het natuurlijke bevallen en het vorkenstaartje en de extreem korte koppen met ademhalings moelijkheden en een te gedrongen lijf waardoor het hart en de longen in beknelling komen.

zo kunnen we wel doorgaan natuurlijk, desalnietemin worden er nog steeds nieuwe rassen gecreerd door mensen en nog steeds met een doel en functie, deze honden kunnen eigelijk niet in NL gehouden worden, echter willen we dat wel maar we willen de caracter eigenschappen zo ver anderen dat ze kw uiterlijk alleen nog maar op dat geen lijken maar kwa karakter niet meer.
en ook zo met couperen van staart en oren, veel al in land van herkomst gebeurt het nog steeds, want we vinden het zo zielig, begrijpelijk hoor, echter is het zo dat BV in Amerika de dieren te minste rechten hebben en in Nederland het onder bezit valt en het dier geen rechten heeft, alleen het honden en katten besluit heeft wat regetjes.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:09

Niezel schreef:
Dhr Saarloos zelf vond zijn saarlooswolfshond bij nader inzien toch zwaar afkeuringswaardig vanwege diezelfde angstigheid?
Wat ik me ervan herinner was dat hij juist het karakter van de herder wilde en niet van de wolf.

kijk eidelijk iemand die iets weet, toppie :D

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:12

Nikki, jij hebt het telkens over een hond die bang is. Maar daarintegen zie ik de hazewindhonden bijna nooit gelukkig ergens ronddolen. Ik vind persoonlijk de hazewinds ook bange poeperds.. die ik ken en tegen kom, staan altijd gelijk achter hun baas en noem het allemaal maar op.. Er zijn daar meer rassen van, dus niet alleen de saarloos. Daarintegen is mijn dober een ontzettende schijterd.. En zijn alle dobers zenuwleiers als het er opaankomt.. En wat den je van de ierse setter... Die is ook bijna overal bang voor hoor, mits ze in goeie handen belanden..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:13

Nikki__ schreef:
Moll schreef:

dan kan je elke rassen standaard de deur uit gooien met zo'n gedachten gan als dat je er nu op na houd, dan is er geen meer waarde meer om honden te showen en of werk lijnen te behouden.
en om op de Saarloos terug te komen, Mr saarloos wilde zelf het toen de tijd al stoppen om het ras verder op te zetten om dat het behaalde resultaat niet wenselijk was en dus eigelijk nog steeds is, het ras is ziek met een oogziekte PRA en door dat de genetishe diversirteid zeer gering is in het rassen bestand is de vraag of het wel uitfok baar is.

Je maakt van een mug een olifant moll. Het enigste wat ik aankaarte, is dat de Saarloos niet hét ras is waar niks meer aan moet worden veranderd. Jij gaat door over erfelijke ziektes, het niet meer showen van rassen e.d.
Maar Moll, leg jij mij nou eens uit, wát de waarde is van een zeer angstige hond? Maakt dat de hond aantrekkelijker? Ik snap niet hoe mensen kunnen leven met zo'n hond, terwijl ze zien dat het dier ALTIJD bang is. Top voor zo'n hond, lijkt me echt een heerlijk leven ;) .

De hond heeft er geen last van hij weet immers niet beter, waarom mensen het mooi vind , weet het echt niet, mijn type hond is het niet, maar goed zoveel mensen zoveel wensen, als je van een wolf hond houd maar niet van het angstige karakter neem dan een tsjechische wolfhond

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:18

Dan alsnog mijn vraag, waarom moet een ras behouden worden alleen om de functie?
Want daar antwoord je, in mijn ogen, niet op. Een hond hoort te werken, een taak te hebben, daar ben ik het mee eens,
zeker de werkrassen. Maar in realiteit zijn er maar zó weinig (werk)rassen die nu hun oude functie nog uitvoeren, enerzijds
omdat dat gewoon niet meer kan in NL, en anderzijds omdat mensen een hond niet meer als werker zien maar als vriend.
Dan is dat niet een reden om een ras niet meer te houden, want er zit nogsteeds weldegelijk verschil in karakter tussen
een DD en een Herder om een voorbeeld te noemen. Ik zie persoonlijk ook niet dat er karaktereigenschappen 'weg' worden
gefokt, enkel word er door zorgvuldig fokken een hond gecreert die niet constant achter vogels aan hoeft te rennen.

De extreem doorgefokte uiterlijke eigenschappen zijn een verhaal apart, vind ik ook idioot.
Moet ik trouwens even zeggen dat in de DD wereld tegenwoordig het hartprobleem enorm gedaald is door goed fokken ;)

edit typo
Laatst bijgewerkt door Loiz op 16-08-10 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:19

Natuurlijk zijn de meeste honden in Nederland gezinshonden. Al ken ik een hoop jagers waarbij de hond alleen maar in een kennel gehouden wordt en ze echt puur gebruikt worden als werkhonden.

Jachthonden, bordercollies, herders etc. hebben nog steeds een functie te vervullen in Nederland. Jagen mag bijvoorbeeld niet zonder aanwezigheid van een hond. Dit om te voorkomen dat aangeschoten (niet dodelijk geschoten) wild niet meer kan worden gevonden en onnodig lijd.

Punt is, is dat vaak rassen met een duidelijk gebruikersdoel alleen maar als huishond wordt gehouden. Daarmee doe je in mijn opzicht, de hond te kort. Het zit in de genen.

Doordat mensen werkhonden als gezinshond gebruiken, zijn bepaalde voorzorgsmaatregelen overbodig.. Maar daarmee worden de honden die daadwerkelijk gebruikt worden voor hun doel, in mijn mening te kort gedaan. Het bijvoorbeeld niet couperen van de staart bij jachthonden met een hoop ellende voor sommige.

Even een noot: Vechtrassen/honden een aggressiever uiterlijk geven neem ik niet mee in dit verhaal. Honden laten vechten voor ons plezier, heeft geen enkel nut, danwel het testosteron van "de mannen" plezieren ;-)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:22

Ambiiee schreef:
Nikki, jij hebt het telkens over een hond die bang is. Maar daarintegen zie ik de hazewindhonden bijna nooit gelukkig ergens ronddolen. Ik vind persoonlijk de hazewinds ook bange poeperds.. die ik ken en tegen kom, staan altijd gelijk achter hun baas en noem het allemaal maar op.. Er zijn daar meer rassen van, dus niet alleen de saarloos. Daarintegen is mijn dober een ontzettende schijterd.. En zijn alle dobers zenuwleiers als het er opaankomt.. En wat den je van de ierse setter... Die is ook bijna overal bang voor hoor, mits ze in goeie handen belanden..

Het ging mij erom dat Moll aangaf dat de saarloos een hond was waar eigenlijk niks aan mocht veranderen. Daar heb ik op ingespeeld.

@Moll; Je geloofd toch niet zelf echt dat de hond hier geen last van heeft?
Zou dan hetzelfde zijn als de hond zijn hele leven lang mishandeld is, hond heeft er geen last van, want is het gewend? Flauwekul, en dat je weet je zelf ook.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:24

Loiz schreef:
Dan alsnog mijn vraag, waarom moet een ras behouden worden alleen om de functie?
Want daar antwoord je, in mijn ogen, niet op. Een hond hoort te werken, een taak te hebben, daar ben ik het mee eens,
zeker de werkrassen. Maar in realiteit zijn er maar zó weinig (werk)rassen die nu hun oude functie nog uitvoeren, enerzijds
omdat dat gewoon niet meer kan in NL, en anderzijds omdat mensen een hond niet meer als werker zien maar als vriend.
Dan is dat niet een reden om een ras niet meer te houden, want er zit nogsteeds weldegelijk verschil in karakter tussen
een DD en een Herder om een voorbeeld te noemen. Ik zie persoonlijk ook niet dat er karaktereigenschappen 'weg' worden
gefokt, enkel word er door zorgvuldig fokken een hond gecreert die niet constant achter vogels aan hoeft te rennen.

De extreem doorgefokte uiterlijke eigenschappen zijn een verhaal apart, vind ik ook idioot.
Moet ik trouwens even zeggen dat in de DD wereld tegenwoordig het hartprobleem enorm gedaald is door goed fokken ;)

edit typo

vind het jammer dat je vind datg ik daar geen atwoord opgeeft, want dat heb ik weldegelijk, ook heb ik gezegt dat door dat we in NL geen gelegeheid hebben om werkrassen hun functie en doel te laten beoefenen dat we ze dan maar zouden moeten bannen zoals we de Pitbull toe der tijd gedaan hadden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:26

Nikki__ schreef:
Ambiiee schreef:

Het ging mij erom dat Moll aangaf dat de saarloos een hond was waar eigenlijk niks aan mocht veranderen. Daar heb ik op ingespeeld.

@Moll; Je geloofd toch niet zelf echt dat de hond hier geen last van heeft?
Zou dan hetzelfde zijn als de hond zijn hele leven lang mishandeld is, hond heeft er geen last van, want is het gewend? Flauwekul, en dat je weet je zelf ook.

sorry hoor maar je moet echt je opleiding gaan doen, angst door mishandeling en terughoudendheid tegen over vreemde als natuurlijk aanleg zijn 2 heel verschillende dingen, en ik ga hier dan ook verder geen uitleg over doen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:28

Moll schreef:
vind het jammer dat je vind datg ik daar geen atwoord opgeeft, want dat heb ik weldegelijk, ook heb ik gezegt dat door dat we in NL geen gelegeheid hebben om werkrassen hun functie en doel te laten beoefenen dat we ze dan maar zouden moeten bannen zoals we de Pitbull toe der tijd gedaan hadden.

Waarom een ras verbannen als ze hun oude functie niet kunnen doen?
De Pitbull hebben we trouwens nog wel in NL, zuslief heeft een kruising ermee (ook gecoupeerd, maar vreselijk lelijk en nutteloos)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:31

Loiz schreef:
Moll schreef:

Waarom een ras verbannen als ze hun oude functie niet kunnen doen?
De Pitbull hebben we trouwens nog wel in NL, zuslief heeft een kruising ermee (ook gecoupeerd, maar vreselijk lelijk en nutteloos)

de Pittbull mag gewoon weer gehouden worden de wet is immers opgeheven, loop er hart over te denken om er weer 1 te nemen, het is immers het ras waar ik mee begeonnen ben als fokker.
En een werk honden ras houden zonder dat ze kunnen werken is vragen om problemen, zet een bordercollie op een flat laat het 3 keer perdag uit aan de riem, kijk wat er met je huis en met de hond gebeurt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:36

Dat is een kwestie van kopers informeren, wat enerzijds bij de fokkers ligt, en kijken of de situatie de mogelijkheid heeft voor z'n hond.
Een Border Collie in een flinke tuin die 2/3 keer per dag naar een groot losloopgebied gaat en waar behendigheid mee gedaan word,
als voorbeeld, daar heb ik niks op tegen, maar die doen dan niet wat de oorspronkelijke functie was. De PitbullxDogo Argentino van
mn zus is enorm druk, maar die gaat 2/3 keer per dag naast de fiets mee en word (aan de lijn ivm dominantie uit verleden) flink mee gelopen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:39

@Moll; fijn dat jij vanachter je computer kan zien wat ik wel en niet allemaal al heb gedaan ;)
Nogmaals, en echt, lees eens goed. De saarloos is 9/10 keer niet enkel alleen terug houdend naar vreemde, maar ook angstig/bang voor alle andere objecten. Een auto die voorbij komt, een fietser, een boom die anders staat, een prullenbak die geluid maakt, noem het maar op.

Ik vind het vreemd dat jij aankaart dat angst iets is waar de hond geen last van heeft, omdat het aangeboren gedrag is.
Er zijn ook saarloose die dit gedrag niet hebben, die juist alles leuk vinden, echter worden die afgekeurde voor de fok, en zie je dus steeds meer extreem angstige honden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:40

Dan nog heeft het dier een natuurlijke aanleg voor drijven, is instinkt ontkom je niet aan, en die drive moet je voeden anders gaat de hond het zelf doen. zo ook met waak en verdedegings rassen het is een drive, waar je mee moet werken.
Wil je dat niet moet je het ras niet nemen, wil je huisje boompje beesje hond, waar je zondag midag met mooie weer op het strand kan lopen, moet je geen werk gericht gefokte hond kopen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:41

Nikki__ schreef:
@Moll; fijn dat jij vanachter je computer kan zien wat ik wel en niet allemaal al heb gedaan ;)
Nogmaals, en echt, lees eens goed. De saarloos is 9/10 keer niet enkel alleen terug houdend naar vreemde, maar ook angstig/bang voor alle andere objecten. Een auto die voorbij komt, een fietser, een boom die anders staat, een prullenbak die geluid maakt, noem het maar op.

Ik vind het vreemd dat jij aankaart dat angst iets is waar de hond geen last van heeft, omdat het aangeboren gedrag is.
Er zijn ook saarloose die dit gedrag niet hebben, die juist alles leuk vinden, echter worden die afgekeurde voor de fok, en zie je dus steeds meer extreem angstige honden.

Ik kan je garanderen dat het iets anders er aantoe gaat bij de RV van de saarloos en dat ze op iets andere dingen keuren voor de fok dan dat je nu aangeeft.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:48

Daar ben ik het niet helemaal mee eens maargoed, natuurlijke aanleg oke, maar een werkhond bezig houden is met de hond van
nu genoeg om hem happy te houden. Waak en verdedigings honden ben ik niet helemaal mee eens, die hebben een sterke energie
en als je die consequent blijft opvoeden hoeven ze niet te waken of verdedigen. Maar zo moet je elk ras opvoeden, enkel
hebben pitbulls, staffs, dobers, herders enz een veel sterkere energie en worden deze honden vaak aan verkeerde, onwetende
mensen verkocht die de opvoeding niet aankunnen van zo'n hond.

En ik zei 2/3 keer per dag flink uitlaten in een losloopgebied, een hond voor de zondagmiddag moet je sowiso niet hebben is mijn idee.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:48

Tuurlijk zullen ze op meerdere dingen selecteren Moll, dat snapt elk persoon.
Vind het vervelend dat je continu op stukjes van mijn bericht reageert, en de andere delen over slaat, waardoor ik herhaling val.
Denk ook daarom dat wij klaar zijn. Jij vind de angst van de Saarloos geen probleem, ik wel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:53

sorry dit ben ik echt niet met je eens, met die drift en behoefte moet gewerkt worden, kan alternatief zijn maar er moet me gewerkt worden.
dat veel honden bij de verkeerde ontwetende eigenaar terecht komen zeker weten, dit omdat de koper vaak onwetend is en dus met de verkeerde instelling een hond aanschaft.

en een hond alleen maar houden en 2 a 3 keer perdag flink uitlaten is in mijn ogen simpel weg niet voldoende

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:53

Nikki__ schreef:
Tuurlijk zullen ze op meerdere dingen selecteren Moll, dat snapt elk persoon.
Vind het vervelend dat je continu op stukjes van mijn bericht reageert, en de andere delen over slaat, waardoor ik herhaling val.
Denk ook daarom dat wij klaar zijn. Jij vind de angst van de Saarloos geen probleem, ik wel.

dan moet je niet zo'n ras aanschaffen ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:59

Ken genoeg honden die flinke wandelingen maken 2/3 keer per dag en die hebben geen enkele frustratie.
Betekend in mijn ogen dat de hond genoeg 'werkt' en zijn behoefte verloren heeft na fikse wandelingen.

Dat veel honden bij verkeerde onwetende eigenaren terecht komen is, naar mijn idee, een grote fout van de fokker.
Die hoort immers te kunnen inschatten hoe de kopers zijn en of ze het aan zouden kunnen, zo niet, dan moeten ze ook
hun mond open durfen trekken en zeggen dat je geen hond aan hen verkoopt omdat ze de ervaring er niet voor hebben.
En dat gebeurt helaas veel te weinig, mede doordat men tegenwoordig een nest zoekt die nu 8/9 weken zijn, erheen
gaat en naar huis rijd met een pup. Dat is in mijn ogen een van de grootste oorzaken van onopgevoede honden.

Vraag ik me af, wat is dan wel voldoende in jou ogen?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:01

Moll schreef:
sorry dit ben ik echt niet met je eens, met die drift en behoefte moet gewerkt worden, kan alternatief zijn maar er moet me gewerkt worden.
dat veel honden bij de verkeerde ontwetende eigenaar terecht komen zeker weten, dit omdat de koper vaak onwetend is en dus met de verkeerde instelling een hond aanschaft.

en een hond alleen maar houden en 2 a 3 keer perdag flink uitlaten is in mijn ogen simpel weg niet voldoende

Noem jij eens een ras dat wél voldoening zou hebben, in jouw ogen, met 2/3 keer per dag flink wandellen?
Ik ben het net als Loiz, niet met je eens.

En over dat je dan niet zo'n ras moet nemen, is makkelijk zeggen ;) Het is de taak van fokkers, RVB e.d. om te zorgen dat de angst eruit word gehaald, maar blijkbaar willen ze dit niet.

Moll

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:08

nee dat willen ze niet omdat het een karakter eigenschap is wat opgenomen is in de rassenstandaard.
en welk ras er genoegen mee zou hebben een Chi-chu, gefokt als gezeldschap hond en kruik in bed

Nikki__

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:07

De kruik is de chineese naakthond Moll ;)
Dus iedereen die niet wil werken met zijn hond, moet een kleine gezelschapshondje nemen?
Mijn lab krijg ik echt niet zo gek om te gaan apporteren, en maar goed ook. Dit is namelijk niet mogelijk met haar artrose en hernia.
Ik vind dat je een ras per hond moet bekijken. Net als wat Loiz zegt, daar is een fokker verantwoordelijk voor.