De moeizame sfeer op BB

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:00

Chubby schreef:
Mindim schreef:
Stof uit boekjes tov mensen met al jaren konijnenervaring? De stof uit de boekjes wint meestal, das wel eens frustrerend :j

Idem voor dierenartsen, volgens mij. Dat zijn ook maar mensen. Ik heb in mijn vorige woonplaats een dierenarts gehad waar ik goed mee kon praten, zij gaf me ook aan dat ze niet alles kán weten en daarom juist graag een kritische diereneigenaar tegenover zich zag, zodat ze ook daarvan kon leren of in elk geval getriggered werd nadere informatie te zoeken..

Als mijn dieren iets hebben, probeer ik zo veel mogelijk er over te weten te komen. Zodat ik weet waarop ik moet letten en zo met betere info bij de da kan komen. Ik ben juist altijd bang dat het niet wordt gewaardeerd. Ik maak wel eens filmpjes om zo weer te geven wat mijn dier heeft, aangezien ze dat niet altijd laten zien in de spreekkamer :D
Ik heb wel een hele fijne da, met wie ik heel veel bespreek.
Sowieso veel lezen over veelvoorkomende dierziekten van de dieren die houdt, vind ik interessant, zodat ik dingen vroeg kan signaleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:02

Nikki__ schreef:
Ik denk dat het voornamelijk de frustratie is van het niet aannemen, wat mindim ook al zegt, terwijl er feiten zijn die aangeven dat het daadwerkelijk wel zo is.
Wel is het dan altijd handig de mening goed te onderbouwen, en iniedergeval het hele topic te lezen.

Vond ik ook een goed punt van Yamcha, want ik denk dat het daar vaak fout gaat. Men ziet een topic, reageert, en verdwijnt weer. Verder leest hij/zij het hele topic niet door, maar doet gewoon even haar zegje. Wat dat vervolgens voor stof doet opwaaien, krijgt hij/zij niet meer mee, maar is wel het geen wat voor een klein orkaantje kan zorgen, helaas.

Dat kom je inderdaad veel tegen. Vaak iets in de trant van, "dat is sielugh". terwijl er net een hele discussie is geweest, dat het eigenlijk niet zielig is. Er was zoiets met een rodeo topic, toen kwam iemand ook zo binnenvallen en weer wegwezen.

MamboBeach

Re: De moeizame sfeer op BB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:34

Er wordt hier wat gezegd over op de man spelen, het persoonlijk zijn maar eigenlijk kan dat al niet. Ik ken een handje vol bokkers irl maar de rest niet. Al met al vind ik dat er snel geroepen wordt dat het persoonlijk wordt.

Wat ik echt heel erg vindt is dat er veel mensen gillen in een topic dat TS naar een DA moet gaan. Daar word ik echt wezenloos van.

Verder kunnen we misschien proberen wat meer respectvol naar elkaar toe te zijn en de dingen op een aardige manier zeggen. Het is en blijft internet dus dat is niet makkelijk.
Vaak hoor je dan ook weer dat er mensen zijn die beginnen te klagen dat je dan helemaal niets meer mag zeggen. Volgens mij is het meer de toon die de muziek maakt en dat scheelt al een boel.

Ook zaken zoals het door de strot duwen. Als iemand zijn konijn, cavia alleen wil houden of zijn of haar paard op het dak wil houden is dat zijn of haar zaak. Dat moet eens meer worden geaccepteerd. :j Er zijn altijd mensen die dan zeggen, jaaaaaa maar ik denk in het belang van het dier. Maar dat is zo subjectief. Ook daar verschillen meningen in. :)
Kijk, als iemand zijn dier 3 weken niet te eten geeft, lijkt me duidelijk... Maar begrijpen jullie wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:59

MamboBeach schreef:
Ook zaken zoals het door de strot duwen. Als iemand zijn konijn, cavia alleen wil houden of zijn of haar paard op het dak wil houden is dat zijn of haar zaak. Dat moet eens meer worden geaccepteerd. :j Er zijn altijd mensen die dan zeggen, jaaaaaa maar ik denk in het belang van het dier. Maar dat is zo subjectief.

Hier stoor ik mij ook ontzettend aan. Een TS plaatst een topic met een foto, en jahoor die wordt uitgeplozen, wat moet dat, en zit er iets op het oog? Waar is het water....Zit TS niet op et wachten die heeft namelijk een andere vraag.
Prima één opmerking, één antwoord is genoeg, maar dat antwoord is niet verplicht als het niet de vraag is.

Nikki__ schreef:
Ik zie heel vaak de opmerking voorbij komen; 'bokt denkt weer een DA te zijn', 'pffoee, alsof jij het beter weet dan de DA' enz.
Soms weet de eigenaar het inderdaad beter dan de dierenarts, omdat hij/zij het dier door en door kent.

Niet iedereen zit op dat soort opmerkingen te wachten, je heb dr immers niet voor gestudeerd ;) En dr zijn nog genoeg mensen die een Prima DA hebben en niet de mening van een DA wannebee door de strot willen worden gedouwd
Ik hoop dat je dat kan incasseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:05

MamboBeach schreef:
Verder kunnen we misschien proberen wat meer respectvol naar elkaar toe te zijn en de dingen op een aardige manier zeggen. Het is en blijft internet dus dat is niet makkelijk.
Vaak hoor je dan ook weer dat er mensen zijn die beginnen te klagen dat je dan helemaal niets meer mag zeggen. Volgens mij is het meer de toon die de muziek maakt en dat scheelt al een boel.

Hiermee sla je imo de spijker op de kop, kritiek en commentaar is helemaal niet erg. Het is alleen hoe het gegeven wordt.

Het is idd de toon die de muziek maakt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:10

Op de juiste toon kun je ook veel meer bereiken.

Wat Mindim zegt kan ik ook heel goed inkomen hoor. Je geeft goedbedoeld advies waarvan je weet dat dat klopt en dat het aangetoond is dat het ook zo is omdat je er in je omgeving veel leed van hebt gezien en ook al zeggen 100 mensen dat dan in zo'n topic, het wordt gewoon van tafel geveegd zonder ook maar enige onderbouwing waarom men het dan toch doet.

Nou ja, ik denk dan maar zo: ik heb m'n best gedaan en meer dan waarschuwen/ goede tips geven kun je niet doen. Je kunt niemand dwingen het van je aan te nemen. Dus dan hoop je maar op een goede afloop.

Maar moeilijk is dat wel soms, juist omdat het over levende have gaat op BB. Vandaar dat ik me soms wel voor kan stellen dat posters wat fanatiek worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:25

Maikeltje besef je dan niet dat een TS niet op jou advies zit te wachten, simpel om het feit dat er nooit problemen zijn geweest?
Waarom dan een mening of wat dan ook opdringen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:34

Volgens mij is er inmiddels wel overeenstemming over het feit dat opdringen geen nut heeft ;)

En natuurlijk zit geen enkele diereigenaar te wachten op kritiek over de verzorging. Maar soms is het echt wel nodig om mensen te wijzen op verbeterpunten, in het belang van een beessie.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:36

Als een TS om advies vraagt en vanwege problemen met een dier een topic opent, dan denk ik wel dat het zo aardig is om ook advies te geven. Of laat je dan iemand waarvan je ziet dat die foute beslissingen neemt voor zijn/haar dier gewoon zijn/haar gang gaan?

Ik niet, want ik ben met ieder dier begaan.

Vaak is het ook onwetendheid namelijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:37

Chubby schreef:
Volgens mij is er inmiddels wel overeenstemming over het feit dat opdringen geen nut heeft ;)

En natuurlijk zit geen enkele diereigenaar te wachten op kritiek over de verzorging. Maar soms is het echt wel nodig om mensen te wijzen op verbeterpunten, in het belang van een beessie.

Ja, dat bedoel ik dus. :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:38

Chiqa schreef:
MamboBeach schreef:
Ook zaken zoals het door de strot duwen. Als iemand zijn konijn, cavia alleen wil houden of zijn of haar paard op het dak wil houden is dat zijn of haar zaak. Dat moet eens meer worden geaccepteerd. :j Er zijn altijd mensen die dan zeggen, jaaaaaa maar ik denk in het belang van het dier. Maar dat is zo subjectief.

Hier stoor ik mij ook ontzettend aan. Een TS plaatst een topic met een foto, en jahoor die wordt uitgeplozen, wat moet dat, en zit er iets op het oog? Waar is het water....Zit TS niet op et wachten die heeft namelijk een andere vraag.
Prima één opmerking, één antwoord is genoeg, maar dat antwoord is niet verplicht als het niet de vraag is.

Nikki__ schreef:
Ik zie heel vaak de opmerking voorbij komen; 'bokt denkt weer een DA te zijn', 'pffoee, alsof jij het beter weet dan de DA' enz.
Soms weet de eigenaar het inderdaad beter dan de dierenarts, omdat hij/zij het dier door en door kent.

Niet iedereen zit op dat soort opmerkingen te wachten, je heb dr immers niet voor gestudeerd ;) En dr zijn nog genoeg mensen die een Prima DA hebben en niet de mening van een DA wannebee door de strot willen worden gedouwd
Ik hoop dat je dat kan incasseren.

Chiqa, probeer alsjeblieft goed te lezen. Ik reageer op een bericht van Chubby.
Zou het ook zeer op prijs stellen dat je gewoon mijn hele bericht quote. Ik heb het er namelijk over als iemand bij de DA zélf staat. Niet als er een topic over word geopend. Daar ging het bij Chubby namelijk ook niet over, en daar reageerde ik op :)
Je DA kan nog zo goed zijn, maar ook zij weten niet alles, en stellen het vaak zeer op prijs als de klant mee denkt.

Ook zo'n irritatie punt, maar een deel van iemand zijn bericht quote waardoor het bericht ineens een hele andere wending krijgt ;)
En chiqa, hoezo hoop je dat ik het kan incasseren?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:39

Chiqa schreef:
Maikeltje besef je dan niet dat een TS niet op jou advies zit te wachten, simpel om het feit dat er nooit problemen zijn geweest?
Waarom dan een mening of wat dan ook opdringen?

Voor het welzijn van het dier misschien?
En je mening geven, goed beargumenteren en het daarna laten, is nog altijd geen opdringen chiqa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:04

Nikki__ schreef:

Gaan we weer ;) Jou waarheid hoeft niet de mijne te zijn, it's a simple.

Als een TS om advies vraagt is het natuurlijk een ander verhaal, maar ook dan mag een TS zelf bepalen hoe wat waar en wanneer.

Nikki__ schreef:
En chiqa, hoezo hoop je dat ik het kan incasseren?

Mwaahh....rode draad in dit hele topic, verbeteren van de sfeer op BB? ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:15

Dat is wat ik ook schrijf Chiqa. Uiteindelijk beslist de eigenaar/TS natuurlijk zelf. Neemt niet weg dat dat af en toe best moeilijk is wanneer het goede advies van meerdere personen in zo'n topic dan zonder enige onderbouwing van tafel worden geveegd. Vanuit dat oogpunt kan ik soms wel begrijpen dat andere bokkers dan nog wat duidelijker willen zijn, om het maar even netjes uit te drukken.

Met andere woorden, soms wordt de raadgever/geefster dan wat fanatiek omdat het een levend wezen betreft.
Neemt niet weg dat uiteindelijk de beslissing (jammer genoeg soms) bij de TS ligt.

Het onderwerp dieren en verzorging kan gewoon gevoelig liggen. De meeste bokkers hebben de beste bedoelingen en denken te weten waar ze mee bezig zijn omdat ze het zo geleerd hebben. Maar zich er misschien nooit in verdiept hebben en dingen klakkeloos aannemen van iemand in hun omgeving/ een boek/ de dierenwinkel.

Door daarop te reageren gaan mensen er misschien wel beter over nadenken en hun licht ook eens ergens anders opsteken. Is toch mooi als mensen ook aangezet kunnen worden tot nadenken? In ieder geval positief voor het dier in kwestie.
Of de eigenaar/TS trekt gewoon zijn/haar eigen plan, dat kan ook. Maar dan heb je het, door te reageren, in ieder geval geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:23

T is altijd het proberen waard maikeltje dat klopt, ik doe ook wel eens een poging. Maar probeer de TS wel te respecteren.
Wie weet blijft het wel malen in haar hoofd, en gaan ze toch twijfelen, je weet maar nooit dan heb je toch nog iets bereikt.
En dat is het aller mooiste :) Daar doen we het voor.
Maar doet een TS dr niets mee is dat ook geen punt.
En uiteraard dieren ligt erg gevoelig bij sommige bokkers....maar nog is het niet om daar over te oordelen op een vervelende manier zoals hier vaak voorbij is gekomen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:37

Chiqa schreef:
Nikki__ schreef:

Gaan we weer ;) Jou waarheid hoeft niet de mijne te zijn, it's a simple.

Gaan we weer? Dat is nou zo'n voorbeeld van een sfeerbedervende toon.
En dat dat jouw mening is, weten we intussen. Worden we het blijkbaar niet over eens op BB. Accepteer jij dat ook?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:58

chubby: Nikki accepteert het toch ook niet? :) Haar mening weten we intussen ook wel, waarom zeg je daar niets van?
Ik denk dat er gewoon een regel of richtlijn moet komen van "soms moet je het met elkaar eens worden dat jullie het oneens zijn". En dan van beide kanten, niet 1tje er op aanspreken en de andere niet. Om te drammen moet je met twee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:07

Ayasha schreef:
Haar mening weten we intussen ook wel, waarom zeg je daar niets van?

Precies, ik viel weer in herhaling en dat is nu net niet de bedoeling, jou opmerking zou ook een tem waard zijn Chubby. Bovendien praat namens jezelf, het is geen wet.
(Zoals wel meer opmerkingen hier op BB)

Ayasha schreef:
Ik denk dat er gewoon een regel of richtlijn moet komen van "soms moet je het met elkaar eens worden dat jullie het oneens zijn". En dan van beide kanten, niet 1tje er op aanspreken en de andere niet. Om te drammen moet je met twee zijn.

Dat zou idd een heel goed idee zijn :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:17

chiqa: misschien moeten wij daar, onder het mom van "verbeter de wereld begin bij jezelf" mee beginnen en we zien wel of er mensen volgen. :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:43

Ayasha schreef:
Ik denk dat er gewoon een regel of richtlijn moet komen van "soms moet je het met elkaar eens worden dat jullie het oneens zijn".

Dat is precies wat ik bedoelde ;)

Maar de opmerking 'gaan we weer' is m.i. precies een voorbeeld van sfeerbedervend, wil je dat ik er meer bij ga zoeken? Ik heb wel wat beters te doen dan dat :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:59

Wat bedoel je Chubby?
"ik heb wel wat beters te doen :+" en dingen in de aard van "we weten het nu wel" vind je geen sfeer bedervende opmerkingen? :)
IMO niet meer of minder sfeer bedervend dan "gaan we weer"

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:04

Daar heb je wellicht gelijk in, dat ik wat beters te doen heb is waarschijnlijk niet zo gepast.

Ik durf me wel af te vragen of dergelijke opmerking met dezelfde regelmaat voorbij komen van mijn hand als van die van een ander. Maar dat is voor mezelf lastig te beoordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:13

Chubby; tenzij je al jouw berichten en al de berichten van die persoon naast elkaar legt en gaat tellen zal je dat nooit weten... Maar doet dat er ook echt toe? :) (niet aanvallend bedoelt overigens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:05

Ayasha schreef:
chubby: Nikki accepteert het toch ook niet? :) Haar mening weten we intussen ook wel, waarom zeg je daar niets van?

Je lijkt Chiqa's verdediger wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:11

Ayasha schreef:
chiqa: misschien moeten wij daar, onder het mom van "verbeter de wereld begin bij jezelf" mee beginnen en we zien wel of er mensen volgen. :D

Lijkt mij een goed plan :)

Laten we vanaf nu beginnen.
(Heb namelijk geen tijd meer voor dat ingewikkelde gedoe)