Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
WildWings schreef:Dat is 'grappig', want onderzoek van de Wageningen UR (Livestock research, dus ik ga er vanuit dat er dan wel een kern van waarheid in zit) blijkt dat alleen al lokale verdoving tot duidelijk minder pijn en stress lijdt tijdens de castratie dan bij onverdoofd castreren. Daaruit bleek inderdaad wel dat de dieren nog steeds pijn en stress ervaren na de castratie, maar "wel pijn en stress ervaren" is wat anders dan "meer pijn en stress", wat hier beweerd wordt. Overigens werd daarin ook duidelijk dat de biggen door de pijnstilling tot enkele dagen na de castratie minder gedrag vertonen dat duidt op pijn.
) trouwens niet veel minder erg dan een mes erin...WildWings schreef:Klopt, er werd in dat onderzoek er ook van gesproken dat de prik pijn deed, maar niet meer pijn dan een mes in het geval. Plus dat direct daarna verdoving intreed natuurlijk, waardoor de rest van de castratie minder pijnlijk is dan in het geval van onverdoofd castreren (logisch ook natuurlijk).
De pijnstelling was eenmalig voordat de injectie voor de verdoving werd toegediend, dit leek echter niet de pijn van de injectie erg sterk te reduceren maar de dagen daarop dus de pijn wel te verlichten, voor zover ik begreep.
(geloof dat de duitsers het grootste obstakel zijn
)
) Ragdollcat schreef:Om eerlijk te zijn, vind ik dat geen leuke manier van dieren houden/fokken/vermeerderen en of ermee omgaan, want als er wat mee is is het niet de moeite waard om er een dierenarts ernaar te laten kijken, dit is geen gezonde manier van fokken denk ik, zo te lezen aan de vele geboorteafwijkingen, zoals 1 ogige big en of met 2 koppen en of 2 snuiten.
En op wat voor manier laten jullie het dan hemelen? juist door het keihard op de vloer te slaan, tenminste dat had ik gehoord/begrepen.
Bah en dan moeten wij dat allemaal gaan opeten, lijkt me niet zo gezond.
Blij dat ik geen vlees eet, want ik vind het maar vies.
En helaas het is de comsument die het in stand houden, want er is vraag naar.

) gewoon eens heel wat minder vlees zouden eten, het welzijn van de dieren er een stuk op vooruit zou gaan.CM_ schreef:Iemand had het over dat een beer minder voer nodig had.
Ik heb juist altijd geleerd dat een borg (castraat) sneller groeide van minder voer (gecastreerde dieren worden immers altijd vrij snel na castratie een stuk dikker, omdat de stofwisseling omlaag gaat)
Twee keer in de week vlees is echt ruim voldoende, je hoeft niet iedere dag. Dan is er genoeg voor iedereen en ruimte genoeg ook.
Bovendien groeit een gezond varken in een goede stal tegenwoordig meer dan genoeg met normaal en goed samengesteld voeder.
ik vind een stukje vlees heerlijk.