raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pres

Re: raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:29

Ja die ook natuurlijk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:29

Vind ik een mooie eindconclusie :j :)

Krielkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:58

WildWings schreef:
Dat is 'grappig', want onderzoek van de Wageningen UR (Livestock research, dus ik ga er vanuit dat er dan wel een kern van waarheid in zit :D ) blijkt dat alleen al lokale verdoving tot duidelijk minder pijn en stress lijdt tijdens de castratie dan bij onverdoofd castreren. Daaruit bleek inderdaad wel dat de dieren nog steeds pijn en stress ervaren na de castratie, maar "wel pijn en stress ervaren" is wat anders dan "meer pijn en stress", wat hier beweerd wordt. Overigens werd daarin ook duidelijk dat de biggen door de pijnstilling tot enkele dagen na de castratie minder gedrag vertonen dat duidt op pijn.

Het klopt inderdaad dat biggen minder pijn ervaren als ze lokaal verdoofd worden tijdens de castratie. Alleen worden biggen op dit moment verdoofd met CO2 (gas), waardoor ze in een soort roesje komen. Dit levert stress op, omdat het CO2 de luchtwegen prikkelt en de biggen benauwd kunnen worden. Plus het al eerder genoemde ontwaken en niet meteen op kunnen staan en de napijn levert opgeteld meer stress op dan onverdoofd castreren.
Een spuit lidocaïne (daar verdoof je plaatselijk mee, krijg je ook bij de tandarts bv.) in de ballen van een big lijkt me (lekker wetenschappelijk :+ ) trouwens niet veel minder erg dan een mes erin...
Ook maak ik op uit je reactie dat de biggen meerdere dagen na de castratie nog pijnstillers kregen? Is voor varkensboeren natuurlijk niet erg realistisch om te doen. Bij een bedrijf van een beetje formaat ben je dan een dag bezig met alle biggen spuiten, om nog maar niet over de kosten van pijnstillers te spreken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:03

Klopt, er werd in dat onderzoek er ook van gesproken dat de prik pijn deed, maar niet meer pijn dan een mes in het geval. Plus dat direct daarna verdoving intreed natuurlijk, waardoor de rest van de castratie minder pijnlijk is dan in het geval van onverdoofd castreren (logisch ook natuurlijk).
De pijnstelling was eenmalig voordat de injectie voor de verdoving werd toegediend, dit leek echter niet de pijn van de injectie erg sterk te reduceren maar de dagen daarop dus de pijn wel te verlichten, voor zover ik begreep.

Krielkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:29

WildWings schreef:
Klopt, er werd in dat onderzoek er ook van gesproken dat de prik pijn deed, maar niet meer pijn dan een mes in het geval. Plus dat direct daarna verdoving intreed natuurlijk, waardoor de rest van de castratie minder pijnlijk is dan in het geval van onverdoofd castreren (logisch ook natuurlijk).
De pijnstelling was eenmalig voordat de injectie voor de verdoving werd toegediend, dit leek echter niet de pijn van de injectie erg sterk te reduceren maar de dagen daarop dus de pijn wel te verlichten, voor zover ik begreep.

Zit wel wat in ja. Het is gewoon jammer dat het zo duur is! En bewerkelijker dan CO2...
Nja het zou gewoon ideaal zijn om beren te mesten, dan heeft de big geen pijn en de boer geen werk :D (geloof dat de duitsers het grootste obstakel zijn := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:40

Dat geloof ik direct. En dan kom je toch weer uit op de consument.. want was het maar zo dat die vaak niet te verdomd was om wat extra te betalen voor een stukje vlees. (Zelfs ik als student koop zoveel mogelijk biologisch en eet vegetarisch, terwijl die producten ook aan de prijs zijn. Daar lever ik dus wel wat op in helaas, door savonds geen chips te eten en doorgaans geen koekjes te kopen of doorgaans alleen limonade, melk of water te drinken ipv Appelsientje of Coca-Cola.. en 't is nog goed voor de goede voornemens ook :') )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:48

Om eerlijk te zijn, vind ik dat geen leuke manier van dieren houden/fokken/vermeerderen en of ermee omgaan, want als er wat mee is is het niet de moeite waard om er een dierenarts ernaar te laten kijken, dit is geen gezonde manier van fokken denk ik, zo te lezen aan de vele geboorteafwijkingen, zoals 1 ogige big en of met 2 koppen en of 2 snuiten.

En op wat voor manier laten jullie het dan hemelen? juist door het keihard op de vloer te slaan, tenminste dat had ik gehoord/begrepen.

Bah en dan moeten wij dat allemaal gaan opeten, lijkt me niet zo gezond.

Blij dat ik geen vlees eet, want ik vind het maar vies.

En helaas het is de comsument die het in stand houden, want er is vraag naar.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:31

Grappig om te zien hoe een topic kan verlopen. Van een ziek varkentje naar de inslaapmethodes, naar het castreren van beren.
Allemaal wel makkelijk gezegd dat we biologisch vlees moeten eten. Maar zoveel aanbod is daar nog niet in. Als ik bij mijn slager kijk hoeveel biovlees hij in zijn vitrine heeft liggen.....
Als heel Nederland overstapt op biovlees dan is daar een groot tekort in. Ik vraag me af of het wel mogelijk is om dat aanbod te vergroten, qua ruimte in ons land. Tevens blijft het slachten van een niet biodier en wel biodier gewoon hetzelfde hoor! Een slachthuis gaat echt niet anders om met een biologisch gefokt/gehouden varken.
Vergeet ook niet dat Nederland ook veel export heeft van vlees. Als dat allemaal biologisch gefokt/gehouden zou moeten zijn loopt dat gegarandeerd terug, waardoor het stukje biovlees nóg duurder zal moeten worden om de inkomsten enigzins gelijk te houden. Dus niet 2 maal zo duur zoals nu ongeveer, maar misschien wel 4 maal zo duur. Plus alweer de nodige regels voor de boeren, die het wat regels betreft al niet makkelijk hebben. Ik vrees dat als alle vleesproducerende bedrijven over moeten stappen op biologisch dat er vele af zullen vallen. In ieder geval zal de poductie enorm af nemen.
Leuk streven natuurlijk, maar praktisch gewoon niet mogelijk.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:35

Ragdollcat schreef:
Om eerlijk te zijn, vind ik dat geen leuke manier van dieren houden/fokken/vermeerderen en of ermee omgaan, want als er wat mee is is het niet de moeite waard om er een dierenarts ernaar te laten kijken, dit is geen gezonde manier van fokken denk ik, zo te lezen aan de vele geboorteafwijkingen, zoals 1 ogige big en of met 2 koppen en of 2 snuiten.

En op wat voor manier laten jullie het dan hemelen? juist door het keihard op de vloer te slaan, tenminste dat had ik gehoord/begrepen.

Bah en dan moeten wij dat allemaal gaan opeten, lijkt me niet zo gezond.

Blij dat ik geen vlees eet, want ik vind het maar vies.

En helaas het is de comsument die het in stand houden, want er is vraag naar.

Zo erg is het nou ook weer niet hoor. :))

Er komen net zoveel geboorteafwijkingen voor als dat dat bijvoorbeeld bij mensen gebeurd. Heel zeldzaam dus.
Er word ook wel eens een kalf geboren met twee koppen oid. dat komt niet in het nieuws omdat dat dagelijks gebeurd ;)

Daarnaast komen er geen zieke dieren of dieren met een afwijking in de slachterij.
Sterker nog, als het van een goede boer komt is er geen medicijn bij het beestje in de buurt geweest.
Gezondheid en hygiene is zeer belangrijk en het beste voor alle partijen.
Dus dat het vlees niet gezond zou zijn is gewoon onzin.

Het is alleen zo jammer dat al dat gezond gefokte vlees met al die eisen en keurmerken merendeels naar het buitenland gaat en heel veel vlees uit het buitenland geimporteerd word om de nederlanders te eten te geven. Maarja.....die buitenlanders geven nou eenmaal meer voor een stukje goed vlees.

Natuurlijk ben je altijd vrij om wel of geen vlees te eten ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:11

Iemand had het over dat een beer minder voer nodig had.
Ik heb juist altijd geleerd dat een borg (castraat) sneller groeide van minder voer (gecastreerde dieren worden immers altijd vrij snel na castratie een stuk dikker, omdat de stofwisseling omlaag gaat)

En iedereen heeft het hier over castreren, maar couperen is IMO net zo pijnlijk.
De staartjes van de biggen worden er allemaal afgebrand ....
En het enten van biggen , ijzer spuiten etc, is ook niet je-van-het, moet allemaal snel snel snel, dus prikt men een keer mis.

En daar hoor je niemand over..

Als de consument gewoon eens wat meer wilde betalen voor het stukje vlees, hoeven de boeren geen massabedrijven meer te hebben om er geld aan over te houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:13

Mischien naar de DA en vragen om een bloedonderzoek ?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:22

Lees het topic eens door, Manegepaard....

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:55

Denk als we met z'n allen (dus ook die "stoute" Duitsers :P ) gewoon eens heel wat minder vlees zouden eten, het welzijn van de dieren er een stuk op vooruit zou gaan.

Natuurlijk wordt het vlees duurder als we het diervriendelijker gaan produceren, maar als we er gewoon veel minder van eten, kom je kosten technisch toch ongeveer weer op het zelfde uit en heb je gewoon veel minder dieren nodig om de markt te voorzien. De meeste vlees etende mensen eten echt ruim 4x meer vlees dan dat je voor je gezondheid nodig hebt. Dacht dat je met 75gr per dag al meer dan genoeg binnen krijgt. De meeste mensen hun dagelijks stukje vlees bij het avondeten is al veel meer. Om dan van de rest (beleg op brood e.d.) nog maar te zwijgen.

Te veel vlees eten is wel ongezond, naar wat ik begrepen heb.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:06

even over het castreren zonder verdoving is volgens mij idd beter dan met verdoving. Net zoals inowa al aangeeft met de stress.

Heb het mijn vader zo vaak zien doen en idd je laat de big los hij schud zn kopje en gaat weer verder waar hij mee bezig was.

Maar ook het staartjes branden en tandjes knippen.
Ijzer spuiten deed ik ook zelf en ook de oornummers in de oren bij de biggen als ze gespeend werden. Breukjes liet mijn vader door de VA doen en dan mocht ik de hechtingen er uit halen.

@inowa als je eens tijd hebt zou het zo gaaf vinden weer eens op een varkensbedrijf te komen. Mijn vader is inmiddels al weer meer dan 10 jaar gestopt.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:40

De laatste posts van Laika, pres en CM_ vind ik ook zeker waar.
Nog even over het biovlees, de reden waarom het aanbod zo weinig is, is dat de consument het toch niet zo graag wil als dat de consument zelf aangeeft. Uit onderzoek is gebleken dat als men ondervraagd wordt of ze biovlees zullen gaan kopen dat (ik meen) 80% zegt dat te zullen doen. Als er na het winkelen in het wagentje wordt gekeken ligt er slechts bij 11-15% van de mensen ook daadwerkelijk biovlees. Veel mensen gaan uiteindelijk toch voor het goedkoopste. Heel vervelend maar waar.

WildWings. Leuk om ook eens andere onderzoeken te lezen. Ik moet zeggen dat een lokale verdoving toch inderdaad wel 'aantrekkelijk' klinkt. Een soort tussen oplossing tussen wel en niet verdoven.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:55

CM_ schreef:
Iemand had het over dat een beer minder voer nodig had.
Ik heb juist altijd geleerd dat een borg (castraat) sneller groeide van minder voer (gecastreerde dieren worden immers altijd vrij snel na castratie een stuk dikker, omdat de stofwisseling omlaag gaat)

Heb het even opgezocht, begon zelf ook te twijfelen omdat je verhaal wel logisch klinkt. Borgen groeien inderdaad harder, maar hebben daarvoor wel meer voer nodig. Een beer heeft meer dagen nodig om even zwaar te worden maar gebruikt daarvoor minder voer en heeft bovendien een beter vleeskwaliteit. Juist omdat borgen zo hard groeien vervetten ze snel. Daardoor levert een beer dus meer op.
@ Laika: als we allemaal biologisch vlees gaan eten hebben we inderdaad een probleem. Er is in Nederland veel te weinig ruimte om alle varkens maar zo naar buiten te doen. Bovendien is het wel heel mooi om uit idealisme biologisch te eten, maar voor het milieu is de biologische varkenshouderij slechter (meer uitstoot) en als we allemaal biologisch eten is er voor de derde wereld helemaal niks meer over. Niet dat niemand bio moet eten hoor, maar elk voordeel heeft zijn nadeel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:58

Biologisch dierhouden is juist beter voor het mileu gezien. Minder uitstoot en minder sojaplanten gekapt voor veevoer. Daarbij moet je het in perspectief zien: meer bio, minder vlees ;) Twee keer in de week vlees is echt ruim voldoende, je hoeft niet iedere dag. Dan is er genoeg voor iedereen en ruimte genoeg ook.

Wat je zegt over de derde wereld is ook niet waar. Alle productie van Soja, granen etc. gaat als veevoer richting onze slachtdieren om ze vol te stoppen. Er worden bossen gekapt daar voor onze veeproductie en juist dit soort dingen zijn slecht voor de derde wereld. Jij draait de argumenten een beetje om :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:02

- Biologische mest kan als waardevol product gebruikt worden, het kan hergebruikt worden op hetzelfde product of biologische bedrijven in de buurt (akkerbouw etc)
- Het voer wordt zonder bestrijdingdmiddelen geteeld, vaak op hetzelfde bedrijf, geen genetisch gemanipuleerde gewassen. Dat is allemaal dus beter voor het milieu en aangezien het voeder zelf geteeld wordt ook beter voor 'de derde wereld'!!

Andere website met veel info over vlees vs milieu: http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... werp=Vlees

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:54

Interessant en veel goede argumenten lees ik. Wat betreft de prijs over biologisch vlees:
eet gewoon de helft minder, dan ben je er ook. (een half stukje, of aantal keren in de week).
biologisch vlees bevat minder toevoegingen ed. je hebt gewoon een gezonder stukje vlees op je bord. Als je het bakt is het echt vlees wat overbijft, terwijl in veel goedkoop vlees veel vocht (en vet) zit. Je wordt als consument ook wel wat voor je gek gehouden wat er nu daadwerkelijk overblijft van die goedkope hamlap.
Bij de AH heb je nu ook scharrelvlees, een tussenvariant en goed betaalbaar.
De slager heeft meestal geen biologisch vlees, maar weet meestal wel waar zijn vlees vandaan komt en hoe ze gehouden en verzorgd worden. Je hebt maar enkele biologische slagers. De consument bepaalt wel de groei van biologische boeren. Hoe meer afname, hoe meer biologische boeren. Ik heb begrepen dat er veel boeren toch wel over zouden willen gaan op biologisch, maar dat er gewoon nog niet genoeg vraag is.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 07-01-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:59

Vlinder32, gewoon even voor de duidelijkheid er is in (ik dacht) europa, anders iig Nederland en Belgie een volledig verbod op gebruik van hormonen in de vlees productie.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:10

Dat klopt, hormonen mogen en worden niet gebruikt.

Zelfs Soja is geen must. Als een boer ervoor kiest om zelf zijn voer samen te stellen in zijn brijvoerkeuken hoeft hij geen soya te gebruiken. Soya is helemaal niet zo´n fijn product Het is alleen wel makkelijk en goedkoop vulmiddel voor mengvoerfabrikanten.

Biologisch vlees klinkt wel mooi maar is eigenlijk gewoon nauwelijks haalbaar. Het vlees zou niet alleen duurder worden maar dan ook echt veel duurder dan het vlees wat in het buitenland aangeboden word. Ik hoef denk ik dan niet uit te leggen wat de marktwerking dan zal zijn. Daarnaast is er simpelweg inderdaad niet genoeg ruimte in ons kleine landje.

Daarom lijkt het mij gewoon goed dat men investeert aan innovatie. 95% reducerende luchtwassers voor min. uitstoot bijvoorbeeld en stallen met een ruime opzet en goed stalklimaat. Gezonde varkens in een hygienische stal is ook al een hele verbetering.

Misschien een leuk weetje....

95% van alle uitstoot in de veehouderij is afkomstig van de koeien.
Laatst bijgewerkt door pres op 07-01-10 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:12

Ik heb het even verwijderd om geen verwarring te scheppen. Heb even gegoogled en in EU is gebruik van hormonen verboden.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 07-01-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:16

Ik ben benieuwd welke boer en/of voerfabrikant die dit wenselijk vinden het ook zouden durven te voeren.
Heel je bedrijf gaat naar de knoppen als ze daar achter komen. := Bovendien groeit een gezond varken in een goede stal tegenwoordig meer dan genoeg met normaal en goed samengesteld voeder.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:28

Inderdaad, er wordt enorm streng op gecontroleerd.
Ander leuk feitje: Ondanks dat er sprake is van vrije wereldhandel verbieden wij toch het vlees vanuit Amerika onder het mom van 'toegestane beperkt gebruik van groeihormonen'. Maar eigenlijk is het ook om onze eigen markt te beschermen. Zoals eerder gezegd, wij zijn niet in staat om zodanig goedkoop vlees te produceren als dat in Amerika gebeurt (denk aan grote aantallen tegelijk, meer ruimte, grotere weides, enz.).

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:46

Ik vraag me af hoeveel mensen vlees eten omdat het "gezond" zou zijn. Hoeveel mensen zijn er nou werkelijk gezond bezig? Natuurlijk hebben we lang niet zoveel vlees nodig als wat we eten, maar dat geldt niet alleen voor vlees.
Kijk eens om je heen als iedereen gezond zou eten, zou er geen overgewicht zijn toch?
Mensen willen niet minder, ik zeer zeker niet :o ik vind een stukje vlees heerlijk.
Erger nog mijn menu wordt bepaald door het vlees wat ik wil eten. Eerst bedenk ik het stuk vlees, dan pas wat ik daarbij eet.