Katten met buren probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:35

Oei, een van de moeilijkste discussies die er te voeren is in mijn ogen.
Ik ben een grote dierenliefhebber en in mijn beestenbestand zitten 3 katten. En ja, ze komen buiten en nee, niet in de tuin van de buren. Het zijn mijn katten, mijn verantwoording. Ik vind het eerlijk gezegd asociaal om het probleem te gaan weerleggen van de katteneigenaar naar de klager. Ik wil ook geen katten van anderen in mijn huis en tuin want bij wie kan ik de kosten verhalen van de schade die is ontstaan.
Heb je voor zo'n €200,- tuinplanten staan inspitten in je tuin, om de volgende dag te ontdekken dat je tuin op zijn kop ligt en al je planten kapot zijn.
Zo heb ik voor mijn andere hobby, motor rijden, een schuurtje laten bouwen zodat ik mijn motor veilig binnen kan zetten. Maar nu was ik zo stom om het raampje open te laten staan om de schuur eens te luchten en ja hoor....dikke schadepost omdat poeslief van een buurtgenoot mijn buddy een heerlijke krabpaal vond en van mijn schuur zijn kattenbak had gemaakt.
Het moet toch niet zo zijn dat iemand materieel en financieel benadeeld wordt door de "kattenliefde" van een katteneigenaar die niet de moeite neemt zich te interesseren in de frustraties van anderen omtrent het loslopen van zijn katten.
Wie is er dan eigenlijk niet echt tollerant....de katteneigenaar die zich verschuilt achter het recht van vrijheid voor zijn kat of de benadeelde die voor de kosten kan opdraaien. Omgedraaide wereld lijkt mij.

TS, ik zou een briefje maken en die bij diverse buurtgenoten in de brievenbus stoppen met de vraag of de klager zich persoonlijk bij je kan melden zodat de dingen doorgesproken en opgelost kunnen worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:40

en dan,dan ga je naar zo'n eigenaar en dan is het antwoordt:

* dat doet mijn kat niet,die poept en piest áltijd op de kattenbak
* dat doen katten nu eenmaal
* ik kan mijn kat niet binnen houden dan wordt ie gek
* dan zet je je tuin maar af
* dan moet je maar een net spannen over....
* tja,dan moet je maar geen voliere vogels nemen,je weet toch dat er katten rondlopen
* dat is nu eenmaal de natuur van de kat
* dan moet je je deuren en ramen maar gesloten houden
* anders plaats je maar horren voor je ramen
* dan gooi je er maar een emmer water overheen

enz enz enz...

maar er zelf iets aan doen :n ,neee de kat moet en zal buiten lopen,en jij bent de "zeikerd" die het vervelend vind,je moet maar toleranter zijn....

Suuskipje

Re: Katten met buren probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:45

scheer lekker alles over 1 kam kimmie261 ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:48

nou ja,streep door wat niet van toepassing is,hadden jullie nu al jullie tuin afgezet???

onee de mensen die er last van hebben moeten actie ondernemen,toch???

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:51

Toch ben ik blij dat mijn katten wel buiten lopen. We wonen in een wijk/gat waar veel honden en katten zijn. De muizen populatie is ook minder geworden de laatste tijd. Zowel Borrel als Melk komen elke dag wel een keer thuis met een muis of wat ze ook gevangen hebben. En ja, mijn katten poepen ook in eigen tuin. Als mensen er last van hebben gooien ze er maar een emmer water overheen.
Het leuke is dat iedereen ons hier bijna kent, als ik de honden uit ga laten lopen de katten altijd mee. Als ze een keer niet meelopen, krijg je de vraag waar de katten zijn.

TS ik zou als ik jou was de brief op je voordeur plakken met je antwoord daaronder. Als de buurman dan lef heeft spreekt hij je er inderdaad op aan. Zo niet, gewoon de brief als niet ontvangen beschouwen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:52

kimmie261 schreef:
nou ja,streep door wat niet van toepassing is,hadden jullie nu al jullie tuin afgezet???

onee de mensen die er last van hebben moeten actie ondernemen,toch???

sarcasme kan je achterwege laten hoor :\
Iedereen schijnt van mijn posts alleen te lezen dat we de tuin niet afzetten.
Wij hebben goede afspraken met de buren gemaakt, vergoeden daar waar nodig is en zijn prima aanspreekbaar ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:52

Suuskipje schreef:

moet eerlijk zijn, dacht ik ook even :o

Ben dus ook katteneigenaar, en ikzelf heb er geen last van als er katten in onze tuin lopen,
er zal er echter nooit 1 in huis komen, want onze poes is erg dominant en agresief naar andere
katten op haar terretorium dus dat laten ze wel uit hun hooft. Verder doet Puk zelf al haar
behoefte in de kattenbak of achter ons huis in de bosjes, dus daar heeft ook niemand last
van, tevens doen bijna alle katten uit de buurt daar of in de bak de behoeftes, niemand
heeft er dus last van. Prima oplossing, geen ruzie etc en de kat kan lekker buiten rondlopen :D
Ik zou namelijk zelf nooit onze tuin afzetten etc. Ik heb een gehandicapt broertje en dat is
echt niet te doen ;) katten ontsnappen zoiezo door hem, hij doet het meestal expres.

Maar helaas heeft niet elke wijk die mogelijkheid, dus snap dat er wel eens problemen kunnen
onstaan en die moet je samen oplossen. Niet alles bij 1 iemand leggen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:55

lifaya schreef:
Suuskipje schreef:

moet eerlijk zijn, dacht ik ook even :o

Ben dus ook katteneigenaar, en ikzelf heb er geen last van als er katten in onze tuin lopen,
er zal er echter nooit 1 in huis komen, want onze poes is erg dominant en agresief naar andere
katten op haar terretorium dus dat laten ze wel uit hun hooft. Verder doet Puk zelf al haar
behoefte in de kattenbak of achter ons huis in de bosjes, dus daar heeft ook niemand last
van, tevens doen bijna alle katten uit de buurt daar of in de bak de behoeftes, niemand
heeft er dus last van. Prima oplossing, geen ruzie etc en de kat kan lekker buiten rondlopen :D
Ik zou namelijk zelf nooit onze tuin afzetten etc. Ik heb een gehandicapt broertje en dat is
echt niet te doen ;) katten ontsnappen zoiezo door hem, hij doet het meestal expres.

Maar helaas heeft niet elke wijk die mogelijkheid, dus snap dat er wel eens problemen kunnen
onstaan en die moet je samen oplossen. Niet alles bij 1 iemand leggen.

Helemaal gelijk Lifaya, ik woon gelukkig ook in een tolerante wijk.
Mocht dit niet zo zijnn en veel mensen last ondervinden dan moeten we drastischere maatregelen ondernemen.
Maar ik zou het sneu vinden mijn kat die al 12 jaar met veel plezier buitenloopt op te moeten sluiten in huis.
Bovendien, hoe wil ik dat in de zomer doen als de deuren gewoon openstaan?
Bovendien is Tijger 1 van de slimste katten die ik ooit meegemaakt heb en ik vermoed dat meneer zo door mijn afrastering heengaat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:56

Het is idd wel een verschil met waar ik woon en misschien andere katteneigenaren, bij ons in de buurt weet iedereen van wie welke kat is, dan is overleggen of je klacht over een bepaalde kat bespreken een stuk makkelijk.

Een kat alleen op het platteland houden en niet in een woonwijk vind ik belachelijk.....je kunt naar mijn idee prima een kat houden in een woonwijk, als de buurt er veel last van heeft (en dan bedoel ik niet zo nu en dan een verdwaald kattenpoepje in de tuin of een kat die over de schutting loopt en verder niks doet in je tuin), kun je besluiten om je kat binnen te houden of je tuin volledig af te zetten zodat je kat er niet meer uitkan, misschien niet ideaal maar je zult toch wat moeten als je kat hebt die veel overlast veroorzaakt.
Daarmee los je misschien niet het overlast probleem op, want er blijven altijd katteneigenaren die overal maling aan hebben en hun katten nooit naar binnen zullen halen, maar dan weet je wel zeker dat jou kat geen slachtoffer wordt van iemand die denkt het zo maar op te moeten lossen.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:00

@ rainbow. Dan is dat echt een van de weinige voordelen aan het buiten laten lopen van katten. Maar doorgaans weet je niet welke kat bij welk huis hoort en of de los lopende katten gecastreerd en volledig ingeënt zijn ivm mijn eigen katten die ik graag ook gezond wil houden.
En als je eens bij katteneigenaren navraag doet over de zwarte kat die in mijn schuur, mijn motor voor €1200,- schade aangebracht heeft, heeft die zwarte kat spontaan geen eigenaar meer en kan ik die kosten uit eigen zak betalen terwijl de eigenaar het via de verzekering had kunnen oplossen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:01

suuskipje,maar stel dat ik in jullie straat kom wonen dan heb je dus echt een mega probleem,buiten het feit dat ik echt never mijn tuin zou afzetten voor andermans loslopende huisdier,zij hoeven dat nl ook niet voor mijn huisdieren te doen,wordt jou kat levend gevild door mijn honden...

wat zou je dan doen??

heb ik zeker kúthonden en ben ik een rotwijf,en vooral asociaal waarschijnlijk,en oja...onverdraagzaam... :j

overigens is dat het lijstje wat wij toen van onze kattenliefhebbende buurt keer op keer kregen te horen...lag nooit aan de katten,nee lag aan ons joh..wij die geen katten hadden maar waar elke dag er meerdere heerlijk lagen te zonnen,op een keurig tuintje waar mijn ouders apetrots opwaren

hoe ws niet te vermelden dat bodembedekkers het niet overleven,en dat de voortuin niet gehouden kon worden zoals mijn ouders graag hadden gewild,is toch te triest,of niet dan?

:\ alhoewel ik me nu bedenk,...argument zal wel zijn...dat katten dat nu eenmaal doen -O-

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:07

@ kimmie261
dan heeft mijn kat pech..
ik zal er heel erg verdrietig om zijn en in het begin ook zeker boos, maar aan de andere kant is het zijn eigen schuld ;)
Het scheelt dat hij de laatste jaren niet verder gaat dan de aangrenzende tuinen en de kerktuin op de hoek.

Ik snap dat het voor jullie ook vervelend is, maar hebben jullie ooit maatregelen genomen dan. heel vervelend dat de katteneigenaren niet meewerkten, maar ik heb zoiets van als zij niet willen meewerken dan moet je toch zelf iets doen wil je die katten uit je tuin houden. Ook al is het officieel jouw pakkie an niet (uiteraard ben ik een katteneigenaar die wél mee wil werken en enkele suggesties had gedaan) als jij zelf je tuin mooi wil houden en de eigenaren niet mee willen werken dan zal je eht zelf op moeten lossen.
(nu weet ik dat ik een reactie kan verwachten met, jaaa maar het is toch mijn kat niet, eigen verantwoordelijkheid blablabla. dat weet ik onderhand nu wel)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:11

Suuskipje schreef:

Tuurlijk is het sneu voor de kat, maar dan nog blijft dat het probleem van de eigenaar. Daarom heb ik mijn katten van het begin af aan binnengehouden en zijn ze gewent aan het lopen met een kattentuigje en een lijntje in de tuin. Ik vind dat ik daarmee mijn verantwoording heb genomen over het welbevinden van mijn katten (ze kunnen niet verongelukken, vergiftigd worden of opgegeten door kimmie's honden ;) ) en tevens zo netjes naar mijn buren toe.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:14

@ Rissa: dat doe je heel netjes vind ik, goed doordacht met het welzijn van je katten voorop......je kat weet waarschijnlijk niet beter dus ook geen probleem lijkt me.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:14

een kat van 12 jaar kan ik dat echt niet meer aanleren rissa, bovendien zoals ik al vermeldde loopt hij alleen in de aangrenzende tuinen en gewoon door de straat. verder veel op zn uitkijkpost (muutje bij ons voor de deur :+ ) en doet geen vlieg kwaad, honden wil hij wel eens boos naar doen, maar aanvallen doet ie niet. stoere jongen klein hartje ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:19

:D zo snel zullen jullie katten niet opgegeten worden door mijn honden,woon iets te ver weg...

en suuskipje,ja het is uiteindelijk maar een soort een rotstuin geworden,het bestond uiteindelijk alleen nog maar uit stenen... -O-

we hadden zo'n klein open voortuintje voor het huis,je kent het wel,een tuintje van 1,5 meter diep en voor het grote keukenraam,om daar nu een heel net voor te gaan spannen :n

en ja we hebben wel katten een emmer water over hun kop gemieterd,maar een uur later zaten ze weer heerlijk in het zonnetje hoor :D ,hadden er echt helemaal niets van,en voor de 3 die je wegjoeg kreeg je er 5 andere voor terug...

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:21

Ik schreef mijn berichtje niet met de bedoeling van een schouderklopje of als een persoonlijke aanval ;) Maar meer omdat ik gewoon niet begrijp dat sommige katteneigenaren hun kop diep in het zand steken voor de problemen die er kunnen onstaan bij loslopende katten. Als je hier bij aanschaf van de kat al bij stil staat kan je er ook naar handelen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:24

Bedoelde het niet als schouderklopje, naja eigenlijk wel....
Maar vele maken negatieve opmerkingen over katteneigenaren, dus dan mag het ook best benadrukt worden dat er ook katteneigenaren zijn die wel rekening houden met de buurt.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:27

kimmie261 schreef:
:D zo snel zullen jullie katten niet opgegeten worden door mijn honden,woon iets te ver weg...

en suuskipje,ja het is uiteindelijk maar een soort een rotstuin geworden,het bestond uiteindelijk alleen nog maar uit stenen... -O-

we hadden zo'n klein open voortuintje voor het huis,je kent het wel,een tuintje van 1,5 meter diep en voor het grote keukenraam,om daar nu een heel net voor te gaan spannen :n

en ja we hebben wel katten een emmer water over hun kop gemieterd,maar een uur later zaten ze weer heerlijk in het zonnetje hoor :D ,hadden er echt helemaal niets van,en voor de 3 die je wegjoeg kreeg je er 5 andere voor terug...

oeh vervelend!
nu weet ik dat tijger als de dood voor water is en dan echt niet meer terug komt (diep beledigd, zijne hoogheid) en daarom zeg ik dat ook, koop zelfs een plantenspuit voor die mensen (alsie dat ding al ziet rent ie al }:0 )

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:29

cissie schreef:
Maar vele maken negatieve opmerkingen over katteneigenaren, dus dan mag het ook best benadrukt worden dat er ook katteneigenaren zijn die wel rekening houden met de buurt.

Is ook zo, je kunt niet iedereen over een kam scheren. Maar het lijkt mij dat het in eerste instantie geweldig is als je met de buurt afspraken kan maken over de katten, maar wat als er ineens een nieuwe buurman komt die er heel anders over denkt. Die wordt dan vaak toch als lastig en als een zeurpiet bestempeld omdat het voor zijn komst toch ook geen probleem was.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:31

dat heet inleven in elkaar rissa ;)
dat betekent dat we gewoon rond de tafel gaan zitten voor een oplossing waar we het allemaal mee eens zijn :)

en nu ga ik slapen want we zijn dit onderwerp nu gewoon aan het uitkauwen. denk dat de ts genoeg tips gehad heeft :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:34

Chubby schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat mensen op een bepaald moment hun kat toestaan naar buiten te gaan. En inderdaad, een kat die al járen buiten mag vertoeven, is lastig binnen te houden. Maar ooit is die bewuste keuze gemaakt extra risico's te lopen met je lieveling én mogelijk overlast te bezorgen aan de buurt... Toch?

Mijn katten zitten binnen en alhoewel onze naakterd 'buiten' reuze interessant vindt, zal hij nooit echt weten wat hij mist. En nee, hij zal uiteindelijk niet onhandelbaar en idioot gaan wezen hierom hoor!

Overigens: niemand die het gek van mij vindt dat ik mijn dure lieve raskat niet die vrijheid geef? Niemand die dat dan mishandeling noemt. Terwijl er wel moord en brand wordt geschreeuwd over een HTK kat die niet buiten mag, want jeetje wat ontneem je je beesten een boel natuurlijk gedrag :+ Waar zit 'm dat verschil in dan?

1 van mijn katten kwam wel altijd buiten. Niet omdat ik dat zo graag wilde, maar omdat mevrouw zo vindingrijk was dat ze als wij in bed lagen de wcdeur en het wcraampje open maakte en zich erdoor wurmde met zelfs een keer een liesbreuk tot gevolg. Inmiddels ben ik verhuisd, dus nu lukt het haar niet meer :Y)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:00

Suuskipje schreef:
Ik snap dat het voor jullie ook vervelend is, maar hebben jullie ooit maatregelen genomen dan. heel vervelend dat de katteneigenaren niet meewerkten, maar ik heb zoiets van als zij niet willen meewerken dan moet je toch zelf iets doen wil je die katten uit je tuin houden. Ook al is het officieel jouw pakkie an niet (uiteraard ben ik een katteneigenaar die wél mee wil werken en enkele suggesties had gedaan) als jij zelf je tuin mooi wil houden en de eigenaren niet mee willen werken dan zal je eht zelf op moeten lossen.
)

Inmiddels moeten doen, zit dus in mijn eigen tuin tegen gaas aan te kjken, extra planken onder de deur van de poort, schetst mijn verbazing nog weten ze binnen te komen
Dus ik moet dan maar mijn tuin overkappen en alles potdichthouden..
Oh ja gisteren weer kattenpis in mijn schuurtje..vrijheid blijheid, maar niet voor degeen die geen kat hebben

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:12

Suuskipje schreef:
Maar ik zou het sneu vinden mijn kat die al 12 jaar met veel plezier buitenloopt op te moeten sluiten in huis.

Weeet je wat ik sneu vind? Een kat van de weg afschrapen die half plat, maar nog niet dood is....het is mij overkomen. En ja, ik woon op het platteland en ja, ik zei ook dat mijn katten uitkeken en niet onder een auto zouden lopen. En toch is het gebeurd, twee keer achter elkaar. Ik denk dat je wel anders piept als je je geliefde huisdier creperend van de pijn mee naar huis mag nemen. Maar ja, hij heeft in ieder geval een goed leven gehad....dan kun je best een rotdood sterven.

En ik vind dat toch zo gek he, ik heb drie katten en ook hier is het zomer. En tóch zorg ik ervoor dat ze er niet uit kunnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:32

Als je kat overlast bezorgt, moet je zorgen dat hij dat niet meer doet. Liever als katteneigenaar ZELF maatregelen nemen, JIJ bent immers verantwoordelijk voor wat je dier doet, dan dat je buurmensen tot wanhoop drijft en zelf het heft in handen gaan nemen en van die vreselijke (en dodelijke) tips gaan gebruiken om de katten voorgoed uit hun tuintje te houden......

En ja, er is niets ranzigers dan kattepis. Sommige wijken die ik loop (postbode) vooral in de zomer, meurt het een uur in de wind, om maar te zwijgen ove4r de mooie keutels die in nette grindpaadjes 'begraven' zijn.... Blug!

Ik ben een dierenliefhebber, heb zelf 4 katten, wordt MISSELIJK van de manieren waarop mensen katten uit hun tuin proberen te houden, maar om die reden zou ik mijn katten thuis proberen te houden. Nu hebben we het geluk dat we in een vrijstaandhuis wonen EN in een park. Wij hebben geen buren, en de katten ehbben genoeg aan onze tuin / het park. geen overlast gelukkig. Zouden ze dat wel doen, zuo ik er iets aan doen.

De EIGENAAR Moet zijn/haar tuin katproef maken zodat ze daar blijven, niet de gene die er last van heeft. Lekker omgekeerde wereld...

Het is rot dat de TS in een buurt met zoveel katten woont en zij er precies wordt uitgepikt. Maar wie weet heeft hij wel meer briefjes overal rond gestuud... Of zijn die van jou idd te opvallend en de enige waar hij precies weet waar die horen. Ik zou ze binnen houden of in de tuin houden, en dan kijken of zijn klachten ook verminderen.