hoe houd je een konijnenopvang vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:42

Kan het ook wat aardiger voor de medemens ;)

Niemand heeft haar nicht gezien of de konijnen die ze fokt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:44

Mijn vragen in bovenstaand stukje.
Zijn nog nergens benatwoord hoor.

Tja, waarom niet?
Ik zie geen reden om er niet mee te stoppen, het is tenslotte alleen maar voor haar omdat zij het leuk vindt.
Ik snap nooit hoe mensen hun gevoel stop kunnen zetten als het om dieren gaat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:45

Less schreef:
Kan het ook wat aardiger voor de medemens ;)

Niemand heeft haar nicht gezien of de konijnen die ze fokt!

Dat hoeft ook niet.
Want alle fokkers die alleen maar voor de leuk fokken omdat ze het zelf leuk vinden denken gewoon niet aan de konijnen.

karuna
Drukke kabouter

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:46

xmarr kalmeer nu een beetje, je punt is duidelijk maar doordraven hoeft ook niet. Houd het gezellig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:49

Marr, er zit een kruisje in de rechter bovenhoek van je scherm, klik daar even op, kalmeer en kom dan terug. Je zal moeten accepteren dat ieder mens anders is en dat je anderen niet jouw idee of mening kunt opleggen. Ongeacht of je gelijk hebt of niet. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:49

Weet je wat xmarr, laat maar, ik wijd het aan je leeftijd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:58

Ik hoef niet te kalmeren ik zeg gewoon wat ik vind.

Ik vind het nu ook erg jammer dat ik op de vragen geen antwoorden krijg, is daar gewoon geen antwoord voor?

Hmm mag ik vragen hoe oud jij dan bent?
Want dan zou je toch juist beter moeten snappen dat je zo het konijnenoverschot gigantisch in stand houdt als je alleen voor de leuk konijnen fokt. Als ik dat namelijk al snap op een 19 jarige leeftijd... :+
Lijkt mij toch een behoorlijk logische redenering? :)

Overigens is mij al geleerd op de middelbare school om argumenten te geven als je je mening geeft...

En als er een groot paardenoverschot zou zijn waardoor er jaarlijks duizenden paarden worden geslacht, zou je dan ook vrolijk door blijven fokken?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:07

Waar wil je een antwoord op?

Het is wel zo netjes om normaal te blijven praten. Dat begrijp jij dan vast ook wel met je leeftijd.
Jij hebt duidelijk een andere mening dan ik, dat kan, jij bent het niet met mij eens en ik niet met jou.
Maar je hoeft andere mensen niet aan te vallen dat ze dan egoistisch zijn, dat vind ik een beetje ver gaan. Ik zet mijn honden niet aan een boom en als er een kat aan komt lopen ben ik niet te beroerd om ervoor te zorgen, als merels uit een boom worden geklauwd doe ik mijn best om dat tegen te houden, ook al is het de natuur. Dus ga niet zo tegen mij te keer, dat vind ik niet zo namelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:09

x_Marr schreef:
Ik hoef niet te kalmeren ik zeg gewoon wat ik vind.

Ik vind het nu ook erg jammer dat ik op de vragen geen antwoorden krijg, is daar gewoon geen antwoord voor?

Hmm mag ik vragen hoe oud jij dan bent?
Want dan zou je toch juist beter moeten snappen dat je zo het konijnenoverschot gigantisch in stand houdt als je alleen voor de leuk konijnen fokt. Als ik dat namelijk al snap op een 19 jarige leeftijd... :+
Lijkt mij toch een behoorlijk logische redenering? :)

Overigens is mij al geleerd op de middelbare school om argumenten te geven als je je mening geeft...

En als er een groot paardenoverschot zou zijn waardoor er jaarlijks duizenden paarden worden geslacht, zou je dan ook vrolijk door blijven fokken?

Welke vragen?

Ja hoor, ik ben 30 jaar.
Nee hoor, want ik heb een andere mening dan jij.

Heel goed om argumenten te geven.

Ook dan zou ik blijven fokken ja, want ik houd van paardenvlees.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:13

Waar gaan die konijnen dan heen die ze fokt?
Met fokken vermeerder je toch?
Dus of je dan nou wil of niet, het overschot wordt groter.

De vragen op de vorige pagina, heb er al 2 keer nu naar verwezen...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:18

x_Marr schreef:
Waar gaan die konijnen dan heen die ze fokt?
Met fokken vermeerder je toch?
Dus of je dan nou wil of niet, het overschot wordt groter.

De vragen op de vorige pagina, heb er al 2 keer nu naar verwezen...

Lekker laten gaan ;) dat soort mensen zijn egoistisch, willen fokken omdat hun het zo leuk vinden.
Ze zien het probleem niet of willen het niet zien. Doordat meer mensen zo denken blijft er een overshot aan konijnen en zullen er altijd opvangen vol blijven zitten en blijven konijnen gedumpt worden.
Ze willen het toch niet inzien, dus spaar je energie voor nuttige dingen dit is zonde van je tijd ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:19

Naar particulieren of dierenwinkel.
Van fokken komen er kleine diertjes bij ja, maar er gaan ook diertjes dood.

Wil je die even quoten dan?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:20

Ben ik weer, de leek op konijnengebied..

ThePast03 schreef:
En ondertussen sterven er nog steeds gemiddeld 700 jonge konijntjes per week een gruwelijke dood zonder ooit een opvang gezien te hebben. Die hebben helemaal geen enkele kans als dit probleem niet bij de basis worden aangepakt.

Vroeg me af wat er met die konijnen gebeurd dan? En wat de bron is van die gegevens.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:24

Nou, naar aanleiding van dit topic, krijg ik door een bokker net een geholpen mannetje aangeboden! :D Dat vind ik nou leuk! :j Eens even kijken of mijn Boo en haar manneke een match vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:30

Yinnar schreef:
wopkelover schreef:
ik werk op de dieren ambulance en bij onze asiels kost dat 150.00 euro

Ik heb er ook op gewerkt en bij het asiel in onze regio kost de adoptie van een kat € 90,00. Daar zit dan bij een castratie/sterilisatie, chip, en alle benodigde entingen. Haal jij maar een kitten van marktplaats en laat dat op je eigen kosten doen. Jij betaalt dan geen € 90,00 en meer dan € 150,00. Als medewerkster van een dierenambulance zou je dit juist moeten toejuichen ipv af te kraken. Dan zit je daar niet op je plek lijkt mij.

Menen jullie dit nou? Is het echt zo duur om bij jullie een kat uit het asiel te halen? Ik heb hier in Vlaardingen ook een kater uit het asiel gehaald. Ik heb 45 euro betaald en hij was gecastreerd, we hebben tegoedbonnen voor de DA gehad ( de eerste 2x dat de kat een DA nodig heeft is dat gratis en hoef je alleen die bonnen te laten zien) en hij was geent en alles! Ok hij bleek uiteindelijk doodziek te zijn en we hebben hem ook niet meer maar ik zou echt geen konijn voor die prijs kopen! Dat is een beetje hetzelfde als een guppie kopen voor 30 euro.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:32

Over een fokker valt weinig te zeggen zolang je niet weet hoe die te werkt gaat. Ik heb via andere fora fokkers leren kennen die in mijn ogen alles zeer netjes doen. Dieren die weg gaan gaan weg als huisdier, met een maatje. Voedsters worden niet alleen gehouden als er op dat moment niet mee gefokt wordt. En de fokdieren worden niet alleen op showkwaliteiten geselecteerd maar ook op gezondheid en karakter. En als een dier om een of andere reden niet meer op zijn nieuwe adres kan blijven mag hij terugkomen om opnieuw een goed huis te zoeken. En de konijnen hebben een huisvesting en verzorging die beter is dan menig huisdierkonijn. Dergelijke fokkers zijn het minste een probleem en dat zijn ook niet de fokkers waar mensen een implusaankoop doen.

Wat ik ook teleurstellend vind is dat er nog steeds zoveel boekjes met totaal verkeerde informatie over konijnen te koop zijn. Toen mijn huisgenoot vorig jaar een konijn vond had ze bij de dierenwinkel zo'n boekje gekocht. Ik heb het weleens gelezen, echt bedroevend. Ik ben blij dat ik tenminste dankzij een topic hier op bokt wist van een aantal goede konijnensites waar ik toen me meteen ben gaan inlezen. En nu is die vondeling dus van mij en heeft een maatje.
Het is zo lastig als je mensen wilt overtuigen die zo'n boekje als hoogste gezag beschouwen, terwijl er nog boekjes zijn die knaagstenen aanraden en afschuwelijk kleine afmetingen voor de hokken geven en niks over de problemen van fokken en erfelijke afwijkingen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:32

Tjonge jonge effe bijgelezen. Dat gaat weer heftig nog heftiger dan vannacht. :D Ik moest vanochtend weer vroeg op voor mijn werk maar ik heb er weinig last van moet ik zeggen. Zal de adrenaline wel zijn. :):)

Weet je eenieder moet voor zich weten of ze die € 45,00 eraan uit willen geven of niet. Ik vind het alleen zeer laakbaar dat de opvangen die deze prijs moeten vragen ivm de hoge castratiekosten worden afgeschoten en er volgens bepaalde mensen maar mee moeten stoppen. Dat slaat echt helemaal nergens op. Voor € 45,00 krijg je een gezond konijn mee die is geholpen en geënt. Als dit elders goedkoper kan laat je vooral niet weerhouden. Fijn dat die opvang een goedkope DA heeft en waarschijnlijk een stuk minder konijnen in de opvang dus minder kosten.

MamboBeach je roept nu al een tijd te roepen dat jij jouw konijnen voor een habbekrats hebt gekocht. Dat kan. Maar als het goed is moet je ze laten castreren. Wat betaal jij daarvoor? Dat heb ik je al eerder gevraagd maar ik kan me niet herinneren dat je hier antwoord op gegeven hebt. Als jij een konijn voor een tientje hebt en de castratie kostte jou bijvoorbeeld € 35,00 dan ben je toch net zo duur uit? En dan is het konijn geen eens geënt. Of castreer jij ze niet en laat je ze of fokken of alleen zitten? Lijkt mij niet als ik jou zo hoor want je bent volgens mij wel begaan met dieren. Dus vandaar mijn vraag. Het staat er los van of jij het er wel of niet aan uit wil geven. Maar een goedkoop konijn moet ook geholpen en geënt worden dus kosten maak je sowieso.

Less, niet alle opvangen rommelen maar wat aan. Die mensen werken met hun hele ziel en zaligheid voor die beestjes. Ze weten alles over de levensbehoeftes van een konijn. Zodra jij bij een opvang komt en ze geven je één konijn mee dan weet je dat deze niet goed bezig zijn. Goede opvangen plaatsen een konijn niet alleen en fokken niet want daar zijn ze falikant op tegen. Als jij een konijn met een verkeerd gebit adopteert dan kan je daar niet de opvang de schuld van geven. Het konijn is als zwerfdier binnengebracht. En niet alle fokkers zijn perfect. Toen mijn Vlaampje niet voldeed aan de eisen kwam ze ook in de handel terecht. Dus het mes snijdt aan twee kanten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:35

breezy302 schreef:
Menen jullie dit nou? Is het echt zo duur om bij jullie een kat uit het asiel te halen? Ik heb hier in Vlaardingen ook een kater uit het asiel gehaald. Ik heb 45 euro betaald en hij was gecastreerd, we hebben tegoedbonnen voor de DA gehad ( de eerste 2x dat de kat een DA nodig heeft is dat gratis en hoef je alleen die bonnen te laten zien) en hij was geent en alles! Ok hij bleek uiteindelijk doodziek te zijn en we hebben hem ook niet meer maar ik zou echt geen konijn voor die prijs kopen! Dat is een beetje hetzelfde als een guppie kopen voor 30 euro.

Weet je ik denk dat het te maken heeft met of de DA kosten en het kan ook zijn dat het asiel waar jij het over hebt meer gemeentegelden krijgt. Allemaal factoren waar je rekening mee moet houden.

Dat van dat guppie zal ik maar even negeren. Slaat echt nergens op. :?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:43

breezy302 schreef:

Een konijn kan ook best 10 jaar of ouder worden. En ik vind een konijn absoluut geen minderwaardig dier dan een kat bijvoorbeeld. Als ik zie hoe ze hier 's avonds door mijn kamer hupsen, hoe ze samen bezig zijn en ze spelen, dat is voor mij absoluut niet minder dan een kat.
Helaas heb ik geen idee hoe oud een guppy kan worden met de juiste verzorging.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:46

Yinnar schreef:
Jaaahaaaaa, maar die gebruiken dat voor hun doeleinden. Onder andere de media om de mensen te blijven informeren en vele andere zaken.

De vestigen in het land moeten roeien met de riemen die ze hebben. Die hebben het niet breed. Ik heb gewerkt voor die instantie dus ik weet hoe het ervoor stond. Ik l*l niet uit mijn nek! Als de chipreader stuk was bv was er geen geld voor een nieuwe. Dan moest de oude gerepareerd worden. Den Haag heeft genoeg maar dat geld is niet voor de konijnenopvangen. Die moeten het doen van giften en sponsoren.

Als je de de berichten nou eens een paar keer leest. Misschien dat dit helpt.

Als je elke keer maar een klein deel van mijn post weglaat en het belangrijkste deel weg laat krijg je inderdaad hele rare discussies en kun je 20x blijven herhalen. Dit heeft geen zin. ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:48

Maar toch... als het een particulier 30 euro kost om een konijn te laten castreren, dan moet zo`n opvang als die het goed afspreekt met een da toch voor veel minder kunnen krijgen. Je kan mij echt niet wijsmaken dat ze 45 euro kwijt zijn.. en dus daarom de prijs zo hoog is.. En hoe zit het met de dieren die ze binnenkrijgen die al gecastreerd zijn? Zijn die dan goedkoper?

Als ik trouwens al een konijn zou willen hebben (wil ik niet, alleen bevroren) zou ik ze via MP nemen denk ik... Genoeg gecastreerde dieren GRATIS :D

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:51

Castratiekosten wisselen vreselijk van dierenarts tot dierenarts, dus je moet maar net het gelukkig hebben dat er een kundige dierenarts op redelijke afstand is die zulke prijzen rekent.
Als je ook bedenkt dat opvangen regelmatig ook dieren binnen krijgen met een probleemgebit waardoor de voortanden verwijderd moeten worden, ik ben nog geen opvang tegen gekomen die de kosten van een dergelijke ingreep terugvraagt, maar het moet wel betaald worden.
Laatst bijgewerkt door Manou op 06-08-09 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:52

Mariska_28 schreef:
Vroeg me af wat er met die konijnen gebeurd dan? En wat de bron is van die gegevens.

De bron ben ik zelf en ik wil je per pb wel even het adres geven, kun je er zelf gaan kijken en zelf praten met die mensen.

Wat er met die konijnen gebeurd: Een deel gaat naar de dierenwinkels, een groot deel naar de bontindustrie, slangenvoer en ik heb er ook weleens gestaan dat iemand er 100 meenam om te gaan "hobbyjagen" op eigen terrein.

En om op de ander post te antwoorden: Ik zeg nergens dat mensen de broodfok in stand moeten houden. Vraag me alleen af waarom niemand zich druk maakt over deze konijnen. Dit is niet de enige dierengroothandel in Nederland, dus er zijn veel meer konijntjes die dit overkomt.
Degene die geluk hebben en bij een dierenzaak terecht komen hebben nog kans op een leuke baas of om bij een opvang terecht te komen, de rest heeft geen enkele kans meer.

En nu graag geen woorden meer verdraaien van mij. :) Lees al mijn post: Mijn konijnen komen bij een serieuze en goede fokker vandaan.

En verder blijf ik bij mijn mening. Als je geen dierenarts in de buurt hebt die het voor een redelijk bedrag wil doen zit je niet op de goede locatie om een opvang te beginnen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:53

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:
Jaaahaaaaa, maar die gebruiken dat voor hun doeleinden. Onder andere de media om de mensen te blijven informeren en vele andere zaken.

De vestigen in het land moeten roeien met de riemen die ze hebben. Die hebben het niet breed. Ik heb gewerkt voor die instantie dus ik weet hoe het ervoor stond. Ik l*l niet uit mijn nek! Als de chipreader stuk was bv was er geen geld voor een nieuwe. Dan moest de oude gerepareerd worden. Den Haag heeft genoeg maar dat geld is niet voor de konijnenopvangen. Die moeten het doen van giften en sponsoren.

Als je de de berichten nou eens een paar keer leest. Misschien dat dit helpt.

Als je elke keer maar een klein deel van mijn post weglaat en het belangrijkste deel weg laat krijg je inderdaad hele rare discussies en kun je 20x blijven herhalen. Dit heeft geen zin. ;)

Steek je hand eens in eigen boezem mevrouw! Ik lees tenminste!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:55

Ik ga temmen, dat contstante gekat op elkaar hier!! :(

Ik probeer iets te leren van de mensen hier, over hoe dieren behandeld moeten worden, niet hoe jullie elkaar afkatten, daar ben ik van mezelf al goed genoeg in :+
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 06-08-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt