Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:29

Ik snap niet dat er iemand die last heeft van de schouder (cést moi...) aangeraden wordt een easy walker te gebruiken....
Hond wordt hiermee helemaal niet meer gecorrigeerd en kan dus het complete gewicht in de strijd gooien.... Heel fijn voor mijn schouder...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:35

Afbeelding

Dìt is wel een easy walker en is dus een heel ander ding dan op de eerdere foto... Dat is inderdaad een tuigje waar ze juist wel op kunnen trekken, nog een stuk vriendelijker dan een halsband dus, in tegenstelling tot dat ding op dit plaatje wat ik persoonlijk niet zou willen gebruiken.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:38

Ik ga me er ook in mengen, leuke discussies en opmerkingen hier :)

Mijn vader heeft jarenlang politiehonden getraind en toen ik een jaartje of 18 was ging ik mee doen, dus ook trainen.
Deze honden werden gebruikt voor de beveiliging en voor KMar en politie.

Slipkettingen worden tijdens trainingen gewoon gebruikt hoor, net als prikbanden en stroombanden, waarom om de honden om die manier goed afgericht te krijgen...
Stroombanden heb ik nooit gebruikt!! mijn vader wel, ook stroomkistjes(omdat honden daar niet in mogen bijten)

Hoe het tegenwoordig gaat weet ik niet, ben er niet meer bij en mijn vader is gestopt ermee.

Voor mijn ex politiehond gebruik ik een slipketting of een halti als hij weer buien heeft.
Een slipketting kan je op twee manieren omhangen en daar maak je de sterkte van de werking mee..

De reden dat een politehond die aan het werk is een gewone halsband om heeft, is dat hij dan beter kan bijten als hij dat zou moeten.
en een slipketting is dan niet handig.... heeft dus niets te maken met beter luisteren van van de hond

Een hond heeft nu ook eenmaal karakter en sommige honden zijn mega dominant en veel mensen kunnen daar niet mee overweg.
Laatst bijgewerkt door Loody op 06-05-09 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:39

Ah, dat plaatje lijkt me duidelijker ja.
Bij mij in de buurt heeft iemand zo'n easy walker, zij gebruikt hem voor haar bullmastif, maar werken.... ho maar. Die hond loopt dwars door haar heen.
Ik vermoed dat dit bij mijn hond ook niet zou werken, bovendien snijdt dit bij mijn idee vreselijk in de oksels.
Nee dan liever die slipketting.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:41

Shahazai schreef:
Mika, dat zullen er dan een paar zijn, maar de meeste politiehonden worden nog steeds op de "oude" manier getraind. Ik wil mijn hond niet zoiets aandoen, die dingen die jij daar neerzet zullen niet voor de eerste keer zenuwletsel veroorzaken. Nee doe mij dan maar de slip ketting.

Oh? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ken jij honden die dat hebben gekregen of heb je dat gewoon ooit iemand horen zeggen dat dat kan gebeuren? Ik wil daar wel eens bewijzen van zien dan. Wij hebben in de training ook zo'n soort halti (heette anders geloof ik) gebruikt en aangezien je daarme NIET mag corrigeren (hij corrigeert de hond zelf, je mag nooit trekken) zie ik niet in hoe dat mis kan gaan. Bovendien zit hij absoluut niet strak om de nek, ook niet als de hond trekt. Hoe denk je dan dat een hond daar zenuwletsel van krijgt?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:46

Aan een slipketting hoor je ook niet te trekken... dat is hetzelfde princiepe; als de hond niet trekt hangt het los en als de hond wel trekt dan veroorzaakt het een akelig gevoel. :) Vergelijkbaar met die easy leader halti dus, al lijkt die me minstens even schadelijk in handen van iemand die zich niet kan beheersen en er tòch een ruk aan geeft, je kunt het neusbot wel breken, brrr, eng ding.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:49

Lante schreef:
Aan een slipketting hoor je ook niet te trekken...

Toch hoor je iedereen die hier een slipketting gebruikt, zeggen dat ze de hond corrigeren door een ruk(je) aan de slipketting te geven ;)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:51

daar is een slipketting ook voor om je hond te corrigeren tegen het trekken.. dus al je hond trekt geef jij een rukje terug ;)

en met een halti breek je echt niet zomaar een neusbotje hoor ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:52

Onze hond loopt nu met een husky tuig met trekhaken, echt bedoelt om te trekken dus. Mijn moeder heeft ook haar knie naar de ***** maar heeft geen enkel probleem om onze hond daarop te houden. Maar dat komt omdat onze hond simpel weg niet trekt, omdat we haar hebben kunnen opvoeden vanaf pup.Onze hond zou nu echt niet meer aan een halsband kunnen ze snapt de druk op haar nek gewoon weg niet.

Als je je hond krijgt als hij al te groot is om hem tegen te houden als hij gaat trekken begrijp ik best dat je naar een hulpmiddel grijpt. Maar ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je op zo'n moment gewoon goede begeleiling hebt. Ik ben geen fan van slip en prikketingen en ook niet van halti's, easywalkers of gentle leaders. Maar dat komt meer door de mensen die ze fout gebruiken dan door de mensen die ze goed gebruiken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:53

:D :D :D Ik lees weer eens dat er dominantie in het spel is.
Ik denk niet dat er zoiets als dominantie bestaat. Om verschillende redenen: honden zijn geen wolven, wij mensen zijn geen honden dus geen soortgenoten en als laatste zijn er maar heel weinig honden echt dominant. Dominantie is geen vies woord, het maakt een hond een geschikte leider. Een echt dominante hond zal nooit vechten, hiermee zet hij zijn alfaschap op het spel. Dus zal hij ook niet tegen zijn "mens" in gaan. Het levert hem immers niks op, hij gaat er dan alleen maar op achteruit.

Waar ik wel in geloof zijn termen zoals bezitsagressie (vaak honden die "hun" voerbak bewaken) of bijvoorbeeld angstagressie.

Maar dominantie, nee, dat gaat er bij mij niet in.

Ik verbaas me er echt over dat mensen hun hond nog steeds willen trainen dmv een pijnprikkel terwijl er wel alternatieven worden geboden.
Misschien dat de die-hard slipkettinggebruikers kunnen uitleggen waarom zij niet voor een ander alternatief kiezen?

Hebben jullie geen vertrouwen in de nieuwe hulpmiddelen of bieden ze niet snel genoeg het gewenste resultaat? En heb je uberhaupt al eens een andere methode geprobeerd?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:58

Niet dat ik nu zo'n fanatieke slipkettinggebruiker ben; maar ik denk dat het komt omdat het gewoon in princiepe wel werkt.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:58

ik vind een halti niks. Hond kan zich niet natuurlijk gedragen en kan ook geen kalmerende signalen afgeven aan andere honden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:59

HBVisser schreef:
Ik denk niet dat er zoiets als dominantie bestaat. Om verschillende redenen: honden zijn geen wolven, wij mensen zijn geen honden dus geen soortgenoten en als laatste zijn er maar heel weinig honden echt dominant. Dominantie is geen vies woord, het maakt een hond een geschikte leider. Een echt dominante hond zal nooit vechten, hiermee zet hij zijn alfaschap op het spel. Dus zal hij ook niet tegen zijn "mens" in gaan. Het levert hem immers niks op, hij gaat er dan alleen maar op achteruit.

Waar ik wel in geloof zijn termen zoals bezitsagressie (vaak honden die "hun" voerbak bewaken) of bijvoorbeeld angstagressie.

Ik verbaas me er echt over dat mensen hun hond nog steeds willen trainen dmv een pijnprikkel terwijl er wel alternatieven worden geboden.
Misschien dat de die-hard slipkettinggebruikers kunnen uitleggen waarom zij niet voor een ander alternatief kiezen?

Hebben jullie geen vertrouwen in de nieuwe hulpmiddelen of bieden ze niet snel genoeg het gewenste resultaat? En heb je uberhaupt al eens een andere methode geprobeerd?

Misschien wel even anderom wij zijn begonnen met clicker en ik vind het een fijne methode. Ik ben ook niet zo'n fan van de correctie methode maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Dus misschien kan ik daar dan ook niet over oordelen. Maar ik zie het toch niet zitten om het te gaan proberen om me een beter oordeel te vormen. En dat komt misschien gedeeltlijk ook wel door mijn vooroordeel dat het perce onvriendelijk is.(Terwijl ik begin te denken dat dat oordeel misschien meer komt door mensen die de methode verkeer gebruiken.)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:59

ik geloof dat wij als eens eerder een meningsverschil hadden over dominatie :)

Ik denk dus wel dat er dominatie bestaat en geloof me zodra je mijn hond hebt ontmoet weet ik zeker dat jij het dan toch moet aannemen als dominantie ;)

Ik ben zeker een diehard slipketting gebruiker maar gebruik ook een halti of helemaal niets :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:00

zipje71 schreef:
ik vind een halti niks. Hond kan zich niet natuurlijk gedragen en kan ook geen kalmerende signalen afgeven aan andere honden

Hoezo kan dat niet met een halti de hond kan zich gewoon vrij bewegen volgens mij. Alleen niet als hij spanning op de riem zet.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-05-09 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Voor onze kruising bordercollie hebben we een halfcheck, half halsband, half slip dus. Voor mijn stafford van 6 maanden hebben we een tuig, omdat ze van een halsband over gaat geven omdat ze nu al zoveel kracht heeft en behoorlijk kan trekken. Dit tuig werkt verder prima, enigste nadeel is dat ze zich er door ''veiliger'' voelen en ook flink in het tuig kunnen gaan hangen, dus meer kracht kunnen zetten. Ik zelf vind dit tuig voor haar wel prettig omdat ik haar zo fijner kan corrigeren. Een slip krijgt ze dan ook niet, misschien als ze ouder is en dus verder is met de cursussen. Of alleen voor binnenshuis.

mariettek

HBVisser schreef:

Mooi gezegd! Dominantie is volgens mij simpelweg gebrek aan leiderskwaliteiten van de mens. :)
Laatst bijgewerkt door mariettek op 06-05-09 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:01

Ik ben ook geen die-hard slipkettinggebruiker zoals je zo mooi zegt, mijn hond loopt praktisch altijd met een normale leren halsband. Ik grijp er alleen wel naar als ik last van mijn schouder heb.

Waarom ik niet voor iets anders kies op die momenten? Zoals hierboven al staat, ik denk dat zo'n halti eerder schade toebrengt dan een slipketting en zo'n gentle leader vind ik niets ivm schuren in de oksle van de hond.

toevoeging; mijn hond loopt alleen maar aan de riem als we hier in de wijk lopen, langs de weg ivm veiligheid. Verder loopt ze altijd los.
Laatst bijgewerkt door Goof op 06-05-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:02

Nijn schreef:
Nou ik ken geen 1 politiehond die daar getraind is of met een clicker getraind wordt, ken er toch aardig wat :)

Lante schreef:
Lijkt me voor de pakwerker prettig dat je tijdens de opleiding de hond ook weer leert loslaten... Heb je wel eens een OPGELEIDE politiehond met dit spul om zien lopen..? Ik niet, maar misschien heb ik het mis hoor!

Mss heb je het idd mis, hoeveel honden heb je het nu over kom zeg zo'n discussie gaat toch helemaal nergens over.
Ik ken drie honden dus worden ze zonder slip getraind :')
Hier worden ze mét slip getraind.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:10

Loody schreef:
ik geloof dat wij als eens eerder een meningsverschil hadden over dominatie :)

Ik denk dus wel dat er dominatie bestaat en geloof me zodra je mijn hond hebt ontmoet weet ik zeker dat jij het dan toch moet aannemen als dominantie ;)

Ik ben zeker een diehard slipketting gebruiker maar gebruik ook een halti of helemaal niets :)

:D Ik neem niet zo snel iets aan wanneer het om dominantie gaat :D . Daarvoor zal ik een hond toch een tijdje moeten zien en zijn gedrag bekijken. Hoe de houding is van zijn oren en staart bv in verschillende situaties. Sommige honden zijn ook erg moeilijk te lezen en worden daarom vaak veroordeeld tot dominantie terwijl er wel iets heel anders aan de hand kan zijn.

VB: Kruising teefje van ons, altijd de lip optrekken, altijd een grote waffel ook in het spel met andere honden. Nekharen en rugharen overeind in het spel en als zij een commando krijgt.
Hartstikke dominant zou je denken.

Dus niet: de hond moet alles laten zien om zich zeker te voelen. Een echt dominantie hond hoeft geen tanden en haren te showen. Hij weet wat hij in zijn mars heeft. Onze hond is hoogstwaarschijnlijk (het was een zwervertje) als pup zijnde alleen rond gezworven en heeft zich daardoor nooit fatsoenlijk leren gedragen. Zij is zeer onzeker en probeert zich overal onderuit te bluffen. Ze doet wel wat je zegt maar je krijgt overal commentaar op.

Zij heeft overigens nog nooit echt getrokken aan de riem. Dat was er heel snel af. In Singapore is het warm en daar wil je niet trekken.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:16

haha, nee daarom juist nodig ik je uit ;)
Ik weet dat je best verstand hebt van gedrag van honden

Mijn hond is niet moeilijk te lezen hoor
Afbeelding
Zo reageert hij op een pakwerker :)
en een gewone mooie foto
Afbeelding
het is nu eenmaal een werkhond en heeft een heavy karakter.
Vaak is het tussen ons en de hond een rangorde bepaling nodig die hij zelf met ons aangaat.. Hij trekt geen lipje op, of reageert angstig..nuhh meneer is te zelfverzekerd met dat betreft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:17

zipje71 schreef:

Dat kan een hond die aangelijnd zit sowieso niet.Als je wilt dat je hond zich op een natuurlijke manier kan gedragen, moet je hem in een losloopgebied uitlaten. Nog beter: laat hem vrij op de toendra's in Rusland. Goeie kans dat ie het niet overleeft, maar hij heeft zich wel 2 weken natuurlijk kunnen gedragen :D
liedje89 schreef:
Maar ik zie het toch niet zitten om het te gaan proberen om me een beter oordeel te vormen. En dat komt misschien gedeeltlijk ook wel door mijn vooroordeel dat het perce onvriendelijk is.(Terwijl ik begin te denken dat dat oordeel misschien meer komt door mensen die de methode verkeer gebruiken.)

Ik denk dat je eens op een goede trainingsclub aan moet, en daar dan eens een paar maanden mee moet lopen...... Ik weet niet wat voor hond je hebt, op sommige kringgroepen heb je een werkhondenbriefje nodig, en die krijg je alleen met bepaalde rassen.......

Je kunt natuurlijk ook een hond "lenen" en daarmee naar de club.

Ik denk namelijk ook dat jouw vooroordeel komt door mensen die de methode en de materialen verkeerd gebruiken.
Voorbeeld: dressuur is niet verkeerd, maar als dressuur betekent je paard zo hard mogelijk in de krul trekken met scherpe bitten en een slof, en vervolgens met enorme sporen vooruit trappen, kan ik me zo voorstellen dat mensen een afkeer krijgen van dressuur. Hoogstwaarschijnlijk verandert dat beeld dan als je dan een goede dressuurruiter ziet rijden zoals het hoort :)

HBVisser: ik nodig je ook uit :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:23

Ok, eerste foto: oren naar achteren, staart laag. Op die foto wil hij weliswaar graag naar de pakwerker toe maar ergens is hij ook nog op jou gericht. Deze houding is namelijk niet een erg zelfverzekerde houding, hij wil een commando, een groen licht van jou.

Op de tweede foto zie ik een ontspannen hond, waarschijnlijk ergens in geinteresseerd.

Ik ben geen gedragsdeskundige, dat wil ik even heel duidelijk vermelden. Ik woon in Duitsland en hier zijn we verplicht (tenminste als je een grote hond hebt) je sachkunde te halen. De sachkunde cursus wordt bij ons op de hondenschool gegeven. Het is een stuk theorie over het gedrag en houden van honden.

Op onze hondenschool is het gebruik van een slipketting absoluut verboden. Ik veroordeel niks of niemand, ik ga ervan uit dat elk het beste voor zijn hond wil. Met of zonder slipketting.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:24

Ben het helemaal met HBVisser eens, mensen zeggen heel snel dat ze een dominante hond hebben terwijl het vaak gewoon misinterpretatie is van gedrag wat vaak door de eigenaar zelf veroorzaakt wordt door bv inconsequentie.
Ik ben het ook helemaal eens met jouw reactie die hierboven gequote wordt door liedje.

Afgezien daarvan gebruik ik wel een slip maar dat is ook het enige, behalve een halsband, slip en riem komt er hier ook geen zooi in huis, dingen als halti's, gentle leaders enz zijn gewoon symptoombestrijding. Nu krijg ik vast als reactie dat een slip dat ook is maar dan moet je mijn reactie's een aantal pagina's terug maar lezen ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:26

Yamcha schreef:
HBVisser: ik nodig je ook uit :D

Oh leuk!!!! Ik vind werkhonden zowiezo leuk om naar te kijken. Dat enthousiasme, dat vuur dat in hun ogen te zien is.
:o Ik begrijp best dat ze een beetje trekken :o
Die hebben er gewoon zin in. :9