Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:03

angela333 schreef:
Teneerste vind ik veel reactie's nogal overdreven.
Om een hond die 1x gebeten/ gehapt heeft meteen te laten inslapen is nogal kort door
de bocht, denk dat je zelfs moeilijk een dierenarts kan vinden die dit doet na
het lezen van dit verhaal.

Tentweede is dit een fout van diegene die op hond en kind zouden moeten letten.
Je laat een hond en kind nooit maar dan ook nooit alleen!
Het vervelende van dit verhaal is dat je dus niet precies weet wat er gebeurd is en dan
ook moeilijk kan beoordelen hoe/wat.

Onze (inmiddels overleden) hond is vroeger ook geslagen door een kind van 8 met
autistische stoornis. En voor ik heel bokt over me heen krijg van hoe kon dit gebeuren.
Meisje was hond aan het aaien en van de 1 op de andere seconde was het mep.
Kind heeft flink op d'r donder gehad en is nooit meer bij onze hond in de buurt geweest.

Mijn moeder is ook oppasmoeder en ieder kind wat bij ons komt leert als eerste dat als de hond
slaapt/ eet je eruit de buurt moet blijven! Wil je hem aaien of met hem spelen dan moet dat gevraagd worden.
Heeft de hond geen zin dan heb je pech.
Of het nu kinderen van 1 (zoals het afgelopen jaar) of kinderen van 10 zijn ze weten het stuk voor stuk en dan
nog laten we ze nooit alleen met de hond.

Wat TS zou kunnen doen is eens met de hond naar een gedragstherapeut gaan, mss dat hij aan het
gedrag van de hond meer kan aflezen. Dan kan je er mss ook achter komen of hij dit uit verdediging of
uit "valsheid" heeft gedaan.

Succes ermee!

In theorie is dat zeker zo, in de praktijk merk je dat het vaak anders gaat Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:04

Ninx schreef:
MISTRAL94 schreef:
Jonge kinderen beseffen vaak niet dat ze een dier daar pijn mee doen. Die zien het als spelletje om nu te zeggen dat ze dit later bij mensen ook doen vind ik heel vreemd en ver gaan.

Veel kinderen niet nee, en over deze kinderen heb ik het dan ook niet. Maar sommige exemplaren kunnen al vanaf hele jonge leeftijd moedwillig dieren pijnigen en uitgroeien tot niet zulke 'lekkere' volwassenen..... Als je kind agressief is en veel genoegen schept in het plagen en pijnigen van dieren is het opletten geblazen...
Er is onderzoek naar gedaan....

Volgens mij is dat eerder geschreven geen enkel kind wordt als agressief of wat dan ook geboren. Het wordt gemaakt door ouders

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:05

katiavl schreef:
amondi schreef:
De bal ligt nu bij jou.

Als je de hond meeneemt waar kinderen zijn/kunnen zijn, doe dan een muilkorf aan!

Ook als ze bij je moeder is terwijl er oppas kinderen zijn.

Een 3 jarige kan je hier niet verantwoordelijk voor houden! Geen 1 kind!

Hier ga ik in mee, verder vind ik het onverantwoordelijk van een oppasser om een hond die niet kindvriendelijk is tussen die leeftijdsgroep te laten lopen. Zowel voor de hond als voor de kinderen. Is gewoon wachten tot er iets gebeurd.

Ik zou ook gaan voor de muilkorf of een ander plaatsje voor je hond.

Ja dit is toch ook echt mijn mening.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:07

Dan voor het andere plaatsje, een muilkorf lijkt me voor een hond toch een soort straf en die heeft hij toch niet verdiend.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:08

MISTRAL94 schreef:
Volgens mij is dat eerder geschreven geen enkel kind wordt als agressief of wat dan ook geboren. Het wordt gemaakt door ouders

Daar is men nog niet helemaal uit. Het blijkt ook een gen te zijn dat je overdraagt. Net zoals het gen voor verslaving....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:11

zou wel kunnen kloppen, ben ook geen fan van mijn zwager, dat is ook zo'n onbehouwen lomperik en dierenhater...
Hoe gaat het eigenlijk met het gebeten kind TS? Is het nu bang voor honden? Lijkt me voor de ouders wel een aandachtspunt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:12

Soms ligt het ook aan de plek waar ze wonen. Onze golden beet ook willekeurig andere mensen. Die hond moest op stel en sprong weg want de dochter van de eigenaresse vertrouwde hem niet en aangezien haar kind daar regelmatig kwam moest de hond maar weg. De hond heeft mij hier 1 keer gebeten en dat was omdat ik door ging nadat hij gewaarschuwd had (dus eigen schuld) Sindsdien is er nooit weer iets gebeurd. Mijn dochter kan alles met hem doen hij vind alles prima (zelfs iets teveel) Hij was daar niet op zijn plek, ze vertrouwden hem niet en dat ging van kwaad tot erger. Het enige wat hier problemen oplevert zijn die kauwbotten daar wordt hij beschermend naar dus die krijgt hij gewoon niet meer. Probleem opgelost. Een passend baasje is ook zeker van belang!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:13

Ninx schreef:
MISTRAL94 schreef:

Daar is men nog niet helemaal uit. Het blijkt ook een gen te zijn dat je overdraagt. Net zoals het gen voor verslaving....

Dan ben je er als ouder zijnde nog altijd bij Knipoog

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:14

Ligt er denk ik ook maar net aan hoe jezelf bent ingesteld.
Als ik kleine kinderen en de hond in huis had dan zorgde ik ervoor dat ze
niet alleen bij elkaar waren.

Is gewoon een kwestie van plannen en gezond verstand.
Geen 1 hond is voor 100% te vertrouwen en ik denk kinderen soms nog minder.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:14

Precies, honden zijn erg gevoelig voor sfeer enzovoorts, misschien wel hoogsensitief. Heb wel eens honden gezien (op tv) die het konden voelen als hun baasje een epileptische aanval ging krijgen. Heel bijzonder. Ze voelen wel als het ergens niet goed is. Sommige kinderen hebben dat ook wel.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:20

Had ik een hond gehad die ook maar de neiging had om te bijten en eigen kinderen, was het ten alle tijde in het nadeel van de hond geweest.
Dwz, dat ik niet direct aan inslapen denk, maar wel aan het zoeken naar een ander baasje.
Bijt een hond of zie ik een hond dreigen naar een kind, is het einde oefening.
Ik ken genoeg honden en weet ook dat ze het verschil zien tussen een volwassene die van zich af kan slaan en een kind die weerloos is.
Bovendien moet je een hond en kind nooit alleen samen laten, kinderen weten vaak niet (zeker een 3 jarige niet...) dat het niet slim is om een hond te etteren.
Maar dan nog, je moet het normaal gesproken wel verdomd bont maken bij een goed opgevoede hond, om die te laten bijten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:23

Ik vind niet dat de hond hiervoor ingeslapen hoeft te worden.
Wat ik niet snap is dat je een hond die geen fan van kinderen is, brengt bij iemand die op andermans kinderen past. Dat is toch de kat op het spek binden.
Je wilt de ouders van het kind een boekje sturen hoe om te gaan met een hond? Ik vind dat jij en je ouders deze situatie hadden moeten voorkomen. Kinderen en dieren overzien de consequenties van hun acties niet. Daar ben jij als volwassene voor. Deze hond had naar mijn inzien nooit bij kinderen geplaatst moeten worden.
Persoonlijk vind ik dat je een andere oppas moet zoeken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:25

Waarom zou het dan altijd in het nadeel van de hond zijn? Is het niet actie-reactie in de meeste gevallen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:29

Alet74 schreef:
Waarom zou het dan altijd in het nadeel van de hond zijn? Is het niet actie-reactie in de meeste gevallen?

Een gezonde hond die geen nare ervaringen heeft met kinderen, hoort gewoon geen kind te bijten...
Honden kunnen prima zien of het een volwassen "dier" of een jong "dier" betreft...
Een hond hoort ook niet naar een pup te grommen/bijten, en een beetje hond zie je dat ook echt niet doen (of een pup nou "ettert" of niet), wel in je hoofd houdend dat het om agressief gedrag gaat, niet spelen oid.

Maargoed, verder vind ik dat mindim een heel mooi punt maakt, kat op het spek binden wanneer je weet van je hond hoe hij zich gedraagt bij kinderen om welke reden dan ook...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:37

Equidea schreef:
Een gezonde hond die geen nare ervaringen heeft met kinderen, hoort gewoon geen kind te bijten...
Honden kunnen prima zien of het een volwassen "dier" of een jong "dier" betreft...
Een hond hoort ook niet naar een pup te grommen/bijten, en een beetje hond zie je dat ook echt niet doen (of een pup nou "ettert" of niet), wel in je hoofd houdend dat het om agressief gedrag gaat, niet spelen oid.

.

grote honden grommen echt naar kleine hondjes en puppies hoor,die worden zelfs afgesnauwd...die worden gelijk verteld wat hun plek is,en dat is helemaal onderaan de roedel...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:00

Volgens mij blijven honden honden, je kunt ze gewoon nooit 100% vertrouwen. Dat heeft niets met gezondheid te maken, we kunnen nu eenmaal niet in hun koppies kijken. Als een hond geplaagd/gejend wordt door een kind of een volwassene, en de grens wordt bereikt, dan zal het waarschijnlijk happen of bijten. Ik denk dat het dan niet uitmaakt of het een poedel of een doberman is.
Ik meen me ook wel te herinneren dat puppies worden afgesnauwd, ze worden opgevoed! Ik ken ook een paar honden hier in de straat, soms meent hond 2 dat hij recht heeft op de eerste plaats en gaat dan de strijd aan met hond 1. Door hond 1 wordt hij dan hardhandig op zijn plaats gezet; hond 1 is de oudste en is de baas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:07

kimmie261 schreef:
Equidea schreef:

.

grote honden grommen echt naar kleine hondjes en puppies hoor,die worden zelfs afgesnauwd...die worden gelijk verteld wat hun plek is,en dat is helemaal onderaan de roedel...

Klopt, gaat behoorlijk hard ook Ja en daar komt echt wel eens een grom of een beet aan te pas. Ligt er wel aan wat voor pup...... een eigenwijze Lab reu wordt vrij wat harder aangepakt dan een zachtaardig Herderteefje Lachen Net als bij kinderen, de een pak je harder aan dan de ander. Voor de één is "Nee" ruim voldoende, terwijl de ander echt wel met maat 37 in de hoek geparkeerd moet worden........

Altijd lief en aardig zijn is hetzelfde als niet opvoeden. Wil je asociale kinderen en honden, moet je dat vooral doen.......

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:18

Opvoeden is grenzen afbakenen. Streng en rechtvaardig lijkt me hierbij ook een goede. (dat lief en aardig zijn gaat wel vanzelf, voor dat andere moet je meer moeite doen, denk zowel tegenover kind en hond)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 01:20

Ninx schreef:
MISTRAL94 schreef:

En dan nog bepalen zaken als omgevingsfactoren en opvoeding. Knipoog
Niet iedereen die verslavingsgevoelig is, wordt per definitie verslaafd, om maar een voorbeeld te noemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 01:42

Mindim schreef:
Ik vind niet dat de hond hiervoor ingeslapen hoeft te worden.
Wat ik niet snap is dat je een hond die geen fan van kinderen is, brengt bij iemand die op andermans kinderen past. Dat is toch de kat op het spek binden.
Je wilt de ouders van het kind een boekje sturen hoe om te gaan met een hond? Ik vind dat jij en je ouders deze situatie hadden moeten voorkomen. Kinderen en dieren overzien de consequenties van hun acties niet. Daar ben jij als volwassene voor. Deze hond had naar mijn inzien nooit bij kinderen geplaatst moeten worden.
Persoonlijk vind ik dat je een andere oppas moet zoeken.

Helemaal mee eens, denk ook dat als het zo doorgaat dat het vast een keer mis zal gaan.
In zo'n situatie de hond gewoon niet bij kinderen laten tenzij onder zeer streng toezicht (= hond aan de riem en er zelf praktisch bovenop zitten) en dat kun je geen hele middag doen dus hoort de hond niet bij de kinderen in de buurt.
Ik zou het zelf ook niet fijn vinden om te horen dat de oppasmoeder bij wie ik mijn kind breng een valse hond in huis heeft die al eens een kind gebeten heeft, zou ik zelf al een andere oppas zoeken.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 01:49

Een kind van 3 heeft nog helemaal geen besef van zijn of haar acties. Ook al is het kind verteld dat ze niet aan de hond mag komen.

Daarbij kunnen kinderen van die leeftijd dieren of mensen niet moedwillig pijn doet. Dat bestaat namelijk nog niet in hun gedachtes. Zo ver kunnen ze nog niet nadenken.

Het is de verantwoording van de volwassenen dat het kind niet bij de hond in de buurt komt. Als jij aanwezig was, is het jouw verantwoording.

Een boekje over opvoeden met honden is best leuk. Maar daar heeft dat kind niks aan. Je kan haar 100 keer vertellen dat iets niet mag, maar wat ik al hier boven schreef een kind van 3 over ziet dat nog niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 02:00

Equidea schreef:

Maargoed, verder vind ik dat mindim een heel mooi punt maakt, kat op het spek binden wanneer je weet van je hond hoe hij zich gedraagt bij kinderen om welke reden dan ook...

Heb je mijn verhaal gelezen over de Stabij? Die hond was echt prima opgevoed, was een echte goedzak zelfs. Maar hij werd zo geplaagd.....

Bovendien zal een gezonde hond júist zo nu en dan een pup afsnauwen, dat heet opvoeden.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 02:08

Mijn vader zei vroeger ook altijd als de hond 1 keer iemand bijt wordt hij afgemaakt.
Tot we een keer logees hadden met een zoontje van 3 van het type onopgevoed.
De hele dag liet hij de hond niet met rust, we hadden zijn ouders al gewaarschuwd en het kind zelf maar hij bleef aan de gang.
Tot 'snachts half 3(ja, half 3 's nacht,het kind wilde niet slapen).
De hond lag rustig te slapen en weer liet dat kind hem niet met rust, de hond schrok en beet het kind in zijn gezicht waardoor hij een winkelhaak in zijn wang opliep.
De ouders van het kind eisten dat de hond afgemaakt zou worden en ik was helemaal overstuur omdat ik dacht dat mijn vader dat ook zou laten doen,maar gelukkig heeft mijn vader het niet laten doen omdat hij vond dat dat kind en zijn ouders het er zelf naar gemaakt hadden.
De hond heeft nog jaren geleefd en heeft nooit meer gebeten dus ik ben blij dat mijn vader hem niet af heeft laten maken.

Zelf heb ook een hond, en oppaskinderen en ook hier geld de regel dat de hond geen speelgoed is en met rust gelaten moet worden als hij op z'n plaats ligt of aan het eten is.
Ik heb 2 opopaskinderen die thuis van hun ouders wel met hun katten mogen sollen en die moet ik dan ook goed in de gaten houden want als ik even niet oplet proberen ze toch de hond te plagen.
Deze kinderen zijn 6 en 9 en ik pak ze dus ook echt wel aan als ze zich niet aan mijn regels houden
Ik ben op dat moment wel verantwoordelijk.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 02:14

Volgens mij vroeg TS niet om een discussie over de toedracht.

Ik zou de ouders informeren over wat er gebeurd is en de hond daar inderdaad niet meer onderbrengen. Ik vind het sowieso een verkeerde oplossing om tegelijk op honden en kinderen te passen,

Een hond afmaken omdat hij een kind in haar oor heeft gebeten vind ik pure onzin. Het is niet heel vreemd dat een hond een kind van 3 niet als roedelleider ziet. Zeker niet aangezien er ook volwassenen bij waren (die zijn dan al roedelleider in de hond zijn ogen en het kind is dus niet onaantastbaar wat hem betreft). Hij heeft het kind zeker weten gewaarschuwd maar deze heeft dit, absoluut logisch, niet herkend als zodanig en is verder gegaan met wat ze ook deed. Voor zover ik uit je verhaal kan opmaken gaat het hier dus niet om een hond met een agressie probleem die "zomaar" bijt. Mogelijk is zijn drempel iets lager dan een andere hond en neemt hij sneller de leidinggevende positie aan. Dus is hij niet erg geschikt om bij kleine kinderen achter te laten. Maar dit is vrijwel geeneen hond dus zo bijzonder is dat niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 02:20

Niemand heeft gezien hoe het gebeurd is, dus er kan nooit veel aan vooraf gegaan zijn (plagen of zo). Heel goed mogelijk dus dat de hond toch zomaar gebeten heeft. Aangezien TS wist dat de hond een probleem met kinderen had, werd toch niet de moeite genomen om ze gescheiden te houden.

Ik hou mijn hart vast voor wat er allemaal gebeuren kan als deze hond bij TS blijft. Sowieso vind ik dat een hond die een kind gebeten heeft, beter dood kan worden gemaakt. En TS zelf voordat ze de volgende hond aanschaft, een cursus moet gaan doen.