[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:39

Een Berner Sennen vind ik ook echt wel super leuke honden... Is net een Golden maar dan in andere kleurtjes. Verschillen ze veel qua karakter en gebreken (heupen, knieën etc), weet iemand dat?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:40

essiesilly schreef:
maar wat ga je met de hond doen als je beide fulltime werkt dan? moet ie thuis zitten wachten tot jullie thuis zijn?

Ja, wij willen een hond omdat die heel de dag alleen moet zitten wachten op ons om dan 5min aandacht te krijgen. Alsjeblieft zeg! Zijn wij de enige die fulltime werken en een hond hebben? FYI; men kàn een hond hebben èn gaan werken, een dag telt namelijk 24u.

Edit: FIY moest FYI zijn, oeps! :Y
Laatst bijgewerkt door Shanelle op 11-04-14 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:44

Shanelle schreef:
essiesilly schreef:
maar wat ga je met de hond doen als je beide fulltime werkt dan? moet ie thuis zitten wachten tot jullie thuis zijn?

Ja, wij willen een hond omdat die heel de dag alleen moet zitten wachten op ons om dan 5min aandacht te krijgen. Alsjeblieft zeg! Zijn wij de enige die fulltime werken en een hond hebben? FIY; men kàn een hond hebben èn gaan werken, een dag telt namelijk 24u.

_/-\o_ :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:47

Kuggur schreef:
Kirrr schreef:
Dat mechelaar harder zijn en borders zachter wist ik inderdaad.
Maar kwa werkwilligheid en willing to please, energie en aandacht komen ze denk ik toch op hetzelfde neer..

Weinig verstand van/ ervaring met Mechelaars, maar ik kan je wel vertellen dat het spectrum zacht-hard van border collies een stuk groter is dan de meeste mensen denken (vooral als die alleen met showlijnen bekend zijn).
Er bestaan werkende border collies die erg hard zijn en daardoor uitgesproken moeilijk traineerbaar zijn, alleen iets voor ervaren handlers (die daar ook een reden voor hebben, bijvoorbeeld cattle rangers). Dit soort honden wijkt behoorlijk af van het standaard beeld dat men voor ogen heeft bij een border collie.
Hier in IJsland zijn honden met een dergelijke afstamming ingevoerd (taaie schapen), er lopen hier honden rond die veel te hard zijn voor mijn smaak.

Zijn dat honden waar je in de regel makkelijk aan kunt komen dan? Die je ook vind tussen de 'standaard' te koop staande nestjes?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:50

Shanelle schreef:
essiesilly schreef:

Ja, wij willen een hond omdat die heel de dag alleen moet zitten wachten op ons om dan 5min aandacht te krijgen. Alsjeblieft zeg! Zijn wij de enige die fulltime werken en een hond hebben? FIY; men kàn een hond hebben èn gaan werken, een dag telt namelijk 24u.

Nouja, het is nogal belangrijk voor je raskeuze.
Want 2 mensen die fulltime werken, zou ik de meeste herders niet aanraden en bv ook een flatcoat niet, wat ik hier genoemd zag worden.

Wat is bij jullie fulltime? Want van 9 tot 5 is nogal wat anders dan van 7 tot 7 ivm 2 uur reistijd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:51

Shanelle schreef:
essiesilly schreef:

Ja, wij willen een hond omdat die heel de dag alleen moet zitten wachten op ons om dan 5min aandacht te krijgen. Alsjeblieft zeg! Zijn wij de enige die fulltime werken en een hond hebben? FYI; men kàn een hond hebben èn gaan werken, een dag telt namelijk 24u.

Edit: FIY moest FYI zijn, oeps! :Y

nou je hoeft niet meteen zo raar te reageren hoor, je kan ook vertellen of je misschien geregeld heb dat hij naar de opvang gaat, in de tuin blijft, naar je ouders gaat WHAT ever maar ja zoek het lekker uit ;)

anneliesdj

Shanelle schreef:
essiesilly schreef:

Want een hond heeft geen dag van 24 uur?
Right back at ya.
Het is wel iets waar je over na moet denken en rekening mee moet houden ;)

essiesilly

anneliesdj schreef:
Shanelle schreef:

Nouja, het is nogal belangrijk voor je raskeuze.
Want 2 mensen die fulltime werken, zou ik de meeste herders niet aanraden en bv ook een flatcoat niet, wat ik hier genoemd zag worden.

Wat is bij jullie fulltime? Want van 9 tot 5 is nogal wat anders dan van 7 tot 7 ivm 2 uur reistijd.

:j dat dus.. maar blijkbaar word dat niet begrepen
ik zou gaan voor een border collie!

Shanelle

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:00

Ik vind het heel fijn voor de mensen die niet fulltime hoeven te gaan werken dat zij zich dat kunnen permitteren en bijgevolg nog meer tijd met een hond kunnen doorbrengen. Bij ons is dat helaas nog niet zo. Hebben wij daarom minder recht op een hond? Want zo kwam die opmerking namelijk wel over. En fijn hoor, de Border-opmerking! ;)

Onze hond zit niet de hele tijd alleen als wij zijn gaan werken. Mijn ouders wonen 3 huizen verder en wij laten elkaars honden uit als er iemand 'lang' van huis is, zij werken namelijk beide in shiften. Verder vertrekt mijn vriend veel vroeger naar zijn werk dan ik en kan ik mijn uren grotendeels zelf bepalen waardoor ik 's morgens goed kan gaan wandelen en altijd vroeg thuis ben. Daarna gaat het richting stal, waar de hond mee naartoe zal gaan om lekker te spelen met vriendjes en te wandelen in het bos. En dan zijn er nog x aantal uren en achtergelegen bossen over in de avond.

Maar goed, zal ik het dan maar lekker zelf uitzoeken hé.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:41

Hallo,
wij zoeken thuis een klein of middelgroot hondje.
We hebben een grote tuin en groot huis, we zijn vaak thuis.
In ons gezin zijn er 2 tieners en komen er wel soms kinderen op bezoek. Dus als hij goed met kinderen is, zou het wel een plus punt zijn. We kunnen de hond vaak uitlaten als dit nodig is. Liefst een hond die niet extreem actief is, en dus wel eens een lui dagje op de zetel kan hebben. Hij moet van aandacht houden en trouw zijn. Ook moet hij goed met andere dieren kunnen. Weten jullie een paar rassen voor ons? :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:06

Lisse schreef:
Hallo,
In ons gezin zijn er 2 tieners en komen er wel soms kinderen op bezoek. Dus als hij goed met kinderen is, zou het wel een plus punt zijn. We kunnen de hond vaak uitlaten als dit nodig is. Liefst een hond die niet extreem actief is, en dus wel eens een lui dagje op de zetel kan hebben. Hij moet van aandacht houden en trouw zijn. Ook moet hij goed met andere dieren kunnen. Weten jullie een paar rassen voor ons? :)

Daar past best veel! Vinden jullie vachtonderhoud erg? Havanezers zijn heel leuk!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:41

Shanelle schreef:
Een Berner Sennen vind ik ook echt wel super leuke honden... Is net een Golden maar dan in andere kleurtjes. Verschillen ze veel qua karakter en gebreken (heupen, knieën etc), weet iemand dat?

Een Berner net een Golden? Nou dat zie ik er niet in, uiterlijk zijn ze veel groter en lomper. Qua karakter ken ik er maar een paar Berners goed; één heeft last van agressie (vooral ten opzichte van mannen) en één wordt zéér goed en consequent getraind maar is desondanks bijna oncontroleerbaar druk.

Ik zou gewoon gaan voor de Golden, dat is toch het ras waar je het meest mee hebt. Je kunt dan toch een slag lichter of juist donkerder nemen bijvoorbeeld?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:55

Oh echt? De Berners die ik 'ken', zijn net hartstikke lief en sociaal. Tja, het hangt natuurlijk ook van zoveel af... Ach, we hebben nog even tijd, we zien wel als het zo ver is. Kan evengoed eentje uit het asiel worden.

Lisse, misschien een Tibetaanse Terriër?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:05

Shanelle schreef:
Oh echt? De Berners die ik 'ken', zijn net hartstikke lief en sociaal. Tja, het hangt natuurlijk ook van zoveel af... Ach, we hebben nog even tijd, we zien wel als het zo ver is. Kan evengoed eentje uit het asiel worden.

Lisse, misschien een Tibetaanse Terriër?

Lief en sociaal zijn Berners volgens mij vooral voor de eigen eigenaar en op het eigen erf (het is nu eenmaal een erfhond, itt dan de Golden). De Berner die ik het beste ken (wordt voor de eigenaar getraind door een collega-trainer van mij) is ook hartstikke lief hoor, maar gewoon erg gespannen als ze niet thuis op eigen terrein is en daarom zo allemachtig druk. En dan is 40 kilo erg veel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:11

anneliesdj schreef:
Zijn dat honden waar je in de regel makkelijk aan kunt komen dan? Die je ook vind tussen de 'standaard' te koop staande nestjes?

Jazeker. Maar mijn "standaard te koop" situatie is niet de Nederlandse.
Hier is het overgrote merendeel van de bordercollies in het bezit van schapenhouders, en wordt gebruikt voor schapendrijven. IJslandse schapen zijn nogal moedig, en hebben (relatief) weinig kudde instinct, dus je hebt goede sterke honden nodig .
En daarbij komt , zoals je weet, beschouw ik show border collies niet als echte border collies ( ;) ).

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:40

Hhilde schreef:
Lisse schreef:
Hallo,

Daar past best veel! Vinden jullie vachtonderhoud erg? Havanezers zijn heel leuk!

Dat vind mijn papa absoluut geen mooie honden :o :(

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:55

essiesilly schreef:
Shanelle schreef:

:j dat dus.. maar blijkbaar word dat niet begrepen
ik zou gaan voor een border collie!

Ik raad absoluut geen border aan.

Ik weet niet wat jullie onder uitlaten verstaan, maar mijn border heeft echt niets aan een uurtje aan de lijn wandelen. En er zijn borders die nog veel meer energie hebben/vragen.
Dan zijn er andere hondenrassen die toch iets minder freaky worden van een paar uur geen beweging.
De ene hond heeft genoeg aan wat fysieke beweging en aandacht.
Een border moet je mentaal ook ongelofelijk uitdagen of ze geven problemen.

Ik denk dan ook eerder aan een golden retriever/labrador.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:08

Shanelle: Voor veel honden is alleen wandelen niet genoeg, alleen laat de ene hond dat veel meer merken dan de andere. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik snap dat er gevallen wordt over het fulltime werken, want in jouw 1e reactie zeg je namelijk niks over eventuele opvang. Meegaan naar de paarden is leuk, maar dan ben je met jouw paard bezig en minder met de hond. Hoe wil je het gaan doen als je een pup hebt? Kan je je tijden zo indelen dat je de 1e weken thuis bent?

Ik zou als ik jou was nadenken of je alleen wil wandelen, of ook wil trainen/sporten met de hond.

Ik hoef hier niet aan te komen met de hele dag weg zijn waarbij ze een uurtje uitgelaten worden door schoonouders, ik van te voren flink wandel en als ik terugkom weer gaan wandelen. Dan is mijn huis binnen een paar dagen te klein. En dat ligt er niet aan dat ik dan de hele dag weg ben, maar wel aan het gebrek van mentale uitdaging. Hier hebben ze meer aan weinig wandelen en kort trainen, dan aan veel wandelen.

Kirr; bij een mechelaar ligt het er ook erg aan wat voor lijnen je uitkiest. Sommige lijnen zijn redelijk makkelijk qua sociaal gedrag, maar er komt ook angst en scherpte voor. Ik zou gewoon eens wat fokkers benaderen, zodat je zelf kan oordelen wat het verschil precies is.

EDIT: Ik denk inderdaad dat qua werkwilligheid, wat ze nodig hebben enzovoort ze best overeenkomen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:15

Hetzelfde verhaal is inderdaad zo voor BC's ook. Enorm veel verschillen tussen de verschillende bloedlijnen. Ben inderdaad bezig met fokkers van beide rassen te bezoeken en op die manier een keuze te maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:19

Slim inderdaad :j

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:26

Ja, ik snap op zich ook wel waarom die opmerking gemaakt werd, iedereen wil uiteindelijk het beste voor de honden, gelukkig maar! Maar ik ging dus al uit van mijn situatie omdat dat voor mij vanzelfsprekend is, en ervaarde het dus als een soort van 'aanval' dat wij geen hond mogen puur omwille van onze werksituatie. Maar goed, moving on... ;)

Je hebt natuurlijk gelijk wat je zegt over dat wandelen, er moet ook een ander soort 'werk' zijn. Ik heb agility altijd heel tof gevonden (om te kijken, nog nooit zelf gedaan) en toevallig is er in de buurt bij ons zo'n vereniging. Maar ik denk dat dat er ook een beetje van af hangt wat voor type je hond is. Mijn vorige Golden zou bv. echt helemaal niks gevonden hebben aan agility! := Zij was gewoon echt een wandelaar. Er zijn zoveel leuke dingen te doen, maar het begint natuurlijk met de gehoorzaamheid. Bedankt voor de tip in ieder geval, 't is inderdaad iets om over na te denken! Wat bedoel je zelf trouwens als je het hebt over trainen met jouw honden? Gehoorzaamheid, of een andere 'discipline'?

Kirrr, ik denk dat het vooral heel sarcastisch bedoeld was... ;) En zelfs al was dat niet, trust me, een border daar zou ik nooit aan beginnen gezien onze situatie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:33

Het ligt inderdaad aan de hond of die het leuk vindt. :') Maar als je een hond hebt die meer lijkt te willen dan wandelen, dan zou jij dat dus ook willen. Dat maakt het wat makkelijker. :j

Ik train IPO met de jongste, dus speuren, gehoorzaamheid en pakwerk. Dat is één hele avond en één hele dag in de week. Thuis doe ik elke dag iets anders. De ene dag speuren en wat oefeningen, andere dag alleen wat oefeningen, maar dan andere. Ik ben nu net begonnen met fietsen met hem en dat is nu ook nog mentaal inspannend, omdat hij nog moet leren wat de bedoeling is. Hij moet echt elke dag iets doen, in principe kan hij ook een dagje zonder hoor, maar is veel gelukkiger als we wel wat doen. En dat is maximaal 20 minuten per dag, verdeeld in een paar keer 5 minuten.
De oudste trainen we niet meer mee, want die vond het niet leuk. Die is eigenlijk heel makkelijk, daar apporteren we wat mee, fietsen wat en soms gaat ze mee hardlopen. Thuis doen we wat zoekspelletjes, maar eigenlijk dus maar heel weinig ivm de jongste.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:48

Shanelle schreef:
Kirrr, ik denk dat het vooral heel sarcastisch bedoeld was... ;) En zelfs al was dat niet, trust me, een border daar zou ik nooit aan beginnen gezien onze situatie.

Die had ik dus niet door :o

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:28

Hallo,

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:29

Eh, misschien moet je eerst even oefenen op je geduld. Heb je bij honden ook nodig.