[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:02

Zijn de stamboeken bij de KCS open dan? Wist niet dat de mops open stamboeken had? Wat kruisen ze in dan?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:11

Nee naar mijn weten zijn die bij de mops zeker niet open! Bij de saarloos bijv wel maar die staan dan ook aan de genetische afgrond

Mini Aussies een stamboom?.. Geen een van de raad van beheer in iedergeval ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:20

Nee ze zijn niet open, en je krijgt er dan ook geen stambomen bij. Bij de mopshond hebben ze de parson russel terrier ingekruist: http://www.retro-mops.de/

De cavalier king charles spaniel raad ik niet per se af. Maar je moet ontiegelijk scherp zijn wat de ouderdieren van de pup aan mri-uitslagen hebben.

De reu moet minimaal 5 jaar zijn toen zijn laatste mri-scan gemaakt werd en daar dan een 0a (of A, bij uitslagen voor 2012). Ook moet hij gecontroleerd en vrij zijn van hartruis en patella luxatie en de ogen moeten goed zijn (dus met oogtesten).

De teef moet minimaal 2.5 jaar zijn bij de laatste mri-scan en daar dan een 0a uit hebben. Ook moet ze gecontroleerd en vrij van hartruis en patella luxatie en de ogen moeten goed zijn (dus met oogtesten).

Als je een hond kan vinden die uit zo'n combinatie komt, dan zie ik geen enkel probleem om een Cavalier te nemen.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:20

anneliesdj schreef:
Hoe krijgen die een stamboom bij een hond die niet voldoet aan de rasstandaard?

Amerikaanse stambomen he. En daar voldoen ze dus wel aan de rasstandaard

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:21

essiesilly schreef:
Mini Aussies een stamboom?.. Geen een van de raad van beheer in iedergeval ;)

Net alsof de Raad van Beheer zo geweldig is :+

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:33

Als ik op zoek ben naar een mops, hoef ik geen kruising parson x mops. Niet qua karakter iig. Crisis :=
Ik raad een Cavalier wel heel erg af, want de testen zeggen gewoon weinig. Er zijn ook genoeg dieren die pas op 9 of 10 jarige leeftijd last krijgen van syringomyelie. Er zijn meer rassen waarbij het voor komt, maar de Cavalier is toch wel de grootste lijder.

En ik vind mini Aussies maar niet. Waarom geen gewone Aussie maar een ongezondere mini-variant :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:57

Cavaliers worden regelmatig pas op latere leeftijd symptomatisch. Maar de afwijkingen zijn met een mri-scan al zeker weten op 5-jarige leeftijd te zien.

En stambomen krijg je echt wel bij mini-aussies. Je kan dan alleen niet naar RvB-shows.

Er zit een klein percentage parson in de retro mops, door steeds pups te selecteren met een "gezonde" bouw kon er ver terug naar de mops worden gefokt zonder dat de gezondheid daar dan weer terug voor in moest boeten.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:06

Hhilde schreef:
En ik vind mini Aussies maar niet. Waarom geen gewone Aussie maar een ongezondere mini-variant :=

Waarom nou weer een ongezonde mini-variant?
Wie zegt dat ze ongezond zijn?? Waar haal je dat vandaan?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:15

breakthelaw schreef:
Hhilde schreef:

Waarom nou weer een ongezonde mini-variant?
Wie zegt dat ze ongezond zijn?? Waar haal je dat vandaan?

Een mini-variant is haast per definitie ongezonder dan een normale variant. :=

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:16

Ik schrijf trouwens ongezondeRE, niet ongezond.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:04

Hhilde schreef:
Ik schrijf trouwens ongezondeRE, niet ongezond.

Je hebt gelijk... mijn excuses

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:11

Iemand die een border collie en een mechelse herder kan vergelijken voor mij?

Heb zelf nu een BC, beweging, activiteit en uitdaging is dus geen opgave en ik weet dus waar ik aan begin.
Vooral de lange haren van mijn BC ergeren mij. Hij maakt altijd alles vuil, zelf als je hem goed afspoelt blijft er zoveel zand uitkomen. Vandaar dat ik toch eens andere opties wil afwegen met korte haren.
Ben opgegroeid met een mechelse herder, vandaar dat ik daar toch ook een voorliefde voor heb.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:46

Mizora schreef:
Nee ze zijn niet open, en je krijgt er dan ook geen stambomen bij. Bij de mopshond hebben ze de parson russel terrier ingekruist: http://www.retro-mops.de/

De cavalier king charles spaniel raad ik niet per se af. Maar je moet ontiegelijk scherp zijn wat de ouderdieren van de pup aan mri-uitslagen hebben.

De reu moet minimaal 5 jaar zijn toen zijn laatste mri-scan gemaakt werd en daar dan een 0a (of A, bij uitslagen voor 2012). Ook moet hij gecontroleerd en vrij zijn van hartruis en patella luxatie en de ogen moeten goed zijn (dus met oogtesten).

De teef moet minimaal 2.5 jaar zijn bij de laatste mri-scan en daar dan een 0a uit hebben. Ook moet ze gecontroleerd en vrij van hartruis en patella luxatie en de ogen moeten goed zijn (dus met oogtesten).

Als je een hond kan vinden die uit zo'n combinatie komt, dan zie ik geen enkel probleem om een Cavalier te nemen.

Hier doelde ik dus op, niet op het open stamboek. Voor mij is een stamboom ook geen must als de hond maar gezond is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:51

Kirrr schreef:
Iemand die een border collie en een mechelse herder kan vergelijken voor mij?

Heb zelf nu een BC, beweging, activiteit en uitdaging is dus geen opgave en ik weet dus waar ik aan begin.
Vooral de lange haren van mijn BC ergeren mij. Hij maakt altijd alles vuil, zelf als je hem goed afspoelt blijft er zoveel zand uitkomen. Vandaar dat ik toch eens andere opties wil afwegen met korte haren.
Ben opgegroeid met een mechelse herder, vandaar dat ik daar toch ook een voorliefde voor heb.

Ze vallen beide onder herdershonden en zijn intelligent en hebben will to please, maar daar houd het vergelijken ook wel op vind ik. Zijn heel verschillende honden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:33

Graag wat meer uitleg over de verschillen dan...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 00:06

Je hebt zelf een border en vroeger een mechelaar gehad zeg je, heb je zelf nog geen verschillen gezien dan?
Dat gesluip wat een border doet, heeft een mechelaar in elk geval niet. Een border is stiller in zijn manier van doen, een mechelaar is aanweziger.
Borders zijn gevoeliger, instinctiever, mechelaars wat harder. Mechelaars zijn goede waakhonden, de meeste borders minder.
Een mechelaar heeft stokhaar, dus daar blijft ook wel zand en zooi in zitten.

Maar er zijn ook kortharige borders, is dat niet wat? Of zijn er ook karaktertrekken van je hond die je minder vind?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:08

Ik was te jong toen we mechelaars hadden om daar me nog iets van te kunnen herrineren...

Hoe mijn border is weet ik zeker en vast, maar er zijn ook zoveel verschillen tussen borders.

Kortharige borders vind ik lelijk. Op zich zijn er geen karaktertrekken die ik minder vind.
Ben alleen vaak alleen thuis, dus dat waken is ook wel een pluspunt.

Dat mechelaar harder zijn en borders zachter wist ik inderdaad.
Maar kwa werkwilligheid en willing to please, energie en aandacht komen ze denk ik toch op hetzelfde neer.. Wilde gewoon graag meningen van anderen horen.

Dus alvast bedankt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:03

Ja dat deel is wel vergelijkbaar, maar de hele manier van doen van een border en mechelaar verschillen zo dat ik ze buiten dat niet vergelijkbaar vind.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:15

Kirrr schreef:
Dat mechelaar harder zijn en borders zachter wist ik inderdaad.
Maar kwa werkwilligheid en willing to please, energie en aandacht komen ze denk ik toch op hetzelfde neer..

Weinig verstand van/ ervaring met Mechelaars, maar ik kan je wel vertellen dat het spectrum zacht-hard van border collies een stuk groter is dan de meeste mensen denken (vooral als die alleen met showlijnen bekend zijn).
Er bestaan werkende border collies die erg hard zijn en daardoor uitgesproken moeilijk traineerbaar zijn, alleen iets voor ervaren handlers (die daar ook een reden voor hebben, bijvoorbeeld cattle rangers). Dit soort honden wijkt behoorlijk af van het standaard beeld dat men voor ogen heeft bij een border collie.
Hier in IJsland zijn honden met een dergelijke afstamming ingevoerd (taaie schapen), er lopen hier honden rond die veel te hard zijn voor mijn smaak.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:19

:wave:

Wij hebben onlangs onze Husky, de hond van mijn vriend, moeten laten inslapen ivm nierfalen. Nu willen we graag na onze vakantie (we zijn 3 weken weg, dus eerder zou niet fair zijn) een nieuw gezinslid zoeken. Het enige probleem: wie?!

Wij zijn vroeger thuis begonnen met een Shih Tzu, toen kwam er een Tervuerense herder (14j geworden) bij, dan een Golden Retriever (10j geworden) en inmiddels zijn er een Tervuerense herder, Groenendaeler en een Roemeens straathondje. Variatie genoeg dus!

Alleen... Ik heb geen flauw idee welk ras het beste bij ons past. Op zich is een Golden helemaal mijn ding <3 MAAR ik ben heel bang dat ik onbewust ga vergelijken ofzo met onze vorige Golden die helaas vorig jaar moest ingeslapen worden ivm tumoren in de buikholte. En dat zou ik vreselijk vinden. Ik merk dat het me op straat al wel eens overkomt, dat ik altijd kijk hoe hard een Golden op mijn Golden trekt enz.

Onze situatie:
Wij zijn 2 jonge, actieve mensen maar werken beide fulltime. Ik heb een paard, waar de hond mee naartoe moet kunnen. Wij hebben een huis wat groot genoeg is om een hond te houden, en een tuin. Wij wonen in een zeer groene omgeving met zwemmogelijkheden voor hondlief.

Ik wil graag een eerder grotere (minstens Golden-formaat) hond, die sociaal is (maar mag wel wat terughoudend zijn) naar alles wat leeft en beweegt, zelfstandig is, hoeft niet de beste student te zijn maar moet wel luisteren. Bij voorkeur een hond met halflang haar, liefst geen kort haar.

Ik ben benieuwd!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:29

De spaniël kant op? Dus een Welsh Springer of Engelse Springer? Zijn niet zo groot als een golden alleen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:30

Een andere retriever? Toller, Flatcoated, labrador werklijn? Een Barbet, of een andere waterhond, zou misschien ook wel goed passen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:33

Een flatcoated retriever is inderdaad ook leuk, er woont er eentje ins onze straat! Maar hebben die geen enorm jachtinstinct? Onze golden had dit totaal niet, en aangezien wij heel veel wilde diertjes in onze buurt hebben wonen, lijkt me dat wel zo fijn dat je niet voortdurend op je hoede moet zijn...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:44

de twee flatcoats die hier om de hoek zitten zijn niet jagerig, maar hoe representatief dat voor het ras is :?
mijn rottweiler is dan wel weer gruwelijk jagerig :roll:

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:38

maar wat ga je met de hond doen als je beide fulltime werkt dan? moet ie thuis zitten wachten tot jullie thuis zijn?