Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
breakthelaw schreef:Hhilde schreef:En ik vind mini Aussies maar niet. Waarom geen gewone Aussie maar een ongezondere mini-variant
Waarom nou weer een ongezonde mini-variant?
Wie zegt dat ze ongezond zijn?? Waar haal je dat vandaan?
Mizora schreef:Nee ze zijn niet open, en je krijgt er dan ook geen stambomen bij. Bij de mopshond hebben ze de parson russel terrier ingekruist: http://www.retro-mops.de/
De cavalier king charles spaniel raad ik niet per se af. Maar je moet ontiegelijk scherp zijn wat de ouderdieren van de pup aan mri-uitslagen hebben.
De reu moet minimaal 5 jaar zijn toen zijn laatste mri-scan gemaakt werd en daar dan een 0a (of A, bij uitslagen voor 2012). Ook moet hij gecontroleerd en vrij zijn van hartruis en patella luxatie en de ogen moeten goed zijn (dus met oogtesten).
De teef moet minimaal 2.5 jaar zijn bij de laatste mri-scan en daar dan een 0a uit hebben. Ook moet ze gecontroleerd en vrij van hartruis en patella luxatie en de ogen moeten goed zijn (dus met oogtesten).
Als je een hond kan vinden die uit zo'n combinatie komt, dan zie ik geen enkel probleem om een Cavalier te nemen.
Kirrr schreef:Iemand die een border collie en een mechelse herder kan vergelijken voor mij?
Heb zelf nu een BC, beweging, activiteit en uitdaging is dus geen opgave en ik weet dus waar ik aan begin.
Vooral de lange haren van mijn BC ergeren mij. Hij maakt altijd alles vuil, zelf als je hem goed afspoelt blijft er zoveel zand uitkomen. Vandaar dat ik toch eens andere opties wil afwegen met korte haren.
Ben opgegroeid met een mechelse herder, vandaar dat ik daar toch ook een voorliefde voor heb.
Kirrr schreef:Dat mechelaar harder zijn en borders zachter wist ik inderdaad.
Maar kwa werkwilligheid en willing to please, energie en aandacht komen ze denk ik toch op hetzelfde neer..