Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:11

GDG schreef:
DatBenIkNou schreef:
De kat was niet in topconditie en daarom is hij meegenomen

En dat is dus nog een beetje de vraag en heel heel cruciale w.m.b...
TS/asiel heeft geen uitsluitsel gegeven over de exacte reden dat de kat meegenomen is. Als dat enkel was omdat de kat onbekend was dan was er geen grond om de kat te vangen en mee te nemen (en zou ik als TS zijnde de rekening onder protest betaald hebben en daar achteraf werk van hebben gemaakt). Was de reden echter dat men zich zorgen maakte om de kat omdat ze zijn toestand zorgelijk vonden dan was er wel een grond om de kat te vangen en mee te nemen (en zou TS m.i. gewoon moeten betalen).

Tja, dit vind ik dan ook wel weer een beetje kort door de bocht conclusie.

Mijn buren hadden een kat met een spijsverteringsprobleem. Het beestje kreeg dagelijks medicijnen en speciaal voer. Ondanks deze verzorging zag het dier er nog steeds schraal, vaal en plukkerig uit.

En moet je dan naast alle dierenartskosten, duur voer en medicijnen OOK nog een asiel gaan betalen omdat ze je kat er zo sneu uit vinden zien en het dier daarom maar gevangen hebben?
Je kan van de buitenkant niet zien of het dier wel/geen medische zorg krijgt.

Alane

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:21

en sinds wanneer zijn dierenambulance chauffeurs DA's?
Of asielmedewerkers?

Dier lag niet aan de kant van de weg, of ergens onder een struik.
Het is dagenlang gevoerd, wat ook gevaarlijk kan zijn als het dier een bepaald dieet heeft, maar schijnbaar at het, wat al een teken is dat het dier niet zo heel erg ziek kan zijn.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:28

In dit geval is de dierenambulance deel van het dierenasiel - staat ook gewoon bij op de site van het asiel - dus ik denk dat je in deze wel kunt stellen dat de 2 één pot nat zijn.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:31

Trouwens, bij de betreffende dierenambulance staat letterlijk:

Vervoer gevonden dieren
Gevonden dier maar niet gewond? Neem dan contact op met de DierenOpvang. Daar wordt eerst nagekeken of er een melding van vermissing is binnengekomen. Als het dier in nood is wordt het opgehaald en ondergebracht.

Ze zijn dus bij deze ook duidelijk tegen hun eigen policy ingegaan

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:37

Evi84 schreef:

Vervoer gevonden dieren
Gevonden dier maar niet gewond? Neem dan contact op met de DierenOpvang. Daar wordt eerst nagekeken of er een melding van vermissing is binnengekomen. Als het dier in nood is wordt het opgehaald en ondergebracht.

De kat loopt mak toch?
Geen reden genoeg om aan te nemen dat hij hulp nodig heeft?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:39

Roodvos schreef:

Mijn buren hadden een kat met een spijsverteringsprobleem. Het beestje kreeg dagelijks medicijnen en speciaal voer. Ondanks deze verzorging zag het dier er nog steeds schraal, vaal en plukkerig uit.

En moet je dan naast alle dierenartskosten, duur voer en medicijnen OOK nog een asiel gaan betalen omdat ze je kat er zo sneu uit vinden zien en het dier daarom maar gevangen hebben?

Je kunt aan de buitenkant ook niet zien of het dier een eigenaar heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:41

Sees schreef:
Roodvos schreef:

Je kunt aan de buitenkant ook niet zien of het dier een eigenaar heeft...

Het prijskaartje van het dure voer en de medicijnen hangt er ook niet aan

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:41

Evi84 schreef:

Vervoer gevonden dieren

Was het de dierenambulance dan? Dat heb ik even gemist. Als dat zo is, vind ik het al helemaal niet raar dat het asiel een vergoeding vraagt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:42

Anoniem schreef:
Het prijskaartje van het dure voer en de medicijnen hangt er ook niet aan

En dús is het niet raar dat de instantie die het dier heeft opgehaald, heeft gehandeld zoals er gehandeld is...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:43

Zonder eerst aan te bellen en rond te gaan. Ze zijn nalatig geweest.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:45

Minikatjer, dat is jouw mening. Ik ben een andere mening toebedeeld. TS woont landelijk waar huizen ver van elkaar af liggen. De buren wisten zelfs niet van de kat. Moet men dan in een radius van... 5, 10, 20km overal aan gaan bellen? Lijkt me niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:51

Landelijk wil nog niet zeggen dat de huizen kilometers uit elkaar liggen. Ik woon ook landelijk ;)
Landelijk gebied = veel erfkatten.
Edit: ff de afstand opgezocht
Citaat:
Wat ik begreep heeft het asiel samengewerkt met mensen die hier een paar honderd meter verderop wonen.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 23-01-18 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SclimpreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:54

Jis_ schreef:
Evi84 schreef:

Vervoer gevonden dieren

De kat loopt mak toch?
Geen reden genoeg om aan te nemen dat hij hulp nodig heeft?

Het meest zorgelijke aan dit hele verhaal vind ik dat ales wat niet 100% perfect is meteen als een zwerver aanzien wordt. Een kat kan tussen de 15 en 20 jaar oud worden en de laatste jaren zien ze er vaak niet meer zo nieuw uit. Maar het is niet omdat de kat geen roze halsband aanheeft en niet naar een kapsalon ruikt dat het een verwaarloosde kat is of dat hij zich niet goed voelt.
Qua dierenleed denk ik dat erfkatten over het algemeen een heel goed leven hebben. Het grote kattenleed zit imo bij de appartementskatten die hun hele leven niets anders kunnen doen dan eten en slapen en wat prutsen aan een krabpaal. Die vallen niet op en niemand trekt zich dat aan. Jammer genoeg schijnen veel mensen dit meer en meer normaal te vinden, wordt dit de norm en worden erfkatten de buitenbeentjes.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:22

Dan nóg vind ik het niet raar dat ze niet overal hebben aangebeld. Zeker gezien de staat van de kat (stoffig, oud, mank).

Ik vind het echt raar dat mensen het handelen van de instantie zo bekritiseren. Alsof die mensen niets beters te doen hebben dan katten met een eigenaar meenemen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:31

Roodvos schreef:
GDG schreef:

En dat is dus nog een beetje de vraag en heel heel cruciale w.m.b...
TS/asiel heeft geen uitsluitsel gegeven over de exacte reden dat de kat meegenomen is. Als dat enkel was omdat de kat onbekend was dan was er geen grond om de kat te vangen en mee te nemen (en zou ik als TS zijnde de rekening onder protest betaald hebben en daar achteraf werk van hebben gemaakt). Was de reden echter dat men zich zorgen maakte om de kat omdat ze zijn toestand zorgelijk vonden dan was er wel een grond om de kat te vangen en mee te nemen (en zou TS m.i. gewoon moeten betalen).

Dus alle loslopende katten die iets lijken te mankeren laten rondlopen/kruipen, want wie weet krijgen ze al de juiste zorg?

nee, als een dier eruit ziet alsof het zorg nodig heeft, dan wordt er zorg geboden..

als je dier eruit ziet alsof t zorg nodig heeft, maar het krijgt al zorg, zeker als het dan ook nog eens een kat is die ruim van het erf gaat dan is het je eigen verantwoording in mijn ogen om actief je omgeving te laten weten dat het jouw kat is die daar kreupelt en dat deze geen zorg nodig heeft.

juist om te voorkomen dat iemand denkt dat het een dier in nood is..

zoals je zelf aangeeft.. jij wist van die kat die wel gewoon zorg kreeg ook al zag ie er belabberd uit..

mijn buren en omgeving wisten ook dat mijn oude dame die zo af en toe ook nog zat te krijsen en op een gegeven moment echt mager werd.. gewoon oud en licht seniel was, maar alle zorg had die ze nodig had.. als ik dat niet gedaan zou hebben, weet ik zeker dat iemand haar ook opgepakt zou hebben en bij de dierenambualance zou hebben afgeleverd..

onze oude ex-kater droog zelfs zo'n 'breekbandje' waarop met grote letters stond 'geef mij geen extra voer, ik ben zwaar nierpatient'.

de kat van ts was ouder, stoffig en mank..
als je die vaak op je terrein ziet en je weet niets van mensen die een kat hebben die mank is en gewoon oud.. dan kun je het de mensen niet kwalijk nemen dat ze denken met een oude al de niet zieke of gewonde zwerver te maken te hebben.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:35

Nou, ik heb even gegoogeld en het blijkt nog best veel voor te komen dat katten met een eigenaar worden opgehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:38

minikatje schreef:
Nou, ik heb even gegoogeld en het blijkt nog best veel voor te komen dat katten met een eigenaar worden opgehaald.

En welke conclusie haal je daaruit ?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:40

Dat dat best vaak voorkomt in het algemeen , dat was een vraag hierboven.
Moet ik nu een betoog gaan schrijven om mijn punt te onderbouwen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:02

Sees schreef:
Dan nóg vind ik het niet raar dat ze niet overal hebben aangebeld. Zeker gezien de staat van de kat (stoffig, oud, mank).

Ik vind het echt raar dat mensen het handelen van de instantie zo bekritiseren. Alsof die mensen niets beters te doen hebben dan katten met een eigenaar meenemen.

Alsof instanties heilig zijn... :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:09

minikatje schreef:

hoeveel procent van het totaal aantal katten met een eigenaar hebben we het dan over?
en hoeveel procent van het totaal aantal opgehaalde katten betreft het?

want dan weet je pas of het veel is..

je kunt 100 klagers hebben over een bedrijf, maar als die 100.000 mutaties doen per jaar..
dan is 100 klagers natuurlijk helemaal niets.

heb je 1 klager, dan lijkt het niets, maar als zo'n bedrijf maar 10 klanten hebt.. dan is het dus veel

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:15

En hoeveel procent van de eigenaren vraagt online om informatie?
Denk dat daar best een leuk onderzoek aan vast hangt.
Ik vind klager een onterechte benaming, het ging vooral om informatie inwinnen zoals de Ts.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:32

minikatje schreef:
En hoeveel procent van de eigenaren vraagt online om informatie?
Denk dat daar best een leuk onderzoek aan vast hangt.
Ik vind klager een onterechte benaming, het ging vooral om informatie inwinnen zoals de Ts.

nou.. informatie inwinnen.. het was vooral beklag doen, met de vraag 'dit kan toch niet'.
want met informatie is er verder ook niets gedaan..

wat ik aanhaalde bedoelde ik ook niets mee te zeggen over of ts klaagt of niet..
maar dat je moeilijk kunt zeggen dat het nogal vaak voorkomt...
als je niet weet hoevaak een dierenambulance nu eigenlijk uitrijd,
hoeveel procent het gaat om een melding zwerver,
hoe vaak betreft t zwerver die mogelijk zorg nodig heeft.

want nog altijd weten we hier niet wat voor melding de dierenambulance heeft ontvangen.
juist in het buitengebied worden er niet zo heel veel 'erfkatten' opgehaald.. immers, dat is een eerste logische vraag.. weet u zeker dat hij niet bij de buren hoort? dus wellicht hebben ze de melding gehad over een kat die aan is komen lopen en eruit ziet alsof hij zorg nodig heeft..

ik ben echt wel iemand die mijn katten gewoon lekker de deur uitzwiept en gaat werken overdag.. Maar, dan maakte ik ook geen drama als hij uiteindelijk in het asiel zat omdat iemand dacht een zwerfdier op te laten halen.. een van mijn katten was nu eenmaal een mager dier.. dus ja, ik heb mijn buurt actief laten weten dat het mijn kat is, en dat ze niet zwervend was.. na 1x haar uit het asiel gehaald te hebben.

maar laten we wel zijn.. ik heb liever dat ik een kat van mij uit het asiel moet halen omdat ze zo dom was om in een valkooi te lopen.. Dan dat mijn kat aan de zwerf zou raken en iedereen zou haar laten gaan omdat ze ohhh misschien wel een eigenaar zou kunnen hebben..

stel je voor dat het een oude scheve breuk is die een kat dagelijks pijn doet en het dier is wel zwervend.. En door dit soort gedoe is het beleid.. Nahhh, nee laat maar lopen, want misschien heeft ie wel een baasje.

ze lopen echt niet lukraak brokjessporen uit te zetten, om lekker efkes katten te vangen.. asiels zitten al vol genoeg zonder dat.. erfkatten betekent niet dat je geen verantwoording hoeft te nemen of dat het niet uitmaakt waar ze uithangen... blijkbaar is deze kat simpelweg meerdere malen rond het verkeerde huis aangetroffen en hebben die mensen het als overlast ervaren van een vreemde kat, of zich zorgen gemaakt over het uiterlijk

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:56

DatBenIkNou schreef:
Sneeuwpop, hoe denk je dan dat een asiel draaiende gehouden kan worden? Als alles maar 'service' moet zijn kunnen ze wel sluiten. De kat was niet in topconditie en daarom is hij meegenomen, dat kost nu eenmaal tijd en geld maar ook weer geen onoverkomelijk bedrag voor de eigenaar.

Principes zijn dingen die men gebruikt om iets onaangenaams na te laten.

Multatuli

Wilde dieren worden ook geholpen.
Daarbij kost een kat in het asiel ook geld en lijkt me in dit geval ook niet een kat waarvoor mensen in de rij staan om eruit te halen.

Ik mag aannemen dat men niet met een asiel begint om geld te verdienen, maar juist om dieren te helpen.
Zo niet, krijg je situaties zoals bij de ts.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:03

sneeuwpop schreef:
DatBenIkNou schreef:
Sneeuwpop, hoe denk je dan dat een asiel draaiende gehouden kan worden? Als alles maar 'service' moet zijn kunnen ze wel sluiten. De kat was niet in topconditie en daarom is hij meegenomen, dat kost nu eenmaal tijd en geld maar ook weer geen onoverkomelijk bedrag voor de eigenaar.

Multatuli

Daarbij kost een kat in het asiel ook geld en lijkt me in dit geval ook niet een kat waarvoor mensen in de rij staan om eruit te halen.

Ik mag aannemen dat men niet met een asiel begint om geld te verdienen, maar juist om dieren te helpen.

inderdaad een kat in het asiel kost geld..
daarom betaal je ook flink als je een kat uit het asiel haalt.

als je kat daar onverwacht terecht komt kun je t gelijk halen na afrekenen dierenambulance.. laat je het nog dagen zitten, krijg je ook nog een factuur over de dagen dat hij er zit.

wat betreft wild etc.. als het goed is, krijgen ze daar vanuit de gemeente weer voor betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:10

sneeuwpop schreef:
DatBenIkNou schreef:

Multatuli

Laten we even aannemen dat er 20 katten per maand gevangen worden waarvan er 10 gechipt zijn en de eigenaar dus te vinden is. Dan denk ik dat er geen winst behaald wordt uit het laten betalen van de eigenaar om de kat terug te krijgen, maar nog steeds verlies is of quitte gespeeld wordt. Wat ik al gezegd heb als eigenaar loop ie een risico je dier los te laten lopen. En ja daarmee loop je ook een risico om te moeten betalen. Wat is hier nu zo moeilijk aan.

Off topic ik vind die uitspraak van Multatuli geweldig en erg waar