Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:54

Anoniem schreef:
En paarden die gegijzeld worden omdat mensen hun rekening niet betalen ? Is dat wel rechtvaardig ?

Gijzelen bij wanbetaling mag in bepaalde gevallen wel, maar niet zomaar. Je moet de zaak dan op rechtvaardige wijze in handen hebben gekregen, een overeenkomst hebben, iemand in gebreke stellen etc. In dit geval is dat allemaal niet het geval. De kosten lopen daarbij ook op en dat maakt de zaak ook weer ingewikkelder dan bij een fietsenmaker die je niet wil betalen voor een geplakte band bijv.

Bovendien waarom zou je een waardeloos goed gijzelen als daarbij de kosten alleen maar oplopen, dat lijkt me eerlijk gezegd sowieso niet echt te rechtvaardigen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:55

Anoniem schreef:
Alane schreef:
[]

nee paard staat op vraag van eigenaar op die stal - eigenaar betaald niet voor gevraagde diensten
kat is gevangen - eigenaar weigert te betalen voor ongevraagde diensten

Klopt maar eigenaar laat kat op juridisch juiste wijze loslopen maar loopt daar een bepaald risico mee. Dit gaat lang goed maar soms fout, in dit geval is het fout gegaan naar aanleiding van een melding. Asiel heeft gereageerd op de melding en zoals ik begrepen heb in dit topic naar aanleiding van hoe een kat eruit ziet besloten deze kat mee te nemen.
Is dit een ongevraagde dienst ? Ja. Is dit een risico wat je in moet calculeren als je een kat los laat lopen ? Ja
Als je je bewust bent van dit risico moet je dan een rekening betalen die van je gevorderd wordt ? Ja

Off topic op naar pagina 200

Helemaal mee eens :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:01

Dat arme beest is dus nu een welletjes-nietjes geval.
Niemand weet wat in het eerste gesprek tussen ts en asiel daadwerkelijk is besproken. Dat weten alleen die twee.
Dat ts haar eigen mening hierover heeft is haar goed recht. Dat ze het bedrag voor ophalen niet wil betalen ook.
Zelfde geld voor het asiel. We weten gewoon niet wat eraan vooraf ging dat ze de kat nu niet meer willen afgeven.
Maar alles begon met de eerste act:
Asiel en dierenambulance zijn dus getipt door de buren, kennelijk omdat kat er niet goed uitzag/mankte.
Kennelijk was ze ook niet zo maar te pakken.
Dus worden er heel simpel kosten gemaakt: tijd, aan en af rijden ( waarschijnlijk meerdere keren ) voer, vangkooi, evtl da,enz,enz
Het mag aan mij liggen maar voor mij zou het logisch zijn om dan kosten te vergoeden.
Ik ben absoluut bekend met de status die sommige "boederijkatten" voor hun baasjes hebben en dat ts kennelijk accepteerde dat ie kat minder en dan helemaal niet meer kwam ( tenminste kon ik niet lezen dat ts zelf actief op zoek is gegaan) en ook verzuimde om chip juist te registreren, is dan maar zo. Niet iedereen heeft katten als knuffel of huisdier.
Ik zelf had met vreugde de kosten vergoed als mij ooit het asiel gebeld had nadat mijn 2 katers binnen een half jaar verdwenen waren .
Maar dat zo velen hier het asiel veroordelen vind ik gewoon voor de zotten, want er zijn kosten gemaakt.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:21

Anoniem schreef:
Als je je bewust bent van dit risico moet je dan een rekening betalen die van je gevorderd wordt ? Ja

Dus als dit asiel in een straat alle katten vangt die 1 voet van een eigendom afzetten(op de openbare weg kolen) , is dit volgens jou gerechtvaardigd en moet de eigenaar betalen?

gohya

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:25

Katten mogen buiten los lopen, honden niet. Je blijft van een kat af die gewoon los loopt, mits hij mager of verwaarloosd is. Gewoon op geld uit dit asiel!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:27

gohya schreef:
Katten mogen buiten los lopen, honden niet. Je blijft van een kat af die gewoon los loopt, mits tenzijhij mager of verwaarloosd is. Gewoon op geld uit dit asiel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:37

gohya schreef:
Katten mogen buiten los lopen, honden niet. Je blijft van een kat af die gewoon los loopt, mits hij mager of verwaarloosd is. Gewoon op geld uit dit asiel!

Nogmaals hoe kun je dit staven. Heeft iemand de kat gezien ? Het enige dat we zeker weten is dat het een stoffige oude make kat is. Niet meer niet minder. Oh ja en hij is zwart geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-18 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:39

Evi84 schreef:
Anoniem schreef:

Dus als dit asiel in een straat alle katten vangt die 1 voet van een eigendom afzetten(op de openbare weg kolen) , is dit volgens jou gerechtvaardigd en moet de eigenaar betalen?

Ik geloof dat jij rechten studeert dus jij kan deze vraag vast beantwoorden. Mijn simpele antwoord zou zijn, ja want ze lopen op de openbare weg. En dat mogen ze. Maar dan kunnen ze afhankelijk hoe ze er uit zien wel gevangen worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:47

Ondertussen reageert TS al 5 dagen niet meer en heeft gezegd de kat niet te gaan halen. Wat wettelijk had gemogen komen we dus waarschijnlijk nooit achter. Tenzij iemand weer tegen zoiets aanloopt en er wel werk van maakt.

Wel benieuwd of kat nog weer in vrijheid komt trouwens.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:48

Anoniem schreef:
Ik geloof dat jij rechten studeert dus jij kan deze vraag vast beantwoorden. Mijn simpele antwoord zou zijn, ja want ze lopen op de openbare weg. En dat mogen ze. Maar dan kunnen ze afhankelijk hoe ze er uit zien wel gevangen worden.

Ik ben de leeftijd van studeren al een aantal jaren voorbij, noch hebben rechten iets met mijn vakgebied te maken, voor alle duidelijkheid.

Ik vroeg het mij gewoon oprecht af, omdat ikzelf die stelling zo krom als wat vind (dan kan het asiel wel een heel makkelijk business model hanteren om inkomsten te vergaren - want uiterlijk is subjectief) terwijl het voor jou de normaalste zaak van de wereld blijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:50

Evi84 schreef:
Anoniem schreef:

Ik ben de leeftijd van studeren al een aantal jaren voorbij, noch hebben rechten iets met mijn vakgebied te maken, voor alle duidelijkheid.

Ik vroeg het mij gewoon oprecht af, omdat ikzelf die stelling zo krom als wat vind (dan kan het asiel wel een heel makkelijk business model hanteren om inkomsten te vergaren - want uiterlijk is subjectief) terwijl het voor jou de normaalste zaak van de wereld blijkt.

Sorry kan allemaal niet meer bijhouden wie wat doet en had geen zin het op te zoeken.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:51

Winged schreef:
Wat wettelijk had gemogen komen we dus waarschijnlijk nooit achter. Tenzij iemand weer tegen zoiets aanloopt en er wel werk van maakt.

Klopt.

Vind het oprecht een spijtige zaak dat TS hier niet mee verder gaat. Asielen met dergelijke handelswijze mogen wat mij betreft toch echt eens met hun hoofd tegen de lamp (en gevolgen hiervan) lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:56

Evi84 schreef:
Winged schreef:
Wat wettelijk had gemogen komen we dus waarschijnlijk nooit achter. Tenzij iemand weer tegen zoiets aanloopt en er wel werk van maakt.

Klopt.

Vind het oprecht een spijtige zaak dat TS hier niet mee verder gaat. Asielen met dergelijke handelswijze mogen wat mij betreft toch echt eens met hun hoofd tegen de lamp (en gevolgen hiervan) lopen.

Dan kan daar maar 1 persoon iets tegen doen en dat is TS. Er zijn mensen geweest die bereid waren hier iets mee te doen als TS ook wilde. Mensen die ervoor studeren of gestudeerd hebben, pro deo nog wel. Een mooi aanbod. Ik zou hem persoonlijk aangenomen hebben ( al zou ik eerst de kat gehaald hebben ). Zo irritant ben ik ook. Als ik zeker weet dat ik gelijk heb vecht ik tot ik het juridisch ook krijg.

Edit een voorbeeld: mijn overleden man kreeg geen invalidenparkeerkaart van gemeente terwijl hij minder kon dan anderen die hem wel kregen. Een jaar overal geparkeerd waar niet mocht, eindelijk een boete gekregen, voor laten komen, gemeente werd verplicht tot geven invalidenparkeerkaart. Helaas was hij drie maanden later dood. Dus ja ik ben irritant en vecht tot het streepje, maar vecht wel.
En dat kan iedereen doen. Recht is recht en krom is krom. Maar als iets krom is haal je je recht. Doe je dat niet noem het dan ook niet krom

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:20

Dus als hier een verwilderde kat rond mijn schuur en op mijn erf blijft hangen moet ik dat maar accepteren? Moet ik er werk van maken om te kijken of hij gechipt is en waar hij thuis zou horen?
Dierenambulance heeft een dienst verleend..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:23

cyrus schreef:
Dus als hier een verwilderde kat rond mijn schuur en op mijn erf blijft hangen moet ik dat maar accepteren? Moet ik er werk van maken om te kijken of hij gechipt is en waar hij thuis zou horen?

Inderdaad!

Ik vind het voornamelijk sneu dat TS de kat slachtoffer van haar principe laat worden. Ze had ook onder protest kunnen betalen en een zaak aan kunnen spannen achteraf. Dergelijke dierenliefhebbers heb ik nooit zo hoog....

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:48

slimmerik schreef:
cyrus schreef:

Inderdaad!

Ik vind het voornamelijk sneu dat TS de kat slachtoffer van haar principe laat worden. Ze had ook onder protest kunnen betalen en een zaak aan kunnen spannen achteraf. Dergelijke dierenliefhebbers heb ik nooit zo hoog....

Tja wat je zegt een dierenliefhebber hoort z’n dier “lief” te hebben maar dat is niet het geval ... dat mensen moeite hebben genomen en tijd hebben geïnvesteerd in iets wat niet hun eigendom is dat moeten ze maar uit liefdadigheid doen... en dat ze er dan maar een paar tientjes voor vragen mag je nog blij om zijn want heel veel instructeurs vragen ook al gauw minimaal €50 per uur ...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:51

cyrus schreef:

Nee wanneer je dan toch in het buiten gebied woont ga je eerst even je buren langs om te vragen of ze een kat missen.
Volgens mij is dat ook het eerste wat een dierenambulance/asiel moet vragen wanneer je zoiets meldt; ben je al langs de buren geweest.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:55

Maar TS is ook niet bij deze buren komen informeren of ze haar kat gezien hadden.
Wel bij anderen naar ik begreep. Dus vind het niet gek dat deze buren niet hadden bedacht dat de kat bij het huis van TS zou horen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:56

Qerty schreef:
Maar TS is ook niet bij deze buren komen informeren of ze haar kat gezien hadden.
Wel bij anderen naar ik begreep. Dus vind het niet gek dat deze buren niet hadden bedacht dat de kat bij het huis van TS zou horen.

Maar TS was haar kat ook nog niet kwijt. Een boerderijkat zie je wel vaker een paar dagen niet, en duikt over het algemeen gewoon weer op. Tenzij hij meegenomen of aangereden is.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:24

Dacht dat TS ergens schreef dat ze bij buren was wezen vragen, maar zie nu dat ze dit nergens geschreven heeft.
Volgens de OP was ze hem al wel even kwijt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:27

Poes liet zich minder zien, dat kan. Zie de katten van de buurvrouw (zelfde erf) ook soms dagen niet. Maar dan zijn ze er nog wel :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:35

cyrus schreef:

Je moet niets....
maar als je het dier gaat voeren moet je niet raar gaan staan kijken dat het dier telkens weer terug komt

Ik zie soms 1 van mijn katten ook enkele dagen niet, maar toch is hij dan binnen geweest. Heeft dan weer eens ergens op de kast liggen slapen, was dan binnen gelaten door 1 van de kids of manlief. En ook door hun later op de dag of zelfs een dag later weer naar buiten gelaten.
Dat is op zich niet zo vreemd.
leefgebieden van katten kunnen zeer uitgebreid zijn, en soms komen ze dan bij anderen in de tuin of op het erf.
Als dan elders een snackbar open gaat, is het niet zo raar dat de kat vaker en langer van huis gaat.
Als het dan om een vangactie gaat van het asiel, dan zou het netjes zijn om de buurt te informeren dat het gaat gebeuren, en wanneer de kooien gecheckt worden (dat geeft dan de buurt bewoners ook de kans om te komen kijken of er niet abuis een kat van verderop in de kooi zit.
Voorkomt een hoop ergernis en frustratie alsook onnodige kosten en zoals in de geval principe kwesties.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:02

candalisa schreef:
slimmerik schreef:

Inderdaad!

Tja wat je zegt een dierenliefhebber hoort z’n dier “lief” te hebben maar dat is niet het geval ... dat mensen moeite hebben genomen en tijd hebben geïnvesteerd in iets wat niet hun eigendom is dat moeten ze maar uit liefdadigheid doen... en dat ze er dan maar een paar tientjes voor vragen mag je nog blij om zijn want heel veel instructeurs vragen ook al gauw minimaal €50 per uur ...

Maar zogenaamde dierenliefhebbers die katten vangen (en in het asiel stoppen) terwijl ze een eigenaar hebben en niet terug willen geven zonder er geld voor te krijgen, doen dit enkel voor het dier?
Wat een dierenvrienden zeg! Kat die alle vrijheid heeft, in het asiel stoppen, goh.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:24

Sneeuwpop, hoe denk je dan dat een asiel draaiende gehouden kan worden? Als alles maar 'service' moet zijn kunnen ze wel sluiten. De kat was niet in topconditie en daarom is hij meegenomen, dat kost nu eenmaal tijd en geld maar ook weer geen onoverkomelijk bedrag voor de eigenaar.

Principes zijn dingen die men gebruikt om iets onaangenaams na te laten.

Multatuli

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:43

DatBenIkNou schreef:
De kat was niet in topconditie en daarom is hij meegenomen

En dat is dus nog een beetje de vraag en heel heel cruciale w.m.b...
TS/asiel heeft geen uitsluitsel gegeven over de exacte reden dat de kat meegenomen is. Als dat enkel was omdat de kat onbekend was dan was er geen grond om de kat te vangen en mee te nemen (en zou ik als TS zijnde de rekening onder protest betaald hebben en daar achteraf werk van hebben gemaakt). Was de reden echter dat men zich zorgen maakte om de kat omdat ze zijn toestand zorgelijk vonden dan was er wel een grond om de kat te vangen en mee te nemen (en zou TS m.i. gewoon moeten betalen).