Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:36

Jis_ schreef:
Een erfkat is ook een gedomesticeerd dier en heeft in dit geval ook zeker een eigenaar, de Ts heeft het dier overgenomen. Dat hij schuw is heeft er mijn inziens niks mee te maken.

Katten zijn niet te vergelijken met honden.
In tegenstelling tot de hond die actief gedomesticeerd is en al eeuwen gefokt en geselecteerd wordt op bepaalde eigenschappen is onze huiskat nog steeds een deels gedomesticeerd dier. Het proces is nog niet afgerond. De kat is "vrijwillig" het domesticatie-proces in gegaan door muizenvanger te worden in de opslagschuren/graanloodsen en werd daar vanwege de nuttige bijdrage geduld door de mens.

De erfkat van TS voldoet nog steeds aan die omschrijving van nuttige muizenvanger, zoals katten al eeuwen met de mens samenleven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:13

simongek schreef:
Als ze mijn hond zouden vangen moet ik ook betalen.

En als jij een dier heb moet je ervoor zorgen.

Als je principes belangrijker zijn als een dier moet je ze niet nemen.

upendo schreef:
Een gedomesticeerde hond kun je heel goed vergelijken met een erfkat. :j

Roodvos schreef:
Jis_ schreef:
Een erfkat is ook een gedomesticeerd dier en heeft in dit geval ook zeker een eigenaar, de Ts heeft het dier overgenomen. Dat hij schuw is heeft er mijn inziens niks mee te maken.

Katten zijn niet te vergelijken met honden.
In tegenstelling tot de hond die actief gedomesticeerd is en al eeuwen gefokt en geselecteerd wordt op bepaalde eigenschappen is onze huiskat nog steeds een deels gedomesticeerd dier. Het proces is nog niet afgerond. De kat is "vrijwillig" het domesticatie-proces in gegaan door muizenvanger te worden in de opslagschuren/graanloodsen en werd daar vanwege de nuttige bijdrage geduld door de mens.

De erfkat van TS voldoet nog steeds aan die omschrijving van nuttige muizenvanger, zoals katten al eeuwen met de mens samenleven.

Ik weet dat de hond al veel langer een huisdier is dan de kat.
Beide dierensoorten hebben er voor gekozen om bij de mens te blijven hangen voor uiteindelijk hetzelfde doel en dat is voedsel. Beiden zijn op hun manier gedomesticeerd. Totaal verschillend inderdaad. Kunnen er wel dieper op in gaan maar bovenstaande bericht ging het mij om.

Moet je betalen voor een hond dan moet je ook gewoon betalen voor een kat...Of de Ts in haar recht staat weet ik niet, we zullen het vast nooit te weten komen want ze laat het zo te lezen voor wat het is...
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 19-01-18 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:16

Er is één en in dit geval wel belangrijk verschil tussen honden en katten. Katten mogen gewoon los buiten het eigen erf lopen, honden niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:18

Karl66 schreef:
Er is één en in dit geval wel belangrijk verschil tussen honden en katten. Katten mogen gewoon los buiten het eigen erf lopen, honden niet.

En dan loop je risico dat dit gebeurd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:21

Alsof dit een natuurverschijnsel is? Dat is een beetje het discussiepunt. Ik denk niet dat het kloppend is dat het als normaal gezien wordt dat een kat wordt gevangen als die niet is weggelopen. Daar zitten dus duidelijk wat haken en ogen aan (want hoe weet je dat) maar het is ook belangrijk dat we erop blijven letten dat katten niet zomaar opgepikt worden vanuit overijverigheid. Dit is niet iets wat zomaar gebeurt: dit is een gevolg van allerlei bewuste keuzes. Die dus ook anders kunnen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:25

Shadow0 schreef:
Alsof dit een natuurverschijnsel is? Dat is een beetje het discussiepunt. Ik denk niet dat het kloppend is dat het als normaal gezien wordt dat een kat wordt gevangen als die niet is weggelopen. Daar zitten dus duidelijk wat haken en ogen aan (want hoe weet je dat) maar het is ook belangrijk dat we erop blijven letten dat katten niet zomaar opgepikt worden vanuit overijverigheid. Dit is niet iets wat zomaar gebeurt: dit is een gevolg van allerlei bewuste keuzes. Die dus ook anders kunnen.

Ik zeg niet dat het normaal is, zoiets kan gebeuren, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Vind gewoon dat er zoveel stampij wordt gemaakt. Om een verhaal dat niet eens compleet is. Niet van de kant van de Ts en de kant van het asiel zit er helemaal niet tussen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:28

Jis_ schreef:
Karl66 schreef:

Ja dat klopt, dan heb je als asiel het risico dat je onterecht een kat oppakt. En dan hoor je als asiel natuurlijk gewoon je fout goed te maken en die kat terug te brengen zonder kosten. Lijkt mij niet zo'n heel ingewikkeld verhaal hoor :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:30

Karl66 schreef:
Jis_ schreef:

Ja dat klopt, dan heb je als asiel het risico dat je onterecht een kat oppakt. En dan hoor je als asiel natuurlijk gewoon je fout goed te maken en die kat terug te brengen zonder kosten. Lijkt mij niet zo'n heel ingewikkeld verhaal hoor :D

Ja in een perfecte wereld... wat zou dat heerlijk zijn :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:17

Jis_ schreef:
Shadow0 schreef:

Ik zeg niet dat het normaal is, zoiets kan gebeuren, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Vind gewoon dat er zoveel stampij wordt gemaakt. Om een verhaal dat niet eens compleet is. Niet van de kant van de Ts en de kant van het asiel zit er helemaal niet tussen.

Maar het verhaal IS niet compleet? Of verwacht jij dat het verhaal niet compleet is, omdat dit beter bij jouw standpunt past?
Dat zijn twee verschillende dingen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:30

Janine1990 schreef:
Jis_ schreef:

Maar het verhaal IS niet compleet? Of verwacht jij dat het verhaal niet compleet is, omdat dit beter bij jouw standpunt past?
Dat zijn twee verschillende dingen.

Een verhaal is wat mijn betreft nooit compleet als je maar 1 kant hoort. En natuurlijk kan het verhaal van de Ts van a tot z helemaal kloppen maar dat is misschien toch niet helemaal het geval. Dat laatste had ik beter kunnen formuleren. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:42

Jis_ schreef:
Een verhaal is wat mijn betreft nooit compleet als je maar 1 kant hoort. En natuurlijk kan het verhaal van de Ts van a tot z helemaal kloppen maar dat is misschien toch niet helemaal het geval. Dat laatste had ik beter kunnen formuleren. :)

Oh zo bedoel je het. Dan heb ik het verkeerd opgevat.

Ik denk echter dat in dit geval beide verhalen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Wat voor mij de reden is dat ik dit persoonlijk tot op de bodem zou willen uitzoeken als het mij zou overkomen. Immers, het verhaal van TS is wel de manier waarop zij het ervaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:59

Karl66 schreef:

Voor honden is die kwestie ook niet zo simpel. Als honden regelmatig "ontsnappen" krijg je ook niet meteen een boete, de gemeente moet dan eerst stappen ondernemen en dat gebeurd ook niet zo snel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:01

Janine1990 schreef:
Jis_ schreef:

Oh zo bedoel je het. Dan heb ik het verkeerd opgevat.

Ik denk echter dat in dit geval beide verhalen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Wat voor mij de reden is dat ik dit persoonlijk tot op de bodem zou willen uitzoeken als het mij zou overkomen. Immers, het verhaal van TS is wel de manier waarop zij het ervaart.

Dat denk ik ook, zou het wel heel interessant vinden om te weten wie er gelijk zou krijgen, en dat zou zo de Ts kunnen zijn, ik heb geen idee....maar zover zou het bij mij niet gekomen zijn, maar goed gebeurd het een 2e keer (met een erfkat) dan ga ik me wel achter mijn oren krabben, dan haal ik mijn kat weer, ook als ik moet betalen, maar dan zou ik er echt werk van maken.
Is ook zo, alleen weten we niet wat er precies gezegd is bij het eerste gesprek, Ts sliep, werd hiermee overrompeld. Daardoor minder vriendelijke dingen heeft gezegd misschien waardoor het asiel enz niet professioneel maar goed enz...

Ts laat het hier bij geloof ik....en wij gaan nog even door. :=

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:02

Kinderachtig van het asiel. Koste wat het kost aan principes vasthouden. Dan denk ik: doe een beetje flex, neem een chill pill, want met zulk gedrag heb je uiteindelijk alleen jezelf. Het leven is te mooi om alleen maar te haten en moeilijk te doen om het moeilijk doen.

Ik had gezegd dat ze hem voor een dikke reep chocolade op had mogen halen. Maar ik ben vergevingsgezind en flexibel en kan ik wel makkelijk mijn principes opzij zetten. Gelukkig maar, anders heb je geen leven. Iedereen maakt wel eens een fout. Zand (of chocolade) erover en een les voor beide. Maar misschien houden ze bij het asiel niet van chocolade.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:03

Jis_, er zijn volgens de TS in dat gesprek geen onvriendelijke dingen gezegd.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:14

dees_daan schreef:
Karl66 schreef:

Voor honden is die kwestie ook niet zo simpel. Als honden regelmatig "ontsnappen" krijg je ook niet meteen een boete, de gemeente moet dan eerst stappen ondernemen en dat gebeurd ook niet zo snel.

Maar dat is dan net even anders dan wanneer een dierenambulance je hond mee neemt, geen chip, wel chip maar niet geregistreerd, dan betaal je gewoon voor de kosten die gemaakt zijn. Ik zou er blij mee zijn dat hij veilig is.

Snap dat dat met een erfkat net even anders is maar, wat ik al zei, dat risico loop je.

Dat een kat in een vangkooi niet meteen te checken is op een chip was ook al voorbij gekomen. Zat te denken dat er toch wel een apparaat gemaakt kan worden die smaller en langer is. Met een klein luikje in de kooi om dat wel ter plekke te kunnen checken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:18

Jis_ schreef:
Dat denk ik ook, zou het wel heel interessant vinden om te weten wie er gelijk zou krijgen, en dat zou zo de Ts kunnen zijn, ik heb geen idee....maar zover zou het bij mij niet gekomen zijn, maar goed gebeurd het een 2e keer (met een erfkat) dan ga ik me wel achter mijn oren krabben, dan haal ik mijn kat weer, ook als ik moet betalen, maar dan zou ik er echt werk van maken.
Is ook zo, alleen weten we niet wat er precies gezegd is bij het eerste gesprek, Ts sliep, werd hiermee overrompeld. Daardoor minder vriendelijke dingen heeft gezegd misschien waardoor het asiel enz niet professioneel maar goed enz...

Ts laat het hier bij geloof ik....en wij gaan nog even door. :=

Ik geloof ook niet dat er in het eerste gesprek minder vriendelijke dingen zijn gezegd.

En wat jij zegt, zullen heel erg veel mensen wel doen als het ze overkomt. De liefde voor het dier is heel veel waard. En daardoor zullen er ook maar weinig mensen opzoeken hoe het nu hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:19

Jis_ schreef:
dees_daan schreef:

Maar dat is dan net even anders dan wanneer een dierenambulance je hond mee neemt, geen chip, wel chip maar niet geregistreerd, dan betaal je gewoon voor de kosten die gemaakt zijn. Ik zou er blij mee zijn dat hij veilig is.

Snap dat dat met een erfkat net even anders is maar, wat ik al zei, dat risico loop je.

Dat een kat in een vangkooi niet meteen te checken is op een chip was ook al voorbij gekomen. Zat te denken dat er toch wel een apparaat gemaakt kan worden die smaller en langer is. Met een klein luikje in de kooi om dat wel ter plekke te kunnen checken.

Zo blij zijn mensen die hun honden gewoon laten lopen niet hoor :+ Toen ik het nog deed heeft een collega al eens een paar handen om zijn strot gehad en als de honden op de zogenoemde weglooplijst stonden en ze om de een of andere reden toch in de bus belandden (melder die een totaal verkeerde beschrijving geeft bijv.) waren de scheldpartijen ook niet zeldzaam.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:25

Shadow0 schreef:

Toch kan het bij het asiel anders zijn overgekomen, ik vind nog steeds dat er erg weinig actie vanuit de Ts is gekomen. Betaal niet en doe geen afstand, niet er heen willen gaan en een afwachtende houding aannemen. Dat kan het asiel als een bevestiging zien dat de Ts het niks uit maakt wat er met de kat gebeurd, en een aanleiding om de kat helemaal niet meer terug te geven. Of dat nou een goede beslissing is of niet. Of dat ze daarmee überhaupt in hun recht staan weet ik niet. Daarom wel interessant als je door zou pakken en er werk van maakt.

maar goed het is ook allemaal giswerk hoe het gegaan kan zijn...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:27

Jis_ schreef:
Shadow0 schreef:

Toch kan het bij het asiel anders zijn overgekomen, ik vind nog steeds dat er erg weinig actie vanuit de Ts is gekomen. Betaal niet en doe geen afstand, niet er heen willen gaan en een afwachtende houding aannemen. Dat kan het asiel als een bevestiging zien dat de Ts het niks uit maakt wat er met de kat gebeurd, en een aanleiding om de kat helemaal niet meer terug te geven. Of dat nou een goede beslissing is of niet. Of dat ze daarmee überhaupt in hun recht staan weet ik niet. Daarom wel interessant als je door zou pakken en er werk van maakt.

Nouja, uiteindelijk heeft ze het nog via de oude eigenaresse geprobeerd en die is bij het asiel geweest. Maar die krijgt de kat zelfs tegen betaling niet meer mee.
Wat moet je dan?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:27

dees_daan schreef:
Jis_ schreef:

Zo blij zijn mensen die hun honden gewoon laten lopen niet hoor :+ Toen ik het nog deed heeft een collega al eens een paar handen om zijn strot gehad en als de honden op de zogenoemde weglooplijst stonden en ze om de een of andere reden toch in de bus belandden (melder die een totaal verkeerde beschrijving geeft bijv.) waren de scheldpartijen ook niet zeldzaam.

%) Bizar

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:41

Janine1990 schreef:
Jis_ schreef:

Nouja, uiteindelijk heeft ze het nog via de oude eigenaresse geprobeerd en die is bij het asiel geweest. Maar die krijgt de kat zelfs tegen betaling niet meer mee.
Wat moet je dan?

Het is nu haar kat, snap niet dat je het op deze manier probeert, jouw kat jouw zorg. Waarom niet zelf naar het asiel gaan. Rustig blijven en als ze bij het asiel niet rustig blijven de politie bellen. Vind dit echt een ontzettend passieve houding. Zo komt het in ieder geval over.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:01

Jis_ schreef:
Het is nu haar kat, snap niet dat je het op deze manier probeert, jouw kat jouw zorg. Waarom niet zelf naar het asiel gaan. Rustig blijven en als ze bij het asiel niet rustig blijven de politie bellen. Vind dit echt een ontzettend passieve houding. Zo komt het in ieder geval over.

De chip staat op de naam van de oude eigenaresse, reden voor het asiel om TS zelf te weigeren in het ophalen van de kat. Vandaar dat het zo geprobeerd is.

(misschien nog even selecteren op de berichten van TS)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:04

dees_daan schreef:
Karl66 schreef:

als je hond door iemand naar het asiel gebracht wordt (in het buitengebied mogen honden ook gewoon overal rondlopen, mits ze geen wildjagers zijn of bijters), moet je ook gewoon betalen om m weer mee te krijgen.. of hij nu door de dierenambulance wordt opgelaaien, of door een particulier.

ik heb ook wel eens in de regen met een rillende jack russel in de auto gezeten met mijn handen in het haar.. Ik wist zelfs waar het dier thuishoorde.. ik had m via een ventilatierooster in de schuur gewrot daar, boel gebaricadeerd.. een oud stukje papier beschreven dat hun hond in de schuur zat.. met regenwater tegen het raam geplakt en met het voornemen s avonds toch nog even langs te rijden, wilde ik in de auto stappen, flikker ik voorover in een plas over diezelfde hond -O- ...

toen maar in de auto gezet.. hele auto overhoop gehaald, geen papier meer te vinden.. papier aan het raam was ook al doorweekt en hond zat niet meer in die schuur..

stond net op het punt om dan maar naar huis te rijden, omdat die weg waaraan ze wonen, levensgevaarlijk is, ze rijden er als gekken over een smalle landweg..

nu heb ik hondproof katten, dus ik zou m s avonds wel weer langsbrengen..

op dat moment kwamen ze thuis..

was een bekend verschijnsel.. bij de eerste klap onweer wordt t een houdini en smeert m.. daarna loopt ie op z'n dooie akkertje langs de weg en steekt ook rustig tig keer over (zonder te kijken).

ze hebben m al 10x uit het asiel gehaald met bijbehorende kosten en waren allang blij dat ik m anders mee naar huis genomen had en savonds weer gedropt.. Niet iedereen kan een kat, of hond in huis nemen, dus vandaar dat ie regelmatige bezoeker in het asiel was.

niks boetes.. hond mag daar gewoon langs de kant van de weg scharellen.. en ook dat betrof een oud beestje (beetje seniel voorkomen zelfs, zoals hij bewoog en reageert maar dat terzijde). hond ook regelmatig met politie meegelift naar het asiel zelfs (rijden regelmatig politiewagens daar ivm sluipverkeer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:17

Dat zeg ik, voor de wet verschillen honden en katten niet van elkaar.. Ook als je niet in het buitengebied woont moet het wel heel ver gaan voordat de gemeente stappen onderneemt en als een hele buurt klachten indient over dezelfde kat dan zullen ze het bij een kat net zo goed doen denk ik. Ik heb nog nooit gehoord dat de gemeente ook echt optrad bij een hond en ik ken(de) toch behoorlijk wat honden die ook regelmatig alleen op straat liepen en dat was gewoon door lakse eigenaren in drukke woonwijken..