Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:52

Wèrkelijk waar waar gáát dit in godsnaam over... Waar zijn we mee bezig mensen :? ?

Anyway, terug on topic, is het nu duidelijk wat er gaat gebeuren? De kat gaat niet terug naar TS (in mijn ogen ook maar beter, als het beestje oud, stoffig en mank is) dan wordt het doel dat het beestje had misschien niet meer gediend en wie weet kan het beestje alsnog wel heel goed wennen aan een nieuw warm nestje? Zou niet de 1e keer zijn?

Wendy schreef:
elenaMM77 schreef:
wendy, je kat los laten lopen is niet illegaal.. dat zeg ik nergens.
Een kat vangen die het voorkomen heeft van een zwerver, die al weken ergens rondhangt en bijgevoerd wordt zodat hij kan worden afgevangen en naar het asiel gebracht kan worden is ook niet illegaal.

Jawel, en daarmee ga je dus de fout in. Het vangen van een kat die een eigenaar heeft, is dus wel illegaal.
Ontvreemden van eigendom is dat.

Alsóf die mensen die het beest gevangen hebben, dat op dat moment wisten? Alles wees er op dat het een zwerver betrof.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-18 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:02

Quote verkloot sorry
Laatst bijgewerkt door zigranta op 19-01-18 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:04

Wendy schreef:
elenaMM77 schreef:
Een kat vangen die het voorkomen heeft van een zwerver, die al weken ergens rondhangt en bijgevoerd wordt zodat hij kan worden afgevangen en naar het asiel gebracht kan worden is ook niet illegaal.

Jawel, en daarmee ga je dus de fout in. Het vangen van een kat die een eigenaar heeft, is dus wel illegaal.

Ja hoor. Ze vangen zo vaak dieren die wel een eigenaar hebben.

Meestal zijn mensen dan erg blij en komen hun dier halen.

Onze kat een keer moeten halen. Was na verhuizing terug naar het oude huis en onderweg gevangen.

Rekening betaald en beest weer opgehaald.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:06

zigranta schreef:
Dat is toch dezelfde die dronken van de straat is opgeraapt door de politie?

Jep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:31

DatBenIkNou schreef:
upendo schreef:
Als je de gang van TS had gevolgd had je geweten dat ze wel om het dier geeft en haar verantwoordelijkheid wil nemen, maar geen kosten wil dragen voor het onnodig ophalen en voeren van haar erfkat door de DA.

Dan geef je iets meer om je portomonee dus...

Of om je principes.

Ik schat in dat TS hem ook niet op zou halen als een ander de rekening zou betalen, puur uit principe.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:44

Wendy schreef:
elenaMM77 schreef:

Een kat die duidelijk een eigenaar heeft die in de omgeving woonachtig is,mag je inderdaad niet afvangen.. betekent dus dat iemand de kat moet kennen, of toevallig zijn/haar kat daar als vermist moet hebben opgeven of al kenbaar moet hebben gemaakt bij zijn omgeving dat haar kat van t erf af gaat.. zoals ts al aangaf, steeds vaker en langer.. TS heeft zelf nagelaten dit aan haar omgeving kenbaar te maken.. niemand behalve TS weet dus dat dit haar kat is. zelfs de chipregistratie deugde niet.

een kat die lijkt op een zwerver, zich zo ook gedraagt, zo ook wordt aangemeld door de mensen die een vangkooi vragen en mogelijk hulp nodig heeft.. is niet illegaal..

kat is oud stoffig en mank.. wordt aangemeld als zwervend..
je kunt betwisten of de dierenambulance had moeten weten of het dier een eigenaar had..
de kat zag blijkbaar voldoende uit als zwerver en was niet handtam en kon dus ook pas in het asiel op chip onderzocht worden.

anders zou je dus noooooooooooit hoeven betalen als je dier in het asiel beland, want een dier met eigenaar mag niet gevangen worden.

mijn kat mankte ook, is ook door de dierenambulance opgehaald.. godzijdank, want die bleek bij onderzoek heupvleugel gebroken te hebben en een buikhernia door een aanrijding. liep nog wel rond maar mank. iemand vermoedde een ongeluk omdat een auto wegpeerde, geen klap, geen rem of geen ongeluk gezien..

dierenambulance is toen niet rond gaan vragen voor een eigenaar, sterker nog, dierenarts dierenambulance en asiel hebben toen registratie fouten gemaakt waardoor het een week bellen koste voor ik mijn kat gevonden had.

ik heb de volle factuur moeten betalen.. uiteindelijk de verblijfskosten in het asiel teruggekregen omdat ze door hun eigen fouten niet allert op mijn directe bellen mijn kat konden indentificeren.

eerst betaald, daarna gewoon dat deel wat onterecht was teruggevraagd en gekregen.

aan de buitenkant kun je niet altijd zien of een kat hulp nodig heeft of niet..
deze kat liep mank, en stoffig en oud.. geen eigenaar bekend bij de aangevers.
chipregestratie blijkbaar ook nog eens foutief. dus zelfs als ze m hadden uitgelezen waren ze niet bij TS uitgekomen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-01-18 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:46

safina schreef:
Of om je principes.

Ik schat in dat TS hem ook niet op zou halen als een ander de rekening zou betalen, puur uit principe.

Het is meerdere keren door bokkers aan de TS aangeboden, maar is ze niet op ingegaan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:49

Als ts de kat terug had willen hebben had ze hem al lang opgehaald. ik denk dat ze de kat daar laat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:50

@elena: alleen omdat jij zo coulant bent geweest om die rekening te betalen, betekent nog niet dat je dat ook verplicht was...

Never mind, ik ga het topic ontstippen. Mijn conclusie is vooral dat bokt het blijkbaar heel normaal vindt dat een dierenasiel wat onrechtmatig en onprofessioneel handelt en dit steunt. Want ach, arme vrijwilligers en ach, ze doen het met de beste intenties... zo sneu anders :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:50

elenaMM77 schreef:
een kat die lijkt op een zwerver, zich zo ook gedraagt, zo ook wordt aangemeld door de mensen die een vangkooi vragen en mogelijk hulp nodig heeft.. is niet illegaal..

*vind jij* niet illegaal. Als je dat zeker wilt weten met een complexe zaak als deze, zal het dat moeten voorleggen aan een rechter. ;)

Het zou in deze discussie een hoop schelen als mensen hun meningen niet presenteren als feiten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:52

Sees schreef:
Wèrkelijk waar waar gáát dit in godsnaam over... Waar zijn we mee bezig mensen :? ?

Anyway, terug on topic, is het nu duidelijk wat er gaat gebeuren? De kat gaat niet terug naar TS (in mijn ogen ook maar beter, als het beestje oud, stoffig en mank is) dan wordt het doel dat het beestje had misschien niet meer gediend en wie weet kan het beestje alsnog wel heel goed wennen aan een nieuw warm nestje? Zou niet de 1e keer zijn?

Wendy schreef:

Alsóf die mensen die het beest gevangen hebben, dat op dat moment wisten? Alles wees er op dat het een zwerver betrof.

idd...

als je het al een andere term wilt geven is het geen ontvreemden..
maar een gevonden voorwerp..

klaarblijkelijk liep dit 'voorwerp' uit buiten t erf, was de eigenaar van het 'voorwerp' onbekend..
is daarom 'gevonden voorwerpen gebeld' of ze het voorwerp aub willen komen ophalen want het is niet van hen en het loopt op hun erf/terrein.. gevonden voorwerpen heeft het voorwerp op gehaald en in bewaring genomen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:54

safina schreef:
elenaMM77 schreef:

*vind jij* niet illegaal. Als je dat zeker wilt weten met een complexe zaak als deze, zal het dat moeten voorleggen aan een rechter. ;)

Het zou in deze discussie een hoop schelen als mensen hun meningen niet presenteren als feiten.

dan moet TS dat vooral doen als ze dat wil..
normale gang van zaken is je kat terughalen met of zonder betalen, ligt er aan hoe stug of stijf het bedrijf is waar je het dier moet halen.. daarna vecht je maar uit hoe het zit..

je kunt zeggen, had ook andersom gekund.. ja had gekund, asiel koos om de kat niet gratis weg te geven in de hoop dat ze ooit hun dienst vergoed kregen..

TS heeft dan de keuze:
1. betalen en daarna uitvechten
2. niet betalen, kat laten zitten en via juridische weg kat opeisen
3. niet betalen, en gelijk overal proberen te halen behalve op de juiste manier..

TS koos zelf voor 3.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:00

elenaMM77 schreef:
3. niet betalen, en gelijk overal proberen te halen behalve op de juiste manier..

Wat is dan volgens jou de enige echte correcte wettelijke manier?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:00

Dat dat de normale gang van zaken is, dat wil niet zeggen dat het de juiste gang van zaken is. :)
En zowel telefonisch als via mail is er contact geweest, dus roeptoeteren dat ze gelijk wil halen en dingen niet op de juiste manier oplost is wel erg kort door de bocht.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:04

upendo schreef:
Dat dat de normale gang van zaken is, dat wil niet zeggen dat het de juiste gang van zaken is. :)
En zowel telefonisch als via mail is er contact geweest, dus roeptoeteren dat ze gelijk wil halen en dingen niet op de juiste manier oplost is wel erg kort door de bocht.

Spreeuwengedrag........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:05

elenaMM77 schreef:
normale gang van zaken is je kat terughalen met of zonder betalen, ligt er aan hoe stug of stijf het bedrijf is waar je het dier moet halen.. daarna vecht je maar uit hoe het zit..

*jij vindt* dat normaal. Wat jij normaal vindt hoeft een ander niet per se normaal te vinden, lijkt mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:09

upendo schreef:

Ik ben bang dat je daarna aan het kortste eind trekt, dat je kunt fluiten naar je centen, dan heeft het asiel als nog dat waar het om te doen was ( er van uit gaande dat het niet op de juiste manier is gegaan).

Evi84

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:21

Als het mijn kat was geweest zou ik in deze situatie zodra het asiel deze kat wil aanbiedt voor adoptie - een klacht indienen bij de politie wegens heling.

upendo

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:22

Is er in zekere zin niet al sprake van heling als het asiel de kat alleen terug wil geven tegen betaling?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:24

upendo schreef:
Is er in zekere zin niet al sprake van heling als het asiel de kat alleen terug wil geven tegen betaling?

Dat weet ik niet - dat klinkt mij meer als diefstal

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:02

elenaMM77 schreef:
dan moet TS dat vooral doen als ze dat wil..

je kunt zeggen, had ook andersom gekund.. ja had gekund, asiel koos om de kat niet gratis weg te geven in de hoop dat ze ooit hun dienst vergoed kregen..

TS heeft dan de keuze:
1. betalen en daarna uitvechten
2. niet betalen, kat laten zitten en via juridische weg kat opeisen

TS koos zelf voor 3.

Tja, alsof het asiel geen keuzes had?

Ze hadden kunnen kiezen voor:
1. Oh het was geen zwerver of wegloper. Foutje, we brengen hem terug.
2. Geld vragen en als de eigenaar dat niet wil alsnog terug geven vanwege de fout die ze gemaakt hebben en hopen dat ze er een nieuwe donateur bij hebben.
3. De eigenaar niet meer als eigenaar willen erkennen, weigeren de kat hoe dan ook terug te geven en de kat gaan herplaatsen.

En het asiel koos voor 3.

En het probleem met 3. is dat ze daar wettelijk gewoon de fout mee ingaan. Over geld vragen voor hun eigen fout, daar kan je nog over discussiëren of ze in hun recht staan, al staan ze daar zwak. Maar zomaar het eigenaarschap ontnemen valt op geen enkele manier te verdedigen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:07

simongek schreef:
upendo schreef:
Een gedomesticeerde hond kun je heel goed vergelijken met een erfkat. :j

Het gaat er wel om dat je je verantwoordelijkheid neemt en niet denkt mooi daar ben ik vanaf

Een erfkat is ook een gedomesticeerd dier en heeft in dit geval ook zeker een eigenaar, de Ts heeft het dier overgenomen. Dat hij schuw is heeft er mijn inziens niks mee te maken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:54

DatBenIkNou schreef:
upendo schreef:
Ben ik het niet mee eens Gwen. Ik heb wel een paar PB's met scheldwoorden en doodswens binnengekregen n.a.v. dit topic hoor.

Serieus??? Hebben die mensen geen leven of zo??
Corrie dont worry! Laat je niet van de kaart brengen door 1 mafkees.

Oeps dit druist een beetje tegen elkaar in geloof ik, jeetje! :D
Kan het allemaal niet meer volgen en bijhouden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:06

DatBenIkNou schreef:
DatBenIkNou schreef:

Daarom zou het prettig zijn als iedereen pas reageert als hij/zij bijgelezen is... Ergens op reageren/plasje overheen doen terwijl het topic alweer tig pagina's verder is is vaak niet handig.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:21

DatBenIkNou schreef:
DatBenIkNou schreef:

:D