Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:07

Quote schreeuwen Arnjojo....
Wie zegt dat ik moet gillen? Mijn honden hebben betere oren dan ik hoor....
Wat is freken? Kan het nergens vinden in het woordenboek... misschien bedoel je wreken?
DAt doe ik dus niet....mijn honden blaffen op 2 momenten, als ik thuiskom, en als ze bij de buren een kat zien lopen.
Bij de eerste stopt het als ik binnenkom en dag meiden roep, als ze in de tuin zijn loop ik naar de achterdeur, haal ze binnen en doe de deur dicht. Heel makkelijk....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:38

Mensen lijken vaak te denken dat je alleen boven een hond kan staan als je geweld gebruikt of tegen je hond gaat lopen brullen als ze wat verkeerds doen. Maar zo zit een hond niet in elkaar, die snapt daar niks van en je komt er zo echt niet boven te staan. Ik bedoel hiermee niet dat ik denk dat billy dat doet, dus het is absoluut geen aanval, maar het is gewoon iets wat je vaak ziet.

Een hond staat te blaffen en de baas geeft een brul dat hij zijn kop moet houden. Hond denkt, oh mooi baas doet lekker mee, en gaat nog harder tekeer. Tja dat werkt dus niet.
Je moet bij honden gewoon ff logisch nadenken, dan snap je dat.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:47

Lysette schreef:
verography schreef:
De pennen zijn 3 cm kort en ontzettend bot en als je zelf je vinger erin duwt voel je helemaal niets. Mijn tante zei ook als eerste tegen mij: Heb je django ooit horen piepen van de pijn? Nee dus, wat aangeeft dat het hem, een duitse herder, geen pijn doet. En die hond is echt een doetje dus die zou het zeker laten merken als het hem zeer doet.

En waarom loopt ie dan ineens mee zonder te trekken? Omdat zijn nekje lekker gemasseerd wordt als ie in de riem hangt ofzo?
Je kunt jezelf wel voor de gek gaan houden maar die hond stopt niet met trekken omdat het geen pijn doet en ook niet omdat ie die riem er wel eng uit vindt zien ofzo.

Haha, maar dat doet die niet hoor. Hij probeert nog steeds te trekken, maar zet niet door. Idd omdat die halsband hem zegt dat niet te doen. Zouden ze geen prikband hebben dan zou hij niet tot moeilijker gecorrigeerd worden voor het trekken en dan sleurt hij je echt mee. Maar echt pijn doet het niet want anders hoor je hem echt wel janken.

En over cursussen etc, de hond luisterd echt wel goed alleen als die erg nodig moet plassen over overenthousiast word dan zitten zijn oren verstopt Haha! .

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:52

arnjojo schreef:
schreeuwen is dat de manier van respect? Je hond kan ook luisteren als je het gewoon zegt! Mijn hond blaft alleen als er iets is. Blaffen er andere honden en hij doet een keer spontaan mee zeg ik het gewoon tegen hem en voila hij stopt. Schreeuwen naar je hond omdat hij iets doet wat niet mag vind ik net zo erg als slaan, prikbanden en dergelijke! Dit is geen manier van je hond 'goed' opvoeden. Dit is jezelf niet onder controle hebben en je eigen frustratie op je hond freken

Ik weet niet wie jij allemaal heb zien schreeuwen naar hun hond. Persoonlijk ben ik dat nog niet tegen gekomen. Wel de stemverheffing, tja dat klinkt iets harder omdat je je stem verheft, maar door die klank weet de hond wel dat het niet mag. Als je op een normale manier foei zegt, heeft het woord foei geen bestraffende betekenis. Zeg je het op een strenge manier, met klein beetje stemverheffing, dan koppelen ze de verandering van toon aan het woord. Dat is hetzelfde als de hond braaf is, dan verandert je klank vorming omdat je dan heel vrolijk gaat praten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:13

Wij hebben 2 mechelaars thuis, 1 ex politiehond en een 2 jarige ex-asielhond, ik heb mijn stem tegen beide nooit hoeven verheffen. Niet omdat het zulke engeltjes zijn maar gewoon de manier van je lichaam gebruiken en hoe je erbij kijkt, net als bij paarden. Mijn honden weten heel goed wanneer het 'menens' is. Daarbij heeft Layla dus altijd pakwerk gedaan, maar hgeen haar op mijn hoofd die eraan denkt haar met een prikband of whatsoever uit te laten of aan het werk te zetten. Met werk gebruik ik een gecorrigeerde slipketting, groot gedeelte van leer, laatste kleine stukje is slipketting, misschien 8/9 schakels. Zodat ik wel iets beter door kom als ze los moet laten/moet wachten maar niks forceer of dichtknijp

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:14

Billy schreef:
Hoe wilde je dat dan doen met een superdominante hond?
Met de clicker en foei? Daar red je het echt niet mee

Hier moet ik je weer gelijk in geven. Onze oudste border (ahum, 'border', hij is volgens mij niet bepaald raszuiver en heeft eerder het model van een duits, 62cm groot, 30kg) was in zijn jongere jaren gruwelijk dominant. Mijn vader trainde daar destijds mee, gehoorzaamheid op hoogste niveau, dus het is niet zo dat hij geen opvoeding gekregen heeft of totaal niet luisterde. Maar op een gegeven moment kwam het gewoon zover dat hondlief zichzelf grommend omdraaide naar mijn vader omdat hij een beetje streng was in zijn bevelen. Wat doe je dan? Foei zeggen Haha!? Hondlief heeft toen toch ook eventjes gevoelt waardat zijn plaats was..
Ook eventjes melden dat het er zeker niet altijd zo aan toe gaat. Vader geeft al jaren les op de hondenschool, volledig op de positieve manier. Als hij met onze andere hond aan het trainen is, is hij constant met een piepstemmetje bevelen aan het geven..

Daar moet ik de prikband-voorstanders dus wel gelijk in geven. Elke hond is anders, en ik kan geloven dat er honden zijn die zeker niet genoeg hebben aan een tuigje, een clickertje en een snoepje..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:31

verography schreef:
arnjojo schreef:
schreeuwen is dat de manier van respect? Je hond kan ook luisteren als je het gewoon zegt! Mijn hond blaft alleen als er iets is. Blaffen er andere honden en hij doet een keer spontaan mee zeg ik het gewoon tegen hem en voila hij stopt. Schreeuwen naar je hond omdat hij iets doet wat niet mag vind ik net zo erg als slaan, prikbanden en dergelijke! Dit is geen manier van je hond 'goed' opvoeden. Dit is jezelf niet onder controle hebben en je eigen frustratie op je hond freken

Ik weet niet wie jij allemaal heb zien schreeuwen naar hun hond. Persoonlijk ben ik dat nog niet tegen gekomen. Wel de stemverheffing, tja dat klinkt iets harder omdat je je stem verheft, maar door die klank weet de hond wel dat het niet mag. Als je op een normale manier foei zegt, heeft het woord foei geen bestraffende betekenis. Zeg je het op een strenge manier, met klein beetje stemverheffing, dan koppelen ze de verandering van toon aan het woord. Dat is hetzelfde als de hond braaf is, dan verandert je klank vorming omdat je dan heel vrolijk gaat praten.

Je kan een hond heel goed foei, of nee aanleren. Zo hoef je niet eens je stem te verheffen, maar gaan ze het woord begrijpen en stoppen ze waar ze mee bezig zijn.
Je kan het nog zo hard met stemverheffing zeggen, ze snappen echt het woord foei niet als je het ze niet aangeleerd hebt. Ja omdat je je stem verheft schrikken ze en zullen ze stoppen.
Ik vind het ook altijd erg grappig als mensen een hond hebben, en die heeft een stuk uit de bank geknaagd, dat als ze foei zeggen dat hij zo schuldig kijkt, dat kunnen ze helemaal niet. En veel mensen zeggen ook, ja hij weet dat dat niet mag.
Het enige wat ik dan zeg is, oh hoe weet hij dat dan, heb je hem dat geleerd?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:01

Mijn hond zal het niet wagen om zich naar me om te draaien en een grote mond te geven en mijn kruising husky teef is toch vrij dominant net zoals mijn alfa bullmastiff reu dat was.

Een hond is een dier dat gedrag vertoond wat hem/haar iets oplevert, daar zijn we het denk ik allemaal wel mee eens.
Dus is het zeer belangrijk om OP TIJD te belonen.
Met je stem ban je vaak al een fractie van een seconde te laat. Je moet belonen wanneer het gewenste gedrag begint, niet wanneer het al compleet uit gevoerd is. Dit lukt perfect met een clicker. Een clicker is geen wondermiddel, het is een hulpmiddel om te belonen. Iets dat je altijd bij je hebt zodat je ten alle tijde consquent kan belonen.
Het valt mij vaak op dat mensen wel consquent kunnen straffen maar dat consequent belonen er nog wel eens bij in schiet.
Of dat de hond ineens op een andere manier beloond wordt dan anders. Tja , dat snapt het beestje niet he.

Als je dus consequent dezelfde beloning op de juiste manier en op de juiste tijd gebruikt zal de hond gewenst gedrag vaker gaan vertonen.

Voor ongwenst gedrag gebruik ik een duidelijk "nee", zodra ik dit zeg houden ze meteen op om naar me toe te lopen en te gaan zitten. Vooral de Bullmastiffpup waarmee ik nu maar 3 weken bezig ben is hier gevoelig voor. Zij weet al dat als ze het gedrag staakt waarmee zij bezig is als ik nee zeg en bij me komt er iets te halen valt.

Op een gegeven moment hoef je steeds minder nee te zeggen en zal de hond in de buurt blijven omdat JIJ het interessantste, lekkerste object bent dat hij/zij kent. Bij jou in de buurt van er immers altijd wat te halen, het zij iets lekkers of een speeltje.

Dit is positief trainen, er is niks geen soft gedoe aan, het is wetenschappelijk onderzocht door kynologen en het werkt.

Misschien is het leuk om eens een proefje te doen met de IPO herders hier? Consequent belonen op het juiste moment?
Ik zeg niet dat het bij jullie honden ook werkt maar niet geschoten is altijd mis toch? Ik ben zeer benieuwd of het bij jullie honden ook aan slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:59

Gisteren in Elburg weer eens in een massale vechtpartij gestaan met mijn diensthond waarbij volop werd geslagen, getrapt, gegooid met glazen, stenen, etenswaren, enz en het geschreeuw letterlijk oorverdovend was.
heb nog even met een glimlach aan jullie clicker gedacht.... Clown

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:04

Ik zeg ook niet dat je allen zo zou moeten trainen maar is het misschien iets om erbij te doen om de aandacht op je vast te houden? Zoals ik al zei, het is geen wondermiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:14

Ja, kan ik hem mooi tussen m'n tanden klemmen als ik links de hond heb en rechts de lange wapenstok en maar hopen dat de hond het hoort ROFL

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:24

Prima hoor, als jij liever je hond met geweld traint omdat het volgens jou niet anders kan zal het wel zo zijn.
Wie ben ik om daar over te oordelen.
Dit bedoel ik dus precies met het weinig openstaan van IPO trainers voor andere methoden.

Nogmaals de clicker is alleen een beloningsmiddel!!!!! Een beloning die je kan gebruiken tijdens de training.

Zucht......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:44

Ik train geen IPO en je antwoord bewijst alleen dat je mijn posts niet goed gelezen hebt.
Ik beloon mijn honden zeer zeker maar corrigeer ongewenst gedrag net zo goed.
Door de manier waarop ik ze corrigeer hebben ze zelden een correctie nodig.
Het is net als een omheining met weinig stroom wat soms wel en soms niet werkt, daar blijven paarden regelmatig tegen aan duwen om te kijken of ze over het hek kunnen grazen.
Weten ze dat de omheining altijd in orde is en dezelfde reactie geeft zullen ze er mee ophouden het te proberen...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:42

Lia_ schreef:
Gisteren in Elburg weer eens in een massale vechtpartij gestaan met mijn diensthond waarbij volop werd geslagen, getrapt, gegooid met glazen, stenen, etenswaren, enz en het geschreeuw letterlijk oorverdovend was.
heb nog even met een glimlach aan jullie clicker gedacht.... Clown

Als je ook maar iets van clickertraining had geweten had je geweten dat je het alleen gebruikt om een oefening aan te leren en daarna dus afbouwt. Dus als je hond die oefening die je daar vraagt had beheerst en voldoende gewend is aan die situatie had je de clicker ook niet nodig gehad.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:50

Billy schreef:
Persoonlijk vind ik een clicker een nutteloos apparaat Haha!
En sommige dingen weet je gewoon als je met een hond bezig bent, bij deze hond ook dat een clicker niet werkt. Voor jij hebt kunnen clicken is dat dier je al 7 keer de baas Haha!

Trainen staat los van opvoeding. Met een hond die dominant is over jou zou je prima kunnen clickeren, je gaat namelijk geen conflict aan en de hond wil graag wat verdienen.

Los daarvan is het niet handig als je hond dominant is over jou en daar moet je dus wat aan doen. Maar dat kan ook prima zonder pijn, geschreeuw en geweld. Sommige mensen zijn gemakkelijk leider, anders moeten er meer moeite voor doen. Het is iets wat je uitstraalt richting je hond: jij neemt beslissingen, jij néémt de leiding (en het overgrote deel van de honden wil ook heel graag dat jij die leiding neemt) en je bent daarin consequent. Bovendien is een mens vele malen intelligenter dan een hond, maak daar dan ook gebruik van.
Maar omdat het niet voor iedereen even gemakkelijk is, is een hele zelfverzekerde hond niet voor iedereen geschikt. Als je het niet in je hebt moet je geen hond nemen die dat wel nodig heeft. Net zoals je geen jachthond moet nemen die veel beweging nodig heeft terwijl je niet van wandelen houdt, maar het bijv. wel heel leuk vind om jachttraining te doen.

Als je met geweld je hond onder bedwang moet houden is het naar mijn mening ergens al heel ergens mis gegaan.

(en nu heb ik het even niet over honden die al zwaar ontspoort zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:58

Oefeningen aanleren doe ik gewoon met brokjes frolic als beloning, vinden ze veel lekkerder dan een clicker Ja
Hoe corrigeer je dan je hond, door hem geen klikje te laten horen????
Daar zullen die van mij echt van onder de indruk zijn Haha!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:05

Lia_ schreef:
Oefeningen aanleren doe ik gewoon met brokjes frolic als beloning, vinden ze veel lekkerder dan een clicker Ja
Hoe corrigeer je dan je hond, door hem geen klikje te laten horen????
Daar zullen die van mij echt van onder de indruk zijn Haha!

Een click wordt altijd gevolgd door een beloning. Voordeel is dat je super goed kunt timen en dus perfectie met oefeningen kunt trainen (kan met gewoon belonen ook wel maar het is lastiger).
Het leuke van clickertraining is dat de honden zo graag willen dat geen beloning voor hun al de straf is. Correcties zijn niet nodig omdat de hond het juist goed wil doen, hij wil immers die beloning. Als de hond het commando niet opvolgt kan dit verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld omdat hij de oefening niet goed genoeg beheerst in die situatie of omdat er een heleboel prikkels zijn. Dan kun je een ruk aan die ketting geven, je kunt ook een stapje terug doen in de trainig of je motivatie verhogen.
De honden zijn in ieder geval een stuk meer ontspannen en niet bang om een foutje te maken. Vooral dat laatste is heel erg fijn want je ontneemt geen eigen initiatieven waaruit je heel mooi gedrag kunt trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:09

Laten we het er maar ophouden dat er net iets te veel verschil tussen onze "oefeningen" zit......

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:11

Volgens mij is volgen gewoon volgen. Denk dat er meer een verschil in mentaliteit zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:18

eh...die van mij doen iets meer dan volgen Haha!
http://www.destentor.nl/regio/veluwenoo ... Elburg.ece
Hier was ik als hondengeleider bij en ik zit nu dus met links te typen omdat één van de straatklinkers waarmee we bekogeld werden vol op mijn hand kwam waardoor mijn pezen beschadigd zijn.
Mijn hond moet dus iets meer doen dan gemiddelde hobbyhond......
Had ik op dit moment geen 100% controle over mijn hond gehad had ik hem met een onbruikbare hand niet kunnen houden en had je dus een loslopend wapen in het publiek gehad met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-08 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:19

en nee.... hij had geen prikband om maar gewoon een standaard brede riem waar ze gewoon lekker in kan hangen als we aan het "vegen" zijn....

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:29

Ja maar volgen mep je er ook in, dat is dus wel degelijk een verschil in mentaliteit.
Ik zou mijn hond niet voor zoiets willen inzetten als ik er van overtuigd zou zijn dat ik dan met pijn moet werken. Jij moet dat ook niet maar kiest er wel voor. Dat is toch een verschil tussen jou en mij?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:32

Amen, Lysette.
Jij wil die trainingen met hem volgen. Waarom moet de hond er dan onder leiden. Ik neem aan dat als je gewoon loopt met de hond, hij ook moet volgen. Gebruik je dan ook je hulpmiddel? Of is het dan wel met stem ed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:34

Als je mijn posts gelezen had had je deze vraag niet hoeven stellen...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:36

Ik kan het zo snel niet terug vinden. Dus vraag ik via deze weg het antwoord op de vraag.