Daarom...steriliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myra87

Re: Daarom...steriliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:36

Ik ga mits december ook een kat uit het asiel halen

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:41

Yamcha schreef:
Lieve kat Lovers

hihi ik ben geen kattenmens Bloos , heb deze dan ook aangeschaft voor mijn dochter, maar gelukkig past ze wel heel goed bij ons. Knipoog

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:44

Wij hebben ook 3 nestjes gehad Knipoog
Ze waren net bij ons en toen was het raak.
Ze zijn nu alle 2 gesterilliseerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:40

@twister42: ik ben ook geen kattenmens, maar ik vond dat kleine katje toen zo leuk Lovers
Heb toen tegen de fokker gezegd dat ik er over na zou denken, ben toen als een idioot belachelijk veel over katten gaal lezen en leren, en nam het kleine ding toen in huis.
Voor mijn kleine Sanka die dood is, komt er geen vervanger, en ik weet niet of ik ooit nog een kat aanschaf. Maar mijn katje blijft tot zijn dood Lovers

@ Picobello: zover zou ik toch niet gaan voor een kip hoor
Ook omdat ze het bijna nooit halen als ze ziek zijn..... Ach gut
Ik wil er best eens mee naar de DA, maar daar houdt het eigenlijk ook wel op.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:57

Misschien interresant voor sommige Vlamingen, en Nederlanders die de Vlaamse zender 1 kunnen ontvangen.
Ik hoorde dat een van de (discussie)onderwerpen van Volt deze avond om kwart voor tien de overvolle dierenasiels is. ( http://volt.een.be/ )

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:10

@Yamcha onze tijger mag ook gewoon blijven hoor, maar toen ze vanmiddag een vriend meenam die toen ik voor haar de deur opendeed gewoon dacht mee naar binnen te wandelen heb ik toch mijn voet er voor gestoken. (heb ook drie honden lopen) tijger kan daar alles mee doen maaar een vreemde kat word wat moeilijk, we hebben zelfs geregeld dat ze van de zomer bij de honden in het pension mag en niet alleen op de poezenafdeling. ondanks dat ik geen katten mens ben zal een dier wat ik aanschaf niet te kort komen, dan eet ik zelf wel een sneetje minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:35

Dabedoelik Lachen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:46

Iemand nog een goede tip? Ik heb hier een schat van een wilde boskat lopen. Een moppie als je maar niets van haar wil! Dan veranderd ze in een mini tijger. Ze haald je helemaal open.
Nu wil ik haar laten steriliseren maar zowel ik als de dierenarts weten niet hoe wij haar in en uit een kistje krijgen en er een spuit in moeten dauwen zonder dat er gewonden vallen. Iemand de gouden tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:54

Koop een harnas Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:29

Loopt ze buiten Kohtje? Anders zou je een vangkooi van de DB kunnen lenen... Sardientjes erin en zodra de kat naar binnen stapt dan sluiten de hekjes.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:44

Ik heb zelf 2 katten, een mannetje en een vrouwtje, de ene is gestiriliseerd, en de andere gecastreerd.

Onze katten lopen ook gewoon buiten, en we willen niet dat hun bezwangerd word/gaat bezwangeren.

Ben het wel met de TS eens, zoveel katten, en het worden er steeds meer. Ik ben naar de Canarische Eilanden geweest, en daar was echt een overschot aan katten.. Die kwamen gewoon naar de terrasjes doe opzoek naar wat eten.. Ik vond dat zo zielig..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:56

Quellian schreef:
Loopt ze buiten Kohtje? Anders zou je een vangkooi van de DB kunnen lenen... Sardientjes erin en zodra de kat naar binnen stapt dan sluiten de hekjes.

Ze komt zowel binnen als dat ze buiten loopt.
We zijn ind. bezig met een vangkooi.
Zal het nog eens aan de dierenabulance vragen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:16

Ik las een opmerking, dat er alleen met 100% gezonde katten gefokt mag worden, dus raskatten. En ja, raskatten worden, bij de serieuze fokker tenminste, gecontroleerd op infectieziekten, en ook mogen ze niet op straat lopen, maar in een omheinde tuin, of kattenren. Maar...om een ras te starten, en in stand te houden, zijn dieren nodig met gelijke eigenschappen. Die vind je bij verwante dieren. In-en/of lijnteelt dus. Er is dus een beperkte genetische basis, met alle risico's op erfelijke afwijkingen. Maar ja, die worden weggemoffeld, doodgemaakt, of voor weinig aan liefhebbers, weggegeven. Die zie je niet op de tentoonstellingen, en je ziet ze niet op de websites van de fokkers terug.
Liefhebbers (?) accepteren het dat Perzen maar 12 jaar worden (tuurlijk zijn er uitzonderingen die maar liefst 15 jaar worden, zoals de Pers van tante Bep haar zus van de neef van buurvrouw Toos) of dat er rassen zijn die gevoelig zijn voor hartafwijkingen waardoor sommige kittens daarvan nog geen jaar oud worden.

Eigenlijk is de huis-tuin- en keukenkat meestal sterker, eerlijk gezegd. Alleen, bij HTK katten neemt de eigenaar weer niet de moeite om op kattenleukemie, kattenaids ed te testen, want dat kost geld...
En mensen willen geen geld betalen voor een htk kat, die vaak in een impuls is aangeschaft. Mensen willen vaak al geen geld betalen voor sterilisaties...
Het mag niks kosten, en dat is het grote probleem met katten.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 12:31

Mijn mening en die geld voor elk dier:

Fok alleen ter verbetering van het ras en nooit of te nimmer ter vermeerdering.

En verbetering houdt in dat lichamelijke gebreken zoals te platte snuitjes bij perzen eruit gefokt moeten worden.
Het punt van de HTK (officiele naam Europese Korthaar oftewel EK) is dat er al een overschot van is. Gezond of niet. Er zijn meer van deze katten dan beschikbare baasjes. Daarom mogen ze van mij er een sterilisatieplicht opzetten middels de wet. Ik zeg niet dat deze maar eeuwig aangehouden moet worden maar ik denk als dit uitgewerkt zou worden, mensen ook meer moeite doen om bv een verwilderde kat te vangen. 100% van alle EK laten helpen is niet haalbaar maar voor degenen die een dak boven hun hoofd hebben is dat wel mogelijk. En door dat te doen hebben andere katten weer een kans op een baasje.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:48

HBVisser schreef:
Onschuldige kittens die doordat 1 persoon het niet nodig vond om te steriliseren worden ingeslapen.
DAAROM! steriliseren.

Inderdaad!
En niet alleen daarom, maar ook voor de welzijn van de poes zelf. Elke krolsheid, elke keer weer die hormonen, haar hele leven lang. Dit is slecht voor het welzijn van de ongesterilseerde poes.
Wanneer ze gesteriliseerd zijn, zijn die hormonen 'in bedwang'. De poes zal rustiger van aard worden, zeker tijdens haar seksueel meest actieve periode (vanaf lente tot aan de herfst).

Er bestaat veel problematiek in Nederland wat betreft zwerfkatten! Asielen zitten vol, ongewenste kittens worden gedumpt, de zwerfkatten verwilderen. Deze vermeerderen snel. De zwerfkatten zorgen voor overlast (Bel als voorbeeld even één keer met de vogelbescherming en vraag hoe het gaat met de vogelpopulatie in Nederland!!). Bovendien lijden de zwerfkatten aan ziektes, verzondingen en vergiftiging.

Ikzelf woon (doordeweeks) in Leeuwarden. Hier zijn erg veel zwerfkatten!! (niet geteld). Maar een stad als Rotterdam telt al zo'n geschatte 30.000 zwerfkatten!!
Binnen de opleiding Diermanagement schrijven wij beleidsnotities/discussiestukken wat betreft de zwerfkat-problematiek in Nederland. Wanneer ik meer weet, n.a.v. die beleidsnotitie, over de aanpak en prefentie etc.. of gewoon over de zwerfkatten.. dan zal ik het hier wel posten Knipoog!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:56

kohtje schreef:
Iemand nog een goede tip? Ik heb hier een schat van een wilde boskat lopen. Een moppie als je maar niets van haar wil! Dan veranderd ze in een mini tijger. Ze haald je helemaal open.
Nu wil ik haar laten steriliseren maar zowel ik als de dierenarts weten niet hoe wij haar in en uit een kistje krijgen en er een spuit in moeten dauwen zonder dat er gewonden vallen. Iemand de gouden tip?

Op de DAP in Enschede werden gemiddeld 20 zwerfkatten (gevangen door de DB) per dag onder narcose gebracht en gecastreerd. (Ik liep er een half jaar stage). Deze waren zo wild dat ze (zelfs met harnas Knipoog) niet te hanteren waren.
Oplossing: Opdrukkooi!
Het ziet er niet diervriendelijk uit, maar m.b.t. de stress van de kat zelf en de handen en armen van de assistent, is dit wel de beste manier..

Om de wilde boskat in een kooi/kistje te krijgen.. hmm, dan zou ik haar ook gaan lokken met voer (eventueel een speciale lok-kooi gebruiken). Succes! *Hoe gaat het er nu mee?..*

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:39

Ja er is inmiddels veel veranderd in Enschede. Wij zijn die gekke mensen die een hele groep verwilderde katten +- 200 weg hebben gevangen bij de Posten. En die kooi ken ik ook erg goed.
Werkt perfect.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:56

@Yamcha: Ik ben best wel een beetje gestoord soms hoor...
Maar toch, mijn kippen zijn erg aanhankelijk en gezellig en dan probeer ik er toch veel voor om ze langer bij me te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:02

Snap ik wel Ja

Ieder zijn ding hoor, ik zou het niet doen Lachen

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:12

Onze 3 katten zijn ook gecastreerd. 2 van de 3 hebben we gekregen doordat er op een dag een doos in de stal stond, met 4 kittens erin.. 7 maanden later fijn laten castreren en een chip erin. Vooral chippen is erg handig in deze tijd.. en ook echt nodig! Lachen

Super topic btw.. vind het zo erg als ik weer een kattenlijkje tegenkom.. (Regelmatig in deze buurt, wonen vlak bij het spoor)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:15

Dat er alleen met raskatten gefokt mag worden slaat natuurlijk nergens op

Ben het er wel mee eens dat iemand niet zomaar voor de lol een nestje moet gaan fokken zonder goed te hebben nagedacht over wat er allemaal bij komt kijjken en hoe je de kittens naar nieuwe huisjes gaat krijgen.

Wij hebben altijd de europese korthaars gehad, de huis tuin en keukenkatten dus. Wij hebben ooit een nestje gehad en verder niet, kittens hebben allemaal een geweldig nieuw huisje gehad.

Ras kat wil ik niet, ik heb momenteel nog een kater van ons nestje van vroeger en een zwerfertje.

Mocht ik ooit nog weer een kat erbij willen komt er gewoon weer een europese korthaar

Zwerfkatten zitten hier ook maar dna op de campings waar de mensen niet de moeite nemen om hun kat weer mee naar huis te nemen na vakantie.

Ik heb vaker gezien dat mensen met dure raskatten hun kittens niet kwijt raken dan mensen met europees korthaar netjes.

We hebben twee katers de een is gecastereerd, de andere niet. Onze poezen ehbben we wel bijan altijd laten steriliceren omdat we zelf geen nestje wilde.

Fokken doe je niet zomaar en zolang mensen er over nagedacht hebben zie ik niet in waarom mensen niet een nestje zouden mogen nemen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 14:34

Het probleem is (en dat heb ik ook al meerdere maren verteld) dat er een overschot! aan Europese Kortharen is. Er zijn er gewoonweg teveel.
Dan vind ik het oliedom als je er ook nog eens mee gaat fokken. Ik las net dat er alleen al in Rotterdam 30.000 zwerfkatten rondlopen.
Het lijkt me verstandiger om er daar 1 van in huis te nemen dan een nest te fokken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:15

Ja sorry maar ik ga niet naar rotterdam toe om een wilde kat te vangen als ik een nieuwe kat wil.

Van alle dieren is een overschot anders zaten de asiels niet zo bomvol, houd raskatten fokkers ook niet tegen om te fokken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 15:17

Dus des te meer een reden om er iets aan te doen en je kater te laten helpen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:18

Mijn kater komt niet buiten, dus mijn kater maakt ook geen onnodige nestjes