De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:02

Dat meen je toch niet Chiqa?? Haha!

raskatten fokken is wel heel wat anders dan met je huis tuin en keukenkat een nestje krijgen met de plaatselijke zwerver Lachen

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:03

Chiqa schreef:
Quellian schreef:
Van sommige reacties hier valt m'n snuit echt open Wow!

Jammer dat fokkers hun hand niet in eigen boezem willen steken en hun ogen sluiten voor het kattenoverschot waar ze zelf ook een zeer groot aandeel in hebben. Lachen

ik denk eigenlijk dat dat best meevalt. het meeste overschot is aan huis tuin en keuken katten. fokkers fokken raskatten, die zie je toch duidelijk veel minder buiten lopen en zijn ook in mindere maten aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:20

KiWiKo schreef:
raskatten fokken is wel heel wat anders dan met je huis tuin en keukenkat een nestje krijgen met de plaatselijke zwerver

ja tuurlijk is dat anders, nou je zegt het zelf al Kiwiko Huilen van het lachen Komt ook een ding uit met 4 poten en een kop en een staart.
Zonde hoor zou een heel zielig katje voor uit het asiel kunnen worden gehaald....Maar nee dat is anders. Clown

mellamoshan schreef:
. fokkers fokken raskatten, die zie je toch duidelijk veel minder buiten lopen en zijn ook in mindere maten aanwezig.

Presies en daarvoor in de plaats kan een kat uit het overvolle asiel gehaald worden Knipoog

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:30

ik ben het wel met Chiqa eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:44

Idd Chiqa dat is heel anders Lachen Lachen

er is ook een paarden overschot, en dan vooral in de papierloze dieren Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:47

Wel of geen ras dat is een oneindige discussie. dat geldt ook voor paarden, honden en andere dieren.
Ik denk dat we beter even ontopic kunnen blijven

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:56

zozo, het was gezellig hier Clown

Ik kan het niet laten om nog één ding te zeggen over de discussie van de afgelopen pagina's Haha!

Mindim schreef:
Als wat meer mensen hun kater lieten castreren, dan was er nu waarschijnlijk niet een overschot aan aangeboden kittens, wat uiteindelijk resulteert in volle asielen.

Naar mijn weten zijn er altijd twee beestjes nodig om iets te verwekken ofniet? Dus de poezen moeten ook gewoon gesterilliseerd worden en niet alleen de katers!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:32

Chiqa, er zijn zo veel papierloze veulens, trekpaardhengstjes, etc die geslacht worden of ergens in een weiland gedumpt worden waar niet meer naar hen omgekeken wordt.
Zullen we dan ook maar zeggen dat niemand een veulen meer mag fokken?
Ook niet met een heel goed paard met geweldige papieren.
Dat alle dekhengsten dus maar gecastreerd moeten worden?
Want dat is het zelfde verhaal als wat jij vertelt over de katten.
Zolang het fokken is (met rasdieren met papier), en niet vermeerderen (zomaar 2 willekeurige dieren met elkaar kruisen) heb ik er geen problemen mee.

Mijn 2 eigen katjes komen ook uit 2 totaal verschillende ouders.
Hun moeder is een noorse boskat, en hun vader waarschijnlijk een rode korthaar (htk kat) (hebben elkaar ook op straat gevonden, moeders liep gewoon los buiten).
Ik hoop dat moeders inmiddels gesteriliseerd is, maar vrees van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:27

Inge_83 schreef:
Zullen we dan ook maar zeggen dat niemand een veulen meer mag fokken?
Ook niet met een heel goed paard met geweldige papieren.
Dat alle dekhengsten dus maar gecastreerd moeten worden?

Ik zeg ook niet dat er helemaal niet meer gefokt moet worden Lachen ik haal alleen maar aan dat de fokkers ook wel eens naar zichzelf mogen kijken en er dus blijkbaar net zo weinig aan doen als
mensen die hun dieren ongeholpen de straat op sturen. Waarom zou een fokker meer rechten hebben
om het prachtige karakter van hun eigen kat en omdat ze zo'n prachtige tekeinh hebben dus wel mogen fokken, en Marietje op de hoek van de straat die al 7 jaar een mooie zwarte heeft geen recht hebben op vermeerdering, dat is toch waanzin?
Dus iemand met een HTK heeft geen recht van spreken want die helpen de kattenpopulatie naar de maan, ja laloene, daar doen ze allebij net zo hard aan mee.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:43

zap schreef:
Naar mijn weten zijn er altijd twee beestjes nodig om iets te verwekken ofniet? Dus de poezen moeten ook gewoon gesterilliseerd worden en niet alleen de katers!

yep ..
toen wij onze dame , 6 maanden oud , naar de da brachten om te laten casteren
had ze een baarmoeder ontsteking en zwanger van meerdere jongen
deze hebben we dus laten "vermoorden"

bezwngerd door de zelfde , volwassen , etterbak
welke mijn bank in de serre , bank in de huiskamer
daarna rende voor zijn leven ivm een achtervolgende
mega lompe veelste grote doberman , alles omverwerpend
in de zaak , mijn winterdekens , fleece dekens en dekjes onder zeek ..

nee men ging hem niet laten castereren .. dat was tegen hun geloof
en wij (wij dus + buren rechts links tegenover etc )
maar met de gebakken peren zitten

thuis pieste die imo nergens tegen aan
bij ons en de niet kat liefhebbende , ook geen kat hebbende dus
buren wel ...

LEUK die mensen die dus zeggen , hij komt zelden buiten
en hij doet thuis ook niks
dus elders ook niks Boos!

een fortuin heeft die kalooote kater ons gekost

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:47

Lieve Nickyu Haha! ,
Die kat had van mij dus mooi een ritje asiel gehad.
Daar wordt ie niet eerder aan het baasje meegegeven voordat ie gechipt en gecastreerd is.
Daarnaast had ik mooi een claim van hier tot tokio bij die mensen neergelegd Knipoog

Krijg inmiddels ook een pesthekel aan die mensen die een ander met hun ellende opschepen,puur en alleen omdat zij er geen last van hebben Boos! Boos! Boos!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:15

KiWiKo schreef:
Dat meen je toch niet Chiqa?? Haha!

raskatten fokken is wel heel wat anders dan met je huis tuin en keukenkat een nestje krijgen met de plaatselijke zwerver Lachen

Ik denk ook dat mensen die een raskat nemen, gewoon geen htk-kat willen. Als je vriendin dol is op Noorse boskatten hoef je echt niet met een standaard lapjespoes aan te komen zetten...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:29

En daarnaast, raskatten worden op behoefte gefokt. Je schiet er niks mee op om een nestje te fokken en niet de mogelijkheid hebben om het te kunnen plaatsen. Altands, lijkt mij.
Kijk maar eens bij de supermarkt hoeveel briefjes er hangen met kittens wanneer het de tijd ervoor is. Twee katten schuld uiteraard, maar het is zelden gewild..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:33

Chiqa schreef:
Quellian schreef:

Jammer dat fokkers hun hand niet in eigen boezem willen steken en hun ogen sluiten voor het kattenoverschot waar ze zelf ook een zeer groot aandeel in hebben. Lachen

Hoeveel raskatten MET stamboom vind jij in het asiel terug?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:34

Fokken lijkt me op zich niet zozeer het probleem. Een goede fokker probeert, dacht ik, zijn bestand te verbeteren door heel bewust te kiezen voor een dier wat iets toevoegt aan de poes die gedekt wordt. Ook, waarschijnlijk, door te kijken naar de voorouders van de dieren, iets wat bij HTK katten vaak niet mogelijk is. Dat is, imo, toch iets heel anders dan het domweg vermeerderen door zomaar twee katten bij elkaar te zetten of je poes een paar nachten buiten te laten.
Blijft dan alleen de vraag in hoeverre het ethisch verantwoordt is om voor een raskat ipv een asielkat te kiezen. En dat is toch ieders persoonlijke keuze, denk ik, het allerbelangrijkste blijft toch dat je het dier een goed, dierwaardig leventje geeft...

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:03

Chiqa schreef:
Quellian schreef:

Hoeveel raskatten MET stamboom vind jij in het asiel terug?

Nee joh, die zetten ze dan toch voor veel geld op MP en dan vangen ze er nog wat voor...
Tenslotte moeten ze in het asiel afstandgeld betalen.. en daar is die raskat te waardevol voor..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:08

Mensen die echt een raskat willen, zullen niet in het asiel een htk kat gaan halen als er toevallig geen raskat te krijgen is. Zo werkt het niet Chiqa.
Ik blijf bij mijn stelling dat raskatten wel voor meer katten zorgen, maar niet voor een groter overschot. Je laat een raskat nou eenmaal niet 'even voor de leuk' een nestje krijgen.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:12

Ik vind dat je een rasdier niet kunt vergelijken met een normaal nestje. Bedenk dat fokkers serieus bezig zijn met hun dieren. Ze laten niet zomaar een nestje komen maar plannen dit oa vanwege de gezondheid van het dier. Daarbij zijn er vaak meer dan genoeg kopers voor een echt rasdier met stamboekpapieren. De meeste fokkers komen dus snel van hun dieren af. Dit in tegenstelling tot mensen die voor de lol een nestje hebben. Goede fokkers hoeven niet te leuren met hun dieren. Veel van hen hebben zelfs al voorinschrijvingen.

Heb een kennis gehad die ook veel overlast had van twee verschillende katten. Bij een was de eigenaar onbekend bij de ander wilde hij niets doen (zag het probleem niet zo Boos! ). De betreffende kennis heeft toen maar zelf maatregelen genomen. Met een soort vangkooi beide katten gevangen en vervolgens bij het asiel in een andere plaats weer afgeleverd. Als niets meer helpt kan dat een oplossing zijn. Laat de eigenaar maar zelf op zoek gaan naar zijn dier. En vaak laat een asiel de dieren ook helpen en chippen. De eigenaar diende dit vervolgens te betalen aan het asiel (die vragen een vergoeding).

Enige tijd geleden zijn in onze buurt zelfs katten "verdwenen" na veel overlast. Dat vind ik wel erg ver gaan maar kan mij het indenken. Dit gezien de schade en overlast, en totale laksheid van veel eigenaren.

Zelf hebben wij ook een kat gehad maar die zat echt in eigen huis of tuin (afgeschermde tuin aan een lijn). Een huisdier behoort niet los door de buurt te lopen. Als eigenaar heb je namelijk totaal geen zicht op het dier. Je kunt dus niet zien of er sprake is van overlast of zelfs schade. Daarbij kiezen andere mensen niet voor een kat. Toen ik zag hoeveel overlast andere katten in onze buurt veroorzaakten (denk aan schade voor houders van vogels, vijvers met dure vissen, gaten in de vijverrand, katten die in huizen van buren komen, hun behoefte doen in tuinen, op auto's springen etc).

Ik kan mij dan ook heel goed indenken dat een fokker van waarschijnlijk een duur ras niet zit te wachten op een zwerver. Het is slecht voor het ras, en de gezondheid van haar raskat. Daarbij zit ze nu met een waardeloos nest, en kan de kat lange tijd geen nest krijgen met een geselecteerde raskat. Als je zelf alle moeite neemt om eigen katten binnen te houden, zit je niet op indringers te wachten.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:12

Chiqa schreef:
Ik zeg ook niet dat er helemaal niet meer gefokt moet worden Lachen ik haal alleen maar aan dat de fokkers ook wel eens naar zichzelf mogen kijken en er dus blijkbaar net zo weinig aan doen als
mensen die hun dieren ongeholpen de straat op sturen. Waarom zou een fokker meer rechten hebben
om het prachtige karakter van hun eigen kat en omdat ze zo'n prachtige tekeinh hebben dus wel mogen fokken, en Marietje op de hoek van de straat die al 7 jaar een mooie zwarte heeft geen recht hebben op vermeerdering, dat is toch waanzin?
Dus iemand met een HTK heeft geen recht van spreken want die helpen de kattenpopulatie naar de maan, ja laloene, daar doen ze allebij net zo hard aan mee.

Marietje op de hoek van de straat heeft zeker het recht om te fokken, maar de kans is heel, heel groot dat ze de kittens nog niet aan de straatstenen kwijtraakt. Kijk anders eens op marktplaats over een maand.
Raskatten zoals van TS zijn gewoonlijk al besproken voor ze geboren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:15

Saningie schreef:
Nee joh, die zetten ze dan toch voor veel geld op MP en dan vangen ze er nog wat voor...
Tenslotte moeten ze in het asiel afstandgeld betalen.. en daar is die raskat te waardevol voor..

Presies...en of ze nu op MP staan of in de asiels zitten, je loopt er toch mee t eleuren terwijl dit eigenlijk gestopt zou moeten worden, haal maar een dier uit het asiel die verdiend ook wel eens
een goed huis.

flowerxxx schreef:
Met een soort vangkooi beide katten gevangen en vervolgens bij het asiel in een andere plaats weer afgeleverd.

Schandalig, waar bemoeien die mensen zich mee.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:16

Austria schreef:
Chiqa schreef:

Marietje op de hoek van de straat heeft zeker het recht om te fokken, maar de kans is heel, heel groot dat ze de kittens nog niet aan de straatstenen kwijtraakt. Kijk anders eens op marktplaats over een maand.
Raskatten zoals van TS zijn gewoonlijk al besproken voor ze geboren zijn.

Kijk eens even op MP onder het kopje aangeboden Raskatten... Kunnen ze de zgn van tevoren besproken raskatten ook niet aan de straatstenen kwijt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:17

Chiqa, het is gewoon echt onzinnigheid om de echte fokkers te vergelijken met mensen die gewoon doodleuk een nestje van een willekeurige kat willen, of met broodfokkers om het zo maar te zeggen. Is gewoon geen vergelijking.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:26

Saningie schreef:
Kijk eens even op MP onder het kopje aangeboden Raskatten... Kunnen ze de zgn van tevoren besproken raskatten ook niet aan de straatstenen kwijt..

Ik denk dat je wel het verschil moet maken tussen een fokker van raskatten en een broodfokker. Het merendeel dat als raskat wordt aangeboden in deze advertenties lijkt er niet eens op het ras waar het voor moet doorgaan.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:28

Chiqa schreef:
flowerxxx schreef:
Met een soort vangkooi beide katten gevangen en vervolgens bij het asiel in een andere plaats weer afgeleverd.

Schandalig, waar bemoeien die mensen zich mee.

Waar die mensen zich mee bemoeien?
Die mensen werken keihard om hun tuin mooi te houden en zitten er niet op te wachten dat er een kat komt die even de zooi overhoop trekt omdat zn hormonen op hol geslagen zijn.
Ik heb zelf 4 katten en heb het in mn vorige huis ook gehad dat er een dominante kater binnen kwam en in mn huis piste/sproeide met als tegenreactie :mijn 2 katten die het ook gingen doen.
Beesten hebben nog nooit in mn huis geplast en nu opeens dus wel.
Ik vind dat als jij besluit een dier te nemen je ook de verantwoording voor het dier moet nemen en dat is een dier laten helpen op het moment dat andere er last van hebben.
Wat is het nou voor kleine moeite om een kat te laten castreren als deze bij mensen binnen sproeit,vuilnisbak overhoop trekt,spullen sloopt en die mensen al meerdere malen aan de deur zijn geweest om te klagen?
Geef je daar geen gehoor aan vind ik het niet raar dat de buurman besluit jouw kat naar een asiel te brengen om je zo wel te dwingen tot castratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:57

WildWings schreef:
Chiqa, het is gewoon echt onzinnigheid om de echte fokkers te vergelijken met mensen die gewoon doodleuk een nestje van een willekeurige kat willen, of met broodfokkers om het zo maar te zeggen. Is gewoon geen vergelijking.

En waarom mogen jullie dan wel steeds die vergelijken met hun trekken Knipoog

Meetje22 schreef:
Waar die mensen zich mee bemoeien?
Die mensen werken keihard om hun tuin mooi te houden en zitten er niet op te wachten dat er een kat komt die even de zooi overhoop trekt omdat zn hormonen op hol geslagen zijn.

Ja maar dan heb je nog geen enkel recht om een kat weg te stelen en hem bij een asiel te dumpen,
geen enkel recht Lachen