Ik heb niet alles gelezen, maar wil toch even mijn mening kwijt. Ik denk dat honden agressief worden gemaakt,
natuurlijk is er ergens een aanleg, maar toch.
Wij hebben zelf een Golden Retriever. Hij is tot 2 keer toe aangevallen door een andere hond. De eerste keer
was door een Rottweiler. Okee, ergens verbaasde mij dat niet. De Rottweiler kwam uit het niets op onze
Doerak afgelopen en beet hem daarna vol in zijn oren en hals. Doerak is alles behalve een agressieve hond en
dacht eerst dat de Rottweiler wilde spelen, niet dus. Onze hond was overigens nog aan de hondenlijn ook. Eigenaresse
van de Rottweiler kwam aan met een 'Dat doet hij anders nooit', terwijl onze hond met spoed naar de dierenarts kon.
Maar toen de tweede keer. Mijn vader liep met onze hond door de polder (onze hond was weer aan de lijn) toen er ineens
een Labrador aan kwam lopen. Het dier vloog op onze hond in. Mijn vader duwde de Labrador van Doerak af, maar het beest
kwam terug. Het eindigde in de sloot. Mijn vader samen met de twee honden. Doerak zat weer onder de beten in zijn hals en
poten. Hand van mijn vader was ook open gebeten. De eigenaar van de Labrador had een ziekte en kon niet tussen de honden
springen. Hij had de Labrador 2 dagen eerder uit het asiel gehaalt en die man wist niet wat hem overkwam. Naar mijn weten
hebben ze de Labrador laten inslapen door zijn gedrag.
Bij die tweede aanval was mijn vooroordeel voor die 'agressieve rassen' wel weg. Ik zal altijd de bovengenoemde rassen wat
scheef aankijken, maar dan nog. Ik las in het begin dat de Labrador qua bijtongelukken op 1 stond, maar daarbij zullen ze
heust wel rekening houden met de procentuele hoeveelheid van het aantal honden in een land. Waarom komt er geen gedragstest
op alle hondenrassen waarmee gefokt wordt? Je kunt agressie dat in de genen ligt daarmee al aanpakken. Natuurlijk staan
trauma's en het 'maken van agressie' daar wel van los. Daarnaast moeten ze maar eens instellen dat iedere gekochte hond een
cursus moet krijgen. Naar mijn weten zijn er ook té veel mensen die een hond kopen zonder daar gezag over te krijgen.
Even terug naar onze hond: Op dit moment is alles helemaal goed met hem, lichamelijk. We laten hem nooit meer loslopen bij
andere honden. Aan de ene kant bang voor weer een aanval, maar aan de andere kant ook omdat we niet willen hebben dat
onze hond in zijn angst iets ergs uithaalt.
Laatst bijgewerkt door Rinde op 12-05-08 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt