Afstraffen??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette

Re: Afstraffen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:01

SuperSmurf schreef:
(al overdrijven jullie snel en wordt er snel gedacht dat de hond een géwéldige oplawaai heeft gehad, terwijl het vaak meer gaat om een 'opvoedkundige tik' ) dit dus ook niet bij de paarden doet. In geen enkel geval!

Ik vind een klap met een riem ofzo geen opvoedkundige tik. Ik vind een opvoedkundige tik een tikje op de neus ofzo waarbij het schrikeffect groter is dan de pijn.
Ik rij trouwens zelf geen paard meer dus over hoe ik met paarden omga kan ik niks zeggen Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:21

Paulatjuh schreef:
Met m'n paard ga ik dus wél zo natuurlijk mogelijk om..
Doe aan NH en wil later gaan beginnen met Parelli dus dat is wel heel natuurlijk..
Maar ik vind een hond een heel ander beest..
Eigenlijk precies andersom dan Shiloh.. Haha!

ben ik niet met je eens maar dat is een andere discussie. Ik heb zelf ook wat aan nh gedaan (parelli) en het is idd natuurlijkER, niet natuurlijk. Je blijft evengoed je paard rijden, wat dus niet natuurlijk is. Enig verschil is dat je zo veel mogelijk de 'taal' vd paarden gebruikt. Ik vind het inderdaad ook fijner, gebruik tegenwoordig niet zo veel parelli meer, maar gebruik dus al bijna nooit een halster + touw. Gaat uiteraard ook wel eens mis, aangezien je een paard niet zoals een hond kan dresseren Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:22

Lysette schreef:
SuperSmurf schreef:
(al overdrijven jullie snel en wordt er snel gedacht dat de hond een géwéldige oplawaai heeft gehad, terwijl het vaak meer gaat om een 'opvoedkundige tik' ) dit dus ook niet bij de paarden doet. In geen enkel geval!

Ik vind een klap met een riem ofzo geen opvoedkundige tik. Ik vind een opvoedkundige tik een tikje op de neus ofzo waarbij het schrikeffect groter is dan de pijn.
Ik rij trouwens zelf geen paard meer dus over hoe ik met paarden omga kan ik niks zeggen Haha!

heb ik ook niet gezegd he, dat het een tik met de riem was. Dat komt idd al veel sneller harder aan dan een tik op de neus. Ben het ook met je eens wat dat betreft.
Hoezo rijd je niet meer?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:26

Lysette schreef:
SuperSmurf schreef:

Ik ben ook niet zo'n voorstander van koekjes.. Dan komen de honden om de verkeerde reden en vervolgens kun je niets meer zonder koekje.. Overigens wordt mijn hond ook strond vervelend wanneer iemand koekjes in zijn zak heeft.. De buurvrouw heeft altijd koekjes en waneer ik langs het meer loop en zij is er ook, staat mijn hond om haarheen te springen en probeert zo mooi mogelijk te zitten, pootjes te geven, kortom bedelen.. om maar een koekje te krijgen...

Hoezo komt een hond om de verkeerde reden? Ik kan heel veel zonder koekjes, als ik in het bos ben kan ik voor mijn hond ook een denneappel weggooien als beloning. Bovendien krijgt mijn hond niet altijd een beloning maar af en toe. Dit werkt beter dan altijd belonen en kost me ook minder koekjes. Soms vergeet ik ook wel eens mijn koekjes en toch komen ze want ze weten van te voren niet of ze het wel of niet krijgen, dat blijft een verrassing.
Vind je het trouwens gek dat je hond zo doet bij de buurvrouw? Ik zou het ook wel weten als hond, als het wat opleverd om dat te doen zou ik het ook doen Haha! .

nee joh tuurlijk vind ik dat niet gek Haha! Dat was even om aan te geven dat het bij mijn hond dus echt niet zou kunnen, omdat zij er zo 1 zou zijn die dan 'door drijft'' in het willen hebben van een koekje.
En nee, ik bedoel niet de honden die af en toe beloond worden met een koekje, doelde op d ehonden die consequent beloond werden met een brokje. Dát vind ik niet goed.

en shiloh: je kan het ook omdraaien; sommige mensen in dit topic willen er gewoon niet aan dat fysiek straffen soms wél nodig is.. Clown

mijn hond houd trouwens van modderbaden! Had haar mee met skeeleren en mevrouw had het zeker nogal warm, dus PLONS, midden in de modder. hihi toen was mijn hondje ineens donkerbruin in plaats van blond!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:16

SuperSmurf schreef:

Ik ben ook niet zo'n voorstander van koekjes.. Dan komen de honden om de verkeerde reden en vervolgens kun je niets meer zonder koekje.. Overigens wordt mijn hond ook strond vervelend wanneer iemand koekjes in zijn zak heeft.. De buurvrouw heeft altijd koekjes en waneer ik langs het meer loop en zij is er ook, staat mijn hond om haarheen te springen en probeert zo mooi mogelijk te zitten, pootjes te geven, kortom bedelen.. om maar een koekje te krijgen...

Hoezo komt een hond om de verkeerde reden? Ik kan heel veel zonder koekjes, als ik in het bos ben kan ik voor mijn hond ook een denneappel weggooien als beloning. Bovendien krijgt mijn hond niet altijd een beloning maar af en toe. Dit werkt beter dan altijd belonen en kost me ook minder koekjes. Soms vergeet ik ook wel eens mijn koekjes en toch komen ze want ze weten van te voren niet of ze het wel of niet krijgen, dat blijft een verrassing.
Vind je het trouwens gek dat je hond zo doet bij de buurvrouw? Ik zou het ook wel weten als hond, als het wat opleverd om dat te doen zou ik het ook doen Haha! .

nee joh tuurlijk vind ik dat niet gek Haha! Dat was even om aan te geven dat het bij mijn hond dus echt niet zou kunnen, omdat zij er zo 1 zou zijn die dan 'door drijft'' in het willen hebben van een koekje.
En nee, ik bedoel niet de honden die af en toe beloond worden met een koekje, doelde op d ehonden die consequent beloond werden met een brokje. Dát vind ik niet goed.

en shiloh: je kan het ook omdraaien; sommige mensen in dit topic willen er gewoon niet aan dat fysiek straffen soms wél nodig is.. Clown

mijn hond houd trouwens van modderbaden! Had haar mee met skeeleren en mevrouw had het zeker nogal warm, dus PLONS, midden in de modder. hihi toen was mijn hondje ineens donkerbruin in plaats van blond!

Ik ben nog nooit een hond tegen gekomen waarbij het niet kan. Als jij dat gedrag niet beloont herhaald ze het niet meer. Altijd maar blijven belonen met voer is niet zozeer niet goed, alleen niet zo handig Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:04

nou lysette, daarmee kom je niet ver hoor met mijn hond! En ikn die theorie geloof ik ook niet zo... Sel dat je een pup heb die dus alles nog moet leren. pup haalt elke dag huis overhoop, knaagt aan de gordijnen etc. Dan leert ie dat dus zeker niet af alleen omdat je t niet beloont...

edit: hey joh, je moet wel gewoon goed quoten hoor!! Nu heb ik alles ineens gezegd! Haha!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:09

SuperSmurf schreef:
nou lysette, daarmee kom je niet ver hoor met mijn hond! En ikn die theorie geloof ik ook niet zo... Sel dat je een pup heb die dus alles nog moet leren. pup haalt elke dag huis overhoop, knaagt aan de gordijnen etc. Dan leert ie dat dus zeker niet af alleen omdat je t niet beloont...

edit: hey joh, je moet wel gewoon goed quoten hoor!! Nu heb ik alles ineens gezegd! Haha!

Ja anders paste het niet en had ik teveel quotes Haha!
Het verschil tussen de gordijnen slopen en de hele truckenkast tevoor schijn halen is dat de gordijnen slopen zelf belonend is. Het wordt dus wel beloond, alleen niet door jou.

Oh ja ik rij trouwens niet meer omdat ik geen tijd heb, jammer genoeg..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:59

ja nou ja, dan zal je het toch af moeten straffen nietwaar? Anders leert het toch nooit dat het de gordijnen niet mag slopen?

Balen dat je geen tijd hebt... Hoop dat ik nooit in die positie terecht kom!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:17

Ja en dan ben ik voorstander van een schrikeffect. Ik heb nooit gezegd dat ik tegen straffen ben maar wel tegen schoppen en slaan. En tegen straffen bij training, maar niet bij opvoeding. Alleen zal straffen niet je uitgangspunt moeten zijn (of hoe zeg je zoiets Haha! ).

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:38

nee tuurlijk niet, weet ook niet precies hoe je het zegt Haha! Tenminste, neem aan dat je met dat straffen het fysiek straffen bedoeld?

Dat soort straffen gebruik ik (en nog wat anderen hier) alleen in het uiterste geval. Heb er de laatste dagen nog eens opgelet, maar ik straf voornamelijk dmv stem en houding. De wat ergere dingen is voornamelijk nekvel grijpen en in een heel enkel geval zal ik haar dus wel eens een tik geven, maar hoe vaak zal dat gebeuren? In het geval dat ze hapt en tsja.. dat doet ze gelukkig nooit (behalve laatst dus)

Gister trok ze haar lip weer op toen ik en mijn poes bij haar stonden (zij lag op de grond). Mij kon ze nog wel verdragen, dat accepteert ze nog nét, maa die poes? Die accepteert ze zeker niet! Dus heb haar (met stem) weggestuurd. Dat zijn dus voornamelijk de straffen die ik gebruik.

weetnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:27

Ik denk dat er een groot verschil zit tussen wat mensen 'echt te ver gaan' vinden...
Gaat een hond echt te ver als hij aan de gordijnen hangt?
Gaat hij echt te ver als hij gromt naar een kat?
Gaat hij echt te ver als hij niet komt als je hem al een uur aan't roepen bent?
Gaat hij echt te ver als hij gromt naar z'n baas?

Een hond kent absoluut geen goed en slecht...een hond kent alleen lustgevoelens en onlustgevoelen...als grommen naar de baas of in de gordijnen hangen dus iets opleverd (wat vaak het geval is) waarom zou je er dan mee stoppen???

Ik denk dat een hond bijna niet echt te ver kan gaan...en dit klinkt makkelijker dan ik het bedoel...ik wil niet zeggen dat mijn hond nooit het bloed onder mijn nagels uithaalt...maar wanneer gaat ze echt te ver? Grommen naar een kat zou ik niet afstraffen...laat ze het zelf maar uitzoeken! daarbij komt nog dat, als je een hond straft voor grommen, je hem af leert om te waarschuwen...denk dat het erger is als je hond niet meer durft te waarschuwen en dan dus (in de ogen van mensen) out of the f*cking bleu een keer bijt....simpel weg omdat hij niet meer durft te waarschuwen. Je zou voor de grap eens moeten kijken naar een film van een wolvenroedel...daar wordt vaak een lip opgetrokken hoor...gewoon als teken van laat me met rust, of kom niet dichterbij! En daardoor is het in die roedels ook zo rustig. Ze geven gewoon hun grenzen aan...
Dat wil niet zeggen dat ik mijn hond lukraak tegen me laat grommen...maar op sommige punten geef ik haar groot gelijk als ze dr bek opentrekt...en ja zelfs soms ook als ze dat ooit...heeeeeel zelden tegen mij doet. Meestal omdat het dan mn eige stommen schuld is! En even voor de goede orde; ze is nu 7 en heeft dat misschien 3 of 4 keer in dr leventje gedaan. En dat wil niet zeggen dat ze boven mij staat, wat ik durf hard te roepen dat ik zeker weet dat ze dr plek kent en dat dat ver onder mij is.
Ik vraag me alleen af of sommige op dit forum het verschil tussen -lager in rang staan dan de 'baas' - en - bang zijn voor de 'baas'- kennen.......

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:05

zoz weetnie, je eerste reactie en dan al je oordeel vellen over de mensen hier op bokt? Knap! Haha!

Dat is uiteraard waar wat je hierbove zegt, maar heeft weinig te maken met de manier waarop je een hond straft.

En over het straffen voor lip op trekken naar de kat. Een kat zal niet snappen dat de hond waarschuwt en daardoor kan je die vergelijking niet trekken (roedel wolven). Om die reden vind ik dus ook dat ik zowel mijn kat als mijn hond uit elkaar moet halen. Ik heb dus eerst mijn kat weggestuurd en vervolgens mijn hond en daarbij mijn hond duidelijk gemaakt dat ik dat gedrag niet tolereer. En nee, ik vind inderdaad niet dat zulk gedrag kan. Wat krijg je dan? De poes weet niet dat de hond waarschuwt, hond blijft waarschuwen, poes reageert niet en hap, weg poes. Sorry maar nee, dan straf ik liever op tijd..

weetnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:15

ik vel geen oordelen...ik vraag me iets af....jaja daar zit een verschil in!
En ik ben van mening dat katten heel goed door hebben wanneer een hond ergens genoeg van heeft. Verder heb ik nog nooit het; hap, weg poes gezien hoor....bij een hond moet je over het algemeen erg ver gaan wil je dat hij 'echt' bijt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:39

dat moet je natuurlijk niet zo letterlijk nemen...
En mag ik vragen of jij zelf honden hebt? Bij ons is het namelijk zo dat de poes toch echt niet ver boven of zelfs onder de hond staat en dan is de kans dat de hond wél bijt dus al een stuk groter dan wanneer ze mij zal bijten.. Zelfde als wat hier al meerdere malen is gezegd; elke hond is anders en elke hond heeft een karakter..

hmm krijg beetje de indruk dat je misschien wel eens een schaduw kan zijn...

weetnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:55

heb zelf een hond ja.
en werk met honden, juist de 'probleemgevallen' komen daarbij aan bod, dus over verschillende karakters kan ik idd mee praten.
Een hond bijt (over het algemeen) niet de eerste keer meteen hard. Meestal geven ze eerst een waarschuw hap/snauw waarvan de kat òf zo van onder de indruk is dat ie weg rent òf een haal terug geeft...nou ben ik van mening dat het laatste geval 'handiger' is omdat het dan meestal meteen over is. Als de kat weg rent heb je kans dat je hond er weer achteraan gaat hollen omdat iets rennends meestal toch wel erg interessant is...maar het conflict is in beide gevallen wel over.
Mocht je het echt zelf willen stoppen ben ik wel weer een voorstander van straffen zonder dat het met de baas gekoppeld wordt...dus niet fisiek...anders krijg je vaak het probleem dat ze het blijven doen als het baasje even niet in de buurt is...en tsja...das stukke minder makkelijk op te lossen...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:00

wat versta jij onder fysiek straffen? Ik versta namelijk onder fysiek straffen het directe contact met de hond. En nee ik weet niet, ben gewoon niet zon voorstander van dat toestaan.. Straks hapt ze wel per ongeluk raak (deed ze bij mij immers ook) en ze heet wel eens vaker een kat aangevlogen, dus nee, dat vanzelf stoppen dat zal niet werken bij haar.
Bedenk me trouwens net dat zelfs de poes denk ik toch wel boven de hond staat! Al is het niet ver boven.. Grappig eigenlijk.. dat zo'n klein beest boven een grote hond kan staan..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:02

mijn honden schudden een kat per direct kapot hoor

no problem....

weetnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:06

ja idd het directe contact met de hond...Maar ook stem correcties hebben in dit geval het nadeel dat ze het gaan combineren met het wel of niet bijzijn van de eigenaar...en dan wordt het kap 'pesten' in combinatie met de baas niet leuk...maar kat 'pesten' zonder baas blijft minstens even interessant.
En de maat heeft idd lang niet altijd iets te zeggen over de rangorde...soms zou dat toch wel makkelijk geweest zijn;)

weetnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:07

en een hond die een kat meteen kapot scheurt laat die kat ook niet eerst zo dichtbij komen...zit natuurlijk wel een verschil in...en ook dat heeft weer met opvoeding en aanleren van dingen te maken...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:11

helemaal kaport scheuren zal het bij ons ook niet zijn, maar acht de kans dat de hond wél een keer hapt wel aanwezig. En dat heeft dan niet zozeer met opvoeding te maken, wel met karakter. Zelfde met het niet houden van kleinde kinderen. Onze hond houd daar dus niet van, heeft niets te maken met opvoeding, is simpelweg karakter eigenschap. Zo is onze hond dus ook af en toe wat sikkeneurig en heeft dan geen zin in de aanwezigheid van een poes of mens.

weetnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:23

tuurlijk heb je daar grote verschillen in...en dat opvoeden maakt niet dat de hond het opeens leuk gaat vinden...maar kan zijn reactie erop wel veranderen. Mijn hond heeft de pest aan kleine kinderen...(zelfs als ze een bal gooien gaat ze hem niet halen...en dat is bij mijn hond eigenlijk toch best ondenkbaar)...eerst trok ze ook echt dr lip op en gromde ze soms zelfs! Nu heb ik haar aangeleerd dat ze 'gewoon' weg moet lopen. Het eerste wat ze nu doet als er kinderen over de vloer komen is veilig dr bench opzoeken...probleem opgelost...voor ons en zeker ook voor de hond!!
dat is wel een stukje opvoeding...toch?!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:26

ik heb een aantal jachthonden....en dan,een kat rent,en weet je hoe leuk dat is,met een terrein van een hectare is het onmogelijk om overal de honden in de gaten te houden,en de katten die eroverheen lopen...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:33

dat doet ze bij ons ook en ja tuurlijk is dat een stukje opvoeding, maar er zijn natuurlijk ook situaties waarbij het voor de hond niet mogelijk is om weg te lopen. Heb t laatst gehad dat mijn hond vast zat en een stalgenoot zijn kind steeds aan mijn hond liet komen, ondanks herhaaldelijke waarschuwingen van mijn kant. Maar nee, hondje zag er zo lief uit, de eigenwijs wist het wel even beter. Er gebeurde gelukkig niets, maar op zo'n moment kan de hond dus niet zelf besluiten om weg te lopen. Maar goed, daar ging het even niet om, het ging erom dat sommige dingen simpelweg het aard van het beestje is..

weetnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:41

Ook jachthonden kan je leren om met katten samen te kunnen leven. Veel kans dat je er, ook door het grotere stuk grond, wat meer tijd en moeite in moet steken maar ik ben ervan overtuigd dat het kan. Het is natuurlijk waar je je prioriteiten legt...en als je geen katten hebt en er niet echt problemen mee hebt dat ze erachteraan gaan in de tuin liggen daar ook niet je prioriteiten en ga je er natuurlijk ook niet veel tijd en moeite in steken...maar dat is dan toch ook niet erg??
daarbij komt natuurlijk ook het stukje teritotium verdedigen maar dat is weer een heel ander verhaal...

weetnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:43

de aard van het beestje kan je idd niet veranderen....hoe hij er mee omgaat in de meeste gevallen wel.