Nestje onderweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Re: Nestje onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 12:51

:') :D

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:13

Super! Van harte gefeliciteerd!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:27

Gefeliciteerd, in stilte meegelezen… helaas hier vorig jaar ook de andere kant gezien.. nu al een poosje op zoek naar een pup , want alleen is maar alleen. Mocht er een teefje over zijn mag je mij wel een pb sturen

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 18:39

robbie88 schreef:
Gefeliciteerd, in stilte meegelezen… helaas hier vorig jaar ook de andere kant gezien.. nu al een poosje op zoek naar een pup , want alleen is maar alleen. Mocht er een teefje over zijn mag je mij wel een pb sturen

Hoi, wat fijn dat je meeleest en interesse hebt in een pupje <3
Voorlopig is er nog maar 1 teefje gereserveerd. Er zijn verder wel geïnteresseerden maar niet met specifieke voorkeur voor teefje of reutje. Vanaf dat de pups hun 1e enting hebben gehad laat ik geïnteresseerden langskomen en kijken of ze nog interesse hebben en in welke pup ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:44

Mag ik vragen waarom pas na de 1e enting? :o
Ik fok toch al een aantal jaar, maar hier komen ze ergens tussen de 2,5 en 3 weken voor het eerst. Beetje afhankelijk vaak hoe t weekend valt. :)
Die 1e enting gaat ze echt niet meer beschermen voor vreemd bezoek.. t is niet dat als de enting erin zit ze namelijk direct beschermd zijn. Dat duurt een paar weken.. :) maar de bescherming hebben ze WEL al van mama, voor de nu meest voorkomende dingen.
Ik ga alleen niet naar shows als ik pups heb, maar dat is echt alles. Mijn teven gaan ook gerust mee naar t bos na de bevalling wanneer ze daar zin in hebben en we lopen ook gewoon op de plekken waar andere honden komen.

Ik zou lekker vanaf een week of 3 bezoek inplannen. Alleen maar goed voor de pups. Nieuwe indrukken. En voor de baasjes leuk om zo mee genomen te worden in het opgroeien van de pups.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 21:13

kiwiwitje schreef:
Ik fok toch al een aantal jaar, maar hier komen ze ergens tussen de 2,5 en 3 weken voor het eerst. Beetje afhankelijk vaak hoe t weekend valt. :)
Die 1e enting gaat ze echt niet meer beschermen voor vreemd bezoek.. t is niet dat als de enting erin zit ze namelijk direct beschermd zijn. Dat duurt een paar weken.. :) maar de bescherming hebben ze WEL al van mama, voor de nu meest voorkomende dingen.
Ik ga alleen niet naar shows als ik pups heb, maar dat is echt alles. Mijn teven gaan ook gerust mee naar t bos na de bevalling wanneer ze daar zin in hebben en we lopen ook gewoon op de plekken waar andere honden komen.

Ik zou lekker vanaf een week of 3 bezoek inplannen. Alleen maar goed voor de pups. Nieuwe indrukken. En voor de baasjes leuk om zo mee genomen te worden in het opgroeien van de pups.

Had niet perse met de inenting zelf te maken, maar eerder met de periode waarin we zitten. Tegen dat ze 2,5 a 3 weken zijn zitten we in de eindejaarsperiode en dan is het al zo druk daar rondom...
En sowieso mijn buren mogen als eerste komen omdat zij eerste keus hebben in welke pup ze graag willen. Dus pas daarna kan ik eventuele andere geïnteresseerden laten langskomen. Dus dat is dan pas tegen einde week 4, begin week 5... tot die tijd worden ze wel meegenomen het opgroeien van de pups, maar dan aan de hand van foto´s en filmpjes...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 23:44

Darliiing7 schreef:
robbie88 schreef:

Hoi, wat fijn dat je meeleest en interesse hebt in een pupje <3
Voorlopig is er nog maar 1 teefje gereserveerd. Er zijn verder wel geïnteresseerden maar niet met specifieke voorkeur voor teefje of reutje. Vanaf dat de pups hun 1e enting hebben gehad laat ik geïnteresseerden langskomen en kijken of ze nog interesse hebben en in welke pup ;)

Je hebt mijn bericht dus niet gelezen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 06:34

Darliiing7 schreef:
kiwiwitje schreef:

Had niet perse met de inenting zelf te maken, maar eerder met de periode waarin we zitten. Tegen dat ze 2,5 a 3 weken zijn zitten we in de eindejaarsperiode en dan is het al zo druk daar rondom...
En sowieso mijn buren mogen als eerste komen omdat zij eerste keus hebben in welke pup ze graag willen. Dus pas daarna kan ik eventuele andere geïnteresseerden laten langskomen. Dus dat is dan pas tegen einde week 4, begin week 5... tot die tijd worden ze wel meegenomen het opgroeien van de pups, maar dan aan de hand van foto´s en filmpjes...
oke, ik zou daar, bijv gewoon in de weekenden wel tijd voor maken. Zeker de buren blijven niet heel de dag. En kunnen makkelijker even een kwartiertje/half uurtje binnen hoppen. Dat is ook voor de pups fijner. Dan zijn ze bekend met de mensen en de geuren.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 06:53

Hier ook vanaf een week of 3 gezinnen langs laten komen. Vaak blijven ze max een half uurtje. :)

Je kan daarbij best aangeven dat er mensen zijn die eerste keus hebben. Maar dan weet je al wel of mensen echt serieus zijn en geschikt zijn voor een pup.

Heb je nog weer nieuwe foto’s? :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:46

Wij mochten bij de ene fokker vanaf 4, bij de andere vanaf 3 weken op bezoek komen. En daarna nog een paar keer, zo leer je de pupjes kennen en zag de fokker de interactie met de pupjes. Bij ons hebben uiteindelijk de fokkers de pups toegewezen, wel beide keren de pup van onze voorkeur gekregen.
Ik zou zeker de interactie met de mensen willen zien zodat het wel matcht en de pup op de goede plek komt.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:57

Leuke puppies, geniet van het kleine spul ze worden zo snel groot.

Ik laat ook altijd al vanaf 2,5 a 3 weken mensen langskomen.

En mensen mogen wel voorkeuren aangeven maar dat bepaal ik pas vlak voor de chipper komt welke het definitief gaat worden. Vaak is de eerste keer langskomen kennismaken en erachter komen welke karakters het beste bij de mensen zelf past. Beetje sturen als je ziet dat een andere pup beter gaat passen dan de mensen in hun hoofd hadden.

Behalve buren, vrienden en familie die komen al vanaf dag 1. In het begin alleen kijken en als moeders het goed vind lekker op de bank met de puppen.
Laatste nest was moeders te ziek, puppen hebben dus flesvoeding gekregen en vrienden, familie en buren wilde maar al te graag helpen wat mij ook een hoop tijd scheelde. Puppen in 1 keer gevoerd en tijd over voor andere dingen :D
Je krijgt hier hele aanhankelijke puppen van.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:36

Misschien mag TS zelf bepalen wanneer er mensen komen kijken? Wat anderen doen maakt helemaal niks uit.
TS haar nest, TS haar keuze.

Ik snap het overigens helemaal in deze drukke tijd.
Lekker met je gezin genieten van je nestje en na de drukke feestdagen bezoek ontvangen.
Groot gelijk.

Prachtige pups overigens!
Als onze doodle niet zo eigengereid zou zijn dan zou ik er dolgraag een bij willen.
En dan zou jouw nest me erg aanspreken.
Prachtige pups en een erg leuke kruising!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:57

Ik snap het ook wel eigenlijk, dat TS deze keuze maakt. In, ik zeg maar wat, oktober oid is het toch een stuk makkelijker plannen dan nu rondom alle feestdagen.

Maar heel eerlijk? Ik krijg ook de indruk dat álles wat TS doet en zegt onder een vergrootglas ligt. TS wordt begeleid door onder andere een fokker en een dierenarts, misschien niet die van jullie, maar iedereen heeft het beste voor met TS haar hondje en de pups.
Gewoon een oprechte vraag, maar kán TS het nog wel goed doen voor jullie? Of heeft ze nu afgedaan en is alles wat ze doet en kiest fout, slecht, ondoordacht? Moet overal minstens een maar en een opgetrokken wenkbrauw bij geplaatst worden?
Het gaat hartstikke goed met de mama en haar kleintjes, TS is enthousiast en optimistisch.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:54

Stripe000 schreef:
Misschien mag TS zelf bepalen wanneer er mensen komen kijken?

Nou dat.

Ik zit sommige reacties hier met verbazing te lezen -O-

Misschien heeft ts ook hulp nodig bij het poepen? Wc-papier vouwen of proppen? Waarschijnlijk weet iemand dat ook beter?

Sjongejonge...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:43

Ik snap Ts eigenlijk ook wel. Had het denk ik ook na 1 januari gedaan. Ik vind het nu te vroeg en met kerst en oud&nieuw is het gewoon niet praktisch. En vaak druk genoeg in huis met visite

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:00

Kabayo schreef:
Ik snap Ts eigenlijk ook wel. Had het denk ik ook na 1 januari gedaan. Ik vind het nu te vroeg en met kerst en oud&nieuw is het gewoon niet praktisch. En vaak druk genoeg in huis met visite
Wachten tot na de feestdagen zou ik ook doen dan zijn de pups een week of 3
Maar Ts zei te willen wachten tot de eerste enting en dan zijn de pups al 6-7 weken oud.

Ik heb nu ook een nestje liggen. En ja dat is een hoop geregel vooral tijdens de feestdagen(ook nog een kind jarig tussendoor..) maar dat is nou eenmaal zo met pups.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:10

Butterfly schreef:
Ik snap het ook wel eigenlijk, dat TS deze keuze maakt. In, ik zeg maar wat, oktober oid is het toch een stuk makkelijker plannen dan nu rondom alle feestdagen.

Maar heel eerlijk? Ik krijg ook de indruk dat álles wat TS doet en zegt onder een vergrootglas ligt. TS wordt begeleid door onder andere een fokker en een dierenarts, misschien niet die van jullie, maar iedereen heeft het beste voor met TS haar hondje en de pups.
Gewoon een oprechte vraag, maar kán TS het nog wel goed doen voor jullie? Of heeft ze nu afgedaan en is alles wat ze doet en kiest fout, slecht, ondoordacht? Moet overal minstens een maar en een opgetrokken wenkbrauw bij geplaatst worden?
Het gaat hartstikke goed met de mama en haar kleintjes, TS is enthousiast en optimistisch.

Nou inderdaad, dat is al vanaf het begin zo dat op alles wat ze doet commentaar komt, werkelijk niks is goed. Het gaat prima met moeders en de pups en verder mag ze gewoon zelf bepalen wat ze doet. Iedereen doet het op zijn eigen manier en als zij pas na de eerste enting mensen in huis wil dan is dat haar beslissing.

Ik ben stiekem ook wel benieuwd naar nieuwe foto's van de kleintjes.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:24

Ik ben blij dat jullie het zeggen... ik loop er al sinds gisteren mee in mijn maag en vroeg mij af of ik de enige was die het zo interpreteerde en dus dingen zocht die er niet zijn maar blijkbaar dus niet...

Ts, laat je niet wegjagen hierdoor aub.
Jouw pups, jouw keuze. Er is geen fout aan om langer te wachten qua puppyvisite.

Hier zijn mensen pas welkom na 4 weken, als de oogjes open zijn, de pupjes wat stabieler op de pootjes staan en er interactie mogelijk is. Anders hebben de pups er zelf helemaal niets aan aan bezoek en is het alleen maar stress voor moederhond.

Bezoek al goed en wel maar op de eerste plek moet het voor de pups iets toevoegen en dat doet het niet voor de leeftijd waarop ze goed en wel interactie aan kunnen gaan.

Wel is alles live te volgen vanaf de geboorte tot de dag dat ze het nestje verlaten maar hier over de vloer komen absoluut niet voor 4 weken, zelfs familie en bekenden niet, want zoals gezegd: het moet voor de pups iets toevoegen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:32

Van schreef:
Kabayo schreef:
Wachten tot na de feestdagen zou ik ook doen dan zijn de pups een week of 3
Maar Ts zei te willen wachten tot de eerste enting en dan zijn de pups al 6-7 weken oud.

Ik heb nu ook een nestje liggen. En ja dat is een hoop geregel vooral tijdens de feestdagen(ook nog een kind jarig tussendoor..) maar dat is nou eenmaal zo met pups.
nou dit inderdaad. :)
Bedoel t echt niet verkeerd, maar t nest is gekomen, daar is ts voor gegaan. Ja dan is het even een hele drukke periode. Maar dat is dan ook wel gelijk de verantwoording die je hebt als je besluit dit te doen. Voor zowel pups als baasjes.. en ik viel ook vooral over de 6-7 weken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:33

Nochtans is het aller, aller, allerbelangrijkste voor pups nog altijd in de eerste plaats rust.

Dus als het al razend druk is met allerlei andere visite, dan hoef je de pups niet nog meer te prikkelen door daar nog eens puppyvisite ook bij te proppen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:45

Dan is het nog steeds haar keuze en heeft ze alle recht om te bepalen wat er rond haar pups en de moederhond gebeurt.
Ik verbaas me echt over de bemoeizucht.
TS doet het prima. Laat het los.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:50

Dat TS doet wat ze zelf wilt en zich niet zomaar iets aantrekt van de adviezen in het topic is wel duidelijk lijkt me, dat maakt niet dat alsnog tips en advies gegeven mag worden want TS heeft geen ervaring in en met fokken. TS heeft hulp gehad van een fokker via FB, had die fokker het dan ook maar geen raad en daad moeten bieden? Want volgens mij is TS daar juist erg dankbaar voor geweest... Ik zie verder niks anders dan goedbedoelde adviezen over bezoek als een reactie om een bericht van TS van mensen met daadwerkelijke ervaring... Je kunt ook iets negatiefs zoeken in iets wat totaal niet negatief bedoeld is.

Eventuele geïnteresseerde pas laten komen na de eerste enting, die verder nietszeggend is, is gewoonweg niet de meest handige keuze voor de pups. Juist van de enting kunnen ze een paar dagen last hebben, juist rondom het chippen en titeren zijn mensen hier bij ons niet welkom. Dat enten is pas met 6 tot 6,5 week, praktisch een week later gaan ze de deur uit, als de puppen dan een paar dagen slap zijn kunnen pupkopers alsnog niet komen.

Daarnaast is het ook verstandig om te zien welke pup naar welk gezin trekt, zodat je als fokker ook een goede keuze kunt maken in welke pup het beste past bij welk gezin, en in hoeverre je rekening kunt houden met voorkeur. Dat lukt je vrijwel niet met maar één bezoekje.

Als alles goed gaat met de pups dan kunnen mensen met voorzorgsmaatregelen prima vanaf een week of twee langskomen, als de ogen en oren open zijn. Goed voor de puppen, hun ontwikkeling en weerstand maar ook voor TS om te zien welke pup waar naartoe trekt.

Wat betreft stress voor de teef, dat is volledig afhankelijk van de teef. Dana moesten we echt wegzetten, die kon het niet hebben als mensen alleen al keken. Juist door haar weg te zetten was er geen stress voor haar, ze lag lekker boven met iets te knagen. Tegen de tijd dat ze 4,5 week waren en ze begon af te spenen was ze juist blij met bezoek wat die kleine paasei kwamen onderhouden.

Maze daarentegen vond het allemaal best, als zij ook maar op schoot mocht en gekriebeld werd. :+ Bij dit nest kon bezoek pas rondom 4,5/5 weken voor het eerst komen vanwege alle ellende en de pups waren echt wel meer terughoudend.

Het kost maar een half uurtje tot uurtje van je tijd in het begin en heeft zoveel meerwaarde voor je pupkopers en pups.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:56

Pups van kleine rassen gaan doorgaans ook niet al op 7,5 weken weg.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:02

Nou ja, de pups gaan naar buren, schoonouders en ze houden 1 zelf. Dus lijkt mij dat die 3 eigenaren de pups echt wel binnenkort zien. De 4e persoon die een kan kopen moet dan wat langer wachten
Ik heb twee keer een pup gekocht uit Zweden. Die mogen pas na de rabies enting de grens over. Dat mag pas vanaf 12 weken oud. Ik heb de pups nooit in het echt gezien tot ik ze ging ophalen met 12 weken oud. Is het jammer, ja. Was het praktisch meerdere keren naar Zweden te gaan? Nee. Heb ik heel veel aan de telefoon gehangen en foto’s/video’s ontvangen van de fokkers. Jazeker
Heb er ook geen dag spijt van gehad. Het is echt niet zo dat de pups dan een slechtere start hebben dan dat je er vanaf 3 weken al real life bij bent

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:05

Ze mogen pas op 12 weken de rabies krijgen en daarna is er 3 weken wachttijd vooraleer die actief genoeg is dus ze mogen wettelijk pas op 15 weken de grens over als een rabies enting verplicht is.

Verder wel met je eens, bij een goede fokker die genoeg met de pups doet en onderneemt, is het echt geen punt om je pup later te krijgen. Integendeel zelfs vaak.