Gedumpt in het bos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 16:26

Het gaat heel goed! Volgens mij zijn ze helemaal happy en met de hond gaat het ook steeds beter.
Beetje donker, maar je ziet ze hier met z'n drieën op bed liggen.

Afbeelding

Ze komen nog niet buiten. In eerste instantie waren ze daar ook niet zo in geïnteresseerd, dat begint nu wel te komen. Dus denk dat ik ze binnenkort wel in de tuin ga laten.

Ze zijn mega lief maar wel echt heel irritant, ik kan een beetje begrijpen dat iemand met weinig geduld gek van ze werd.
Ze krabbelen aan al m'n deurposten en behang etcetera, ondanks tig krabpalen
Al m'n beddengoed zit vol met gaten omdat ze daar ook graag in spelen en hun nagels in zetten
Ze kunnen uren krabbelen aan dichte deuren of m'n kledingkast.
Favoriet is het sokken laatje, alle sokken moeten eruit en dan los van elkaar en door het hele huis liggen dus sokken, vol met kattenhaar
Planten worden omgegooid
Vooral snachts is het leuk om de hond uit te lokken zodat hij grommend op ze af komt en ik dus weer wakker ben
Of met hun snorharen in mijn neus kriebelen zodat ik wakker word

Maaaaaar ik vergeef het ze allemaal, want ze zijn zo ontzettend schattig en lief!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Gedumpt in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:28

Speel je ook met ze? Een paar keer per dag? Hoeft niet een half uur maar een minuut of 10? Soms hebben ze gewoon meer uitdaging nodig dan krabpalen. Naar buiten gaan is een oplossing, dan kunnen ze buiten hun ei kwijt en zijn ze binnen rustiger. Mogen ze tzt alleen in de tuin of ook echt buiten buiten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:43

Wat fijn dat ze goed inburgeren, en ik zie nu dat ze goed kleur-gecoördineerd zijn met de hond :D

Mijn kattepoetie is ook een stuk beter hanteerbaar als ze elke dag buiten komt. Al is het maar een half uurtje. En die is 12 en ze heeft een bescheiden karakter. Een jonge, actieve katerkerel heeft er vast ook goed baat bij om een territorium te hebben om zich mee bezig te houden en samen met z'n broer door de buurt te struinen :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 16:52

Ik speel wel met ze maar niet een paar keer per dag. Denk 4-5 keer per week 15/20 minuten. Denk inderdaad wel dat ze rustiger zullen worden als ze naar buiten mogen en sowieso ook als ze wat ouder zijn natuurlijk. Ik ben geen fan van echte buiten katten, ik zou ze niet buiten de tuin willen hebben. En vraag me af of ze wel in de tuin zullen blijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:57

Een doorsnee tuin is wel een erg klein territorium voor een kat. Dus de kans is groot dat ze het verder van huis zoeken als de tuin niet katproof is afgezet. Waarom vind je dat een probleem? Ben je bang dat ze iets overkomt, of dat iemand hinder van ze heeft?

Wellicht helpt het al wat als je een kwartiertje met ze speelt vlak voordat je naar bed gaat. Zodat ze dan wat energie kwijt kunnen en 's nachts wat rustiger zijn. Omdat spelen eigenlijk een soort jagen zonder moorden is (er is geen diertje wat tot prooi gemaakt wordt) is het handig om het spelen af te sluiten met wat lekkers. Spelen (nepjagen) en daarna een voedselbeloning is logisch voor een roofdier.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-08-25 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:02

Ik zou elke dag wel even spelen, als is het idd maar 10 min. In ieder geval tot ze naar buiten gaan. Kan je de tuin afzetten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:03

En dan als je met elke kat afzonderlijk speelt 10-15 minuten per kat, niet in totaal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:03

Ja dat. :j

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 20:31

Herkenbaar! En logisch dat je ze niet uit de tuin wil hebben, zou ik ook niet willen.
Kat-proof maken is een gedoe maar misschien wel te doen?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 10:51

Ik vind buiten de tuin naar buiten niet veilig. Je hoort zoveel over katten die verdwijnen of aangereden worden. Daarbij opgeteld het feit dat andere mensen vervolgens opgezadeld zitten met de poep van mijn katten in hun tuin.. Nee, het is niet mijn keuze.
Ik heb wel een grote tuin, 15 meter aan de rechterkant, 23 meter aan de linkerkant. Er staat een schutting, met echt katproof is het niet. Denk dat ik gewoon eens moet gaan bekijken wat ze doen als ik ze in de tuin laat. Misschien één voor één, zodat ik beter op kan letten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:56

Heel goed dat je daar mee bezig bent vind ik :j

Is er iets op de schutting te plaatsen zodat ze daar niet op kunnen springen?

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:12

_suus19_ schreef:
Ik vind buiten de tuin naar buiten niet veilig. Je hoort zoveel over katten die verdwijnen of aangereden worden. Daarbij opgeteld het feit dat andere mensen vervolgens opgezadeld zitten met de poep van mijn katten in hun tuin.. Nee, het is niet mijn keuze.
Ik heb wel een grote tuin, 15 meter aan de rechterkant, 23 meter aan de linkerkant. Er staat een schutting, met echt katproof is het niet. Denk dat ik gewoon eens moet gaan bekijken wat ze doen als ik ze in de tuin laat. Misschien één voor één, zodat ik beter op kan letten.

Tuinen zijn vaak prima voor ieder budget af te zetten.
Jij adem hun kunnen de tuin in.
En echt als je in je tuin zit merk je er niks van.

Ik heb zelf 2 poezen hier de tuin afgezet en ze kunnen er niet uit.
Nu ook 2 honden die niet samen met katten kunnen die van mij leven boven en op zolder en intussen oud.
Maar er komen ook geen katten in waar ik heel blij mee ben.

Gewoon simpel gaas en wat houte latjes laten we zeggen dat ik max 80 kwijt was en wat knutsel tijd 2 dagen ofzo.

Je hebt bedrijven die dit doen en heel veel manieren.

Mijn hart had wel meer rust de poezen waren veillig geen overlast voor andere prima oplossing.

Succes met de donderstralen ik zou wel echt kijken of je ze een soort van een beetje kan opvoeden.
Plantenspuit ofzo.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:01

_suus19_ schreef:

Ik zou ze niet buitenlaten voordat je ofwel een ren hebt ofwel je tuin katproof afgezet hebt. Ze gaan er geheid uit anders en dan heb je behoorlijke kans op gedragsproblemen als ze heel erg graag naar buiten willen (omdat ze er flink aan geroken hebben) en jij ze niet buiten kunt laten.
Dus eerst katdicht maken, dan pas laten proeven. Zolang je ze niet buiten laat hebben ze nog geen idee wat ze missen en beter speel je dan elke dag even met ze om ze wel aan hun trekken te laten komen. Heb je ook flinke klim- en klautermogelijkheden? Je hebt ook mensen die een onwijs gaaf parcours langs de muren hebben dmv plankjes, vinden katten echt geweldig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 19:57

Weet je, de zomer is bijna voorbij. In de winter talen ze er echt minder naar.

Ik zou ze wel in de tuin laten, juist nu. Samen, want dan is het minder eng. Het is een nieuwe omgeving, waar ze vermoedelijk decimeter voor decimeter sluipend op verkenning zullen gaan.

Ik heb geen tuin. Als ik de kat buiten wil laten dan ga ik dus met haar mee. En zit ik met een boekje op het bankje op de stoep te lezen ofzo. Kat loopt dan wat heen en weer, en komt af en toe een knuffel halen. Of soms wil ze dat ik even mee loop ergens naartoe. En dat is allemaal prima. En dan na een tijdje wil ze weer naar binnen, of wil ik naar binnen en roep ik haar zodat ze weet dat we weer naar boven gaan. En dan gaat ze mee.

Want het is routine. Op een vast moment van de dag is er ongeveer een uur de gelegenheid om naar buiten te gaan. Ideaal is het niet, meer zou fijner zijn. Maar zo gaat het ook. Ze is er tevreden mee. En ze weet ook wanneer het is, en de rest van de dag zeurt ze er niet om. Als het in de zomer heel mooi weer is en het ook rustiger is omdat het vakantie is blijven we wat langer buiten. En in de winter zie je haar vaak met haar tenen op de drempel al denken: nope. En dan loopt ze weer naar boven en dan is dat het voor die dag.

Met twee katten kan het natuurlijk wel zomaar dat ze allebei een andere kant op lopen :P Wat ik dan doe is dat ik de meest kwetsbare kat schaduw. Ik ben dan niet verder dan een meter of 10, meestal 5, bij die kat uit de buurt. En zo nu en dan loop ik naar de andere toe om daar even te kijken, en dan weer terug naar kat 1. En dat werkt ook.

De meeste binnenkatten vinden het gewoon heel leuk en fijn om even naar buiten te kunnen. Mijn huidige poetie gaat meestal om het hoekje zitten, bij de kliko's. Daar doet ze aan vogelspotten. Ik heb ook een kater gehad die standaard eerst ergens een plas deed en daarna op een vaste plek onder een heg of struik ging liggen. Ooit kwam hij daar onder vandaan met een grote huisjesslak op zijn rug :') Hij had dus gewoon een hele tijd stil gelegen anders was dat nooit gelukt :P En natuurlijk zijn er ook katten die als ware moordmachines alle diertjes in de omgeving proberen af te slachten, met andere katten vechten enz enz. Dat zijn dan katten die andere dingen gewend zijn dan de mijne. Of katten die het thuis niet fijn hebben en dan maar de hort op gaan (beetje zoals ongelukkige pubers). Katten kunnen best aan dingen wennen, en vinden een vaste, voorspelbare gang van zaken juist prettig. En er is natuurlijk ook een verschil tussen een buitenkat (die bij voorbeeld 's ochtends door z'n mensen naar buiten wordt gelaten en pas 's avonds weer naar binnen kan) en een binnenkat die buiten mag. Bij voorbeeld een dakhaas die de platte daken in de omgeving van je balkon of dakterras wat verkent wanneer de mensen 's middags of 's avonds weer thuis zijn en de kat wat buitentijd gunnen en die op een voorspelbaar tijdstip wel weer brokjes hebben staan en knuffels te geef hebben zodat naar huis gaan dus ook aantrekkelijk is.

Als ik de TS was zou ik gewoon even kijken hoe ze reageren. Over een paar weken zitten we weer vast aan een paar maanden met regen, kou, wind en modder. Dan zal het ze veel minder trekken om naar buiten te gaan. En wanneer het weer voorjaar is kun je dan bekijken hoe het zich ontwikkelt, welke ontsnappingsroutes ze verzinnen als ze heel ondernemend zijn en dan de katproofmakende maatregelen nemen die je nodig vindt. Tenminste, ik vind het logisch om met nieuwe dieren samen te evolueren en evalueren, en zo een balans vinden in wat de behoefte en de mogelijkheden zijn. Buiten kunnen ze energie kwijt. En kunnen ze opladen in de zon. Voor dieren is dat zó enorm belangrijk. En voor jou is het belangrijk dat ze veilig zijn, niet worden gecatnapt of platgereden. Die zorg snap ik helemaal. Mijn oplossing is dat ik ze visueel niet uit het oog verlies. Vorig jaar was mijn hoogbejaarde kater aan de overkant van de straat beland (en ik dus ook) toen er een auto aan kwam. Hij wilde daardoor gauw naar huis want auto's zijn niet veilig en thuis is wel veilig. Maar omdat zijn tempo in de werkelijkheid aanmerkelijk lager lag dan in zijn beleving zou hij de overkant van de straat nooit op tijd halen. In een vrij spectaculaire move heb ik mij toen in de berm op hem gegooid om te voorkomen dat hij toch zou oversteken. Hij was boos en een beetje bang. Maar wel veilig. Mijn visie op veilig overrulede op dat moment die van hem, helaas voor hem.
Als ik een tuin had zou ik een andere, betere, oplossing zoeken, die veilig is en die zo veel mogelijk voldoet aan hun wensen en mijn mogelijkheden. Maar een kat (of welk dier dan ook) binnenhouden omdat dat makkelijker is vind ik eigenlijk gewoon heel sneu en triest voor zo'n dier.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 20:38

Ik ben absoluut een voorstander van katten buiten laten, maar alleen in een afgeschermde tuin. Niemand hoeft last te hebben van het feit dat ik katten heb én ik wil niet dat er iets met mijn katten gebeurd (aangereden, per ongeluk ergens opgesloten worden, of slachtoffer worden van mensen die het leuk vinden om afschuwelijke dingen met dieren te doen). Onze tuin is dus volledig afgezet en onze twee monsters kunnen veilig naar buiten. Ze zijn ook heel graag buiten allebei. Lekker zonnen op de tegels, liggen in de tuin tussen de planten, beestjes loeren en ‘s avonds achter vliegjes en motjes aan. Ik zou het echt een gemis voor ze vinden als ze dat niet zouden hebben. Maar als de enige optie is om ze los buiten te laten (door de hele wijk dus) of anders volledig binnen houden, dan zou ik toch voor binnen houden kiezen.

Je zou ook nog kunnen proberen of je ze aan een tuigje kunt laten wennen, zodat ze aan een lijn de tuin in kunnen. Met een beetje pech moet je dan wel regelmatig naar buiten om ze uit de knoop te halen :D Been there, done that, wij hebben daarna dus heel snel de tuin afgezet :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 20:48

Ik denk dat het ook wel handig is om er rekening mee te houden dat TS een mens met een hond is. En die nu min of meer per ongeluk twee katten in huis heeft. Het is een heel nieuwe situatie. En ik vind het prijzenswaardig hoe ze ermee omgaat, informatie zoekt en er voor alle betrokkenen zo veel mogelijk een succesverhaal van probeert te maken.

Katten wel of niet buiten kun je eindeloos over debatteren. De belangrijkste feiten zijn dat het voor de kat een enorme meerwaarde heeft. Maar ook dat je wil dat ze veilig zijn en geen overlast veroorzaken. En dat het soms best wat inspanning en puzzelwerk kost om dat allemaal op elkaar af te stemmen, binnen de mogelijkheden die je hebt.

Met een tuin heb je in elk geval meer opties dan zonder. Omdat de TS zich voor een hondenmens :P tot ook best een geschikt kattenmens aan het ontpoppen is komt er vast een oplossing waar iedereen tevreden mee is :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:06

Koper schreef:
En natuurlijk zijn er ook katten die als ware moordmachines alle diertjes in de omgeving proberen af te slachten, met andere katten vechten enz enz. Dat zijn dan katten die andere dingen gewend zijn dan de mijne. Of katten die het thuis niet fijn hebben en dan maar de hort op gaan (beetje zoals ongelukkige pubers).

Of gewoon katten met een ander (aangeboren) karakter.

TS: het zijn rode katertjes :=
Ik zou er maar ernstig rekening mee houden dat ze op allerlei creatieve manieren problemen weten te vinden, zéker buiten :=

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 09:15

Mijn twee poezen zijn echt veel relaxter geworden als ze naar buiten kunnen! Nu ze iets ouder worden, liggen ze ook wel weer wat meer binnen te slapen, maar de eerste twee jaar, zat vooral de ene, max 5 minuten binnen per dag.

Ze lopen hier gewoon in vrijheid rond. Vaak gewoon wat op de parkeerplaats te paraderen. Snachts denk ik dat ze wel echt de hort op gaan.

Toen ze jong waren vond ik het spannend, maar daar wen je ook aan. En als ik zie hoe blij ze zijn en hoe relaxed ze zijn, is mij dat ook veel waard. T zijn gelukkig lieve katten, geen vechtersbaasjes. En hele goede vriendjes met m'n buren ook gelukkig!

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:16

Wat leuk weer een update . Fijn dat het met de hond tot zo ver goed gaat .

Katten buiten is soms echt lastig. Maar ze hebben het zo nodig. Hier ook ook , anders is m’n huis echt te klein. En de kat gefrustreerd. Maar zo los laten lopen …… zou het hiet niet surfen .
Zit aan de drukke weg, of en in een buurt waar katten haters zitten. Er zijn qua grote rennen verschillende mogelijkheden . Misschien zelfs aan t huis te praktiseren met een raam dat binne n met buiten verbind ?