Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:04

Seraphia, na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar. Maar benieuwd wat je dierenarts zegt!

Anoniem, ik zou geen 2 rammen adviseren, dat geeft zeker weten problemen, beter is een gecastreerde ram en voedster.
Verder geen ervaring met het ras.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:02

Twee rammen is inderdaad een slechte keuze

Geen ervaring met het ras. Zag ze vorig jaar toevallig wel in de opvang zitten en ze zijn echt prachtig

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:30

Voor zo ver ik weet zijn belgische hazen alles behalve lieverdjes, ik zou er nooit voor kiezen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:54

Domesticatie is aanleg, geen programmering. Dus vertrouwen en gewoontes qua bij je komen is tijd investeren, routine en soort van "moeten". Niet alle konijnen rassen hebben vanuit aanleg veel interesse in mensen of zijn geneigd tot vriendelijk naar mensen. Jonge dieren nemen helpt, ervaring in het nest van een moeder die mensen leuk vindt en geen problemen heeft met handen in het hok, etc. ook. Ik heb ook rex dwerg omdat die vriendelijk zijn naar mensen en dus niet in je vingers hangen of meteen in een hoekje kruipen, al zijn ze het niet zo eens met oppakken, maar dat is typisch konijn, eenmaal op schoot of arm is dat over.
En als je wegens bv koud winterweer weinig doet zal je mogelijk in het voorjaar een tijd(je) bezig zijn om weer knuffelkonijn modus aan te zetten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:05

Daarom wil ik alleen nog de grote rassen, die komen tenminste voor een kriebel op hun koppie haha, heerlijk vind ik dat als ze ervoor gaan zitten om gekriebeld te worden :D
Oppakken doe ik zelf echt zelden

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:48

Ik hoef ze niet op te pakken. Ze hoeven niet op schoot of in huis. Ik ga ze niet borstelen of iets. 600m2 ren is voor mij geen ren om ze achterna te rennen en ik perse een schootkonijn wil. Maar om ze leuk konijn te zien zijn.

Maar het zou leuk zijn als ze komen als er gevoerd wordt. De fokkers gaven aan twee jonge rammen te nemen omdat de voedsters niet leuk waren. Maar dat is dus niet zo?

Alle Belgische hazen bij tentoonstellingen waren juist diegene die mijn dochter kon aaien. De Vlaamse reuzen zaten achterin het hok te liggen. De kleine dwergjes waren lief. Maar voor mij te kwetsbaar voor een grote ren.

Welk ras zou wel wat zijn dan? Ik zoek een beetje formaat, maar die wel geschikt is voor wat weer en wind.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:51

_Tarzan schreef:
Seraphia, na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar. Maar benieuwd wat je dierenarts zegt!

Anoniem, ik zou geen 2 rammen adviseren, dat geeft zeker weten problemen, beter is een gecastreerde ram en voedster.
Verder geen ervaring met het ras.

Klopt inderdaad! De reden dat ze 6-8 weken geadviseerd hadden was vanwege de mogelijke drang om toch te willen rijden en misschien ook iets te vaak wat de relatie dan misschien niet ten goede komt. En dat willen we natuurlijk ook weer niet. :D :=

Hij mag vanaf 15 december bij haar! Nog een paar weken geduld dus. *\o/*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 14:20

Rammen zijn knuffeliger vaak, 2 broertjes kan goed gaan, maar garantie valt er niet op te geven.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 14:25

Ik zou zelf niet voor 2 rammen gaan. Die fout hebben wij ooit gemaakt en daardoor hebben we er 2 voedsters bij moeten nemen. Helaas kunnen ze met zijn vieren niet goed samen, dus hebben we 2x 2 koppels

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:40

tamary schreef:
Rammen zijn knuffeliger vaak, 2 broertjes kan goed gaan, maar garantie valt er niet op te geven.

Dus ik loop echt minder risico met een koppel. Dus man-vrouw.

En het ras?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:45

Ik zou me niet vastpinnen aan een ras maar naar een asiel gaan en kijken welke konijnen sociaal zijn en je aanspreken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:51

Anomien schreef:
tamary schreef:

En het ras?

Ik zou in jouw geval naar een koppeltje uit opvang kijken. Voor mij geen optie ivm fok, maar voor jouw is het een huisdier taak en dan is wat je past qua individu belangrijker.
Persoonlijk zou ik wel wegblijven van hangoren en mini / lepeloren rassen. Wegens meer kans op oorinfecties en problemen temperatuurregulatie, want daar zijn de oren nogal belangrijk voor en warmte en konijnen zijn niet zulke vriendjes.
Naast aparte vachten die borstelen, etc. vragen. standaard vacht of rex vacht dus en geen angora of pluiskraag vachten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:46

Anomien schreef:
tamary schreef:

En het ras?

Missschien kun je inderdaad bij een opvang gaan kijken of ze een koppel bewezen mensgerichte konijnen hebben?

Toen ik mijn konijn op koppelvakantie kwam brengen konden ze bij de opvang meerdere knuffelkonijnen aanwijzen, allemaal verschillende rassen.

Ik heb zelf een enorm knuffelige en mensgerichte grote maat lotharinger, haar ouders waren ook heel mak en lief ook al werden ze buiten gehouden. Sowieso zijn reuzen wat rustiger meestal.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:38

Eeuhm. Jullie halen juist het advies aan wat ik aangeef niet belangrijk te vinden. Uitgezonderd advies over vacht en oren. Dank daarvoor, Tamary

Ik hoef niet echte knuffelkonten.. en mensgerichte konijnen. Dacht dat dat wel uit mijn verhaal naar voren kwam.

Dat mijn dochter juist wel de Belgische hazen kon knuffelen en de rest niet, was opmerkelijk maar niet mijn eis.

Ik zoek een buitenkonijn voor een grote ren waarbij een konijn konijn kan zijn. Het zou leuk zijn als ie komt met voeren. Maar dat is geen verplichting. Ik zie liever een niet tam konijn blij rondrennen dan een tam konijn in een hoekje omdat ie niet kan aarden. En beter af is in een verwarmd binnenhok.

Ik zoek een konijn wat goed kan in een grote ren met een goed binnenhok. Tips over wamte/koude/vacht is inderdaad fijn. Die zal ik meenemen. Dank daarvoor.

Dat men mij de Belgische haas dan afraad komt dan ook voort uit dat het geen knuffeldier is? Of geen 0,5 m2 konijn is? Of toch door wat anders?

Maar zou het ras juist niet heel goed passen bij ons?

Of begrijp ik jullie dan niet?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:20

Verkeerd begrepen dan. Denk dat elk ras met normale oren en standaard vacht dan geschikt is? En hoe minder doorgefokt op uiterlijk hoe beter. Contact zoeken met voeren zullen ze allemaal wel doen na een tijdje, het blijven gedomesticeerde dieren en eten is een goede motivatie.

Het is imo wel noodzakelijk om alle konijnen tam te hebben ivm medische zorg. Mening die niet heel populair is onder veel eigenaren heb ik het idee? Ze hoeven niet bij je op schoot te kruipen ofc maar wel "veulen abc" (laten benaderen, vasthouden etc)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:48

“Dat men mij de Belgische haas dan afraad komt dan ook voort uit dat het geen knuffeldier is? Of geen 0,5 m2 konijn is? Of toch door wat anders?”

Beide. Ik raadde hem af omdat het geen 0,5m2 konijn is (maar dat is bij jou geen probleem) maar ook omdat ze agressief uit de hoek kunnen komen en dat lijkt me icm een kind minder leuk.

Mijn plusdochter heeft duitse reuzen en die zij heeft, zijn toffe konijnen. Uiteraard hebben ze ook aardig wat ruimte nodig, maar ze zijn rustig en zacht van karakter.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:37

Konijnen zijn sowieso niet echt knuffeldieren toch? Ik heb een vlaamse reus en die komt gezellig kijken als ik voer, maar wil niet echt aangeraakt worden.

Merkte wel dat het mannetje wel meer aanhankelijk was dan het vrouwtje, en hoorde van de dierenarts dat dat vaak zo is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:44

Konijnen zijn meer kijkbeestjes inderdaad, maar dan nog moet je ze kunnen controleren op wondjes, myase, etc. Qua voer geef ik niet meer dan zo'n 10gr/kg korrel of wat ze binnen 15 min. op hebben. Dat zorgt en voor geen gelazer met muizen, maar maakt je ook aantrekkelijk, want echt lekkers. Rest is natuurlijk zat hooi en aanverwant spul, maar dat trekt geen muizen aan, naast dat het hoofdvoer hoort te zijn. Geeft dus meteen goede indicatie van gezond & gelukkig nijn, want wil graag de speciale brokjes eten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 23:46

JackieT schreef:
Konijnen zijn sowieso niet echt knuffeldieren toch? Ik heb een vlaamse reus en die komt gezellig kijken als ik voer, maar wil niet echt aangeraakt worden.

Merkte wel dat het mannetje wel meer aanhankelijk was dan het vrouwtje, en hoorde van de dierenarts dat dat vaak zo is.

Kunnen ook knuffeldieren zijn hoor :P

Afbeelding

Maar dat is alleen maar Toos eigenlijk, haar maatje heeft er 0 behoefte aan. Terwijl die ook binnen woont.

Toos is wat dat betreft net een hond (of meer een kat? := ), komt altijd heel enthousiast knuffels halen als je thuis komt <3 gaat je overal naartoe volgen (en als je privacy wilt op de wc heb je pech :+ ) en je moet haar betrekken bij alles wat je doet of ze knaagt je sokken kapot. Je mag haar ook altijd optillen, over de buik aaien etc
Is heel gezellig zo met Toos, ga je een avondje bankhangen dan doet ze mee en gaat steeds meer uitvouwen naarmate de avond vordert :P

Afbeelding

Denk dat dit karakter wel vooral Toos-eigen is en ik ben ook echt een Penny wat dit konijn betreft <3 :') , mijn rammen waren geen van beide zo.
Meer van eten geven, aai over de bol en aub wegwezen :=

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:21

Als je open staat voor konijnen die gewoon kunnen leven en hun dingen kunnen doen dan kun je kijken voor half wilde konijnen. Stichting de wildebrasjes vangt deze op, half wilde konijnen zijn ontzettend moeilijk te herplaatsen omdat de meeste mensen er gewoon geen plek voor hebben.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:23

De reuzen die ik hier heb zijn ook allemaal knuffelig. Zodra ik de ren binnenstap moet ik het liefst met 2 handen 6 konijnen op hun koppie kriebelen :D <3 En nee oppakken doe ik eigenlijk nooit, alleen als het echt moet. De kleine konijnen moeten niks van mij hebben en willen dan ook niet aangeraakt worden haha!

Anoniem, een belgische haas zou prima kunnen in een grote ren, maar dan wel een gecastreerde ram met een voedster.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:30

Tarzan lief is dat he <3 reuzen zijn de beste konijnen

Oppakken is sowieso niet goed voor ze toch, alleen tolereren sommige het net wat beter dan andere maar echt gelukkig wordt er geen enkel konijn van denk ik :=

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:36

Lukasje schreef:
“Dat men mij de Belgische haas dan afraad komt dan ook voort uit dat het geen knuffeldier is? Of geen 0,5 m2 konijn is? Of toch door wat anders?”

Beide. Ik raadde hem af omdat het geen 0,5m2 konijn is (maar dat is bij jou geen probleem) maar ook omdat ze agressief uit de hoek kunnen komen en dat lijkt me icm een kind minder leuk.

Mijn plusdochter heeft duitse reuzen en die zij heeft, zijn toffe konijnen. Uiteraard hebben ze ook aardig wat ruimte nodig, maar ze zijn rustig en zacht van karakter.

Mijn kinderen komen vaak in aanraking met dieren. En zij hoeft niet te knuffelen. Toevallig dat we dat op een tentoonstelling deden.

Nogmaals… dit is niet mijn uitgangspunt.
Ik had het blijkbaar ook niet moeten noemen. Want dat blijft terug komen geloof ik :j _/-\o_

Half wilde konijnen ga ik onthouden.
Wij hebben straks 2800 m2 grond en 2660 m2 bos. Dus ik denk dat wij best wel wat mogelijkheden hebben. Dochterlief hoeft er dus niet bovenop te zitten.

En ja, wij hebben zeer veel ervaring met dieren waar kinderen niet bij mogen of niet zonder toezicht.

Maar ik kan dus toch de conclusie trekken dat een Belgische haas dus echt wel zou passen.
Wie van jullie heeft dat ras ook daadwerkelijk gehad? Of heeft het nog?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:29

Afbeelding

Vandaag Spekkie opgehaald uit het Knaagdierencentrum, een gecastreerd mannetje van 3 maanden oud.

Ik zou die van mijn zus erbij krijgen, maar die waren ontsnapt en ging er vanuit dat ze die niet meer te pakken zouden krijgen.

Maar je raad het al, vanavond kreeg ik een berichtje dat ze de ene hebben gevangen, de andere is helaas overreden.

Afbeelding

Zij(of hij) blijft nog even binnen in de schuur totdat er wat vetjes opzitten, en ze weet dat daar haar voer ligt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:58

En wat zijn dan de plannen Spekkie, de nieuwe en die van je zus samen zetten?